eitaa logo
صراط
103 دنبال‌کننده
626 عکس
201 ویدیو
41 فایل
اهدنا الصراط المستقیم صراط الذین انعمت علیهم
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ سوال:  ده میلیون تومان دارم می خواهم به کسی بدهم و از او سود بگیرم چطور معامله کنم که سود حلال باشه؟ جواب ؛   ابتدا باید از  کسی که می خواهیم پول را به او بدهیم بپرسیم که برای چکاری به این پول را نیاز دارد.   اگر قرض بدهیم به شرط سود ربا و حرام است .همینطوری هم ده میلیون بدهیم و ۱۲ بگیریم هم حرام است  مگر اینکه در قالب یک قرارداد شرعی باشد که توضیح آن  در ذیل می آید:   عقود از نظر شرعی بر دو قسم هستند: 1قراردادهایی که در همان ابتدای قرارداد می شود سود قطعی را شرط کرد مثل فروش نسیه یا اجاره به شرط تملیک و .. 2 قراردادهایی که تعیین سود قطعی صحیح نیست. مثل وکالت مضاربه و مشارکت.   مثلا اگر او گفت برای خرید خانه یا خودرو یا امثال اینها به پول نیاز دارد می توانیم با اوقرارداد فروش اقساطی ببندیم به این معنا که به او بگوییم با این ده میلیون یک دانگ خانه را به نیت من بخر و بعد از طرف من به خودت یکساله به ۱۲  میلیون بفروش این سود بابت فروش اقساطی است و می شود قطعی شرط کرد و مشکلی ندارد.   اما اگر نیاز او خرید کالا نیست بلکه برای تولید یا تجارت یا احداث به پول نیاز دارد می توانیم به 2 نوع با او معامله کنیم. 1قرارداد وکالت: بگوییم تو از طرف من وکیل با پول من کار کن و هر مقدار سود بدست آوردی دستمزدت را بردار (مثلا ده درصد) دستمزد تو و مابقی سود را به من برگردان. 2 قرارداد مشارکت که هم برای تولید و هم برای تجارت و .. کاربرد دارد به او بگویید من ده میلیون را به شما می دهم و در این فعالیت تولیدی یا تجاری با شما شریک می شوم هر مقداری از پول من سود بدست آمد سود را براساس توافق قبلی تقسیم می کنیم(مثلا بگوییم نصف نصف یا بگوییم یک سوم تو دوسوم من و غیره)  نکته 1در این دو  قرارداد سود انتظاری است و تعیین سود قطعی صحیح نیست ولی به نحو علی الحساب تعیین شود و بعد حساب دقیق یا مصالحه شود مشکلی ندارد. 2 در این دو دسته قرارداد(وکالت و مشارکت) تضمین اصل سرمایه اشکالی ندارد یعنی می توان به کسی که به او پول می دهیم شرط کنیم اگر ده میلیون را تلف کردی باید آن را از مال خودت جبران کنی. ولی سود را نمی شود تضمین کرد مثلا نمیشود گفت اگر سود کردی یا نکردی باید مثلا 20 درصد به من سود بدهی 📚 رساله مراجع احکام فروش نسیه وکالت و مشارکت @Serat8janfada
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 🔔اگر پايان كار را مى ديديد...: 💌لَوْ رَأَى الْعَبْدُ الآجَلَ وَمَصِيرَهُ لاََبْغَضَ الاَْمَلَ وَغُرُورَهُ 🌐«اگر انسان، سرآمد زندگى و عاقبت كارش را مى ديد، آرزوها و غرورش را دشمن مى شمرد» 📚 حکمت 334 @Serat8janfada
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 📣امروز بیش از پیش به نهج البلاغه محتاج تریم❗️ 🌹امام خامنه ای حفظه الله : 💠امـروز مـی شود از دیـــدگاه نافـذ امیـرالمؤمنـین علیه السلام به واقعیت های جهان و جامعه نگاه کرد و بسیاری از حقایـق را دید و شناخـت و عــلاج دردها را پیـدا کرد. همیـن است که به نظر ما امروز بیش از همیشه به نهــج البلاغـه محتاج تریـم. @Serat8janfada
