eitaa logo
سراج منیر
575 دنبال‌کننده
1هزار عکس
125 ویدیو
24 فایل
📘مجموعه اى از مطالب: 🔹تفسيرى ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخى ♦️تربیتی 🔹احکام شرعى ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ دیدگاه اسلام پیرامون شیطان‌پرستی 🔸با مراجعه به فرمایشات قرآن کریم و احادیث معصومان علیهم‌السلام مشخص می‌شود که اصطلاح شیطان‌‌پرستی دارای سه معنا و کاربرد است: 1️⃣ شیطان‌پرستی به معنای پذیرش شیطان به‌ عنوان یک معبود و خدا ریشه و اساس این معنا و کاربرد را باید در فطرت کمال‌گرای انسان جستجو کرد. انسان موجودی است که همواره به دنبال پیشرفت و رسیدن به نقاط بالاتر و بهتر است، خواه در زمینه‌های دنیوی و خواه در مسائل معنوی و ویژگی‌های درونی. ▫️هر انسانی علاقه دارد تا یک موجود برتر و بالاتر از خود را به‌ عنوان معبود قرار داده و او را بپرستد و از وی پیروی کند. 👈 البته همیشه چنین نیست که انسان به داشتن یک خدا و معبود اعتراف کند؛ بلکه گاهی رفتار و باورهایش نشان از این معنا دارد. ملحدان و خداستیزان نمونه‌ای از این گروه می‌باشند که هرچند با صدای بلند، بی‌خدایی و انکار خدا را فریاد می‌زنند، اما در همان لحظه، تمام باورهای خود را وامدار و مدیون «دانش تجربی» می‌دانند و هر روز در انتظار یافته‌های جدید تجربی برای انکار خدا و مسائل معنوی نشسته‌اند، بنابراین آنها را نیز می‌توان در زمره پرستشگران قرار داد. 💢شیطان‌پرستان نیز به درستی فهمیده‌اند نیاز به یک موجود برتر و بالاتر از خود دارند که از او پیروی کنند، اما بر اساس یک اشتباه فاحش و به دور از عقل، گمان می‌کنند که «شیطان» می‌تواند خدا و راهنمای آنها باشد. 💢نکته جالب توجه در شیوه شیطان‌پرستی آن است که انجام تمام رفتارهای نادرست و غیراخلاقی و همچنین انواع گناهان، عبادت و سلوک نامیده می‌شود و شخص شیطان‌پرست با انجام این کارها، در حال عبادت شیطان می‌باشد. ☝️در قرآن کریم نیز به این نکته اشاره شده و خداوند به انسان‌ها هشدار داده است: ⚡️أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ* وَ أَنِ اعْبُدُونِي هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ ⚡️اى فرزندان آدم، مگر با شما عهد نكرده بودم كه شيطان را نپرستيد، زيرا وى دشمن آشكار شماست؟ و اينكه مرا بپرستيد؛ اين است راه راست! 2️⃣ شیطان‌پرستی به ‌معنای اطاعت و پیروی موقت از شیطان این کارکرد و معنا در زندگی برخی خداباوران و دین‌داران قابل مشاهده است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: 💥وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ 💥و بيشتر مؤمنان به خدا ايمان نمی‌آورند مگر آنکه همراه با خدا شریک قرار می‌دهند ⭐️ با توجه به احادیث معصومان علیهم‌السلام در توضیح این آیه شریفه مشخص می‌گردد که گاه انسان‌های مؤمن و خداباور به خطا و گناه دچار می‌گردند، از این‌رو، در همان لحظه ارتکاب گناه، در حال اطاعت از شیطان می‌باشند که در قرآن از آن به «شرک» تعبیر شده است. 📕تفسیر القمی ج 1 ص 358 3️⃣ شیطان‌پرستی به معنای زندگی در دوران جاهلیت پیش از اسلام بر اساس فرمایش امیرالمؤمنین علیه‌السلام انسان‌ها تا پیش از ظهور اسلام در قلمرو عبادت بت‌ها و اطاعت از شیطان قرار داشتند و خداوند با بعثت خاتم‌ الانبیاء (ص) مردم را به قلمرو عبادت خویش فراخواند. 📙نهج‌ البلاغة، خطبه 147 با توجه به این حدیث مشخص می‌گردد که هر چند ممکن است مردم در دوران جاهلیت پیش از اسلام دارای بعضی از ویژگی‌های اخلاقی مثبت بودند، اما با توجه به آنکه در سایه بت‌پرستی زیست می‌کردند، می‌توان آنها را شیطان‌پرست به‌ شمار آورد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❎ خودکشی، ارمغان دین‌گریزی و دین‌ستیزی برخی تصور می‌کنند هر چه در علم و تکنولوژی پیشرفت کنند و لایه‌های پیچیده علم را کشف کرده و به تازه‌هایی از علم برسند، زندگی انسان راحت‌تر و با آرامش بیشتری خواهد بود؛ ولی گویا این توهمی بیش نیست؛ زیرا آنچه در حال حاضر از علم و تکنولوژی دیده می‌شود، با همه تلاشی که در راستای آرامش و آسایش انسان انجام داده است؛ و حتی آسایش ظاهری انسان‌ها را تامین کرده است؛ ولی هنوز نتوانسته انسان‌ها را از ورطه‌های هولناک گمراهی نجات دهد؛ چرا که این همان علم بدون ایمان و اعتقاد است و در بعضی موارد علمی دین‌ستیز است. ♦️احساس بیشتر به دین با پیشرفت علم و تکنولوژی بر این اساس هر چه علم و تکنولوژی پیشرفت می‌کند، احساس به دین و آموزه‌های دینی بیشتر احساس می‌شود؛ زیرا آن چیزی که علم و دانش را هدفمند می‌کند و آن را در مسیر خدمت به بشریت قرار می‌دهد، دین است. بدون وجود دین و آموزه‌های آن، علم در مسیر اهداف پلید شیطان‌های انس و جن قرار می‌گیرد. 