eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.5هزار دنبال‌کننده
496 عکس
162 ویدیو
9 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع : گزیده ای از احادیث امام هادی علیه السلام ✍مقدمه ابوالحسن امام علی النقی الهادی علیه‌‌السلام پیشوای دهم شیعیان، در نیمه ذی حجه سال ۲۱۲ هجری قمری در اطراف مدینه در محلی به نام «صُریا» به دنیا آمد. پدرش پیشوای نهم، امام جواد علیه‌‌السّلام و مادرش بانوی گرامی سمانه است که کنیزی با فضیلت و با تقوا بود. مشهورترین القاب امام دهم، نقی و هادی است و به آن حضرت ابوالحسن الثالث نیز می‌‌گویند. امام هادی علیه‌السّلام در سال ۲۲۰هجری پس از شهادت پدر گرامیشان که هنوز بیش از هشت سال نداشت، به امامت رسید 1⃣. فروتنی التواضع اَن تعطی الناس ما تُحِبُّ ان تُعطاهُ؛ (الکافی، ج۲، ص۱۲۴) فروتنی آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو چنان باشند. 2⃣ نقد پذیری عاتِبْ فلاناً و قل له ان الله اذا اراد بِعَبْدٍ خیراً اذا عُوتِبَ قَبِلَ (وسائل الشیعه، ج۲، ص۱۸) امام هادی(علیه السلام ) به یکی از دوستانش فرمود: فلانی را توبیخ کن و به او بگو: خداوند چون خیر بنده‌ای خواهد، هر گاه توبیخ شود، بپذیرد (و در صد جبران نقص براید). 3⃣جایگاه اجابت دعا اِنَّ للهِ بقاعاً یحِبُّ اَن یدْعی فیها فَیستَجیبَ لِمَن دَعاهُ و الحَیرُ منها؛ (بحارالانوار، ج۹۸، ص۱۱۳.) همانا برای خداوند بقعه‌های است که دوست دارد در آنها به درگاه او دعا شود و دعای دعا کننده را به اجابت برساند، و حائر حسین(علیه السلام ) یکی از آنهاست 4⃣ دنیا جایگاه آزمایش ان الله جَعَلَ الدنیا دار بلوی و الآخره دار عقبی، و جَعَلَ بَلْوَی الدنیا لِثوابِ الاخرهِ سَبَباً و ثوابَ الاخرهِ مِنْ بَلْوی الدنیا عِوَضاً (بحارالانوار، ج۷۵،ص۳۵۶.) همانا که خداوند دنیا را سرای امتحان و آزمایش، و آخرت را سرای رسیدگی، و بلای دنیا را وسیله ثواب آخرت، و ثواب آخرت را عوض بلای دنیا قرار داده است. 5⃣. ارزش بردباری اِنَّ الظالِمَ الحالِمَ یکادُ اَنْ یعضی علیه بِحِلْمِهِ، و انَّ المُحِقَّ السَّفیه یکادُ ان یطْفِیءَ نُورَ حَقِّهِ بِسَفهِهِ (تحف العقول، ص۲۹۸.) 6⃣انسان بی‌شخصیت مَنْ هانَتْ علیه نَفْسَهُ فلاتَأمَنْ شَرَّهُ (بحارالانوار، ج۷۲، ص۳۰۰.) کسی که خود را پست شمارد، از شر او در امان مباش. 7⃣نتایج رذایل اخلاقی اَلْحَسَدُ ماحِقُ الحَسَناتِ، وَ الزَّهْوُ جالِبُ المَقتِ، وَالعُجْبُ صارِفُ عَنْ طَلَبَ الِعِلْمِ داعٍ اِلی الغَمْطِ وَ الجَهْلِ، وَ البُخْلُ اَذَمُّ اْلاَخْلاقِ وَ الَّطَمَعُ سَجیهٌ سَیئَهٌ؛ (بحارالانوار، ج۶۹، ص۱۹۹.) حسد نیکویی‌ها را نابود سازد، و فخر فروشی دشمنی آورد، و خودپسندی مانع از طلب دانش است و به سوی خواری و جهل فرامی‌خواند، و بخل ناپسندیده‌ترین خلق و خوی است، و طمع خصلتی ناروا و ناشایست است 8⃣. حکمت ناپذیری دل فاسد اَلْحِکْمَهُ لا تَنْجَعُ فی الطّباع الفاسِدَهِ (بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۰.) حکمت، اثری در دل‌های فاسد نمی‌گذارد. 9⃣.نتایج خدا ترسی مَنْ اتَّقی الله یتَّقی، وَ مَنْ اطاعَ لله یطاع، و من اطاعَ الخالق لم یبال سَخَطَ المَخْلُوقین، و مَنْ اَسْخَطَ الخالق فَلییقَنَ ان یحِلَّ به سَخَطَ المَخلوقین؛ (بحارالانوار، ج۶۸، ص۱۸۲) هر کسی از خدا بترسد، مردم از او بترسند، هر که خدا را اطاعت کند، از او اطاعت کنند، و هرکه مطیع آفریدگار باشد، باکی از خشم آفریدگار ندارد، و هر که خالق را به خشم آورد، باید یقین کند که به خشم مخلوق دچار می‌شود. 🔟 تبعیت از خیرخواه مَنْ جَمَعَ لَکَ وَدَّهُ وَ رایهُ فَاجْمَعْ له طاعَتَکَ؛ (تحف العقول، ص۴۸۳.) هر که دوستی و نظر نهایی‌اش را برای تو همه جانبه گرداند، طاعتت را برای او همه جانبه گردان. اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 1402/4/13قم مقدسه کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed صفحه اول⬅️ ادامه دارد
1⃣1⃣نتیجه بی اعتنایی به مکر خدا من اَمِنَ مَکرَ الله و الْیمَ اَخْذِهِ، تَکَبَّرَ حَتی یحِلَّ به قضاؤه و نافَذَ اَمْرُهُ، وَ مَنْ کان علی بینَهِ مِنْ رَبَّهِ هانَتْ علیه مَصائِبُ الدنیا و لو قُرِضَ و نُشِرَ؛ (تحف العقول، ص۴۸۳.) هر که از مکر خدا و مؤاخذه دردناکش آسوده باشد، تکبر پیشه کند تا قضای خدا و امر نافذش او را فراگیرد، و هر که بر طریق خدا پرستی محکم و استوار باشد، مصائب دنیا بر وی سبک اآد؛ اگر چه (بدنش) قیچی شود و ریز ریز گردد. 2⃣1⃣شکرگزار و شکر اَلشَّاکِرُ اَسْعَدُ بِالشُّکْرِ مِنْهُ بِالنِّعْمَهِ الَّتِی اَوْجَبَتِ الشُّکْرَ لِاَنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ وَ الشُّکْرَ نِعَمٌ وَ عُقْبی؛ (بحارالانوار، ج۷۱، ص۴۱۷.) شخص شکرگزار به سبب شکر، سعادتمند‌تر است تا به سبب نعمتی که باعث شکر شده است؛ زیرا نعمت کالای دنیاست و شکرگزاری، نعمت دنیا و آخرت است. 3⃣1⃣. دنیا جایگاه سود و زیان اَلدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فیها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَروُنَ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۶۶) دنیا بازاری است که گروهی در آن سود برند و دسته‌ای زیان بینند. 