eitaa logo
پایگاه تحلیلی صراط
8.4هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
2.8هزار ویدیو
66 فایل
پایگاه خبری تحلیلی #صراط رسانه حوزه و روحانیت انقلابی www.seratzanjan.ir راه ارتباطی_ارسال سوژه: @masir1403 صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/serat_ir1/
مشاهده در ایتا
دانلود
پایگاه تحلیلی صراط
⭕ به یاد استاد 📍خاطره نگاری طلاب در ارتباط با مرحوم سید رضا موسوی ✍ محمد نقی یار محمدی؛ 🔹️سال ۸۰ ح
من المحراب الی الباب 📍خاطره نگاری طلاب در ارتباط با مرحوم سید رضا موسوی ✍ میثم صحبتلو ◀️ مرداد سال ۱۳۹۳: حاج آقا سلام! _سلام علیکم ببخشید حاج آقا تو حوزه ثبت نام کرده ام، میشه برگه تاییدیه مرا امضا بفرمایید؟ حاج آقا با تبسمی برگه را از من می گیرند و ضمن امضای آن، می فرمایند دوستانتان را هم به تحصیل در حوزه تشویق کنید!! 🔹️اواخر دهه ۸۰ بود که اولین بار برای ادای نماز به مسجد سید الشهدا (ع) رفتم. مسجدی زیبا و جمع و جور، که شور جماعت و حیات اجتماعی اهالی آن کاملا به چشم می آمد. در این مسجد نماز جماعت را بلافاصله بعد از اذان شروع می کردند و زودتر هم به پایان می رساندند. 🔹️با جوان هایش هم کلام و با پیرمردهایش دوست بودم. من در آن ایام نوجوانی ۱۴_۱۵ ساله بودم که در هیاهوی دنیای جدید و فضای پرتلاطم مقطع دبیرستان، دنبال یک ملجا و پناهگاه می گشتم. جایی که بتوانم پیرایه های روحم را در آنجا بشویم و از زلال معرفتش جانم را سیراب کنم. 🔻🔻🔻 قسمت دوم
🔻من المحراب الی الباب 🔸️آدرس را درست آمده بودم، این مسجد محل ترقی و رشد علمی و معنوی من بود. من از کهنسالان این مسجد وقار، از همسایگانش نجابت و از جوانانش ادب و دیانت را آموختم. 🔸️ اما شخصیت اصلی برای من سیدی کهنسال و با صلابت بود که در نظرم تمام محاسن این مسجد بر مدار او در گردش بودند. او محور و رکن خوبی هایی بود که من از مسجد سید الشهداء (علیه السلام) می دیدم. ⭕ نام وی حاج آقا موسوی طیبی، امام جمعه موقت زنجان بود. خیلی به ایشان علاقه داشتم. اذان که می گفت، دوان دوان خودم را به نمازش می رساندم، از دست رفتن یک رکعتِ جماعت برایم کابوس بود و بین الصلاتین احادیثی را که می فرمود بخاطر می سپردم و پس از بازگشت به خانه، در برگه های مخصوص آن ها را ضبط می کردم . 🔸️پای ثابت درس های نهج البلاغه و تفاسیر ایشان بودم. روحانی متنفذ و با جذبه ای که در منبرهایش به زیبایی هر چه تمام، از معارف قرآن سخن می راند و قصص قرآنی را به شکلی بازگو می کرد که احساس می کردم آن صحنه ها را یکی پس از دیگری بر پرده سینما به چشم خودم می بینم. 🔸️حاج آقا تسلط عجیبی بر محتوای سخنرانی هایش داشت، می گفت برای ۱۰_۱۵ دقیقه سخنرانی بین الصلاتین چند ساعت وقت می گذارم! 🔸️الغرض حاج آقا و مسجدش برایم حکم شارژر موبایل را داشت. اگر چند روز از مسجد دور بودم، احساس بطالت و غربت وجودم را فرا می گرفت. حال دیگر ملازم امام مسجد شده بودم. نوجوانی کنجکاو و تشنه معارف الهی که همراه با حاج آقا وارد مسجد میشدم، از شور نماز و شعور خطابه اش استفاده می کردم و با پایان نماز او را از محراب تا درب منزلش راهنمایی می کردم. من المحراب الی الباب 🔸️آن ۳_۴ دقیقه برایم حکم چند ترم دانشگاه و چند پایه حوزه علمیه را داشت. اشکالات فقهی و شبهات تاریخی ام را برطرف می کردم و راه و رسم زندگی می آموختم. 🔻🔻🔻 قسمت سوم
