eitaa logo
سراج منیر
577 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
126 ویدیو
24 فایل
📘مجموعه اى از مطالب: 🔹تفسيرى ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخى ♦️تربیتی 🔹احکام شرعى ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘لطمه زدن به بدن در عزاداری ❓ آیا لطمه زدن به بدن در عزاداری جایز است؟ ✅ پاسخ: لطمه زدن در عزاداری اگر ضرر قابل توجهی بر بدن داشته باشد، و یا موجب وهن مذهب یا مؤمنین یا مراسم عزاداری معصومین علیهم السلام باشد، جایز نیست؛ و در هر حال بهتر است مؤمنین مراعات شؤون عزاداری معصومین علیهم السلام به ویژه سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام را بنمایند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ احکام زیارت عاشورا: ❓حکم خواندن زیارت عاشورا در زمان عادت ماهانه چیست؟ ✅ پاسخ: 🌷آیت الله خامنه‌ای: اشکالی ندارد. 🌷آیت الله مکارم شیرازی: خواندن دعا‌ها و زیارات و انجام سجده و فرستادن صلوات و سایر اذکار به طور کلی مانعی ندارد. 🌷آیت الله سیستانی: اشکال ندارد. ➖➖➖➖➖➖ ❓آیا درسجده‌های مستحب (مانند سجده زیارت عاشورا) باید تمام شرائط سجده نماز رعایت شود؟ اگر این سجده بدون مهر انجام شود صحیح است؟ ✅ پاسخ: 🥀 امام خمينی (ره): در سجده‌های واجب قرآن و در سجده مستحبی باید مواضع هفتگانه روی زمین قرار گیرد و پیشانی بر چیزی که سجده بر آن صحیح است قرار گیرد، اما رو به قبله بودن و طهارت و رعایت حجاب در این سجده لازم نیست. همچنین در موقع گفتن ذکر مستحب (ذکر سجده زیارت عاشورا) اگر آن را به قصد ذکری که برای سجده دستور داده اند، بگوید آرام بودن بدن لازم است. 🌷آیت الله خامنه‌ای: در سجده مستحبی مراعات آنچه برای سجده واجب ذکر شده لازم نیست، و لازم نیست سجده بر مهر و یا چیزی که سجده بر آن صحیح است باشد. 🌷آیت الله مکارم شیرازی: در این گونه سجده‌ها رعایت تمام شرایط سجده لازم نیست، اما باید به چیزی که سجده بر آن صحیح است، سجده کند. 🌷آیت الله سیستانی: خیر، سجده صحیح است. 🌷آیت الله نوری همدانی: سجده باید بر ما یصح علیه السجود باشد، ولی سایر شرائط ظاهراً لازم نیست. 🥀 آیت الله صافی گلپایگانی (ره): مجرد گذاردن پیشانی بر زمین کافی است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام صادق عليه السّلام فرمود: مَنْ‏ خَرَجَ‏ مِنْ‏ مَنْزِلِهِ یرِیدُ زِیارَةَ قَبْرِ الْحُسَینِ بْنِ عَلِی إِنْ کانَ مَاشِیاً کتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیئَةً حَتَّى إِذَا صَارَ فِی الْحَائِرِ کتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِینَ الْمُنْتَجَبِینَ [الْمُفْلِحینَ الْمُنْجِحِینَ‏] حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکهُ کتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَک فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یقْرِۆُک السَّلَامَ وَ یقُولُ لَک اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَک مَا مَضَى کسی که به قصد زیارت امام حسین (ع) از منزلش خارج شود، اگر پیاده برود، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله (ع) برمی‌دارد، یک حسنه برایش می‌نویسد و یک سیئه از او محو می‌کند. وقتی که به حرم می‌رسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده می‌نویسد. وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین می‌نویسد. وقتی می‌خواهد بازگردد یک فرشته الهی در مقابل او قرار می‌گیرد و می‌گوید: رسول خدا (ص) به شما سلام می‌رساند، و پیغام می‌دهد که عمل را از سرگیر که گذشته‌ات بخشیده شده است. 