4⃣1⃣. پرهیز از تملق قال ابوالحسن الثالثُ(علیه السلام ) لِرَجُلٍ و قَدْ اَکْثَرَ مِنْ اِفْراطِ الثَّناءِ علیه اَقْبِلْ علی شَأنِکَ، فَاِنَّ کَثْرَهَ المَلَقِ یهْجُمُ علی الظِّنَّهِ و اذا حَلَلْتَ مِنْ اَخِیکَ فی مَحَلِّ الثَّقَهِ، فَاعْدِلْ عَنِ المَلَقِ الی حُسْنِ النِّیهِ؛ (بحارالانوار، ج۷۰، ص۲۹۵.) امام هادی(ع) به کسی که در ستایش از ایشان افراط کرده بود، فرمودند: از این کار خودداری کن؛ زیرا تملّق بسیار، بدگمانی به بار می‌آورد هنگامی که در نزد برادر مؤمنت مورد اعتماد و وثوق هستی، از تملق او دست بردار و حسن نیت نشان بده. 5⃣1⃣جایگاه حسن ظن و سوءظن اذا کان زَمانٌ العَدْلُ فیه اَغْلَبُ مِنَ الجَوْرِ فَحَرامٌ اَنْ تَظُنَّ بِاَحَدٍ سُوءاً حتی یعْلَمَ ذلک منه، و اذا کان زمانٌ الجَوْرُ اَغْلَبُ فیه من العدل فلیس لِاَحَدٍ اَنْ یظُنَّ بِاَحَدٍ خیراً مالم یعْلَمْ ذلِکَ مِنْهُ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۰) هر گاه در زمانه‌ای عدل بیش از ظلم رایج باشد، بدگمانی به دیگری حرام است، مگر آنکه (آدمی) بدی از کسی ببیند. و هر گاه در زمانی ظلم بیش از عدل باشد، نباید به کسی خوش‌بین باشد، مگر اینکه به نیکی او یقین کند. 6⃣1⃣. زیباتر از زیبایی خَیرٌ مِنْ الخیر فاعِلُهُ، و اَجْمَلُ من الجمیل قائِلُهُ، و اَرْجَحُ من العلم حامِلُهُ، وَ شَرٌّ مِنَ الشَرِّ جالِبُه، وَ اَهُوَلَ مِنَ الهَوْلِ راکِبُهُ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۰) بهتر از نیکی، نیکوکاری است، و زیباتر از زیبایی، گوینده آن است، و برتر از علم، حامل آن است، و بدتر از بدی، عامل آن است، و وحشتناک‌تر از وحشت، آورنده آن است. 7⃣1⃣. توقع بی‌جا لاتَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنُ کَدَرْتَ علیه، وَلاَ الْوَفَاء لِمَنْ غَدَرْتَ به، و لا النُّصحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ الیه، فَاِنَّها قَلْبُ غَیرِکَ کَقَلْبِکَ له؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۰) از کسی که بر او خشم گرفته‌ای، صفا و صمیمیت مخواه، و از کسی که به وی خیانت کرده‌ای، وفا طلب نکن، و از کسی که به او بدبین شده‌ای، انتظار خیرخواهی نداشته باش که دل دیگران برای تو همچون دل تو برای آنهاست ادامه دارد 8⃣1⃣نتیجه عاق والدین اَلعُقُوقُ یعَقِّبُ القِلَّهَ اِلَی الذِّلَّه؛ (بحارالانوار،، ج۷۵، ص۳۱۸) نارضایتی پدر و مادر، کمی روزی را به دنبال دارد و آدمی را به ذلت می‌کشاند. 9⃣1⃣شوخی بیهوده اَلْهَزْلُ فُکاهَهُ السُّفَهاءِ وَصَناعَهُ الْجُهّالِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۶۹) مسخرگی، تفریح سفیهان و هنر جاهلان است. 0⃣2⃣. زمان جان دادن اَذُکُرُ مَصْرَعَکَ بَینَ یدَی اَهْلِکَ و لا طَبِیبٌ یمْنَعُکَ و لا حَبیبٌ ینْفَعُکَ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۷۰) وقت جان دادنت را نزد خانواده‌ات یاد کن که در آن هنگام طبیبی نیست که جلوی مرگت را بگیرد و نه دوستی که به تو نفع رساند. اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 1402/4/13قم مقدسه کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed صفحه دوم⬅️ ادامه دارد
1⃣2⃣. نتیجه جدال اَلمِراءُ یفْسِدُ الصَّداقَهَ القَدِیمَهَ وَ یحِلِّلُ العُقْدَهَ الوَثیقَهَ وَ اَقَلُّ ما فیه اَنْ تَکُونَ فیها الْمُغالَبَهُ وَ الْمُغالَبَهُ اُسُّ اَسْبابِ القَطِیعَهِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۶۹) جدال، دوستی قدیمی را تباه می‌کند و پیوند اعتماد را می‌گشاید و کمترین چیزی که در آن است، غلبه بر دیگری است که آن هم سبب جدایی است. 2⃣2⃣. درک لذت در کاستی اَلسَّهَرُ اَلَذُّ لِلْمَنامِ وَ الجُوعُ یزِیدُ فی طِیبِ الطَّعامِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۷۹) شب بیداری، خواب را لذت بخش‌تر، و گرسنگی گوارایی غذا را زیاد می‌کند. 3⃣2⃣. اسیر زبان راکِبُ الحَروُنِ اَسیرُ نَفْسِهِ، وَ الجاهِلُ اَسِیرُ لِسانِهِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۶۹) کسی که بر اسب سرکش سوار است، اسیر هوای نفس خویش و نادان اسیر زبان خوش است. 4⃣2⃣. تصمیم قاطع اَذْکُرْ حَسَراتِ التَّفْرِیطِ بِاَخْذِ تَقْدیمِ الْحَزْمِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۷۰) افسوس خوردن کوتاهی در انجام دادن کار را، با تصمیم‌گیری قاطع جبران کن. 5⃣2⃣. خشم و کینه‌توزی اَلْعِتابُ مِفْتاحُ الثِّقالِ وَ العِتابُ خَیرٌ مِنَ الحِقدِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۶۹) سرزنش و تندی کلید کم مهری است، و سرزنش بهتر از کینه توزی است. 6⃣2⃣. ظهور مقدّرات المقادیرُ تُرِیکَ ما لم یخْطُرْ بِبالِکَ؛ (اعلام الدین، ص۳۱۱) مقدرات چیزهایی را بر تو نمایان می‌سازد که به فکرت خطور نکرده است. 7⃣2⃣. خودخواهان مغضوب مَنْ رَضِی عَنْ نَفْسِهِ کَثُرَ السَّاخِطُونَ علیه؛ (بحارالانوار،ج۷۵،ص ۳۶۸) هر که از خود راضی باشد، خشم‌گیران بر او زیاد خواهند بود. 8⃣2⃣. تباهی فقر اَلْفَقْرُ شِرَّهُ النَّفْسِ وَ شِدَّهُ الْقُنُوطِ؛ (بحارالانوار،ج۷۵،ص۳۶۸.) فقر مایه آزمندی نفس و سبب ناامیدی زیاد است. 9⃣2⃣ اهمیت اخلاص لو سَلَکَ النّاسُ وادِیاً وسیعاً لَسَلَکْتُ وادِی رَجُلٍ عَبَدَ اللهَ وَحْدَهُ خالصاً؛ (بحارالانوار،ج۶۷، ص۱۱۲) اگر مردم به راه‌های گوناگون روند، من به راه کسی که تنها خدا را خالصانه می‌پرستد، خواهم رفت. 0⃣3⃣. آشکار نکردن برنامه‌ها اِظْهارُ الشی قبل اَنْ یسْتَحْکِمَ مُفْسِدَهٌ له؛ (تحف العقول، ص۴۵۷) آشکار کردن هر کاری پیش از آنکه به سامان برسد، آفت آن کار است. اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 1402/4/13قم مقدسه کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed صفحه سوّم⬅️پایان مقاله
