eitaa logo
سراج منیر
573 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
125 ویدیو
24 فایل
📘مجموعه اى از مطالب: 🔹تفسيرى ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخى ♦️تربیتی 🔹احکام شرعى ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نفاق و منافقین از منظر قرآن (17) ♻️ عوامل و راه‌های شناخت منافقان ♻️ ج: کیفیت انجام واجبات الهی یکی از راه‌های ارتباط انسان با خالق هستی انجام عبادات و فرائضی است که حضرت حق جلّ و علا از طریق وحی بر ما واجب کرده است. 👆از مهمترین عبادات در اسلام «نماز» است که به فرموده پیامبر اکرم (ص) «ستون و پایه دین»‌ شمرده می شود. ❌ برای منافقان که کفر به حق سراسر وجودشان را فراگرفته است، اقامه نماز و انجام دیگر عبادات بسیار سخت و طاقت‌فرساست و اگر هم آن را به جا آورند از روی کراهت ، بی‌حالی و به خاطر حفظ ظاهر و ترس از جان و از حفظ اموال است. آنان وقتی که می‌بینند مسلمانان ایشان را زیرنظر دارند، نماز می‌خوانند و اگر کسی آنها را نبیند نمی‌خوانند» (مجمع البيان ج 2 ص 268) 🔺خداوند متعال در آیه 142 سوره نساء می‌فرماید: 📖 «... وَ إِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَىٰ يُرَاءُونَ النَّاسَ وَ لَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا» (نساء/142) 📖 «.... و هنگامی که به نماز می ایستند، با کسالت می ایستند، و همواره در برابر مردم ریاکاری می کنند؛ و خدا را جز اندکی به یاد نمی آورند». ⬅️ چنین نمازی قطعاً هیچ تأثیری بر دل‌های بیمار آنان نمی‌گذارد و آنان را از «فساد و فسادانگیزی» دور نمی‌کند: 📖 «اَلا اِنََّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لکِنْ لایَشْعُرُونَ» (بقره/12) 📖 «آگاه باشيد! اينها همان مفسدانند ولى [خودشان هم] نمى‌فهمند». 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا اقامه عزای حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام با وجود گذشت حدود چهارده قرن همچنان ضرورت دارد؟ ✅ پاسخ اين سوال را از مرحوم شهيد مطهری بشنويم 👆 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓 تاریخچه و شیوه عزاداری برای امام حسین (ع)در طول تاریخ 🏴 از روايات بسياری استفاده می‌شود که عزاداری برای سید الشهداء (ع) از زمان حضرت آدم (ع) شروع شد و پیش از ولادت امام حسین (ع) نیز توسط خاتم الانبیاء (ص) صورت پذیرفت. پس از واقعه عاشوراء نيز امامان شيعه تلاش داشتند تا ياد اين حادثه و ارزش هاى والايى را كه دربردارد، در اذهان باقى بماند. ♦️شیعیان پس از دوران سقیفه تا به امروز در اقلیت و تقیه به‌سر برده‌اند. گرچه رعایت تقیه در همه زمان‌ها یکسان نبوده و شدت و ضعف داشته، اما رعایت مصالح اسلام در باورهای شیعی، اهمیت مضاعف دارد. عزاداری برای امام حسین (ع) در دوران حضور معصومان علیهم‌ السلام به آسانی انجام نمی‌شده و بیشتر حکومت‌ها به دلیل داشتن مذهب غیرشیعی، از انجام علنی و آشکار آن ممانعت می‌کردند. از این‌رو شیعیان مراسم‌های عزاداری خود را مخفیانه و در منازل برپا می‌داشتند. ☝️ این وضعیت ادامه داشت تا اوائل قرن چهارم هجری قمری که قدرت شیعه در بغداد به‌ عنوان مرکز خلافت اسلامی، افزایش یافت و در نهایت به تشکیل سلسله حکومت آل‌بویه منجر شد. 