📕کامل الزیارات ص 132 📜عَنْ بُرَیْدِ بْنِ مُعَاوِیَةَ الْعِجْلِیِّ قَالَ کُنْتُ عِنْدَ أَبِی جَعْفَرٍ (ع) إِذْ دَخَلَ عَلَیْهِ قَادِمٌ مِنْ خُرَاسَانَ مَاشِیاً فَأَخْرَجَ رِجْلَیْهِ وَ قَدْ تَغَلَّفَتَا وَ قَالَ أَمَا وَ اللهِ مَا جَاءَ بِی مِنْ حَیْثُ جِئْتُ إِلَّا حُبُّکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ. فَقَالَ أَبُوجَعْفَرٍ(علیه السلام): وَ اللهِ لَوْ أَحَبَّنَا حَجَرٌ حَشَرَهُ اللهُ مَعَنَا وَ هَلِ الدِّینُ إِلَّا الْحُبُّ؟...»؛ راوی می‌‌گوید خدمت امام باقر (ع) بودم که مردی از خراسان که با پای پیاده از خراسان خدمت امام رسیده بود بر ایشان وارد شد. سپس پای خویش را در حالی که تاول زده بود نشان داد و گفت: به خدا قسم فقط برای محبت شما اهل بیت این راه طولانی را طی کردم. امام باقر (ع) فرمود: به خدا قسم حتی اگر یک سنگ به ما محبت داشته باشد، خدا آن سنگ را با ما محشور می‌‌کند. آیا دین چیزی غیر از محبت است؟ 📔بحار الانوار ج 27 ص 95 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سراج منیر
مردم (به ویژه در ایام سوگواری اهل بیت علیهم السلام)، نذرهای زیادی می‌کنند، ولی بسیاری از آنها نذر شر
نذرهای سلیقه ای شکے نیست که انسان مےتواند هر چیز مباحی را وسیله نذر خود قرار دهد. اما بسیاری از خانم ها نذرهای خاصی مےکنند که هیچ اساس درستے ندارد و در عین حال قداستے برای آن قائلند، در اینجا به دو نمونه از آن ها اشاره مےشود: 1. آجیل مشکل گشا و آن آجیلے است که برای برآورده شدن حاجات خود نذر حضرت علی علیه السلام مےکنند و عقیده دارند باید ماهی یک تا هفت مرتبه آن را انجام دهند. 2. سفره های بی بی سه شنبه، حضرت ابوالفضل، حضرت رقیه، آش امام زین العابدین و... که حتما باید به شیوه مخصوص تهیه شود. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽ ‏✨ ✳️ مهريه (8) 📖 و آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْ‏ءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنيئاً مَريئاً سوره نساء آيه 4 📖 و به زنان مهریه‌های‌شان را‌ بدهید. پس اگر چیزی از آن را با طیب خاطر کامل برای شما واگذاشتند، پس آن را بخورید گوارا و نوش جان! 📌تعبير به «صدقاتهن» (با معنايی‌ که گفتيم) به اين جهت است که نشان دهد مهریه، نرخ و قيمت زن نیست، بلكه نشانه صداقت مرد در علاقه و دوستی به همسر است. چنان که آوردن لفظ «نحله» برای‌ اين است که نشان دهد مهریه، بهای زن نیست، بلكه هدیه مرد به همسرش می‏‌باشد. 📌اگر در فرهنگ غربی تا یک و نیم قرن پیش زنان حق مالکیت نداشتند، اما اسلام نه تنها این حق را برایشان به رسمیت شناخته بود، بلکه هرگونه معامله بر سر ازدواج زنان را هم باطل اعلام کرد و زن را مالك تمامی مهریه خود دانست؛ به طوری که حتی‌ پدر و بستگان زن هم، حقّی در مهریه‏ او ندارند. 