﷽
🛤️حق الماره🍏
⚠️برخی از مردم هنگام عبور از جاده ها، براحتی از میوه درختان یا باغ ها می خورند و وقتی علت را می پرسی می گویند:
حق الماره است.‼️
👈در حالی که حق الماره و استفاده از میوه درختان، شرایطی دارد.
🔹مثلا اینگونه نباشد که افراد به قصد میوهخوردن مسیر را عوض کنند
👈 یعنی در همان مسیر باشد؛ و به شرطی که به درخت، زمین و محصول ضربهای نزنند
🔹همچنین میوهای را همراه خود نبَرند و فقط بخورند؛ آن هم در صورتی که آنجا حصاری نداشته باشد یا منعی از طرف صاحب باغ یا زمین نشده باشد.
👈 یکوقت هست تابلویی زده شده که «ورود ممنوع»؛ اینجا کسی نباید عبور کند و وارد شود و میوه بخورد که این کار جایز نیست.
🔹 همچنین مسیرهایی که معلوم نیست حق الماره در آنها صدق میکند یا خیر، مسیر خصوصی است و کسی برای خودش قرار داده است، در اینجاها هم نمیشود رفت در آنجا و میوه خورد.
✅اگر هم عرف محل بهگونهای است که زمینها و باغها حصار ندارد ولی ما میدانیم که صاحبانشان راضی نیستند که ما میوهها را بخوریم، در این جاها هم خوردن میوه جایز نیست و بهطورکلی در موارد مشکوک احتیاط خوب است.
📲پایگاه اینترنتی آیت الله العظمی خامنه ای
#برداشت_نادرست
🍃الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم🍃
@Serat8janfada
﷽
«وَمِنَ النَّاسِ مَن يشْرِي نَفْسَه ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّه وَاللّه رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ (۲۰۷)»
[و از ميان مردم كسى است كه جان خود را براى طلب خشنودى خدا مىفروشد؛ و خدا نسبت به (اين) بندگان مهربان است]
۱) انس بن مالك روایت میكند كه چون رسول الله صلی الله علیه و آله به همراه ابوبكر، به سوی آن غار رفت، به علی علیه السلام امر فرمود كه در بستر او بخوابد و ردای او را بر روی خود بكشد. علی علیه السلام جان خود را در معرض كشته شدن قرار داد و در بستر رسول الله صلی الله علیه و آله خوابید. مردانی از قریش كه هر كدام از نسبهای مختلف بودند، تصمیم به قتل پیامبر صلی الله علیه و آله گرفتند و چون خواستند كه شمشیر را بر او فرود آورند، شكی نداشتند كه آن مرد كه در بستر خوابیده، محمد صلی الله علیه و آله است. پس به یكدیگر گفتند: بیدارش كنید تا درد كشته شدن را بچشد و این شمشیرها را كه جانش را میگیرند با چشمان خود مشاهده كند. چون او را بیدار نمودند و پی بردند كه علی علیه السلام در آن بستر خوابیده، او را رها كردند و در جستجوی رسول الله صلی الله علیه و آله هر كدام به سویی رفتند و خداوند، این آیه را نازل فرمود: «وَمِنَ النَّاسِ مَن یشْرِی نَفْسَه ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّه وَاللّه رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ
۲) رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند به جبرئیل و میكائیل وحی نمود كه من بین شما پیوند برادری ایجاد نمودم و عمر یكی از شما را طولانیتر از عمر دیگری قرار دادم. پس كدام یك از شما برادرش را بر خود ترجیح میدهد. هر دو آنها از مرگ بیزار بودند. پس خداوند به آن دو وحی نمود: آیا (نمیخواهید) مثل ولی من علی بن ابی طالب باشید كه میان او و محمد، پیامبرم عقد اخوت بستم و علی، جان پیامبر را بر خود ترجیح داد و در بستر او خوابید تا با فدا كردن جان خود، از جان پیامبر صلی الله علیه و آله محافظت كند. هر دو به زمین فرود آیید و از او در مقابل دشمنش محافظت كنید. جبرئیل فرودآمده و در كنار سر حضرت نشست و میكائیل در كنار پاهای حضرت قرار گرفت و جبرئیل شروع به تكرار این جمله كرد: آفرین! آفرین! به انسانی همچون تو یابن ابی طالب! به خدا سوگند فرشتگان به تو افتخار میكنند! و خداوند این آیه را نازل كرد: «وَمِنَ النَّاسِ مَن یشْرِی نَفْسَه»
۵) علی بن حسین علیه السلام فرمود: اولین كسی كه جان خود را به منظور جلب رضایت الهی، فدا نمود، علی بن ابی طالب علیه السلام بود.
