eitaa logo
سراج منیر
427 دنبال‌کننده
904 عکس
116 ویدیو
23 فایل
📘مجموعه اي از مطالب: 🔹تفسيري ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخي ♦️تربیتی 🔹احکام شرعي ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام صادق عليه السلام فرمود: ما مِن عَبدٍ أسَرَّ خَيراً فَذَهَبَتِ الأيّامُ أبَداً حتّى يُظهِرَ اللهُ لَهُ خَيراً، و ما مِن عَبدٍ يُسِرُّ شرّاً فَذَهَبَتِ الأيّامُ حَتّى يُظهِرَ اللهُ لَهُ شرّاً. هيچ بنده اى نيست كه در نهان خيرى را انجام دهد، مگر آن كه با گذشت ايام خداوند خيرى از او را آشكار سازد و هيچ بنده اى نيست كه در نهان كار شرّى به جاى آورد جز آن كه با گذشت ايام خداوند شرّى از او را نمودار سازد. 📕کافی ج 2 ص 294 📜 از امام صادق (ع) روايت شده که: در زمان حضرت موسى پادشاه ستمگرى بود كه وى به شفاعت بنده يک بنده صالح، حاجت مؤمنى را به جا آورد! از قضا پادشاه و آن مؤمن هر دو در يك روز از دنيا رفتند! مردم جمع شدند و پادشاه را با احترام دفن نمودند و سه روز مغازه‌ها را بستند و عزادار شدند. اما جنازه مؤمن در خانه‌اش ماند و حيوانى بر او مسلط گشت و گوشت صورت وى را خورد! پس از سه روز حضرت موسى از قضيه با خبر شد. موسى در ضمن مناجات با خداوند، اظهار نمود: بارپروردگارا ! آن دشمن تو بود كه با همه عزت و احترام فراوان دفن شد، و اين هم دوست توست كه جنازه‌اش در خانه ماند و حيوانى صورتش را خورد! سبب چيست؟ وحى آمد كه اى موسى ! دوستم از آن ظالم حاجتى خواست، او هم بجا آورد، من پاداش كار نيك او را در همين جهان دادم. اما مؤمن چون از ستمگر كه دشمن من بود، حاجت خواست، من هم كيفر او را در اين جهان دادم ، حال، هر دو نتيجه كارهاى خودشان را ديدند. 📔 بحار الانوار ج 72 ص 373 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برخی از مردم به هنگام وضو گرفتن، دستها را تا مچ می‌شويند و در شستن و دست کشيدن لای انگشتان و بالای آنها دقت نمی‌کنند، در حالی که چنين وضويی اشکال دارد و کسی که با چنين وضويی نماز خوانده باشد بايد نمازش را قضا کند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽ ‏✨ ✳️ اموال سفيهان (4) 📖 و لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتي‏ جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياماً وَ ارْزُقُوهُمْ فيها وَ اكْسُوهُمْ وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلاً مَعْرُوفاً سوره نساء آيه 5 📖 به سفیهان اموال خود را که خداوند مایه قوام شما [یا: در اختیار شما] قرار داده، ندهید؛ و [صرفاً] در آن روزی‌شان را تامین کنید و لباسشان بپوشانید و با آنان به نحوی شایسته سخن بگویید. 📌آیه قبل درباره این بود که مهریه زنان را با کمال میل بدانها بدهید؛ و اگر بر شما بخشیدند آن را خودتان استفاده کنید؛ این آیه درباره ندادن اموال به سفیهان است، مادام که به رشد و بلوغ اقتصادی در مصرف نرسیده‌اند. 