📌قرآن در حالی که مردان را با قاطعیت تمام به دادن مهریه همسرانشان، آن هم بدون دریافت هیچ ما به ازایی ملزم می‌سازد، زنان را هم به طور ضمنی به بخشیدن مهریه‌شان تشویق می‌کند. 📌به نظر می‌رسد یکی از خلأهای نظام حوزوی ما این است که در عرصه ارائه آموزه‌های فقهی، به تفاوتهای مقام استنباط و مقام آموش و تبلیغ بی‌اعتنا بوده، و این امر نه‌تنها شبهات فراوانی را در جامعه پدید آورده (شبیه برخی شبهات «کودک‌همسری») بلکه در مقام عمل نیز موجب شده برخی از اموری که برای شارع مهم بوده، اما وضعیتش به گونه‌ای نبوده که آن را واجب گرداند، عملا از بستر زندگی اجتماعی مسلمانان رو به ضعیف یا حذف شدن نهاده است. 🔺شاید نمونه بارز آن این است که در اسلام، اینکه از ارث متوفی، به نیازمندان، به‌ویژه در خویشاوندان نیازمند، کمکی شود، بسیار مورد تاکید بوده: « وَ إِذا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُولُوا الْقُرْبی‏ وَ الْیتامی‏ وَ الْمَساكینُ فَارْزُقُوهُمْ مِنْهُ وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلاً مَعْرُوفاً» (نساء/۸) اما چون به دلایلی این حکم واجب نشده، عملا از زندگی اجتماعی مسلمانان کنار نهاده شده است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️خاک قدمِ«رقیه» باشی عشق است ▪️زیر علمِ «رقیه» باشی عشق است ▪️با مهدی صاحب الزمان از ره لطف ▪️یک شب حرم رقیه باشی عشق است 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💯 حضرت رقیه (س)، حافظ امامت و الگویی برای فرزندان اهل‌بیت علیهم‌السلام نسبت به تربیت فرزند نگاهی متفاوت دارند، به این صورت که اهل بیت، بین تربیت مادی و تربیت معنوی، مسائل معنوی را مورد تأکید بیشتری قرار می‌دهند و به عبارتی به دنبال رشد روحی کودکان هستند. این شاخصه در سبک زندگی اهل بیت علیهم‌السلام و تربیت فرزندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 👆 حضرت رقیه (س) از مصادیق این نوع آگاهی و تربیت در بیت وحی است، دختری سه ساله که مطالعه زندگی ایشان نکات ارزشمندی را بر ما روشن می‌نماید و بیشتر متوجه می‌شویم تربیت اهل بیت چگونه بوده است. 🔺در پستهای قبلی به نمونه‌ای از اين نوع تربيت و بروز عينی آن اشاره کرديم (اينجا)، در اينجا نيز به مورد ديگری اشاره می‌کنيم: ⬅️ حضرت رقیه و حفظ مقام امامت یزید زمانی که با افشاگری‌های امام سجاد و حضرت زینب علیهما‌ السلام رسوا شد، برای این که زودتر از این رسوایی خلاص شود، دستور قتل اسراء را داد؛ اما حضرت رقیه (س) با گریه شبانه باعث شد سایر اسرا نیز از خواب بیدار شده همراه ایشان شیون و گریه کنند. صدا به قصر یزید رسید و یزید سر مبارک امام را بر ایشان فرستاد و موجب شد حضرت رقیه با دیدن سر مبارک جان دهد. با این کار مردم شام نیز از نقشه پلید یزید خبردار شدند و نقشه یزید نقش بر آب شد و حکم قتل اسرا را پس گرفت. 👌حضرت رقیه با این کار توانست، جان امام سجاد و امام باقر علیهما السلام به عبارتی، مقام امامت را نجات دهند. 