eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.5هزار دنبال‌کننده
492 عکس
155 ویدیو
9 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
حمید اکبری: موضوع :خلاصه معرفت به دین در10پرسش 1_منبع دین؟ فرآن و عترت🌺 اطیعوا الله واطیعو الرسول و اولو الامر منکم 2 فلسفه دین؟ رسیدن به حیات طیبه 🍎 استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکن لما یحییکم 3ماهیت دین؟ اسلام و مذهب 12امام ✈️ إن الدین عندالله الاسلام 4نقشه وراه رسدن به هدف دین؟4مرحله دارد 🔑 الف _معرفت إنما یخشی الله من عباده العلماء ب_اطاعت ما آتیکم الرسول فخذوه وما نهیکم عنه فانتهوا ج_استقامت ربنا الله ثم استقاموا د_رضایت الهی إرجعی الی ربک راضیة مرضیة 5_دشمن دین؟ 😡 الف_نفس اماره (إن النفس لأمارة بالسؤء) ب_شیطان (إن الشیطان لکم عدو مبین) 6_نصاب دین؟ 📐 الف _توحید تشریعی ب_نبوت پیامبر خاتم ج_امامت امام عصر( 12امامی) د_عدل الهی با تفسیر شیعه ه_معاد جسمانی و روحانی 7_قلمرو دین؟ 🕋 الف_ جاودانی ب_ جهانی ج_ جامع 8_عناصر و اجزاء دین؟ 🔧 عقاید احکام اخلاق و آداب 9_اصول دین؟ توحید نبوت امامت عدل معاد 10_فروع دین؟ نماز روزه زکات خمس حج جهاد تولی تبری امر به معروف و نهی از منکر
موضوع :تأمّلی در کلام امام عسکری علیه السلام ما للعب خلقنا بل للعلم و العباده " ما برای بازی خلق نشدیم بلکه برای علم آموزی و بندگی خدا خلق شدیم" چند نکته در باره این حدیث: 1⃣- هرکاری که انسان را از علم و عبادت باز دارد بازی و لهو و لعب است. 2⃣- علمی که ثمره آن تواضع؛ اخلاص و عبودیت نگردد بازی است. 3⃣- عبادتی که به عبودیت منجر نشود یعنی عبادت بدون ولایت که ثمره آن مخالفت با امام است؛ خود یک بازی است ولو در قالب جهاد باشد. 4⃣- بازی که منجر به عبادت و بندگی خدا شود در واقع بازی نیست بلکه عبادت است. 5⃣- دنیا طبق فرمایش قرآن لعب و بازیست؛ پس مشغول شدن به دنیا انسان را از علم و عبادت باز میدارد. 6⃣- اگر مُشوّق و مُؤیّد بازی باشی ولو خودت بازی نکنی تو هم مشغول بازی و لعبی. 7⃣- کسی که انگیزه و هدفش؛ علم و عبادت باشد نه بازی می کند و نه بازی می خورد و نه بازی می دهد. 8⃣- بین علم و عبادت هم افزائیست.ابتدا علم و معرفت؛ سبب می شود که انسان اهل عبادت شود و عمل و عبادت هم باعث می شود انسان عالمتر شود چرا که در حدیث داریم: " من عمل بما علم علمه الله علم ما لم یعلم" یعنی هرکس به آنچه دانست عمل کرد خدا آنچه که او نمی داند را به او یاد می دهد. قرآن کریم می فرماید اتقوالله و یعلمکم الله"تقوا پیشه کنید خدا هم شما را عالم می کند. وهردو(علم و عبادت) انسان را از لهو ولعب باز می دارد. 9⃣- نیت و انگیزه و هدف عمل مهم است اگر ملاک خودخواهی یا صرفا جلب رضایت مردم باشد نه خدا،!!! پس بازی است یعنی دنبال سوت و کف و تشویق دیگران رفتن است. 🔟- علم و عبادت نباشد می شود عصبیت و عصیان؛ پس بازی، گناه یا زمینه گناه است. باید بازی هم ارتقاء علمی و یا عبادت باشد و الا در جهل می ماند. ✍نتیجه : طبق بیان امام عسگری علیه السلام هر کاری که در این عالم از ما صادر می شود از سه تا (عین) خارج نیست: الف_ یا علم است ب_یا عبادت است ج_یا عبث و عصیان است مثلا اگذ انسان می خواهد فیلم یا سریالی ببیند یا ورزش یا تفریح کند و هر کاری می خواهد انجام دهد ملاحظه و تلاش کند کارش رنگ علم و عبادت داشته باشد یعنی ببیند آیا فلان کار، باعث می شود علم (مفید) او زیاد می شود یا عبادت خدا حساب می شود؟ بعد اقدام کند برخی بازی می کنند ولی عبادت است یا علم و برخی عبادت می کنند اما در واقع بازی می کند! ما برای بازی خلق نشدیم، آدم عاقل کاری می کند که کارش هم علم باشد هم عبادت، یعنی اگر عبادتی می کند علمی نیز از عبادت خود استفاده می کند مثلا در محتوای نماز و ادعیه تفکر می کند، کسب علم مفید نیز عین عبادت است اگر هدف کسب رضایت الهی و تقرب به خدا باشد و ثمره آن اخلاص در عمل، تواضع، عبودیت و خشیت خدا باشد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 99/8/3
موضوع :انتظارات امام منتظر علیه السلام 1⃣ دعای فرج و سلامتی در حق امام عصر علیه السلام "أکثروالدعاء بتعجیل الفرج فإن فی ذلک فرجکم 2⃣ تقوا 3⃣ اجتهاد و تلاش (بیکار و تنبل و بی تفاوت نباشد) 4⃣ عفت و حیاء 5⃣ سداد(محکم بودن) صبر و استقامت امیرالمؤمنین فرمودند :أعینونی بورع و اجتهادو عفة و سداد 6⃣ شناخت و معرفت به دین 7⃣ اهتمام به کمک دیگران و حل مشکل نیازمند 8⃣ شجاعت و قوی بودن 9⃣ کسب حلال 🔟 اصلاح ذات البین و حلّ اختلاف حمیداکبری1401/12/5 صلوات@serathamed