🔻من المحراب الی الباب 📍حاج آقا با متانت و بزرگواری تمام به سوالاتم پاسخ می دادند و گاها درب منزلشان می ایستادند تا جواب من کامل شود. سلام و علیک های طول مسیر را مدیریت می کردند تا سر رشته صحبتمان گم نشود! 🔸و من پس از بدرقه حاج آقا، دوباره آن مسیر را بر می گشتم و با دلی لبریز از رضایت و عشق الهی، سرمست از افزایش اطلاعات دینی ام، حس کسی را داشتم که جایزه اسکار بهترین بازیگر و یا جایزه توپ طلا ی فیفا را گرفته باشد! قدرت تصویر سازی از حوادث و نقل وقایع ماضیه، از برجسته تمرین توانمندی های این سید جلیل القدر بود. اگر به مسافرتی می رفتند با شیرین زبانی، بخش های مفید و موثرش را برای ما بازگو می نمودند. ذکر خاطرات مشترک با علمای بزرگ و نیکان درگذشته، از جذاب ترین صحبت های این عالم فرزانه بود. 📍ایامی که قرار بود به سفر زیارتی بروم، به ایشان اطلاع می دادم و این مرد بزرگ با کمال فروتنی از من نوجوان التماس دعا می نمودند. سال ۹۲ که به عمره مشرف شدم، گمانم به نیابت از ایشان طواف کردم و برایشان دعا نمودم. آخر او یگانه من بود! ⭕️ منی که با آخوند جماعت ارتباط نداشتم و حشر و نشر با عالم برایم یک مفهوم انتزاعی بیش نبود. روحانیت را در قاب تلویزیون یا لطیفه های کنایه دار پدرم تصور می کردم، اکنون با حاج آقای موسوی طیبی، اخت شده بودم. 🔻او در نظرم یک شخص معمم جامع الاضداد بود. با هیبتِ مهربان، جدیِ شوخ طبع، سادهِ با سواد و با صلابتِ نرم خو... 🔻روزهایی که به نماز جمعه می رفتم، وقتی می‌دیدم امام مسجد ما خطبه می خواند، قند در دلم آب می شد. دوست داشتم به مردم بگویم که این خطیب آقای مسجد ماست! 🔸حاج آقا به اقتضای منصب امامت جمعه اش سیاسی بود اما سیاست زده نه..، قدرت داشت اما قدرت زده نه..، سواد زیاد داشت اما متکبر نه.. 🔸ایشان یک عالم انقلابی و ولایت مدار به تمام معنا بود. پیوسته از نظام و رهبری تمجید می نمود و بزرگوارانه برای امام امت و مقام معظم رهبری دعا می کرد. جدیت و صراحت ایشان برایم ستودنی بود. یادم هست روزی خطای تحلیلی یکی از علمای زنجان را به ایشان اطلاع دادم و متذکر شدم که فلان حاج آقا این اشتباه را کردند و چنین گفتند، بلافاصله ایشان جواب دادند: فلان حاج آقا غلط کردند!! حرفش کاملا اشتباه بوده است. 🔹حاج آقای موسوی طیبی، سال های آخر عمر پر برکتش را به دلیل کهولت سن و حادثه تصادف، با مشقت و سختی گذرانید و سر انجام در ایام شهادت مادر بزرگوارش حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) چشم از جهان فرو بست. همو که جانسوزترین روضه ها را در رثای خاندان پیامبر می خواند و خودش نیز با ذکر مصائب خاندان پیامبر بغض می نمود باز حرف دارم برای گفتن اما چه کنم؟ قلمم از حرکت باز ایستاده است. خدایش بیامرزد، عاش سعیدا و مات سعیدا @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با تعریف صحیح حجاب، دایره آن را گسترده‌تر و پذیرفتنی‌تر کنیم. 👤حجت‌الاسلام غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا ؛ 🔹 البته که چادر به علت پوشیدگی تمام و کمالی که برای زن ایجاد می‌کند، و عالی اسلامی خوانده می‌شود و ما همواره در پی گسترش و همه‌گیری این پوشش هستیم، اما نکته مهمی که متأسفانه نسبت به آن توجه درخوری نشده، این است که حجاب اسلامی محدود به چادر نیست؛ چرا که این طرز تفکر چنین القاء می‌کند، زنی که چادری نیست حیا ندارد؛ ولو جز «وجه و کفینش» معلوم نباشد. 🔸 آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که با تعریف صحیح حجاب و حداقل و حداکثر آن، دایره حجاب را گسترده‌تر و پذیرفتنی‌تر کنیم تا زمینه‌های ترویج و توسعه آن به عنوان سبک پوشش تراز در جامعه فراهم شود. 🔹 زنی می‌تواند مانتویی باشد، اما کاملاً محجبه ارزیابی شود. باز هم تاکید می‌کنم که حجاب برتر در منطق اسلام، چادر است، اما تنوع و تکثر معنای حجاب به معنی نفی چادر نیست؛ بلکه پذیرش سایر پوشش‌ها با رعایت حداقل‌های آن در حیطه است. متن کامل خبر؛ v-o-h.ir/?p=35334 @serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
⭕ من المحراب الی الباب 📍خاطره نگاری طلاب در ارتباط با مرحوم سید رضا موسوی ✍ میثم صحبتلو ◀️ مرداد س
⭕️ علما، پدر معنوی طلاب 📍خاطره نگاری طلاب در ارتباط با مرحوم سید رضا موسوی ✍️محمد جواد تیموری 🔹ابتدای دهه ۱۳۸۰ بعنوان گزارشگر یکی از روزنامه های کشوری برای مصاحبه با حضرت استاد (بعنوان روحانی انقلابی و مطلع از جریان انقلاب زنجان)، قراری در منزلش گذاشتم، ساعت ۹ شب به همراه ضبط صوت رهسپار منزل باصفایش شدم، نزدیک ۲ ساعت از بیان شیوا و شیرینش بهره بردم، شبهه ای در ذهنم از یکی از علمای بزرگ و سلف شهر در خصوص برخوردش با طلاب ذهنم را درگیر نموده بود، با تردید مطرح اش نمودم، پاسخی حکیمانه داد: 🔻" این شبهه را ما نیز بر صاحبش عرضه کرده بودیم، فرموده بود، من طلاب را فرزندان خودم می دانم، کدام پدری برای فرزندان خود هنگام رفت و آمد بر خانه راست و دولا می شود که من برای فرزندان ام چنین کنم!؟ فلذا برای بازاری جماعت و سایر اقشار که غریبه اند بلند می شوم ولی برای فرزندانم نه!" 🔹خدا حافظی نمودم و بعد از آن هر عید غدیر برای تبرک و تیمن و مِن باب وظیفه و دست بوسی در بیت ساده و بی آلایش اش حاضر می شدم، صد حیف که دیگر این بیوت را یکی (سید طاهر علوی) پس از دیگری از دست دادیم و دیگر هیچ 😔😔😔 ... . @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