👈 از کنار هم قرار دادن این دو آیه و آمدن این حکم بعد از آن حکم می‌توان نتیجه گرفت: ✅ بر خلاف آنچه بسیاری از مفسران و فقهای اهل سنت پنداشته‌اند، اسلام زنان را به‌خودی خود جزء سفیهان نمی‌داند که اجازه اموالشان تنها در دست پدر یا شوهرشان باشد. 🔺اما با توجه به اینکه می‌دانیم همان گونه که مردان سفیه نیز وجود دارند، یکی از مصادیق افراد سفیه، زنانی است که در مسائل اقتصادی نابخرد و کوته‌بین‌اند؛ اما آیا از این آیه می‌توان نتیجه گرفت که اگر زنی سفیه بود و بیم مصرف نابجا و هدر دادن اموالش در میان بود، شوهرش حق (یا وظیفه) دارد که مهریه وی را، بویژه اگر مبلغ هنگفتی باشد، در اختیار او قرار ندهد؟ ⬅️ ظاهرا به طور قاطعانه با صرف استناد به این آیه، نمی‌توان قضاوتی کرد: ➖از طرفی می‌توان گفت مقدمه آیه (وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ) به نحوی است که اطلاقش ابای از تخصیص دارد (یعنی به نحوی اطلاق دارد که شامل این زنان هم می‌شود)؛ و برخی گفته‌اند آمدن آن در ادامه آیه قبل، برای اشاره به همین بوده که بفرماید اگرچه من گفتم اموال یتیمان و مهریه زنان را به آنها بدهید؛ اما این برای وقتی است که آنان رشید باشند؛ اما اگر سفیه‌اند و اموالشان را هدر می‌دهند، مادام که به رشدیافتگی نرسیده‌اند جز در حد مخارج معمولشان، اموالشان را در اختیارشان قرار ندهید (مفاتيح الغيب، ج‏۹، ص۴۹۴)؛ ➖و از طرف دیگر، تعبیر «أَمْوالَكُمُ الَّتي‏ جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياماً» به گونه‌ای است که شاید بتوان در اینکه خداوند برای مرد نسبت به مهریه زنش، قیام و سلطه‌ای قرار داده باشد تردید کرد. ✔️ قدر متیقن این است که اگر هم چنین حق (یا وظیفه)ای برای اینکه مهریه را در اختیار زنش قرار ندهد بتوان اثبات کرد، تنها در جایی است که واقعا از باب مصلحت خود آن زن، مهریه‌اش را به او ندهد، نه از باب منفعت خویش و فرار از دادن مهریه. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعایی که پدر هنگام شهادت به پسر آموخت!!! 💢 حضرت زین العابدین علیه السّلام مى ‌فرماید: روز عاشورا، پدرم مرا در حالى که خون از بدنش مى ‌جوشید به سینه‌ اش چسبانید و فرمود: پسرم، دعایى است براى رفع گرفتارى و نیاز شدید و مشکلى که پیش مى ‌آید. این دعا را مادرم زهرا به من آموخته است و او خود از رسول خدا فرا گرفته بود و پیامبر را جبرائیل آموزش داده بود. از من فراگیر! آنگاه فرمود: ✨ بحَقِّ یس وَ الْقُرْآنِ الْحَکِیمِ‏ وَ بِحَقِّ طه وَ الْقُرْآنِ الْعَظِیمِ یَا مَنْ یَقْدِرُ عَلَى حَوَائِجِ السَّائِلِینَ یَا مَنْ یَعْلَمُ مَا فِی الضَّمِیرِ یَا مُنَفِّسَ عَنِ الْمَکْرُوبِینَ یَا مُفَرِّجَ عَنِ الْمَغْمُومِینَ یَا رَاحِمَ الشَّیْخِ الْکَبِیرِ یَا رَازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِیرِ یَا مَنْ لَا یَحْتَاجُ إِلَى التَّفْسِیرِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِی✨ [ذکر حاجت]. 