👈 گزارش‌های تاریخی نشان می‌دهد با روی کار آمدن حکومت آل‌بویه، اجرای مراسم‌های مذهبی توسط شیعیان تغییرات چشمگیری یافتند. نمود ویژه و خاص این تغییرات در عزاداری امام حسین (ع) آشکار شد. 👌برای نخستین‌بار از سوی حکومت، روز عاشورا تعطیل رسمی و عزای عمومی اعلام شد. از مردم نیز خواسته شد که با پوشیدن لباس‌های سیاه، اندوه خود را در عزای امام حسین علیه‌السلام نشان دهند. خرید و فروش ممنوع گردید و در بازارها خیمه‌های عزا بر پا شد تا گریه و ندبه برای امام حسین (ع) و نوحه‌خوانی و برپایی ماتم آن امام شهید، به خوبی برگزار گردد. 📙شیعیان بغداد (محمد طاهر یعقوبی) ص211 👌فرمانروایان آل‌بویه برخی از سنت‌های عزاداری بومی ایران همچون سینه‌زنی و آویختن نمد سیاه بر گردن را که از رسم‌های دیلمیان بود در عزاداری امام حسین (ع) به کار بردند. استفاده از عَلَم‌ها و پارچه‌های رنگارنگ در مراسم شیعی در این زمان به فراوانی مشاهده می‌شود. 📓سنت عزاداری و منقبت‌خوانی در تاریخ شیعه امامیه (محمود تقی‌زاده) ص67 💢 در مراسم سوگواری به ویژه عزاداری امام حسین (ع) در روز عاشورا از پارچه‌های سیاه استفاده می‌شد و به‌کار بردن عَلَم‌های سفید در هنگام زیارت مقابر ائمه شیعه علیهم‌ السلام به ویژه مرقد امیرالمؤمنین (ع) و مرقد امام حسین (ع) در کربلا گزارش شده است. 🔺ابن‌جوزی گزارش می‌دهد: «در ماه صفر سال ۴۴۹ قمری به خانه مرحوم شیخ طوسی در کرخ حمله شد و سه عَلَم سفید که مردم هنگام زیارت امیرالمؤمنين على (ع) با خود حمل می‌کردند، غارت و سوزانده شد». 📒المنتظم ج ‏16 ص 16 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (100) 📖 وَ هُوَ الَّذي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً وَ كانَ رَبُّكَ قَديراً (فرقان/54) 📖 او كسى است كه از آب، انسانى را آفريد؛ سپس او را [داراى] نسب و سبب قرار داد [و نسل او را از اين دو طريق گسترش داد]؛ و پروردگار تو همواره توانا بوده است. 📍عَنْ سَلْمَانَ وَ أَبِي ذَرٍّ وَ الْمِقْدَاد .... : فَقَامَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ انْسُبْنِي مَنْ أَنَا لِتَعْرِفَ النَّاسُ قَرَابَتِي مِنْكَ فَقَالَ: يَا عَلِيُّ خُلِقْتُ أَنَا وَ أَنْتَ مِنْ عَمُودَيْنِ مِنْ نُورٍ مُعَلَّقَيْنِ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ يُقَدِّسَانِ الْمَلِكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَخْلُقَ الْخَلْقَ بِأَلْفَيْ عَامٍ ثُمَّ خَلَقَ مِنْ ذَيْنِكَ الْعَمُودَيْنِ نُطْفَتَيْنِ بَيْضَاوَيْنِ مُلْتَوِيَتَيْنِ ثُمَّ نَقَلَ تِلْكَ النُّطْفَتَيْنِ فِي الْأَصْلَابِ الْكَرِيمَةِ إِلَى الْأَرْحَامِ الزَّكِيَّةِ الطَّاهِرَةِ حَتَّى جَعَلَ نِصْفَهَا فِي صُلْبِ عَبْدِ اللَّهِ وَ نِصْفَهَا فِي صُلْبِ أَبِي طَالِبٍ فَجُزْءٌ أَنَا وَ جُزْءٌ أَنْتَ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً وَ كانَ رَبُّكَ قَدِيراً يَا عَلِيُّ أَنْتَ مِنِّي وَ أَنَا مِنْكَ سِيطَ لَحْمُكَ بِلَحْمِي وَ دَمُكَ بِدَمِي وَ أَنْتَ السَّبَبُ فِيمَا بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ بَعْدِي فَمَنْ جَحَدَ وَلَايَتَكَ قَطَعَ السَّبَبَ الَّذِي فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ وَ كَانَ مَاضِياً فِي الدَّرَجَات‏ از سلمان و ابوذر و مقداد نقل شده است که روزی با پيامبر در مسجد بوديم که: علی (ع) برخاست و از رسول خدا (ص) خواست که قرابتش را با وی برای مردم بیان کند تا مردم هرچه بیشتر او را بشناسند. پیامبر (ص) فرمود: «ای علی، من و تو از استوانه‌ نور که به عرش الهی پیوند خورده بودند، و همواره مورد تقدیس فرشتگان بودند به دوهزار سال قبل از آفرینش موجودات دیگر خلق شدیم. آنگاه از آن دو عمود دو نطفه‌ سفید در هم آمیخته گرفته شد و از پشت مردان کریم به رحم‌های پاک، پاکیزه، یکی پس از دیگری منتقل شد تا اینکه نیمی از آن نطفه به عبدالله و نیم دیگر آن به صلب ابوطالب منتقل شد. از عبدالله من و از ابوطالب علی (ع) متولّد گشت، و این است معنی آیه: وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً وَ کانَ رَبُّکَ قَدِیراً. ای علی، تو از من و من از تو هستم، گوشت تو با گوشت من و خون تو با خون من درآمیخته است. تو بعد از من رابط بین خدا و خلقی، و آن که ولایت تو را انکار کند قطع‌کننده‌ این رابطه خواهد بود. 📗بحار الأنوار ج ۲۲ ص ۱۴۷ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢قضا شدن نماز صبح به سبب شرکت در عزاداری ❓سوال: اگر بعضی از واجبات از مکلف به سبب شرکت در مجالس عزاداری فوت شود مثلا قضا شود، آیا بهتر است بعد از این در این مجالس شرکت نکند یا این که عدم شرکت او باعث دوری از علیهم‌ السلام می شود؟ ✅ پاسخ: بدیهی است که ، مقدم بر فضیلت شرکت در مجالس عزاداری اهل بیت علیهم‌ السلام است و ترک نماز و فوت شدن آن به بهانه شرکت در عزاداری (ع) جایز نیست، ولی شرکت در عزاداری به گونه ای که مزاحم نباشد ممکن و از مستحبات موکد است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پنج نكته درباره صداى نامحرم‏ 1. شنيدن صداى زن نامحرم در صورتى كه به قصد لذت نباشد و سبب افتادن در گناه نشود، اشكال ندارد. 2. گوش دادن به آواز زن نامحرم در هر صورت، اشكال دارد. 3. اگر زن قرآن را به صورت ترتيل و ساده بخواند، گوش دادن به صداى او مانعى ندارد و اگر با صدا بخواند، جايز نيست. 4. شنيدن نوحه خوانى و مرثيه سرايى زنان اگر مفسده نداشته باشد اشكال ندارد. 5. سخنرانى زن در مجلس مردان، اگر مفسده نداشته باشد اشكال ندارد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام علی عليه السّلام فرمود: عِبَادَ اللَّهِ عَدُوَّ اللَّهِ أَنْ يُعْدِيَكُمْ بِدَائِهِ وَ أَنْ يَسْتَفِزَّكُمْ بِنِدَائِهِ وَ أَنْ يُجْلِبَ عَلَيْكُمْ بِخَيْلِهِ وَ رَجِلِه‏ اي بندگان خدا! از دشمن خدا (شيطان) برحذر باشيد كه همانا او شما را به درد خود گرفتار می‌کند و با فرياد خويش شما را از جا می‌پراند و نگرانتان می‌سازد و سواران و پيادگان خود را عليه شما فراهم می‌آورد. 