eitaa logo
پایگاه تحلیلی صراط
9.6هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
3.1هزار ویدیو
68 فایل
پایگاه خبری تحلیلی #صراط رسانه حوزه و روحانیت انقلابی www.seratzanjan.ir راه ارتباطی_ارسال سوژه: @masir1403 صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/serat_ir1/
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 📝 خاطره فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی از پدر 💠 این مبلغ را نذر شما کرده‌ام 🔹 مدتی بعد از آنکه پدر امامت جمعه را رها کردند، در قم رحل اقامت گزیدند. متاسفانه بعضاً هم تنها بودند! گاه گداری من و بچه ها سری می زدیم... به واسطه بیماری‌ای که داشتند رژیم غذایی سختی هم به توصیه اطباء گرفته بودند و مثلاً بین گوشت‌ها فقط مجاز به خوردن شکمبه گوسفند بودند بلکه مداومت به آن مانند یک دارو. خب شکمبه‌ها را هم به جهت ارزان‌ترشدن و هم به جهت تمایل شخصی‌شان، پاک نکرده می‌گرفتند و خودشان پاک می‌کردند. از نیمه‌های شب چند ساعتی به حمام زیرزمین می‌رفتند و آن‌ها را خوبِ خوب تمیز می‌کردند و بار می‌گذاشتند و صبح، چنانچه همچو منی مهمان‌شان بود، با هم میخوردیم... 🔹 در این ایام، اموراتشان هم نوعاً از سخنرانی‌هایی که دعوت می‌شدند می‌گذشت. پاکت سخنرانی را هم در جیب بالای قبای‌شان می‌گذاشتند. من هم به رسم فضولی، بعضاً پاکت را چک می‌کردم تا ببینم وسعت دخل و خرج به چه میزان است؟ این بار در پاکت فقط یک تراول پنجاهی بود و می‌بایست تا سخنرانی بعدی با همین مبلغ مدیریت می‌کردیم...بماند... 🔹یک روز صبح گفتند: فردا خبرگان دارم و می‌خواهم یک حمام اساسی بروم. تو هم میای؟! اول استقبال نکردم... بعد ادامه دادند، در یکی از کوچه‌های فرعی گذرخان، یک حمام عمومی قدیمی هست. قبلاً یک‌بار تنهایی رفتم؛ خوب دَم می‌شود، دلاک کار بلدی هم دارد. احساس کردم تنهایی سخت‌شان است که بروند؛ پذیرفتم همراهی‌شان کنم. بقچه‌ای از حوله، لباس و صابون فله‌ای با خود بردیم. وقتی وارد شدیم، روی در نوشته بود: «هزینه هر نفر دو هزار و پانصد تومان». پیش قدم شدم و حساب کردم. پدر راست می‌گفت. آن‌چنان حمام دم داشت که گویی به سونای بخار رفته‌ایم. دلاک پیرِ کار بلد هم روی هر نفر قریب نیم ساعت تا سه ربع ساعت وقت می‌گذاشت! حمام خیلی خیلی خوبی بود. آدم واقعاً احساس سبکی و نشاط می‌کرد. 🔹 در وقت خارج شدن، دم در به من گفتند انعام دلاک را حساب کردی؟ گفتم نه! گفتند: صدایش کن. پیرمرد را صدا کردم آمد. پدر دست در جیب کرد و همان پاکت تراول پنجاهی را به او داد! او تراول را گرفت، بوسید، بر چشم گذاشت و نگاهی به بالا کرد و رفت. من هاج و واج و متعجب به پدر نگاه می‌کردم. گفتم زیاد ندادید؟ گفتند نه! بعد مکث کردند و گفتند: مگر چقدر بود؟ گفتم پنجاه تومان؛ و این هر آنچه بود که در پاکت داشتید! نگاهی تیز و تند کردند. پنج یا پنجاه؟ پنجاه!! نُچ ریزی گفتند و برگشتند به سمت حمام. چند قدم نرفته، توقف کردند، برگشتند نگاهی به بالا کردند، بعد به سمت من‌آمدند. گفتند: «دیگه امیدوار شده، نمیشه کاریش کرد، بریم» 🔹 وارد گذر خان شدیم به فکر مخارج تا شب بودم. هنوز چند دقیقه‌ای نگذشته بود که کسی از حجره‌ای با لهجه غلیظ اصفهانی بلند داد زد: «حَجا آقا! حجا آقا! خودش را دوان دوان به ما رساند و رو به من کرد و گفت: «آقای حائری شیرازی هستند؟» گفتم: بله. گفت: «حاج آقا یه دقیقه صبر کنید»! رفت و از میز دکان، پاکتی آورد و به پدر داد. پدر با نگاهی تند گفت: «من وجوهات نمی‌گیرم!» گفت: «وجوهات نیست، نذر است». گفتند: «نذر؟» گفت: «دیروز برای باری که داشتم در گمرک مرز اشکالی پیش آمد. شما همان موقع در قرآن مشغول صحبت بودید. مال، خراب شدنی بود. نگاهی به بالا کردم که اگر مشکل همین الان حل شود، مبلغی را به شما بدهم. همان موقع، حل شد و شما امروز از این جا رد شدید!!» پدر متبسم شد. رو به من کرد پاکت را بگیر. گرفتم. خداحافظی کردیم و راه افتادیم. 🔹 در حین حرکت، آرام در گوشم گفتند: «بشمارش!!» من هم شمردم. ده تا تراول پنجاه هزار تومانی بود. بعد بدون آنکه چیزی بگویم، در گوشم گفتند: «ده تا بود؟!» بعد این آیه را خواندند: «مَن جَاءَ بِالحَسنَةِ فَلَهُ عَشرُ أَمْثَالِهَا» (هر کس کار نیکی انجام دهد، ده برابر آن پاداش دارد)... نگاهی به بالا کردند و گفتند: «خدا بی حساب می‌دهد. به هر که اهل حساب و کتاب باشد با نشانه می‌دهد که بفهمی مال اوست نه دیگری. آن‌را در جیبت بگذار » @Manahejj @serat_zanjan
12.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحلیلی بر خیزش اجتماعی درانقلاب اسلامی 🔺️ازابتدای خیزش اسلامی مردم ایران تاکنون برخی ازجامعه‌شناسان غربی حداقل به این نکته پی برده‌اند که جنس انقلاب اسلامی با سایر انقلابات و پدیده‌های اجتماعی چند قرن اخیر تفاوت داشته است. 🔶️شاید بتوان فوکو را از این جهت از سایرین تمایز داد. فوکو از نخستین اندیشمندان غربی بود که به ماهیت متفاوت اراده مردم ایران پی برد.وی برخلاف بسیاری از اندیشمندان بر ماهیت فرهنگی انقلاب و نقش رهبری امام خمینی‌ تأکید می‌ورزد. 🔶️وی درکتاب ایرانی‌ها چه رؤیایی در سردارند،به نقش معنویت درانقلاب اشاره کرده ومی‌نویسد:«..چون از این جهت[این انقلاب]کوششی است برای اینکه سیاست یک بعد معنوی پیداکند.» 🔶️همچنین وی در همان کتاب در زمینه معنویتی که انقلاب به دنبال آنست می‌نویسد«اسلام در سال 1987 افیون مردم نبوده است؛دقیقا روح یک جهان بی‌روح بوده است.»جمله اخیرفوکو به زیبایی،نقش و جایگاه انقلاب اسلامی درجهان معاصر را نشان می‌دهد. ♨️انقلاب اسلامی به مثابه یک انقلاب معنوی«در جستجوی آن چیزی است که ما غربی‌ها امکان آنرا پس ازرنسانس وبحران بزرگ مسیحیت از دست داده‌ایم.» 🔶️ازنظرفوکو خیزش مردم ایران شورشی قهرآمیز علیه نظم موجودجهانی است وشایدهمین ویژگی فوکو را بشدت به انقلاب علاقه‌مند می‌سازد. هر چند فوکو به‌خوبی نقش انقلاب اسلامی در به چالش کشیدن جهان مدرن را درک کرده است اما نباید فراموش کرد که در نهایت او نیز ازدریچه تفکر غربی خود به این پدیده نوظهور و کاملا متفاوت می‌نگرد و تفاوت او با سایر اندیشمندان مغرب زمین دردرک عمیقتر تحولات انقلابی ایران نهفته است @serat_zanjan
