eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.6هزار دنبال‌کننده
541 عکس
203 ویدیو
11 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :راه های جذب فرزندان و جوانان به نماز 1️⃣ دعا وتوسل یعنی برای هدایت و اصلاح آنان دعا و إستغفار کرد 2⃣عمل والدین از حیث عبادی،ورفتاری نباید با فریاد،خشم، و إجباری باشد توهین و تحمیل ممنوع، فقط تبلیغ صحیح(و ما علینا إلّا البلاغ) تناقض حرف و عمل والدین سبب دوری فرزندان از دین و عدم إعتنا به نماز می شود 3⃣ تعلیم وآگاهی. نسبت به خدا،فقر و نیازمندی انسان.آثار نماز، وآسیب‌های ترک آن.فلسفه أذکار و افعال نماز. اميرالمؤمنين علیه السلام: (النّاس أعداء ما جهلوا) إنسان، نسبت به چیزی که جهل دارد نسبت به آن علاقه ندارد و حتی دشمنی می کند! 4⃣ تدریج(گام به گام) الف_تدریج از أوّل کودکی مثلا در 3 سالگی، طبق روایت لا اله الا الله را به فرزند یاد دهید، در 7 سالگی رکوع و سجود را، و،،، ب_تدریج از هم اکنون یعنی وقتی تا به حال اهل نماز نبود نباید انتظار نماز اول وقت یا رفتن به مسجد، یا انجام همه مستحبات را داشت 5⃣ تسهیل: نماز جماعت امام خمینی(ره)خیلی کوتاه بود 6⃣ تزئین زیبایی های نماز و دین ومسجد بیان شود 7⃣.محبت کردن اورا عاشق خود کنید_دشمنی ممنوع. 8⃣.چشاندن لذّت عبادت الف_علمی ب_عملی اگر فرزند و یا مخاطب ما، لذت عبادت ببیند و بچشد عشق پیدا می کند. متأسفانه چون خود نچشیده ایم لذا نمی توانیم بچشایم.پیامبر فرمود:أرحنا یا بلال، آن قدر ذوق نماز داشت که منتظر اذان بود امام سجاد علیه السلام فرمودند:إلهی إذقنی حلاوة ذکرک(عبادتک) چقدر به نماز اهمیت داده ایم و یا اثر نماز دررفتار ظاهرشده، باید عشق و اهمیت به نماز را تبیین و تبلیغ کرد 9⃣.الگوهای مناسب (دوستان؛آشنایان و محیط موثراست) وقتی فردبرای انجام عبادی خجالت می کشدیعنی محیط آلوده و غیر مذهبی هست باید هجرت کرد و محیط و مکان را إصلاح یا تغییر داد 🔟.ایجاد محبت اولیاء دین محبت به خدا، نبیّ و امام اگر در فرزند شکل بگیرد مانند مغناطیس او را از انحراف حفظ و اهل هدایت و عبادت می کند پیامبرگرامی اسلام فرمود أدّبوا اولادکم علی ثلاث خصال حُبّ نبیّکم، و حُبّ اهل بیته، و تعلیم القرآن اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
موضوع :چرا نماز صبح قضا میشود؟ 1⃣ گناه آیه إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر برعکس نیز معنا دارد یعنی: انّ الفحشاء والمنکر تنهی عن الصلاة 2⃣ دیر خوابیدن 3⃣ پرخوری ونوشیدن زیاد (بلغم وکسالت می آورد) 4⃣ دغدغه نماز نداشتن اگر بداند فردا امتحان مهم یا پرواز دارد حتی اگر بخوابد سر ساعت بلند می شود.با دغدغه نماز بخوابد نه آنکه اصلا در ذهنش نیست واگر بلند شد و یادش بود بخواند و اصلا ناراحت قضا شدن نباشد 5⃣ مکان خواب ۱-هوای گرم ۲-مکان نرم ۳- جای تاریک و،،،در قضا شدن مؤثّر است 6⃣ نوع و حالت خوابیدن ۱- بدون وضو حتی با جنابت ۲- دمر خوابیدن ۳- بدون ذکر .آیت الکرسی وتوحید، صلوات و إستغفار 7⃣ قیلوله ( خواب نیم روز ندارد) 8⃣ جهل و جهان بینی غلط از تکلیف ،عقوبت وحاجت روا نشدن 9⃣ رجا احمقانه به عفو و رحمت الهی که خدا می‌بخشد! 🔟 عقیده و ایمان ضعیف به مبدا ومعاد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed ۹۷/۱۰/۲۸ قم مقدسه
فهرست مقالات تولید شده توسط حمید اکبری راجع به 1⃣ چرا نماز صبح قضا می شود؟! 2⃣ راه های جذب فرزندان،و جوانان به نماز 3⃣ تشبیه نماز به 21عنوان 4⃣ تشبیه 3 عنوان به سر(نماز، اهل بیت، ایمان) 5⃣ محافظت از نماز یعنی چه؟ 6⃣ فلسفه نماز(40 عنوان با حرف تاء) چرا باید نماز بخوانیم؟ لینک کانال: https://eitaa.com/serathamed
موضوع :روش‌های مختلف خواندن نماز آیات ✍نماز آیات را به چند صورت مى‏توان، به جا آورد: 1⃣صورت اول: بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده کند و بعد براى رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد. 2⃣صورت دوم: بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه خلاف احتیاط است)، از سوره‏اى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگرى از همان سوره را قرائت کند و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره‏اى که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود، سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه‏اى از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به یک آیه از سوره‏اى اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند. 3⃣صورت سوم: یکى از رکعت‌ها را به یکى از دو صورت و رکعت دیگر را به نحو دیگر بجا آورد. 4⃣صورت چهارم: سوره‏اى را که آیه‏اى از آن را در قیام پیش از رکوع اول خوانده، در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل کند، که در این صورت واجب است، بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قیام بعدى اعاده کرده و یک سوره یا آیه‏اى از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند. اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