👆دین به انسان می‌آموزد، وجودش نعمت است، (امالی طوسی ص 492) پس انسان به هیچ وجه حق از بین بردن [خودکشی] آن و بی احترامی به آن را ندارد. 👆دین می‌آموزد، کمک کردن به دیگران، به خصوص انسان‌های ضعیف و از پا افتاده؛ و حتی احتیاج انسان‌ها به شما، از نعمت‌های خداست و باعث رشد معنوی انسان می‌شود (نزهة الناظر ص81) و آرامش و آسایش کامل در پرتو پذیرش دین و عمل به آموزه‌های دین است. (انعام/82) 🚨آموزه های غربی ماشین خودکشی تنها دین است که انسان را از محدوده [تولد تا مرگ] دنیا خارج می‌کند و او را انسانی فراتر از دنیا و جاودان معرفی می‌کند، بر اساس همین باور است که انسان کارهایش را در راستای قیامت قرار می‌دهد؛ ولی گزاره‌های غربی، همسو با شیطان، با ایجاد روابط نامشروع جنسی، ترویج مشروبات الکلی، ساخت فیلم و بازی‌های مخرِّب، ترویج خشونت، مدیریت فضای مجازی و تبلیغات علیه دین، باعث ضعف خانواده، افسردگی و در پایان باعث ناامیدی جامعه شده و به این ترتیب ماشین خودکشی را برای انسان‌ها به ارمغان ‌آورده است، تا جایی که حتی برای نجات از گرفتاری‌ها، نسخه‌ای به نام «خودکشی»، پیچیده است که برخی آن را نسخه راحتی تصور کردند؛ در حالیکه خودکشی، مرگی سخت و دهشت‌آور است و علاوه بر آن آثار و تبعات وحشتناکی در انتظار اوست. (نساء/29 و 30 و 93) در اسلام نیز از گناهان کبیره شمرده شده است، گویا تمام مردم را کشته است. (مائده/32) ⬅️ آنها حتی کشتن دیگران را با نام «اتانازی؛ مرگ از روی ترحم و با رضایت شخص» صحیح می‌دانند، در حالی که این کار در اسلام جرم و قتل عمد به حساب آمده و مجازات مربوط به خود را در پی دارد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⭕️ هیتلر حدود 100 سال پیش پیرامون رژیم صهیونیستی در خاطراتش که با عنوان نبرد من چاپ شده نوشته است: 🔸آنها خود را مانند یک ملت بیگناه قلمداد می‌کنند و در آن ماهر هستند، آنها چیزی نمی‌خواهند جز اینکه یک روز با ضعیف کردن دولت‌ها موفق شوند یک دولت صهیونیستی تشکیل دهند، آنها دولت مستقل نمی‌خواهند بلکه می‌خواهند فلسطین را برای خود مرکزی قرار دهند تا بتوانند با فعالیت‌های بین المللی جهان را در اختیار گرفته و سیاست تخریبی خود را در همه جا توسعه دهند! به این ترتیب بهتر در دولت‌ها نفوذ می‌کنند و در واقع فلسطین برای آنها یک مرکز تربیت جنایتکاران است. 🔸آنها دشمن خود را در محاصره می‌گیرند و حلقه‌ای از دشمنان را اطراف ملت‌هایی که در برابر حملاتشان مقاومت می‌کنند، شکل می‌دهند. 📚 نبرد من ص ۲۱۳ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
👐🏾 جدا شدن دست مرد از دست زن در كنار 🕋 كعبه ❤️امام جعفر صادق عليه السّلام حكايت مى‌فرمايد: ▪️روزى در مراسم حجّ و طواف كعبه، زنى چون ديگر مسلمان‌ها مشغول طواف كردن بود، در حالتى كه دستش از آستين عبايش بيرون و نمايان بود، كه ناگاه مرد بوالهوسى - كه او نيز مشغول طواف كعبه بود - چشمش به آن زن افتاد و ديد كه دستش نمايان است. نزديك او آمد و دست خود را بر روى مُچ دست زن كشيد. ▪️در اين لحظه به قدرت خداوند متعال دست مرد هوس‌باز به دست آن زن بى‌مبالات چسبيد؛ و هر چه تلاش كردند نتوانستند دست خود را از يكديگر جدا سازند. ▪️افرادى كه در حال طواف بودند، اطراف اين زن و مرد جمع شدند و هركس به نوعى فعاليّت كرد تا شايد دست هاى اين دو نفر را از يكديگر جدا كنند، ولى سودى نبخشيد؛ و در اثر ازدحام جمعّيت، طواف قطع گرديد. ▪️بعد از آن كه نااميد گشتند، فقهاء و قضات آمدند و هر يك به شكلى نظريّه‌اى صادر كرد: 🔸بعضى گفتند: بايد دست زن قطع شود؛ چون دستش را ظاهر گردانيده و سبب فساد و گناه شده است . 🔸و برخى گفتند: بلكه مرد مقصّر است؛ و بايد دست او قطع گردد. ▪️و چون بين آن ها اختلاف نظر پيدا شد و نتوانستند اين مشكل را حلّ نمايند، به ناچار در جستجوى اهل بيت و فرزندان رسول خدا صلوات اللّه عليهم اجمعين بر آمدند؛ و سؤال كردند كه كدام يك از ايشان در مراسم حجّ مشاركت كرده است؟ ▪️گفته شد: حضرت ابا عبداللّه الحسين عليه السّلام شب گذشته وارد مكّه شده است؛ و تنها او مى تواند مشكل‌گشا باشد. لذا شخصى را فرستادند تا امام حسين عليه السّلام را در آن جمع بياورد. ▪️وقتى حضرت ابا عبداللّه عليه السّلام در آن جمع حضور يافت، امير مكّه خطاب به حضرت كرد و گفت: يا ابن رسول اللّه! نظر شما درباره اين مرد و زن چيست؟ ▪️حضرت رو، به جانب كعبه نمود و دست‌هاى خود را به سمت آسمان بلند كرد و دعائى را زمزمه نمود؛ و چون دعاى حضرت خاتمه يافت دست مرد از زن جدا شد. ▪️امير مكّه پرسيد: اكنون آنها را چگونه مجازات كنيم؟ امام حسين عليه السّلام فرمود: ديگر مجازاتى بر آنها نيست، (زيرا خداوند آنها را مجازات نمود) 📗تهذيب الا حكام ج 5 ص 470 ح 293 📒مناقب (ابن شهرآشوب) ج 4 ص 51 📓بحار الانوار ج 44 ص 183 ح 10 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام حسين عليه السلام فرمود: ✨اُوصِيكُم بِتَقوَى اللّه فَإنَّ اللّه قَد ضَمِنَ لِمَنِ اتَّقاهُ أن يُحَوِّلَهُ عَمّا يَكرَهُ إلى ما يُحِبُّ و يَرزُقَهُ مِن حَيثُ لايَحتَسِبُ ✨شما را به تقواى الهى سفارش مى‌كنم؛ زيرا خدا ضمانت داده كسى را كه تقواى الهى پيشه سازد، از آنچه ناخوش مى‌دارد به آنچه خوش مى‌دارد انتقال دهد، و از جايى كه گمان نمى‌برد روزى‌اش دهد. 📘تحف العقول ص 240 📜در عصر امام صادق (ع) مردی به تقدس و تقوا شهرت یافته بود، اطوار عوام فریبانه او امام (ع) را متوجه کرد و روزی به تعقیب ایشان پرداخت تا اعمال او را از نزدیک ببیند امام (ع) ملاحظه فرمود که این مرد 2 قرص نان و 2 عدد انار دزدید و سپس آنها را صدقه داد امام (ع) خود را به او نشان داده و توضیح خواست. آن مرد گفت: من 4 گناه و 40 ثواب کرده ام و به آیه: 🔹مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَ مَن جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ 🔹ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﻚ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ ، ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ﺩﻩ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ .... تمسک جست و گفت: چون 4 از 40 کم کنیم برای من 36 ثواب خالص می ماند. امام صادق (ع) فرمود: إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ تو چهار معصیت مرتکب شده‌ای که دزدی کرده‌ای و 4 گناه دیگر که بدون اذن صاحب اموال آنها را صدقه داده‌ای و این مجموعاً 8 گناه می‌شود بدون هیچ حسنه ای. و بعد از این گفتار امام او را رها کرد و رفت و چشمان آن مرد خیره مانده بود. 📒وسائل الشیعه ج 9 ص 467 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓سوال: نحوه اذان گفتن در گوش نوزاد چگونه است، و تا کی می‌شود انجام داد؟ ✅ پاسخ: مستحب است در روز اولى که نوزاد بدنیا مى‌آید یا قبل از آن که بند ناف او بیفتد، در گوش راست او، اذان و در گوش چپ او، اقامه گفته شود. 👌ظاهر برخی روایات نیز نشانگر آن است که این کار باید در اولین فرصت ممکن انجام شود: امیرمؤمنان علیه السلام در این باره از رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل می‌فرماید: مَنْ وُلِدَ لَهُ مَوْلُودٌ فَلْیُؤَذِّنْ فِی أُذُنِهِ‏ الْیُمْنَى وَلْیُقِمْ فِی الْیُسْرَى فَإِنَّ ذَلِکَ عِصْمَةٌ لَهُ مِنَ الشَّیْطَان‏» کسی که صاحب فرزند شد، در گوش راست نوزاد اذان بگوید و در گوش چپش اقامه؛ چرا که این‌ کار باعث مصونیت او از شیطان خواهد شد. 📕المحاسن ج ‏2 ص 466 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⭕️ استفاده از اموال پیدا شده ❓اگر در صندوق مغازه یا در حساب بانکی خود مبلغی ببینیم که ندانیم مال خودمان است یا دیگران، چه وظیفه ای داریم؟ در صورتی که با تحقیق و بررسی مالک آن معلوم نشود آیا می‌توانیم از آن مبلغ استفاده کنیم؟ ✅ پاسخ: باید تحقیق کنید و در صورتی که مالک آن معلوم نشد، اگر صندوق یا حسابی که مبلغ در آن است، مخصوص شما است و به طور معمول دیگران در آن پول خودشان را نمی گذارند، آن مبلغ مال شما محسوب می‌شود و می‌توانید از آن استفاده کنید. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
امروزه شاهدیم که افراد در سنین و جنسیت‌های مختلف، لباس‌هایی با طرح، رنگ و مدل‌های بسیار متنوع پوشیده
برخی از مردم معتقدند برای اینکه گنجشک حرام نشود، تا زنده است سرش را بلافاصله باید کَند ! در حالی که چنین کاری جایز نیست و برای حلال شدن گوشت گنجشک باید او را رو به قبله ذبح شرعی نمود. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ آنچه به همسرانتان داده‌ايد را پس نگيريد (3) 📖 و إِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدالَ زَوْجٍ مَكانَ زَوْجٍ وَ آتَيْتُمْ إِحْداهُنَّ قِنْطاراً فَلا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئاً أَ تَأْخُذُونَهُ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبينا سوره نساء آيه 20 📖 و اگر خواستید همسری را جایگزین همسری کنید و به یکی از آنها مال فراوانی داده باشید پس چیزی از آن را باز نستانید! آیا [می‌خواهید] آن را به بهتان و به عنوان گناهی آشکار بگیرید 📌ماده «بهت» در اصل به معنای گیج شدن و حیرت به کار می‌رود (معجم المقاييس اللغة، ج‏۱، ص۳۰۷؛ التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج‏۱، ص۳۴۶) بر همین اساس، «فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ« (بقرة/۲۵۸) یعنی او را مبهوت و حیران و شگفت‌زده کرد. (مفردات ألفاظ القرآن، ص۱۴۸) و قیامت هم چون یکدفعه سر می‌رسد کافران را گیج و مبهوت می‌سازد و فرصت هرگونه عکس‌العملی را از آنها می‌گیرد: «بَلْ تَأْتيهِمْ بَغْتَةً فَتَبْهَتُهُمْ فَلا يَسْتَطيعُونَ رَدَّها وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ» (انبیاء/۴۰) 👈 «بهتان« دروغی است که از شدت بی‌شرمانه بودنش شنونده را مبهوت می‌سازد (مفردات ألفاظ القرآن، ص۱۴۸) 🔺برخی گفته‌اند از این بابت به دروغ «بهتان» گویند که امری بی‌اساس را به واقعیت نسبت می‌دهند و موجب حیرت می‌گردد و شخص را دچار دهشت و شگفتی می‌کند (مجمع البيان، ج‏۳، ص۴۱؛ التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج‏۱، ص۳۴۶) و یا به تعبیر دیگر، چون خود شخص از چنین تهمتی مبراست، با مشاهده اینکه وی را به آن امر متهم می‌کنند، گیج و متحیر می‌شود. (الکشاف، ج۱، ص۴۹۱) و این معنا در عموم کاربردهای قرآنی این واژه مشاهده می‌شود: «أَ تَأْخُذُونَهُ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبيناً» (نساء/۲۰) «وَ مَنْ يَكْسِبْ خَطيئَةً أَوْ إِثْماً ثُمَّ يَرْمِ بِهِ بَريئاً فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبيناً» (نساء/۱۱۲) «وَ الَّذينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبيناً» (احزاب/۵۸). ⬅️ البته در آيه »وَ لا يَأْتِينَ بِبُهْتانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَ‏» (ممتحنة/۱۲) برخی گفته‌اند «بهتان» به کنایه از زناکاری به کار رفته؛ هرچند این احتمال را هم داده‌اند که مقصود انجام هر کار شنیعی با دست و پا باشد، یعنی گرفتن چیزی با دست که گرفتنش سزاوار نیست و رفتن به جایی با پا که رفتنش روا نباشد (مفردات ألفاظ القرآن، ص۱۴۸) و باید افزود که واقعا بعید نیست همان توضیح اول درست‌تر، و بار کنایی این کلمه در خصوص زناکاری پررنگ باشد و شاید به همین مناسبت بوده که نه‌تنها در آیه فوق، بلکه هم در مورد تهمتی که به حضرت مریم س (قَوْلِهِمْ عَلى‏ مَرْيَمَ بُهْتاناً عَظيماً؛ نساء/۱۵۶) و نیز به یکی از زنان پیامبر ص (وَ لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُمْ ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَتَكَلَّمَ بِهذا سُبْحانَكَ هذا بُهْتانٌ عَظيمٌ؛ نور/۱۶) زده شد از این واژه استفاده شده باشد؛ اما هرچه باشد وجه مشترک همه اینها آن است که «بهتان» مطلبی است که شنونده و بویژه خود کسی که مورد تهمت قرار گرفته را کاملا گیج و شگفت‌زده می‌سازد. (التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج‏۱، ص۳۴۶) 👆با این توضیح تفاوت «کذب»‌ و «زور» و «بهتان» نیز معلوم می‌شود: 🔹«کذب» مطلق دروغ و سخن خلاف واقع است، 🔹«زور» دروغی است که تزیین داده شده و در ظاهری نیکو بیان شده چنانکه از عمر نقل شده که «زورت يوم السقيفة كلاما: در روز سقیفه کلامی را مزورانه گفتم» 🔹و «بهتان» آن دروغی است که مواجهه با آن انسان را مبهوت و شگفت‌زده می‌کند. (الفروق في اللغة، ص۳۸) 💢«بهتان» مصدری است که در این آیه آن را عموما حال دانسته‌اند، که مقصود این است که: «آیا آن اموال را می‌گیرید در حالی که این گرفتنتان بهتان است». و در عین حال که جایز دانسته‌اند که آن را مفعول له بدانیم، که ظاهرا در این صورت معنایش چنین می‌شود «آیا آن اموال را با بهتان زدن می‌گیرید» (الكشاف، ج‏۱، ص۴۹۲؛ التبيان في إعراب القرآن، ص۱۰۱) 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❤️ امیرالمومنین علی عليه السلام فرمود: ♻️ مثَلُ الدُّنْيَا كَمَثَلِ الْحَيَّةِ لَيِّنٌ مَسُّهَا وَ السَّمُّ النَّاقِعُ فِي جَوْفِهَا يَهْوِي إِلَيْهَا الْغِرُّ الْجَاهِلُ وَ يَحْذَرُهَا ذُو اللُّبِّ الْعَاقِلُ. 💢دنيای حرام چون مار سمی است 💢پوست آن نرم 💢ولی سم كشنده در درون دارد 💢نادان فريب خورده به آن می‌گرايد 💢و هوشمند عاقل از آن دوری می‌گزيند. 📙نهج البلاغه، حکمت 119 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
❤️ امیرالمومنین علی عليه السلام فرمود: ♻️ مثَلُ الدُّنْيَا كَمَثَلِ الْحَيَّةِ لَيِّنٌ مَسُّهَا وَ