🔸 خداوندا! به حقّ «یاسین» و قرآن حکیم، و به حقّ «طه» و قرآن عظیم، اى کسى که تواناى برآوردن نیازهاى درخواست کنندگان و محتاجانى، اى کسى که به آنچه در ضمیر و باطن است، آگاهى دارى! اى زداینده ی اندوه و دل شکسته‌گان، اى گشاینده ی غم افسردگان! اى مهربان نسبت به پیرمرد کهنسال، و اى روزى دهنده ی کودک خردسال! اى کسى که نیازمند به تفسیر و بیان نیست، بر محمّد و خاندان محمّد درود بفرست و براى من انجام ده [ذکر حاجت]! 📙بحار الانوار ج 92 ص 196 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 غیبت؛ خوراك سگ هاى جهنم امام حسین علیه السلام به مردى كه غيبت شخصى را در نزد آن جناب كرد، فرمود: «ای مرد! از غیبت (بدگوئى پشت سر ديگران) خوددارى كن؛ چرا که غیبت خوراك سگ هاى جهنم است؛ قَالَ الحُسَینُ علَیهِ السَّلامُ لِرَجُلٍ اغْتَابَ عِنْدَهُ رَجُلًا، يَا هَذَا! كُفَّ عَنِ الْغِيبَةِ، فَإِنَّهَا إِدَامُ‏ كِلَابِ‏ النَّارِ». آيات قرآن و روايات اسلامى نشان مى ‏دهد كه آبرو و حيثيت افراد همچون مال و جان آنها است، بلكه از بعضى جهات مهم تر است! اسلام مى ‏خواهد در جامعه اسلامى امنيت كامل حكم فرما باشد نه تنها مردم در عمل و با دست به يكديگر هجوم نكنند، بلكه از نظر زبان مردم، و از آن بالاتر از نظر انديشه و فكر آنان نيز در امان باشند، و هر كس احساس كند كه ديگرى حتى در منطقه افكار خود تيرهاى تهمت را به سوى او نشانه‏ گيرى نمى‏ كند، و اين امنيتى است در بالاترين سطح كه جز در يك جامعه مذهبى و مؤمن امكان پذير نيست. 🌐 مطالعه تفصیلی: 📤 makarem.ir/maaref/l/0429385 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🩸شهیدی که دو بار به شهادت رسید طبق گفته مورخان، آخرین‌ شهدای کربلا "سُوَید‌بن‌عمرو بن ابی مُطاع‌" و "هفهاف بن مُهند راسبی بصری" بودند. ❤️ داستان شهادت «سوید» را می‌شود در صدر عاشقانه ترین روایت‌های یاران امام حسین (ع) در ظهر عاشورا گذاشت. ماجرایی که شاید خیلی‌ها کمتر راجع به آن چیزی شنیده باشند. 👌 شیرمرد ۷۰ ساله کارزار سوید بن عمرو مثل حبیب بن مظاهر در دسته یاران ریش سفید سیدالشهدا در میدان رزم بود. او پیش از حضور در میدان نبرد در تیرباران صبح عاشورا چندین چوبه تیر بر بدنش نشست اما خم به ابرو نیاورد. وی بعد از «عابس» با اذن امام وارد میدان نبرد شد. در وصف جنگیدن او نوشته‌اند که این شیرمرد ۷۰ ساله همچون شیری غران بر سپاه عمربن سعد حمله می‌کرد و این رجز را می‌خواند: «پیش بیا ای حسین! که امروز در باغ بهشت، پیامبر (ص) و پدر نیکوکار و بخشنده ات را ملاقات می‌کنی؛ و حسن ماه سیما که نیک بختان را ملاقات کرد و عموی بزرگوار شجاع و با سخاوتت حمزه که در راه حقیقت گام برداشت و شیر خدا نامیده می‌شود و جعفر طیار که مقامش بالا می‌رود.» 