🔴 تحلیل و بررسی رابطه تنگاتنگ سید رضا موسوی زنجانی با محمد مصدق 🔺️قسمتی از متن ...چند ماه پس از اظهار نظر امام خمینی راجع به ملّیون و مصدق که فرمودند: "ما چقدر از این ملّیّت سیلی خوردیم.آن آدم که این همه از او تعریف می کنند (مصدق)، به اسلام سیلی زد." سید رضا واکنش نشان داده و در مصاحبه روزنامه مردم ایران می گوید:"آن مرحوم (دکتر مصدق) بدون تردید مسلمان معتقدی بود و اسلام را بالاتر از آن میدانست که آن را وسیله پیش‌برد مقاصد سیاسی و جلب افکار قرار بدهد.او شخصیت سیاسی بود نه مبلّغ رسمی مذهب... . 📎متن کامل: 🌐 https://eitaa.com/serat_zanjan/271 جریان شناسی حوزه و روحانیت زنجان @serat_zanjan
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
آراء سیاسی سیدرضا زنجانی ▪️۱۹ 🔴 سیدرضا زنجانی بعد از درگذشت آقای طالقانی در شهریور 1358 ضمن تجلیل از شخصیت آن مرحوم در مصاحبه‌ای آراء سیاسی متفاوت خود را ابراز کرده است. 🔻جهت مطالعه متن مصاحبه و نکاتی که حاکی از دیدگاه سیاسی وی می باشد، کلیک کنید. 🌐 https://eitaa.com/serat_zanjan/386 @serat_zanjan
🔺🔺🔺 به مناسبت سالروز درگذشت سیدرضا زنجانی(دی ماه 1362)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ سایه اشرافیگری بر روی غیرت دینی! 🔰مقام معظم رهبری؛ هر جا کار بر زمین مانده پای فساد و اشرافی گری در میان بوده است.1400/10/19 ❌ سنگ بنای مدیریت اشرافی و فیش‌های حقوقی نجومی در دولت سازندگی گذاشته شد و این اتفاق در دولت روحانی نیز تکرار شد. 🔻یادداشت را بمناسب سالروز درگذشت مرحوم بخوانید: ▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/1820
🔻سایه اشرافیگری بر روی غیرت دینی! 🔰سنگ بنای مدیریت اشرافی و فیش‌های حقوقی نجومی در دولت سازندگی گذاشته شد و این اتفاق در دولت روحانی نیز تکرار شد. ⭕️به نظر می‌رسد که اولین نشانه‌های تجمل‌گرایی، اشرافی گری و مدیریت پرهزینه از بیت‌المال به دولت هاشمی رفسنجانی برمی‌گردد. مهدی نصیری که در آن سال‌ها سابقه مدیرمسئولی کیهان و صبح را در کارنامه داشته،‌ دراین‌باره می‌گوید: تأثیر منفی این نگاه بیش از هرکس متوجه مسئولین و خواص شد و آن‌ها تحت تأثیر رئیس دولت که یک روحانی بود و لابد حرف‌هایش مستند شرعی! هم داشت، مسابقه در امر تجمل‌گرایی و ثروت‌اندوزی را آغاز کردند. در چنین فضایی بود که ماشین‌های لوکس زیر پای مسئولان قرار گرفت و سکونت در خانه‌های مجلل شمال شهر برای مسئولان رفته‌رفته عادی شد و گروهی از عناصر سابقاً انقلابی چرب و شیرین دنیا به‌شدت زیر زبانشان مزه کرد. ⛔️مانور تجمل در نماز جمعه آبان ماه 1369 حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور وقت و امام جمعه موقت تهران، در خطبه‌های نماز جمعه، از «مانور تجمل» می‌گوید. 🔸مقصود هاشمی از این بیان، برشمردن اهمیت به ظاهر، بخصوص از سوی منتسبان به حکومت بود. او در آن روز از «زهد فروشی» نیز گفت و کسانی را که با ظاهر نامناسب خود، ادعای ساده زیستی می‌کردند، به باد انتقاد گرفته و تلویحاً از حزب‌اللهی‌ها خواست تا اندکی به وضع ظاهر خود برسند. منطق هاشمی در این فقره این بود که ایران به عنوان ام القرای ممالک اسلامی و جمهوری اسلامی به عنوان یگانه نظام دینی، نباید اثری از فقر و فلاکت در خود داشته باشند. 