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:معیار راستی محبت ✍مقدمه : راه راستی آزمایی افرادی که إدّعای محبّت و إظهار دوستی می نمایند چیست؟ از کجا معلوم که دروغ نمی گوید؟ با تأمّلی در کلام حکیمانه امام محمد باقر (علیه السلام) نکاتی به دست می آید اعرِفِ المَودّةَ لكَ في قلبِ أخيكَ بما لَهُ في قلبِكَ . دوستی قلبی برادرت را از اندازه دوستی قلبی خودت نسبت به او بفهم. 📚تحف العقول،ص304 1⃣ اگر کسی می خواهد بفهمد خدا، نبیّ مکرم و اهل بیت علیهم السلام و إمام عصر علیه السلام چقدر او را دوست دارند ببیند واقعا چقدر در قلب خود به أولیاء دین عشق و إرادت دارد 2⃣ اگر فردی را دوست دارید(البته طبق مبنای عقل و شرع) بدانید او هم شما را دوست دارد حتی اگر إظهار دوستی نکند 3⃣ میزان سنجش دوستی، قلب است نه اختلافات پیش آمده، گاهی بین دو نفر اختلاف هست اما در قلب، یکدیگر را دوست دارند پس به ظاهر اختلاف همسران نباید قضاوت کرد 4⃣ حتی اگر کسی بگوید از تو نفرت دارم اما اگر تو او را دوست داری بدان که او هم تو را دوست دارد اما چون اکنون کاری کردی که از تو عصبانی شده است 5⃣ راه شناخت منحصر به علم، عقل، وحی نیست بلکه قلب هم راه معرفت هست که به انسان دروغ نمی گوید(اما قاضی نمی تواند از راه قلب کسی را قضاوت کند) 6⃣ قلب ها ممکن است در أثر حوادث، اشتباه کنند، امّا قلب اگر خالی از رذائل اخلاقی باشد چیزی جز حق نمی گوید 7⃣ بسیار اتفاق افتاده که افرادی، إظهار عشق و دوستی می کنند اما قلب انسان، قبول نمی کند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
موضوع : جیغ بنفش أحمق ها ✍ مقدمه : بعد از انتقام سپاه، عده ای از احمق ها، سلبریتی های نادان، برخی اصلاح طلبان غرب گدا و برخی آدم های نمک نشناسی که استخدام در همين نظام هستند، و حقوق و مزایا می گیرند و همیشه معترض اند، لگد و جفتک می زنند، این روزها اینگونه چرت و پرت می گویند 1⃣ چرا باید خرج موشکها کنیم و در داخل فقیر داریم؟ 2⃣ حمله ما باعث می شود آمریکا به ما حمله کند و وضع ما بدتر می شود 3⃣ اگر انتقام گرفته نشود، می گویند چرا در ایران ترور و بمب گذاری می شود؟ 4⃣ هیچ تلاشی برای قوّت کشور و خدمت به مردم در حوادث نمی کند اما إدّعای دوست داشتن ایران و افتخار ایرانی بودن می کند ✍ نکته و نتیجه : قال الصادق عليه السلام عيسى بن مريم فرمود :  إنّ عيسى بنَ مَريمَ عليه السلام قالَ: داوَيْتُ المَرْضى فشَفَيتُهُم بإذنِ اللّه ِ ، و أبْرَأتُ الأكْمَهَ و الأبْرَصَ بإذنِ اللّه ِ ، و عالَجْتُ المَوْتى فأحْيَيتُهُم بإذنِ اللّه ِ ، و عالَجْتُ الأحمَقَ فلَم أقْدِرْ على إصْلاحِهِ .  بيماران را طبابت كردم و به اذن خدا آنان را درمان كردم ، كورانِ مادر زاد و مبتلايان به پيسى را به اذن خدا بهبود بخشيدم ، و مردگان را به اذن خدا زنده كردم، اما احمق را نتوانستم اصلاح كنم(الإختصاص۲۲۱ اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم # کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: تاج و تاراج ✍ مقدمه: در سالروز فرار شاه ملعون در26دی سال 57 مناسب است ویژگی های این پسر(محمدرضا)و پدر(رضاخان)بیان شود الگوی تربیتی رضاخان باعث شد که او نسبت به زیردست، خشن و بی‌رحم باشد و به بالادست کاملاً تمکین نماید. چنانچه نسبت به انگلیس و آمریکا در تمام سلطنتش چنین بود. 1⃣ غصب حکومت حاکمیت بدون رأی، دموکراسی 2⃣تصرف و غصب اموال مردم اموال خصوصی و عمومی 3⃣ شهوت رانی و زنا بیماری شاه،مسأله جنسی بود تجاوز به ده ها زن حتی یک دختر دبیرستانی 4⃣ عادت به شراب خواری 5⃣ ترسو 6⃣ ذلیل در مقابل إستکبار دست بوس سه ملکه بود 7⃣ بی غیرت و دیوث نسبت به محارم ونوامیس خود 8⃣ سست اراده و بی تدبیر 9⃣ سوء مدیریت،بی عرضگی واگذاری،جدائی بحرین از إیران 🔟 عقده محبت، تملّق خواه تربیت درخانه ومحیط دیکتاتور الگوی تربیتی رضاخان باعث شد که شاه نسبت به زیردست، خشن و بی‌رحم باشد و به بالادست کاملاً تمکین نماید. چنانچه نسبت به انگلیس و آمریکا در تمام سلطنتش چنین بود. ✅ نکته رضا خان از سال ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰ پادشاه ایران بود. او پیش‌تر، از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۴ وزیر جنگ و از سال ۱۳۰۲ تا ۱۳۰۴ نخست‌وزیر ایران بود.(16سال) محمد رضا هم از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ آخرین پادشاه ایران بود.(37سال) هر انسان عاقل و منصفی، شخصیت وعملکرد این پدر و پسر را با سبک زندگی إمامین انقلاب مقایسه کند البته مقایسه آفتاب وماه با خس و خاشاک غلط است هر چند با حکومت عالی امام عصر علیه السلام فاصله داریم اما بایدهمه تلاش کنیم ومطالبه گر باشیم اما فقط با نق زدن کار درست نمی شود علت بسیاری از مخالفت ها با نظام جمهوری اسلامی، برخی جهالت، برخی لجاجت و برخی عداوت و نمی خواهند پیشرفت و قدرت نظام را ببینند چون منافع خود را در خطر می بینند ✍ درآخر دعا می کنیم خدایا دوستداران شاه را هدایت کن و اگر إصرار به حمایت و تأئید از شاه و خاندان پهلوی را دارند آنها را با شاه ملعون و پدر ملعونش محشور بفرما اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1401/10/26 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : راه ها ایجاد دغدغه ✍مقدمه : مثلا کسی که نماز صبح او قضا می شود یا فلان واجب را ترک می کند چون دغدغه ندارد، دغدغه نداشتن برای موضوع و مساله ای باعث، إهمال کاری، عدم إهتمام، بی نظمی در أمور و عدم توفیق نسبت به انجام کارها می شود که نتیجه آن محرومیت و خسارت است در این مقاله راهکارهایی برای إیجاد دغدغه إرائه می شود 1⃣ دعا و درخواست از خداوند سبحان : اللهم وفقنا لما تُحبُّ و ترضی 2⃣شناخت صحیح و کامل از موضوع و مسأله(چرا