📘نهج البلاغه، خطبه 182 📜سلام بن مستنير مى‌گويد: در محضر امام باقر (ع ) بودم، حمران بن اعين (يكى از شاگردان معروف امام باقر ع) وارد شد، و چند سؤ ال كرد و از امام جواب شنيد، هنگامى كه حمران خواست خداحافظى كند، به امام باقر (ع ) عرض كرد: وقتى كه ما در محضر شما هستیم [محضر ملكوتى و بيانات قدسى شما باعث مى‌شود كه] دلهاى ما نرم گردد، و جانهاى ما از نداشتن اين دنيا، آرامش يابد، ثروتهائى كه در دست مردم است به نظر ما خوار و پست جلوه كند، ولى وقتى كه از نزد شما بيرون مى‌رويم و با مردم به داد و ستد و تجارت سرگرم مى‌گرديم حال ما عوض مى‌شود و به دنيا علاقه‌مند مى‌شويم ، و از معنويات دور مى‌گرديم. امام باقر (ع) فرمود: إِنَّمَا هِيَ الْقُلُوبُ مَرَّةً تَصْعُبُ وَ مَرَّةً تَسْهُل‏ اين حالات، مربوط به دلها است كه گاهى سخت مى‌شوند و گاهى نرم مى‌گردند. سپس فرمود: جمعى از اصحاب رسول خدا (ص ) به محضر آن حضرت آمده و عرض كردند: يا رسول الله! ما در مورد صفت نفاق كه مبادا به سراغمان آيد، نگران هستيم. پيامبر اکرم (ص) فرمود: چرا نگران هستيد؟ اصحاب گفتند: هنگامى كه ما در حضور شما هستيم، شما با نصايح خود، به ما تذكر مى‌دهيد، و به آخرت تشويق مى‌نمائيد، حالت خدا ترسى در ما پديد مى آيد و دنيا را فراموش مى‌كنيم ، و به گونه‌اى به آن بى ميل مى‌شويم كه گويا آخرت و بهشت و دوزخ را با چشم مى‌نگريم، ولى وقتى كه از حضور شما مى‌رويم و به خانه‌هاى خود باز مى‌گرديم، و بوى فرزندان به مشام ما مى‌رسد و زنان و افراد خاندان را مى‌بينيم، حالت ما عوض ‍مى‌گردد، به گونه‌اى كه گويا در حضور شما نبوده‌ايم، و هيچ گونه حالت معنوى نداشته‌ايم، آيا شما از اينكه اين تغيير حالت ما، نشانه نفاق ما باشد، نگران نيستيد؟ پيامبر (ص) به آنها فرمود: كَلَّا إِنَّ هَذِهِ خُطُوَاتُ الشَّيْطَانِ فَيُرَغِّبُكُمْ فِي الدُّنْيَا .... نه، هرگز (اين نفاق نيست) بلكه وسوسه‌هاى شيطان است كه شما را به سوى دنيا ترغيب و تشويق مى‌كند، به خدا سوگند اگر از شما همان حالت را كه تعريف كرديد (كه در نزد من پيدا مى‌كنيد) نگهداريد و ادامه دهيد، به مقامى مى‌رسيد كه: لَصَافَحَتْكُمُ الْمَلَائِكَةُ وَ مَشَيْتُمْ عَلَى الْمَاءِ فرشتگان دست در دست شما مى‌نهادند، و بر روى آب (بدون وسيله) راه مى افتاديد .... همانا مؤمن ، دستخوش آزمايشات و پرتگاه‌هاى گناه قرار مى‌گيرد و بسيار توبه مى‌كند، آيا سخن خدا را نشنيده‌ايد كه مى‌فرمايد: إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ (بقره/222) خداوند توبه كنندگان را دوست دارد، و پاكان را نيز دوست دارد و نيز مى فرمايد: وَ قَالَ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ (هود/90) از پروردگار خود آمرزش طلبيد و به سوى او باز گرديد 📕کافى ج 2 ص 423 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سراج منیر
برخی از مردم فکر می کنند که قضای نمازهای جهری (نمازهايی که بايد با صدای بلند خوانده شوند) را می توان
