بسم الله
الصلاة علی النبي و أوصیائه
یکی از زیباترین و جامعترین صلواتها بر اهل بیت _علیهم السلام_ صلواتی است که شیخ الطائفة _علیه رحمة الله الواسعة_ در مصباح المتهجّد 1: 401 به سند خویش از ابو محمّد عبد الله بن محمّد العابد آورده است که گفت: در سُرّ مَن رأی در سال 255 از امام عسکری _علیه آلاف الصلاة و السلام_ درخواستم تا صلواتی بر پیامبر و اوصیای او _علیهم السلام_ را بر من املا کند تا بنویسم و همراهم کاغذِ بسیار بود. آن حضرت _علیه السلام_ از پیش خود و بی آن که از نوشتهای بخواند، این گونه بر من املا فرمود... و آن گاه حضرت برای هر یک از اهل بیت _علیهم السلام_ صلواتی ویژه انشاء میکنند.
صلوات ویژۀ صدیقۀ طاهره _علیها سلام الله_ در این میان بسیار زیبا و خواندنی است.
روزی دوستی به جا میگفت: شایسته است هر شیعه تمامی این صلواتها را از بر کند و هر روز با یکی از این صلواتهای نورانی به یکی از اهل بیت _علیهم السلام_ توسّل جوید.
الصَّلَاةُ عَلَى السَّيِّدَةِ فَاطِمَةَ علیها سلام
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ، حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ، وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ، الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ. اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا، وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا، وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلَادِهَا. اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَى، وَ حَلِيلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ، وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى، فَصَلِّ عَلَيْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا خَدِيجَةَ الْكُبْرَى، صَلَاةً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ أَبِيهَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا، وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَامِ.
#مستطرفات
@serajevahhaj
بسم الله
ابوموسیتر از ابوموسی!
امیر بیان _علیه آلاف السلام من الملک العلّام_ در خطبۀ ۲۳۶ نهج شریف، پس از نکوهش شامیان و شِکوه از سپاهیان، عبد الله بن قَیس أبو موسی الأشعري را چنین میشناساند و سپاهیان خویش را این گونه یاد میآورَد:
وَ إِنَّمَا عَهْدُكُمْ بِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ قَيْسٍ بِالْأَمْسِ يَقُولُ: «إِنَّهَا فِتْنَةٌ! فَقَطِّعُوا أَوْتَارَكُمْ وَ شِيمُوا سُيُوفَكُمْ!» فَإِنْ كَانَ صَادِقاً فَقَدْ أَخْطَأَ بِمَسِيرِهِ غَيْرَ مُسْتَكْرَهٍ، وَ إِنْ كَانَ كَاذِباً فَقَدْ لَزِمَتْهُ التُّهْمَةُ!
همانا که عبد الله بن قَیس را در یاد دارید که میگفت: «جنگ با مسلمانان فتنهای کور است! زه کمانهاتان را ببرید، و شمشیرهاتان را در نیام کنید!» که اگر راست میگفت بی گمان آمدنش برای پیکار بی آن که فشاری بر او باشد به خطا رفته است، و اگر دروغ میگفت همانا تهمتِ [نفاقْ] او را همراه گشته است!
گفتههای از سرِ نفاقِ ابو موسی مرا به یاد گفتههای دیروز _و البته تکراری و چند بارۀ_ رییس جمهور انداخت، آن جا که پس از اشاره به دشمنانگیها و ستیزهجوییهای غربیها گفت: «ولی با تمام این اوضاع به دنبال اینیم که به غرب ثابت کنیم که ما به دنبال جنگ و ناآرامی نیستیم.»
از عجایب دهور و غرائب عصور است که ابو موسی اشعری با آن همه ننگ و عار به دارازای تاریخ، گویا از جناب رییس جمهورِ نهج البلاغه خوانِ ما _دستِ کم در این یک فقره_ کمتر قابل ملامت باشد، به دو دلیل:
یکی آن که: در رویاروی ابو موسی، نه کفّار روم، که شامیانِ به ظاهر مسلمان بودند و پیشنهاد صلح به مسلمانِ ولو ظاهری و تقلّبی، به مراتب پذیرفتهتر از پیشنهاد صلح به کافر حربی است!