که اگر اهمیت آن کار معلوم بشود إهمال کاری نمی کند) قال اميرالمؤمنين علیه السلام :الناس أعداء ما جهلوا 3⃣ معاشرت و رفاقت با افراد دغدغه مند و با همّت بلند( المعاشرة مؤثرة) 4⃣ مطالعه سیره عملی أولیای الهی 1_انبیاء2_اهل بیت علیهم السلام 3_علمای ربّانی4_شهدا 5⃣ تفکر و تعقل در تجربه خود و دیگران، نسبت به اموری که دغدغه مند نبودند و با چه آثار و پیامدهای بدی مواجه شده اند 6⃣حذف موانع و زمینه های از بین رفتن دغدغه مثلا الف_نپرداختن به کارهای غیر ضروری ب_ مشغول شدن به برنامه های غیر اولویت دار ج_پذیرفتن کارها و مسئولیت های متعدد باعث می شود دغدغه نسبت به برخی کارها و یا همه آنها کم بشود 7⃣تنبل و کسالت (ایاک والكسل) باید قوی و با همت بود ) با ورزش، تغذیه مناسب و تفریحات سالم با نشاط و با اراده شد 8⃣جهان بینی و نگرش صحیح داشتن یعنی: الف_ فقط نفع خود را نبیند ب_دنیائی و مادی محاسبه نکند ج_شخصی و جزئی نگر نباشد (در این صورت زمینه إقدام و عمل هست مثلاً إهتمام به إزدواج آسان، تکثیر نسل و ...) 9⃣ یأس و نا امیدی نباید خود را ضعیف و ناتوان ببیند) 🔟 داشتن مُربی و یا الگوی مطلوب هلک من لیس له حکیم یُرشده ✍ نتیجه : دغدغه یعنی اگر 5 صبح، بلیط پرواز مشهد یا نجف داشته باشیم حتی اگر دیر بخوابیم، ساعت کوکی هم نگذاریم به کسی هم نسپاریم که مرا بیدار کن چون دغدغه جا نماندن از پرواز داریم،به موقع از خواب بیدار می شویم، بنابراین چون ما دغدغه نداریم نسبت به خیلی از کارها تنبلی و ترک می کنیم اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1399/5/2 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : ویژگی های شهید نواب ✍مقدمه : شهید سید مجتبی نواب صفوی از پیشتازان مبارزات اسلامی بر ضد رژیم ستمشاهی و رهبر جمعیت «فدائیان اسلام» بود که در 27 دی ماه سال 1334 همراه سه تن دیگر از همرزمان خود، شهیدان سید محمد واحدی، مظفر ذوالقدر و خلیل طهماسبی به شهادت رسید. 1⃣دغدغه آزادی ایران 2⃣بسیار محکم و بی مهابا 3⃣ مخلص 4⃣ توکل الهی 5⃣ یقین و باور قویّ 6⃣طلبه مؤمن انقلابی 7⃣دغدغه وحدت جهان اسلام 8⃣ إعتلای کلمه حق 9⃣ بینش سیاسی الهی 🔟 شجاعت و شهامت 1⃣ زاهد و إجتناب از دنیاپرستی 2⃣1⃣خودجوش و مستقل 3⃣1⃣حراست ارزش‌های دینی 4⃣1⃣زمان شناس 5⃣1⃣ آتش به اختیار 6⃣1⃣ تأثیرگذاری فکری 7⃣1⃣ نفوذ کلام ✍نتیجه : ویژگی های مذکور در کلام إمامین انقلاب و هم رزمان شهید موجود است که خلاصه آن بیان شد باید درس گرفت چنانچه رهبری فرمود باید گفت که اولین جرقه‌های انگیزش انقلاب اسلامی به وسیله نواب در من به وجود آمد و هیچ شکی ندارم که اولین جرقه‌ها را نواب در دلها روشن کرد. سخنرانی نواب یک سخنرانی معمولی نبود. بلند می‌شد و می‌ایستاد و با شعار کوبنده شروع به صحبت می‌کرد. تمام وجودم مجذوب این مرد بود و به سخنانش گوش می‌دادم و او هم بنا کرد به شاه و دستگاه‌های انگلیس و اینها بدگویی کردن. اساس سخنانش این بود که اسلام باید زنده شود. اسلام باید حکومت کند. اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1401/10/27
✍ فهرست مقالات و محتواهای تولیدشده توسط حمید اکبری راجع به در تقویم در کانال https://eitaa.com/serathamed 1⃣ 27 دی شهادت نواب ویژگی های شهیدنواب https://eitaa.com/serathamed/1748 2⃣ 26 دی روز فرار شاه ویژگیهای شاه و رضا خان https://eitaa.com/serathamed/1744 إدامه دارد إن شاء الله در حال آماده‌ سازی
بسم الله الرحمن الرحیم رهبر حکیم انقلاب درتاریخ 1402/10/2در جمع مردم کرمان و خوزستان فرمودند:همه کسانی که مخاطبانی دارند وظیفه دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند، تلاش شده مطالب مفید، و مناسب، راجع به انتخابات تولید شود، تا ان‌شاءالله سبب مشارکت حدأکثری مردم شود تا همه سهمی در پیمودن راه شهدا و تقویت پرچم شیعه داشته باشیم به فضل الهی ✍فهرست مقالات و محتواهای تولیدشده توسط حمید اکبری، پاسخگوی حرم رضوی، راجع به در کانال https://eitaa.com/serathamed 1⃣موانع مشارکت حدأکثر https://eitaa.com/serathamed/1489 2⃣عوامل مشارکت حدأکثر در قالب طرح 10 پرسش https://eitaa.com/serathamed/1684 3⃣ معیار أصلح بودن در انتخابات بین نامزدها https://eitaa.com/serathamed/1492 4⃣ أنواع مواضع غلط مردم راجع به إنتخابات https://eitaa.com/serathamed/1686 5⃣ ده شُبهه مهم راجع به انتخابات و پاسخ های متعدد(درقالب10مقاله) https://eitaa.com/serathamed/1844 6⃣ سقیفه تا صفین تاکتیک دشمن در انتخابات https://eitaa.com/serathamed/1755 7⃣ تاکتیک دشمن در انتخابات https://eitaa.com/serathamed/1764 8⃣ کُدگذاری حروف رأی https://eitaa.com/serathamed/1830 9⃣ دایره رأی دهندگان در قالب پنج عنوان با حرف میم https://eitaa.com/serathamed/1836 🔟 شکر مسئولیت وجوب شرکت در إنتخابات https://eitaa.com/serathamed/1838 1⃣1⃣ فوتبال و انتخابات 10 مثال در اهمیت رأی https://eitaa.com/serathamed/1848 2⃣1⃣ دلائل شرکت در انتخابات و و جوب رأی دادن https://eitaa.com/serathamed/1852 3⃣1⃣ یازده پرسش مهم راجع به شرکت درإنتخابات https://eitaa.com/serathamed/1853 4⃣1⃣ مفهوم أصلح أصلح به چه کسی می گویند https://eitaa.com/serathamed/1912 5⃣1⃣ راه شناخت و أرزیابی نامزد أصلح https://eitaa.com/serathamed/1917 6⃣1⃣ ده شاخصه نامزد أصلح در کلام اميرالمؤمنين https://eitaa.com/serathamed/1919 7⃣1⃣ نظر سنجی رأی نتیجه رأی در إنتخابات https://eitaa.com/serathamed/1921 8⃣1⃣ أصلح کیست؟ کُد گذاری حروف أصلح https://eitaa.com/serathamed/1924 9⃣1⃣ مشاوره نکات کلیدی در إنتخاب أصلح https://eitaa.com/serathamed/1925 0⃣2⃣ تمثیل آقای قرائتی دلیل شرکت درإنتخابات https://eitaa.com/serathamed/1851 1⃣2⃣ شخصیت شناسی أفرادی که رأی نمی دهند https://eitaa.com/serathamed/1937 2⃣2⃣ أحکام إنتخابات https://eitaa.com/serathamed/1943 3⃣2⃣ إتمام حجّت آخر راجع به شرکت در انتخابات https://eitaa.com/serathamed/1945 4⃣2⃣ حضور قویّ، ظهور قریب https://eitaa.com/serathamed/1947 5⃣2⃣ تخصص یا تعهد به کدام مسئولیت بدهیم؟ https://eitaa.com/serathamed/1950 6⃣2⃣ 8مقاله راجع به أصلح https://eitaa.com/serathamed/2337 ✍ تذکر مهم: 💧الف_در نشر معارف دین و ثواب هدایت دغدغه داشته باشید 💧ب_نقل مطالب و مقالات، همراه با ذکر مُؤلّف+ لینک کانال https://eitaa.com/serathamed بلامانع هست 💧ج_اگر إمکان إنتقال لینک به کانال، یا گروهی ممکن نبود، 1_ به جای لینک.عنوان کانال را به فارسی در ایتا بنویسید: ⬅️ معیار(صراط الحمید) 2_منشن کانال را بفرستید @serathamed ⬅️
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : سرگرمی مؤمن ✍ مقدمه : اسلام با لذّت، تفریح و سرگرمی مخالف نیست مگر اینکه مصادیق دو عنوان باشد1_حرام2_مباح و حلال غیر مفید(چرا که ثمره ای برای إنسان ندارد) در این مقاله موارد لذّت حلال مفید طبق روایات بیان می شود تا بتواند نشاط، آرامش و قوّت لازم را برای عبادت و کسب رضایت الهی به دست آورد ✍لذّت های ممدوح 1⃣ شنا کردن رسول اللّه صلي الله عليه و آله : خَيرُ لَهوِ المُؤمِنِ السِّباحَةُ. بهترين تفريح مؤمن ، شناست 2⃣ أسب سواری 3⃣ تیر اندازی  عنه صلي الله عليه و آله : أحَبُّ اللَّهوِ إلَى اللّه ِ تَعالى إجراءُ الخَيلِ وَالرَّميُ .دوست داشتنى ترين تفريح نزد خداوند متعال ، اسب سوارى و تيراندازى است 4⃣ لذّت بردن از همسر 5⃣ شوخی کردن با برادران دینی و دوستان صالح 6⃣ خواندن نماز شب الإمامُ الباقرُ عليه السلام : لَهوُ المؤمنِ في ثَلاثةِ أشياءَ : التّمَتُّعُ بالنِّساءِ ، و مُفاكَهَةُ الإخوانِ ، و الصّلاةُ باللّيلِ . امام باقر عليه السلام : سرگرمى مؤمن در سه چيز است: لذّت بردن از زنان، بذله گويى با برادران و نماز شب. ✍ نکات و نتایج : 1_مؤمن به هر کاری مشغول نمی شود، لذت مباح و حلال را هم باید مدیریت کرد، چون هر حلالی، مفید نیست 2_مصادیق مباح مفید، منحصر به موارد مذکور نیست، بلکه شامل هر لذّتی که باعث قوّت و نشاط انسان در تجارت و عبادت در راستای کسب رضایت الهی باشد، می شود 3_موارد مذکور، دو گونه اند:برخی لذّت برای تقویت جسم و برخی برای تقویت روح، روان و فکر است پس باید به هر دو بُعد انسان(جسم و روح) توجه دلشت 4_لذت نباید فقط جنبه دنیوی و مادی داشته باشد بلکه باید جنبه أُخروی، و معنوی را هم اهمیت داد برخی فقط باشگاه بدن سازی می روند، و فقط عضلات خود را قوی کرده اما به مسجد و سجاده سر نمی زند تا روح، قلب و ذهن خود را قویّ کند 5_مؤمن واقعی فقط اهل نماز شب نیست بلکه از حیث جسمی نیز، قویّ و آمادگی جسمانی برای کارهای جهادی دارد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/10/28 تهران
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع وضعیت ما پس از دنیا در قالب 4 عنوان با حرف میم ✍مقدمه : امام سجاد عليه السلام در یک بیان بدیع و أدیبانه وضعیت ما را پس از دنیا، خلاصه تبیین می کنند يابنَ آدَم إِنَّكَ 1⃣ مَيِّتٌ 2⃣وَ مَبْعُوثُ 3⃣ وَ مَوْقُوفٌ بَيْنَ يَدَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ 4⃣مسؤولٌ، فَأَعِدَّ لَهُ جَوابا. ای فرزند آدم ای انسان تو خواهی مُرد و سپس محشور میشوی و در پیشگاه خداوند جهت سوال و جواب احضار خواهی شد، پس جوابی (قانع) کننده و صحیح در مقابل سؤالها برایش مهیا و آماده کن. تحف العقول: ص ۲۰۲ بحارالانوار:ج ۷۰،ص۶۴ح ۵ اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم پاسخگوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/10/28
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : سقیفه تا صفین تاکتیک دشمن در انتخابات ✍ مقدمه : دشمنان اگر بتوانند از ابتدا نمی گذارند حکومت اسلامی تشکیل شود مانند جریان سقیفه (توسط ابوبکر و عُمرو )مردم از حاکمیت حق محروم شده اند، و پس از إقبال مردم پس از 25 سال، اميرالمؤمنين علیه السلام موفق به تشکیل حکومت شد(أولین حکومت دموکراسی واقعی بعد از پیامبر اکرم، چون کار خُلفای غاصب، کودتا بود نه إنتخابات واقعی) حال دشمن برای تغییر حکومت اسلامی باید جنگ نرم و فریب کاری را بیأندازد،روی جهل مردم، موج سواری می کند و جریان حکمیت را( پس از قرآن سر به نیزه کردن و ایجاد شبهه در دلها) مطرح می کند، تا قدرت و حکومت را به نفع خود باز پس گیرد و این چنین طرح بحث می کند:👇 🔥عمروعاص به ابوموسی گفت :تو رأی نده من هم رأی نخواهم داد تا باهم موفق شویم.. 🍐ابوموسی داد و عمرو عاص به معاویه رأی داد و تشکیل حکومت الهی صدها سال به تاخیر افتاد. 🚨هشدار 1_رأی ندادن،2_رأی سفید دادن،3_ رأی باطل دادن (نوشتن أسامی غلط،یا أسامی غیر نامزدها) همه این موارد یعنی پاس گُل به دشمن، میدان دادن به دشمن! یعنی ابوموسی بودن در تکرار تاریخ ✍نتیجه : اکنون که بعد از حدود 1440 سال، شیعه، موفق به تشکیل حکومت اسلامی شد مواظب باشیم در پازل دشمن بازی نکنیم، یعنی: 1_عمرو عاص‌های زمانه‌ات را بشناس!و خودت نیز عمرو عاص نباش(تا نه فریب بخوریم نه فریب بدهیم) 2_مثل ابوموسی هم نباش،که أحمق، بی بصیر، ترسو، و دنیا طلب بود و نسبت به دین و ولایت دغدغه مند نبود اگر🥔 ابوموسی، با اهل تقوا و بصیرت، مشورت می کرد چنین فریب نمی خورد بپرسیم،بفهمیم،عوام نباشیم، بزرگترین گناه،گناهان اجتماعی و سیاسی است که به بیت المال، به حکومت اسلامی و به مردم ضربه زدن است، مردم اگر بعد از پیامبر،در سقیفه از خلفای غاصب حمایت نمی کردند،یا در صفین دوباره إشتباه عمل نمی کردند، باطل، فاسق، ظالم، ناصالح قدرت نمی گرفت اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 140210/29