هدایت شده از زندنا
▫️حاج آقا مسئلة🙂 ♻️دسترسی آسان و دقیق به پاسخ سوالات 🔅خرید و فروش وام،چه حکمی داره؟ نماز و روزه دانشجویان چه حکمی دارد؟ 🔅آیا گفتن ذکر چله واجبه؟ 🔅مبلغ کفاره امسال چقدره؟ 🔅بابام دوباره زن گرفته آیا زن بابا به ما محرمه؟ 🔅آیا‌ لباسشویی اتوماتیک لباس نجس را پاک می کند؟ 🔅درآمد حاصل از سوخت قاچاق حرومه؟ 🔅حکم ارز دیجیتال ‌چیه؟🤔 🔅آیا با تاتو و کاشت ناخن ،غسل و نماز درسته؟ 🔅فروش خودرو چه حکمی دارد؟ ◀️گروه مسائل شرعی👇 https://eitaa.com/joinchat/941359385Ce769b7ec98 لطفاً با نشر این بنر در گروه ها،کانال ها،دوستان و آشنایان ،در ثواب این کار خیر با ما شریک باشید
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : معیار ازدواج موقت(متعه یا صیغه) ✍مقدمه : مطابق صریح آیات قرآن و روایات متعه (صيغه) جایز و حلال است، اما با نظر به دلائل عقلی و نقلی، باید 3 اصل در اقدام به ازدواج موقت معیار قرار گیرد و إلا مشکل و انحراف از حق است(سه اصل با حرف ضاد) 1⃣ ضابطه مند باشد یعنی شرعی باشد پس: الف _ زن شوهر دار ب_ زنی که درعده (طلاق یا وفات یا موقت) است ج_ دختر باکره(طبق نظر اکثر مراجع) موارد مذکور شرعی نیست و حرام 2⃣_ ضروری باشد يعنی واقعا عفت ممکن نباشد شرایط ازدواج دائم هم فراهم نباشد حال بین گناه و متعه حتما متعه ضروری است اما این ضرورت نباید با نگاه نفسانی باشد بلکه عقلانی و حتی با مشورت صورت بگیرد 3⃣_ضرر نداشته باشد الف_ ضرر عادت و وابستکی به فرد ب_ضرر تأخیر ازدواج ج_ضرر سرد شدن روابط با همسر دائم د_ضرر أخاذی و سوء استفاده مالی ه_ضرر آبرو ریزی و احیانا سوء سابقه و_ضرر ابتلاء به بیماری‌های عفونی ✍نتيجه: اگر 3 عنوان با هم باشد عقلائی و عقلانی است پس حتی اگر شرعی باشد کافی نیست هر چند حلال و جایز است اما اگر ضرورت نداشته باشد یا ضرر داشته باشد باعث آسیب و انحراف فرد و تزلزل خانواده و جامعه می گردد نکته مهم این که در ازدواج موقت زن، إرث و نفقه ندارد لذا بنای اسلام، توصیه به موقت نیست مگر با تحقق 3 اصل مذکور با حرف ضاد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: آسیب شناسی فصل نوجوانی و جوانی ✍مقدمه : به مناسبت روز نوجوان، شايسته است که، والدین و نوجوانان، آسیب های این دوره از عُمر را بشناسند و آن مشکلات را رفع یا دفع کنند تا به سلامت این دوره را گذر کنند، پرسش اینکه دردوره نوجوانی و جوانی چه کنیم؟ 1️⃣مواظبت در دلسپاری قلب الحدت کالأرض الخالیه ما اُلقیَ فیها مِن شی قَبَلَته چون زمینه قبول هر چیزی هست چطور در مأکول خود مواظبیم باید در معقول هم احتیاط کنیم، نباید هر کتابی، هر معلمی و هر سخنرانی را پذیرفت، نباید قلب و ذهن نوجوان را به دست هر کسی سپرده شود 2️⃣ بیکار نبودن پيامبر صلي الله عليه و آله به جوانی که بیکار بود فرمود _سَقط منَ عینی(از چشمم افتاد) _عمرک فیما افنیت، و شبابک فیما ابلیت(از عمر و از دوره جوانی ما در قیامت می پرسند که چگونه سپری کرده ای؟ _اذا فرغت فانصب( اوقات فراغت اصلا مطلوب نیست، مؤمن وقت خود را مشغول به کار مفید می کند) 3️⃣ محتاط در معاشرت المعاشرة مؤثرة نباید با هر کسی رفاقت کند 4️⃣علم و مهارت آموزی العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر 5️⃣ عفّت و حیاء چراکه دوران شکوفائی وغلبه شهوت است ما المجاهد الشهید فی سبیل الله بأعظم اجراً ممِنّ قدر فَعفَّ فکاد الغیف ان یکون ملکاً مِن الملائکه 6️⃣ نطم اتقوالله و نظم امرکم 7️⃣ اهتمام به امور معنوی مخصوصاً واجبات ( نماز ) درجوانی پاک زیستن شیوه پیغمبری است 8️⃣پرهیز از بی تدبیری، عدم تعقل و کار جاهلانه چرا که جوانی شعبه ای از جنون است جهالت یا لجاجت باعث تصمیم و کار اشتباه می باشد 9️⃣ اعتماد،احترام و اطاعت نسبت به والدین حتی اگر والدین بد اخلاق اند یا شما را درک نمی کننداما نسبت به غریبه ها بهترند 0️⃣1️⃣ مراعات بهداشت و نظافت اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/3قم https://eitaa.com/serathamed
موضوع : پدافند و انواع آن پدافند در مفهوم كلي، دفع، خنثي كردن و يا كاهش تاثيرات اقدامات آفندي دشمن و ممانعت از دستيابي به اهداف خودي است. پدافند به دو بخش تقسيم مي‌شود 1- پدافند عامل 2- پدافند غيرعامل ✍پدافند عامل: پدافند عامل عبارت از رويارويي و مقابله مستقيم با دشمن و به كارگيري جنگ افزارهاي مناسب و موجود به منظور دفع حمله و خنثي كردن اقدامات آفندي وي مي‌باشد. ✍پدافند غيرعامل: پدافند غيرعامل به مجموعه اقداماتي اطلاق مي‌گردد كه مستلزم به كارگيري جنگ افزار نبوده و با اجراي آن مي‌توان از وارد شدن خسارات مالي به تجهيزات و تاسيسات حياتي و حساس نظامي و غيرنظامي و تلفات انساني جلوگيري نموده و يا ميزان اين خسارات و تلفات را به حداقل ممكن كاهش داد. اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : وظیفه کنونی ما در مقابل قضیه فلسطین ✍مقدمه : رهبر حکیم انقلاب : در قضیّه‌ی غزّه، این [وظیفه‌ی] واکنش بر دوش همه‌ی ما وجود دارد؛ باید واکنش نشان بدهیم؛ عدّه‌ای گرسنه‌اند، عدّه‌ای زیر بمبارانند، عدّه‌ای دارند صدتا صدتا به شهادت میرسند. در این جبهه‌بندی‌های متعدّدی که وجود دارد در سطح جهان، در سطح کشور، عالِم ــ چه عالِم دانشگاه، چه عالِم حوزه ــ باید اوّلاً تلاش کند حق را بشناسد، حق مشخّص بشود، در کنار حق بِایستد؛ بی‌تفاوتی، نگاه کردنِ بی‌تفاوت، برای عالِم و دانشمند جایز نیست. ۱۴۰۲/۰۷/۲۵ ✍پرسش این است که چه کارهای مثبتی را می توان برای فلسطین و غزه می توان انجام داد: 1⃣ دعا و توسّل خالصانه 2⃣ تبيين وضعیت إسرائیل الف_ در قالب سخنرانی ب_در قالب مقالات ج_گفتگوی دورهمی 3⃣ کاریکاتور و نقاشی الف_از نتانیاهو و بایدن ب_از حقوق بشر ج_از حملات ظالمانه د_از جبهه مقاومت و،،، 4⃣ کمک اقتصادی و مالی (از طریق دفتر رهبری یا هلال احمر، وحساب معتبر) 5⃣ هشتک سازی گسترده در کانال ها و گروه های داخلی و خارجی 6⃣ پاسخ به شبهات راجع به فلسطین(در کانال: معیار(صراط الحمید)به ده پرسش راجع به فلسطین پاسخ داده شده است 7⃣ ایجاد آمادگی نظامی در خود و مخاطبان(روحیه جهادی و انقلابی داشتن) برای جنگ و دفاع احتمالی و منتظر فرمان جهاد رهبری 8⃣ برگزاری مسابقه و مطالعه کتابخوانی با موضوع فلسطین در سطح دبیرستان و دانشگاه و عموم مردم 9⃣ نشان دادن ظلم و غصب إسرائیل همراه با مستندات برای ایجاد یهود ستیزی و بغض نسبت به إسرائیل و صهیونیسم 🔟 استفاده از هنر و هر ظرفیتی مانند:شب شعر، ساخت آهنگ، تئاتر و نمایش خیابانی، و،،، در مدارس و مساجد، و محافل به هدف إسرائیل ستیزی و شناخت بهتر وبیشتر مردم اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/8/8
1_7239929904.pdf
751.1K
این متن توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در خصوص شبهات فلسطین تهیه شده، مطالعه کنید و برای روشن گری برای دیگران هم منتقل کنید و یا خلاصه آن را به دیگران بیان کنید کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:درک صفات سلبی، راه تحمّل مشکلات،مصائب ✍ مقدمه : اگر معرفت صحیح نسبت به خدا داشته باشیم تحمّل خیلی از مشکلات و مصائب برای ما آسان خواهد بود با شناخت خدا، از ناملایمات و نگرفتن حاجت ها و ناداری ها (فقر، مرض، و،،،) می توان عبور و با آرامش زندگی کرد،باید عقیده داشته باشیم که: 1⃣خدا ظالم نیست وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ(حج10) خداوند هرگز به بندگان ظلم نمی‌کند! 2⃣ خدا عاجز نیست وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(آل عمران 189) و مالکیّت و فرمانروایی آسمان ها و زمین فقط در سیطره خداست، و خدا بر هر کاری تواناست. 3⃣ خدا جاهل نیست إِنَّ اللَّهَ عَالِمُ غَيْبِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ(فاطر38) خداوند از غیب آسمانها و زمین آگاه است، و آنچه را در درون دلهاست می‌داند! 4⃣ خدا بخیل نیست يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ(إنفطار6) ای انسان، چه باعث شد که به خدای کریم بزرگوار خود مغرور گشتی (و نافرمانی او کردی) 5⃣خواب و خسته نیست لاتَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ(بقره 255) هرگز او را کسالت خواب فرا نگیرد تا چه رسد که به خواب رود 6⃣ خدا فقیر نیست  يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖوَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُۖ(فاطر15) ای مردم، شما همه به خدا فقیر و محتاجید و تنها خداست که بی‌نیاز و غنیّ بالذّات و ستوده صفات است. 7⃣خدا لجباز،خشن نیست 114مرتبه بسم الله الرحمن الرحیم در قرآن دارد 8⃣ خدا تخلف نمی کند وَعْدَ اللَّهِ ۖ لَا يُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ(روم6) خدا این وعده را داده است؛ و خدا از وعده اش تخلف نمی کند، ولی بیشتر مردم معرفت و شناخت [نسبت به وفای قطعی خدا در مورد وعده اش] ندارند. 9⃣ خدا غافل نیست وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ(بقره 149) و خداوند، از آنچه انجام می‌دهید، غافل نیست! وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ(ابراهیم42) 🔟خدا فراموشکار نیست وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيًّا(مریم64) پروردگارت هرگز چیزی را فراموش نخواهد کرد ✍نتیجه : اگر با تمام وجود معتقد شویم که خدای سبحان این صفات 10 گانه را ندارد دیگر: ⬅️ 1_غُر و نق، سر خدا نمی زنیم ⬅️ 2_نا اْمید نمی شویم ⬅️ 3_مشکلات و مصائب را به خدا نسبت نمی دهیم ⬅️ 4_ترک عبادت و نماز نمی کنیم ⬅️ 5_خودکشی نمی کنیم ⬅️ 7_مُنزوی و تنبلی نمی کنیم ⬅️ 8_کُفر گوئی نداریم اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/8/9
