eitaa logo
سراج منیر
577 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
126 ویدیو
24 فایل
📘مجموعه اى از مطالب: 🔹تفسيرى ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخى ♦️تربیتی 🔹احکام شرعى ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پنج نكته درباره صداى نامحرم‏ 1. شنيدن صداى زن نامحرم در صورتى كه به قصد لذت نباشد و سبب افتادن در گناه نشود، اشكال ندارد. 2. گوش دادن به آواز زن نامحرم در هر صورت، اشكال دارد. 3. اگر زن قرآن را به صورت ترتيل و ساده بخواند، گوش دادن به صداى او مانعى ندارد و اگر با صدا بخواند، جايز نيست. 4. شنيدن نوحه خوانى و مرثيه سرايى زنان اگر مفسده نداشته باشد اشكال ندارد. 5. سخنرانى زن در مجلس مردان، اگر مفسده نداشته باشد اشكال ندارد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام علی عليه السّلام فرمود: عِبَادَ اللَّهِ عَدُوَّ اللَّهِ أَنْ يُعْدِيَكُمْ بِدَائِهِ وَ أَنْ يَسْتَفِزَّكُمْ بِنِدَائِهِ وَ أَنْ يُجْلِبَ عَلَيْكُمْ بِخَيْلِهِ وَ رَجِلِه‏ اي بندگان خدا! از دشمن خدا (شيطان) برحذر باشيد كه همانا او شما را به درد خود گرفتار می‌کند و با فرياد خويش شما را از جا می‌پراند و نگرانتان می‌سازد و سواران و پيادگان خود را عليه شما فراهم می‌آورد. 📘نهج البلاغه، خطبه 182 📜سلام بن مستنير مى‌گويد: در محضر امام باقر (ع ) بودم، حمران بن اعين (يكى از شاگردان معروف امام باقر ع) وارد شد، و چند سؤ ال كرد و از امام جواب شنيد، هنگامى كه حمران خواست خداحافظى كند، به امام باقر (ع ) عرض كرد: وقتى كه ما در محضر شما هستیم [محضر ملكوتى و بيانات قدسى شما باعث مى‌شود كه] دلهاى ما نرم گردد، و جانهاى ما از نداشتن اين دنيا، آرامش يابد، ثروتهائى كه در دست مردم است به نظر ما خوار و پست جلوه كند، ولى وقتى كه از نزد شما بيرون مى‌رويم و با مردم به داد و ستد و تجارت سرگرم مى‌گرديم حال ما عوض مى‌شود و به دنيا علاقه‌مند مى‌شويم ، و از معنويات دور مى‌گرديم. امام باقر (ع) فرمود: إِنَّمَا هِيَ الْقُلُوبُ مَرَّةً تَصْعُبُ وَ مَرَّةً تَسْهُل‏ اين حالات، مربوط به دلها است كه گاهى سخت مى‌شوند و گاهى نرم مى‌گردند. سپس فرمود: جمعى از اصحاب رسول خدا (ص ) به محضر آن حضرت آمده و عرض كردند: يا رسول الله! ما در مورد صفت نفاق كه مبادا به سراغمان آيد، نگران هستيم. پيامبر اکرم (ص) فرمود: چرا نگران هستيد؟ اصحاب گفتند: هنگامى كه ما در حضور شما هستيم، شما با نصايح خود، به ما تذكر مى‌دهيد، و به آخرت تشويق مى‌نمائيد، حالت خدا ترسى در ما پديد مى آيد و دنيا را فراموش مى‌كنيم ، و به گونه‌اى به آن بى ميل مى‌شويم كه گويا آخرت و بهشت و دوزخ را با چشم مى‌نگريم، ولى وقتى كه از حضور شما مى‌رويم و به خانه‌هاى خود باز مى‌گرديم، و بوى فرزندان به مشام ما مى‌رسد و زنان و افراد خاندان را مى‌بينيم، حالت ما عوض ‍مى‌گردد، به گونه‌اى كه گويا در حضور شما نبوده‌ايم، و هيچ گونه حالت معنوى نداشته‌ايم، آيا شما از اينكه اين تغيير حالت ما، نشانه نفاق ما باشد، نگران نيستيد؟ پيامبر (ص) به آنها فرمود: كَلَّا إِنَّ هَذِهِ خُطُوَاتُ الشَّيْطَانِ فَيُرَغِّبُكُمْ فِي الدُّنْيَا .... نه، هرگز (اين نفاق نيست) بلكه وسوسه‌هاى شيطان است كه شما را به سوى دنيا ترغيب و تشويق مى‌كند، به خدا سوگند اگر از شما همان حالت را كه تعريف كرديد (كه در نزد من پيدا مى‌كنيد) نگهداريد و ادامه دهيد، به مقامى مى‌رسيد كه: لَصَافَحَتْكُمُ الْمَلَائِكَةُ وَ مَشَيْتُمْ عَلَى الْمَاءِ فرشتگان دست در دست شما مى‌نهادند، و بر روى آب (بدون وسيله) راه مى افتاديد .... همانا مؤمن ، دستخوش آزمايشات و پرتگاه‌هاى گناه قرار مى‌گيرد و بسيار توبه مى‌كند، آيا سخن خدا را نشنيده‌ايد كه مى‌فرمايد: إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ (بقره/222) خداوند توبه كنندگان را دوست دارد، و پاكان را نيز دوست دارد و نيز مى فرمايد: وَ قَالَ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ (هود/90) از پروردگار خود آمرزش طلبيد و به سوى او باز گرديد 📕کافى ج 2 ص 423 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سراج منیر
برخی از مردم فکر می کنند که قضای نمازهای جهری (نمازهايی که بايد با صدای بلند خوانده شوند) را می توان
مردم (به ویژه در ایام سوگواری اهل بیت علیهم السلام)، نذرهای زیادی می‌کنند، ولی بسیاری از آنها نذر شرعی نیست!! ✅ برای انعقاد نذر شرعی لازم است که شرایط ذیل مراعات شود: ۱. صیغۀ نذر (به زبان عربی یا ترجمۀ آن) را به زبان جاری کند، مثلا بگوید «برای خدا بر عهدۀ من است که اگر فلان حاجتم برآورده شد، روز عاشورا، مجلس روضه برپا کنم.» ۲. چیزی را که نذر می­ کند انجام دهد یا ترک کند، باید از جهتی رجحان (برتری) داشته باشد، پس چنانچه بجا آوردن و ترک آن مساوی باشد، نذر صحیح نیست. ۳. کاری را نذر کند که انجام آن برایش ممکن باشد. ۴. نذر کننده باید مکلف و عاقل باشد و با اختیار نذر کند. ۵. در صورت حضور شوهر، نذر زن (گرچه در اموال خود و حتی در امور غير مالی، مثل نذر گفتن صلوات) بنا بر نظر مشهور فقهاء باید با اجازه او باشد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽ ‏✨ ✳️ مهريه (7) 📖 و آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْ‏ءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنيئاً مَريئاً سوره نساء آيه 4 📖 و به زنان مهریه‌های‌شان را‌ بدهید. پس اگر چیزی از آن را با طیب خاطر کامل برای شما واگذاشتند، پس آن را بخورید گوارا و نوش جان! 📌«نحلة» (که هم با فتح نون و هم با کسر نون خوانده می‌شود) به معنای بخشش داوطلبانه و بی‌چشمداشت است؛ و آن را اخص از «هبة» (= هدیه) دانسته‌اند (مفردات ألفاظ القرآن، ص۷۹۵) هر چند علی بن عیسی نقل شده که «نحلة» چون می‌تواند شامل بخشش واجب و غیرواجب شود، اما «هبه» فقط بخشش‌های غیرواجب است (به نقل از الفروق فی اللغة، ص۱۶۳) که در این صورت، «نحله» اعم از «هبه» است. و برخی گفته‌اند: تفاوت «هبه» و «نحله» در این است که در «هبه» عطف توجه به تملیک مال به غیر است، اما در «نحله» توجه به بدون چشمداشت بودن این تملیک است. (التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، ج‏۱۲، ص۵۸) 🔺با توجه به مطالب بالا اين سوال پيش می‌آيد که چرا آیه این مهریه را «نحله» (که به معنای هدیه بدون هرگونه ما به ازایی است) خوانده است؟ ✅ پاسخ: ♦️الف) چون بهره جنسی، ثمره‌ای است که در ازدواج به هر دوی زن و مرد می‌رسد، و این گونه نیست که فقط مرد بهره‌مند شود و نه زن. (السرائر ج‏۲، ص۵۷۶) و چون با اینکه مرد و زن بهره مساوی‌ای می‌برند خداوند مهریه را برعهده مرد واجب کرده، پس این قانون عطیه و هدیه‌ای بدون ما به ازاء است از جانب خداوند برای زنان. (مجمع البیان، ج‏۳، ص۱۲) ♦️ب) گفته شده که تا پیش از اسلام، مهریه را به اولیای زن (بویژه پدر زن) می‌دادند؛ چنانکه در داستان موسی و شعیب هم شرط ازدواج موسی (ع) با دختر شعیب (ع) این بود که موسی (ع) چند سال برای پدر شعیب کار کند (قصص/27) و گویی خداوند این که مهریه صرفاً برای خود زنان باشد نه برای ولیّ آنان، چیزی است که خداوند در این شریعت به زنان هدیه‌ای کرده است که ما به ازایی بر عهده زنان نگذاشته است. (السرائر ج‏۲، ص۵۷۵؛ تفسیر الصافی، ج‏۱، ص۴۲۱) ♦️ج) چه بسا «نحله» از «انتحال» به معنای «تدین» اخذ شده باشد؛ (انتحال به معنای ادعای چیزی را کردن است که کاربرد آن در خصوص ادعای دین کردن و متدین بودن به دین خاص رایج است) یعنی مهریه زنان را به عنوان تدین و انجام یک وظیفه دینی بدهید. (زجاج و ابن خالویه، به نقل مجمع البیان، ج‏۳، ص۱۲؛ و نیز السرائر ج‏۲، ص۵۷۵) ♦️د) مقصود از «نحله» در اینجا «امر واجبی است که مورد تصریح قرار گرفته (فریضة مسماة) (قتاده و ابن جریح، به نقل از مجمع البیان، ج‏۳، ص۱۲) 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 وقف برای عزاداری 🏴 امام صادق علیه السلام فرمود: 🚩 عنْ یُونُسَ بْنِ یَعْقُوبَ عَنْ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السّلام قَالَ قَالَ لِی اَبِی: یَا جَعْفَرُ اَوْقِفْ لِی مِنْ مَالِی کَذَا وَ کَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِی عَشْرَ سِنِینَ بِمِنًی اَیَّامَ مِنًی . 🚩 یونس بن یعقوب از امام صادق علیه السّلام نقل می کند که آن حضرت فرمود: پدرم به من فرمود: ای جعفر! از مال من فلان مبلغ را وقف کن تا نوحه سرایان در ایام حج در منی به مدت ده سال برایم نوحه سرایی کنند. 📔بحار الانوار ج ۴۶ ص ۲۲۰ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💯برکات و آثار مجالس عزاداری امام حسین (ع) امام حسين (ع) فرمود: «أَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ لَا يَذْكُرُنِي مُؤْمِنٌ إِلَّا اسْتَعْبَرَ» «من كشته اشک هستم، هيچ مؤمنى مرا ياد نمی‌كند، مگر آنكه اشک در چشمانش می‏ آيد.» 📙كامل الزيارات ص 108 🔺از این رو، برخی افراد، هدف از شهید شدن امام حسين را در گریه کردن مردم با یاد ایشان و هدایت یافتگی در مسیر صحیح منحصر کردند. ❎ بی‌شک این سخنان ناشی از محبت و علاقه به سیدالشهداء و عزاداری برای ایشان می‌باشد و در جای خود بسیار مفید و با ارزش است، اما اهداف قیام در این مطلب خلاصه نمی‌شود و سخنان گوهربار امام حسین (ع) بهترین شاهد بر مطلب است: ✅ اهداف سیدالشهداء (ع) در ادعیه و روایات از بهترین