🚫زندگی تجملی هاشمی و خانواده با مرور خاطرات روزنوشت هاشمی که طی سال‌های گذشته منتشر شده است،‌ بر ما ثابت می‌شود که نوع مدیریت هاشمی در دوران ریاست جمهوری و قبل از آن به صورت تجملی و بسیار پرهزینه بوده است. بارها و بارها مشاهده می‌کنیم که به خاطر بهانه‌های سطحی به افراد سکه‌های طلا اهدا می‌شود و موارد دیگری که در ادامه مشاهده می‌کنید: 1️⃣ساخت سونا برای رفع کمر درد و خستگی هاشمی: در ساختمان نهاد [ریاست جمهوری] یک حمام کوچک سونا و بهداشتی برای معالجه درد کمر و رفع خستگی درست کرده‌اند. بخشی از آن برای استفاده آماده شده است. بی‌اثر نیست. 2️⃣سفر به کیش در دوره جنگ برای اغفال دشمن! برای رد گم کردن و اغفال دشمن قرار شده به کیش و بندرعباس برویم. هواپیمای 707 تانکر نیروی هوایی از تهران آمده بود. فاطی، فائزه و بچه‌هایشان و خانواده دائی‌شان هم آمده بودند. به‌سوی جزیره کیش پرواز کردیم و ناهار را در هواپیما خوردیم. ساعت چهار و نیم وارد کیش شدیم. استقبال رسمی انجام شد و مصاحبه مختصری کردم و به ویلای اقامتگاه آمدم. 3️⃣حاتم‌بخشی از بیت‌المال به فرزند جهانگیری: هاشمی رفسنجانی در سفراستانی خود به اصفهان در دی‌ماه 1371 این‌گونه از هدیه‌اش به فرزندان اسحاق جهانگیری یاد می‌کند): خانواده استاندار آمدند. احوال‌پرسی کردم و به بچه‌هایش سکه‌ای دادم. برای سفرم، آینه و قرآن گرفتند. ❌آنچه مشخص است و اکثر کارشناسان سیاسی، اقتصادی و حتی مردم به آن اذعان دارند، شروع دوران اشرافی گری و مدیریت پرهزینه در دولت هاشمی رفسنجانی است. دکتر کوشکی با اشاره به تأمین حقوق مدیران دولتی هاشمی از راه دور زدن قانون، می‌افزاید: و این تاختن‌ها نیازمند این است که مدیر داشته باشیم؛ و مدیری که از صبح تا شب زحمت می‌کشد باید زندگی‌اش تأمین باشد. این مدیر در دولت به او ماهی ۲۵ هزار تومان می‌دهند، .... باید مدیری را که اینجا دارد کار می‌کند تشویق کرد. ما هم می‌آییم حقوقش را بالا می‌بریم. ولی از لحاظ دولتی که نمی‌شود حقوقش را بالا برد. به او پاداش می‌دهیم. ❗️این اظهارات دکتر کوشکی نشان می‌دهد که سنگ بنای مدیریت اشرافی و فیش‌های حقوقی نجومی در دولت سازندگی گذاشته شد و این اتفاق در دولت روحانی نیز تکرار شد، شاید علت تکرار این وضعیت در دولت روحانی، یکسان بودن مدیران و تفکر روحانی و هاشمی است. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اظهار تأسف به نگارش نامه سرگشاده به رهبر معظم انقلاب اسلامی. 🔶حاشیه آقایان در سال ۸۸ و در سال ۹۶ با قالب نامه سرگشاده به انتقاد از مقام معظم رهبری پرداختند. @serat_zanjan
🔸آغاز ثبت نام برای دریافت بن اعتباری خرید کتاب؛ 🔹نام‌نویسی اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان برای دریافت بن اعتباری خرید کتاب از امروز در پایگاه ketab.ir آغاز می‌شود. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جنگ شناختی در رسانه 👤 دکتر افشارچی، استاندار زنجان؛ جنگ دشمن امروز با نظام اسلامی، جنگ شناختی است. در جنگ شناختی دشمن، با ابزارهای مختلف به ویژه حوزه رسانه وارد عمل می شود. @serat_zanjan