موضوع:عوامل توفیق الهی ✅مقدمه چگونه عده ای موفق به عنایت ویژه خدای سبحان قرار می گیرند مثلا مادران معصومین علیهم السلام یا مادر عباس علیه السلام و یا شهدا (سلیمانی وحججی و،،،) چگونه به این توفیق دست یافته‌اند؟ از آيات و روایات، مواردی به دست می آید که انشاءالله با عمل به آنها، اسباب توفیق برای انسان فراهم می گردد 1⃣نیت خالصانه (ألأعمال بالنیات) قصد و اراده جدّی برای اصلاح و تحوُّل داشته باشد 2⃣ دعا و توسل (أللهم ارزقنا توفیق الطاعة) 3⃣ داشتن رفقای صالح (المعاشرة مؤثرة) 4⃣ إحسان و احترام به والدین (وبالوالدین احسانا) 5⃣ ذکر و یاد خدا (أذکرونی أذکر کم) 6⃣ وفای به عهد (أوفوا بعدکم أوف بعهدی) 7⃣شکر قلبی و لسانی وعملی (لإن شکرتم لأزیدنکم) 8⃣تعظیم شعائر الهی (ومن یعظم شعائر الله فإنها من تقوی القلوب) 9⃣جهاد (من جاهد فینا لنهدینهم سبلنا) 🔟صبر (درعبادت و مصیبت و معصیت) (و بشر الصابرین) 1⃣1⃣خدمت به مردم و حل مشکل آنان (من کان فی حاجة أخیه المؤمن کان الله فی حاجته) 2⃣1⃣ دعا در حق دیگران (من دعا لأخیه المؤمن بظهر الغیب نودی من العرش فلک مأة ضعف) 3⃣1⃣ إستغفار و توبه إستغفروا ربکم یرسل السماء علیکم مدرارا و یمددکم بأموال و بنین 4⃣1⃣کنترل حواس 5گانه غضوا ابصارکم ترون العجائب 5⃣1⃣عفو و رحم من لایرحم لایرحم 6⃣1⃣همسر صالح نعم العون علی طاعة الله 7⃣1⃣ إهتمام به آداب و مستحبات و سنن نبوی(حدیث قرب نوافل) 8⃣1⃣ إخلاق خوب باعث توفیق و توسعه رزق مادی و معنوی هست 9⃣1⃣در معرض نسیمهای رحمانی قرار گرفتن ألا فی أیام دهرکم نفحات ألا فتعرضوا لها باید به اماکن مقدس و ایام الله اهمیت داد 0⃣2⃣تقوا یرزقه من حیث لایحتسب 1⃣2⃣تغذیه حلال کلوا من الطیبات واعملوا صالحا 2⃣2⃣ أدب 3⃣2⃣ إرتباط با عالم ربانی هلک من لیس له حکیم یرشده 4⃣2⃣ إخلاص 5⃣2⃣سخاوت و کرامت 6⃣2⃣صدقه (کل معروف صدقه) 7⃣2⃣ بغض وتبری نسبت به دشمنان دین 8⃣2⃣ناصح و خیرخواه (بد خواه کسی نباشد) 9⃣2⃣تلاش و همت مضاعف لیس للإنسان إلا ما سعی پرهيز از کسالت و تنبلی 0⃣3⃣صله رحم 1399/11/8حمیداکبری تقدیم به مادر گرامی ابالفضل علیه السلام صلوات@serathamed
موضوع: کارهای مطلوب در ماه مبارک مقدمه : امام سجاد(علیه السلام) هنگام فرارسیدن ماه مبارک در دعای44صحیفه درقالب دعا مطالبی رافرمودند که شایسته است انسان آنها را انجام دهد: 🌙1_.اهمیت به اوقات نماز و توجه به ارکان ان. الحافظین لارکانها، الموحدین لها فی اوقاتها🕋 🕰 🌙2_.صله رحم وفقنا فیه لان نصل ارحامنا👨‍👩‍👦‍👦 🌙3_.رسیدگی و توجه به همسایگان🏘 ان نتعاهد جیراننا 🌙4_.ردّ مظالم💰💶 وان نخلص اموالنامنالتبعات 🌙5_.زکات و خمس را حساب کنید💰🌾 وان نطهرها باخراج الزکوات 🌙6_.اشتی با کسی که با ما قهر کرده💝 وان نراجع من هاجرنا 🌙7_.انصاف و عدالت در حق کسی که نسبت به ماظلم کرده⚖ وان ننصف من ظلمنا 🌙8_.مسالمت با کسی که با ما دشمنی وتعدی کرد🙋‍♂ 😄 وان نسالم من عادانا 🌙9_.تبری جستن از دشمنان اولیای دین😡 حاشی من عودی فیک ولک مگر کسی که در راه تو و به خاطر تو با او دشمنی شده باشد فانه العدو الذی لا نو الیه(با او دوستی نکنیم) 🌙10_.اعمال شایشته🤲 🌺 وان نتقرب الیک فیه من الاعمال الزاکیه 🌙11_.پرهیز از ریا📷 📹 👀 خلص ذلک کله من ریا المرایین 🌙12_.پرهیز ازگناه 🔥🏃‍♂ اجلال حرمته والتحفظ مما حضرت فیه(خودداری از آن چه ممنوع کردی) ✅تذکر: این دعا دارای سه مرتبه الحمدلله و هشت مرتبه صلوات بر پیامبر و آله هست حمید اکبری.99/2/13 صلوات@serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:معیارخودشناسی ✍ مقدمه: معیارهائی وجود دارد که انسان می تواند خود را ارزیابی کند تا برخی توهم خوب بودن خود و عملش را نداشته باشند البته این ملاک ها، علت تامه نیست اما نشانه و زمینه ذات بد هست که باید در خود تجدید نظر و تحول ایجاد کند 1⃣ نوع آثار و ثمره عمل هر کسی ببیند نسلش، گفتارش، تولیدش و،،، چیست؟محصول بد، بذر و زمین و یا کشاورز بدی داشته است وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ ۖ وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا ۚ كَذَٰلِكَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ و زمین پاک است که گیاهش به اذن پروردگارش بیرون می آید، و زمینی که ناپاک است، جز گیاهی اندک و بی سود از آن بیرون نمی آید؛ این گونه نشانه ها را برای گروهی که سپاس گزارند [به صورت های گوناگون] بیان می کنیم. 2⃣ افکار بد و پلید فکر، خوراک خود را از حواس 5گانه گرفته، بنابراین کسی که افکار منفی دارد کنترل حواس ندارد، یعنی انسان با اراده و انتخاب خود، حس بینائی، شنوائی، بویائی، لامسه و چشائی را در راه باطل و گناه مصرف کرده که افکار خوبی در سر ندارد 3⃣ خوابهای زشت و پریشان خواب، انعکاس و آیینه روح و ذات انسان است که به تصویر کشیده شده، هر کسی می خواهد بفهمد چگونه آدمی است نگاه کند غالبا چه خواب هایی می بیند 4⃣ نفرت نسبت به اولیای دین اگر نسبت به خوبان و انسان های ارزشی، علاقه ای ندارد وحتی توهين و تمسخر می کند، منشأء آن ذات پلید وآلوده ای است که از تربیت و رشد محروم بوده است 5⃣ گرایش و میل به خلاف کسی که بی حیایی می کند و جرأت و جسارت گناه دارد ثمره ذات ناپاک اوست 6⃣ دوستان خبیث و ناصالح گرایش به دوستان خلاف و بی تقوا، نشان از سنخیت ذات انسان با آنان است 7⃣سوء ظن به همه غالبا افرادی که خود آلوده اند و سابقه و سبک زندگی