✨﷽✨ ❄️ويژگى هاى مسلمانى ◽️فَالْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ إِلَّا بِالْحَقِّ، وَ لَا يَحِلُّ أَذَى الْمُسْلِمِ إِلَّا بِمَا يَجِبُ 🌗 مسلمان كسى است كه مسلمانان از زبان و دست او آزارى نبينند، مگر آنجا كه حق باشد، و آزار مسلمان روا نيست جز در آنچه كه واجب باشد. 📚 🍀امام علی (ع) فرمودند: 🍃پاداش رزمنده شهید در راه خداوند، بالاتر از پاداش انسان پاک دامنی نیست که توان انجام گناه را دارد ولی خود را آلوده نمی سازد. انسان پاک دامن، نزدیک است که فرشته ای از فرشتگان الهی گردد.  📚(نهج البلاغه، حکمت 474) @Serat8janfada
✨﷽✨ آنها که با تفکراتی گرفتار ، حرکت می‌کنند خیلی گمراه تر از آنهایی هستند که هرگز، تفکراتی ندارند و کاری را آغاز نکرده‌اند... مرحوم استاد علی صفائی حائری 📚 @Serat8janfada
✨﷽✨ 🔹ما كه در اين عالم خود را خرج مى‏كنيم، خرج چه كسى شويم كه سزاوارتر باشد؟ ما اگر اين‏گونه آزاد شويم و اين‏گونه آزاد فكر كنيم و مقايسه كنيم به نتيجه خواهيم رسيد. 🔹 بگذر از اين كه نفس و خلق و دنيا و شيطان اين‏ها فقط مصرف كننده هستند و هيچ سودى نخواهند آورد و فقط استعدادهاى ما را خواهند بلعيد. 🔹اين‏ها چيزى ندارند و چيزى نمى‏دهند و بر فرض كه بدهند بيش از آن كه مى‏دهند پس مى‏گيرند و باز مى‏ستانند. اين‏ها سراسر نيازند. بر فرض هم كه نخواهند ما اسير نيازهايشان خواهيم شد و در يكى از سوراخ‏هايشان مدفون خواهيم گرديد. ولى، اللَّه نيازى ندارد و چيزى نمى‏خواهد تا ما را در راه آن فدا كند و به بازى بگيرد. 🔹 بر فرض كه ما به ثروت‏ها و لذت‏ها برسيم و از اوناسيس هم بگذرانيم و در هر دقيقه چند ميليون تومان به چنگ بياوريم، آيا اين همه ثروت و لذت در ما چه استعدادى را زياد مى‏كند؟ اين ما هستيم كه ثروت‏ها را زياد كرده‏ايم اما ثروت‏ها، چه؟ فقط نيروى ما را مصرف‏ كرده‏اند و روى هم جمع شده‏اند. و بر فرض اين كه به ما رفاه و آسايشى بدهند بيشتر از اين‏ها از ما گرفته‏اند. ما براى رفاه به اين همه استعداد نياز نداشتيم. ما براى رفاه به انسان بودن نياز نداشتيم. 🔹يك بزغاله، يك گوسفند و يا يك زنبور عسل به رفاه در سطح عالى‏ترى رسيده بدون اين كه اين همه استعداد داشته باشد. بدون اين كه از فكر، عقل، اختيار، وجدان و فرقان برخوردار باشد. آن‏ها لباسشان همراهشان است و خوراكشان دم دستشان و هيچ گاه خودكشى هم نكرده‏اند، زيرا خودآگاهى نداشته‏اند. 📚  | ص ۷۷ مرحوم استاد علی صفائی حائری @Serat8janfada
✨﷽✨  آیه 62 سوره نمل در زبان عموم مردم از این آیۀ شریفه به عنوان دعا تعبیر می شود، اما دقت بیشتر و دقیق تر ما را به این نکته رهنمون می کند که این آیۀ شریفه سبک و سیاق دعایی ندارد و از این جهت امامان ما وقتی که از این آیه ارادۀ دعا می کردند این گونه قرائت می کردند: یَا مَنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوء َ ارْحَمْنِی وَ اکْشِفْ مَا بِی مِنْ غَمٍّ وَ کَرْبٍ وَ وَجَعٍ وَ دَاء.]  ( ای کسى که دعاى مضطرّ را اجابت مى‏کند و گرفتارى را برطرف مى‏سازد به من رحم فرما و هرگونه ناراحتی، اندوه، درد و رنج را از من برطرف ساز). 📚 بحارالأنوار، ج 92، ص 103 @Serat8janfada