🔺امام صادق (ع) در این زمینه می فرماید: وقتى امام زين العابدين (ع) را با اهل بيت پيامبر نزد يزيد آوردند، آنان را در خرابه‌‏اى كه ديوارهايش سست بود قرار دادند. يكى از آنها گفت: ما را در اين خرابه قرار دادند تا بر سر ما خراب شود. يكى از نگهبانان اين را شنيد و به زبان رومی گفت: اينها را بنگريد مى‏‌ترسند كه ديوار بر سر آنها خراب شود، در حالی‌که اين بهتر است از آن‌ كه فردا بيرونشان آورده و يكى بعد از ديگرى گردنشان را بزنند! امام سجاد (ع) فرمود: به اذن خدا هيچ يك از اين دو نمى‌‏شود و همين طور هم شد. 📙الخرائج و الجرائح ج ۲ ص 753 ✅ نتیجه آن که توجه به شخصیت‌های دینی و به ویژه شخصیت‌های واقعه کربلا، سبب تغییر نگاه به نوع تربیت فرزند می‌شود و تربیت معنوی در وجود انسان‌ها تقویت می‌گردد، این امر می‌تواند سبک زندگی درست و الهی را در زندگی پایه‌ریزی نماید؛ زیرا اهل بیت علیهم‌ السلام در سخت‌ترین شرایط و حتی در سن کودکی کارهایی را انجام می‌دهند که الگو بودن آنها را بر عالم اثبات می‌کند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛔️ كاری مكن كه ناگريز از عذرخواهى باشی ❣️امام حسين عليه السلام می فرماید: 💠 إِيَّاكَ وَ مَا تَعْتَذِرُ مِنْهُ فَإِنَّ الْمُؤْمِنَ لَايُسِي‏ءُ وَ لَايَعْتَذِرُ وَ الْمُنَافِقُ كُلَّ يَوْمٍ يُسِي‏ءُ وَ يَعْتَذِرُ 💠 كاری مكن كه ناگريز از عذرخواهى باشی، زيرا انسان با ايمان، نه بدى مى ‏كند و نه عذر مى‏ خواهد؛ ولى منافق همه روز بد مى ‏كند و پوزش مى ‏طلبد. 📓بحار الأنوار ج ‏75 ص 120 📢 از هركسى خطا ممكن است سر زند، ولى افراد با ايمان و منافق در اين‏جا يك فرق دارند، افراد با ايمان مى‏ كوشند كمتر خلاف كنند تا نيازى به عذر خواستن نداشته باشند؛ زيرا مى‏ دانند عذرخواهى هرچه باشد اثر خلاف را کاملا پاک نمى‏ كند، ولى منافقان پروايى از بدى و تخلّف ندارند و پى در پى پوزش مى‏ طلبند، و اين خود يكى از نشانه ‏هاى نفاق است كه ظاهرش به حكم عذر خواهى دليل ندامت است، و باطنش به حكم تكرار دليل عدم پشيمانى. ☝️در همین موضوع اميرالمؤمنين علی (ع) نیز می فرماید: ♨️ الاسْتِغْنَاءُ عَنِ الْعُذْرِ أَعَزُّ مِن الصِّدْقِ بِهِ ♨️ بى ‏نياز بودن از عذرخواهى، بهتر از عذر صادقانه و مقبول است. 📒 نهج البلاغه، حکمت 329 👆 این سخن اشاره ای است به اين‏كه اگر خطايى نكنى كه نياز به عذرخواهى داشته باشى، بهتر از ارتكاب خطاى توأم با عذر مقبول است. ⬅️ اميرمؤمنان (ع) در نامه ای به «حارث همدانى» نیز مى ‏فرمايد: 💯وَ احْذَرْ كُلَّ عَمَلٍ إِذَا سُئِلَ عَنْهُ صَاحِبُهُ أَنْكَرَهُ أَوْ اعْتَذَرَ مِنْهُ 💯از هر كارى كه اگر از صاحب آن درباره آن سؤال شود انكار يا عذرخواهى مى‏ كند، بپرهيز ✅ از اين روايات استفاده مى ‏شود كه انسان مؤمن آگاه نبايد به سراغ كارى برود كه او را براى عذرخواهى سرافكنده سازد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️خطر در کمین زنان چادری.... 🚨زنگ خطر برای چادری ها از اربعین امسال به صدا در آمد... 👈 اگر مراقب نباشید یک روز سر بلند می کنید و می گوئید من چادری و محجبه بودم نمی دانم چطور چادر از سرم برداشتم؟؟ ❎ مراقبت ویژه نسبت به خودتان و عقایدتان داشته باشید که دشمن لحظه ای بیکار ننشسته است. ⬅️ نشر حد اکثری ➡️ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 سقیفه قاتل امام حسین علیه السلام و تمام فرزندان رسول الله صلی الله علیه و آله ✍️ علامه عسکری در کتاب سقیفه مینویسد: در اثر اجتماع در آن سقيفه شريعت اسلام پس از پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله دگرگون شد!. در اثر سقيفه تاريخ اسلام دگرگون شد: ⭕️ در اثر سقيفه به در خانه فاطمه زهرا سلام الله علیها آتش بردند و شد آنچه شد. ⭕️ در اثر سقيفه شمشير ابن ملجم بر فرق امير المؤمنين علی علیه السلام فرود آمد. ⭕️ در اثر سقيفه امام حسن علیه السلام با زهر شهيد شد ⭕️ در اثر سقيفه حضرت امام حسين علیه السلام شهيد شد! ⭕️ و زينب سلام الله علیها و ديگر دختران پيامبر صلی الله علیه و آله اسير شدند ⭕️ در اثر آن سقيفه مسير تاريخ بشريت دگرگون شد. ⭕️ آثار سقيفه از آن روز تا كنون و تا ظهور حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف ادامه دارد!!. 📗سقیفه (علامه عسکری) ص 2 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️ مقابله با آسیب ها و انحراف های مجالس عزاداری ✳️ مجالس عزای سیدالشهدا (ع) سبب ماندگاری پیام اسلام است و ائمه علیهم‌ السلام اصرار داشتند که از طریق این مجالس، چراغ نهضت حسینی در طول تاریخ روشن بماند. (اينجا) ✴️ ائمه علیهم‌السلام از برخی شاعران و مداحان اهل بیت مانند "کُمیت" و "دِعبل" تجلیل فوق‌العاده‌ای کردند؛ زیرا این شاعران نام اهل بیت و مکتبشان را زنده نگه می‌داشتند و شیعیان را به تولی و تبری می‌خواندند. ❎ اما به فرموده امير المومنین علیه السلام: «لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ آفَةٌ» (📘غرر الحكم ص 542) «هر چیزی دارای آفت و آسیب است» برپایی مجالس عزاداری نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست و همواره در طول تاریخ، مجالس عزاداری با آسیب‌ها و انحرافاتی روبرو بوده که باید از آنها اجتناب شود. 👈 البته در مقابله با آسیب‌ها هرگز درصدد تخریب عزاداری، سخنرانان و مداحان مخلص نباید بود و انتقاد باید به گونه‌ای باشد که مردم از اصل برپایی این مجالس دلسرد نشوند و یا آنکه موجب لجبازی نشود. ✅ بیان جایگاه حقیقی اهل بیت علیهم السلام خاتم الانبیاء و ائمه علیهم‌ السلام دارای دو جنبه می‌باشند: 🔹جنبه ملکوتی که با صفاتی همچون عصمت و دارا بودن علم غیب شناخته می‌شوند و با دیگران قابل قیاس نیستند. 🔹جنبه دیگر مربوط به بُعد زمینی و بشر بودن ایشان است. 👈 در مجالس عزاداری علاوه بر آنکه باید به بیان کامل و صحیح سیمای ملکوتی معصومان پرداخت، نباید از بیان جنبه زمینی آنها نیز غافل شد؛ زيرا الگو بودن آنها برای سبک زندگی مردم، با توجه به جنبه دوم آنها است. 👌در مجالس عزاداری باید از انس اهل بیت علیهم السلام با خداوند و قرآن، ارتباط صمیمی ایشان با مردم، گره گشایی از مردم و همچنین ایثار و فداکاری اهل بیت علیهم‌ السلام گفته شود؛ زیرا بر اساس آیات قرآن (آل‌عمران/31؛ شوری/23)، ابراز محبت به اهل بيت علیهم السلام واجب است تا مقدمه‌ای برای عمل به سیره و روش آنها باشد. ✅ پرهیز از غلو پیرامون آل الله در عزاداری آسیب مهم دیگر، طرح مسائل غلوآمیز در عزاداری‌ها است. قرآن (نساء/171) و روایات (اعتقادات الإمامية (صدوق) ص 97 