eitaa logo
سراجِ وهّاج
43 دنبال‌کننده
44 عکس
45 ویدیو
0 فایل
پراکنده‌های یک مُتطلّبِ مُتحقّقِ مُتفلسف @tahervakili
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله ابن غضائری در رجال خویش و در ترجمۀ چهار تن از راویان: الحسن بن حذیفة، سعید بن خثیم، علي بن عبد الله الخدیجي و فرات بن أحنف، عبارتی را استخدام کرده که در فهرست نجاشی و فهرست و رجال شیخ طوسی از آن اثری نیست، و آن عبارت در ترجۀ آن چهار راوی به ترتیب چنین است: «ضعیف جدّاً، لا یُرتفع به»، «وهو ضعیف جدّاً، لا یُرتفع به»، «لا یُلتفت إلیه ولا یُرتفع به» و «لا یُرتفع به ولا بذکره. غالٍ کذّاب!» اگر درستی عبارت «لا یُرتفع به» را مسلّم فرض کنیم، معنا گویا چنین است: «حدیث با این راوی مرفوع نمی‌شود و به معصوم نمی‌رسد.» امّا دور نیست که این عبارت، محرّف عبارتی چون «لا یُنتفع به» باشد و در این صورت معنا آشکار است. برای این احتمال، دو قرینه موجود است: در رجال ابن داوود و خلاصۀ علّامه حلّی در ترجمۀ الحسن بن حذیفة و به گاه نقلِ عبارت رجال ابن غضائری، به جای عبارت «لا یُرتفع به»، «لا یُنتفع به» آمده است. جالب این که عبارت «لا یُنتفع به» نیز تنها در همین دو جای و آن هم به گاه نقل عبارت ابن غضائری آمده و در دیگر کتب رجالی شیعه یافت نشود. شگفت این جا است که هر دوی این عبارات، یعنی «لا یُرتفع به» و «لا یُنتفع به»، نه تنها در میان کتب رجالی شیعه از اختصاصات ابن غضائری است، که در کتب رجالی پرتعداد عامّه نیز از این دو عبارت تقریباً نشانی نیست. ۹/۱/‏۰۳ @serajevahhaj
بسم الله کشتار رحمانی! چند روز پیش از این با یکی از دوستان فاضل و پرمطالعه در باب غزوۀ خندق سخنی رفت و بحث به فرجام نبرد و داوری سعد بن معاذ دربارۀ یهودیان خیبر رسید... پس از قتل مرحب یهودی با ذوالفِقار علی _علیه سلام المَلِک العلي_ و از جای کندن باب خیبر با نیروی حیدریِ صمدانیِ ولیِّ کلِّ ولیّ، یهود خیبر بی‌درنگ تسلیم شدند و سرانجام به داوری سعدِ معاذ دربارۀ خویش رضا دادند... سعد چند روز پیش‌تر و در نبرد خندق به واسطۀ تیری که بر پایش نشسته بود، مجروح بود و او را پیچیده در چادری برای داوری حاضر کردند... سعد به قتل همۀ مردان حکم نمود... به مباحثۀ با آن دوست فاضل برگردیم... می‌گفت من این نقل تاریخی را نمی‌پذیرم، که با خُلق عظیمِ رحمةً للعالمین جور در نمی‌آید و چه و چه... امروز در خوانش جلد هفتم از «معجم أحادیث الإمام المهدي علیه السلام» که به کوشش علّامۀ مرحوم شیخ علی کورانی فراهم آمده، احادیث چندی دیدم از نحوۀ مقاتلۀ امام مهدی علیه السلام در ابتدای قیام... در روایتی بلند در تفسیر عیّاشی 2: 58 از امام باقر علیه السلام در باب کیفیّت خروج حضرت آمده: حضرت آن چنان از مردم مکّه و مدینه می‌کُشد که قریش می‌گویند: او نه محمّدی است و نه علوی و نه فاطمی، که اگر بود این همه نمی‌کشت! _نعوذ بالله_ و پس از آن که قریشْ عامل حضرت در مدینه را می‌کُشند، حضرت از میانۀ راه کوفه به مدینه بازمی‌گردد و چنان از اهل مدینه کشتار می‌کند که ماجرای کشتار حَرّة در برابر آن هیچ است! ماجرای کشتار دهشتناک مردم مدینه در حَرّة توسّط مسلم بن عُقبَة، فرمانده سپاه یزید، از آن وقایع بسیار دردناک تاریخ اسلام است و پس از واقعۀ کربلا، یکی از دردناک‌ترین کشتارها در تاریخ اسلام است... امام مهدی علیه السلام پس از آن کشتار، در راه کوفه چون به منزلگاه «ثعلبیّة» می‌رسد، مردی از خویشان آن حضرت بر ایشان راه می‌گیرد و چنین اعتراض می‌کند: «به خدا سوگند تو مردمان را می‌رمانی، چونان که گوسفند را می‌رمانند!» القصّة، اسلام واقعی با آن اسلام رحمانی که برخی از ما در ذهن داریم بسیار متفاوت است، پس از هم اینک خود را برای سرسپاری به فعل معصوم آماده کنیم، حتّی اگر کاملاً خلاف باورهای ما باشد... یاد این گزارش از رجال کشّی افتادم که امام صادق علیه السلام خطاب به فرزند زراره فرمود: «عليكم بالتسليم و الردّ إلينا و انتظار أمرنا و أمركم و فرجنا و فرجكم، و لو قد قام قائمنا و تكلّم متكلمنا ثمّ استأنف بكم تعليم القرآن و شرائع الدين و الأحكام و الفرائض _كما أنزله الله على محمد صلّی الله علیه وآله_ لأنكر أهل البصائر فيكم ذلك اليوم إنكاراً شديداً، ثمّ لم تستقيموا على دين الله و طريقه إلا من تحت حدّ السيف فوق رقابكم!» ۹/۱/‌‏۰۳ @serajevahhaj