منابع تاریخی و روایی برای مرور اهداف عالی و مهم حرکت امام حسین (ع)، انس با بسيارى از روايات و دعاهايى است كه از امامان شيعه در این زمینه بر جاى مانده است. در این متون مقدس به طور مرتب این نکته تكرار می‌شود كه آن حضرت، براى خدا و برپا كردن احكام اسلامى همچون نماز و امر به ‌معروف و نهى از منكر قيام كرده است: ✨ ... إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي وَ أَبِي‏ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع) ...‏ ✨ ... تنها براى اصلاح در امت جدم(ص) قيام کردم و مي خواهم به معروف امر کنم و از منكر بازدارم و به سيره جدم(ص) و پدرم على بن ابيطالب عمـل کنم ... 📓بحار الانوار ج 44 ص 329 از این رو، سنت آغاز شدن مجالس عزاداری با این گونه‌ روايات می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در معرفت صحیح به مقام سیدالشهداء (ع) ایجاد کند. ✅ غفلت‌زدایی در مجالس عزاداری از اهداف امامان شيعه در برپایی مجالس عزاداری امام حسين (ع) تلاش برای اثبات حقانيت آن امام همام و باطل بودن ادعاهاى يزيد و امويان بود. اين، نشان دهنده مسموم بودن فضای عمومى جامعه اسلامى در آن دوران است كه حتى برخى از ياران ائمه نیز از اين موضوع غافل بودند. 👈 با این وجود، امروزه و در دوره‌های معاصر، همچنان این غفلت و ناآگاهی در توده‌های مردم مسلمان و نامسلمان وجود دارد، مجالس عزاداری بهترین مکان و فرصت برای غفلت‌زدایی از جوانان و حق‌جویان می‌باشد. ✅ مظلومیت اهل بیت با یاد کربلا امامان شيعه با برپايى عزاى امام حسين (ع) و منسوب كردن خويش به ايشان، سعى در اثبات حقانيت خود و ستمگرى و بطلان دشمنان و حكومت زمان خود داشتند و برپايى عزاى امام حسين (ع) را بهترين و مؤثرترين شيوه مبارزه در زمان خويش می‌دانستند؛ چنانكه امام رضا (ع) برای یاد کردن از مصيبت‌هاى سیدالشهداء (ع) و يارانش از واژه «ما» استفاده می‌کنند: ⚜️ «فَاسْتُحِلَّتْ فِيهِ دِمَاؤُنَا وَ هُتِكَ فِيهِ حُرْمَتُنَا وَ سُبِيَ فِيهِ ذَرَارِيُّنَا وَ نِسَاؤُنَا وَ أُضْرِمَتِ النِّيرَانُ فِي مَضَارِبِنَا وَ انْتُهِبَ مَا فِيهَا مِنْ ثَقَلِنَا وَ لَمْ تُرْعَ لِرَسُولِ اللَّهِ حُرْمَةٌ فِي أَمْرِنَا» ⚜️ «اين امت جفاكار، در ماه محرم خون ما را حلال و احترام ما را ضايع و اهل‌ بيت ما را اسير كردند و خيمه‌هاى حرم ما را سوختند و اموال ما را به غارت بردند و هيچ حرمتى از براى رسول اللّه درحق ما لحاظ‍‌ نكردند.» 📒امالى (صدوق) ص 128 🔺از این رو در هیچ برهه‌ای از زمان نباید از برگزاری مجالس عزاداری با هدف تبیین مظلومیت اهل بیت علیهم‌السلام غفلت ورزید. ✅ مجالس عزاداری و یاری نیازمندان تاریخ گواه می‌دهد که نوع كمک و يارى خواستن امام حسین (ع) از مردم، پيكار با حكومت استبدادى يزيد و از جان گذشتن بود، اما امروز می‌توان با گردآوردن عاشقان امام حسین (ع) در مجالس عزاداری، آنها را به یاری رساندن به نیازمندان و مستمندان ترغیب کرد. ⬅️ افرادی که شاید در طول سال هیچگونه دغدغه‌ای برای کمک‌رسانی به شیعیان فقیر ندارند، اما با آغاز ماه محرم و نوای شور حسینی، به مجالس و هیئت‌های عزا