همه ژانرها در سینما می‌تواند «دینی» باشد. 👤 استاد رحیم پور ازغدی؛ 🔹در سینمای اسلامی چهارتا صفت خوب نمی‌تواند قتل را توجیه کند، چرا که قتل ذاتاً بد است. آمریکا با سینما تفکرات مخاطب جهانی را تغییر داده و مذهبی‌ترین افراد یا کسانی که برای کشورشان می‌جنگند را قاتل و قاتلان را قهرمان نشان می‌دهد. این قاسم سلیمانی بود که نشان داد اینها چه کسانی هستند. 🔹نمی‌توان گفت سینمای دینی یک ژانر خاصی است بلکه همه ژانرها می‌تواند دینی یا غیردینی باشد. قوه خیال واسطه بین عقل و حس است که خداوند در اختیار انسان گذاشته است که انسان آن را در اختیار شیطان می‌گذارد و یا در اختیار فرشتگان می‌گذارد. 🔹همه ژانرهای سینمایی از جمله پلیسی، تخیلی، عشقی، جنگی و … می‌توانند سینمای دینی یا غیردینی باشد. حتی سینمای زرد و سیاه نیز در این دسته‌بندی قرار دارند. حتی سرگرمی هم در همین راستا قرار دارد، اگر تولیدات سینما در راستای رشد معنوی انسان باشد سینما تبدیل به معبد می‌شود. 📎https://farhangesadid.com/0001XH @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت زهرا امر فرمودند که خطبه‌ی ایشان را شرح کنید... ✍مرحوم آیت الله سیدعزالدین حسینی زنجانی؛ 🔻“در سال‏‌هاى قبل از ١٣٤٢، در ايام فاطميه اوّل‌، در زنجان سه روز بازار تعطيل و مجالس عزا در اغلب مساجد شهر برگزار مى‏‌شد و اكثر منابر مساجد را علماى مبرّز شهر اداره مى‏‌كردند؛و به همين مناسبت در مسجد جامع سيد سه روز مجلس عزا و سخنرانى منعقد مى‏شد، و اين حقير سخنرانى مى‏‌كرد، و اغلب، عنوان بحث، بخش‏ هايى از خطبه حضرت زهرا عليها السلام بود. 🔹️در يكى از شب‏‌هاى فاطميه در عالم رؤيا، نابغه دهر حضرت آية الله حاج شيخ محمد حسين غروى اصفهانى قدس‌سره صاحب حاشيه بى‏‌نظير كفايه آخوند خراسانى و مكاسب شيخ اعظم را، كه در اوان تكليف به دستور حضرت والد قدس‌سره از ايشان تقليد مى‏‌كردم، ديدم. 🔹️ايشان به من فرمودند: از صديقه طاهره عليهاالسلام براى شما دستورى دارم. ايشان به من فرمودند به شما بگويم خطبه آن طاهره‌ی مرضيه را شرح كنيد. 🔹️پس از برخاستن در اين خواب كه حاوى بشارت و دستور بود، از همان ايام‏ يادداشت‌هايى برداشتم و بعضى از قسمت‏هاى خطبه را چندين بار شرح كردم... “ 📚قسمتی از مقدمه‌ی کتاب شرح خطبه حضرت زهرا (علیها‌السلام) @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻یاد و خاطره مرحوم حجت الاسلام سید رضا موسوی طیبی گرامیباد. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 خلاصه‌ی چهارچوب کلی بیانات رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی تلویزیونی 🛎 غیرتِ دینی: ۱.