خرابی دارند نسبت به همه بدبین است مثلا چون خودش با نوامیس مردم ارتباط داشته، نسبت به همسرش بد دل است 8⃣ انتخاب همسر بی تقوا الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ ۖ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ(نور26) زنان پلید برای مردان پلید و مردان پلید برای زنان پلیدند، و زنان پاک برای مردان پاک و مردان پاک برای زنان پاک اند، 9⃣ سبک زندگی ناسالم انتخاب رشته علمی،شغل،مدل لباس،حتی رنگ و،،،، علائمی برای نشان دادن ذات شخص است یعنی آدم ببیند به چه چیزهایی علاقه مند است و به آن اهمیت می دهد قال امیرالمومنین علیه السلام «قِیمَهُ کُلِّ امْرئٍ مَا یُحْسِنُهُ» ملاک و معیار شخصیت انسان در گرو علم و عمل او است و انسانی می تواند به نهایت کمال برسد که همواره و پیوسته بر مدار علم و عمل شایسته و نیک (برخوردار از حسن فعلی و حسن فاعلی)، گام بر دارد. 🔟 تبرّی نداشتن اگر انسان نسبت به دشمنان دین محبت دارد و گرایش به فرهنگ غرب دارد و افراد باطل، فاسد و ظالم را الگوی خود می داند، پس تأييد و ارادت نسبت به شاه، آمریکا، سلبریتی های لا أُبالی وافراد بی تقوا(مانند بی نماز و بدحجاب) و،،،،نشان از ذات آلوده و پلید اوست اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه 1401/12/4 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی صلوات@serathamed
يَا سَيِّدِي أَخْبِرْنِي بِخَيْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ فَكَتَبَ (علیه السلام) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ مَنْ طَلَبَ رِضَى اللَّهِ بِسَخَطِ النَّاسِ‌ كَفَاهُ‌ اللَّهُ أُمُورَ النَّاسِ وَ مَنْ طَلَبَ رِضَى النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى النَّاسِ وَ السَّلَامُ ای سیّد و آقای من! مرا به خیر دنیا و آخرت آگاه کن.حضرت امام حسین عَلَیهِ السَّلامُ در جواب نامه نوشتند: به نام خداوند بخشنده و مهربان، امّا بعد؛ هر کس که برای رضا و خشنودی خداوند عملی انجام دهد و مردم از کار او خرسند، خشنود و راضی نبوده حتی از عمل او خشمگین باشند، در مقابل آن کارهایی را که او در دست مردم دارد و آن گره‌هایی را که مردم باز کنند، همه آن کارها را برای او انجام داده و همه گره‌های او را که باید به دست مردم باز شود، خدا باز می‌کند. و هر کس که برای خشنودی مردم کاری که خداوند را خشمگین می‌کند انجام می‌دهد، خداوند هم تمامی کارهای او را به مردم می‌کند. والسّلام.
موضوع: تأمّلی در53پرسش متعدد در دعای ندبه ✅ مقدمه: در دعای ندبه پرسش های متعددی در قالب (هل، متی، أیُّ، أین وهمزه)آمده است با تفکر وتحلیل در این پرسش ها، سبب تذکر و توجه بیشتر ما به وظیفه خود نسبت به حضرت ولی عصر علیه السلام پیدا خواهیم کرد انشاءالله 1_تعداد 39مرتبه کلمه أین به معنای کجاست که 30 مرتبه آن پرسش مختص راجع به امام زمان علیه السلام هست 2_ پنج مرتبه پرسش با کلمه هل بیان شده است که دو مورد آن، خطاب و سؤال از امام عصر علیه السلام هست 3_چهار مرتبه کلمه (متی) 4_دو مرتبه( إلی متی) 5_یک مرتبه کلمه (همزه) 6_دو مرتبه(أیُ) ✅ پرسش ها با کلمه هل 1⃣هَلْ مِنْ مُعِينٍ فَأُطِيلَ مَعَهُ الْعَوِيلَ وَالْبُكاءَ ؟ آیا کمک کننده‌ای هست که فریاد و گریه را در کنارش طولانی کنم؟ 2⃣ هَلْ مِنْ جَزُوعٍ فَأُساعِدَ جَزَعَهُ إِذا خَلا ؟ آیا بی‌تابی هست که او را در بی‌تابی‌اش، هنگامی که خلوت کند یاری رسانم؟ 3⃣ هَلْ قَذِيَتْ عَيْنٌ فَساعَدَتْها عَيْنِي عَلَى الْقَذَىٰ؛ آیا چشمی هست که خار فراق در آن جا گرفته، پس چشم من او را بر آن خار خلیده یاری دهد؟ 4⃣هَلْ إِلَيْكَ يَابْنَ أَحْمَدَ سَبِيلٌ فَتُلْقىٰ ؟ آیا به سوی تو ای پسر احمد راهی هست تا ملاقات شوی، 5⃣هَلْ يَتَّصِلُ يَوْمُنا مِنْكَ بِعِدَةٍ فَنَحْظىٰ ؟ آیا روز ما به تو با وعده‌ای در می‌پیوندد تا بهره‌مند گردیم ✅ پرسش ها با کلمه متی 1⃣مَتَىٰ نَرِدُ مَناهِلَكَ الرَّوِيَّةَ فَنَرْوَىٰ ؟ چه زمان به چشمه‌های پر آبت وارد می‌شویم تا سیراب گردیم 2⃣مَتَىٰ نَنْتَقِعُ مِنْ عَذْبِ مائِكَ فَقَدْ طالَ الصَّدىٰ ؟ چه زمان از آب وصل خوشگوارت بهره‌مند می‌شویم؟ که تشنگی ما طولانی شد، 3⃣ مَتىٰ نُغادِيكَ وَنُراوِحُكَ فَنُقِرَّ عَيْناً ؟ چه زمان با تو صبح و شام می‌کنیم تا دیده از این کار روشن کنیم 4⃣مَتىٰ تَرانا وَ نَراكَ وَقَدْ نَشَرْتَ لِواءَ النَّصْرِ تُرَىٰ چه زمان ما را می‌بینی و ما تو را می‌بینیم، درحالی‌که پرچم پیروزی را گسترده‌ای، ✅ دو مرتبه( إلی متی) 1⃣إِلىٰ مَتَىٰ أَحارُ فِيكَ يَا مَوْلايَ تا چه زمانی نسبت به تو سرگردان باشم، ای مولایم 2⃣وَ إِلَىٰ مَتَىٰ ؟ وَأَيَّ خِطابٍ أَصِفُ فِيكَ وَأَيَّ نَجْوَىٰ ؟ و تا چه زمان و با کدام بیان، تو را وصف کنم و با چه رازونیازی؟ ✅ دو مرتبه با( أیُّ) 1⃣وَأَيَّ خِطابٍ أَصِفُ فِيكَ 2⃣وَأَيَّ نَجْوَىٰ ؟ و با کدام بیان، تو را وصف کنم و با چه رازونیازی؟ ✅ یک پرسش با حرف همزه أَتَرَانا نَحُفُّ بِكَ وَأَنْتَ تَؤُمُّ الْمَلَأَ وَقَدْ مَلَأْتَ الْأَرْضَ عَدْلاً، وَأَذَقْتَ أَعْداءَكَ هَواناً وَعِقاباً، وَأَبَرْتَ الْعُتاةَ وَجَحَدَةَ الْحَقِّ، وَقَطَعْتَ دابِرَ الْمُتَكَبِّرِينَ، وَاجْتَثَثْتَ أُصُولَ الظَّالِمِينَ، وَنَحْنُ نَقُولُ: الْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ آیا آن روز در می‌رسد که ما را ببینی که تو را احاطه کنیم و تو جامعه جهانی را پیشوا می‌شوی درحالی‌که زمین را از عدالت انباشتی و دشمنانت را خواری و کیفر چشانده‌ای و متکبّران و منکران حق را نابود کرده‌ای و ریشه سرکشان را قطع نموده‌ای و بیخ و بن ستمکاران را برکنده‌ای تا ما بگوییم: ستایش ویژۀ خدا، پروردگار جهانیان است؛ 🌺نتیجه : تعداد 53 مرتبه پرسش در دعای ندبه هست باید در آن تأمل کرد و یاد گرفت که دغدغه ما نسبت به امام عصر علیه السلام چه چیزهایی باید باشد اللّٰهُمَّ صلّ علی محمد و آل محمد وعجّل فرجهم حمیداکبری1401/10/30 قم صلوات @serathamed
موضوع :ویژگی های حضرت عباس علیه السلام در زیارت نامه حضرت 1⃣ سلام خدا و اولیای الهی سَلامُ اللّٰهِ وَسَلامُ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ، وَأَنْبِيائِهِ الْمُرْسَلِينَ، وَعِبادِهِ الصَّالِحِينَ، وَجَمِيعِ الشُّهَداءِ وَالصِّدِّيقِينَ، 2⃣أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ 3⃣وَالتَّصْدِيقِ 4⃣وَالْوَفاءِ 5⃣وَالنَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِه 6⃣فَجَزاكَ اللّٰهُ عَنْ رَسُولِهِ وَعَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَعَنِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَفْضَلَ الْجَزاءِ بِمَا صَبَرْتَ 7⃣وَاحْتَسَبْتَ 8⃣ وَأَعَنْتَ 9⃣أَشْهَدُ أَنَّكَ قُتِلْتَ مَظْلُوماً، 🔟السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ 1⃣1⃣الْمُطِيعُ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ وَلِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِمْ وَسَلَّمَ 2⃣1⃣أَشْهَدُ وَأُشْهِدُ اللّٰهَ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَىٰ مَا مَضىٰ بِهِ الْبَدْرِيُّونَ وَالْمُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ، الْمُناصِحُونَ لَهُ فِي جِهادِ أَعْدائِهِ، الْمُبالِغُونَ فِي نُصْرَةِ أَوْلِيائِهِ، الذَّابُّونَ عَنْ أَحِبَّائِهِ 3⃣1⃣أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بالَغْتَ فِي النَّصِيحَةِ، 4⃣1⃣وَأَعْطَيْتَ غايَةَ الْمَجْهُودِ 5⃣1⃣أَشْهَدُ أَنَّكَ لَمْ تَهِنْ 6⃣1⃣وَلَمْ تَنْكُلْ، 7⃣1⃣وَأَنَّكَ مَضَيْتَ عَلىٰ بَصِيرَةٍ مِنْ أَمْرِكَ، 8⃣1⃣مُقْتَدِياً بِالصَّالِحِينَ، 9⃣1⃣وَمُتَّبِعاً لِلنَّبِيِّينَ 0⃣2⃣السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَوَّل الْقَوْمِ إِسْلاماً، وَأَقْدَمِهِمْ إِيماناً، وَ أَقْوَمِهِمْ بِدِينِ اللّٰهِ، وَأَحْوَطِهِمْ عَلَى الْإِسْلامِ . 1⃣2⃣ أَشْهَدُ لَقَدْ نَصَحْتَ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ وَلِأَخِيكَ 2⃣2⃣ فَنِعْمَ الْأَخُ الْمُواسِی 3⃣2⃣انْتَهَكَتْ حُرْمَةَ الْإِسْلامِ، 4⃣2⃣فَنِعْمَ الصَّابِرُ 5⃣2⃣ الْمُجاهِدُ 6⃣2⃣ الْمُحَامِي 7⃣2⃣ النَّاصِرُ 8⃣2⃣وَالْأَخُ الدَّافِعُ عَنْ أَخِيهِ 9⃣2⃣ الْمُجِيبُ إِلىٰ طاعَةِ رَبِّهِ، 0⃣3⃣ الرَّاغِبُ فِيما زَهِدَ فِيهِ غَيْرُهُ مِنَ الثَّوابِ الْجَزِيلِ، وَالثَّنَاءِ الْجَمِيلِ حمیداکبری1401/12/5 علیه السلام صلوات@serathamed
موضوع :تشکیل یک برهان با سه فضیلت در زیارت نامه حضرت عباس علیه السلام 1⃣ ابا الفضل علیه السلام ،حُرمت اسلام است به دلیل: وَلَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً اسْتَحَلَّتْ مِنْكَ الْمَحارِمَ، وَانْتَهَكَتْ حُرْمَةَ الْإِسْلامِ 2⃣ هر کس که حُرمت حضرت عباس را هتک کرد مورد لعن الهی است به دلیل: وَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ جَهِلَ حَقَّكَ، وَاسْتَخَفَّ بِحُرْمَتِكَ 3⃣ حضرت عباس علیه السلام از عباد صالح ومطیع خدا و اولیای دین است به دلیل: السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ وَلِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِمْ وَسَلَّمَ، ✅ نتیجه: هر کسی که احترام مؤمنین را حفظ نمی کند ونسبت به آنان توهین و تمسخر دارد، حرمت اسلام را از بین برده و مورد لعن الهی و موجب دورشدن از رحمت الهی است حمیداکبری1401/12/6 علیه السلام صلوات@serathamed