دیگری آن که: شامیان به نیرنگ عمرو بن العاصي با قرآن سرِ نیزه، فریاد «لا حکمَ إلّا لله» سر دادند و سپاهیان امیر المؤمنین را به صلح فراخواندند، و ابو موسی با دستمایۀ همین خدعۀ رنگین و نیرنگ لعابین، در سپاه کوفه بانگ زد که: «زه کمانهاتان را ببرید، و شمشیرهاتان را در نیام کنید!» قاتله الله!
امّا در این سوی تاریخ، جناب رییس جمهورِ نهج البلاغه خوانِ ما، نه به مسلمانان که به کفّار، و نه به خواستاران صلح، بلکه به جنگافروزترین و جنایتپیشهترین جنگافروزان و جنایتپیشهگان تاریخ که به راستی روی فرعون و حجّاج و چنگیز را سفید کردهاند، صلح پیشکش میکند و در پی آن است که ثابت کند دنبال جنگ و ناآرامی نیست!
انگار نه انگار که همین غرب تنها در این یک سال گذشته هزاران جنایت هولناک و ترسناک کرده است که جنایات دیگرِ تاریخ در برابرش خُرد و حقیر است!
انگار نه انگار که همین غرب، در همین چند روزه چند تحریم جدید بر ایران تحمیل کرد و آن گاوچرانِ تهی مغزِ مو طلایی با یک توییت، تمام خاورمیانه را به جنگ تهدید کرد، آن هم در برابر آزادی چند قلاده صهیونیست وحشی!
این سطور را به گاهی مینویسم که تنها چند روز با چهلم سیّد شهید عزیزمان فاصله داریم، حلب سقوط کرده و حماه هم، و سلفیان نزدیک دورازۀ دمشقاند و فُوعه و کَفَریا و نُبُل و الزهرا با تمام شیعیان بیپناهش در محاصرهاند و فقط خدا کند تا رسیدن خبر سقوط این شهرها، من یکی که زنده نباشم...
آری، ما نه در کنار معرکه، که در میانۀ معرکهایم، در وسطِ وسطِ کارزاری سخت و تاریخی، و باز جناب رییس جمهورِ نهج البلاغه خوانِ ما، گویی روی خطابش با یک برادر مؤمن است که اندک رنجشی خاطرِ عاطرش را آزرده و او در تدارک به دست آوردن دلِ نازکتر از گُلِ او است!
به آن فرمودۀ امیرِ کلِّ امیر بازگردیم: به راستی رییس جمهورِ نهج البلاغه خوانِ ما به خطا رفته است یا او را همان تهمتِ اشعری گریبان گرفته است؟! انصاف دهید که تلاش برای اثبات صلحدوستی پیشا روی دشمنی که در دشمنی هیچ کم نگذاشته، یا از حماقتِ سرشار است و یا از نفاقِ بی حساب!
گر تیرِ جفای دشمنان میآید / دل تنگ مکن که دوست میفرماید
عمّار که نیستید، دستِ کم از ابو موسی کمتر نباشید!
طاهر عزیزوکیلی
طلبۀ حوزۀ علمیّۀ قم
۰۳/۹/۱۵
#سیاسیّات
@serajevahhaj
بسم الله
ما أکثر العِبَر، و أقلّ الاعتبار!
بیشکّ مهمترین رویداد این روزها، سقوط دولت بشّار است! هنوز برای صریح گفتن دربارۀ این رویداد زود است، ولی حالا که اندکی از غبار معرکه فرونشسته و دانایانِ به وقایع پشت پرده اندک اندک زبان میگشایند، کم کم دارد معلوم میشود که یکی از اصلیترین دلایل سقوط سوریه، اعتماد بشّار به وعدههای محور عبری عربی ترکی غربی بود!
اسد در این یک سال گذشته، خواست به همۀ طرفهای این محورِ شوم ثابت کند که دنبال صلح است، قرار است پسر خوب منطقه باشد، با اسراییل هیچ درگیر نشود و با پولهای امارات و سعودی و قطر، سوریه را از نو بسازد!
اسد در برابر پیشنهاد بسیار سخاوتمندانه و شجاعانۀ جبهۀ مقاومت برای باز پس گیری جولان _که نه استانی از ایران و عراق و لبنان، که پارۀ تن سوریه بود!_ روی تافت تا خود را با اسراییل درگیر نکند و اینک که این سطور را سیاه میکنم، اسراییل بدون هیچ رادع و مانعی تمام زیرساختهای نظامی، انتظامی، دولتی و حتی شهری سوریه را پی در پی ویران میکند و برخی شهرها را نیز زمینی اشغال کرده است و اگر بخواهد تا دمشق هم خواهد آمد!