می‌پیوندند و از انجام کارهای خیرخواهانه و نوع‌دوستانه دریغ نمی‌کنند. از این رو، تقویت چنین مجالسی باید در دستور کار شیعیان و محبان سیدالشهداء (ع) قرار داشته باشد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️ آشنايی با شخصيت قيس بن مسهّر صيداوی ✅ هنگامی که امام حسین (ع) در مکه حضور داشت، کوفیان به ایشان نامه نوشتند و حمایت و آمادگی خود را اعلام کردند. به نقل سيد ابن طاووس، تعداد نامه‌ها به ۱۲ هزار رسید. 📗اللهوف ص ۳۵ البته با اين که امضای شیعیان برجسته‌ای مانند؛ سلیمان بن صرد یا حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه و رفاعة بن شداد پای نامه‌ها بود، اما امام (ع) به نامه‌ها بسنده نکرد و مسلم بن عقیل را در ۱۵ رمضان، به کوفه فرستاد، تا به امام (ع) گزارش کند، که اگر کوفیان همانگونه هستند که در نامه‌هایشان نوشته‌اند، راهی کوفه شود. 👈 نامه‌های کوفیان به امام حسین (ع) توسط قیس بن مسهر و تنی دیگر از کوفیان، به دست حضرت (ع) می رسید. نام قیس در کنار مسلم بن عقیل به عنوان فرستاده و پیک امام حسین (ع) مشهور شد. ✳️ قیس از قبیله بنی اسد بود و به همین جهت در بعضی از منابع، او را جزء شهدای بنی اسد به شمار آورده اند. قیس با مسلم در سفر مکه به کوفه و رساندن نامه مسلم به امام حسین (ع) در جریان بیعت کوفیان نقش داشت. 👈 مرحوم شیخ مفید می‌نویسد: امام حسین (ع) مسلم بن عقیل را فراخواند و او را به همراه قیس بن مسهر صیداوی به کوفه فرستاد. 📘الارشاد ج ۲ ص ۳۹ 👈 همچنین طبری می‌نویسد: امام حسین(ع) در محلی به نام حاجز برای کوفیان نامه نوشت و آن نامه را قیس بن مسهر صیداوی به کوفه برد. 📕تاريخ طبری، ج۴، ص۲۹۷ 🔺که این اعزام قیس بعد از شهادت مسلم بن عقیل بود. ♨️ در طول مسیر، هنگامی‌ که قیس به قادسیه رسید، حصین بن نمیر او را دستگیر نمود. قیس قبل از دستگیری؛ نامه‌ای که به همراه داشت را پاره کرد تا به دست دشمن نیافتد. حُصَین، قیس را پیش ابن زیاد فرستاد تا ابن زیاد درباره او تصمیم‌ گیری کند. پس از آن‌ که قیس را نزد ابن زیاد به دار الاماره بردند، مناظره‌ای بین آن‌دو صورت گرفت. ابن زیاد گفت : تو کیستی؟ قیس گفت : گفت : مردی‌ام از شیعیان علی (ع) و پسرش! ابن زیاد گفت : چرا نامه را پاره کردی؟ قیس گفت : برای آنکه تو ندانی در آن چه نوشته است. ابن زیاد گفت : از جانب که بود و سوی که نوشته؟ قیس گفت : از جانب امام حسین (ع) به گروهی از مردم کوفه که نام ایشان را نمی‌دانم. ابن زیاد خشمگین شد و گفت : ▪️وَ اللّهِ لَا تُفَارِقنِي حَتَّى تُخبِرنِي بِأَسمَاءِ هَؤلاءِ القَومِ أَو تَصعَدُ المِنبِرَ فَتَلعَنُ الحُسَينَ بنَ عَلِي(ع) وَ أَبَاهُ وَ أَخَاهُ وَ إِلَّا قَطَعتُكَ إربَاً إربَاً ▪️به خدا قسم! از من جدا نشوی تا نام آنان را به من بگویی یا بالای منبر روی و حسین بن علی (ع) و پدرش و برادرش را لعن کنی وگرنه تو را قطعه قطعه می‌کنم. قیس گفت : نام آن گروه را نمی‌گویم اما لعن را می‌کنم. به دستور ابن زیاد، قیس به بالای منبر رفت تا امام علی (ع) و دو فرزندش را لعن کند. 