✨﷽✨ از امام باقر علیه ‌السلام روایت شده است كه فرمود: صاحب این امر، غیبتی در یكی از این درّه‌ها خواهد داشت – و با دستش به ناحیه ذو طُوَی اشاره نمود-و چون زمان خروجش نزدیك شود، غلامی كه همراه اوست، به ملاقات عده‌ای از یاران آن حضرت می‌رود و می‌پرسد: شما در این جا چند نفر هستید؟ گویند: نزدیك چهل مرد. می‌گوید: اگر صاحب امر خود را ببینید چه حالی پیدا می‌كنید؟ گویند: به خدا سوگند، اگر با كوه‌ها به ستیز برخیزد، با وی خواهیم بود و همان كنیم. سپس روبه‌روی آنها ایستاده و می‌گوید: ده نفر از سركردگان خود را معرفی كنید؛ و چون آن ده نفر به وی معرفی می‌شوند، آنها را به حضور مولایشان می‌برد و سپس وعده دیدار در شب بعد را به آنان می‌دهد. سپس امام باقر علیه ‌السلام می‌فرماید: به خدا سوگند، گویی می‌بینم كه پشت خود را به حجر الاسود تكیه داده و از خداوند حق خویش را طلب می‌كند. سپس می‌گوید: ای مردم! هر كه با من درباره خدا احتجاج می‌كند، بداند كه من اولی‌تر از همه به خدایم و هر كه درباره حضرت آدم با من احتجاج كند، بداند كه من اولی‌تر از همه به آدم علیه ‌السلام هستم؛ ای مردم! هر كه درباره نوح با من محاجّه كند، بداند كه من از همه به نوح نزدیك‌ترم؛ ای مردم! هر كه درباره ابراهیم علیه ‌السلام با من محاجّه كند، من از همه به ابراهیم علیه ‌السلام نزدیك‌ترم؛ ای مردم! هر كه درباره موسی با من محاجّه كند، من از همه به موسی علیه ‌السلام نزدیك‌ترم؛ ای مردم! هر كه درباره عیسی با من به محاجّه برخیزد، من از همه مردم به عیسی علیه ‌السلام نزدیك‌ترم؛ ای مردم! هر كه درباره محمد صلی الله علیه و آله با من محاجّه كند، من از همه مردم به محمد صلی الله علیه و آله نزدیك‌ترم. ای مردم! هر كه درباره كتاب خدا با من محاجّه كند، من از همه به كتاب خدا نزدیك‌ترم. سپس به مقام رفته و دو ركعت نماز به جا می‌آورد و سپس بانگ برمی‌آورد كه: «اللهُ حقُّ». امام باقر علیه ‌السلام در ادامه می‌فرماید: به خدا سوگند كه منظور از «مضطر» در آیه «أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَكْشِفُ السُّوءَ وَیَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ» اوست و این آیه در حق وی نازل شده است. 📚 تفسیر برهان @Serat8janfada
✨﷽✨ ❤️ در دنیا دوست خوب برگزینید... تا در قیامت پشیمان نشوید چرا که رفیق بد تو را به گمراهی می‌کشاند 📚 فرقان، آیه ۲۸ @Serat8janfada
✨﷽✨ 💢 طغیان شهوت 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃و رُوِيَ أَنَّهُ (عليه السلام) كَانَ جَالِساً فِي أَصْحَابِهِ، فَمَرَّتْ بِهِمُ امْرَأَةٌ جَمِيلَةٌ فَرَمَقَهَا الْقَوْمُ بِأَبْصَارِهِمْ، فَقَالَ (عليه السلام): إِنَّ أَبْصَارَ هَذِهِ الْفُحُولِ طَوَامِحُ، وَ إِنَّ ذَلِكَ سَبَبُ هِبَابِهَا؛ فَإِذَا نَظَرَ أَحَدُكُمْ إِلَى امْرَأَةٍ تُعْجِبُهُ 🔹روايت شده است كه آن حضرت در ميان اصحابش نشسته بود. زن زيبايى (كه تمام چهره اش را نپوشانده بود) از آن جا عبور كرد و چشم حاضران را به خود جلب نمود. امام(عليه السلام) فرمود: چشمان اين مردان، طغيانگر است و آنچه نظرشان بر آن افتاد مايه تحريک و هيجان شهوت است... 📚 حکمت 420 نهج البلاغه @Serat8janfada