انقلاب ایران، یک «انقلابِ دینی» بود، نه «انقلابِ سکولار». ۲. «» می‌تواند مردم را بسیج کند، نه «روشنفکر غربی». ۳. دشمن با «»، مخالف است، نه «اسلام سکولار». ۴. «عامل نجات کشور» در بزنگاه‌های مختلف، غیرت دینیِ مردم بوده است. ۵. «غیرت دینی»، به معنی «» نیست. ۶. آیت‌الله مصباح هم در «غیرت دینی» و هم در «عقلانیّت»، در اوج بود. ۷. اهل فکر و قلم باید در مقابل «حسّاسیّت/ حمیّت/ غیرت‌زدایی از مردم نسبت به اصول/ مبانی/ بیّناتِ انقلاب» بایستند. ۸. پایبندی به «اصول انقلاب»، موجب «پیشرفت» می‌شود. ۹. «حقیقت/ / باطنِ مردم ایران» در «زیر تابوت شهید سلیمانی» آشکار شد، نه در «نظرسنجی‌ها». 🛎جنگِ نرم: ۱. یک «جنگِ نرمِ وسیع و متنوّع» در جریان است. ۲. دشمن، افراد «بی‌ارزش» و «کم‌مایه» و «پُرمدّعا» را که اصول انقلاب را زیرسئوال می‌برند، برجسته می‌کند. ۳. در این جنگ، بیّنات انقلاب از قبیلِ «حاکمیّت دین»، «تسلیم‌نشدن در برابر دشمن مستکبر»، «»، «مبارزه با فساد و بی‌عدالتی» و ... نفی می‌شود. ۴. نباید موفقیّت‌های جمهوری اسلامی، «» بماند. ۵. کارهای عقب‌افتاده ناشی از «فساد»، «» و «نگاه غیرانقلابی» است. ۶. باید «امید نسبت به آینده» را در جوانان تقویّت کرد. 🛎 وحدت: ۱.نباید «اختلاف سلیقه‌ها/ روش‌ها/ منش‌ها»، موجب «» شود. ۲. در مقابل کسانی‌که مقابل انقلاب می‌ایستند، انقلاب «چاره‌ای جز ایستادن» ندارد. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️فیرحی، پایه‌گذار کج‌اندیشی روشی (6) ✍️ذبيح‌الله نعيميان/ پژوهشگر فقه سياسی و دارای دکترای انديشه سياسی اسلام 🔰این آسیب بزرگی در روش‌شناسی است که برخی بخواهند احکام و تعالیم اسلامی را - به تعبیر خود قرآن - عضین کنند، یعنی تکه پاره کنند، گزینش کنند. 🔹آثار دکتر فیرحی، به‌شدت دچار این آسیب است. نمی‌گویم آقای فیرحی صددرصد همه‌جا گزینشی عمل کرده، نه یک جایی که چندان مهم نبوده، حساسیتی نشان نداده است. 🔸بنابراین اشکال اساسی آقای فیرحی گیر روش‌شناسی است که می‌توان روح این ایراد را با تعبیر «تحمیل نظریه بر نص» بیان کرد. 📌یک موقع فردی از حضرت امیر(علیه السلام) درباره خوارج پرسید، حضرت فرمودند: کسی که به هر حال دنبال حق بود اما پیدایش نکرد متفاوت با کسی است که حق را شناخت و با آن مخالفت کرد. من برداشتم این بود که آقای فیرحی تا اندازه زیادی حق را شناخت ولی با خودش و با مخاطب صادق نبود. حداقل با خودش صادق نبود. 🔹بنده در ذهن خودم خیلی دنبال توجیه بودم ولی می‌دیدم نمی‌شود توجیه کرد. ایشان به نظرم کج‌اندیشی را خواست پایه‌گذاری کند. اراده بر اندیشه یک جوری تقدم کرد. این را نمی‌شود بخشید. نخبگان ما حق ندارند کج‌اندیشی روشی را عادی‌سازی و رویه‌سازی کنند، حق ندارند نسبت به افراد دارای این روش، گذشت کنند. ❗️من به نظرم، دکتر فیرحی پایه‌گذار نوع ترکیبی بی‌نوشته‌ای از کج‌اندیشه‌ای روشی بود. روش را می‌دانست و روش‌های بسیار متنوع را به کار می‌گرفت، اما زمام انتخاب روش‌ها به دست خود او بود. فیرحی شخصیتی بود که اندیشه و به‌ویژه روشش قابل بخشش نبود. @serat_zanjan