📔اللهوف ص ۶۶ ♦️او وقتی بر فراز منبر رفت ابتدا خدا را سپاس گفته و ستایش کرد. سپس درود بر حضرت رسول اکرم (ص) فرستاد و امام علی (ع) و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را فراوان مدح نموده و بر آنان رحمت فرستاد. او در ادامه، عبیدالله بن زیاد و پدرش و ستمکاران بنی امیه را از اول تا آخر لعن و نفرین کرد. آنگاه گفت: ای مردم! من فرستاده حسین (ع) به سوی شمایم و در فلان موضع از او جدا شدم، به سوی او بروید. ⚜️ابن زیاد از افشاگری‌ های قیس مطلع شد و دستور داد او را از بالای بام قصر پایین انداخته و به شهادت رساندند و سپس بدن وی را قطعه قطعه کردند. 📙الارشاد ج ۲ ص ۶۶ ⬅️ طبق بعضی از گزارش‌ها، خبر شهادت قیس در منزل عذیب الهجانات به امام حسین (ع) رسید. هنگامی‌که خبر شهادت قیس توسط طرماح بن عدی به امام رسید اشک در چشمانش جاری شد و فرمود: «... فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» (احزاب/۲۳) «... برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آنها در [همين‌] انتظارند و [هرگز عقيده خود را] تبديل نكردند». بار خدایا، برای ما و آنها بهشت مقرّر فرما و میان ما و آنها در قرارگاه رحمتت و ذخیره‌گاه نهان ثوابت فراهم آور. 📓موسوعة التاریخ الإسلامی ج ۶ ص ۱۲۴ 🤲 در فرازی از زیارت الشهداء به قیس بن مسهر اینگونه سلام داده شده است: ❣️اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا قَیسَ بنَ مُسَهَّر الصَیدَاوِی 📒المزار الکبیر ص۵۰۴ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤 مذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذَٰلِكَ لَا إِلَىٰ هَٰؤُلَاءِ وَلَا إِلَىٰ هَٰؤُلَاءِ (نساء/۱۴۳) 🖤 [منافقان] میان کفر و ایمان متحیّر و سرگردانند، نه [با تمام وجود] با مؤمنانند و نا با کافران. ☝️بعضی‌ها عادت دارند بین حق و باطل بایستند. بعضی‌ها اما نه، با خودشان رو راستند. 👌 یکی از زیبایی‌های عاشورا این است که در این تابلو، کسی خاکستری نیست، کسی وسط نیست. 💯 عاشورایی باشیم 💯 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بخشش ، همراه با تعليم و تربيت مرحوم مجلسي از كتاب مقتل آل الرّسول حكايت کرده است که: 🗯 روزى يك نفر عرب بيابان نشين به محضر مبارك حضرت اباعبداللّه الحسين (ع) شرفياب شد و اظهار داشت : 🍁 اى پسر رسول خدا! من ديه كامله اى را تضمين كرده ام ؛ و ليكن از پرداخت آن ناتوانم، با خود گفتم: بهتر است نزد بخشنده‌ترين و بزرگوارترين افراد برسم و از او تقاضاى كمك نمايم؛ و از شما اهل بيت رسالت گرام‌ تر و بخشنده تر نيافتم . 🌺 حضرت فرمود: اى برادر عرب! من از تو سه مطلب را سؤ ال مى كنم، چنانچه يكى از آنها را جواب دهى، يك سوّم ديه را مى پردازم. و اگر دوتاى آن سؤالات را پاسخ صحيح گفتى دوسوّم آن را خواهم پرداخت؛ و در صورتى كه هر سه مسئله را پاسخ درست دادى تمام ديه و بدهى تو را پرداخت مى‌نمايم. 🍁 اعرابى گفت: يا ابن رسول اللّه! آيا شخصيّتى چون شما كه اهل فضل و كمال هستى از همانند من بيابان نشين سؤال مى كند؟! 🌺 حضرت فرمود: از جدّم رسول خدا (ص) شنيدم كه فرمود: نيكى و احسانى را كه به ديگرى مى كنى ، بايد به مقدار شناخت و معرفت آن شخص ‍ باشد. 