⌜ ๛🌿⃟🌸⌟
بِسْمِ رَبِّ نـٰآمَتـ ڪِھ اِعجٰاز مےڪُنَد ؛
یـٰابقیَةاللّٰه..؛🌿ˇˇ!
ــــــ ــ اَللّهُمَّصَلِّعَلۍمُحَمَّدِوَآلِمُحَمَّد
وَعَجِّلفَرَجَهُم
🌸🌸🌸🌸
🌸🌸🌸
🌸🌸
🌸
『هوالحڪیم⇣ #منــاظـرﻫ』
بررسی برهان وجوب و امڪان
در اثبــات وجــود خــدا
دکتر باقرپور کاشانی ‹مسلمان›
جنـــاب سینا رهنورد ‹آتئیست›
بهمنماه۱۳۹۵.
┈┈┈┈┈┈┈┈┈ ┈┈┈
📌دکتر باقرپور کاشانی:
حالا بعد از اینکه در این برهان، مفهوم مطرح میشود، میرسیم به خارج. کسانی که این برهان را مطرح میکنند، فرض گرفتند که خارجی هست، یعنی سوفسطی نیستند؛ که التفات دارید که در ارتباط با سوفسطائیان، دو مکتب هست. جناب پروتاگوراس - رئیس مکتب سوفسطائیان - ایشان فرمود که من هستم غیر من چیزی نیست! جناب گرگیاس - شخصیت دوم سوفسطایی - گفت نه من هستم، نه غیر من!
که خلاف بدیهیات صحبت کردهاند که هم من هستم هم غیر من هست! که مشخص هست من و شما در این زمینه اختلافی نداریم.
در مورد ماتریالیستها یعنی کسانی که عالم را متوقف به ماده و لواحق مادی میدانند، اینها قائلاند که خارج، غیر ماده و لواحق مادی و انرژی چیزی نیست و حقیقتی فرامادی و حقیقتی مجرد، یک عقیده ایدهآلیستی و خرافی است.
پس ماتریالیست، حالا اعم از مکانیکی یا دیالکتیک، یک قدم از شکاک و سوفسطی جلو است از نگاه بنده؛ یعنی آنها حقایق خارجی را قبول دارند.
لذا در مقدمهٔ این برهان، ما فرض میکنیم که در خارج، حقایقی هست. حالا بحث بر سر اینکه آیا غیر از ماده و لواحق مادی که هم قابل پذیرش ماتریالیسم هست، هم قابل پذیرش الهی هست، یک حقیقت یا حقایقی مجرد و فرامادی در خارج وجود دارد یا خیر؟
پس فرض این شد که در عالم، موجوداتی هستند.
حالا این برهان چه میگوید؟ این برهان میخواهد بگوید که اگر چنانچه مجموع این موجودات، ممکن باشد؛ یعنی چه؟ یعنی این ممکنات، نه اقتضای وجود دارند نه اقتضای عدم؛ نه وجود ذاتی آنهاست، نه عدم ذاتی آنهاست.
زیرا اگر وجود، ذاتی آنها باشد، میشود واجبالوجود؛ اگر عدم ذاتی آنها باشد، اساساً تحقق خارجی ندارند و این موجوداتی که ما در ارتباط با آن هستیم، اینها ممکنات هستند. بهخاطر اینکه میبینیم که اینها نبودند عمر دارند.
انسانی که هفتاد سال دارد، هفتاد و یک سال پیش کجا بود؟ درختی که دویست سال دارد، دویست و یک سال پیش کجا بود؟ صخرهای که میلیونها سال عمر دارد، یک سال قبلش، یک دقیقه قبلش، یک ثانیه قبلش کجا بود؟ اینها همه عمر دارند.
لذا وجود، ذاتیشان نیست که همیشه بوده باشند، بوده، بوده، بوده... و این حقایق، ازلی باشند. اینها در تغییر و تغیّر هستند.
🔖ادامه دارد...