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : 25 دقیقه فرصت دعای مستجاب روز جمعه عَنْ اَبى عَبْدِاللّهِ عليه السلام قالَ: اَلسّاعَةُ الَّتى تُسْتَجابُ فيهَا الدُّعآءُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ مابَيْنَ فَراغِ الاِْمامِ مِنَ الْخُطْبَةِ اِلَى اَنْ يَسْتَوِى النّاسُ فىالصُّفُوُفِ وَساعَةٌ اُخْرى مِنْ اخِرِالنَّهارِ اِلى_'feغُرُوبِ الشَّمْسِ. [«وسائل الشيعه / ج 5 / ص 46»] امام صادق عليه السلام فرمود: ساعتهايى از روز جمعه كه دعا مستجاب مى شود: 1⃣ فاصله بين فراغت امام از خطبه تا تنظيم صفوف (تا آغاز نماز جمعه) مثلا حدود 5 دقیقه 2⃣ و آخرين ساعت روز جمعه تا غروب آفتاب است (20 دقیقه تا اذان مغرب) ✍نتیجه : خدای کریم و رحیم چنین فرصت های گُل زدن را به ما می دهد اما إنسان غافل در حال خسارت و جسارت هست از این همه فرصت ها زمان ها و مکان ها، افراد،و احوال طلائی را بشناسیم و از آنها بهترین استفاده را ببریم إن شاء الله اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/1/29
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: درس هایی از فوتبال⚽️ 🏆مقدمه : در ایام برگزاری فوتبال جام ملّت های آسیا،مناسب است در کنار لذّت نگاه به بازی های فوتبال،توجه معرفتی نیز داشت و درس ها و تذکرهائی از فوتبال برای سبک زندگي صحیح، برای رشد وکمال انسان فرا گرفت تمثیل روش آیات و روایات در تبلیغ و هدایت است إن شاءالله این مقاله سبب تذکر، توبه و تغییر ما در سبک زندگي شود 1⃣فرصت گُل زدن برا همیشه به راحتي پیش نمی آید پاس گل اومد بزن و إلا ندامت و باخت بازی وملامت درپی دارد تو زندگی ایام(نفحات و نسیم های رحمانی) و فرصت های زیادی هست باید از این پاس گلها و دروازه بازاستفاده کرد رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنّ لِرَبِّكُم في أيّامِ دَهرِكُم نَفَحاتٍ، فَتَعَرَّضُوا لَهُ لَعَلَّهُ أن يُصِيبَكُم نَفحَةٌ مِنها فلا تَشقَونَ بَعدَها أبدا پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : همانا از سوى پروردگار شما در طول عمرتان نسيم هايى مى وزد ، پس خود را در معرض آنها قرار دهيد، باشد كه نسيمى از آن نفحات به شما بوزد و زان پس هرگز به شقاوت نيفتيد مثل فرصت جوانی، ماه رمضان، محرم، زیارت، مسجد،نماز اول وقت، إحسان به والدین،خدمت مردم و،،،، 2⃣ اگر خودت توانایی یا زمینه گل زدن نداری به دیگری پاس بده تو هم نتيجه و خیر آن را می بینی مانع خیر و پیشرفت دیگران و جامعه نباشیم، قرآن (سوره قلم12) مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ  مانع خير متجاوز گناه پيشه نباشیم 3⃣اگر بازیکنان تلاش لازم را انجام دهند حتی اگر گل نزنند و حتی اگر به ظاهر شکست هم بخورند پیروزند قرآن می فرماید (إحدی الحسنیین یعنی یکی از دو نیکی) مهم عمل به وظيفه است اگر به گل رسیدیم برنده ایم اگر نزدیم باز هم برنده ایم چون تلاش لازم شده( برد برد یعنی طوری عمل کن که در هر صورت تو برنده باشی مانند صلح امام حسن و قیام امام حسین علیهما السلام که هر دو حرکت پیروزی به نفع شیعه بود 4⃣در شکست یا پیروزی تیم، همه نقش دارند مثل موتور ماشین یک قطعه خراب آن، باعث توقف ماشین است برا پیشرفت و پیروزی خانواده و جامعه همه اعضاء و افراد مؤثر و مسؤولند(کسی نگوید چرا دیگران کاری نمی کنند یا اول باید جامعه درست شود همه ما نقش و وظیفه ای داریم 5⃣ممکن است بازیکن و تیمی گل های متعددی بزنند اما به خاطر تاکتیک ضعیف و عملکرد ضعیف دروازه بان و دفاع گل زیاد هم بخورند گاهی کارهای خیر و خوب زیادی انجام می دهیم اما آن را حفظ نمی کنیم با گناهان زیاد گل های متعددی می خوریم 6⃣گاهی تیم گل به خودی میزند یا پاس گل به تیم مقابل می دهد مواظب باشیم برخی رفتارها و گفتارها گل به خودی است ضربه به دین و انقلاب و حیثیت و خانواده خود نزنیم 7⃣نباید تیم یا یکی از بازیکنان نقطه ضعف از خود نشان دهد چرا که حریف جرأت و طمع نفوذ و حمله پیدا می کند اگر در مقابل نفس أماره و شیطان ضعیف باشیم راه نفوذ و گل خوردن را باز گذاشته ایم 8⃣در مسابقات هدف تیم صرفا بازی و سرگرمی نیست، یکی از اهداف عالی آن می توان نشان دادن قدرت سیاسی باشدامام عسکری علیه السلام فرمود ما للعب خلقنا (ما برای بازی خلق نشده ایم) بل للعلم و العباده(برای معرفت و معنویت خلق شده ایم) مواظب باشیم نه بازی کنیم نه بازی بدهیم و نه ما رابازی دهند ما بی هدف و یا رها شده نیستیم 9⃣فوتبال 90نهایت 120دقیقه است نبایدتلاش و گل را به دقایق آخر گذاشت بایدبدانیم عمر مامحدود است تا که دستت می رسد کاری بکن فکرکن درنهایت درسن45سالگی (نصف90 دقیقه فوتبال)نیمه اول عمرت تمام می شود ممکن است تو را تعویض کنند یا اینکه دیگر حال و توانی در نیمه دوم عمرت برای عبادت وخدمت نداشته باشی 🔟هر خطایی در فوتبال، تحت نظارت 3داور است با 2کارت زرد یا یک کارت قرمز موجب اخراج بازیکن هست شاهدان اعمال(خدا،رسول،امام، فرشتگان،زمین و زمان حتی دست و پا و پوست بدن) ما را رصد می کنند ببین چند کارت زرد و قرمز داری؟! ممکن است از بهشت إخراجت کنند امیرالمؤمنین علیه السلام (أَلاَ حُرٌّ يَدَعُ هذِهِ اللُّمَاظَةَ لاَِهْلِهَا؟ إِنَّهُ لَيْسَ لاَِنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلاَّ الْجَنَّةَ، فَلاَ تَبِيعُوهَا إِلاَّ بِهَا).آيا آزادمردى پيدا نمى شود كه اين ته مانده غذای لای دندان ودهان را به اهلش واگذارد؟ بدانيد وجود شما بهايى جز بهشت ندارد آن را به چيزى جز بهشت نفروشيد»حکمت 456 🏆نتیجه : طوری زندگی کنیم وقتی عکس وعمل ما را دیدند بگویند ای والله گلُ زد مثل حاج قاسم سلیمانی اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1400/4/21 جهادتبيين یعنی تولیدمحتوا