بسم الله یکی از ده‌هزار یا چونان هزاران هزار؟! می‌گویند اکنون در کرۀ خاکی بیش از ۸ میلیارد انسان زیست می‌کنند، و از این میان حدود ۱ میلیارد مسلمان‌اند و از این میان حدود ۴۰۰ میلیون شیعه‌اند و از این میان حدود ۳۸۰ میلیون اثناعشری‌اند. گیریم ما بقی آن ۴۰۰ میلیون هیچ، و آن ۱ میلیارد هم هیچ‌تر و آن ۷ میلیارد باقی مانده هم خارج از نِطاق بحث، باز تهش ۳۸۰ میلیون می‌ماند و برای آن که وجدان بیدارمان کمی آسوده‌تر شود، قید آن ۸۰ میلیون را هم می‌زنیم و به قدر میتقّن اخذ می‌کنیم و ما می‌مانیم و ۳۰۰ میلیون شیعۀ اثناعشری! خوب، ثمّ ما ذا؟! تا آن جا که سواد نیم بند من قد می‌دهد و حافظۀ سوخته‌ام یاری می‌کند و به خاطرِ حقیرِ حائرم می‌گذرد، در روایاتِ اصحاب قائم _علیه آلاف الصلاة والسلام وجعلنا الله و إیّانا من جیش الإسلام و المستشهدین بین یدي وليّ الأنام_ جز آن ۳۱۳ نفرِ مقدّس، بیشینۀ سپاهیان حضرت از ۶ هزار و ۷ هزار و ۸ هزار و ۹ هزار و ۱۰ هزار تجاوز نمی‌کنند! آری، بیشنه‌اش ۱۰ هزار نفر! و این یعنی آن ۲۹۹ میلیون و ۹۹۰ هزار نفر دیگر، شیعۀ وصفی‌اند، اسمی‌اند! اکنون که اوضاع و احوالِ شرقِ اوسط و شامات و فلسطین و عراق عرب و عراق عجم و یمن و حجاز، به شتاب به سوی تحقّق نشانه‌های آخر الزمانی پیش می‌رود، ما از کدامین شیعیانیم؟! از آن ۱۰ هزار، یا چونان آن ده‌ها هزار؟! از آن شیعیان عافیت طلبِ تن آسودۀ گوشه نشینِ سختی روزگار ناچشیده، همان «واصفه»، همان شیعۀ «متّکایی»، مقوّایی، هم آنانی که گفته‌هاشان مثل نقشِ بر آب است، و کردارشان مثل لَمْعِ سراب؟! یا از آن شیعیانی که کردارشان گفتارشان را گواه است؟! دوستی یک روز در وصف سیّدِ شهیدِ عزیزمان می‌گفت: «نصر الله ویترین اسلام است!» آری، نصر الله «ویترین» اسلام بود، به راستی شیعه بود، شیعۀ راستین بود. موسی بن بکر واسطی می‌گوید روزی امام کاظم علیه السلام به من فرمود: «لو ميّزتُ شيعتي ما وجدتُهم إلّا واصفة، ولو امتحنتُهم لما وجدتُهم إلّا مرتدّين، ولو تمحّصتُهم لما خَلَصَ من الألف واحد، و لو غربلتُهم غربلةً لم يبقِ منهم إلّا ما كان لي! إنّهم طالما اتّكوا على الأرائك، فقالوا: نحن شيعة عليّ! إنّما شيعة عليّ من صدّق قولَه فعلُه!» برای آن که تنها اسمی تهی از مُسمَّی نباشیم، مرتدّ نباشیم، خالص باشیم، ته ماندۀ غربال باشیم، باید آماده باشیم... ای لشگر صاحب زمان، آماده باش، آماده شو! آن نه من باشم که روزِ جنگ بینی پشتِ من / آن منم گر در میان خاک و خون بینی سری طاهر عزیزوکیلی طلبۀ حوزۀ علمیّۀ قم سحرگاه ۰۳/۹/۸ @serajevahhaj
📸 مردمی از جنس اسطوره‌ها ⭕️ پسران یکی از شهدای حزب‌الله، شهید محمد محمود ارسلان، همزمان با اعلام آتش‌بس به محلی که پدرشان در درگیری با صهیونیست‌ها در جنوب لبنان شهید شده، رفته و پیکر پدر شهیدشان را بر دوش قرار داده تا برای خاکسپاری ببرند... ✨پارسینTV را به اشتراک بگذارید📲 🆔 @parsintv