🍁 اعرابى عرضه داشت: پس آنچه دوست دارى سؤال فرما، چنانچه توانستم پاسخ مى‌دهم؛ وگرنه از شما مى‌آموزم، و در همه امور از خداوند متعال كمك و يارى مى‌طلبم. 🌺 حضرت سؤال نمود: كدام كار افضل اعمال است؟ 🍁 اعرابى پاسخ داد: همانا ايمان و اعتقاد به خداوند سبحان ، افضل اعمال و برترين كارها است . 🌺 حضرت فرمود: راه نجات از هلاكت چگونه است؟ 🍁اعرابى در جواب گفت: توكّل و اعتماد بر خداوند متعال، بهترين وسيله نجات و رستگارى است . 🌺 سوّمين سؤ ال اين بود: چه چيز موجب زينت مرد خواهد بود؟ 🍁 اعرابى در پاسخ اظهار داشت: علم و دانشى كه همراه با صبر و شكيبائى باشد. 🌺سپس امام حسين عليه السّلام اظهار نمود: چنانچه براى انسان اشتباهى رخ دهد؟ 🍁اعرابى گفت: مال و ثروتى كه همراه با مروّت و وجدان باشد. 🌺 و پس از آن حضرت فرمود: چنانچه باز هم اشتباه كند؟ 🍁 اعرابى اظهار داشت: تنها راه نجات او اين است كه صاعقه‌اى از آسمان فرود آيد و او را بسوزاند و نابودش كند. 🌺 حضرت در اين لحظه تبسّمى نمود و کيسه‌اى را جلوى اعرابى قرار داد كه در آن هزار دينار بود؛ و همچنين انگشترش را كه نگين آن صد درهم ارزش داشت به اعرابى اهداء نمود و فرمود: اى اعرابى ! اين مبلغ را بابت بدهى خود بپرداز؛ و انگشتر را هزينه زندگى خود كن . 🌴 وقتى مرد آن هدايا را گرفت از حضرت تشكّر و قدردانى كرد و گفت: اللهُ يَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ خداوند متعال مى‌داند خلافت و رسالت خود را به چه كسانى واگذار نمايد. 📗بحار الانوار ج 44 ص 196 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍مرحوم سید ضیاء دری از سخنران‌های تهران بود، يک بار که می‌خواست منبر برود جوانی می‌پرسد: حاج آقا معنی این شعر چیه؟ 🌴مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ 🌴چرا که وعده تو کردی و او به جا آورد ➖گفت: «پیر مغان» امیرالمومنین است و «شیخ» حضرت آدم، چرا که وقتی خدا به حضرت آدم فرمود سراغ گندم نرو ... حضرت آدم وعده کرد که گندم نخورد ولی امیرالمومنین گندم نخورد و یک عمر از نان جو خورد و به وعده ای که آدم داده بود عمل کرد. 🔳 سید ضیاء را سال بعد به همان مجلس دعوت کردند و همان سال از دنیا رفت، اما جوانی که این سوال رو کرده بود گفت: من شب عاشورا سید ضیاء را در خواب دیدم، به من گفت: اشتباه کردم گفتم که آدم است و علی، اینجا که آمدم دیدم که منظور شاعر چیز دیگری است: مرید پیر مغانم یعنی "آقا سید الشهداء" ز من مرنج ای "حضرت ابراهیم"، چرا که وعده تو کردی و او به جا آورد "وَ فَدَينَٰهُ بِذِبحٍ عَظِيم" 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ شبهه یکی از شبهاتی که در این ایام در فضای مجازی و حقیقی مطرح می‌شود، این است که می‌گویند کوفه پایگاه شیعیان بوده و تمامی لشکریان چند هزار نفری که روبروی امام حسین (ع) ایستادند، همه از شیعیان کوفی بوده‌اند، بنابراین شیعیان خودشان امامشان را دعوت و پس از آن ایشان را کشته‌اند و حالا پس از هزار و چند صد سال هنوز برای او عزاداری می‌کنند و اشک می‌ریزند! ✅ پاسخ ✍️ محمدحسین رجبی دوانی بی‌شک نسبت دادن لشکر