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تأمّلی در زیارت رجبیه ✍مقدمه : ابوالقاسم حسین بن روح که نایب خاص حضرت صاحب‌الامر (عج) است روایت کرده که آن‌حضرت فرمود: در ماه رجب در هر زیارتگاهی از زیارتگاه‌های شریف که باشی به این زیارت صاحب مزار را زیارت کن. پس چون وارد حرم می‌شوی بگو: 💧الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى أَشْهَدَنا مَشْهَدَ أَوْلِيائِهِ فِى رَجَبٍ، ستایش ویژه خداوند است که ما را در ماه رجب در محضر اولیایش حاضر کرد ✍نکات: 1⃣ یکی از نعمت های ویژه الهی، توفیق زیارت امام هست که باید حمد کرد(الحمدالله) 2⃣ حضور در مشهد إمام برای زیارت موضوعیت دارد، پس نگوئیم فقط از دور 3⃣ دعوت امام، و همّت انسان هر دو در توفیق زیارت لازم است اما تا خدا نخواهد إتفاقی نمی أفتد 4⃣ ماه رجب، ماه ویژه برای زیارت و دعاست 5⃣ واژه اولیاء منحصر به اهل‌بیت علیهم السلام نیست هر کسی که مصداق اولیای الهی اند باید به مشهد و مزار آنها رفت مانند شهدا، علمای ربّانی، 💧وَأَوْجَبَ عَلَيْنا مِنْ حَقِّهِمْ مَا قَدْ وَجَبَ، و آنچه را که از حق ایشان بر ما واجب بود، واجب کرد 1⃣ اطاعت از امام، واجب الهی است 2⃣ ( قد وجب) یعنی قبل از اعلام وجوب توسط خدا و حتی قبل از خلق ما، إطاعت امام واجب بوده و بعد خلقت هر کسی که در مقام امامت فکر کند می فهمد کسی که دارای علم الهی و عصمت هست باید از او إطاعت کرد حتی اگر خدا أمر، نکرده باشد(چون دستور عقل و حکم ارشادی است) 3⃣ حمد در این زیارت برای دو چیز است 1_حضور در مشهد إمام 2_وجوب از إطاعت إمام 💧وَصَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ الْمُنْتَجَبِ، وَعَلَىٰ أَوْصِيائِهِ الْحُجُبِ، و درود خدا بر محمّد، برگزیده خدا و جانشینان در پرده‌های (رحمتش)، 1⃣ بعد از حمد الهی، صلوات بر پیامبر اکرم،و اهل بیت علیهم السلام لازم است و اصلا حمد را برای همین محبت و اطاعت، باید داشته باشیم 2⃣ در دعا، مناجات و زیارت یاد بگیریم زیبا سخن بگوئیم(رجب، أوجب،وجب، المنتجب،الحجب) 3⃣ مراد از اینکه امامان در حجاب ها هستند چند احتمال وجود دارد 1_نمی توان معرفت واقعی به امام پیدا کرد 2_إمامان در مراتب عالی نورانیت هستند 3_آدم ها به حاطر گناهان، نمی توانند حیات و سلام امام را حسّ کنند چون در حجاب اند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed تو راه مشهد1402/10/30 صفحه أوّل⬅️ إدامه دارد
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تأملی در کلام امام جواد علیه السلام من أصغی إلی ناطق فقد عبده فإن کان الناطق عن الله فقد عبدالله و إن کان الناطق ینطق عن لسان إبلیس فقد عبد ابلیس 1⃣ در هرصورت انسان در دنیا نقش عبد دارد یا عبدالله یا عبد شیطان 2⃣ در عالم دو صدا بیشتر وجود ندارد صدای خدایی صدای شیطانی 3⃣ ناطق می تواندشامل کتاب، نقاشی، فیلم ، متن، ‌موسیقی وهرچیزی که پیام ونطقی داشته باشد، بشود هرچند ناطق به ظاهر بی صدا باشد(پس مواظب باش گوش و چشم و قلب خود را به چه نطقی می سپارید به تعبیر قرآن: أنظر الی طعامک) 3⃣شروع تبعیت و بندگی، گوش سپردن است هشدار ببین گوش و چشمت را برای چه کسی باز گذاشتی 4⃣ اگر حرف خدایی باشد اما اگر از لسان إبلیس باشد نباید گوش کرد چون بندگی شیطان است 5⃣گوش دادن همانا بنده شدن همانا (قد برای حتمی بودن اتفاق هست) 6⃣هر کسی حتی مؤمن، متقی و حتی مجتهد ممکن است عبد شیطان بشود چون گوش به صدای شیطانی داده است (من موصول عام و مشترک هست) 7⃣ممکن است ندا و ناطق از درون خود فرد باشد فقط دنبال ناطق بیرونی نباشیم ببین چه نوع نطقی از درون می شنوی 8⃣کلمه( اصغی الی) به معنای التفات و اعتنا و تمایل و تعلق داشتن و گوش سپردن است پس هر نوع گوش دادنی عبودیت نیست 9⃣هرکسی گاهی ناطق هم هست مواظب باشد لسان ابلیس نباشد بلکه افراد را بنده خدا کند اگر از خدا بگوید 🔟 انسان یا ناطق است یا سامع یا هردو راه سلوک و صعود یا راه سقوط؟ بستگی دارد انسان در هر وضعیتی (چه ناطق و چه سامع)رنگ الهی داشته باشد و إلّا یا خود شبطان است یا عبد شیطان اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 99/12/3
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : أهمیّت سکوت تأملی در کلام امام جَواد عليه السلام: لَوْ سَكَتَ الْجاهِلُ مَا اخْتَلَفَ النّاسُ.  