مردم (به ویژه در ایام سوگواری اهل بیت علیهم السلام)، نذرهای زیادی می‌کنند، ولی بسیاری از آنها نذر شرعی نیست!! ✅ برای انعقاد نذر شرعی لازم است که شرایط ذیل مراعات شود: ۱. صیغۀ نذر (به زبان عربی یا ترجمۀ آن) را به زبان جاری کند، مثلا بگوید «برای خدا بر عهدۀ من است که اگر فلان حاجتم برآورده شد، روز عاشورا، مجلس روضه برپا کنم.» ۲. چیزی را که نذر می­ کند انجام دهد یا ترک کند، باید از جهتی رجحان (برتری) داشته باشد، پس چنانچه بجا آوردن و ترک آن مساوی باشد، نذر صحیح نیست. ۳. کاری را نذر کند که انجام آن برایش ممکن باشد. ۴. نذر کننده باید مکلف و عاقل باشد و با اختیار نذر کند. ۵. در صورت حضور شوهر، نذر زن (گرچه در اموال خود و حتی در امور غير مالی، مثل نذر گفتن صلوات) بنا بر نظر مشهور فقهاء باید با اجازه او باشد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽ ‏✨ ✳️ مهريه (7) 📖 و آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْ‏ءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنيئاً مَريئاً سوره نساء آيه 4 📖 و به زنان مهریه‌های‌شان را‌ بدهید. پس اگر چیزی از آن را با طیب خاطر کامل برای شما واگذاشتند، پس آن را بخورید گوارا و نوش جان! 📌«نحلة» (که هم با فتح نون و هم با کسر نون خوانده می‌شود) به معنای بخشش داوطلبانه و بی‌چشمداشت است؛ و آن را اخص از «هبة» (= هدیه) دانسته‌اند (مفردات ألفاظ القرآن، ص۷۹۵) هر چند علی بن عیسی نقل شده که «نحلة» چون می‌تواند شامل بخشش واجب و غیرواجب شود، اما «هبه» فقط بخشش‌های غیرواجب است (به نقل از الفروق فی اللغة، ص۱۶۳) که در این صورت، «نحله» اعم از «هبه» است. و برخی گفته‌اند: تفاوت «هبه» و «نحله» در این است که در «هبه» عطف توجه به تملیک مال به غیر است، اما در «نحله» توجه به بدون چشمداشت بودن این تملیک است. (التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، ج‏۱۲، ص۵۸) 🔺با توجه به مطالب بالا اين سوال پيش می‌آيد که چرا آیه این مهریه را «نحله» (که به معنای هدیه بدون هرگونه ما به ازایی است) خوانده است؟ ✅ پاسخ: ♦️الف) چون بهره جنسی، ثمره‌ای است که در ازدواج به هر دوی زن و مرد می‌رسد، و این گونه نیست که فقط مرد بهره‌مند شود و نه زن. (السرائر ج‏۲، ص۵۷۶) و چون با اینکه مرد و زن بهره مساوی‌ای می‌برند خداوند مهریه را برعهده مرد واجب کرده، پس این قانون عطیه و هدیه‌ای بدون ما به ازاء است از جانب خداوند برای زنان. (مجمع البیان، ج‏۳، ص۱۲) ♦️ب) گفته شده که تا پیش از اسلام، مهریه را به اولیای زن (بویژه پدر زن) می‌دادند؛ چنانکه در داستان موسی و شعیب هم شرط ازدواج موسی (ع) با دختر شعیب (ع) این بود که موسی (ع) چند سال برای پدر شعیب کار کند (قصص/27) و گویی خداوند این که مهریه صرفاً برای خود زنان باشد نه برای ولیّ آنان، چیزی است که خداوند در این شریعت به زنان هدیه‌ای کرده است که ما به ازایی بر عهده زنان نگذاشته است. (السرائر ج‏۲، ص۵۷۵؛ تفسیر الصافی، ج‏۱، ص۴۲۱) ♦️ج) چه بسا «نحله» از «انتحال» به معنای «تدین» اخذ شده باشد؛ (انتحال به معنای ادعای چیزی را کردن است که کاربرد آن در خصوص ادعای دین کردن و متدین بودن به دین خاص رایج است) یعنی مهریه زنان را به عنوان تدین و انجام یک وظیفه دینی بدهید. (زجاج و ابن خالویه، به نقل مجمع البیان، ج‏۳، ص۱۲؛ و نیز السرائر ج‏۲، ص۵۷۵) ♦️د) مقصود از «نحله» در