امّا اسد در ازای این همه تقاعد و تساهل، چه تحویل گرفت؟! فروپاشی مطلق تنها ظرف چند روز! فروپاشی «جیش عربی سوری» که زمانی نه چندان دور، فخر ارتشهای عربی بود!
به راستی از این دست عبرتها چندین بار دیگر باید پیش چشمان ما رژه روند و باز ما اعتبار نکنیم؟!
چه قدر رفتار اسد برای ما آشنا است! سالها است بسیاری در ایران هر روز در پی اثبات صلح به همان محور شوماند، نه از گذشتۀ ایرانِ صفوی و قجری و پهلوی عبرت میگیرند و نه از سرگذشت عراق و سودان و مصر و لبنان و لیبی و اینک سوریه، و هنوز رییس جمهور نهج البلاغه خوانِ ما در پی آن است که به غرب ثابت کند به دنبال جنگ و ناآرامی نیست!
شاید برخی مردم سوریه سرخوش باشند که از چالۀ اسد به در آمدهاند، ولی تنها نیم نگاهی کافی است تا معلوم شود کدامین چاهِ ویل پیش پای این مردم ستمدیده و زخمخورده است!
و ختام الکلام، کلام من أمیر الکلام علیه آلاف السلام من الملک العلّام:
«انْفِرُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ إِلَى قِتَالِ عَدُوِّكُمْ، وَ لَا تَثَّاقَلُوا إِلَى الْأَرْضِ فَتُقِرُّوا بِالْخَسْفِ، وَ تَبُوءُوا بِالذُّلِّ، وَ يَكُونَ نَصِيبُكُمُ الْأَخَسَّ! وَ إِنَّ أَخَا الْحَرْبِ الْأَرِقُ، وَ مَنْ نَامَ لَمْ يُنَمْ عَنْهُ! وَ السَّلَام!»
«براى جهاد با دشمنتان كوچ كنيد، _خدایتان رحمت كناد!_، و به زمین نچسبید، كه به ستم گرفتار شوید، و به خوارى دچار، و بهرۀ زندگىتان از همه پستتر خواهد بود! و همانا برادرِ جنگ، بيدارى و هوشيارى است، و آن كه به خواب رود، دشمنش نخواهد خوابيد! و السلام!»
طاهر عزیزوکیلی
طلبۀ حوزۀ علمیّۀ قم
۱۹/۰۳/۹
#سیاسیّات
@serajevahhaj
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اسرائیل دهها جنگندهٔ سوریه را روی زمین منهدم کرد
🔹شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی گزارش کرد که ارتش این رژیم طی حملات دیشب خود دهها جنگندهٔ نیروی هوایی سوریه را منهدم کرد.
🔹ارتش اسرائیل دیشب و بامداد امروز حملات هوایی متعددی را علیه حدود ۱۰۰ هدف در سوریه انجام داد.
🔹وبگاه العربی الجدید گزارش داد که اسرائیل حدود ۶ حمله به پایگاه هوایی در شمال سویدا، ۴ حمله به تیپ ۹۰ در نزدیکیِ نوار مرزی و حملات سنگین به سامانههای پدافند هوایی، انبارهای موشک، کارخانههای توسعه و تولید در فرودگاه المزه(نزدیک دمشق) انجام داده است.
@Farsna -Link
هدایت شده از ParsinTV l پارسین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هجوم تانکهای رژیمصهیونیستی به قنیطره در سوریه و روبرو شدن شهروندان سوری با آنها!