موضوع :تأملی در کلام زین العابدین الاْمامُ السَّجادُ عليه السلام كانَ يَقُول: لَوْماتَ مَنْ بَيْنِ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ اَنْ يَكُونَ الْقُرآنُ مَعى. (اصول كافى ج2ص 602) امام زين العابدين عليه السلام فرمود: اگر همه آنها كه بين مشرق و مغرب هستند، بميرند، تا وقتى قرآن با من باشد، احساس تنهائى نمى كنم 1⃣ تعبیر(کان یقول)یعنی مستمر این سخن را تکرار می فرمود پس توصيه مهم و پرکاربردی هست که باید به آن توجه ویژه کرد 2⃣ زندگی در کنار یکدیگر صرفا نمی تواند رفع وحشت کند و باعث آرامش باشد اگر معارف قرآن در سبک زندگی انسان نباشد، زندگی در شهر، کنارهزاران نفربا وحشت همراه هست 3⃣ ممکن است کسی قاری و حتی مُفسّر قرآن باشد یعنی به ظاهر با قرآن، همراه هست اما دارای وحشت، إضطراب، وسواس، غم و دلهره است چرا که تمسّک، تبعیت ومعیت با قرآن نداشته است 4⃣ درمان بیماری های روانی، رذائل اخلاقی، ایجاد امنیت و آرامش برای إنسان با هیچ چیزی غیر از معیت با قرآن امکان پذیر نیست ثروت، جمعیت، موقعیت، مدرک و،،،، هيچ کدام وحشت انسان را از بین نمی برد اگر با قرآن همراه نباشد 5⃣ معیّت با فرآن به معنای همراه داشتن قرآن در جیب، در ماشین، در منزل نیست بلکه نه از آموزه‌های قرآن جلو بزنیم و نه عقب بیأفتیم بلکه ملازم و مطابق فرآن عمل کنیم 6⃣ معیّت با قرآن به انسان، قدرت، حرکت، نشاط و آرامش می دهد چون قرآن، ذکر و نور است 7⃣ این نوع بیان،تحدّی و مبارزه طلبی قرآن است که فقط قرآن این ویژگی را دارا است، یعنی قرآن یک طرف و همه عالم یک طرف، قرآن، فقط أنیس و وحشت زُدا هست حمیداکبری1401/12/6 صلوات@serathamed
حمید اکبری: موضوع : شخصیت شناسی گناهکار🔥 ✅مقدمه : کسی که گرفتار گناه می شود، دارای ویژگی هایی خواهد شد، توجه به این صفات ممکن است باعث پیشگیری از گناه بشود و از طرفی هم، یاد بگیریم که چگونه با گناهکار مواجه بشویم 1⃣ ظالم(زورگو، متجاوز): قال السجاد علیه السلام إنَّما يَحتاجُ إلَى الظُّلمِ الضَّعيفُ فقط افرادضعیف،محتاج ظلم اند 2⃣ ضعیف(ناتوان): امیرالمؤمنین علیه السلام الغیبة جهد العاجز(غیبت تلاش افراد ناتوان است‏)اگر قوی و شجاع بود پشت سر کسی حرف نمی زد 3⃣ سفیه: (ابله، احمق،بی شعور، بی عقل) امیرالمؤمنین علیه السلام فرض الله،،،، الامر بالمعروف مصلحة للعوام، والنهی عن المنکر ردعا للسفهاء» خداوند متعال امر به معروف را برای إصلاح و مصلحت های جامعه و نهی از منکر را برای راندن بی خردان (نادانان) از گناه، واجب کرد(پس کسی که گناه می کند سفیه وجاهل است) 4⃣ بی شخصیت: 5⃣ شرور،مضرّ، موذی: امام هادی علیه السلام : مَنْ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ  کسی که برای خودش شخصیت قائل نیست، از شر او ایمن نباش. 6⃣ بی أدب: امیرالمؤمنین (علیه السّلام) فرموده اند: آنکس که ادب بر وی تحمیل شود، و تربیت، نفس سرکش او را مهار نماید گناهان او کم می شود. برعکس، آنکس که ادب و تربیت را کمتر بپذیرد گناهانش بسیار خواهد بود. 7⃣ مأیوس ونا أمید: حضرت امام حسین (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که کاری را از راه گناه طلب کند امیدش زودتر فوت می شود و از آنچه می ترسد به آن سریع تر مبتلا می گردد 8⃣ مضطرب و بی قرار: چرا که نگران، اطلاع دیگران یا محکومیت و محرومیت او از به کار گیری اوست 9⃣ منزوی و گوشه گیر: 🔟خود سرزنشی و افسردگی: همینطور که رفتارهای سرزنشی دیگران و سرزنش خود ادامه پیدا می کند، فرد به خاطر عدم رضایت از خود و از اینکه احساس می کند گناهکار است و مدام گناه و اشتباه می کند، کم کم در دام افسردگی می افتد. حمیداکبری1401/9/4 گناهکار صلوات@serathamed (جهادتبیین یعنی تولید محتوا)
موضوع: کیفیت تعامل با مادر مقدمه: در اهمیت وکیفیت احترام به مادر، و عظمت مقام مادری، نوع رفتار امام سجاد در تعظیم به مادر بزرگوار خود تکلیف ما روشن می شود قَيلَ «للسَّجاد» عليه السلام اِنَّـكَ اَبَـرُّ الناسِ وَلاتَاكُلُ مَعَ اُمِّـكَ فى قَصْـعَةٍ وَهِىَ تُـريدُ ذالِكَ. قالَ: اَكْرَهُ اَنْ تَسْبِقَ يَدِىَ اِلى ما سَبَقَتْ اِلَيْهِ عَيْنُها فَـاَكُونَ عاقَّـا لَهـا. [الانوار البهية، ص 100.] به امام سجـاد عليه السلام گفتند: شما كه نيكوكارترين مردمى، چرا همراه با مادرت از يك كاسه غذا نمى خورى و حال آنكه مادرت بدين كار مايل است. فرمود: مى ترسم دستم بسوى لقمه اى پيشى گيردكه قبلاً او به آن چشم دوخته است و بدين گونه حق او را رعايت نكنم ✅ نکات 1⃣ مادر اهل ایثار و عشق به فرزند خود است اما فرزند باید آن قدر مواظب مادر باشد که نکند چیزی نظر مادر را جلب کرده و فرزند آن را بردارد 2⃣ وقتی برای برداشتن چیزی که شاید مادر آن را می خواسته، ممکن است انسان مورد عاق مادر بشود، پس به طریق أولی، باید در بسیاری از رفتارهای خود با مادر تجدید نظر کنیم 3⃣ برای مسافرت یا میهمانی، از مادر و پدر دعوت کنیم شاید دوست داشتند آنها هم باشند اما با بی توجهی، میل آنان را نادیده گرفتیم و همین سبب سلب توفیق انسان می شود 4⃣ نباید محبت مادری، باعث شود فرزند، میل و محبت مادر را نسبت به چیزی یا کاری بی توجهی کند، باید مادر را بر خود، مقدم بدارد تا نکند 5⃣ برداشت یک لقمه از جلوی مادر فقط موضوع بحث نیست بلکه هر چیزی و هر کاری که ممکن است مادر به آن نظر داشته و دلش خواسته باشد به آن دست نزنیم باید مواظب باشیم مانند یک نوکر، جلوی ارباب و غلام حلقه به گوش محضر مادر باشیم حمیداکبری1401/12/7 صلوات@serathamed