اینجا «امر واجبی است که مورد تصریح قرار گرفته (فریضة مسماة) (قتاده و ابن جریح، به نقل از مجمع البیان، ج‏۳، ص۱۲) 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 وقف برای عزاداری 🏴 امام صادق علیه السلام فرمود: 🚩 عنْ یُونُسَ بْنِ یَعْقُوبَ عَنْ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السّلام قَالَ قَالَ لِی اَبِی: یَا جَعْفَرُ اَوْقِفْ لِی مِنْ مَالِی کَذَا وَ کَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِی عَشْرَ سِنِینَ بِمِنًی اَیَّامَ مِنًی . 🚩 یونس بن یعقوب از امام صادق علیه السّلام نقل می کند که آن حضرت فرمود: پدرم به من فرمود: ای جعفر! از مال من فلان مبلغ را وقف کن تا نوحه سرایان در ایام حج در منی به مدت ده سال برایم نوحه سرایی کنند. 📔بحار الانوار ج ۴۶ ص ۲۲۰ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💯برکات و آثار مجالس عزاداری امام حسین (ع) امام حسين (ع) فرمود: «أَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ لَا يَذْكُرُنِي مُؤْمِنٌ إِلَّا اسْتَعْبَرَ» «من كشته اشک هستم، هيچ مؤمنى مرا ياد نمی‌كند، مگر آنكه اشک در چشمانش می‏ آيد.» 📙كامل الزيارات ص 108 🔺از این رو، برخی افراد، هدف از شهید شدن امام حسين را در گریه کردن مردم با یاد ایشان و هدایت یافتگی در مسیر صحیح منحصر کردند. ❎ بی‌شک این سخنان ناشی از محبت و علاقه به سیدالشهداء و عزاداری برای ایشان می‌باشد و در جای خود بسیار مفید و با ارزش است، اما اهداف قیام در این مطلب خلاصه نمی‌شود و سخنان گوهربار امام حسین (ع) بهترین شاهد بر مطلب است: ✅ اهداف سیدالشهداء (ع) در ادعیه و روایات از بهترین منابع تاریخی و روایی برای مرور اهداف عالی و مهم حرکت امام حسین (ع)، انس با بسيارى از روايات و دعاهايى است كه از امامان شيعه در این زمینه بر جاى مانده است. در این متون مقدس به طور مرتب این نکته تكرار می‌شود كه آن حضرت، براى خدا و برپا كردن احكام اسلامى همچون نماز و امر به ‌معروف و نهى از منكر قيام كرده است: ✨ ... إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي وَ أَبِي‏ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع) ...‏ ✨ ... تنها براى اصلاح در امت جدم(ص) قيام کردم و مي خواهم به معروف امر کنم و از منكر بازدارم و به سيره جدم(ص) و پدرم على بن ابيطالب عمـل کنم ... 📓بحار الانوار ج 44 ص 329 از این رو، سنت آغاز شدن مجالس عزاداری با این گونه‌ روايات می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در معرفت صحیح به مقام سیدالشهداء (ع) ایجاد کند. ✅ غفلت‌زدایی در مجالس عزاداری از اهداف امامان شيعه در برپایی مجالس عزاداری امام حسين (ع) تلاش برای اثبات حقانيت آن امام همام و باطل بودن ادعاهاى يزيد و امويان بود. اين، نشان دهنده مسموم بودن فضای عمومى جامعه اسلامى در آن دوران است كه حتى برخى از ياران ائمه نیز از اين موضوع غافل بودند. 