✨پارسینTV را به اشتراک بگذارید📲
🆔 @parsintv
سراجِ وهّاج
بسم الله کشتار رحمانی! چند روز پیش از این با یکی از دوستان فاضل و پرمطالعه در باب غزوۀ خندق سخنی ر
سلام طاهرجان
صبح بخیر
از نوشته شما استفاده کردم و به نظرم باب مباحثه ای طلبگی را مفتوح فرمودید که بسیار شایسته تقدیر و لایق قدردانی است؛ لذا نکاتی را در این مورد عرض می کنم که انشاء الله باب گفتگو کماکان مفتوح بماند:
نکته اول:
به نظرم این روایات و گزارشات از عملکرد حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف هم باید ذیل اصول اصلی دین فهم شود و مثل اخباری که ذیل آیه "عبس و تولی" مطرح است و علامه آن ها را نمی پذیرد نه از این جهت که به اسناد تاریخی آن اشکال کند بلکه از این جهت که مخالف اصول کلی دین یا روح دین است
نکته دوم:
اما در خصوص این روایات باید عرض شود که اولا همه این روایات حسب روایات دیگر می تواند شامل اصل بداء شود و اساسا این گزارشات محقق نشود و منافاتی هم با عصمت و علم امام هم ندارد ثانیا محل نزاع در این بحث دقیقا کجاست؟ "کشته شدن کثیری از افراد" یا "کشته شدن کثیری از افراد که ضرورتی برای این کار وجود نداشته است" به نظر می رسد محل نزاع دومی است چون در مورد اول ممکن است معاندین باشند ولو کثیر هم باشند و کشتن آن ها اتفافا با کلیات دین که رفع مانع عدالت و هدایت و حفظ جان انسان ها به شکل حداکثری است ملائم باشد همچنان که انبیاء الهی در مثل داستان حضرت نوح علی نبینا و اله و علیه السلام طلب عذاب الهی کردند و کثیری از افراد که "لایلدوا الا فاجرا او کفارا" بودند را در راستای همین کلیات دین از میان بر می دارد.
نکته سوم:
مبرّر و حجیت این اصول دین از کجاست؟ اولا این اصول کلی دین از مجموع دین استخراج می شود که می توان برای آن شواهد فراوانی از آیات و روایات و سیره پیامبر و ائمه طاهرین علیهم السلام ارائه کرد؛ یعنی عملکرد نبی مکرم در جنگ خندق و دیگر غزوات به روشنی به این مهم اشاره دارد که کشته شدن کمترین افراد در صورتی که داعی و ضرورتی نداشته باشد برایشان موضوعیت داشته و به آن اهتمام ورزیده اند؛ شاید به ذهن برسد آیا در سیره امیرالمومنین صلوات الله علیه هم همین سیره قابل فهم است؟ به نظر می رسد آری، با این تفاوت که در بسیاری ار مواقف چاره ای جز از میان برداشتن افرادی مثل خوارج برای حضرت باقی نمی ماند.
نکته چهارم:
اما در مورد مسأله محل نزاع یعنی کشتار دست جمعی مردان بنی قریضه که این گونه گزارش شده است:
«بنا به گزارش ابن اسحاق بنی قریظه- سومین قبیله یهودی – با قریش وهم پیمانان او که برای نابودی اسلام به مدینه حمله کردند همراه شد . این حرکت در تهدید اسلام خطری بزرگ بود. پس از شکست آنان، پیامبر خدا (ص) یهودیان را محاصره کرد همانگونه که بنی نضیر را محاصره کرده بود. بنی قریظه با طولانی شدن محاصره تسلیم شدند اما برخلاف بنی نضیر به حکم سعد بن معاذ که از قبیله اوس و هم پیمان بنی قریظه بود، تن دادند. سعد حکم کرد که مردان بالغ کشته و زنان و اطفال آنان به اسارت درآیند . بنابراین گودالهایی در بازار مدینه حفر شد و مردان بنی قریظه دسته دسته احضار و گردن زده شدند. شمار کشته شدگان را از چهارصد تا نهصد نفر گفته اند»
باید به نکته زیر توجه داشت:
اولا در این اصل این قضیه اختلاف نظرهایی وجود دارد که به نظر نیازمند مطالعات بیشتری است
ثانیا بر فرض هم اگر به لحاظ سندی و تاریخی این مطلب نقل شده باشد، به لحاظ دلالی این گزارش نمی تواند صحیح باشد چرا که کشتن مردان اسیر بدون اینکه خطری برای جامعه داشته باشند ولو اینکه خطاکار باشند داعی ندارد و خلاف اصول کلی دین و سیره نبی مکرم صلی الله علیه و اله و سلم است؛ مگر اینکه حضرتعالی بفرمایید نه اینجا داعی برای این کشتار وجود داشته و لذا اختیار آن ها را به سعد واگذار کرده است و البته اصل این واگذاری نیز بسیار عجیب است یعنی نبی مکرم صلی الله علیه و اله و سلم منقاد هر تصمیم سعد بوده اند؛ نعوذ بالله!