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: فلسفه وحکمت نماز40تاء ✍مقدمه : یکی از پرسش های رایج مردم اینکه چرا باید نماز بخوانیم؟ در این مقاله در قالب چهل عنوان با حرف(تاء) با إستناد به آیات و روایات، حکمت های نماز مطرح می گردد تا مبلغان، مربیان و والدین بتوانند به طور مختصر،مستند، و مفید، افراد را به نماز جذب نمایند 1⃣ تشکر (وجوب شکر منعم )قَالَ اميرالمؤمنين (علیه السلام): لَوْ لَمْ يَتَوَعَّدِ اللَّهُ عَلَى مَعْصِيَتِهِ، لَكَانَ يَجِبُ أَلَّا يُعْصَى شُكْراً لِنِعَمِهِ(اگر خدا بر گناهان وعده عذاب هم نمى داد، لازم بود به خاطر سپاسگزارى از نعمت هايش نافرمانى نشود.) الحمدلله ربّ العالمین 2⃣ تذکر، تجدید عهد (أقم الصلوة لذكرى.) 3⃣ تطهیر جسم وروح (1_تیّمم 2_تعفیر:بینی را در سجده روی مهر گذاشتن) حضرت زهرا سلام الله علیها : فرض الله الصلوة تنزیها عن الکبر(نماز واجب شده تا انسان از آلودگی کبر، تطهیر شود(چون هر کسی از هر قشری باید یکسان رکوع و سجود نمایند و پیشانی را به مهر بگذارند و همین زمینه تکبر را از بین می برد.پس نباید گفت به جای نماز نحوه دیگر تشکر می کنم تواضع. (برطرف شدن امتیازات موهوم و منفی و نژادی ) 4⃣ تمرین عفت : نحوه رکوع، سجود، رفتن به سجده و حالت تشهد خانم ها فرق دارد 5⃣ تعبّد و تاًیید بندگی وتصدیق دین اگر کسی مدعی است که فقط خدا را قبول دارد خب لازم است فرمان او را اطاعت کند حتی اگر فلسفه دستور او را نفهمد 6⃣ تسبیح (یسبح لله ما فی السماوات وما فی الارض)با نماز، خدا را از هر عیب و نقص، جدا می کنیم، الله الصمد یعنی فقط خدا به دلیل کامل بودن مورد توجه و مقصود است 7⃣ ترویج عملی دین تبلیغ، تعلیم وتربیت 8⃣ تحصیل ثواب رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ 9⃣ تقرُّب الی الله الصلوة قربان کل ّتقی 🔟 تعظیم شعائر الهی) إِلَهِي هَذِهِ صَلاَتِي صَلَّيْتُهَا لاَ لِحَاجَةٍ مِنْكَ إِلَيْهَا وَ لاَ رَغْبَةٍ مِنْكَ فِيهَا اى خدا اين نماز من كه بجا آوردم تو را به آن نيازى نيست و ميل و رغبتى به آن نخواهد بود إِلاَّ تَعْظِيماً وَ طَاعَةً وَ إِجَابَةً لَكَ إِلَى مَا أَمَرْتَنِي بِهِ‏ جز آنكه من به تعظيم جلال تو و اطاعت فرمان تو و اجابت امر تو بجاى آوردم 1⃣1⃣تسلط بر نفس و قُوّه خیال (شهید مطهری. آزادی معنوی ) 2⃣1⃣ تثبیت وتقریر عقیده وتصدیق صراط(إهدنا=ثبّتنا ) 3⃣1⃣ ترقّی وترفیع هدایت و إیمان (اهدنا= أدرجنا ) 4⃣1⃣ تسکین وتطمئن القلوب وطمأنينة. الا بذکرالله تطمئن القلوب 5⃣1⃣ تنهی عن الفحشاء و المنکر 6⃣1⃣ تقوا :همان طور که (کتب علیکم الصیام،باعث لعلّکم تتقون است نماز هم همینطور ) 7⃣1⃣ تفکّر و تعقّل (مکان.لباس وسجاده غصبی نباشد.فکر در این که آیا حقّ النّاس وحق الله را به درستی انجام داده است) 8⃣1⃣ تکلیم وکلّم الله موسی تکلیما (نساء ۱۶۴) باقرائت قرآن خدا با بندگان کلام می‌گوید وبا اقامه نماز بنده باخدا صحبت می‌کند 9⃣1⃣ توسّل استعینوا بالصبر والصلاة ایّاک نعبد و ایاک نستعین. 0⃣2⃣ تکبیر مرتب در نماز ذکر(الله أکبر)از اذان تا پایان نماز داریم یعنی در زندگی فقط خدا را بزرگ بدانیم و فقط اوست که باید در برابر او خضوع و خشوع داشت اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 1⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed صفحه اوّل⬅️ إدامه دارد
1⃣2⃣ توحید إیاک نعبد و ایاک نستعین 1_یک جهت:قبله واحد 2_یک زبان :قرآن 3_عبادت یک شکل 2⃣2⃣ تنظیم وقت : حتی ثانیه هم مهم هست زود تر ازوقت یا دیرتر از وقت نباشد چون نماز باطل است 3⃣2⃣ تسلیم و تحمیل بر نفس (خوردن وآشامیدن وخنده وگریه ممنوع. کج و راست شدن این طرف وآن طرف کردن جایز نیست) 4⃣2⃣ تجمیع وتعاون : (السلام علینا وعلی عبادالله الصالحین، ایاک نعبد وایاک نستعین ) 5⃣2⃣ تهذیب وتوبه. (انّ الحسنات يذهبن السيئات يبّدل سيئاتهم حسنات) 6⃣2⃣ تبعیت الف_تبعیت از امام جماعت ب_إِلَهِي هَذِهِ صَلاَتِي صَلَّيْتُهَا لاَ لِحَاجَةٍ مِنْكَ إِلَيْهَا وَ لاَ رَغْبَةٍ مِنْكَ فِيهَا اى خدا اين نماز من كه بجا آوردم تو را به آن نيازى نيست و ميل و رغبتى به آن نخواهد بود إِلاَّ تَعْظِيماً وَ طَاعَةً وَ إِجَابَةً لَكَ إِلَى مَا أَمَرْتَنِي بِهِ‏ جز آنكه من به تعظيم جلال تو و اطاعت فرمان تو و اجابت امر تو بجاى آوردم 7⃣2⃣ تحفه الف_از سوی خدا به عبد، ب_ از سوی بنده به خدا 8⃣2⃣ تجرد از کدورت وصفای نفس وباطن 9⃣2⃣تضرع وتوجّه به خدا 0⃣3⃣ تجدید عهد بندگی 1⃣3⃣ تربیت و تاَدیب 2⃣3⃣تهلیل لا اله الا الله 3⃣3⃣ تحمید الحمدالله 4⃣3⃣تصویر وتوصیف دین اسلام ومسلمانان است(نماز چهره دین است) 5⃣3⃣تدارک وتوشه برای شفاعت وآخرت 6⃣3⃣ توفیق الهی :(پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود :قلیل التوفیق خیر من کثیر العمل ) 7⃣3⃣تعلیم وتعلُّم 8⃣3⃣ تقاضا (دعا و درخواست) :اهدنا 9⃣3⃣تصميم وتقویت اراده :استعینوا بالصبر والصلاة 0⃣4⃣ توکل برخدا : ایاک نعبد وایا ک نستعین. اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 2⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed صفحه دوم⬅️پایان مقاله