💯 جان گرفتن دوباره با صدای «حسین کشته شد» سوید در نبرد ظهر عاشورا تعداد زیادی از اشقیا را به هلاکت رساند و صف‌های سپاه دشمن را مورد هدف قرار داد تا در نهایت با پیکری پوشیده از زخم و جراحت میان کشته‌های غرق در خون افتاد و با ضربه یک نیزه بیهوش شد. دشمن که خیال می‌کرد سوید کشته شده از او دست کشید. اما او از پا افتاده بود و دیگر توان و رمقی برای برخاستن نداشت، ولی هنوز جان در بدن داشت. در آخرین لحظات جنگ که هنوز نایی در بدن داشت کمی به هوش آمد و در همان حال شنید که دشمنان به همدیگر مژده می‌دهند و فریاد شادمانی سر می‌دهند و می‌گویند که «حسین کشته شد!» ♨️ ابن عمرو در همین حال با همه بی رمقی اش از شنیدن این خبر سهمگین به خود تکانی داد و از میان پیکرهای غرق در خون به پا خاست؛ و چون شمشیرش را بُرده بودند، خنجری را که در چکمه‌اش داشت درآورد و دوباره به لشکر دشمن تاخت، و آنقدر به کارزار ادامه داد تا سرانجام دو نفر به نام عروة بن بطان ثعلبی و زیدبن رقاد الجنبی (جُهَنی) سوید را به شهادت رساندند. ✅ «سُوید» این درس را آموخت که حتی اگر اکثریت مردم از حق دوری کنند، باید همچنان بر مدار حق چرخید؛ او به یقین با تربیت‌ مربی و معلمِ عالم و آدم دریافته بود که هدایت و رشد تنها از مسیر خلیفة الله و امام حیّ میسر خواهد بود؛ لذا تا پای جان باید بر سر ارزش‌ها ایستاد و تمام هستی و زندگی خود را فدای امام عصر خود کرد. 📗ابصار العین ص ۱۶۹ 📘تاریخ الامم و الملوک ج ۵ ص ۴۴۶ 📕انساب الاشراف ج ۳ ص ۲۰۴ 📔تسمیة من قتل مع الحسین ص ۲۸ 📙اعیان‌ الشیعه ج ۷ ص ۳۲۵ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣️آخرین شهید کربلا هفهاف بن مُهند راسبی بصری، از تیره راسب، از قبیله ازد و از اهالی بصره بود. تبارنامه راسب چنین است: راسب بن جدعان بن مالک بن نصر بن ازد بن الغوث. هفهاف یکی از مردان قبیله ازد و از شیعیان مخلص و شجاع بصره بود. او از اصحاب و یاران امیرالمؤمنین علی (ع) بود و پیوسته ملازم رکاب حضرت در جنگ­هایش بود. هفهاف در جنگ صفین حاضر شد و از سوی امام علی (ع) امیر قبیله ازد در این پیکار بود. پس از شهادت حضرت علی (ع) به خدمت امام حسن (ع) در آمد و پس از شهادت آن حضرت (ع) ساکن شهر بصره گردید. او زمانی که خبر حرکت امام حسین (ع) به سوی کوفه را دریافت کرد کوشید تا خود را به لشکر امام (ع) برساند؛ اما چون به کربلا رسید، امام (ع) شهید شده بود. هفهاف با دیدن لشکر عمر سعد که در حال غارت خیام و اهل بیت امام حسین (ع) بودند به شدت خشمگین و ناراحت شد. او تیغ از نیام بیرون کشید و به دل سپاه عمر سعد زد و رجز خود را که بسیار مشهور هم بود و همه او را با آن می‌شناختند خواند: ▫️یا ایُّهاالجُندُ المُجَنّد ▫️أنَا الهَفهافُ بنُ المُهَنّد ▫️أبغی عِیالَ مِحمّد" 🔺"ای سپاهیان فراهم آمده، من هفهاف بن مهنّدم، در جست و جوی خاندان محمّدم" ❇️ هفهاف آنگاه بر لشکریان دشمن حمله‌ور شد، دلیرانه جنگید و افراد زیادی را از پای درآورد تا آنکه افراد سپاه دشمن او را محاصره کرده و به شهادتش رساندند. ✔️ تمجید امام سجاد (ع) از شجاعت فهاف بنابر نقلی امام سجاد (ع) که شاهد جنایات لشکریان دشمن در آتش زدن خیام و همچنین جنگ دلاورانه و شهادت هفهاف بود شجاعت او در روز عاشورا را ستوده است. امام زین العابدین (ع) درباره هفهاف بن مهند فرمود: "از زمان بعثت پیامبر تاکنون، مردم هیچ مبارزی را بعد از علی (ع) همچون او ندیدند." 