👈 با این وجود، امروزه و در دوره‌های معاصر، همچنان این غفلت و ناآگاهی در توده‌های مردم مسلمان و نامسلمان وجود دارد، مجالس عزاداری بهترین مکان و فرصت برای غفلت‌زدایی از جوانان و حق‌جویان می‌باشد. ✅ مظلومیت اهل بیت با یاد کربلا امامان شيعه با برپايى عزاى امام حسين (ع) و منسوب كردن خويش به ايشان، سعى در اثبات حقانيت خود و ستمگرى و بطلان دشمنان و حكومت زمان خود داشتند و برپايى عزاى امام حسين (ع) را بهترين و مؤثرترين شيوه مبارزه در زمان خويش می‌دانستند؛ چنانكه امام رضا (ع) برای یاد کردن از مصيبت‌هاى سیدالشهداء (ع) و يارانش از واژه «ما» استفاده می‌کنند: ⚜️ «فَاسْتُحِلَّتْ فِيهِ دِمَاؤُنَا وَ هُتِكَ فِيهِ حُرْمَتُنَا وَ سُبِيَ فِيهِ ذَرَارِيُّنَا وَ نِسَاؤُنَا وَ أُضْرِمَتِ النِّيرَانُ فِي مَضَارِبِنَا وَ انْتُهِبَ مَا فِيهَا مِنْ ثَقَلِنَا وَ لَمْ تُرْعَ لِرَسُولِ اللَّهِ حُرْمَةٌ فِي أَمْرِنَا» ⚜️ «اين امت جفاكار، در ماه محرم خون ما را حلال و احترام ما را ضايع و اهل‌ بيت ما را اسير كردند و خيمه‌هاى حرم ما را سوختند و اموال ما را به غارت بردند و هيچ حرمتى از براى رسول اللّه درحق ما لحاظ‍‌ نكردند.» 📒امالى (صدوق) ص 128 🔺از این رو در هیچ برهه‌ای از زمان نباید از برگزاری مجالس عزاداری با هدف تبیین مظلومیت اهل بیت علیهم‌السلام غفلت ورزید. ✅ مجالس عزاداری و یاری نیازمندان تاریخ گواه می‌دهد که نوع كمک و يارى خواستن امام حسین (ع) از مردم، پيكار با حكومت استبدادى يزيد و از جان گذشتن بود، اما امروز می‌توان با گردآوردن عاشقان امام حسین (ع) در مجالس عزاداری، آنها را به یاری رساندن به نیازمندان و مستمندان ترغیب کرد. ⬅️ افرادی که شاید در طول سال هیچگونه دغدغه‌ای برای کمک‌رسانی به شیعیان فقیر ندارند، اما با آغاز ماه محرم و نوای شور حسینی، به مجالس و هیئت‌های عزا می‌پیوندند و از انجام کارهای خیرخواهانه و نوع‌دوستانه دریغ نمی‌کنند. از این رو، تقویت چنین مجالسی باید در دستور کار شیعیان و محبان سیدالشهداء (ع) قرار داشته باشد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️ آشنايی با شخصيت قيس بن مسهّر صيداوی ✅ هنگامی که امام حسین (ع) در مکه حضور داشت، کوفیان به ایشان نامه نوشتند و حمایت و آمادگی خود را اعلام کردند. به نقل سيد ابن طاووس، تعداد نامه‌ها به ۱۲ هزار رسید. 📗اللهوف ص ۳۵ البته با اين که امضای شیعیان برجسته‌ای مانند؛ سلیمان بن صرد یا حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه و رفاعة بن شداد پای نامه‌ها بود، اما امام (ع) به نامه‌ها بسنده نکرد و مسلم بن عقیل را در ۱۵ رمضان، به کوفه فرستاد، تا به امام (ع) گزارش کند، که اگر کوفیان همانگونه هستند که در نامه‌هایشان نوشته‌اند، راهی کوفه شود. 👈 نامه‌های کوفیان به امام حسین (ع) توسط قیس بن مسهر و تنی دیگر از کوفیان، به دست حضرت (ع) می رسید. نام قیس در کنار مسلم بن عقیل به عنوان فرستاده و پیک امام حسین (ع) مشهور شد. ✳️ قیس از قبیله بنی اسد بود و به همین جهت در بعضی از منابع، او را جزء شهدای بنی اسد به شمار آورده اند. قیس با مسلم در سفر مکه به کوفه و رساندن نامه مسلم به امام حسین (ع) در جریان بیعت کوفیان نقش داشت. 👈 مرحوم شیخ مفید می‌نویسد: امام حسین (ع) مسلم بن عقیل را فراخواند و او را به همراه قیس بن مسهر صیداوی به کوفه فرستاد. 