جریان روشنفکری۷ شیخ زنجانی در رساله رمان گونه اش براي اينكه عمق انحطاط جامعه ايراني را دريابد؛نورالانوار به او پيشنهاد ميكندكه دركسوت او درآيد،مانند وي، لباس فرنگي بپوشد و همپاي او به سيردر شهرتهران بپردازد. او دراين سفر خيالي به منزل شيخ فضل‌الله نوري سرزده وتصويري بسيار موهن و غيرواقعي از شيخ به او دست ميدهد: «ديدم در صدر مجلس، مسندي اعلي گشته و روي آن، بستر بزرگ ضخيمي پهن شده و متكاي بزرگي گذاشته شده.يك نفري سربرهنه روي بستر افتاده ... جثه‌اش به بزرگي جثه فيل،گردني كلفت،شكمي هنگفت،تنش پرورده به مال مفت،ريش و صورت و چشمي سفت.. فرمود: اين را نميشناسي؟اين شيخ ابوالنور است، كه صاحب كرور وكارش به همين وضع عيش و سرور است.اين مرد رند، ديد؛ حال ايران دگرگون و همه‌چيز وارون است، اول وضع او هم به تحصيل علم و مدرسه، و معاشش مثل همان طلبه بود، كه حرفش را شنيدي و استيصال او را ديدي. ديد؛ ايران جاي هنروكمال نيست و كس را قيدعلم،تربيت، رقي..درستي،ناموس شريعت وحراست قانون مليت نيست..اين وضع را پيش گرفت.دراندك زمان، باحركات نالايق و حرفهاي ناموافق،محرم مجالس بزرگان وامراي پايتخت بلكه گستاخ باصدارت و نفس سلطنت است.بدون زحمت،مالك ثروت بي‌اندازه شده، فعلا يكي ازمعتبرترين رجال دولت ومحترمين بزرگان ملت است..شيخ ابوالنور تنها نيست. از سيدچغندر و ملا شلغم و آقابوق و خواجه سرنا وحاجي دودوك بسيار است.» در اين رساله،میتوان نطفه‌هاي عميق نفرتي رايافت؛ كه بعدها، پس ازفتح تهران، به صدورحكم قتل شيخ فضل‌الله نوري در محكمه‌اي انجاميد؛كه زنجاني،دادستان آن بود. @serat_zanjan
۳ 🖋راهکار مواجهه با چالشها در گام دوم انقلاب 💠مقام معظم رهبری میفرماید به واسطه دو چیز میتوان این چالشها را به فرصت تبدیل کرد: 🔺️یکی ظرفیت که در کشور وجود دارد و دیگری،فعال کردن و بهره گیری ازفرصت های مادی ای که کشوردارد. 🔸️بنابراین رهبری همه بحثها را در قاب وقالب امید بیان میکند،یعنی اگر امید از ملت ایران برداشته شود با همه این ظرفیتهایی که دارد به جایی نمیرسد.به همین جهت رسانه های بیگانه و دشمنان تلاش دارند این امید را بردارند. 🔸️روحانیت به عنوان هادیان جامعه و به عنوان کسانی که اقامه دین میکنند، خود باید امید داشته باشند وبه جامعه امیدبخشی تزریق کنند. 🔸️اگر بخواهیم به صورت مختصر معنای این اقامه دین را بسط دهیم، در نگاه حضرت علی(ع)ودیگر ائمه این است که ما به خاطر دنیا نیامدیم، ما نیامدیم که به ملت دستور بدهیم و پست و منصب بگیریم، بلکه آمدیم تا پرچم اسلام همه جا برافراشته بشود، آمدیم تا به کسی ظلم نشود و کسی هم به ما ظلم نکند.درنهایت ماآمدیم تااقامه دین کنیم که اگر حدود الهی تعطیل شده آن را احیا کنیم. 🔸️وقتی اقامه دین اینها باشد،متولیان اقامه دین(فهم دین،ترویج دین وتکوین دین)قطعاً روحانیت هستند.البته بدان معنا نیست که دیگران حضور نداشته باشند. 🔸️لذا روشن شد که اگر این متولیان دین،خودشان امیدی به آینده و امیدی به تبدیل این چالش ها و تهدیدها به فرصت ها نداشته باشند،عوام به هیچ عنوان نمیتوانند داشته باشند. 🔻حال سوال اصلی اینست که این روحانیت و طلاب جوانی که امید دارند جامعه را بسازند کجا باید گام بردارند. .. @serat_zanjan