اگر نادان سخن نگويد. مردم اختلاف نمى كنند 1⃣ جاهل به دو معنا است یا الف_عالم نیست ب_عاقل نیست ممکن است کسی عالم باشد اما عاقل نباشد مانند عمرسعد ملعون 2⃣ اگر بین دو نفر یا دو گروه، اختلاف می شود یکی یا هر دو جاهل هستند 3⃣ممکن است مراد حدیث این باشد اگر خواص، در جائی که باید حرف بزنند تا با اعلان موضع، مردم راه را پیدا کنند اما با سکوت، باعت اختلاف شده (یعنی سکوت خواص، کار جاهلانه بود، چرا که اگر سکوت نمی کرد مردم اختلاف نمی کردند 4⃣ اگر حرفی که باعث اختلاف در بین مردم شود حرف جاهلانه هست حتی اگر از سوی استاد حوزه یا دانشگاه صادر شده باشد(در واقع جاهل است اما در لباس اهل علم) 5⃣ خانواده یا جامعه برای حلّ اختلاف باید به سراغ عالم و عاقل بروند اگر بزرگتری از حیث علم و عقل در یک گروه و جمع باشد اختلاف ها کنار می رود 6⃣ اختلاف علمی و سلیقه‌ای، کاملا طبیعی است معنای کلام امام این نیست که چنین اختلافی نباشد بلکه 1_ حرفی نسنجیده نزنیم که باعث اختلاف شود 2_در صورت اختلاف سلیقه‌ای و علمی، یکدیگر را تحمل کنیم 7⃣ احتمال دارد معنا این باشد که از حرف جاهل نترسیم چرا که همین حرف جاهلانه باعث گفتگو و تبادل نظر بین مردم و باعث پختگی فکر و پیشرفت علم می شود یعنی عدم اختلاف، باعث رکود علم می گردد(إختلاف به معنای رفت و آمد باشد یعنی اگر انتظار داشته باشیم جاهل حرف نزند، پرسش و پاسخ و گفتگو و تعلیم و مراجعه به کارشناس إتفاق نمی أفتد) ،اميرالمؤمنين علیه السلام فرمودند :: العلم نقطة کثرها الجاهلون. علم، تنها یک نقطه است که نادان‌ها آن را زیاد کرده‌اند. 8⃣ خانواده و جامعه علمی، رشد یافته و بدون اختلاف در کنار هم زندگی می‌کنند چنانچه گفته شد اگر انبیاء الهی با هم زندگي می کردند هیچ اختلافی نداشته اند چون حق و از روی عقل و علم حرف می زدند 9⃣ در جامعه هر چقدر تعداد جاهل بیشتر باشدمیزان و مقدار اختلاف زیاد تر است 🔟 سیاست متولیان فرهنگی و نظام اسلامی باید جهل زدائی و جهاد تبيين باشد تا جامعه دچار اختلاف و فتنه نشود همان کاری که حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام انجام دادند وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ... و بی دریغ خیرخواهی کرد و جان خود را در راه تو داد ؛ تا بندگانت را از جهالت و نادانی و گمراهی برهاند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم علیه السلام کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی @serathamed قم مقدسه 1401/11/12
بسم الله الرحمن الرحیم ✍فهرست مقالات و محتواهای تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی راجع به علیه السلام در کانال https://eitaa.com/serathamed 1⃣ أهمیت سکوت جاهل تأمّلی در کلام امام جواد https://eitaa.com/serathamed/1762 2⃣ گوش دادن به سخنگو عبدالله یا عبدالشیطان با تأمّلی در کلام امام جواد https://eitaa.com/serathamed/1761 3⃣ زندگینامه امام جواد https://eitaa.com/serathamed/1010 4⃣ أحادیثی از إمام جواد در قالب 10 عکس نوشته https://eitaa.com/serathamed/430 5⃣ مصادیق زینت توسط امام جواد علیه السلام https://eitaa.com/serathamed/420 6⃣ تأمّلی در کلام امام جواد علیه السلام راجع به إصلاح جامعه https://eitaa.com/serathamed/2307 7⃣ دو ذکر نجات بخش در کلام امام جواد علیه السلام https://eitaa.com/serathamed/2312 ✍ تذکر مهم: الف_در نشر معارف دین و ثواب هدایت دغدغه داشته باشید ب_نقل مطالب و مقالات، همراه با ذکر مُؤلّف+ لینک کانال، بلامانع هست اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
موضوع : تاکتیک دشمن در انتخابات ✍ مقدمه : دشمنان اگر بتوانند از ابتدا نمی گذارند حکومت اسلامی تشکیل شود مانند جریان سقیفه (توسط ابوبکر و عُمر) مردم از حاکمیت حق محروم شده اند و پس از إقبال مردم پس از 25 سال، اميرالمؤمنين علیه السلام موفق به تشکیل حکومت شد(أولین حکومت دموکراسی واقعی بعد از پیامبر اکرم، چون کار خُلفای غاصب، کودتا بود نه إنتخابات حال دشمن برای تغییر حکومت اسلامی باید جنگ نرم و فریب کاری را بیأندازد،روی جهل مردم، موج سواری می کند و جریان حکمیت را( پس از قرآن سر به نیزه کردن و ایجاد شبهه در دلها) مطرح می کند، تا قدرت و حکومت را به نفع خود باز پس گیرد و این چنین طرح بحث می کند 🔥عمروعاص به ابوموسی گفت :تو رأی نده من هم رای نخواهم داد تا باهم موفق شویم.. 🍐ابوموسی رای سفید داد و عمرو عاص به معاویه رأی داد و تشکیل حکومت الهی صدها سال به تاخیر افتاد. ✍نتیجه : اکنون که بعد از 1400 سال، شیعه، موفق به تشکیل حکومت اسلامی شد مواظب باشیم در پازل دشمن بازی نکنیم، یعنی: 1_عمرو عاص‌های زمانه‌ات را بشناس!و خودت نیز عمرو عاص نباش(تا نه فریب بخوریم نه فریب بدهیم) 2_مثل ابوموسی هم نباش،که أحمق، بی بصیر، ترسو، و دنیا طلب بود و نسبت به دین و ولایت دغدغه مند نبود اگر🥔 ابوموسی، با اهل تقوا و بصیرت، مشورت می کرد چنین فریب نمی خورد بپرسیم،بفهمیم،عوام نباشیم، بزرگترین گناه،گناهان اجتماعی و سیاسی است که به بیت المال، به حکومت اسلامی و به مردم ضربه زدن است، مردم اگر بعد از پیامبر،در سقیفه از خلفای غاصب حمایت نمی کردند،یا در صفین دوباره إشتباه عمل نمی کردند، باطل، فاسق، ظالم، ناصالح قدرت نمی گرفت اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/11/2مشهد مقدس
✍ فهرست مقالات و محتواهای تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی راجع به علیهم السلام در کانال https://eitaa.com/serathamed 1⃣ پیامبر اعظم صلّی الله علیه و آله 2⃣ أمیر المؤمنین علیهاالسلام 3⃣ فاطِمَةَ الزَّهْراءُ 4⃣ امام حسن مجتبی 5⃣ امام حسین علیه السلام 6⃣ امام زین العابدین 7⃣ امام باقر علیه السلام https://eitaa.com/serathamed/2326 8⃣ امام صادق علیه السلام 9⃣ امام کاظم علیه السلام https://eitaa.com/serathamed/2419 🔟 امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/serathamed/2197 1⃣1⃣ امام جواد علیه السلام https://eitaa.com/serathamed/1763 2⃣1⃣ امام هادی علیه السلام https://eitaa.com/serathamed/2418 3⃣1⃣ امام عسکری علیه السلام 4⃣1⃣ امام زمان علیه السلام 🚨 فهرست مذکور در حال آماده شدن و تکمیل هست ان شاء الله