🐍دنيا مار خوش خط و خال! امام (ع) در حکمت 119 نهج البلاغه، تشبيه‌ى براى دنياى فريبنده بيان كرده و به همگان هشدار داده است که: «دنيا مانند مار (خوش و خط و خال) است كه به هنگام لمس كردن نرم به نظر مى رسد در حالى كه سم كشنده در درون آن است (به همين دليل) مغرورِ نادان به سوى آن مى رود و خردمند عاقل از آن حذر مى كند» 🔹طبيعت دنيا داراى اين دو ويژگى ظاهرى فريبنده و باطنى خطرناك است: كاخ ها، زر و زيورها، لباس‌ها، غذاهاى رنگارنگ و عيش و نوش ها مظاهر جذاب دنياست، ولى در درون، غفلت، بى خبرى از خدا آلوده شدن به انواع گناهان را براى به دست آوردن يا حفظ آن با خود دارد. 🔺روى اين جهت، امام (ع) در عبارات مختلفش با ذكر مثال‌هاى متعدد تناقض اين ظاهر و باطن را آشكار ساخته و هشدار داده است: ☝️در ذيل نامه 68 كه امام (ع) پيش از دوران خلافت ظاهرى‌اش به سلمان فارسى (قده) نگاشته، همين مثل را با كمى تفاوت بيان فرموده است. در مثال مورد نظر تضاد ظاهر و باطن دنيا با تمثيل به مار نشان داده شده كه به هنگام لمس آن بسيار نرم و ملايم به نظر مى رسد و انسانِ بى‌خبر از لمس آن لذت مى‌برد در حالى كه اگر يك لحظه غافل شود سم «ناقع» (سم قاتل و جان گدازى) كه در درون اين حيوان خطرناك است از طريق نيش آن به بدن انسان منتقل مى‌شود. سوزش فوق العاده توأم با پيچ و تاب تا آنجا كه مار گزيده به صورت يك مثل در بى‌تابى درآمده است و سپس از كار افتادن تدريجى دستگاه‌هاى اصلى بدن و شتاب به سوى مرگ. ⬅️ تعبير به «غِرِّ جاهل» (غِرّ به معناى انسان خام بى‌تجربه كه زود فريب مى‌خورد) اشاره به انسان‌هاى نادان و ناآگاهى است كه تنها چشم به ظواهر فريبنده دنيا مى‌دوزند و از آنچه در باطن دارد و تاريخ پيشينيان آن را به خوبى مجسم ساخته بى‌خبر مى‌مانند، ولى عاقلان باتجربه و آگاه كه سرنوشت دنياپرستان را در آيينه تاريخ مشاهده كرده‌اند خود را از آن برحذر مى‌دارند. به همين دليل حب دنيا (دنياپرستى) سرچشمه تمام گناهان شمرده شده است. افراد دنياپرست چنان اسير آن مى‌شوند كه نه خدا را بنده‌اند و نه فرمان عقل را مى‌برند، نه حق الناس مى‌شناسند و نه وجدان بيدار و آگاهى دارند و گاه با صراحت مى‌گويند: براى رسيدن به اهداف دنيوى هر كار براى ما مجاز است. ✳️ در حدیثى از رسول خدا (ص) مى‌خوانیم: ✨«أُتْرکُوا الدُّنْیا لاِهْلِها فَإنَّهُ مَنْ أخَذَ مِنْها فَوْقَ ما یَکْفیهِ أخَذَ مِنْ حَتْفِهِ وَهُوَ لا یَشْعُرُ» ✨«دنیا را به اهل آن واگذارید، زیرا کسى که بیش از نیاز خود از آن برگیرد در واقع مرگ خود را از آنجا که نمى داند تسریع کرده است». 📔نهج الفصاحه ص 161 ✳️ در حدیث دیگرى از آن حضرت آمده است: ⚡️«ما أحَدٌ مِنَ الاْوَّلینَ وَ الاْخِرینَ إلاّ وَ هُوَ یَتَمَنّى یَوْمَ الْقِیامَةِ إنَّهُ لَمْ یُعْطَ مِنَ الدُّنْیا إلاّ قُوتاً» ⚡️«هیچ کس از اولین و آخرین نیست مگر این که روز قیامت آرزو مى‌کند که اى کاش جز به اندازه نیاز از دنیا به او داده نشده بود». 📗بحار الانوار ج 74 ص 54 🚨بى شک تمام آنچه گفته شد درباره دنیاى دنیاپرستانى است که هدفى جز لذت و عیش و نوش ندارند و دنیا براى آنها غایة الآمال است، ولى هرگاه از امکانات دنیا براى وصول به سعادت اخروى استفاده شود، دنیاى ممدوح و محبوب و به تعبیر امام سجاد (ع) «دنیاى بلاغ» (دنیایى که انسان را به هدف مى‌رساند) محسوب مى‌شود. ❇️ شخصى خدمت امام صادق (ع) عرض کرد: به خدا ما دنیا را دوست داریم و علاقه‌مندیم به ما داده شود. امام (ع) به او فرمود: دنیا را دوست دارى؟ مى‌خواهى با آن چه کنى؟ عرض کرد: زندگى خودم و خانواده‌ام را تأمین کنم، با آن صله رحم به جا آورم، در راه خدا صدقه دهم و حج و عمره به جا آورم. امام (ع) فرمود: «لَیْسَ هذا طَلَبُ الدُّنْیا هذا طَلَبُ الاْخِرَةِ: این طلب دنیا نیست بلکه طلب آخرت است» 📓کافى‌ ج 5 ص 72 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
✡️ عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستان‌های قرآن از بنی‌اسرائیل (4) ♦️خواری و ذلّت؛ پیامد اختلا