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: تعریف تحلیل؟ چگونگی ارزیابی حوادث ✍مقدمه : رهبری عزیز در دیدار دانش آموزان توصیه فرمودند: احساساتی عمل نکنید باید تحلیل داشته باشید تحلیل از1_اصل انقلاب2_دفاع مقدس3_حوادث دهه 60، 4_واگرائی دهه70، 5_اغتشاشات دهه80 و 90 در این مقاله، چگونگی تحلیل، طبق بیان رهبری، تبیین می گردد 1⃣تشخیص ماهیت حادثه ✍ یعنی بفهمیم که فلان فتنه یا فلان حادثه،چه ساختاری دارد مثلا بشناسد که فرق انقلاب اسلامی، با دیگر انقلاب ها چه بود؟ و تفاوت آن با کودتا چیست؟ و انقلاب در مقابل چه حکومت و چه حاکمی بود؟ چون وقتی شناخت صحیح از حادثه نداشته باشیم از آن دفاع نمی کنیم و حتی با آن دشمنی و مخالفت می کنیم، و سکوت، کلام، و حرکت ما به موقع نخواهد بود 2⃣ درک شروع حادثه: ✍ یعنی بفهمیم منشأ و زمان آن از چه مقطعی شروع شده؟ چرا که باعث می شود اولا حوادث و قضایا را با هم تفکیک کنیم و هر چیزی را به هم ربط ندهیم و ثانیا حدس بزنیم ارتباط این حادثه در این زمان با مسائل داخلی و خارجی چیست؟ 3⃣ شناسائی صحنه گردان حادثه: ✍برای اینکه عامل و ریشه اصلی این حادثه از کجا و از کیست تا با همان عوامل پشت برده مقابله کنیم تا ریشه قطع نشود حوادث تکرار می شود 4⃣ فهم نتیجه حادثه: ✍ یعنی بفهمیم که خروجی و ثمره آن اتفاق چه بود؟ اگر منفی بود درس و عبرت بگیریم مانند اغتشاش و اگر مثبت بود تحلیل آن است که از آن حادثه حمایت و آن را تقویت کنیم مانند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ✍نکته اگر عناصر چهار گانه حادثه( چیستی،زمان، عامل و نتیجه) را درست فهم و شناخت پیدا کنیم می توانیم تحلیل و ارزیابی درستی داشته باشیم و صحیح قضاوت کنیم و دشمن نیز نمی تواند از ما سوء استفاده کند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed تهران 1402/8/10
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :فضیلت صلوات در شب و روز جمعه در روایت از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است: که صلوات بر محمّد و آل محمّد در شب جمعه با هزار کار نیک برابر است و هزار گناه را پاک می کند و مقام انسان را هزار درجه بالا می برد و مستحب است که پس از نماز عصر پنجشنبه تا آخر روز جمعه بر محمّد و آل محمّد (صلوات الله علیهم اجمعین) بسیار صلوات فرستند؛ و با سند صحیح از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است: که به هنگام عصر روز پنجشنبه فرشتگان از آسمان با قلم های طلا و صحیفه های نقره فرود می آیند و در عصر پنجشنبه و شب و روز جمعه تا هنگام غروب خورشید جز صلوات بر محمّد و خاندان آن حضرت چیزی ننویسند؛ و شیخ طوسی فرموده است: در روز پنجشنبه فرستادن هزار صلوات بر محمّد و آل محمّد مستحب است. 📚 مفاتیح الجنان،اعمال شب جمعه اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :شخصیت شناسی یهودیان در قرآن 1⃣علاقه شدید به دنیا و عمر طولانی: «وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلى‏ حَياةٍ وَ مِنَ الَّذينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَ ما هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذابِ أَنْ يُعَمَّرَ» (البقرة:96) (و آنها را حريص‏ترين مردم- حتى حريصتر از مشركان- بر زندگى (اين دنيا، و اندوختن ثروت) خواهى يافت؛ (تا آنجا) كه هر يك از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود! در حالى كه اين عمر طولانى، او را از كيفر (الهى) باز نخواهد داشت.) 2⃣عداوت شدید با مسلمانان: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَكُوا» (المائدة:82) (به طور مسلّم، دشمن ترين مردم نسبت به مؤمنان را، يهود و مشركان خواهى يافت.‏) 3⃣نژاد پرستی و خود برتر بینی: «وَ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَيَّاماً مَعْدُودَةً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَهْداً فَلَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ» (البقرة:80) (و گفتند: «جز روزهايى چند، هرگز آتش به ما نخواهد رسيد.» بگو: «مگر پيمانى از خدا گرفته‏ايد؟- كه خدا پيمان خود را هرگز خلاف نخواهد كرد- يا آنچه را نمى‏دانيد به دروغ به خدا نسبت مى‏دهيد؟») «قُلْ إِنْ كانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صادِقين‏» (البقرة:94) (بگو: «اگر آن (چنان كه مدعى هستيد) سراى ديگر در نزد خدا، مخصوص شماست نه ساير مردم، پس آرزوى مرگ كنيد اگر راست مى‏گوييد!») 4⃣عدم پایبندى به پیمانها: «أَ وَ كُلَّما عاهَدُوا عَهْداً نَبَذَهُ فَريقٌ مِنْهُمْ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يُؤْمِنُون‏» (البقرة:100) (و مگر نه اين بود كه [يهود] هر گاه پيمانى بستند، گروهى از ايشان آن را دور افكندند؟ بلكه بيشترشان ايمان نمى‏آورند.) 5⃣تحریف لفظی و معنوی آیات الهی: «أَ فَتَطْمَعُونَ أَنْ يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَ قَدْ كانَ فَريقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ ما عَقَلُوهُ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ» (البقرة:75) (آيا طمع داريد كه [یهودیان‏] به شما ايمان بياورند؟ با آنكه گروهى از آنان سخنان خدا را مى‏شنيدند، سپس آن را بعد از فهميدنش تحريف مى‏كردند، و خودشان هم مى‏دانستند) 6⃣سنگدلی: «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَهِيَ كَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَ إِنَّ مِنَ الْحِجارَةِ لَما يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهارُ وَ إِنَّ مِنْها لَما يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْماءُ وَ إِنَّ مِنْها لَما يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّه» (البقرة:74) (سپس دلهاى شما [بنی‌اسرائیل] بعد از اين [واقعه‏] سخت گرديد، همانند سنگ، يا سخت‏تر از آن، چرا كه از برخى سنگها، جويهايى بيرون مى‏زند، و پاره‏اى از آنها مى‏شكافد و آب از آن خارج مى‏شود، و برخى از آنها از بيم خدا فرو مى‏ريزد.) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم # کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed تهران 1402/8/11
موضوع : سختی و سنگینی در دعای ندبه(5مرتبه عزیز) ✍مقدمه : با تأملی در فرازی از دعای ندبه، پنج مرتبه واژه (عزیز) در دعای ندبه ذکر شده که در این جا به معنای سنگین و سخت است 1⃣عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلَا تُرىٰ، وَلَا أَسْمَعَ‌ُ لَكَ حَسِيساً وَلَا نَجْوىٰ، بر من سخت است که مردم را می‌بینم، ولی تو دیده نمی‌شوی و از تو نمی‌شنوم صدای محسوسی ونه رازونیازی 2⃣عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ تُحِيطَ بِكَ دُونِيَ الْبَلْوَىٰ وَلَا يَنالَُكَ مِنِّي ضَجِيجٌ وَلَا شَكْوىٰ، بر من سخت است که تو را بدون من گرفتاری فراگیرد و از من به تو فریاد و شکایتی نرسد، 3⃣عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ أُجَابَ دُونَكَ وَأُناغَىٰ(بر من سخت است که از سوی غیر تو پاسخ داده شوم و سخن مسرّت‌بخش بشنوم) 4⃣عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ أَبْكِيَكَ وَيَخْذُلَكَ الْوَرَىٰ،بر من سخت است که برای تو گریه کنم، ولی مردم تو را وا‌گذارند، 5⃣عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ يَجْرِيَ عَلَيْكَ دُونَهُمْ مَا جَرَىٰ، بر من سخت است که بر تو بگذرد و نه بر دیگران آنچه گذشت، ✅نکات و نتایج: 1_در قالب دعا می آموزیم که باید حال و وضعیت ما نسبت به امام عصرعلیه السلام اینگونه باشد(عزیز و سنگین) 2_آیا واقعا در حدّی از معرفت هستیم که ندیدن حضرت و نشنیدن صدا ونجوای حضرت برای ما ناراحت کننده و سنگین باشد یا کاملا عادی و بی خیال زندگی می کنیم؟!!! 3_اگر برای همه مردم، ظهور امام زمان علیه السلام دغدغه و غیبت ایشان، برای مردم عزیز و سنگین باشد ظهور اتفاق می افتد(اما مردم بی توجّه هستند) 4_همه باید غم و سختی امام را، غم خود بدانیم(أن یجری علیک دونهم ما جری) 5_ باید تنها بودن امام را ببینیم و این را سخت و عزیز بدانیم و برای رفع این غربت و غیبت اقدام و تلاش کنیم اللهّمَ صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1401/10/16
موضوع : إجعل در دعای ندبه ✍مقدمه : با تأمّلی در فرازهائی از دعای ندبه 4مرتبه فعل طلبی( إجعل به معنای قرار بده ) در فرازهای پایانی دعای ندبه آمده، با دقت در محتوای چهار مرتبه در خواست با لفظ إجعل، در می یابیم که در دعای ندبه چه چیزهائی بخواهیم و باید اینگونه بشویم 1⃣وَاجْعَلْ مُسْتَقَرَّهُ لَنا مُسْتَقَرّاً وَمُقاماً، وَأَتْمِمْ نِعْمَتَكَ بِتَقْدِيمِكَ إِيَّاهُ أَمامَنا حَتَّىٰ تُورِدَنا جِنَانَكَ وَمُرافَقَةَ الشُّهَداءِ مِنْ خُلَصائِكَ ✍درخواست در إجعل1⃣ ⬅️1_و جایگاه او(امام عصر علیه السلام) را، جایگاه و اقامتگاه ما قرار ده ⬅️2_و نعمتت را با پیش انداختن او در پیش روی ما کامل گردان تا ما را وارد بهشت‌هایت نماید ⬅️3_و به هم‌نشینی شهیدان از بندگان خالصت نائل کند 2⃣وَاجْعَلْنا مِمَّنْ يَأْخُذُ بِحُجْزَتِهِمْ، وَيَمْكُثُ فِي ظِلِّهِمْ، وَأَعِنَّا عَلَىٰ تَأْدِيَةِ حُقُوقِهِ إِلَيْهِ، وَالاجْتِهادِ فِي طاعَتِهِ، وَاجْتِنابِ مَعْصِيَتِهِ، وَامْنُنْ عَلَيْنا بِرِضاهُ، وَهَبْ لَنا رَأْفَتَهُ وَرَحْمَتَهُ وَدُعاءَهُ وَخَيْرَهُ مَا نَنالُ بِهِ سَعَةً مِنْ رَحْمَتِكَ، وَفَوْزاً عِنْدَكَ، ✍درخواست در إجعل2⃣ ⬅️1_ما را از آنانی قرار ده که به دامان عنایتشان چنگ زنند ⬅️2_ و در سایه لطفشان اقامت کنند ⬅️3_ و ما را بر پرداخت حقوقش ⬅️4_ و کوشش در فرمانبرداری‌اش ⬅️5_ و دوری از نافرمانی‌اش کمک کن ⬅️6_ و بر ما به خشنودی‌اش منّت نه ⬅️7_ و رأفت و رحمت و دعای خیر آن حضرت را به ما ببخش تا حدّی که به سبب آن به رحمت گسترده‌ات و رستگاری در پیشگاهت برسیم، 3⃣وَاجْعَلْ صَلاتَنا بِهِ مَقبُولَةً، وَذُنُوبَنا بِهِ مَغْفُورَةً، وَدُعاءَنا بِهِ مُسْتَجاباً؛ ✍درخواست در إجعل3⃣ ⬅️1_خدایا به وسیله او نمازمان را پذیرفته ⬅️2_ و گناهانمان را به وسیله او آمرزیده ⬅️3_ و دعاهایمان را به خاطر او مستجاب گردان؛ 4⃣وَاجْعَلْ أَرْزاقَنا بِهِ مَبْسُوطَةً، وَهُمُومَنا بِهِ مَكْفِيَّةً، وَحَوَائِجَنا بِهِ مَقْضِيَّةً، ✍درخواست در إجعل4⃣ ⬅️1_خدایا روزی‌هایمان را به سبب او گسترده ⬅️2_ و اندوهمان را به سبب او برطرف شده ⬅️3_ و حاجت‌هایمان را به سبب او برآورده فرما 🌷نکات و نتایج🌷 : ⬅️1_با دقت