موضوع : تقسيم اقسام جهاد 1⃣جهاد تبیین وظیفه علما، اساتید،معلمان 2⃣جهاد تولید وظیفه کارخانه ها ومهندسان 3⃣جهاد تکثیر(نسل) وظیفه زنان فداکار،ومقاوم 4⃣جهاد تدبیر(صحیح) وظیفه حاکمیت ومسؤلان 5⃣جهاد تحصیل وظیفه دانش آموز، دانشجو 6⃣جهاد تهذیب وتقوا وظیفه همه افراد جامعه 7⃣جهاد تسدید(قوی،محکم) وظیفه نظامیان، مرزداران 8⃣جهاد توکّل به خدا وظیفه اهل ایمان،مؤمنین 9⃣جهاد تکلیف حجاب،حیأء وظيفه دختران و بانوان 🔟جهاد تلاش مضاعف وظیفه جوانان،کارگر،کشاورز 1⃣1⃣جهاد تربیت اسلامی وظيفه والدین برای فرزندان 2⃣1⃣جهاد تقسیم اموال وظيفه ثروتمندان، ومؤمنین ✅ نتیجه و تذکر: برای پیشرفت، قویّ شدن واستقلال نظام اسلامی هر یک باید وظیفه و نقش خود را بشناسد،وبا اراده جدیّ، إقدام کند حمیداکبری1401/12/8 صلوات @serathamed9
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : 10دلیل و استدلال برای انتخاب راه حوزه و طلبه شدن ✍مقدمه: (هدف مقاله، با توجه به ایام ثبت نام حوزه، لازم هست، برای انتخاب راه حوزه و ایجادانگیزه درفرزندان ونوجوانان برای طلبه شدن، تبیین صورت پذیرد) البته اگر.والدین( روحانی یا غیره، مذهبی یا غیره) راه حوزوی رانچشیده اند و یا اهمیت وبرکت آن رادرک نکرده اند(حتی ممکن است به ظاهر حوزوی یا مذهبی باشند) اگر مُشوّق نیستند لا أقل مانع نباشند با توجه به اینکه، عملکرد برخی از مسئولان روحانی بد بوده، وتبلیغات منفی و قضاوت های غیر منصفانه، نسبت به این قشر وجود دارد، مردم نگاه خوبی،به قشر روحانیت ندارند!!! با توجه به وضع نابسامان اقتصادی و فرهنگی، چه توجیهی برای طلبه شدن فرزندان و نوجوانان وجود دارد؟ 1⃣بر فرض اگر برای کشور ضرورت داشت که از خارج طبیب و مهندس بیاوریم مشکلی نیست اما کارشناس و مربی دین در داخل باید تربیت بشوند 2⃣راه خدمت به مردم فراوان است اما هیچ کدام به شرافت و اولویت حوزه نیست چون بحث هدایت و رسالت تربیت فکر و روح انسان هاست 3⃣راه رسیدن به خدا گوناگون است و منحصر به حوزه نیست اما راه حوزه سریع تر، إیمن تر و عمیق تر است 4⃣زمینه اتلاف عمر و نعمت جوانی در راه حوزوی کمتر و بلکه هیچ است البته اگر کسی بخواهد درست از این زمینه استفاده کند 5⃣در حوزه هم تولید است هم توزیع هم مصرف یعنی طلبه مهارت می یابد با تحصیل معارف دین، محتوایی برای حل مشکلات فکری و روحی مردم تولید کند حتی اگر توانایی تولید محتوا نداشت توزیع و تبلیغ محتوا می کند و اگر حتی توانایی تبلیغ نداشت خودش تربیت شده و یک انسان تربیت شده زمینه تشکیل خانواده خوب و نسل صالح فراهم می شود(قرائتی) چنین ظزفیتی(تولید و توزيع و مصرف وتربیت) در غیر حوزه کمتر است 6⃣حوزه انسان را مقید و محدود می کند و همین باعث تهذيب و تقوای بیشتر میشود انسان کمتر دچار لغو و لهو میشود و از اهمال کاری فاصله می گیرد 7⃣فضای دبیرستان و دانشگاه غالبا آلوده به افکار و عقاید غیر صحیح برخی از اساتید و معلمان و همجنین رفتار زشت برخی دانش آموزان و دانشجویان است که در جو غالب حوزه این وضعیت نیست 8⃣تربیت شده حوزه قابلیت و ظرفیتهای گوناگون برای خدمت پیدا میکند(مدرس حوزه و دانشگاه /قضاوت/وکالت/مشاوره /مبلغ/معلم/جذب عقیدتی در نیروی های مسلح و،،،،،)که در غیر حوزه نیست 9⃣به خاطر خدا انسان فحش و تهمت و توهین می شنود و همین باعث تقرب الهی و نیز عزت و احترام و جایگاه ویژه و محبوبیت که البته خدا در دل مردم حتی مخالفان می اندازد 🔟راه حوزه وکسب علم معارف دین راهی است که 1ضروری2مفید3یقینی4رزق آن تضمینی است (طبق روایت) عقل حکم می کند دنبال راهی که چه بسا غیرضروری و غیر مفید و مظنون و مشکوک است نرویم اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه 19 /6 /1400 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی @serathamed
موضوع:مرده اى در ميان زندگان مقدمه: رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : ليس مَن ماتَ فاستَراحَ بِمَيِّتٍ ، إنّما المَيِّتُ مَيِّتُ الأحياءِ[الأمالي للطوسي : 310/625 .] كسى كه مُرد و آسوده شد مُرده نيست، بلكه مرده [حقيقى] مرده [ميان] زندگان است در روایات چه کسانی مرده حساب شده‌اند؟! 1⃣ تارک نهی از منکر امام على عليه السلام : مَن تَرَكَ إنكارَ المُنكَرِ بِقَلبِهِ و يَدِهِ و لِسانِهِ فَهُوَ مَيِّتٌ بَينَ الأحياءِ [تهذيب الأحكام ،ج 6 ،ص181] آن كه منكَر را با قلب و دست و زبانش انكار نكند ، مرده اى است ميان زندگان 2⃣ جاهل (بی معرفت) الإمامُ عليٌّ عليه السلام : الجاهِلُ مَيِّتٌ بينَ الأحياءِ .[غرر الحكم : 2118 .] نادان، مرده اى است ميان زندگان. 