💠 روح مطهر استاد عزیز حضرت آیت الله سیدمحمد ضیاآبادی از چهره های ارزشمند و مفسر بزرگ شیعه به ملکوت اعلی پیوست. روحش شاد و یادش گرامی @serat_zanjan
چرا در نظر سیاسیون، بستر مناسبی برای پرتاب نظریه های چالشی شده است؟! تحلیل هایتان را برای ما بفرستید تا منتشر شود. 🆔️ @masir1400 @serat_zanjan
19.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «مفاهیم انقلاب و مفاهیم اسلام، مثل عطر است؛ هیچ کسی نمیتواند جلوی آن را بگیرد؛ پخش می شود، همه‌جا می رود؛ نسیم روح‌افزا و روان‌بخشی است که همه‌جا را به خودی خود می گیرد» ۱۳۹۳/۰۹/۰۶ پایگاه رسانه ای  به‌مناسبت فرارسیدن ایام دهه‌ی فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، نماهنگ «رایحه انقلاب» را از سایت Khamenei.ir منتشر میکند. @serat_zanjan
کارگاه تخصصی مهدویت بصورت آنلاین و حضوری جمعه ها ساعت 15 الی 16 جهت ثبت نام نام و نام خانوادگی خود را به شماره 09059690248 پیامک کنید
پایگاه تحلیلی صراط
۸ 🖋تحلیل خط مشی سیاسی خاندان در زنجان 💠 شهر زنجان سابقه‌ی چند هزار ساله داشته و همواره محل زندگی و رشد بزرگان و متفکرین علمی و سیاسی کشور بوده است. در زنجان سه خاندان ( ، ، ) وجود دارد که هر کدام از آن‌ها سابقه‌ی فکری و سیاسی چند صد ساله دارند. 🔺️بیت موسوی در عصرقاجار و بویژه در عصرمشروطه از بیوت حوزوی فعال بوده است. از جمله افراد شاخص این خاندان می توان به آیت الله سید محمد موسوی(1247 – 1316)اشاره کرد. 🔹️ سید محمد موسوی زنجانی،مجتهد شیعه و نماینده زنجان در مجلس موسسان بود.وی ازعلمای مشروطه خواه زنجان به شمار می‌آمد. ♨️ گفته می شود که با حمایت او بود که شیخ ابراهیم زنجانی توانست وارد نخستین دوره مجلس شورای ملی شود. 🔹️ سیدمحمد موسوی تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش گذرانده سپس رهسپار تهران شد و از درس معقول و فلسفه میرزا ابوالحسن جلوه و آقا علی حکیم نوری استفاده کرد.بعداز مدتی به نجف رفت و در درس آخوند خراسانی، عبدالله لاهیجی حاضر شد. 🔹️پس از دریافت مقام اجتهاد به زنجان بازگشت و به تدریس و تحقیق و تربیت شاگرد پرداخت. 🔹️پس از وفات جنازه او را به کربلا حمل کرده و در رواق سرداب آرامگاه حضرت ابوالفضل(ع)به خاک سپردند.مجلس‌ترحیم او در قم توسط آیت الله منعقد شد. پل حاج سید محمد بر روی رودخانه زنجان رود از بناهای اوست. 🔹️او داماد میرزا ابوطالب زنجانی بود. ♨️ دو فرزند و شاگرد او، و زنجانی از روحانیون حامی محمد مصدق و از منتقدان جدی جریان خط امام بودند. ♨️امروزه برخی از روشنفکران دینی و مخالفان جمهوری اسلامی، ریشه زاویه فکری خود را با انقلاب در خط فکری این دو برادر کاوش می کنند که جای بسی تامل و بررسی دارد. .. با ما همراه باشید. @serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