باب الاعتقاد فی نفی الغلو و التفويض‏) به شدت از غلو نهی کرده‌ و با غلوکنندگان مبارزه کرده‌اند؛‌ چرا که غلو موجب تخریب چهره ائمه علیهم‌ السلام و تحریف دین می‌شود. اما بی‌شک فهم سخنان اهل بیت علیهم‌السلام و پی بردن به مقامات آنها برای هر کسی به آسانی امکان پذیر نیست. (کافی ج‏ 1 ص 401 بَابٌ فِيمَا جَاءَ أَنَّ حَدِيثَهُمْ صَعْبٌ مُسْتَصْعَب‏) 🔺از این رو حضرات معصومین به پیروان خود که درصدد توصیف جایگاه والای ایشان هستند، توصیه فرمودند: ✨ انْفُوا عَنَّا الرُّبُوبِيَّةَ وَ قُولُوا مَا شِئْتُم‏ ✨ما اهل بیت را دارای ربوبیت و الوهیت ندانید، ولی می‌توانید هر ویژگی کمال و برتری که خواستید به ما نسبت دهید 📙ارشاد القلوب ج 2 ص 427 ✅ طرح معارف متقن اسلامی سخنرانان مذهبی باید از طرح مطالب سست و بی‌پایه به اسم معارف اسلامی پرهیز کنند. گاهی معارف اسلامی و شیعی به واسطه خواب با ملاقات‌های دروغین با امام زمان علیه‌ السلام مطرح می‌شود، در حالی که اهل بیت علیهم‌ السلام کسی را با خواب و رؤيا هدایت نکرده‌اند. فقهای شیعه نیز تصریح کردند که خواب و مکاشفه برای بیننده خواب حجت و معتبر نیست و تکلیف ایجاد نمی‌کند تا چه رسد برای دیگران. ☝️از این رو علامه سیدمهدی بحرالعلوم پیرامون ادعاهای ملاقات با امام زمان علیه‌ السلام بر این باور بوده که در زمان غیبت کبری برای برخی از حاملان اسرار و علما و ابرار توفيق تشرف حاصل و به دیدار امام علیه‌ السلام نائل می‌شوند، ولی چون مأمور به کتمان هستند، حكم الهی را در قالب اجماع بیان می‌کنند. در روایات نیز از قبول چنین ارتباط و رؤیتی نهی شده است. ✅ دوری از موسیقی مبتذل گاهی در مجالس اعیاد، ولادت‌ها یا وفات ائمه علیهم السلام از آهنگ‌های لهوی و مبتذل استفاده می‌شود که مسلماً حرام و موجب نارضایتی اهل بیت علیهم‌ السلام است و مراجع معظم تقلید نیز از این امور منع کرده‌اند. به ویژه آنکه استفاده از آلات موسيقى، با عزادارى سالار شهيدان علیه‌ السلام مناسب نيست و شايسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى كه از قديم متداول بوده برگزار شود. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙شب و روز سوم محرم متعلق به حر بن يزيد رياحی شب و روز سوم ماه محرم به نام حر بن يزيد رياحی نامگذاری شده است: 💢 حرّ الگوی توبه و حقیقت‌جویی است. او در آغاز برخورد با امام حسین (ع) چنین جایگاه وارسته‌ای نداشت و به گفته خودش مامور بود و معذور! اما ادب و تواضعش در مقابل سالار شهیدان، سبب رهایی او شد. حر با ژرف‌بینی، حق را بر باطل ترجیح داد و پیشانی پشیمانی بر سجدگاه توبه فرود آورد. حر، جذاب‌ترین الگوی توبه برای خطاکاران است. او که یکی از فرماندهان نامی عرب بود، همراه با هزار نیروی جنگی برای مقابله با امام حسین (ع) و بستن راه آن حضرت به میدان آمده بود؛ اما چون در روز عاشورا امام (ع) فریاد برآورد: اما مِنْ مُغیثٍ یغیثُنا لِوَجْهِ اللَّهِ تَعالی؟ اما مِنْ ذابٍّ یَذُبُّ عَنْ حَرَمِ رَسُولِ اللَّهِ آیا فریادرسی هست که به فریاد ما رسد و از خدا جزای خیر بطلبد؟ و آیا کسی هست که شرّ این قوم را از حرم رسول خدا (ص) باز دارد؟» حرّ با شنیدن فریاد امام (ع)، قلبش مضطرب و اشک از چشمانش جاری شد. وی در حالی که‌ اندامش به لرزه افتاده بود‌ اندک‌اندک به خیام امام حسین (ع) نزدیک شد و به یکی از نزدیکانش چنین گفت: «سوگند به خدا خودم را در میان دوزخ و بهشت می‌بینم و من بهشت را بر می‌گزینم، هر چند که مرا پاره‌پاره کنند و بسوزانند» آن‌گاه اسب تاخت تا خدمت امام (علیه‌السلام) رسید و در حالی که دست بر سر نهاده بود، گفت: «اللَّهُمَّ الَیْکَ انبْتُ فَتُبْ عَلَیَّ فَقَدْ ارْعَبْتُ قُلُوبَ اوْلِیائِکَ وَاوْلادِ بِنْتِ نبِیِّکَ» «بار خدایا به سوی تو بازگشته‌ام، توبه مرا بپذیر که من رعب و وحشت در دل دوستان تو و فرزندان پیامبر (ص) افکندم.» سپس سپرش را واژگون کرد و با شرمساری تمام عرضه داشت: ای فرزند رسول خدا، فدایت شوم، من همان هستم که تو را از بازگشت به وطنت جلوگیری کردم و در راه، همه جا قدم به قدم با تو آمدم و مواظب بودم که مبادا از راه منحرف شوی و تو را در این مکان وحشتناک فرود آوردم و خیال نمی‌کردم آنان سخن تو را رد کنند و با تو تا این‌ اندازه کینه ورزند. به خدا سوگند اگر می‌دانستم آن‌ها با تو آن می‌کنند که الان می‌بینم، هرگز با تو چنان رفتاری نمی‌کردم، امّا اینک از آنچه کرده‌ام به سوی خداوند توبه می‌کنم. آیا خداوند توبه مرا می‌پذیرد؟ امام برایش استغفار کرد و فرمود که تو در دنیا و آخرت آزادمرد هستی. برخی از مورّخان نوشته‌اند که حرّ گفت: چون من اوّلین کس بودم که راه را بر تو سد کردم، اجازه فرما نخستین شهید راهت نیز باشم؛ شاید از کسانی باشم که در قیامت با جدّت مصافحه می‌کنند. اما مرحوم سید بن طاووس گوید: مقصود حرّ نخستین شهید در آن ساعات بود وگرنه پیش از این جماعتی به شهادت رسیده بودند. ادامه 👇👇👇
👆👆👆 حرّ از امام حسین (ع) اجازه گرفت و وارد میدان کارزار شد و بعد از رشادت‌های بی‌نظیر، پیکر مجروح و خون‌آلودش به زمین افتاد. او را در حالی که هنوز جان در بدن داشت در جلوی خیمه‌ای که کشتگان را در آنجا جمع می‌کردند گذاشتند. امام (ع) فرمود: این کشتگان مانند پیغمبران و فرزندان پیغمبران هستند. سپس امام (ع) در کنارش حاضر شد و دست به صورت وی کشید و جسد نیمه جانش را نوازش داد و در آن حال فرمود: «اَنْتَ الْحُرُّ کَما سَمَّتْکَ اُمُّکَ وَ اَنْتَ الْحُرُّ فِی الدُّنیا وَ اَنْتَ الْحُرُّ فِی الآْخِرَة» «تو همان‌گونه که مادرت نامت را حرّ گذاشته، «حرّ» و آزاده‌ای. تو آزادمرد در دنیا و سعادتمند در جهان آخرت هستی.» سپس امام دستمال مبارک خود را بیرون آورده و زخم سر حرّ را بست. ❇️ شیخ صدوق در الامالی چنین روایت می‌کند: امام حسین (ع) بر بالین او حاضر شد، در حالی که خون از پیکر حر جاری بود. امام خطاب به حر فرمود: «بَخْ بَخْ يَا حُرُّ أَنْتَ حُرٌّ كَمَا سُمِّيتَ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة» «به‌به‌ ای حر، تو در دنیا و آخرت حری، همان‌طور که تو را "حر" نامیده‌اند» 💢امام حسین (ع) پیکر حرّ را نوازش کرد، خاک‌های صورتش را کنار زد و زخم سرش را بست و بدین‌سان حرّ در برابر امام (ع) به شهادت رسید. 🤲 در زیارت ناحیه مقدسه از وی چنین یاد شده است: السَّلامُ عَلی الحُرِّ بْنِ الرِّیاحِیّ. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