3⃣عالم بی عمل (وتحریف کننده دین) پست‏ترین بندگان خدا؛ جاهلانی عالم‏نما که بهره‏ای از علم ندارند و خود را صاحب رأی و نظر می‏پندارند قال علی عليه السلام : و آخَرُ قد تَسمّى عالِما و ليسَ بهِ ··· فالصُّورَةُ صُورَةُ إنسانٍ ، و القَلبُ قَلبُ حَيوانٍ، لا يَعرِفُ بابَ الهُدى فَيتَّبِعَهُ ، و لا بابَ العَمى فيَصُدَّ عَنهُ ، و ذلكَ مَيّتُ الأحياءِ ! . [نهج البلاغة : الخطبة 87 .] و ديگرى كه عالمش خوانند، امّا عالم نيست··· صورتش صورت انسان است و دلش دل حيوان. نه راه هدايت و رستگارى را مى شناسد تا آن را بپيمايد و نه راه ضلالت را تا از آن دورى گزيند. پس او مرده زندگان است. 4⃣ دروغ گو قال علی عليه السلام : الكَذّابُ و المَيّتُ سَواءٌ ؛ فإنّ فَضيلَةَ الحَيِّ علَى المَيّتِ الثِّقَةُ بهِ ، فإذا لَم يُوثَقْ بكَلامِهِ بَطَلَت حَياتُهُ غرر الحكم : 2104 دروغگو و مرده يكسانند؛ زيرا برترى زنده بر مرده به اعتماد بر اوست. پس اگر به سخن او اعتمادى نشود، زنده نيست. 5⃣ فقرای ضعیف الایمانَ و ظلم پذیر تحت حکومت ظالم قال علی عليه السلام ـ في ذِكرِ فتنَةِ بني اُميّةَ ـ : كانَ أهلُ ذلكَ الزَّمانِ ذِئابا ، و سَلاطينُهُ سِباعا ، و أوساطُهُ اُكّالاً ، و فُقَراؤهُ أمواتا .[نهج البلاغة الخطبة 108 در ياد كرد فتنه بنى اميّه ـ فرمود : مردم آن روزگار گرگ باشند، و زمام دارانش درنده، و ميانْ مايگانش طعمه، و تهي دستانش [چون ]مرده. علی علیه السلام برای فقیر چهار خصلت می شماردکه مجموع آنها در مرگ دل انسان مؤثر هستند، که عبارتند از: ضعف در یقین، نقصان درعقل،کم رنگی تدیّن وکم حیایی. از جمله خصلت های فقرای ضعیف الایمان، ظلم پذیری است. کسی که ظلم پذیر است و نسبت به ظلم و ستم از خود حرکتی نشان نمی دهد، با مرده هیچ تفاوتی ندارد. 6⃣ثروتمندان بی تفاوت علی علیه السلام می فرماید:«هلک خزّان الاموال و هم احیاء؛ خزانه داران اموال هلاک شدند وحال آن که آنها (در دنیا)زنده هستند.» پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: «چهارچیز قلب را می میراند: گناه پشت سر گناه، زیاد مناقشه کردن با زنان، مجادله کردن با شخص احمق و هم نشینی با مردگان.» در این هنگام عرض شد:ای رسول خدا! مردگان کیانند؟ فرمود: «ثروتمندان بی درد.» پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: «از هم نشینی با مردگان بپرهیزید.» عرض شد: ای رسول خدا! مردگان کیانند؟ فرمود: «هر ثروتمندی که ثروتش او را به طغیان وادارد 7⃣غفلت زدگان شخص غلفت زده، قلبش مرده است. علی علیه السلام می فرماید: «هر کس غفلت بر او غلبه کند، قلبش می میرد.»امام باقر علیه السلام می فرماید: «از غفلت بپرهیز، چون در غفلت قساوت قلب است.» غافلان، از عذاب الهی و عقوبت های او غافلند، از مشکلات اقتصادی و مادی مردم غافلند، از کید و حیله دشمنان اسلام غافلند، از مسائل سیاسی و فرهنگی جامعه غافلند، از موجبات هلاکت و گمراهی و دل مردگی خود غافلند. آنان به تعبیر علی علیه السلام اشباح بلاارواح هستند یعنی پیکرهای بی جان. آنها بیدارند ولی خواب زده هستند، حاضرند ولی غایبند. اینان مرده های متحرّکند 8⃣گمراه کنندگان از راه هدایت پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «چهار چیز قلب ها را فاسد می کند: خلوت با زنان(نامحرم)، گوش دادن به آنها، قبول رأی(غیرمنطقی واحساسی) زنان و هم نشینی با مردگان.» در این هنگام سؤال شد: هم نشینی با مردگان چیست؟ پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «هم نشینی با هر گمراه از ایمان و ستمگر در احکام(از جمله گمراهان، اهل نفاق هستند. 9⃣کفّار(هر غیر موحّد) از مرده های متحرّک در بین زندگان، شخص کافر و بی دینی است که اعتقادی به توحید و یگانگی خداوند ندارد. اگر حیات و زندگی فرهنگی انسان به توحید است، جان کافر از آب حیات توحید بی بهره است. علی علیه السلام می فرماید: «التوحید، حیاة النفس»16؛ توحید، زندگی جان است.» هَمّ و غمّ کافر، دنیاست و کوشش او برای دنیا؛ هدف او، شهوت اوست و شهوات دنیا، خدای اوست و هرکس شهوت و دنیا خدای او باشد، او مرده ای است در بین زندگان. حمیداکبری22 /3 /1401 @serathamed
حمید اکبری: موضوع :چطور به ما رأیت إلا جمیلا برسیم؟ 1_معرفت و جهان بینی صحيح نسبت به خدا و نبی مکرم ص و امام معصوم ع و انسان و دنیا إنما یخشی الله من عباده العلماء 2_محبت و عشق به خدا إن کنتم تحبون الله فإتبعونی 3_معاشرت و مجالست با صالحین المعاشرة مؤثرة 4_إرتباط با علمای ربانی هلک من لیس له حکیم یرشده 5_یاد آوری مرگ و معاد أذکر انقطاع الشهوات و هادم اللذات 6_هجرت الف_از محیط کناه ب_از نفس هاجروا و جاهدوا 7_تفکر و تعقل لو کنا نعقل او نسمع ما کنا فی اصحاب السعیر 8_اخلاق خوب عجب و کبر و حسد و کینه و بخل وَ،،، مانع فهم و معرفت و جهان بینی صحيح می گردد 9_تلاوت و تدبر در قرآن ذالک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین 10_تمسک به عترت مطالعه و انس با احادیث، ادعیه و زیارات حمیداکبری 1399/9/30
حمید اکبری: سلام علیکم موضوع : تأملی در دعای تحویل سال بر فرض صحت سند می‌توان اینگونه برداشت کرد به قرینه(حول حالنا الی أحسن الحال) جمله سوم (یا محول حول و ألأحوال) 2 جمله محذوف به دست می آید جمله اول محذوف(قلِّب فلوبنا إلی أحسن القلب) جمله دوم محذوف(دبِّر أمورنا الی أحسن التدبیر) احسن القلب چيست؟ قرآن: من أتی بقلب سلیم روایت : قلب مشغول بالمولی القلب ثلاثه قلب مشغول بالدنیا فله شدة والبلاء قلب مشغول بالعقبا فله درجة العلی قلب مشغول بالمولا فله الدنیا و العقبا والمولا نکات 1_ مدبر فقط خداست 2_بهترین باشیم و بهترين بخواهیم (أحسن الحال) 3_قلب محور تحول است برای تغییر و اصلاح 4_دعا برای تحول بسیار مهم است