در این فرازهای چهار گانه، روش دعا و سطح دعا کردن را یاد می گیریم ⬅️2_در إجعل اول،محل استقرار امام را می خواهیم این یعنی بشویم انسان کامل یعنی حیات و ممات ما، حیات و ممات پیامبر و اهل بیت علیهم السلام بشود ⬅️3_اهل دعای ندبه، دغدغه شهادت دارد و حشر با او شهدا را در فراز اول طلب می کنیم ⬅️4_کسب رضایت امام عصر علیه السلام به دست نمی‌آید مگر با اطاعت و ترک مُحرّمات، که در فراز دوم آمده است ⬅️5_اهل دعا، یاید دغدغه قبولی اعمال و نمازش را داشته باشد و گناهی در نامه اعمالش ثبت نباشد ⬅️6_کلمه جار مجرور(به) هفت مرتبه تکرار شده، این یعنی تأکید بر اینکه محور و کانون توجه خود را امام زمان قرار دهیم و بدون نام و یاد او، یعنی نیستی، یعنی یک زندگی نباتی و حیوانی ⬅️7_وسعت اگر در راستای نصرت امام عصر و خدمت به مردم باشد بسیار پسندیده و مطلوب است ⬅️8_دو مرتبه مسئله إستجابت دعا و برآورده شدن حاجات مطرح می شود الف _وَدُعاءَنا بِهِ مُسْتَجاباً ب_وَحَوَائِجَنا بِهِ مَقْضِيَّةً، ⬅️9_ شانزده دعا در قالب 4 مرتبه إجعل بیان شده که هم بُعد مادی و هم معنوی(دنیوی واُخروی) دارد ⬅️10_همه دعاها با ضمیر (نا) بیان شده، این یعنی اینکه الف _به صورت جمعی دعا کنیم ب_برای همه دعا کنیم اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/4/23 قم مقدسه ویرایش1402/8/12تهران
موضوع : منشأ بیماری های اعصاب و روان(در قالب 13 عنوان با حرف میم) ✍مقدمه : امروز برای ملاقات و مشاوره با یک مریض اعصاب و روان، به بیمارستان مراجعه داشتم، فرصت شد که در مورد مریض اعصاب و روان مقاله ای بنویسم تا اگر کسی که خودش مبتلا به مرض روانی است یا فردی را در اطرافیان خود دارد چگونه باید با او مدارا و مداوا کرد، درمان صحیح آن است که ابتدا ریشه و عوامل این بیماری، مشخص شود، چون هر کدام درمان خاص خود را دارد 1⃣ مریض ژنتیکی اختلال عصبی مادرزادی 2⃣ معرفت ضعیف جهل و جهان بینی غلط نسبت به:1_خدا، 2_نبیّ3_امام،4_انسان5_خوشبختی و سعادت 6_مرگ و معاد7_وظیفه و،،،، باعث می شود در مقابل مصائب و مشکلات تاب نیاورد و عصبی و روانی شود 3⃣ معنویت ناقص اهتمام نداشتن به عبادت،ترک واجبات و نماز و حجاب و تقوا که سبب آرامش است، و انجام کارهای حرام باعث اضطراب و إسترس و اختلال روانی می گردد 4⃣ مواد مخدر مصرف انواع مواد مُخدر(شیشه، مورفین،تریاک، گُل و،،،) و حتی قرص های عصبی و دارای کُدُئین سبب خروج انسان از تعادل روحی است 5⃣ موسیقی های حرام موسیقی حرام، اراده انسان ها را سُست می کند و زمینه اهمال کاری در هر کاری را فراهم می کند 6⃣ معاشرت دوستان بد رفقای ناصالح، انسان را نامتعادل می کند، چون مجالست تأثیر خود را می گذارد بدون آنکه انسان متوجه بشود 7⃣ محیط نامناسب 1_ترافیک2_هوای آلوده3_همسایه های بد4_انواع صداهای بوق و سگ و،،، 8⃣ مسأله اقتصادی الف_مشاغل سخت ب_معیشت تنگ 9⃣موج انفجاری یا رادیوئی الف_حضور در جبهه ب_رادیولوژی 🔟 منفی نگری بدبینی و سوء ظن باعث می شود دیگران را متهم و مجرم بداند و با همه بد اخلاقی و تند خوئی می کند چه بسا خودش چون سابقه بد دارد لذا نسبت به همه بدبین است(کافر همه را به کیش خود پندارد) 1⃣1⃣ مشکل جنسی الف_عدم رضایت زناشوئی ب_مبتلا به خود إرضائی ج_عادت ماهیانه 2⃣1⃣ مرد و زن بد اخلاق زن یا مرد بد، باعث می‌شوند اعصاب و روان همسرشان را خراب کنند، و آرامش را سلب کنند 3⃣1⃣ مایعات مُسکر شراب و هر مایع مست کننده سبب می شود عقل انسان از بین برود کسی عقل ندارد، هیچ کنترلی بر اعصاب و روان خود ندارد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/8/13 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: معیار آدمیّت ✍مقدمه : مطابق روایت زیر،افرادی از عنوان انسانیت خارج می شوند که شامل حیوان،نبات و حتی جماد می شوند به قول معروف : نشایدکه نامش نهند آدمی (هرکس خودش را با معیار بیان امام معصوم ارزیابی کند) (میزان الحکمه ح۲۰۸۸۷) فردی از حضرت صادق علیه السلام پرسید؟ أتری هذا الخلق کُلّه مِن الناس؟ آیا این همه افراد در شمار انسان هستند؟ حضرت فرمودند: الِق مِنهم :از شمار آنان خارج کن(یعنی این 8 گروه، آدم و إنسان نیستند) : 1⃣ التارک للسّواک ( کسی که مسواک نمی زند) ✍نکته : شاید بتوان گفت به طور کلّی کسی که مراعات بهداشت و نظافت نمی کند این فرد از حیوان بدتر است چون برخی حیوانات رعایت می کنند، عدم رعایت بهداشت مخصوصا دهان و دندان علاوه بر آسیب به خود، باعث اذیت دیگران هست و اسلام می خواهد انسانی تربیت بشود که حتی به اندازه بوی بد دهن کسی را آزار ندهد لذا اگر کسی پیاز یا سیر خورد مسجد نرود(احکام و آداب مسجد) 2⃣ المتربّع موضع الضِیق کسی که دَر جای تنگ،چهار زانو می نشیند ✍نکته : چه بسا به دلیل عُجب و کبر و زیاده خواهی و ظلم، و دلسوز نبودن که در چنین حالتی(چهار زانو نشستن در مجلس شلوغ و جای تنگ) از فردی مشاهده می شود وبه طور کلّی هرکس که خودخواهی کند وبه هر شکلی نسبت به مشکل دیگران بی تفاوت باشد، خیرخواه و دلسوز نباشد آدم نیست 3⃣ الداخِل فیما لا یَعنیه: (کسی که به چیزهای بی ربط و بیهوده می پردازد) ✍نکته : یعنی فکر و فعالیت او مفید نیست و عُمر خود را با برنامه های غیر مفید هَدَر می دهد 4⃣ المُماری فیما لا علم له: (کسی که درموضوعاتی که نمی داند بحث و مجادله می کند) ✍نکته : چرا باید به خود اجازه دهیم در مورد موضوعی که تخصص نداریم اظهارنظر کنیم و همین باعث فتنه ،ظلم و فساد می شود 5⃣المتمّرضَ مِن غیر عِلّة (کسی که بی جهت خود را به دروغ در بستر بیماری می اندازد) ✍نکته :برخی افراد برای فرار از تکلیف و مسؤولیت ،دیگران را فریب می دهند مثلاً برای آنکه کاری انجام ندهد خودش را به بی حالی و مریضی می زند واین عنوان شامل کسانی که فقیر نیستند اما خود رابه فقیری می زنند می شود چرا که با فریب،اَخّاذی می کنند و خلاصه با تنبلی ،ترحُّم می طلبند 6⃣ المُتَسغّتَ مِن غیر مُصیبة: (کسی که بدون مصیبتی سر و وضعش ژولیده و پریشان باشد) ✍نکته :اسلام دوست ندارد انسان نامرتب وغیر آراسته باشد وضع ظاهری انسان منظم و مرتب علاوه برآنکه نشانه شخصیت و باعث آرامش فرد هست ،سبب جذب افراد و زمینه معاشرت بیشتر به سوی او می شود شخص ژولیده حال خود ودیگران را خراب می کند و منزوی می گردد 7⃣ المخالِف علی اصحابه فی الحقّ و قد اتفّقوا علیه (کسی که با همراهان خود درباره ( موضوع ) حقّی که همه آنها بر آن اتفاق نظر دارند مخالفت کند! ) ✍نکته :یعنی حق نمی گوید و از روی لجاجت و تکبر، ساز مخالف می زند( می خواهد بگوید اَنا رجَلُ) 8⃣ المفتخر َیفتخِرُ بآبائه و هو خلوُ مِن صالح اعمالِهم (کسی که به آباء و اَجدادخود ببالد امّا از کارهای شایسته آنان بی بهره باشد) ✍نکته: فردی که خودش دارای ادب و علم و عزّت و کرامت نیست و شخصیت ندارد،و با آباء و اجداد خود فقط افتخار می کند، آدم نیست ✍درپایان حضرت چنین افرادی ( ۸ مورد را )با دو تعییر معرفی می کنند ⬅️الف_ فهو بمنزلهِ الخَلَنج (خلنج به معنای خار،بُته یا همان خَدَنگ فارسی است که نام درختی سخت است که از چوب آن تیر،و نیزه می سازند) یعنی انسانی درحدّ جماد و نبات و دارای قساوت قلب!! ⬅️ب.فهو:کما قال الله :اِن هم الّا کالأنعام بل هم اأضلّ سبیلا حیوان و بلکه بدتر از آن هستند ✍ نکته و نتیجه: قطعا هشت مورد مذکور، فقط معنای ظاهری مراد نیست بلکه به معنای باطنی هم باید توجه داشت مثلا: 1_ کسی که مسواک نمی زند یعنی دهان خود را از گناهان زبان، حرف لغو، غیبت و تهمت و،،، پاک نگه نمی دارد 2_یا کسی که در جای شلوغ و تنگ،پهن می نشیند نشان از روحیه قساوت، تکبر، غرور، کینه، حسادت، و،،، هست 3_ یا به تعبیری چنان در مقام و مسئولیت،و میز خود، چسبیده که جائی برای استفاده دیگران نمی گذارد!!، این یعنی نشانی از آدمیّت ندارد اللهم صلّ علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/3/5 قم مقدسه
موضوع : ثمره إسلام منهای تسلیم ✍مقدمه : دین جامع، و کامل اسلام و مذهب شیعه إثنی عشری،و با آزادی منطقی که طبق عقل و شرع باشد مخالف نیست اما گلایه ای که وجود دارد اینکه حتی در میان مردم به ظاهر مذهبی و متدین، تقیّد شرعی و سبک زندگی اسلامی نیست که به نمونه هائی اشاره می شود 1⃣ مهجوریت قرآن: مثلا خود را مسلمان می داند اما برخی: الف_ اهل تلاوت و تدبر در قرآن نیست!!! و باعث مهجوریت قرآن شده است ب_ اهل مطالعه و تفکر در ادعیه، احادیث و زیارات اهل‌بیت علیهم السلام نیست!!! 2⃣ إهمال نسبت به نماز: برخی خود را مسلمان و مُحب اهل بیت علیهم السلام می داند اما غالبا نمازهایش را نمی خواند یا نمازش را قضا می خواند و اهمیت و اهتمام به اول وقت ندارد!!!! 3⃣ حجاب نامناسب: خود را شیعه و مُحب می داند اما اهل حجاب صحیح و کامل نیست مثلا مسجد یا حرم می رود اما با مانتوی تنگ و کوتاه و با رنگ جیغ و پوشیدن روسری کوچک که موها و برجستگی سینه را نمی پوشاند!!!! 4⃣ عدم اعتناء به مسجد: برخی از مسلمین به مسجد نمی روند 5⃣ اهل رقص،موسیقی : عده ای هم که اهل مسجد و هیئت هستند،اما در مجلس عروسی مختلط،با موسیقی و رقص حرام هم شرکت می کنند 6⃣ عدم دغدغه به کمک: خود را مسلمان می دانیم اما اهتمام و دغدغه ای نسبت به حلّ مشکلات دیگران نداریم 7⃣ قهر و قطع رحم: ادعای مسلمانی می کند اما با خانواده، فامیل و دیگران قهر است و هیچ ارتباطی ندارد 8⃣ اهل خمس نیست: مسلمان نسبت به حساب سال خمسی و کسب حلال و دوری از مال حرام، حسّاس است 9⃣ بی غیرتی برای محارم: کسی که نسبت به نوامیس و محارم خود بی تفاوت است چطور خودش را مسلمان و تسلیم خدا می داند 🔟 اهل اسراف و تبذیر: اسراف کار، برادر شیطان است و مؤمن برادر مؤمن است پس اسراف کار، مسلمان نیست 1⃣1⃣ اهل خیانت و ظلم کسی که مسلمان است، اهل احتکار، اغتشاش، استکبار،فریب دادن،دروغ، غیبت، و،.،،نیست 2⃣1⃣ ترک امر به معروف مسلمان است اما دغدغه و اهتمامی به امر به معروف و نهي از منکر ندارد و می گوید عیسی به دین خود، موسی به دین خود! یا به من چه! در حالی که مَسلم اهل نصیحت و خیرخواهی هست در عین اینکه خودش سعی در عمل هم دارد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/8/15 قم مقدسه