✡️ عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستان‌های قرآن از بنی‌اسرائیل (5) ♦️دوگانه‌ مستضعف و مستکبر قرآن یکی از عوامل فساد جامعه را وجود دو گروه مستکبران و مستضعفان معرفی می‌کند. از نظر قرآن این‌که در جامعه عده‌ای خودشان را بزرگ بدانند، به دیگران فخر و بزرگی بفروشند و عده‌ دیگری را ضعیف‌ کنند، از عیوب جامعه است. قرآن با این‌کار بسیار مخالف است و نقل می‌‌کند که تا روز قیامت این دو طایفه دست از سر هم برنمی‌دارند. می‌فرماید در آخرت جهنمی‌ها به جان هم می‌افتند و این مستضعفان یا ضعفا به گردن‌کلفت‌ها، رؤسا و بزرگان‌شان می‌گویند: ⚡️«لَوْلَا أَنتُمْ لَکنَّا مُؤْمِنِینَ» (سبأ/۳۱) شما ما را بدبخت کردید؛ اگر شما نبودید ما به دنبال این چیزهایی که ما را به طرف آن کشاندید، نبودیم. ما به پیغمبران ایمان می‌آوردیم و راه انسانی را می‌رفتیم و امروز به این بدبختی مبتلا نمی‌شدیم. اما آن‌ها در جواب‌شان می‌گویند: ⚡️«أَ نَحْنُ صَدَدْنَاکمْ عَنِ الْهُدَى بَعْدَ إِذْ جَاءکم» مگر ما دست‌تان را گرفتیم و نگذاشتیم که راه هدایت را بروید؟! ما یک چیزی گفتیم و شما قبول کردید و دنبال ما آمدید. می‌توانستید نیایید! 👆در آخر هم به شیطان می‌گویند: همه‌ تقصیرها زیر سرِ توست؛ تو ما را گمراه کردی. اما شیطان می‌گوید: ⚡️«وَ مَا کانَ لِیَ عَلَیْکم مِّن سُلْطَانٍ إِلاَّ أَن دَعَوْتُکمْ فَاسْتَجَبْتُمْ» (ابراهیم/۲۲) من بر شما سلطنتی نداشتم! من گفتم: بیایید این‌جا خوب است، جالب است، شما هم آمدید. خب می‌خواستید نیایید! 🔸سپس این‌ها سراغ خدا می‌روند و می‌گویند: خدایا این‌ها ما را گمراه کردند؛ شیطان رئیس این گمراه‌ها بود؛ این‌ها را دو برابر عذاب‌شان کن! یکی برای این‌که ما را گمراه کردند، یکی هم برای این‌که خودشان گمراه شدند. جواب داده می‌شود که: ⚡️«لِکُلٍّ ضِعْفٌ» (اعراف/۳۸) هم آن‌ها دو برابر عذاب دارند و هم شما. شما چرا سخنان آن‌ها را پذیرفتید؟! چرا قبول ظلم کردید؟! آن‌ها به ضلالت دعوت کردند عذاب‌شان مضاعف می‌شود. شما هم قبول کردید، بنابراین شما هم دو برابر عذاب می‌شوید. 💤 ادامه دارد .... 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌹مقام معظم رهبری: مردم غزه مورد ظلم کسانی قرار گرفته‌اند که هیچ بویی از انسانیت نبرده‌اند و بر همین اساس بزرگترین وظیفه، حمایت از مردم مظلوم غزه و ایستادگی شجاعانه نیروهای مقاومت و حمایت از کسانی است که به مردم غزه کمک می‌کنند. ✍️ یکی از بهترین محیطهایی که به جوانان و نوجوانان عزیز پیشنهاد می شود که پیرامون مباحث مقاومت و ایستادگی و... مطالب و پوستر های زیبا و جذاب و تاثیر گذاری داشته "سایت خامنه ای نوجوان" مخصوصا دو صفحه ویژه از آن به عزیزان معرفی می شود ❶ در قدس نماز می خوانیم: https://nojavan.khamenei.ir/folder?hgt=1101 ❷ کم نیاری بردی (در پناه مقاومت پیشرفت خواهیم کرد): https://nojavan.khamenei.ir/folder?hgt=1701 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ خداباوری، ریشه پایبندی به اخلاق برخی برای توجیه خداناباوری خویش و اخلاق‌مدار دانستن خود، انسانیت را محور ارزش‌های اخلاقی می‌دانند و بر این باور هستند که اخلاق، رعایت انسانیت انسان و احترام به اوست و این امر، نیازی به باور داشتن خدا ندارد. 🔺اینان به دلیل عدم شناخت درست از انسان و عدم درک صحیح از اخلاق؛ هرچند بتوانند در دوره محدودی، برخی از آداب را رعایت کنند؛ ولی در مرحله عمل، هرگز اخلاق‌مدار نخواهند شد و این یک اشتباه کلیشه‌ای در اخلاق‌مداری است. ♨️ خداباوری و تحمل محرومیت بی‌شک اخلاق‌مداری، بدون خداباوری و ایمان به خدا شکل نخواهد گرفت؛ زیرا آموزه‌هایی مانند تقوا، عفت، امانتداری، راستگویی، درستكاری، فداكاری، احسان، گذشت، دفاع از حقوق بشر و ... با اصل منفعت‌طلبی انسان مغایرت دارد و لازمه پذیرش هر یک از آن‌ها، تحمل یک نوع محرومیت مادی خواهد بود. ⬅️ انسان زمانی به این محرومیت و گذشت، تن می‌دهد که دلیلی برایش داشته باشد و تنها دلیل برای این گذشت، معنویت و اعتقاد به خداست؛ زیرا در این صورت است که باور می‌کند خدا اجر و پاداش کارش را خواهد داد. بنابراین کسی که به خدا و باورهای دینی پشت می‌کند، بی‌شک دیر یا زود به انسانیت نیز پشت خواهد کرد، همان‌گونه که نمونه‌های فراوان آن در تاریخ قابل مشاهده است و نمونه روشن آن حقوق بشری است که سردمداران بی‌رحم، فقط از آن دم می‌زنند. ♨️ عاطفه دینی، پشتوانه انسانیت قرآن کریم می‌فرماید: «أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى‏ تَقْوى‏ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَيْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى‏ شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ في‏ نارِ جَهَنَّمَ» (توبه/109) «آیا کسی که شالوده کار خود را بر تقوای الهی و خشنودی او بنا کرده، بهتر است، یا کسی که اساس آن را بر کنار پرتگاه سستی بنا نموده که ناگهان در آتش دوزخ فرو می‌ریزد؟» 