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : درس هایی از طبیعت 1⃣نظم هر چیزی، به جا و به اندازه 2⃣آرامش بخش و شادی آفرین 3⃣حرکت و تلاش و رشد 4⃣مفید و منفعت رسان 5⃣فعالیت به موقع و به اندازه 6⃣عدم اسراف (طبیعت دور ریز ندارد) 7⃣کمک به یکدیگر و رفع نیاز هم 8⃣قوی بودن (و إلا مورد، ظلم و حذف میشوی) 9⃣کریم و اهل بخشش 🔟متواضع و تابع در مقابل فوانین الهی برگ درختان سبز هر ورقش دفتری است معرفت کردگار فکر کنیم عبرت بگیریم عمل کنیم اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه1400/1/13
حمید اکبری: سلام علیکم در شب قدر بنابر ظرفیت‌ ها مقدراتی نازل میشود یعنی به اندازه ظرف آش می دهند حال چه کنیم ظرف بزرگ شود تا مظروف و مقدرات بیشتر و بهتری به دست بیاورم جواب : 2کار باید انجام شود 1فکر و نگرش و جهان بینی و معرفت صحيح نسبت به خدا و نبی و امام و انسان و وظیفه و سعادت و هر چیز دیگر پیدا کنم 2 قلب و روح و باطن خود را از رذائل اخلاقی(کبر وغرور وحساوت و لجاجت و بخل و،،،َ) پاک و صاف کنم نتيجه جهل و سطحی نگری از یک سو و اخلاق بد از سوی دیگر انسان را از مقدرات متعالی محروم میکند حمید اکبری 2/8/ 1400 حرم رضوی
موضوع :تأملی در دعای منسوب به امام عصر علیه السلام 🌹مقدمه با تدبر در این دعا، دغدغه‌های امام زمان علیه السلام کشف می شود ضمن آن‌که یاد می گیریم برای همه و جمعی دعا کنیم اولویت در دعا را بشناسیم و این‌که در ضمن دعا، آسیب شناسی را می آموزیم که هر یک از افراد، اعضاء و أقشار مختلف چه ضعف ها، نقص ها، عیب ها و نیازهائی دارند باید نسبت به آنها حسّاس بود ✅ دعا برای همه افراد 1⃣اللّٰهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِيقَ الطّاعَةِ، 2⃣وَبُعْدَ الْمَعْصِيَةِ، 3⃣ وَصِدْقَ النِّيَّةِ، 4⃣ وَعِرْفانَ الْحُرْمَةِ، 5⃣ وَأَكْرِمْنا بِالْهُدىٰ وَالاسْتِقامَةِ، 🌺نکات: 1_توفیق اطاعت کافی نیست، ترک معصیت هم لازم هست و إلّا اطاعت ناقص و بی أثر می‌شود 2_نیّت در اطاعت وعبادت باید صادقانه و خالصانه باشد 3_عدم آگاهی از گناهان، سبب ترک اطاعت و ارتکاب گناه می‌شود 4_هدایت الهی، تکریم به انسان است 5_اطاعت باید مداوم و مستمر باشد نه مقطعی ✅ دعا برای اعضاء و جوارح 1⃣ وَسَدِّدْ أَلْسِنَتَنا بِالصَّوابِ وَالْحِكْمَةِ، 2⃣وَامْلَأْ قُلُوبَنا بِالْعِلْمِ وَالْمَعْرِفَةِ، 3⃣ وَطَهِّرْ بُطُونَنا مِنَ الْحَرامِ وَالشُّبْهَةِ، 4⃣وَاكْفُفْ أَيْدِيَنا عَنِ الظُّلْمِ وَالسَّرِقَةِ، 5⃣وَاغْضُضْ أَبْصارَنا عَنِ الْفُجُورِ وَالْخِيانَةِ، 6⃣ وَاسْدُدْ أَسْماعَنا عَنِ اللَّغْوِ وَالْغِيبَةِ، 🌸نکات: 1_شش عضو از اعضای بدن، بیشتر در معرض خطر است و انسان از این موارد بیشترین آسیب را می بیند زبان، قلب، شکم، دستان، چشم، گوش 2_ممکن است دعا به ترتیب اولویت و اهمیت باشد یعنی اول زبان را مواظبت کنیم و،،، 3_هر عضوی وظيفه ای دارد که امام،در قالب دعا آموزش می دهند مثلا در مورد گوش، باید از هر سخن بیهوده و غیبتی گوش ندهیم ✅ دعا برای أقشار مختلف 1⃣وَتَفَضَّلْ عَلىٰ عُلَمائِنا بِالزُّهْدِ وَالنَّصِيحَةِ، 2⃣ وَعَلَى الْمُتَعَلِّمِينَ بِالْجُهْدِ وَالرَّغْبَةِ، 3⃣وَعَلَى الْمُسْتَمِعِينَ بِالاتِّباعِ وَالْمَوْعِظَةِ، 4⃣وَعَلىٰ مَرْضَى الْمُسْلِمِينَ بِالشِّفاءِ وَالرَّاحَةِ، 5⃣ وَعَلىٰ مَوْتاهُمْ بِالرَّأْفَةِ وَالرَّحْمَةِ؛ 6⃣وَعَلىٰ مَشايِخِنا بِالْوَقارِ وَالسَّكِينَةِ، 7⃣وَعَلَى الشَّبابِ بِالْإِنابَةِ وَالتَّوْبَةِ، 8⃣ وَعَلَى النِّساءِ بِالْحَياءِ وَالْعِفَّةِ، 9⃣ وَعَلَى الْأَغْنِياءِ بِالتَّواضُعِ وَالسَّعَةِ، 🔟وَعَلَى الْفُقَراءِ بِالصَّبْرِ وَالْقَناعَةِ، 1⃣1⃣وَعَلَى الْغُزاةِ بِالنَّصْرِ وَالْغَلَبَةِ، 2⃣1⃣ وَعَلَى الْأُسَرَاءِ بِالْخَلاصِ وَالرَّاحَةِ، 3⃣1⃣وَعَلَى الْأُمَراءِ بِالْعَدْلِ وَالشَّفَقَةِ، 4⃣1⃣ وَعَلَى الرَّعِيَّةِ بِالْإِنْصافِ وَحُسْنِ السِّيرَةِ، 5⃣1⃣وَبارِكْ لِلْحُجَّاجِ وَالزُّوَّارِ فِى الزَّادِ وَالنَّفَقَةِ، وَاقْضِ ما أَوْجَبْتَ عَلَيْهِمْ مِنَ الْحَجِّ وَالْعُمْرَةِ، بِفَضْلِكَ وَرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. 🌷نکات: 1_در این فراز 15 قشر از مردم را مورد دعا قرار می‌دهد و تکلیف هر یک را گوشزد می کند، با دقت معلوم می شود که در واقع همه اقشار جامعه را بیان کرده است 2_ اولین دعا در این فراز، وظیفه علماء را بیان کرده، که نسبت به دنیا دلبسته نباشند و خیرخواه جامعه باشند چرا که اگر عالم فاسد و الگوی شایسته نباشد جامعه اصلاح نمی‌شود حمیداکبری1401/12/12 امام عصر علیه السلام صلوات @serathamed