📘الارشاد ج ۲ ص ۳۹ 👈 همچنین طبری می‌نویسد: امام حسین(ع) در محلی به نام حاجز برای کوفیان نامه نوشت و آن نامه را قیس بن مسهر صیداوی به کوفه برد. 📕تاريخ طبری، ج۴، ص۲۹۷ 🔺که این اعزام قیس بعد از شهادت مسلم بن عقیل بود. ♨️ در طول مسیر، هنگامی‌ که قیس به قادسیه رسید، حصین بن نمیر او را دستگیر نمود. قیس قبل از دستگیری؛ نامه‌ای که به همراه داشت را پاره کرد تا به دست دشمن نیافتد. حُصَین، قیس را پیش ابن زیاد فرستاد تا ابن زیاد درباره او تصمیم‌ گیری کند. پس از آن‌ که قیس را نزد ابن زیاد به دار الاماره بردند، مناظره‌ای بین آن‌دو صورت گرفت. ابن زیاد گفت : تو کیستی؟ قیس گفت : گفت : مردی‌ام از شیعیان علی (ع) و پسرش! ابن زیاد گفت : چرا نامه را پاره کردی؟ قیس گفت : برای آنکه تو ندانی در آن چه نوشته است. ابن زیاد گفت : از جانب که بود و سوی که نوشته؟ قیس گفت : از جانب امام حسین (ع) به گروهی از مردم کوفه که نام ایشان را نمی‌دانم. ابن زیاد خشمگین شد و گفت : ▪️وَ اللّهِ لَا تُفَارِقنِي حَتَّى تُخبِرنِي بِأَسمَاءِ هَؤلاءِ القَومِ أَو تَصعَدُ المِنبِرَ فَتَلعَنُ الحُسَينَ بنَ عَلِي(ع) وَ أَبَاهُ وَ أَخَاهُ وَ إِلَّا قَطَعتُكَ إربَاً إربَاً ▪️به خدا قسم! از من جدا نشوی تا نام آنان را به من بگویی یا بالای منبر روی و حسین بن علی (ع) و پدرش و برادرش را لعن کنی وگرنه تو را قطعه قطعه می‌کنم. قیس گفت : نام آن گروه را نمی‌گویم اما لعن را می‌کنم. به دستور ابن زیاد، قیس به بالای منبر رفت تا امام علی (ع) و دو فرزندش را لعن کند. 📔اللهوف ص ۶۶ ♦️او وقتی بر فراز منبر رفت ابتدا خدا را سپاس گفته و ستایش کرد. سپس درود بر حضرت رسول اکرم (ص) فرستاد و امام علی (ع) و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را فراوان مدح نموده و بر آنان رحمت فرستاد. او در ادامه، عبیدالله بن زیاد و پدرش و ستمکاران بنی امیه را از اول تا آخر لعن و نفرین کرد. آنگاه گفت: ای مردم! من فرستاده حسین (ع) به سوی شمایم و در فلان موضع از او جدا شدم، به سوی او بروید. ⚜️ابن زیاد از افشاگری‌ های قیس مطلع شد و دستور داد او را از بالای بام قصر پایین انداخته و به شهادت رساندند و سپس بدن وی را قطعه قطعه کردند. 📙الارشاد ج ۲ ص ۶۶ ⬅️ طبق بعضی از گزارش‌ها، خبر شهادت قیس در منزل عذیب الهجانات به امام حسین (ع) رسید. هنگامی‌که خبر شهادت قیس توسط طرماح بن عدی به امام رسید اشک در چشمانش جاری شد و فرمود: «... فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» (احزاب/۲۳) «... برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آنها در [همين‌] انتظارند و [هرگز عقيده خود را] تبديل نكردند». بار خدایا، برای ما و آنها بهشت مقرّر فرما و میان ما و آنها در قرارگاه رحمتت و ذخیره‌گاه نهان ثوابت فراهم آور. 📓موسوعة التاریخ الإسلامی ج ۶ ص ۱۲۴ 🤲 در فرازی از زیارت الشهداء به قیس بن مسهر اینگونه سلام داده شده است: ❣️اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا قَیسَ بنَ مُسَهَّر الصَیدَاوِی 📒المزار الکبیر ص۵۰۴ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