🔺خدای مهربان در این آیه انسان‌ها را بر اساس شالوده کارشان، به دو دسته تقسیم می‌کند. ⚜️ دسته‌ای که پشتوانه کارهایش بر ایمان و باور است، در نتیجه انسانیت نیز برایش مهم و ارزشمند می‌شود. ⚜️ دسته‌ای که برای کارهایش، هیچ اساس و ریشه‌ای ندارد؛ بنابراین برای انسانیت نیز ارزشی قائل نخواهد بود. ✔️ نتیجه اینکه عاطفه دينی و ايمان، اساس و پشتوانه انسانيت است و با از دست دادن باور و ایمان، انسانيت و عواطف انسانی نیز از بین می‌روند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 علت بیماری انسان هنگام مرگ ✅ خداوند به همه بندگان مهربان و رئوف است و به هیچ کسی ظلم نمی کند؛ پس بیماری ها، به خصوص در آخر عمر و هنگام مرگ، علت هایی دارد که از روايات مختلف می توان آنها را به دست آورد: 1️⃣ بخشش گناهان ✍🏻 انسان در دنیا گرفتار تضادها و تعارضات فکری زیادی بوده و احتمال گناه و خطا در او زیاد است؛ بنابراین خداوند برای اینکه در قیامت، گرفتار عذاب نشود، در دنیا به واسطه بیماری، گناهانش را می آمرزد. 2️⃣ امتحان الهی ✍🏻 همه انسان ها در معرض امتحان و آزمایش الهی قرار می گیرند تا مقدار تحمل و صبرشان معلوم شود؛ بیماری ها، یکی از موارد امتحان الهی است. 3️⃣ ارتقای درجه ✍🏻 برخی از انسان ها، گناهی مرتکب نشده اند؛ ولی خداوند برای اینکه درجات معنوی آنها را بالاتر ببرد، آن ها را به بیماری و سختی گرفتار می کند. ✅ بنابراین هر کسی که مبتلی به بیماری، سختی و گرفتاری شد، فقط به خاطر گناهان نیست. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🕋 یکی از مستحبّات خواب، رو به قبله خوابيدن است. ❓اما آيا مراد از رو به قبله بودن در هنگام خواب، همان نحوه احتضار است به این صورت که کف پاها رو به قبله باشد یا به نحوه ای که مرده را در قبر قرار می‌دهند، یعنی به گونه ای که صورت او رو به قبله باشد؟ ♦️امام على عليه السلام مى‌فرمايد: خوابيدن چهار صورت دارد: ▫️پيامبران عليهم السلام به پشت دراز مى كشند و مى‌خوابند، اما چشمانشان بيدار و منتظر وحى خداوند عزّ و جلّ است. ▫️مؤمن به دست راست و رو به قبله مى خوابد. ▫️شاهان و شاهزادگان به دست چپ مى‌خوابند، تا غذايى را كه مى‌خورند به هضم رسانند ▫️و ابليس و برادران او و هر ديوانه و آفت زده اى دَمَر مى‌خوابند. 📘خصال ج 1 ص 263 ♦️و همچنین در برخی از روایات و کلمات فقهاء همین تعبیر در مورد میّت به کار رفته که می‌تواند شاهد بر کیفیّت آن باشد. ✅ بنابراین کیفیّت استقبال قبله در هنگام خواب، همان کیفیّت استقبال قبله میّت در قبر است، نه کیفیت استقبال قبله در حال احتضار. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🦂 حكايت عقرب، حافظ جان جوان 🔸فخرالدين رازى‌ در تفسير مفاتيح الغيب مى‌نويسد: ذوالنون مصرى‌ مى‌گويد: ♨️ روزى‌ خسته شدم و از شهر بيرون آمدم. در فضاى‌ باز لب رودخانه نشستم، ديدم يک عقرب فوق العاده جرار لب ديوار رودخانه آمد. گفتم: خدايا! عقرب که در آب نمى‌رود، اين‏جا چه مى‌كند؟! عقرب در خشکى‌ است. ♨️ ديدم يک لاک‏پشت به سرعت از آب بيرون آمد، کنار ديوار رودخانه مانند کشتى‌ا‏ی که پهلو مى‌گيرد، عقرب از آن بالا روى‌ گردن لاک‏پشت پريد. لاک‏پشت به سوى‌ رودخانه برگشت و به سرعت امواج آب رفت. من هم از روى‌ پل به آن طرف رودخانه رفتم. لاک‏پشت به ديوار آن طرف رودخانه پهلو گرفت، عقرب از ديوار بالا آمد. وارد منطقه‎ای شد كه پر از درخت و چمن طبيعى‌ بود. ♨️عقرب به سرعت هم مى‌رفت. من هم دنبال عقرب آمدم تا به درختى‌ رسيدم. ديدم يک جوان نازنينى‌ خواب است. يک مار کبرى‌ در نزديک او دهان باز کرده، مى‌خواهد خيز بردارد و جوان را نيش بزند. عقرب روى‌ سر مار پريد و آن را نيش زد. مار هم عقرب را گزيد و هر دو مُردند. 📕مفاتيح الغيب (التفسير الكبير) ج ‏1 ص 201 ✅ براى‌ ما هزاران بار اتفاق افتاده است و ما نفهميده‎ايم. يکى‌ از اسامى‌ خداوند «حفيظ» است. 🔹آفرينش موجودات و ترکيب وجودشان، نشان دهندۀ عقل، حکمت، محبت، احسان و رزّاقيّت اوست. اگر آدم، موجودات را با كمك عقل نگاه کند، مى‌بيند اين موجودات آيينۀ نشان‌‏دهندۀ جمال ازل و ابد هستند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ از «نيرنگ يهوديان» تا «نقد سند تاریخی» 🔷 در سال ۴۴۷ هجری عده‌ای از یهود، نامه‌ای به خلیفه وقت نشان دادند، با این ادعا که به خط علی‌ بن‌ ابی‌طالب (ع) است و در آن نامه، پیامبر، را از اهل خیبر ساقط کرده است. برخی صحابه هم در ذیل نامه به آن شهادت داده بودند. 🔷 وزیر خلیفه، نامه را به ابوبکر خطیب بغدادى‌ عرضه کرد که مورخ بود. او چون در نامه تأمل کرد، گفت: «نامه جعلی است». گفتند: «از کجا دانستی»؟ گفت: «شهادت معاویه در آن هست و معاویه چند سال پس از فتح خیبر اسلام آورد. نیز شهادت سعد بن‌ معاذ در آن آمده است و او دو سال پیش از واقعه خیبر مرده بود». 📙المنتظم فى‌ تاريخ الأمم و الملوك ج 16 ص 129 📔تذکرة الحفاظ ج 3 ص 224 🚨هر مطلب و سندى‌ بايد نقد شود و اين روزها در فضاى‌ مجازى‌ متأسفانه چه بسيار مطالب ساختگى‌ که به آن اعتماد مى‌شود! 👆و اين گزارش؛ چه گواه روشنى‌ است بر مکر و نيرنگ ! 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 حاجت خواهى از و تازه به دورن رسيده ❎ معمولا اشخاصی که به موقعیتی دست پیدا می‌کنند قبل از اینکه ظرفیت آن در آنها ایجاد شود، نسبت به آن حساسیت بیجا و اهمیت بی‌مورد به خرج می‌دهند که موجب تحقیر و یا منت گذاشتن بر دیگران می‌شود. ♦️امام صادق علیه السلام درباره چنين اشخاصی فرموده است: 🔹تدخِلُ يَدَكَ في فَمِ التِّنِّينِ إلى المِرْفَقِ خَيرٌ لكَ مِن طَلَبِ الحَوائجِ إلى مَن لَم يَكُنْ لَهُ و كانَ . 🔸اگر دست خود را تا آرنج در دهان اژدها كنى بهتر است تا اين كه دست نياز به سوى تازه به دوران رسيده دراز كنى . 📗تحف العقول ص 365 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 خانواده؛ سنگری نفوذ‌ناپذیر 🍃 خانواده‌ها با تقویت باورهای دینی و پی‌ریزی بینشی درست در فرزندان در زمینه مذهب و سیاست، می‌توانند آنها را به سنگری نفوذ‌ناپذیر در برابر بمباران فرهنگی دشمن تبدیل نمایند و سودجویان غرب را ناکام و ناامید سازند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام حسين عليه السلام فرمود: ✨اوصِيكُم بِتَقوَى اللّه فَإنَّ اللّه قَد ضَمِنَ لِمَنِ اتَّقاهُ أن يُحَوِّلَهُ عَمّا يَكرَهُ إلى ما يُحِبُّ و يَرزُقَهُ مِن حَيثُ لايَحتَسِبُ ✨شما را به تقواى الهى سفارش مى‌كنم؛ زيرا خدا ضمانت داده كسى را كه تقواى الهى پيشه سازد، از آنچه ناخوش مى‌دارد به آنچه خوش مى‌دارد انتقال دهد، و از جايى كه گمان نمى‌برد روزى‌اش دهد. 📓تحف العقول ص 240 📜شهيد هاشمی‌نژاد در يکی منبرهای خود نقل کرده است که: يك پيرمرد مسنّی ماه مبارك رمضان «مسجد لاله زار» می‌آمد که خيلی آدم موفقی بود و هميشه قبل از اذان توی مسجد بود. به او گفتم: حاج آقا شما خيلی موفّق هستيد من هر روز كه مسجد می‌آيم می‌بينم شما زودتر از ما آمده‌ايد جا بگيريد. گفت: نه آقا من هر چه دارم از نماز اول وقت دارم. بعد گفت: مرحوم « حاج شيخ حسنعلی نخودكی» باغچه‌ای در نخودك داشت به آنجا رفتم و ايشان را پيدا كردم و به ايشان گفتم: من سه حاجت مهم دارم دلم می‌خواهد هر سه تا را خدا در جوانی به من بدهد. يك چيزی يادم بدهيد. فرمود: چه می‌خواهی؟ گفتم: يكی دلم می‌خواهد در جوانی به حج مشرّف شوم. چون حج در جوانی يك لذّت ديگری دارد. فرمود: نماز اوّل وقت به جماعت بخوان. گفتم: دوّمين حاجتم اين است كه دلم می‌خواهد يك همسر خوب خدا به من عنايت كند. فرمود: نماز اول وقت به جماعت بخوان. گفتم: سوم اينكه خدا يك كسب آبرومندی به من عنايت فرمايد. فرمود: نماز اول وقت به جماعت بخوان. اين عملی را كه ايشان فرمود من شروع كردم و در فاصله سه سال هم به حج مشرّف شدم هم زن مؤمنه و صالحه خدا به من داد و هم كسب با آبرو به من عنايت كرد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 حکم شرعى اطعام (غذا دادن به ديگران) (1) 🌮 اطعام اقسامى دارد که در اينجا به آنها اشاره مى‌‏شود: ♦️اطعام واجب‏ الف) اطعام فقرا در و ‏ مانند كفاره خوردن عمدى روزه كه يكى از موارد آن اطعام 60 فقير است براى هر روز و كفاره شكستن قسم كه بايد ده فقير را اطعام كند و يا در كفاره نذر يكى از موارد آن اطعام 60 فقير است. ب) اطعام همسر و فرزندان اطعام همسر و فرزندان به اندازه برطرف شدن نياز او بر شوهر واجب است. مقدار و كيفيت آن بستگى به شئون خانوادگى و موقعيت اجتماعى زن دارد. ج) اطعام اسير واجب است اطعام اسير و سيراب كردن او در صورت . 👈 امام على عليه السلام فرمود: ▪️اطعامُ الاسير و الاحسان اليه حق واجب‏ ▪️اطعام اسير و نيكى به او حقى است واجب 📘وسائل الشيعه ج 15 ص 92 👈 و امام صادق عليه السلام فرمود: اطعامُ الاسير حقٌّ عَلى مَن أَسرَه‏ اطعام اسير حقى است بر گردن كسى كه او را اسير نموده. 📒وسائل الشيعه ج 15 ص 91 د) اطعام 👈 بر هر مسلمانى واجب است مسلمان ديگرى را كه نزديك است از گرسنگى يا تشنگى بميرد نان و آب داده و او را از مرگ نجات دهد. ♦️اطعام حرام‏ الف) اطعام غذاى به ديگران حرام است. ب) اطعام طعام ‏ نيز به ديگران حرام است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