چرا #زنجان در نظر سیاسیون، بستر مناسبی برای پرتاب نظریه های چالشی شده است؟! تحلیل هایتان را برای ما
🌀متن اعتراضی یکی از طلاب زنجان نسبت به سخنان اخیر وزیر ارتباطات در زنجان 💠روز گذشته وزیر به ظاهر خام ولی در باطن زیرک ارتباطات و فناوری اطلاعات آقای آذری جهرمی، در زنجان، پایتخت شور و شعور حسینی و در حضور بزرگان استان، خاصا جنابان عالی، حضور یافته و نقطی کنایه آمیز بر زبان جاری ساخت. ▪️وی در سخنانی عجیب و بی ارتباط با مسئولیتش، خود را در قواره یک مدرس اخلاق دیده و گفت: "درس امام این بود که همانگونه که به کاخ سفید اعتمادی نیست، امید بستن به «کاخ کرملین» هم راهبرد درستی نیست." ▪️اگرچه ناتوانی وی از فهم دو عبارت شرق ایدئولوژیکی و شرق جغرافیایی را می توان به حساب جهالت و ناآشنایی با مکتب امام راحل گذاشت؛ اما بی شک چنین تفسیری از امام عظیم الشان، تحریفی آشکار و ظلم بزرگی بر آن مراد سفرکرده حکیم است. ▪️ نکته دردآورتر اینکه این تحریف دقیقا در روز تسلیم پیام رهبر فرزانه و عالم انقلاب به رییس جمهور روسیه انجام می شود و این تقابل نامبارک را نمی توان صرفا یک اتفاق دانست. در این میان سکوت جنابان عالی بعنوان مسئولان تراز اول استان در قبال این گستاخی آشکار، بسیار عجیب و البته تاسف بار است. ▪️چگونه ممکن است فردی (ولو اگر مسئول تراز اول دولتی باشد) آشکارا در حضور شما خط امام را تحریف کرده و با کنایه به نایب برحقش، درون باطل خود را آشکار کند و از هیچ مسئول حاضر در آن جلسه کذایی صدایی خارج نشود؟ ▪️انتظار بود تا در لحظه جواب این تحریف خط امام و کنایه به رهبر معظم انقلاب توسط این جوانک پرمدعا داده می شد تا بفهمد، زنجان محل مناسبی برای چنین مزه پراکنی های گستاخانه نیست؛ ولی افسوس که جنابان عالی مصلحت های خودساخته را بر همه چیز حتی امام و رهبری تحمیل کردید. ▪️علی ای حال انتظار داریم در اسرع وقت دو جسارت صورت گرفته توسط آقای آذری جهرمی را محکوم و شکوائیه جوانان و مردم انقلابی استان را به گوش مقامات عالی کشور برسانید و از حیثیت انقلابی و ولایی استان دفاع کنید. ▪️و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین @serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
چرا #زنجان در نظر سیاسیون، بستر مناسبی برای پرتاب نظریه های چالشی شده است؟! تحلیل هایتان را برای ما
نامه سرگشاده ۱۰۰ مجموعه تشکل های دانشجویی و هیئت های مذهبی و کانون ها و موسسات فرهنگی استان زنجان در واکنش به سخنان نشان از ، ، ، و بودن است، این نشانه ای از خروش است که کارهای مردمی و مردم نهاد چقدر می تواند موثر و تاثیرگذار باشد، با عبور از کار تشکیلاتی باید به کار مردمی و اجتماعی رسید، یعنی تشکیلاتی که در دل مردم است. @alrahile @serat_zanjan