📓 تسمیة من قتل مع الحسین ص۱۵۶ 📒الحدائق الوردية ج ‏۱ ص ۲۱۲ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔉 حسین تورا می خواند ... روزی که یزید و همراهانش با بی رحمی ابا عبدالله و یارانش را در دشت کربلا مظلومانه به شهادت رساندند و اهل بیت پاکش را به اسارت بردند، هرگز فکر نمی‌کردند که سال‌ها بعد در سرتاسر این عالم خیمه های عزای ایشان برپا می‌شود و زنان و مردان حسینی بر این مصیبت دردناک عزاداری می کنند و اشک می ریزند. 🏴 با حضور خود در مجالس معنوی و پرفیض روضه ابا عبدالله (ع) به ندای «هل من ناصر» امام حسين (ع) لبيک بگوييم. خواند 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙 شب هشتم محرم اختصاص دارد به حضرت علی اکبر (ع) شهید بزرگ حماسه عاشورا و فرزند با فضیلت سیدالشهدا (ع) 🌺 حضرت علی اکبر (ع) پسر بزرگ امام حسین (ع) و مادرش لیلی بنت ابی‌مرة بن عروة بن مسعود، از قبیله بنی‌ ثقیف بود. بیشتر منابع کهن تاریخی از او با لقب علی‌ اکبر یاد کرده‌اند. اين منابع سن او را هنگام شهادت، ۱۸، ۲۳ یا ۲۵ سال ضبط کرده‌اند. 🌷شباهت به پیامبر حضرت علی‌ اکبر از نظر ظاهر و خُلق و خوی بسیار شبیه پیامبر (ص) بود، به‌طوری که هر وقت اهل‌ بیت علیهم‌ السّلام مشتاق دیدار پیامبر (ص) می‌شدند، به او می‌نگریستند. 🔺او چنان به پیامبر (ص) شباهت داشت که امام حسین (ع) هنگام وداع با وی رو به آسمان کرده و فرمود: «اَللّهُمَّ اشْهَدْ عَلی هؤُلاءِ الْقَوْمِ فَقَدْ بَرَزَ اِلَیْهِمْ غُلامٌ اَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً وَ خُلْقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِکَ کُنّا اِذَا اشْتَقْنا اِلی نَبِیِّکَ نَظَرْنا اِلی وَجْهِهِ» «خداوندا! تو بر این قوم گواه باش، جوانی به مصاف آنان می‌رود که از نظر خلقت و خُلق و خُوی و سخن گفتن شبیه‌ترین مردم به رسول توست، ما هرگاه مشتاق دیدار پیامبر تو می‌شدیم به سیمای این جوان می‌نگریستیم» 📓بحار الانوار ج 45 ص 42 💢 اولین مبارز بنی‌هاشم بنابر گزارش اکثر منابع تاریخی، علی‌ اکبر نخستین کس از بنی‌هاشم بود که در کربلا به میدان رفت و شهید شد، چنانکه در زیارت‌نامه حضرت علی اکبر (ع) آمده است: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَوَّلَ قَتیلٍ مِنْ نَسْلِ خَیْرِ سَلیلٍ مِنْ سُلالَةِ اِبْراهیمَ الْخَلیلِ صَلَّی اللّه ُ عَلَیْکَ وَ عَلی اَبیکَ» «سلام بر تو‌ای اولین شهید از نسل بهترین سلاله پاک از سلسله ابراهیم خلیل (ع). درود خداوند بر تو و پدرت باد» ✅ اذن جهاد از میان