📚تفسیر_روایی
#سوره_بقره
#لیله_المبیت
#ربیع_الاول
🍃الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم🍃
@Serat8janfada
﷽
امام صادق (علیه السلام)
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ لِمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ يَا مُفَضَّلُ إِيَّاكَ وَ اَلذُّنُوبَ وَ حَذِّرْ شِيعَتَنَا مِنَ اَلذُّنُوبِ فَوَ اَللَّهِ مَا هِيَ إِلَى شَيْءٍ أَسْرَعَ مِنْهَا إِلَيْكُمْ وَ اَللَّهِ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيُرْمَى بِالسُّقْمِ فِي بَدَنِهِ وَ مَا هُوَ إِلاَّ بِذُنُوبِهِ وَ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيُحْجَبُ مِنَ اَلرِّزْقِ فَيَقُولُ مَا لِي وَ مَا شَأْنِي وَ مَا هُوَ إِلاَّ بِذُنُوبِهِ وَ إِنَّهُ لَتُصِيبُهُ اَلْمَعَرَّةُ مِنَ اَلسُّلْطَانِ فَيَقُولُ مَا لِي وَ مَا هُوَ إِلاَّ بِالذُّنُوبِ وَ ذَاكَ وَ اَللَّهِ إِنَّكُمْ لاَ تُؤَاخَذُونَ بِهَا فِي اَلْآخِرَةِ.
امام صادق عليه السّلام به مفضّل بن عمر فرمود:اى مفضّل از گناه بپرهيز و شيعيان ما را از گناهان بترسان،به خدا قسم گناهان بيش از هر چيز به سراغ شما مى آيند،و به خدا سوگند هر كدام از شما كه بيمارى در بدنش پيدا شود به خاطر گناهانى است كه مرتكب شده،و هر يك از شما كه محروم از روزى گردد و بگويد:مرا چه به اين سختيها اين نيز به خاطر گناهانش است،و اگر هم از ناحيۀ پادشاهى به او ظلمى رسد و بگويد:مرا چه به پادشاه اين نيز بسبب گناهانش است،و به خدا قسم شما به خاطر اين گناهان در آخرت مؤاخذه نمى شويد.
📚مشکاة الأنوار في غرر الأخبار، ج 1، ص 583
وسائل الشیعه_باب النفس
#نذر_ترک_گناه
🍃الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم🍃
@Serat8janfada
﷽
حدیث امید بخش
امیرالمؤمنین علیهالسلام:
بهآنچه اميدش را ندارى اميدوارتر باش از آنچه بدان اميد دارى؛زيرا موسى علیه السلام (درآن شب تاریک) رفت كه براى خانوادهاش آتش بیارد، اما [ درآنجا ]خداوند با او سخن گفت و او را به پيامبری مبعوث فرمود.
📚امالی شیخ صدوق، ص۲۶۱
🍃الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم🍃
@Serat8janfada
﷽
☘️«ما تصدّق النّاس بصدقه أفضل من علم»
هیچ صدقه ای بالاتر از دانشی که میان مردم منتشر شود، نیست
📚نهج الفصاحه/حدیث 2376
🍃الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم🍃
@Serat8janfada
﷽
☘️دَوَاؤُكَ فِيكَ وَ مَا تَشْعُرُ
وَ دَاؤُكَ مِنْكَ وَ مَا تَنْظُرُ
وَ تَحْسَبُ [تزعم] أَنَّكَ جِرْمٌ صَغِيرٌ
وَ فِيكَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَكْبَرُ
وَ أَنْتَ الْكِتَابُ الْمُبِينُ الَّذِي
بِأَحْرُفِهِ يَظْهَرُ الْمُضْمَر
اى انسان، داروى تو در درونت وجود دارد در حالیکه تو نمیدانى و دردت هم از خودت میباشد اما نمیبينى.
آيا گمان میكنى كه تو موجود كوچكى هستى در حالىكه دنیای بزرگی در تو نهفته است؟!
اى انسان، تو كتاب روشنى هستى كه با حروفش هر پنهانى آشکار میشود.
آرى، انسان با مُلک، مُلک است، با ملكوت ملكوت و با جبروت جبروت
📚کتب ادبی_شعر منسوب به امیرالمومنین
🍃الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم🍃
@Serat8janfada
متن کامل لایحه حجاب و عفاف .pdf
1.15M
🔰 متن کامل لایحه «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» که در مجلس تصویب شد
دوستان یکبار لااقل بخوانید . ممنونم
﷽
☘️گلبرگ_احکام
#عدول_قسمت اول
عدول در نماز، به این معنا است که انسان در هنگام خواندن نماز، نیّتش را از نمازی به نماز دیگر برگرداند.
این کار به لحاظ حکم شرعی اقسام مختلفی دارد که در ذیل به شرح هر یک میپردازیم:
♻مواردی که عدول جایز است
1. عدول نیت از نماز ادا به نماز قضا؛ با دو شرط: الف. وقت نماز ادا تنگ نباشد، ب. عدول ممکن بوده و محل آن نگذشته باشد.
البته این فرض، گاهی حکم استحباب را پیدا میکند؛ مثلاً نمازگزار در حال خواندن نماز ظهر یادش میآید که نماز صبح را نخوانده است. در اینجا عدول از نماز ظهر به قضای صبح مستحب است، به شرطی که وقت وسعت داشته و از رکعت دوم نگذشته باشد.
2. عدول از نماز جماعت به نماز فرادا؛ البته برخی از فقها، در جایی که فرد قبل از نماز، قصد عدول و فرادا کردن نماز را داشته باشد، اشکال کردند.
3. عدول از نماز شکسته به نماز تمام و عکس آن، در اماکن چهارگانهای که بین نماز شکسته و تمام مخیّر است.[
4. عدول از یک امام جماعت به امام جماعت دیگر، اگر مشکلی برای امام جماعت اول پیش آمد.
📚توضیح المسائل
🍃الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم🍃
@Serat8janfada