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸یا دردسر امر به معروف یا زلزلۀ رودبار!🔸 پا شوید بروید در خیابان نهی از منکر کنید. هر گفتنی، ممکن است امکان دعوا و اختلاف و دردسر داشته باشد. اما خب . من معتقدم که ما سر دو راهی هستیم. یا فشار انتقاد اینهایی که نهی از منکر می‌شنوند را تحمل کنیم، که شیطان هی این قضیه را بزرگش می‌کند، سختش می‌کند، نشدنی می‌کند، می‌خواهد مأیوس بکند. یا اینکه به خاطر فسادهایی که بوجود خواهد آمد، یک زلزله بیاید و ما مثل رودبار بشویم! بعد بخواهیم برای لباس و خوراک و غذای افرادی که بازمانده هستند، به یک وضعیتی دچار شویم که صد رحمت به آنهایی که از دنیا رفتند! کشور‌های دیگر اگر هزاران فساد می‌کنند، گرفتار بلاها نمی‌شوند. چون درختی که ریشه‌اش قطع شده، چه کار دارند شاخه‌اش را قطع کنند؟ خود شاخه بعداً خشک می‌شود. درختی که ریشه‌دار هست، می‌آیند شاخه‌هایش را می‌زنند. بلکه شیطان آنهایی که در اصول عقاید مشکل دارند را دعوت به کار خیر، خوبی، نظم و اخلاق می‌کند تا مغرورشان بکند؛ بگوید اگر اعتقاداتتان خراب بود، این آثار خوب از شما بر نمی‌آمد. یعنی به درخت خشک‌شده، میوۀ تقلبی می‌بندد؛ گُل پلاستیکی وصل می‌کند، تا او دلش را خوش کند که درختم گل کرده، در حالی که این گل‌ها، مصنوعی هستند! @haerishirazi
سراجِ وهّاج
بسم الله کشتار رحمانی! چند روز پیش از این با یکی از دوستان فاضل و پرمطالعه در باب غزوۀ خندق سخنی ر
بسم الله چند روز پیش در دو نوشته به ترتیب زیرِ عنوان «کشتار رحمانی» و «یکی از ده‌هزار یا چونان ده‌ها هزار» دو مطلب مورد تأکید بود: یکی کشتار وسیع حضرت حجّت سلام الله علیه از کافران و مشرکان، و دیگری بیشینۀ سپاهیان حضرت که 10 هزار نفراند. در حدیثی در کمال الدین شیخنا الصدوق علیه الرحمة از حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام از امام جواد _علیه آلاف السلام من ربّ العباد_ هر دو مطلب به بیانی دیگر آمده است: «فإذا کمل له العِقد، وهو عشرة آلاف رجل، خرج بإذن الله عزّ وجلّ، فلا یزال یَقتل أعداءَ الله حتّی یَرضَی الله عزّ وجلّ» نیز در تفسیر عیّاشی به خروج قائم علیه السلام در سپاهی به تعداد 10 هزار نفر تصریح شده است. @serajevahhaj
بسم الله الصلاة علی النبي و أوصیائه یکی از زیباترین و جامع‌ترین صلوات‌ها بر اهل بیت _علیهم السلام_ صلواتی است که شیخ الطائفة _علیه رحمة الله الواسعة_ در مصباح المتهجّد 1: 401 به سند خویش از ابو محمّد عبد الله بن محمّد العابد آورده است که گفت: در سُرّ مَن رأی در سال 255 از امام عسکری _علیه آلاف الصلاة و السلام_ درخواستم تا صلواتی بر پیامبر و اوصیای او _علیهم السلام_ را بر من املا کند تا بنویسم و همراهم کاغذِ بسیار بود. آن حضرت _علیه السلام_ از پیش خود و بی آن که از نوشته‌ای بخواند، این گونه بر من املا فرمود... و آن گاه حضرت برای هر یک از اهل بیت _علیهم السلام_ صلواتی ویژه انشاء می‌کنند. صلوات ویژۀ صدیقۀ طاهره _علیها سلام الله_ در این میان بسیار زیبا و خواندنی است. روزی دوستی به جا می‌گفت: شایسته است هر شیعه تمامی این صلوات‌ها را از بر کند و هر روز با یکی از این صلوات‌های نورانی به یکی از اهل بیت _علیهم السلام_ توسّل جوید. الصَّلَاةُ عَلَى السَّيِّدَةِ فَاطِمَةَ علیها سلام اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ، حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ، وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ، الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ. اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا، وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا، وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلَادِهَا. اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَى، وَ حَلِيلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ، وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى، فَصَلِّ عَلَيْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا خَدِيجَةَ الْكُبْرَى، صَلَاةً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ أَبِيهَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا، وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَامِ. @serajevahhaj
5.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صلوات خاصّۀ حضرت زهرا علیها سلام