جوانان بنی‌هاشم، پیش از همه، حضرت علی اکبر (ع) آماده جنگ شد؛ نزد پدر رفت و اجازه نبرد خواست، پدر به او اجازه داد و با ناامیدی از بازگشت او، نگاهی مأیوسانه به قامتش‌انداخت و آنگاه چشمانش را به زیر افکند. سپس رو به آسمان کرد و گریست؛ آنگاه فرمود: «اللهم اشهد فقد برز الیهم غلام اشبه الناس خلقاً و خلقاً و منطقاً برسولک (ص) و کنّا اذا اشتقنا الی نبیک نظرنا الیه» 👆سید بن طاووس گوید: کسی جز دودمان حسین (ع) با او نمانده بود. علی اکبر (ع) که از زیباترین مردم بود بیرون آمد و از پدرش اذن میدان گرفت. آن حضرت هم اجازه داد. آنگاه به او نگریست؛ نگاه کسی که از او ناامید شده است. «ثم نظر الیه نظر ائس» آنگاه به آواز بلند این آیه را تلاوت کرد: «اِنَّ اللَّهَ اصْطَفی‌ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ اِبْراهِیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَی الْعالَمِینَ•••ذُرِّیَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ خداوند، آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برتری داد. آن‌ها فرزندان و (دودمانی) بودند که از نظر پاکی و تقوا و فضیلت، بعضی از بعض دیگر گرفته شده بودند؛ و خداوند، شنوا و داناست و از کوشش‌های آن‌ها در مسیر رسالت خود، آگاه می‌باشد.» 📒لهوف ص 112 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ عطش در میدان نبرد علی بن الحسین علیهما‌ السّلام بعد از اذن از پدر بر سپاه دشمن تاخت در حالی که این رجز را می‌خواند: ⭕️ انا علیّ بن الحسین بن علیّ ⭕️ نحن و بیت اللّه اولی بالنّبیّ‌ ⭕️ من شبث و شمر ذاک الدّنیّ ⭕️ اضربکم بالسّیف حتّی انثنی‌ ⭕️ ضرب غلام‌ هاشمیّ علویّ ⭕️ و لا ازال الیوم احمی عن ابی‌ ⭕️ تاللّه لا یحکم فینا ابن الدّعی‌ ☝️ يعنی من علی پسر حسین پسر علی (ع) هستم، سوگند به خانه خدا ما به نبی (ص) اولی‌تریم از شبث و شمر دون، آن قدر به شمشیر بر شما می‌زنم تا شمشیر بپیچد و بتابد؛ زدن جوان‌ هاشمی علوی، امروز از پدرم حمایت می‌کنم، قسم به خدا که نباید پسر زیاد دعی درباره ما حکم کند» 💢 وی مدتی جنگید. پیکار سخت او را تشنه کرد؛ به سوی خیمه آمد و عرضه داشت: «یا اَبَةُ! اَلْعَطَشُ قَدْ قَتَلَنی وَ ثِقْلُ الْحَدیدِ اَجْحَدَنی فَهَلْ اِلی شَرْبَةٍ مِن ماءِ سَبیلٍ اَتَقَوّی بِها عَلَی الْاَعْداءِ» «پدر جان! تشنگی مرا هلاک می‌کند و سنگینی سلاح مرا به زحمت‌ انداخته. آیا امکان دارد برای من شربت آبی تهیه کنید تا نفسی تازه کرده و در دفع دشمنان نیرو بگیرم؟» هوای گرم، حرارت جنب و جوش در میدان نبرد با اسب و تشنگی، همه و همه بر علی اکبر سخت بود، به این جهت از امام با ادب تمام آب خواست. امّا امام حسین (ع) با شنیدن این تقاضای علی، گریه کرد و فرمود: پسرم بر من دشوار است که تقاضایی کنی و نتوانم آن را بر آورده سازم. امام (ع) انگشتر خودش را به او داد و فرمود: آن را در دهان بگذار و به سوی دشمن باز