از اینکه باب این گفتگو را مفتوح فرمودید کمال تشکر را دارم
ان شاء الله از یادداشت های بعدی شما بهره خواهم برد.
ربنا وفقنا لما تحب و ترضی
این جواببه همان دوست فاضل و پرمطالعه است بر «کشتار رحمانی»، بی کم و کاست و بدون هیچ ویرایشی
بسم الله
فریادِ آزادی، فردای آزادی، آزادی، آزادی...
پریروز تا چشم باز کردم، سری به اخبار زدم، سقوط سوریه اوّلین و مهمترین خبر در ایران و منطقه و جهان بود و امروز هم هست.
در میان انبوهِ تصاویری که با اندوه بدانها مینگریستم، از همه دردآورتر و غصّهدارتر، تصویر کاملمردی بود جو گندمی، با دشداشهای مندرس و چهرهای تکیده، محاسنی ژولیده و صورتی چروکیده...
در وسط یکی از خیابانهای دمشق عقال و دستار از سر برگرفته بود و از خوشحالی و ذوقزدگیِ زاید الوصفش، با شتاب طول خیابان را عقب جلو میکرد و چفیهاش را به سرعت در هوا تاب میداد و به همان لهجۀ محلّی عربی سوری چیزهایی میگفت...
چه میگفت را نمیدانم و در خاطرم نیست، ولی آشکار بود که مضمون گفتهها چه بود: اسد رفت، آزاد شدیم، درود بر آزادی، آزادی...
و اینک فردای آزادی، بله، دقیقاً همان «فردای» آزادی:
- وزیر دفاع اسرائیل: دستور دادهام همۀ تسلیحات سنگین استراتژیک در سراسر سوریه نابود شوند.
- خروج صدها تروریست از زندان صیدنایا در دمشق.
- غارت پولها و طلاهای بانک مرکزی سوریه توسط تروریستها.
- اسرائیل دهها جنگنده سوریه را روی زمین منهدم کرد.
- نیروهای اسرائیلی در امتداد مرز لبنان در حال پیشروی در خاک سوریه از جبل الشیخ هستند.
- تانکهای اسرائیلی بدون هیج مقاومتی همچنان در حال پیشروی هستند.
- نماینده سوریه در سازمان ملل: تجاوز اسرائیل را متوقف کنید!
- تروریستهای تحریرالشام در بیمارستان حلب به دنبال شیعیان و ایرانیها میگردند.
- نظامیان آمریکایی و اسرائیلی وارد تأسیسات نظامی سوریه در ارتفاعات القلمون شدند.
- ارتش اسرائیل، شهرکها و روستاهای «عرنه»، «بقعسم»، «الریمه»، «حینه»، «قلعه جندل» و «الحسینیة» و «جیتا الخشب» در ریف استان دمشق را به اشغال خود درآورده است.
- تانکهای اسرائیلی در ۴۰ کیلومتری شهر دمشق.
- بیش از ۳۵۰ حمله هوایی اسرائیل در ساعات گذشته خاک سوریه را هدف قرار داده است.
- ارتش اسرائیل با بمباران پایگاه های هوایی سوریه، اکثر بالگردهای نظامی ارتش سوریه را از بین برد.
- اسرائیل کوه هرمون، مرتفعترین کوه سوریه را که قلّه آن به ۲۸۱۴ متر میرسد، اشغال کرد!
- گزارش های اوليه از انتشار بوی مواد شیمیایی در نتیجه بمباران رژیم صهیونیستی در حومه دمشق پايتخت سوريه خبر میدهند.
و امروز:
- جولانی: ما به هر کسی که اطلاعاتی دربارۀ افسران ارشد ارتش و نیروهای امنیتی که مرتکب جنایت جنگی شدهاند ارائه دهد، پاداش خواهیم داد.
و اینک:
- نتانیاهو: ۶۰ درصد خاک سوریه باید به نفع اسرائیل امضا شود.
درود بر آزادی؟! آزادی؟! آزادی؟!
طاهر عزیزوکیلی
۲۰/۰۳/۹
#سیاسیّات
@serajevahhaj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 درس و عبرت سوریه
@Farsna