🔖پارت دوم
🔖کلیک: پارت قبل
➪: @serat12k ☜
╭─┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
𑁍◍⃟🌿 شیاطین در لباس دین
╰─┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
ای پسـر نعمان! مـا اهـل بیتی هستیـم که
پیوستـه شیطـان افرادی را که از مـا و از
دین ما نیستند، در گروه ما داخل میکند،
و آنگاه که مشهـور شـده و مردم آنـان را
شناختنـد، شیطان بـه آنها امـر میکند که
بـر مـا دروغ ببندنـد، و هرگاه یکی از آنان
بـرود دیگـری میآیـد!
يَا ابْنَ النُّعْمَانِ إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ لَا يَزَالُ الشَّيْطَـانُ يُدْخِلُ فِينَا مَنْ لَيْسَ مِنَّا وَ لَا مِـنْ أَهْـلِ دِينِنَـا فَـإِذَا رَفَعَــهُ وَ نَظَــرَ إِلَيْهِ النَّــاسُ أَمَــرَهُ الشَّيْطَـانُ فَيَكْذِبُ عَلَيْنَـا وَ كُلَّمَا ذَهَـبَ وَاحِــدٌ جَــاءَ آخَــرُ. .📝تحفالعقول، ص۳۰۹. ╭─┈┈┈ 𑁍𖧹◍⃟@serat12k ╰─┈┈┈┈┈┈┈┈┈
14.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
「﷽」
❏کلیپشماره☜⸼⊑ ۳۷۳ ⊒⸼
❏مهجوریت زبان فارسی.
╭────────────────
꧷ 🎥 دکتر باقرپور کاشانی
╰๛--- ‑ ‑ - -
❲☜ تلگرام❳ ❲☜ سایت❳ ❲☜ یوتیـوب❳
❲☜ آپارات❳ ❲☜ اینستاگرام❳
┏━━━━━━
@serat12k
┗━᭄✿.@𝒔𝒆𝒓𝒂𝒕𝟣𝟤𝒌࿐━┛
..﷽..
⩴⩴⩴⩴⩴⩴⩴⩴⩴⩴⩴⩴⩴⩴
┈┈┈┈┈┈┈
╎₪ تدریس و نقد تخصصی کتاب:
╎₪ عقائدالاسلام احمدالحسن.
╎₪ مدرس: دکتر باقرپور کاشانی.
╎₪ جلسهی چهلوپنجم.
┈┈┈┈┈┈┈
⩴⩴⩴⩴⩴⩴⩴⩴⩴⩴⩴⩴⩴⩴
❀تدریس از صفحه ۹۳ تا ۹۵ کتاب عربی (ترجمه فارسی از صفحه ۱۲۹ تا ۱۳۲).
❀اصل دوم: خلیفه.
❀قانون معرفت حجّت.
❀علم.
❀حدود و ثغور علم خلیفهی الهی.
❀نقدی بر پاسخ مهندس احمد کهندل به نقد کتاب عقائدالاسلام.
❀نقدی بر نفی منتظَر بودن امام عصر علیهالسلام.
❀منتظَر بودن امام عصر علیهالسلام در ادعیهای چون دعای توسل.
❀علل غیبت امام عصر علیهالسلام در روایات.
❀از منظر احمدالحسن، علت غیبت، منحصر در عدم وجود قابل نیست.
❀ادعای نبود قابل در عصر غیبت.
❀امام عصر علیهالسلام منتظِر چه کسانی است؟!
❀تفسیر آیهی ۵۸ نساء: «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا».
❀وجوب تسلیم خلافت الهی به خلیفهی بعد.
❀کتب، علم و سلاح، اماناتی است که خلیفهی قبل تقدیم خلیفهی بعد میکند.
ꞋꞌꞋ🎙صوتجلسهدرایتا
https://eitaa.com/serat12k/5694
˼اللھمعجللولیڪالفࢪج˹
|#عقائدالاسلام
⩴⩴⩴⩴⩴⩴⩴⩴⩴⩴⩴⩴
@serat12k
┗━᭄✿