گرد، امیدوارم به زودی به دست جدّت سیراب شوی. ⚜️بودند دیو و دد همه سیراب و می‌مکید ⚜️خاتم ز قحط آب، سلیمان کربلا 🩸شهادت علی‌اکبر وی با وجود تشنگی شدید جنگ نمایانی کرد و تعداد زیادی از دشمنان را به هلاکت رساند. علی اکبر (ع) بار دیگر به دشمن حمله کرد و با شمشیرش آن‌ها را می‌زد تا آنکه مرة بن مُنقذ عبدی ضربتی بر او زد و او را نقش زمین کرد و آن گروه او را محاصره کرده، پیکر مطهرش را با شمشیر قطعه قطعه کردند. ♦️خوارزمی بعد از ضربت مرة بن منقذ چنین اضافه می‌کند که: در این هنگام او دست به گردن اسبش گرفت و اسب او را به سوی لشکر دشمن برد و دشمنان، او را با شمشیر قطعه قطعه کردند. 📗مقتل الحسین (ع) ج ۲ ص ۳۵ ⬅️ در مقاتل آمده است که وی چون در آستانه شهادت قرار گرفت، ندایش بلند شد: «یا اَبَتاه هذا جَدّی رَسُولُ اللّه ِ (ص) قَدْ سَقانی بِکَاْسِهِ الْاَوْفی شَرْبَةً لا اَظْمَاُ بَعْدَها اَبَداً» «بابا! این جدّم رسول الله (ص) است که مرا با کاسه‌ای از آب گوارا سیراب کرد که هرگز بعد از آن تشنه نخواهم شدم» امام سریعاً به بالین علی اکبر آمد و با چشمانی اشکبار فرمود: «قَتَلَ اللّه ُ قَوْماً قَتَلُوک» «پسرم! خداوند بکشد آنانی را که تو را کشتند» آنگاه خم شد، صورت بر چهره خون‌آلود علی نهاد «فَوَضَعَ خَدَّهُ عَلی خَدِّهِ» سپس اضافه کرد: «علَیَ الدُّنیا بَعْدَکَ الْعَفا؛ بعد از تو خاک بر سر این دنیا.» ❇️ در ماجرای شهادت علی اکبر (ع) حضرت زینب (س) با سرعت از خیمه‌ها بیرون آمد و فریاد زد: «وای برادرم، وای فرزند برادرم» و خود را بر پیکر آن جوان‌ انداخت. حسین به سوی او آمد و او را به خیمه برد. آن‌گاه به جوانان بنی‌هاشم گفت: «احملوا اخاکم» «برادرتان را به خیمه‌گاه ببرید.» جوانان، او را بردند و در جلوی خیمه‌ای که در مقابل آن می‌جنگیدند بر زمین نهادند. گروهی از قبیله بنی‌اسد، جسد او را در کنار پدرش امام حسین (ع) به خاک سپردند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 منع آب بر امام حسین(علیه‌السلام) ▪️ بر اساس منابع تاریخی منع آب از کاروان امام حسین (علیه‌السّلام)، سه روز پیش از عاشورا، در روز هفتم یا هشتم محرم بوده است. ▪️ اهداف دشمن از این اقدام را می‌توان این‌گونه بیان کرد: 1️⃣ اولاً اردوی امام با مشکل دسترسی به آب روبه‌رو شود و مبارزه، برای او سخت‌تر گردد. 2️⃣ دوم اینکه این حربه می‌توانست اطفال و زنان را بیشتر بیازارد و چه بسا دشمن تصور می‌کرد بتواند به این وسیله، راهی برای فشار داخلی بر امام بیابد و مثلاً کودکان و زنان، آن حضرت را ناچار به تسلیم کنند، که البته چنین نشد. 3️⃣ سوم و مهم‌تر اینکه به نظر می‌رسد منع آب، اقدامی سیاسی و تبلیغی از سوی حزب عثمانی (بنی‌امیه) بر ضد علویان و بنی‌هاشم بود. آنها می‌خواستند با تکرار اتهام جلوگیری امام علی (علیه‌السّلام) از رسیدن آب به عثمان در هنگام محاصره خانه او، کینه‌های دیرینه خود را زنده، و طرفداران خود را تحریک کنند. اینکه ابن زیاد در نامه‌اش به عمر بن سعد، از عثمان و نرسیدن آب به او یاد می‌کند، به همین انگیزه بوده است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: 👇👇👇 📤 fa.wikifeqh.ir/هدف_دشمن_از_منع_آب_بر_امام_حسین 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢امام به گریه نیاز نداره!!! ❌عده ای با ژست می گویند: امام حسین (ع) شهید نشد که ما گریه کنیم و توی سر و کله بزنیم باید راه حسین را شناخت حسین به این عزاداری ها نیاز نداره!!! ✅ پاسخ شبهه: این حرف درستی است که امام حسین (ع) به گریه ما نیاز ندارد. خداوند هم به نماز و عبادت ما احتیاجی ندارد پس انجام ندهیم!؟ اصلا اینجا حرف از نیاز امام حسین (ع) به عزاداری ما نیست. این شبهات با حرفهای قشنگ دینی مخلوط می‌شود. 🔹کسانی که ادعای روشنفکر دینی دارند. به این سوال جواب دهند، چرا امام موسی کاظم (ع) که خودشان امام معصوم هستند برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کردند؟ 🔺امام رضا (ع) فرمود: هرگاه ماه محرم فرا می رسید، پدرم (موسی بن جعفر علیه السلام) دیگر خندان دیده نمی‌شد و غم و افسردگی بر او غلبه می یافت تا آن که ده روز از محرم می گذشت، روز دهم محرم که می شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود. 📘امالى (صدوق) ص 128 👆یا چرا امام صادق (ع) از قول پدرشان می فرمایند: پدرم امام باقر (ع) به من فرمود: ای جعفر ! از مال خودم فلان مقدار وقف نوحه خوانان کن که به مدت ده سال در «منا» در ایام حج، بر من نوحه خوانی و سوگواری کنند. 📕بحار الانوار ج 46 ص 220 ✔️گریه بر حسین (ع)، گریه اعتراض به ظلم است.🔺 ✔️ گریه بر محبت حسین (ع) راه ثرب به خداوند است. 🔻 ❓مگر در زیارت عاشورا نمی خوانیم که با محبت حسین (ع) به خدا نزدیک می شویم؟ 🔴 وَ أَتَقَرَّبُ إِلَی اللَّهِ ثُمَّ إِلَیْکُمْ بِمُوَالَاتِکُمْ وَ مُوَالَاةِ وَلِیِّکُمْ وَ بِالْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ وَ النَّاصِبِینَ لَکُمُ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرَاءَةِ مِنْ أَشْیَاعِهِمْ وَ أَتْبَاعِهِمْ ⚪️ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ إِنِّی أَتَقَرَّبُ إِلَی اللَّهِ وَ إِلَی رَسُولِهِ وَ إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ إِلَی فَاطِمَةَ وَ إِلَی الْحَسَنِ وَ إِلَیْکَ بِمُوَالَاتِکَ وَ بِالْبَرَاءَةِ مِمَّنْ أَسَّسَ أَسَاسَ ذَلِک 🟢 اللَّهُمَّ إِنِّی أَتَقَرَّبُ إِلَیْکَ فِی هَذَا الْیَوْمِ وَ فِی مَوْقِفِی هَذَا وَ أَیَّامِ حَیَاتِی بِالْبَرَاءَةِ مِنْهُمْ وَ اللَّعْنَةِ عَلَیْهِمْ وَ بِالْمُوَالَاةِ لِنَبِیِّکَ وَ آلِ نَبِیک (علیهم السلام) ☑️ با حرفهای به ظاهر قشنگ، دنبال تحریف و تخریب روضه امام حسین (ع) هستند و تازه خود را اسلام شناس و امام شناس هم معرفی می‌کنند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