ابن زیاد ملعون به شیعه، جفای عظیمی است، چرا که طبق تاریخ حداقل نیمی از مردم کوفه مخالف امیرالمؤمنین (ع) بوده‌اند و نیم دیگر هم «شیعه» نبودند بلکه حداکثر هواخواه حضرت علی (ع) بودند، چنانچه «ابن ابی الحدید» شارح اهل سنت نهج‌البلاغه این مطلب را می‌گوید و سپس تصریح می‌کند که البته آنها شیعه نبودند بلکه فقط هواخواه حضرت علی (ع) بودند؛ البته عقل سلیم حکم می‌کرد که امیرالمؤمنین (ع) مرکز خلافتشان را جایی انتخاب کنند که بیشترین پذیرش را دارند منتهی این که گفته می‌شود کوفیان «شیعه» بودند، این یک دروغ و جفای بزرگ تاریخی نسبت به شیعه است، زیرا «شیعه» به کسی اطلاق می‌شود که حضرت علی (ع) را امام اول و جانشین بلافصل پیامبر اکرم (ص) بداند و خلافت خلفای سه‌گانه را قبول نداشته باشد، این در حالی است که در تاریخ آمده، امیرالمؤمنین (ع) در کوفه چندین بار که خواستند از روش خلفای پیشین انتقاد کنند، کوفیان فریاد "وا ابوبکرا و واعمرا" سر دادند تا جایی که حضرت مجبور به سکوت شدند و نتوانستند بسیاری از بدعت‌های خلفاء را در کوفه بردارند! و حتی در تاریخ آمده که کوفیان «حی علی خیرالعمل» که خلیفه دوم برداشته بود را در اذان نمی‌گفتند و اصلاح آن را از امیرالمؤمنین نپذیرفتند! 👈 حالا چگونه می‌توان گفت که کوفیان «شیعه» بودند؛ آن‌ها حداکثر هوادار حضرت امیر (ع) در دوره‌ای به عنوان خلیفه چهارم بودند و از خلفای پیشین در همه چیز حتی در بدعت‌هایشان پیروی می‌کردند، لذا در نهج‌البلاغه می‌بینید که چگونه کوفیان، دل حضرت امیر (ع) را به درد آورده و نسبت به آن‌ها گلایه‌ها کرده‌اند. ✔️ بنابراین اگر می‌بینیم برای امام حسین (ع) دوازده هزار نامه از کوفیان رسیده، این موضوع به این معنا نیست که کوفه ١٢ هزار شیعه داشته است، اگر اینطور بود که اصلاً عالم اسلام دگرگون می‌شد. ⬅️ درست است که نهضت نامه‌نگاری با امام را برخی شیعیان در کوفه، مانند سلیمان بن صرد، حبیب بن مظاهر، و مسلم بن عوسجه، و عابس آغاز کردند، اما پس از آن، بسیاری از غیر شیعیان به این حرکت پیوستند و این موضوع به دلیل تحقیری بود که کوفیان در زمان حاکمیت بنی‌امیه با آن مواجه شده بودند و آنها می‌خواستند به واسطه دعوت امام از این ذلت بیرون بیایند لذا برای امام حسین (ع) هزاران نامه نوشتند؛ ⬅️ البته مخالفان و دشمنان مکتب اهل‌بیت که می‌خواهند این‌طور القاء کنند که هر کس امام را دعوت کرده و با حضرت مسلم (ع) بیعت نموده شیعه است، خودشان بهتر می‌دانند که کوفیان به سبب همین موضوع که شیعه و پیرو اهل‌بیت (ع) نبودند و به امامت و ولایت الهی امام حسین (ع) اعتقادی نداشتند، اینقدر زود جا زدند و متأسفانه در روبروی امام قرار گرفتند. ✅ بر این اساس با قاطعیت می‌توان گفت که در کربلا، حتی یک شیعه را نمی‌توان پیدا کرد که با امام جنگیده باشد؛ البته مسلماً برخی از آنها ترسیده و به کمک امام خود نیامدند، اما هرگز شیعیان در بین لشگر جنایتکار کربلا نبوده‌اند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 ما از اول محرم عزاداري مي کنيم تا ..... 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا