eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.7هزار دنبال‌کننده
567 عکس
217 ویدیو
13 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: تأمّلی در53پرسش متعدد در دعای ندبه ✅ مقدمه: در دعای ندبه پرسش های متعددی در قالب (هل، متی، أیُّ، أین وهمزه)آمده است با تفکر وتحلیل در این پرسش ها، سبب تذکر و توجه بیشتر ما به وظیفه خود نسبت به حضرت ولی عصر علیه السلام پیدا خواهیم کرد انشاءالله 1_تعداد 39مرتبه کلمه أین به معنای کجاست که 30 مرتبه آن پرسش مختص راجع به امام زمان علیه السلام هست 2_ پنج مرتبه پرسش با کلمه هل بیان شده است که دو مورد آن، خطاب و سؤال از امام عصر علیه السلام هست 3_چهار مرتبه کلمه (متی) 4_دو مرتبه( إلی متی) 5_یک مرتبه کلمه (همزه) 6_دو مرتبه(أیُ) ✅ پرسش ها با کلمه هل 1⃣هَلْ مِنْ مُعِينٍ فَأُطِيلَ مَعَهُ الْعَوِيلَ وَالْبُكاءَ ؟ آیا کمک کننده‌ای هست که فریاد و گریه را در کنارش طولانی کنم؟ 2⃣ هَلْ مِنْ جَزُوعٍ فَأُساعِدَ جَزَعَهُ إِذا خَلا ؟ آیا بی‌تابی هست که او را در بی‌تابی‌اش، هنگامی که خلوت کند یاری رسانم؟ 3⃣ هَلْ قَذِيَتْ عَيْنٌ فَساعَدَتْها عَيْنِي عَلَى الْقَذَىٰ؛ آیا چشمی هست که خار فراق در آن جا گرفته، پس چشم من او را بر آن خار خلیده یاری دهد؟ 4⃣هَلْ إِلَيْكَ يَابْنَ أَحْمَدَ سَبِيلٌ فَتُلْقىٰ ؟ آیا به سوی تو ای پسر احمد راهی هست تا ملاقات شوی، 5⃣هَلْ يَتَّصِلُ يَوْمُنا مِنْكَ بِعِدَةٍ فَنَحْظىٰ ؟ آیا روز ما به تو با وعده‌ای در می‌پیوندد تا بهره‌مند گردیم ✅ پرسش ها با کلمه متی 1⃣مَتَىٰ نَرِدُ مَناهِلَكَ الرَّوِيَّةَ فَنَرْوَىٰ ؟ چه زمان به چشمه‌های پر آبت وارد می‌شویم تا سیراب گردیم 2⃣مَتَىٰ نَنْتَقِعُ مِنْ عَذْبِ مائِكَ فَقَدْ طالَ الصَّدىٰ ؟ چه زمان از آب وصل خوشگوارت بهره‌مند می‌شویم؟ که تشنگی ما طولانی شد، 3⃣ مَتىٰ نُغادِيكَ وَنُراوِحُكَ فَنُقِرَّ عَيْناً ؟ چه زمان با تو صبح و شام می‌کنیم تا دیده از این کار روشن کنیم 4⃣مَتىٰ تَرانا وَ نَراكَ وَقَدْ نَشَرْتَ لِواءَ النَّصْرِ تُرَىٰ چه زمان ما را می‌بینی و ما تو را می‌بینیم، درحالی‌که پرچم پیروزی را گسترده‌ای، ✅ دو مرتبه( إلی متی) 1⃣إِلىٰ مَتَىٰ أَحارُ فِيكَ يَا مَوْلايَ تا چه زمانی نسبت به تو سرگردان باشم، ای مولایم 2⃣وَ إِلَىٰ مَتَىٰ ؟ وَأَيَّ خِطابٍ أَصِفُ فِيكَ وَأَيَّ نَجْوَىٰ ؟ و تا چه زمان و با کدام بیان، تو را وصف کنم و با چه رازونیازی؟ ✅ دو مرتبه با( أیُّ) 1⃣وَأَيَّ خِطابٍ أَصِفُ فِيكَ 2⃣وَأَيَّ نَجْوَىٰ ؟ و با کدام بیان، تو را وصف کنم و با چه رازونیازی؟ ✅ یک پرسش با حرف همزه أَتَرَانا نَحُفُّ بِكَ وَأَنْتَ تَؤُمُّ الْمَلَأَ وَقَدْ مَلَأْتَ الْأَرْضَ عَدْلاً، وَأَذَقْتَ أَعْداءَكَ هَواناً وَعِقاباً، وَأَبَرْتَ الْعُتاةَ وَجَحَدَةَ الْحَقِّ، وَقَطَعْتَ دابِرَ الْمُتَكَبِّرِينَ، وَاجْتَثَثْتَ أُصُولَ الظَّالِمِينَ، وَنَحْنُ نَقُولُ: الْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ آیا آن روز در می‌رسد که ما را ببینی که تو را احاطه کنیم و تو جامعه جهانی را پیشوا می‌شوی درحالی‌که زمین را از عدالت انباشتی و دشمنانت را خواری و کیفر چشانده‌ای و متکبّران و منکران حق را نابود کرده‌ای و ریشه سرکشان را قطع نموده‌ای و بیخ و بن ستمکاران را برکنده‌ای تا ما بگوییم: ستایش ویژۀ خدا، پروردگار جهانیان است؛ 🌺نتیجه : تعداد 53 مرتبه پرسش در دعای ندبه هست باید در آن تأمل کرد و یاد گرفت که دغدغه ما نسبت به امام عصر علیه السلام چه چیزهایی باید باشد اللّٰهُمَّ صلّ علی محمد و آل محمد وعجّل فرجهم حمیداکبری1401/10/30 قم صلوات @serathamed
موضوع :ویژگی های حضرت عباس علیه السلام در زیارت نامه حضرت 1⃣ سلام خدا و اولیای الهی سَلامُ اللّٰهِ وَسَلامُ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ، وَأَنْبِيائِهِ الْمُرْسَلِينَ، وَعِبادِهِ الصَّالِحِينَ، وَجَمِيعِ الشُّهَداءِ وَالصِّدِّيقِينَ، 2⃣أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ 3⃣وَالتَّصْدِيقِ 4⃣وَالْوَفاءِ 5⃣وَالنَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِه 6⃣فَجَزاكَ اللّٰهُ عَنْ رَسُولِهِ وَعَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَعَنِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَفْضَلَ الْجَزاءِ بِمَا صَبَرْتَ 7⃣وَاحْتَسَبْتَ 8⃣ وَأَعَنْتَ 9⃣أَشْهَدُ أَنَّكَ قُتِلْتَ مَظْلُوماً، 🔟السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ 1⃣1⃣الْمُطِيعُ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ وَلِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِمْ وَسَلَّمَ 2⃣1⃣أَشْهَدُ وَأُشْهِدُ اللّٰهَ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَىٰ مَا مَضىٰ بِهِ الْبَدْرِيُّونَ وَالْمُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ، الْمُناصِحُونَ لَهُ فِي جِهادِ أَعْدائِهِ، الْمُبالِغُونَ فِي نُصْرَةِ أَوْلِيائِهِ، الذَّابُّونَ عَنْ أَحِبَّائِهِ 3⃣1⃣أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بالَغْتَ فِي النَّصِيحَةِ، 4⃣1⃣وَأَعْطَيْتَ غايَةَ الْمَجْهُودِ 5⃣1⃣أَشْهَدُ أَنَّكَ لَمْ تَهِنْ 6⃣1⃣وَلَمْ تَنْكُلْ، 7⃣1⃣وَأَنَّكَ مَضَيْتَ عَلىٰ بَصِيرَةٍ مِنْ أَمْرِكَ، 8⃣1⃣مُقْتَدِياً بِالصَّالِحِينَ، 9⃣1⃣وَمُتَّبِعاً لِلنَّبِيِّينَ 0⃣2⃣السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَوَّل الْقَوْمِ إِسْلاماً، وَأَقْدَمِهِمْ إِيماناً، وَ أَقْوَمِهِمْ بِدِينِ اللّٰهِ، وَأَحْوَطِهِمْ عَلَى الْإِسْلامِ . 1⃣2⃣ أَشْهَدُ لَقَدْ نَصَحْتَ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ وَلِأَخِيكَ 2⃣2⃣ فَنِعْمَ الْأَخُ الْمُواسِی 3⃣2⃣انْتَهَكَتْ حُرْمَةَ الْإِسْلامِ، 4⃣2⃣فَنِعْمَ الصَّابِرُ 5⃣2⃣ الْمُجاهِدُ 6⃣2⃣ الْمُحَامِي 7⃣2⃣ النَّاصِرُ 8⃣2⃣وَالْأَخُ الدَّافِعُ عَنْ أَخِيهِ 9⃣2⃣ الْمُجِيبُ إِلىٰ طاعَةِ رَبِّهِ، 0⃣3⃣ الرَّاغِبُ فِيما زَهِدَ فِيهِ غَيْرُهُ مِنَ الثَّوابِ الْجَزِيلِ، وَالثَّنَاءِ الْجَمِيلِ حمیداکبری1401/12/5 علیه السلام صلوات@serathamed
موضوع :تشکیل یک برهان با سه فضیلت در زیارت نامه حضرت عباس علیه السلام 1⃣ ابا الفضل علیه السلام ،حُرمت اسلام است به دلیل: وَلَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً اسْتَحَلَّتْ مِنْكَ الْمَحارِمَ، وَانْتَهَكَتْ حُرْمَةَ الْإِسْلامِ 2⃣ هر کس که حُرمت حضرت عباس را هتک کرد مورد لعن الهی است به دلیل: وَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ جَهِلَ حَقَّكَ، وَاسْتَخَفَّ بِحُرْمَتِكَ 3⃣ حضرت عباس علیه السلام از عباد صالح ومطیع خدا و اولیای دین است به دلیل: السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ وَلِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِمْ وَسَلَّمَ، ✅ نتیجه: هر کسی که احترام مؤمنین را حفظ نمی کند ونسبت به آنان توهین و تمسخر دارد، حرمت اسلام را از بین برده و مورد لعن الهی و موجب دورشدن از رحمت الهی است حمیداکبری1401/12/6 علیه السلام صلوات@serathamed
موضوع :تأملی در کلام زین العابدین الاْمامُ السَّجادُ عليه السلام كانَ يَقُول: لَوْماتَ مَنْ بَيْنِ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ اَنْ يَكُونَ الْقُرآنُ مَعى. (اصول كافى ج2ص 602) امام زين العابدين عليه السلام فرمود: اگر همه آنها كه بين مشرق و مغرب هستند، بميرند، تا وقتى قرآن با من باشد، احساس تنهائى نمى كنم 1⃣ تعبیر(کان یقول)یعنی مستمر این سخن را تکرار می فرمود پس توصيه مهم و پرکاربردی هست که باید به آن توجه ویژه کرد 2⃣ زندگی در کنار یکدیگر صرفا نمی تواند رفع وحشت کند و باعث آرامش باشد اگر معارف قرآن در سبک زندگی انسان نباشد، زندگی در شهر، کنارهزاران نفربا وحشت همراه هست 3⃣ ممکن است کسی قاری و حتی مُفسّر قرآن باشد یعنی به ظاهر با قرآن، همراه هست اما دارای وحشت، إضطراب، وسواس، غم و دلهره است چرا که تمسّک، تبعیت ومعیت با قرآن نداشته است 4⃣ درمان بیماری های روانی، رذائل اخلاقی، ایجاد امنیت و آرامش برای إنسان با هیچ چیزی غیر از معیت با قرآن امکان پذیر نیست ثروت، جمعیت، موقعیت، مدرک و،،،، هيچ کدام وحشت انسان را از بین نمی برد اگر با قرآن همراه نباشد 5⃣ معیّت با فرآن به معنای همراه داشتن قرآن در جیب، در ماشین، در منزل نیست بلکه نه از آموزه‌های قرآن جلو بزنیم و نه عقب بیأفتیم بلکه ملازم و مطابق فرآن عمل کنیم 6⃣ معیّت با قرآن به انسان، قدرت، حرکت، نشاط و آرامش می دهد چون قرآن، ذکر و نور است 7⃣ این نوع بیان،تحدّی و مبارزه طلبی قرآن است که فقط قرآن این ویژگی را دارا است، یعنی قرآن یک طرف و همه عالم یک طرف، قرآن، فقط أنیس و وحشت زُدا هست حمیداکبری1401/12/6 صلوات@serathamed
حمید اکبری: موضوع : شخصیت شناسی گناهکار🔥 ✅مقدمه : کسی که گرفتار گناه می شود، دارای ویژگی هایی خواهد شد، توجه به این صفات ممکن است باعث پیشگیری از گناه بشود و از طرفی هم، یاد بگیریم که چگونه با گناهکار مواجه بشویم 1⃣ ظالم(زورگو، متجاوز): قال السجاد علیه السلام إنَّما يَحتاجُ إلَى الظُّلمِ الضَّعيفُ فقط افرادضعیف،محتاج ظلم اند 2⃣ ضعیف(ناتوان): امیرالمؤمنین علیه السلام الغیبة جهد العاجز(غیبت تلاش افراد ناتوان است‏)اگر قوی و شجاع بود پشت سر کسی حرف نمی زد 3⃣ سفیه: (ابله، احمق،بی شعور، بی عقل) امیرالمؤمنین علیه السلام فرض الله،،،، الامر بالمعروف مصلحة للعوام، والنهی عن المنکر ردعا للسفهاء» خداوند متعال امر به معروف را برای إصلاح و مصلحت های جامعه و نهی از منکر را برای راندن بی خردان (نادانان) از گناه، واجب کرد(پس کسی که گناه می کند سفیه وجاهل است) 4⃣ بی شخصیت: 5⃣ شرور،مضرّ، موذی: امام هادی علیه السلام : مَنْ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ  کسی که برای خودش شخصیت قائل نیست، از شر او ایمن نباش. 6⃣ بی أدب: امیرالمؤمنین (علیه السّلام) فرموده اند: آنکس که ادب بر وی تحمیل شود، و تربیت، نفس سرکش او را مهار نماید گناهان او کم می شود. برعکس، آنکس که ادب و تربیت را کمتر بپذیرد گناهانش بسیار خواهد بود. 7⃣ مأیوس ونا أمید: حضرت امام حسین (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که کاری را از راه گناه طلب کند امیدش زودتر فوت می شود و از آنچه می ترسد به آن سریع تر مبتلا می گردد 8⃣ مضطرب و بی قرار: چرا که نگران، اطلاع دیگران یا محکومیت و محرومیت او از به کار گیری اوست 9⃣ منزوی و گوشه گیر: 🔟خود سرزنشی و افسردگی: همینطور که رفتارهای سرزنشی دیگران و سرزنش خود ادامه پیدا می کند، فرد به خاطر عدم رضایت از خود و از اینکه احساس می کند گناهکار است و مدام گناه و اشتباه می کند، کم کم در دام افسردگی می افتد. حمیداکبری1401/9/4 گناهکار صلوات@serathamed (جهادتبیین یعنی تولید محتوا)
موضوع: کیفیت تعامل با مادر مقدمه: در اهمیت وکیفیت احترام به مادر، و عظمت مقام مادری، نوع رفتار امام سجاد در تعظیم به مادر بزرگوار خود تکلیف ما روشن می شود قَيلَ «للسَّجاد» عليه السلام اِنَّـكَ اَبَـرُّ الناسِ وَلاتَاكُلُ مَعَ اُمِّـكَ فى قَصْـعَةٍ وَهِىَ تُـريدُ ذالِكَ. قالَ: اَكْرَهُ اَنْ تَسْبِقَ يَدِىَ اِلى ما سَبَقَتْ اِلَيْهِ عَيْنُها فَـاَكُونَ عاقَّـا لَهـا. [الانوار البهية، ص 100.] به امام سجـاد عليه السلام گفتند: شما كه نيكوكارترين مردمى، چرا همراه با مادرت از يك كاسه غذا نمى خورى و حال آنكه مادرت بدين كار مايل است. فرمود: مى ترسم دستم بسوى لقمه اى پيشى گيردكه قبلاً او به آن چشم دوخته است و بدين گونه حق او را رعايت نكنم ✅ نکات 1⃣ مادر اهل ایثار و عشق به فرزند خود است اما فرزند باید آن قدر مواظب مادر باشد که نکند چیزی نظر مادر را جلب کرده و فرزند آن را بردارد 2⃣ وقتی برای برداشتن چیزی که شاید مادر آن را می خواسته، ممکن است انسان مورد عاق مادر بشود، پس به طریق أولی، باید در بسیاری از رفتارهای خود با مادر تجدید نظر کنیم 3⃣ برای مسافرت یا میهمانی، از مادر و پدر دعوت کنیم شاید دوست داشتند آنها هم باشند اما با بی توجهی، میل آنان را نادیده گرفتیم و همین سبب سلب توفیق انسان می شود 4⃣ نباید محبت مادری، باعث شود فرزند، میل و محبت مادر را نسبت به چیزی یا کاری بی توجهی کند، باید مادر را بر خود، مقدم بدارد تا نکند 5⃣ برداشت یک لقمه از جلوی مادر فقط موضوع بحث نیست بلکه هر چیزی و هر کاری که ممکن است مادر به آن نظر داشته و دلش خواسته باشد به آن دست نزنیم باید مواظب باشیم مانند یک نوکر، جلوی ارباب و غلام حلقه به گوش محضر مادر باشیم حمیداکبری1401/12/7 صلوات@serathamed
موضوع : تقسيم اقسام جهاد 1⃣جهاد تبیین وظیفه علما، اساتید،معلمان 2⃣جهاد تولید وظیفه کارخانه ها ومهندسان 3⃣جهاد تکثیر(نسل) وظیفه زنان فداکار،ومقاوم 4⃣جهاد تدبیر(صحیح) وظیفه حاکمیت ومسؤلان 5⃣جهاد تحصیل وظیفه دانش آموز، دانشجو 6⃣جهاد تهذیب وتقوا وظیفه همه افراد جامعه 7⃣جهاد تسدید(قوی،محکم) وظیفه نظامیان، مرزداران 8⃣جهاد توکّل به خدا وظیفه اهل ایمان،مؤمنین 9⃣جهاد تکلیف حجاب،حیأء وظيفه دختران و بانوان 🔟جهاد تلاش مضاعف وظیفه جوانان،کارگر،کشاورز 1⃣1⃣جهاد تربیت اسلامی وظيفه والدین برای فرزندان 2⃣1⃣جهاد تقسیم اموال وظيفه ثروتمندان، ومؤمنین ✅ نتیجه و تذکر: برای پیشرفت، قویّ شدن واستقلال نظام اسلامی هر یک باید وظیفه و نقش خود را بشناسد،وبا اراده جدیّ، إقدام کند حمیداکبری1401/12/8 صلوات @serathamed9
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : 10دلیل و استدلال برای انتخاب راه حوزه و طلبه شدن ✍مقدمه: (هدف مقاله، با توجه به ایام ثبت نام حوزه، لازم هست، برای انتخاب راه حوزه و ایجادانگیزه درفرزندان ونوجوانان برای طلبه شدن، تبیین صورت پذیرد) البته اگر.والدین( روحانی یا غیره، مذهبی یا غیره) راه حوزوی رانچشیده اند و یا اهمیت وبرکت آن رادرک نکرده اند(حتی ممکن است به ظاهر حوزوی یا مذهبی باشند) اگر مُشوّق نیستند لا أقل مانع نباشند با توجه به اینکه، عملکرد برخی از مسئولان روحانی بد بوده، وتبلیغات منفی و قضاوت های غیر منصفانه، نسبت به این قشر وجود دارد، مردم نگاه خوبی،به قشر روحانیت ندارند!!! با توجه به وضع نابسامان اقتصادی و فرهنگی، چه توجیهی برای طلبه شدن فرزندان و نوجوانان وجود دارد؟ 1⃣بر فرض اگر برای کشور ضرورت داشت که از خارج طبیب و مهندس بیاوریم مشکلی نیست اما کارشناس و مربی دین در داخل باید تربیت بشوند 2⃣راه خدمت به مردم فراوان است اما هیچ کدام به شرافت و اولویت حوزه نیست چون بحث هدایت و رسالت تربیت فکر و روح انسان هاست 3⃣راه رسیدن به خدا گوناگون است و منحصر به حوزه نیست اما راه حوزه سریع تر، إیمن تر و عمیق تر است 4⃣زمینه اتلاف عمر و نعمت جوانی در راه حوزوی کمتر و بلکه هیچ است البته اگر کسی بخواهد درست از این زمینه استفاده کند 5⃣در حوزه هم تولید است هم توزیع هم مصرف یعنی طلبه مهارت می یابد با تحصیل معارف دین، محتوایی برای حل مشکلات فکری و روحی مردم تولید کند حتی اگر توانایی تولید محتوا نداشت توزیع و تبلیغ محتوا می کند و اگر حتی توانایی تبلیغ نداشت خودش تربیت شده و یک انسان تربیت شده زمینه تشکیل خانواده خوب و نسل صالح فراهم می شود(قرائتی) چنین ظزفیتی(تولید و توزيع و مصرف وتربیت) در غیر حوزه کمتر است 6⃣حوزه انسان را مقید و محدود می کند و همین باعث تهذيب و تقوای بیشتر میشود انسان کمتر دچار لغو و لهو میشود و از اهمال کاری فاصله می گیرد 7⃣فضای دبیرستان و دانشگاه غالبا آلوده به افکار و عقاید غیر صحیح برخی از اساتید و معلمان و همجنین رفتار زشت برخی دانش آموزان و دانشجویان است که در جو غالب حوزه این وضعیت نیست 8⃣تربیت شده حوزه قابلیت و ظرفیتهای گوناگون برای خدمت پیدا میکند(مدرس حوزه و دانشگاه /قضاوت/وکالت/مشاوره /مبلغ/معلم/جذب عقیدتی در نیروی های مسلح و،،،،،)که در غیر حوزه نیست 9⃣به خاطر خدا انسان فحش و تهمت و توهین می شنود و همین باعث تقرب الهی و نیز عزت و احترام و جایگاه ویژه و محبوبیت که البته خدا در دل مردم حتی مخالفان می اندازد 🔟راه حوزه وکسب علم معارف دین راهی است که 1ضروری2مفید3یقینی4رزق آن تضمینی است (طبق روایت) عقل حکم می کند دنبال راهی که چه بسا غیرضروری و غیر مفید و مظنون و مشکوک است نرویم اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه 19 /6 /1400 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی @serathamed
موضوع:مرده اى در ميان زندگان مقدمه: رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : ليس مَن ماتَ فاستَراحَ بِمَيِّتٍ ، إنّما المَيِّتُ مَيِّتُ الأحياءِ[الأمالي للطوسي : 310/625 .] كسى كه مُرد و آسوده شد مُرده نيست، بلكه مرده [حقيقى] مرده [ميان] زندگان است در روایات چه کسانی مرده حساب شده‌اند؟! 1⃣ تارک نهی از منکر امام على عليه السلام : مَن تَرَكَ إنكارَ المُنكَرِ بِقَلبِهِ و يَدِهِ و لِسانِهِ فَهُوَ مَيِّتٌ بَينَ الأحياءِ [تهذيب الأحكام ،ج 6 ،ص181] آن كه منكَر را با قلب و دست و زبانش انكار نكند ، مرده اى است ميان زندگان 2⃣ جاهل (بی معرفت) الإمامُ عليٌّ عليه السلام : الجاهِلُ مَيِّتٌ بينَ الأحياءِ .[غرر الحكم : 2118 .] نادان، مرده اى است ميان زندگان. 3⃣عالم بی عمل (وتحریف کننده دین) پست‏ترین بندگان خدا؛ جاهلانی عالم‏نما که بهره‏ای از علم ندارند و خود را صاحب رأی و نظر می‏پندارند قال علی عليه السلام : و آخَرُ قد تَسمّى عالِما و ليسَ بهِ ··· فالصُّورَةُ صُورَةُ إنسانٍ ، و القَلبُ قَلبُ حَيوانٍ، لا يَعرِفُ بابَ الهُدى فَيتَّبِعَهُ ، و لا بابَ العَمى فيَصُدَّ عَنهُ ، و ذلكَ مَيّتُ الأحياءِ ! . [نهج البلاغة : الخطبة 87 .] و ديگرى كه عالمش خوانند، امّا عالم نيست··· صورتش صورت انسان است و دلش دل حيوان. نه راه هدايت و رستگارى را مى شناسد تا آن را بپيمايد و نه راه ضلالت را تا از آن دورى گزيند. پس او مرده زندگان است. 4⃣ دروغ گو قال علی عليه السلام : الكَذّابُ و المَيّتُ سَواءٌ ؛ فإنّ فَضيلَةَ الحَيِّ علَى المَيّتِ الثِّقَةُ بهِ ، فإذا لَم يُوثَقْ بكَلامِهِ بَطَلَت حَياتُهُ غرر الحكم : 2104 دروغگو و مرده يكسانند؛ زيرا برترى زنده بر مرده به اعتماد بر اوست. پس اگر به سخن او اعتمادى نشود، زنده نيست. 5⃣ فقرای ضعیف الایمانَ و ظلم پذیر تحت حکومت ظالم قال علی عليه السلام ـ في ذِكرِ فتنَةِ بني اُميّةَ ـ : كانَ أهلُ ذلكَ الزَّمانِ ذِئابا ، و سَلاطينُهُ سِباعا ، و أوساطُهُ اُكّالاً ، و فُقَراؤهُ أمواتا .[نهج البلاغة الخطبة 108 در ياد كرد فتنه بنى اميّه ـ فرمود : مردم آن روزگار گرگ باشند، و زمام دارانش درنده، و ميانْ مايگانش طعمه، و تهي دستانش [چون ]مرده. علی علیه السلام برای فقیر چهار خصلت می شماردکه مجموع آنها در مرگ دل انسان مؤثر هستند، که عبارتند از: ضعف در یقین، نقصان درعقل،کم رنگی تدیّن وکم حیایی. از جمله خصلت های فقرای ضعیف الایمان، ظلم پذیری است. کسی که ظلم پذیر است و نسبت به ظلم و ستم از خود حرکتی نشان نمی دهد، با مرده هیچ تفاوتی ندارد. 6⃣ثروتمندان بی تفاوت علی علیه السلام می فرماید:«هلک خزّان الاموال و هم احیاء؛ خزانه داران اموال هلاک شدند وحال آن که آنها (در دنیا)زنده هستند.» پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: «چهارچیز قلب را می میراند: گناه پشت سر گناه، زیاد مناقشه کردن با زنان، مجادله کردن با شخص احمق و هم نشینی با مردگان.» در این هنگام عرض شد:ای رسول خدا! مردگان کیانند؟ فرمود: «ثروتمندان بی درد.» پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: «از هم نشینی با مردگان بپرهیزید.» عرض شد: ای رسول خدا! مردگان کیانند؟ فرمود: «هر ثروتمندی که ثروتش او را به طغیان وادارد 7⃣غفلت زدگان شخص غلفت زده، قلبش مرده است. علی علیه السلام می فرماید: «هر کس غفلت بر او غلبه کند، قلبش می میرد.»امام باقر علیه السلام می فرماید: «از غفلت بپرهیز، چون در غفلت قساوت قلب است.» غافلان، از عذاب الهی و عقوبت های او غافلند، از مشکلات اقتصادی و مادی مردم غافلند، از کید و حیله دشمنان اسلام غافلند، از مسائل سیاسی و فرهنگی جامعه غافلند، از موجبات هلاکت و گمراهی و دل مردگی خود غافلند. آنان به تعبیر علی علیه السلام اشباح بلاارواح هستند یعنی پیکرهای بی جان. آنها بیدارند ولی خواب زده هستند، حاضرند ولی غایبند. اینان مرده های متحرّکند 8⃣گمراه کنندگان از راه هدایت پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «چهار چیز قلب ها را فاسد می کند: خلوت با زنان(نامحرم)، گوش دادن به آنها، قبول رأی(غیرمنطقی واحساسی) زنان و هم نشینی با مردگان.» در این هنگام سؤال شد: هم نشینی با مردگان چیست؟ پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «هم نشینی با هر گمراه از ایمان و ستمگر در احکام(از جمله گمراهان، اهل نفاق هستند. 9⃣کفّار(هر غیر موحّد) از مرده های متحرّک در بین زندگان، شخص کافر و بی دینی است که اعتقادی به توحید و یگانگی خداوند ندارد. اگر حیات و زندگی فرهنگی انسان به توحید است، جان کافر از آب حیات توحید بی بهره است. علی علیه السلام می فرماید: «التوحید، حیاة النفس»16؛ توحید، زندگی جان است.» هَمّ و غمّ کافر، دنیاست و کوشش او برای دنیا؛ هدف او، شهوت اوست و شهوات دنیا، خدای اوست و هرکس شهوت و دنیا خدای او باشد، او مرده ای است در بین زندگان. حمیداکبری22 /3 /1401 @serathamed
حمید اکبری: موضوع :چطور به ما رأیت إلا جمیلا برسیم؟ 1_معرفت و جهان بینی صحيح نسبت به خدا و نبی مکرم ص و امام معصوم ع و انسان و دنیا إنما یخشی الله من عباده العلماء 2_محبت و عشق به خدا إن کنتم تحبون الله فإتبعونی 3_معاشرت و مجالست با صالحین المعاشرة مؤثرة 4_إرتباط با علمای ربانی هلک من لیس له حکیم یرشده 5_یاد آوری مرگ و معاد أذکر انقطاع الشهوات و هادم اللذات 6_هجرت الف_از محیط کناه ب_از نفس هاجروا و جاهدوا 7_تفکر و تعقل لو کنا نعقل او نسمع ما کنا فی اصحاب السعیر 8_اخلاق خوب عجب و کبر و حسد و کینه و بخل وَ،،، مانع فهم و معرفت و جهان بینی صحيح می گردد 9_تلاوت و تدبر در قرآن ذالک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین 10_تمسک به عترت مطالعه و انس با احادیث، ادعیه و زیارات حمیداکبری 1399/9/30
حمید اکبری: سلام علیکم موضوع : تأملی در دعای تحویل سال بر فرض صحت سند می‌توان اینگونه برداشت کرد به قرینه(حول حالنا الی أحسن الحال) جمله سوم (یا محول حول و ألأحوال) 2 جمله محذوف به دست می آید جمله اول محذوف(قلِّب فلوبنا إلی أحسن القلب) جمله دوم محذوف(دبِّر أمورنا الی أحسن التدبیر) احسن القلب چيست؟ قرآن: من أتی بقلب سلیم روایت : قلب مشغول بالمولی القلب ثلاثه قلب مشغول بالدنیا فله شدة والبلاء قلب مشغول بالعقبا فله درجة العلی قلب مشغول بالمولا فله الدنیا و العقبا والمولا نکات 1_ مدبر فقط خداست 2_بهترین باشیم و بهترين بخواهیم (أحسن الحال) 3_قلب محور تحول است برای تغییر و اصلاح 4_دعا برای تحول بسیار مهم است
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : درس هایی از طبیعت 1⃣نظم هر چیزی، به جا و به اندازه 2⃣آرامش بخش و شادی آفرین 3⃣حرکت و تلاش و رشد 4⃣مفید و منفعت رسان 5⃣فعالیت به موقع و به اندازه 6⃣عدم اسراف (طبیعت دور ریز ندارد) 7⃣کمک به یکدیگر و رفع نیاز هم 8⃣قوی بودن (و إلا مورد، ظلم و حذف میشوی) 9⃣کریم و اهل بخشش 🔟متواضع و تابع در مقابل فوانین الهی برگ درختان سبز هر ورقش دفتری است معرفت کردگار فکر کنیم عبرت بگیریم عمل کنیم اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه1400/1/13
حمید اکبری: سلام علیکم در شب قدر بنابر ظرفیت‌ ها مقدراتی نازل میشود یعنی به اندازه ظرف آش می دهند حال چه کنیم ظرف بزرگ شود تا مظروف و مقدرات بیشتر و بهتری به دست بیاورم جواب : 2کار باید انجام شود 1فکر و نگرش و جهان بینی و معرفت صحيح نسبت به خدا و نبی و امام و انسان و وظیفه و سعادت و هر چیز دیگر پیدا کنم 2 قلب و روح و باطن خود را از رذائل اخلاقی(کبر وغرور وحساوت و لجاجت و بخل و،،،َ) پاک و صاف کنم نتيجه جهل و سطحی نگری از یک سو و اخلاق بد از سوی دیگر انسان را از مقدرات متعالی محروم میکند حمید اکبری 2/8/ 1400 حرم رضوی
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تأملی در دعای منسوب به امام عصر علیه السلام ✍مقدمه : با تدبر در این دعا، دغدغه‌های امام زمان علیه السلام کشف می شود ضمن آن‌که یاد می گیریم برای همه و جمعی دعا کنیم اولویت در دعا را بشناسیم و این‌که در ضمن دعا، آسیب شناسی را می آموزیم که هر یک از افراد، اعضاء و أقشار مختلف چه ضعف ها، نقص ها، عیب ها و نیازهائی دارند باید نسبت به آنها حسّاس بود ✅ دعا برای همه افراد 1⃣اللّٰهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِيقَ الطّاعَةِ، 2⃣وَبُعْدَ الْمَعْصِيَةِ، 3⃣ وَصِدْقَ النِّيَّةِ، 4⃣ وَعِرْفانَ الْحُرْمَةِ، 5⃣ وَأَكْرِمْنا بِالْهُدىٰ وَالاسْتِقامَةِ، 🌺نکات: 💧1_توفیق اطاعت کافی نیست، ترک معصیت هم لازم هست و إلّا اطاعت ناقص و بی أثر می‌شود 💧2_نیّت در اطاعت وعبادت باید صادقانه و خالصانه باشد 💧3_عدم آگاهی از گناهان، سبب ترک اطاعت و ارتکاب گناه می‌شود 💧4_هدایت الهی، تکریم به انسان است 💧5_اطاعت باید مداوم و مستمر باشد نه مقطعی ✅دعا برای اعضاء و جوارح 1⃣ وَسَدِّدْ أَلْسِنَتَنا بِالصَّوابِ وَالْحِكْمَةِ، 2⃣وَامْلَأْ قُلُوبَنا بِالْعِلْمِ وَالْمَعْرِفَةِ، 3⃣ وَطَهِّرْ بُطُونَنا مِنَ الْحَرامِ وَالشُّبْهَةِ، 4⃣وَاكْفُفْ أَيْدِيَنا عَنِ الظُّلْمِ وَالسَّرِقَةِ، 5⃣وَاغْضُضْ أَبْصارَنا عَنِ الْفُجُورِ وَالْخِيانَةِ، 6⃣ وَاسْدُدْ أَسْماعَنا عَنِ اللَّغْوِ وَالْغِيبَةِ، 🌸نکات: 💧1_شش عضو از اعضای بدن، بیشتر در معرض خطر است و انسان از این موارد بیشترین آسیب را می بیند زبان، قلب، شکم، دستان، چشم، گوش 💧2_ممکن است دعا به ترتیب اولویت و اهمیت باشد یعنی اول زبان را مواظبت کنیم و،،، 💧3_هر عضوی وظيفه ای دارد که امام،در قالب دعا آموزش می دهند مثلا در مورد گوش، باید از هر سخن بیهوده و غیبتی گوش ندهیم ✅دعا برای أقشار مختلف 1⃣وَتَفَضَّلْ عَلىٰ عُلَمائِنا بِالزُّهْدِ وَالنَّصِيحَةِ، 2⃣ وَعَلَى الْمُتَعَلِّمِينَ بِالْجُهْدِ وَالرَّغْبَةِ، 3⃣وَعَلَى الْمُسْتَمِعِينَ بِالاتِّباعِ وَالْمَوْعِظَةِ، 4⃣وَعَلىٰ مَرْضَى الْمُسْلِمِينَ بِالشِّفاءِ وَالرَّاحَةِ، 5⃣ وَعَلىٰ مَوْتاهُمْ بِالرَّأْفَةِ وَالرَّحْمَةِ؛ 6⃣وَعَلىٰ مَشايِخِنا بِالْوَقارِ وَالسَّكِينَةِ، 7⃣وَعَلَى الشَّبابِ بِالْإِنابَةِ وَالتَّوْبَةِ، 8⃣ وَعَلَى النِّساءِ بِالْحَياءِ وَالْعِفَّةِ، 9⃣ وَعَلَى الْأَغْنِياءِ بِالتَّواضُعِ وَالسَّعَةِ، 🔟وَعَلَى الْفُقَراءِ بِالصَّبْرِ وَالْقَناعَةِ، 1⃣1⃣وَعَلَى الْغُزاةِ بِالنَّصْرِ وَالْغَلَبَةِ، 2⃣1⃣ وَعَلَى الْأُسَرَاءِ بِالْخَلاصِ وَالرَّاحَةِ، 3⃣1⃣وَعَلَى الْأُمَراءِ بِالْعَدْلِ وَالشَّفَقَةِ، 4⃣1⃣ وَعَلَى الرَّعِيَّةِ بِالْإِنْصافِ وَحُسْنِ السِّيرَةِ، 5⃣1⃣وَبارِكْ لِلْحُجَّاجِ وَالزُّوَّارِ فِى الزَّادِ وَالنَّفَقَةِ، وَاقْضِ ما أَوْجَبْتَ عَلَيْهِمْ مِنَ الْحَجِّ وَالْعُمْرَةِ، بِفَضْلِكَ وَرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. 🌷نکات: 💧1_در این فراز 15 قشر از مردم را مورد دعا قرار می‌دهد و تکلیف هر یک را گوشزد می کند، با دقت معلوم می شود که در واقع همه اقشار جامعه را بیان کرده است 💧2_ اولین دعا در این فراز، وظیفه علماء را بیان کرده، که نسبت به دنیا دلبسته نباشند و خیرخواه جامعه باشند چرا که اگر عالم فاسد و الگوی شایسته نباشدجامعه اصلاح نمی‌شود اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1401/12/12
موضوع: تأملی در دعای تحویل سال 1⃣جمله اول(یا مقلب القُلوبَ و الابصار ) و جمله دوم (یا مدبر اللیل و النهار) هر کدام محذوفی دارند که از قرینه جمله سوم(یا محول الحول و الاحوال حوّل حالنا الی احسن الحال) که کامل آمده به دست می آید، 2⃣ به قرینه فعل امر حوّل در جمله سوم محذوف جمله اول و دوم به دست می آید محذوف جمله اول (فعل امر قلّب یعنی خدایا منقلب کن)به قرینه مقلّب و محذوف جمله دوم (فعل امر دبّر یعنی خدایا تدبیر کن) است به قرینه یامدبّر 3⃣ جمله اول با ذکر محذوف می‌شود: یا مقلب القُلوبَ و الابصار قلّب قلوبنا الی احسن القلب احسن القلب طبق روایات : رُوِیَ عَن رَسُولِ الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) قال: اَلْقَلبُ ثَلاثَهُ اَنْوَاعٍ: قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالدُّنْیَا وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْعُقْبَی وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْمَوْلَی.وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالدُّنْیَا لَهُ الشِّدَّهُ وَ الْبَلاءُ وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْعُقْبَی فَلَهُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَی وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْمَوْلَی فَلَهُ الدُّنْیَا وَ الْعُقْبَی وَ الْمَوْلَی. ترجمه حدیث: روایت از پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) منقول است که حضرت فرمودند قلب ها سه نوعند: 1- قلبی که مشغول و وابسته به دنیا است.2- قلبی که مشغول به تنعّمات اخروی است.3- قلبی که وابسته به مولا است. اما آن قلبی که سرگرم و وابسته به دنیا است،‌ همیشه دچار سختی و گرفتاری است. و آن قلبی که وابسته به تنعّمات اخروی است ‌به درجات و مراتب بالایی می­رسد. و قلبی که دل‏بسته به مولا (خدا) است، هم دنیا دارد، ‌هم آخرت را دارد و هم خدا را دارد. احسن القلب در قرآن: ❤️ ۱. قلب سلیم: و آن قلبی است مخلص برای خدا و خالی از کفر و نفاق و هرگونه پستی. { إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ } ❤️۲. قلب مُنیب وآن قلبی است که همیشه درحال برگشت و توبه به سوی خدا و بر طاعت خدا استوار و پابرجاست. {مَنْ خَشِیَ الرَّحْمَن بِالْغَیْبِ وَجَاء بِقَلْبٍ مُّنِیبٍ} ❤️۳. قلب مُخبِت وآن قلبی است فروتن و آرام یافته به ذکرخداست وهیچ وقت بین افرادقضاوت نمی کند.{ فتُخْبِتَ لَهُ قلُوبُهُمْ } ❤️۴. قلب وَجِل و آن قلبی است که از یاد خدا میلرزد که مبادا عمل وی به درگاه خدا قبول نشود و از عذاب خدا نجات نیابد. { وَالَّذِینَ یُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَهٌ أَنَّهُمْ إِلَی رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ } ❤️۵. قلب تَقِیّ و آن قلبی است که به احکام خدا احترام میگذارد. { ذَلِکَ وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوبِ } ❤️۶. قلب مَهدِیّ و آن قلبی است که تسلیم امر خدا و راضی به قضا و قدر پروردگار است .{وَمَن یُؤْمِن بِاللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ ❤️۷. قلب مُطمئن وآن قلبی است که با یاد خدا و توحیدش آرام میگیرد.{ وتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّه} ❤️۸. قلب حَیّ:  و آن قلب زنده ای است که از شنیدن پندهای قرآنی و داستان های امت های گذشته که با گناه وطغیان هلاک شدند پند و اندرز میگیرد .{ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَذِکْرَی لِمَن کَانَ لَهُ قَلْبٌ } 4⃣جمله دوم طبق قرینه (یا مدبّر) این گونه می شود یا مدبّر اللیل و النهار دبّر امورنا احسن التدبیر یعنی ای کسی که شب و روز را تنظیم و تدبیر می کنی همه امور ما را به نیکو ترین تدبیر، مدیریت کن (چون عقل و علم ما ناقص است و به همه مصالح و مفاسد خود آگاهی نداریم) 5⃣ به داشتن حال خوب إکتفا نکنیم بلکه احسن الحال را بخواهیم 6⃣ محوّل و مدبّر فقط خداست لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم، پس فقط باید از او خواست 7⃣ ازکسی که آسمان و زمین(شب وروز) در تحت ولایت و تدبیر اوست اصلاح و تحول خود را می خواهیم که برای او آسان است 8⃣ اگر همه به بهترین حال در بیاییم جهان می شود زیبا مانند زیبائی خلقت (گردش منظم شب و روز یعنی درس بهترین حال) 9⃣ تا خدا اراده نکند توفیق تحول نیست خدا ارحم الراحمین و احسن الخالقین است با اراده جدی بخواهیم که احسن الحال به ما بدهد باید همت وحرکت کرد 🔟 قلب و باطن که اصلاح بشود حال انسان خوب می شود قلب اگر فقط خانه خدا شد حال انسان هم می شود رنگ الهی و این یعنی احسن الحال حمید اکبری1/1 /1401 سال صلوات@serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: تأملی در دعای روزهای آخر ماه شعبان اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ خدایا! اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده اى در آن قسمت که از این ماه مانده، ما را بیامرز. 1⃣ استعمال حرف شرط(إن) در عربی برای تردید و در اینجا برای بیان خوف و رجاء نسبت به آمرزش است 2⃣ هر کسی باید دغدغه داشته باشد که ممکن است خدا او رانبخشیده باشد(فیما مضی) 3⃣ در دعا جمع و همه را در نظر بگیریم(لنا) 4⃣ باید تلاش کرد پاک وارد میهمانی( ماه مبارک رمضان) شد(فیما بَقِىَ منه) 5⃣ آمرزش فقط به دست خداست و رضایت خدا ملاک است نه مردم(غفرت) 6⃣ نباید توبه را به تأخیر انداخت و گفت که هنوز وقت هست و به قول شاعر(ژولیده) گفتم بکن توبه بگفتی رمضان هست بی توبه به ره ماندی وماه رمضان رفت 7⃣ اگر تا به حال بخشیده نشدیم نباید ناامید شد(فیما مضی فإغفر لنا فیما بقی) 8⃣ ماه شعبان ماه آمرزش است(غفرت لنافیما مضی من شعبان) و ماه رمضان ماه ضیافت و پذیرایی 9⃣تنها دغدغه انسان از میان همه حوائج بایدآمرزش و درک رضایت الهی باشد 🔟 ترکیب(لم تکن با غفرت) معنای استمرار را می رساند یعنی ممکن است قبلا بخشیده شدم اما دوباره گناه کردم لذا دائما لازم است در حال توبه باشیم و طلب آمرزش بخواهیم اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/1/5
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : کارهای مطلوب در ماه مبارک مطابق دعای 44 صحیفه سجادیه به هنگام حلول ماه🌙 1⃣ أهمیت به اوقات نماز و ارکان آن الحافظین لأرکانها، المؤدین لها فی أوقاتها 2⃣صله أرحام وفّقنا فیه لأن نصل أرحامنا 3⃣رسیدگی و توجه به همسایگان أن نتعاهد جیراننا 4⃣ ردّ مظالم (خارج کردن مال حرام) و أن نخلّص أموالنا من التبعات 5⃣ أدای حقوق واجب(خمس و زکات) و أن نطهّرها بإخراج الزکوات 6⃣ آشتی با کسی که قهر کرده و أن نراجع من هاجرنا 7⃣ انصاف در حق (حتی) ظالم و أن ننصف من ظلمنا 8⃣ مسالمت باکسی که با مادشمنی کرده و أن نسالم من عادانا 9⃣ تبرّی جستن از دشمنان اولیای دین أَنْ نُسَالِمَ مَنْ عَادَانَا حَاشَى مَنْ عُودِيَ فِيكَ وَ لَكَ ، فَإِنَّهُ الْعَدُوُّ الَّذِي لَا نُوَالِيهِ ، وَ الْحِزْبُ الَّذِي لَا نُصَافِيهِ . با شخصی که با ما دشمنی کرده، از در مسالمت در آییم؛ مگر کسی که در راه تو و به خاطر تو با او دشمنی شده باشد؛ همانا او دشمنی است که با او دوستی نکنیم و حزبی است که به او دست صداقت ندهیم. 🔟 اعمال شایسته و أن نتقرب إلیک فیه من الأعمال الزاکیه 1⃣1⃣ پرهیز از ریا خلّص ذلک کله من ریاء المرائین 2⃣1⃣ پرهیز از گناه التَّحَفُّظَ مِمَّا حَظَرْتَ فِيهِ 3⃣1⃣ شناخت عظمت رمضان أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ وَ إِجْلَالَ حُرْمَتِهِ اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed مشهدمقدس1401/4/15
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : نام هاي ماه مبارک 1⃣ ماه رمضان 2⃣ مضمار (مدتی برای مهیا شدن مسابقه) 3⃣شهرالله 4⃣شهر الصیام 5⃣شهر الإسلام 6⃣شهر الطُهور؛ ماه پاکیزگی. 7⃣شهر التّمحیص؛ ماه خالص شدن و پاک شدن. 8⃣شهرالقیام؛ماه شب زنده‌داری 9⃣شهر البرکة؛ ماه برکت. 🔟شهر الانابه؛ ماه بازگشت به سوی خدا. 1⃣1⃣ شهر التوبه؛ ماه ندامت و توبه از گناهان. 2⃣1⃣شهر المغفرة؛ ماه بخشودگی. 3⃣1⃣شهرالعتق من النار ماه آزادی از آتش جهنم 4⃣1⃣و الفوز بالجنة؛ ماه دست‌یابی به بهشت 5⃣1⃣.شهر الثواب؛ ماه پاداش. 6⃣1⃣-شهر الرجا؛ ماه امیدواری 7⃣1⃣شهر الصبر؛ ماه شکیبایی. 8⃣1⃣شهر المواسات؛ ماه(کمک کردن و همدلی وهم دردی ومشارکت با یکدیگر) 9⃣1⃣سید الشهور؛ سرور ماه‌ها 0⃣2⃣شهر الرحمة؛ ماه رحمت اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 3رمضان1401مشهد
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : کد گذاری کلمه فکه 🌹فاء یعنی 1⃣ فکر(اندیشه وتأمُّل) 2⃣ فهم وظیفه وبصیرت 3⃣فتح(گشایش،پیروزی) 4⃣فداکاری و إیثار 🌷کاف یعنی 1⃣ کمال الهی(تقرّب) 2⃣کلام الهی(تمسّک به فرآن) 3⃣کار وکوشش 4⃣کربلایی شدن وشهادت 🌺هاء یعنی 1⃣هدف(قلّه و أفق داشتن) 2⃣همّت(إراده وتصمیم جدّی) 3⃣ هوش مندی( و زیرکی) 4⃣هدایت یافتن اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1401/12/15
موضوع :راه های نصرت اسلام و نظام اسلامی مقدمه : رهبر معظم انقلاب فرمودند هرکس از دستش کاری برای نصرت اسلام ونظام بر می‌آید حرام است سکوت کند و کاری نکند» پرسش این است که نصرت اسلام و نظام در چیست؟ یعنی مردم مسلمان در ایران و سراسر دنیا، چه کارهایی می توانند انجام دهند که باعث نصرت اسلام و نظام اسلامی هست؟؟؟ 1⃣تبلیغ اسلام و انقلاب: جهاد تبیین یعنی با تولید محتوا، اسلام ناب وجایگاه انقلاب اسلامي را جامع و کامل با روش جدید و جذاب و منابع مطمئن بیان کنیم اللَّهَ اللَّهَ فِي الْجِهَادِ بِأَمْوَالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ أَلْسِنَتِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ 2⃣ تکثیر و تولید جمعیت: هیچ خانوادهء مسلمان مخصوصا محبان و شیعیان اهل بیت علیهم السلام نباید ازآوردن فرزندان امتناع کنند تنبلی یا اشتغال یا عدم توانائی اکنون جایز نیست و مشکل اقتصادی بهانه و نوعی شرک است (یعنی خدای سبحان توانا نیست که به او توکل نداریم!!!) وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم وَآخَرينَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ يَعلَمُهُم ۚ وَما تُنفِقوا مِن شَيءٍ في سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيكُم وَأَنتُم لا تُظلَمونَ هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمی‌شناسید و خدا آنها را می‌شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد!(انفال60) 3⃣ تقویت وتولید علم: محصلین(أعم از دانش آموز،دانشجو و طلبه دقیق و عمیق درس بخوانند تا با تولید علم، و پیشرفت علمی باعث قدرت اسلام و نظام بشوند امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید "العلم سلطان"؛ علم اقتدار است. سلطان یعنی اقتدار، قدرت. "العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه"، علم اقتدار است. هر کس این قدرت را به چنگ آورد می تواند تحکم کند می تواند غلبه پیدا کند هر کسی این اقتدار را به دست نیاورد، صیل علیه بر او غلبه پیدا خواهد شد، دیگران بر او قهر و غلبه پیدا می کنند به او تحکم می کنند. 4⃣ مدیریت در مصرف: یکی از موارد نصرت اسلام و نظام این است که در سبک زندگی، تجدید نظر جدّی داشته باشیم إسراف در آب و غذا و لباس و گاز و برق و هر چیزی علاوه بر گناه باعث می شود تقاضا از دیگر کشورها بشود که یا با تحریم مواجه می شویم یا باید گران قیمت بخریم و با عزت اسلامی نمی سازد 5⃣ تلاش مضاعف: باتنبلی و راحت طلبی نمی شوداسلام را یاری کرد باید هر کسی لاأقل به اندازه توانائی خود، تلاش کافی برای تقویت اسلام ونظام اسلامی داشته باشد قال الباقر (علیه السلام )"إیَّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا مِفْتَاحُ کُلِّ شَرٍّ ... مَنْ کَسِلَ لَمْ یُؤَدِّ حَقّاً وَ مَنْ ضَجِرَ لَمْ یَصْبِرْ عَلَى حَقٍّ" از تنبلى و بى حوصلگى بپرهیز، زیرا که این دو کلید هر بدى مى‏باشند و کسى که تنبل باشد حقى را نگذارد و کسى که بى حوصله باشد بر حق شکیبایى نورزد. 6⃣ دفع و رفع موانع : هر کسی باید هر چیزی و هر کاری و هر فردی را که مانع پیشرفت اسلام و نظام اسلامی می شود راپیشگیری(دفع)یادرمان(رفع) کند و اگر خود نمی تواند به افراد و نهادها و افراد مرتبط و موثق اطلاع دهد و خود اگر باعث نصرت نیستیم مانع عزّت و قوّت اسلام و نظام نباشیم 7⃣دغدغه کارمحکم وکامل: هر کسی هر کار و مسئولیتی را که دارد آن را به نحو عالی انجام دهد نقش و وظیفه خود را درست بشناسد و آن را کامل و محکم انجام دهد پيامبر صلي الله عليه و آله : إنَّ اللّه َ يُحِبُّ إذا عَمِلَ أحَدُكُم عَمَلاً أن يُتقِنَهُ؛ ميزان الحكمه ، ح 14371 خداوند دوست دارد هرگاه يكى از شما كارى انجام مى دهد ، آن را تمییز ومحکم انجام دهد 8⃣ پرداختن به أولویت ها: یکی از موارد نصرت و تقویّت اسلام و نظام، توجّه به اولویت ها است گاهی مشغول شدن به کارها و مباحث معمولی، ما را از پرداختن به مسائل مهم تر و مورد نیاز بیشتر اسلام باز می دارد مثلا فکر کنم که چه رشته و شغلی را باید انتخاب کنم که به نفع اسلام و نظام است و این نیاز به بصیرت و مشورت با اهلش دارد 9⃣عمل به اسلام ومعنویت: قال الصّادِقُ عليه السلام :كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيرِ ألسِنَتِكُم ، لِيَرَوا مِنكُمُ الوَرَعَ وَالاِجتِهادَ وَالصَّلاةَ وَالخَيرَ ، فَإِنَّ ذلِكَ داعِيَةٌ(مردم را با غير زبان خود [به مذهب خويش] دعوت كنيد، تا پارسايى و سخت كوشى [در عمل و عبادت] و نماز و خوبى را از شما ببينند؛ زيرا اينها، خود [بهترين] مبلّغند) 🔟صبر و استقامت: یکی از موارد مهم نصرت اسلام و نظام، مقاومت در مقابل تهاجم وتحریم إستکبار جهانی است حمید اکبری1401/8/24 صلوات@serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:10کلمه با حرف تاء :کارکردهای سفر راهیان نور 1⃣تقدیر شهداء وقهرمانان ملی 2⃣تعظیم شعائر الهی و دینی 3⃣تذکر و تنبُّه(سبک اسلامی) 4⃣توبه و تطهیر از گناهان 5⃣تجدید عهد با امام وإنقلاب 6⃣تبعیت از الگوهای عالی 7⃣تقویت روحیه جهادی وملّی 8⃣توسل و استمداد ازشهداء 9⃣تصحیح افکار و عقایدغلط 🔟تجدید قوای جسمی،روحی اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed خوزستان 1401/12/16
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : حکمت های غیبت إمام عصر علیه السلام ✍مقدمه : مرحوم صدوق از امام صادق (علیه‌السّلام) روایت کرده است. عبدالله بن فضل‌ هاشمی‌ می‌گوید: از امام صادق (علیه‌السّلام) شنیدم که فرمود: «برای صاحب این امر، غیبتی مقرر شده است که باید به آن عمل کنند، و در زمان غیبت او اهل باطل دچار شک و تردید می‌شوند؟به امام (علیه‌السّلام) عرض کردم گفتم: فدایت شوم! این غیبت برای چیست؟ امام (علیه‌السّلام) پاسخ داد: برای امری است که ما ماذون به کشف آن نیستیم. گفتم: پس وجه حکمت الهی در غیبت او چیست؟ امام (علیه‌السّلام) فرمود: «وجه حکمت آن، جز پس از ظهور او آشکار نخواهد شد، چنان‌که وجه حکمت سوراخ کردن کشتی، و کشتن جوان، و ساختن دیوار توسط خضر (علیه‌السّلام)، برای موسی (علیه‌السّلام) روشن نشد، مگر هنگام مفارقت آن دو از یکدیگر. ‌ای فرزند فضل! این امر، امری الهی، و سری خدایی و غیبی از غیوب خداوند است. هر گاه ما دانستیم که خداوند ـ عزوجل ـ حکیم است، تصدیق می‌کنیم که همه افعال او حکیمانه است، هر چند وجه حکمت آن‌ها برایمان روشن نگردد در روایات برخی از حکمت های غیبت بیان شده است 1⃣ آزمایش الهی تا باطن انسان ها را آشکار سازد، که آیا گرفتار شک و تردید شده یا ایمانی استوار دارند، و آیا سختی ها و فشارها، ایمان انسان ها را دگرگون مى‏ سازد. 2⃣ ترس از قتل،حفظ جان اگر حضرت از همان آغاز در بین مردم زندگی می کردند و یا پیش از موعد ظهور می کردند، جان ایشان در معرض خطر بود و موفق به انجام مأموریت الهی و اهداف بلند اصلاحی خود نمی شدند. 3⃣روگردانى بشر از همه مكتب‌ها و آمادگى براى پذیرش حكومت حق آمادگی روانی و اجتماعی و فرهنگی جامعه بشری برای ظهور و برپایی حکومت عدل جهانی است. یعنی احساس یأس از تمامی مکاتب انسانی و غیروحیانی و احساس نیاز به نوع دیگری از حکومت. 4⃣ إمتناع از بیعت با حاکمان ستمگر امام، دين خدا را به طور كامل و بى هيچ پرده پوشى اجرا مى‏ كند و مأمور به تقيه از هيچ حاكم و سلطانى نيست، و برای آن که در بیعت هيچ ستمگری نباشد، بر اساس فرمان الهی از نظرها غائب شده اند. از امام رضا (ع) نقل می‌کند، آن حضرت در پاسخ این پرسش که چرا امام مهدی (ع) از دیده شیعیانش پنهان می‌شود؟ می‌فرماید: «لِئَلاّ یَکُونَ لِأحَدٍ فی عُنُقِهِ بَیْعَةٌ إِذا قامَ بِالسَّیْفِ؛ برای اینکه در هنگام ظهور و قیام به شمشیر، بیعت و عهد و پیمان کسی را بر گردن خویش نداشته باشد» 5⃣یکی از سنت‌های رایج در میان انبیای پیشین غیبت بوده است، امام مهدی (ع) نیز باید غایب شوند تا اراده الهی مبنی بر جریان سنت‌های پیامبران پیشین در وجود آن حضرت، محقق شود. بسیاری از انبیای الهی در زمان خود غیبت یا غیبت‌هایی داشته‬ ‏اند که از آن جمله می‌توان به حضرت ادریس، نوح، صالح، ابراهیم، یوسف، موسی، شعیب، الیاس، سلیمان، دانیال، لوط، عزیر و عیسی (ع) اشاره کرد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه1401/12/17
موضوع : گناه🔥 چیست؟ گناهکار🖤 کیست؟ قال النبی صلى الله عليه و آله : كَفى بالمَرءِ إثما أن يُحَدِّثَ بكُلِّ ما سَمِعَ براى گناهکار بودن آدمب همين بس كه هر چه بشنود بازگو كند 1⃣ گناه فقط گناهان خاص مانند قتل، سرقت، زنا و،،،، نیست بلکه گناه یعنی هر چیزی را که شنیده یا دیده را بازگو کند چرا که ممکن است غیبت بشود، تهمت باشد، دروغ باشد، ناامیدی ایجاد کند و،،،، 2⃣ باز نشر مطالب و کلیپ ها (که در گروه ها و کانال ها) مرسوم هست گناه هست مگر آنکه مطلب یقینی و باز نشر آن ضروری باشد 3⃣ حتی نقل و باز نشر برخی مطالب يقينی هم، گناه محسوب می شود چرا که ممکن است فتنه شود،یا بد آموزی باشدو،،،، 4⃣ سواد رسانه‌ای علاوه بر خواندن، نوشتن، شامل گفتن، شنیدن و حتی زبان بدن، موسیقی و هنر هم می شود گاهی یک نقاشی، گناه هست چرا که هنرمند در مقام نقل مطلبی است که به تصویر کشیدن آن صلاح نبود 5⃣پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:كَفَى بِالْمَرْءِ كَذِباً أَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَ؛ برای دروغگویی فرد همین کافی است که آنچه را می‌شنود (بدون تحقیق) برای دیگران بیان کند. ميزان الحكمه، ج۱۰، ص۶۶ بنابراین :یکی از مصادیق گناه باز نشر هر مطلبی،گناه دروغ،است، دروغ هم گناهی است که کلید همه گناهان هست، پس باز نشر مطالب غیر مستند، زمینه همه گناهان می گردد 6⃣ گاهی مطلب و یا فیلمی غیر یقینی است و گاهی یقینی است اما مطلب تقطیع شده یا شرایط صدور آن فرق می کند لذا نقل آن، گناه حساب می شود چون تطبیق آن با وضعیت و شرایط فعلی، خلاف واقع و دروغ است 7⃣ممکن است علت گناه و دروغ بودن باز نشر مطالب(شنیده یا دیده شده) این باشد که حق مؤلف را نادیده بگیرد و مطلب شنیده شده را به خودش نسبت دهد یعنی به گونه ای که مخاطب تصور کند کلام و کلیپ، تولید کننده آن، خود متکلم و ارسال کننده است و این کار، مصداق گناه و دروغ است 8⃣ همان طور که دروغ، نبايد گفت، هر راستی را هم نباید گفت چرا که خودش گناه هست حمیداکبری1401/12/18 صلوات@serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: معیار انتخاب دوست امام صادق عليه السلام براى دوست نشانه‌هايى بيان فرموده است: «لا تَكونُ الصَّداقَةُ الّا بِحُدودِها فَمَن كانَت فيهِ هذِهِ الحُدودُ أو شَي‌ءٌ مِنها فَانسِبهُ الَى الصَّداقَةِ وَ مَن لَم يَكُن فيهِ شَي‌ءٌ مِنها فَلا تَنْسِبْهُ الى‌ شَي‌ءٍ مِنَ الصَّداقَةِ. دوستى جز با حدود و شرايطش امكان‌پذير نيست. هر كه اين حدود يا بخشى از آن در او باشد او را دوست بدان و هر كه هيچ‌يك از اين شرايط در او نيست چيزى از دوستى در او نيست 1⃣ فَاوَّلَها: أن تَكونَ سَريرَتُهُ وَعَلانِيَتُهُ لَكَ واحِدَةٌ باطن و ظاهرش براى تو يكى باشد 2⃣وَالثّاني: أن يَرى‌ زَينَكَ زَينَهُ وَشَينَكَ شَينَهُ زينت و آبروى تو را زينت و آبروى خود بداند و عيب و زشتى تو را عيب و زشتى خود ببيند 3⃣وَالثّالِثَةُ: أن لا تُغَيّرُهُ عَلَيكَ وِلايَةٌ وَلا مالٌ. مقام و مال، وضع و رفتار او را در مورد تو تغيير ندهد 4⃣ وَالرّابِعَةُ: أن لا تَمنَعَكَ شَيئاً تَنالُهُ مَقدِرَتُهُ . آنچه را در قدرت دارد از تو مضايقه نكند 5⃣ وَالخامِسَةُ: وَ هِىَ تَجمَعُ هذِهِ الخِصالَ أن لا يُسلِمَكَ عِند النَكَباتِ‌ شرط پنجم كه جامع همه اين صفات است آن است كه تو را هنگام پشت كردن روزگار رها نكند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی قم مقدسه 1401/12/18
موضوع : علل کتمان حقّ ✅مقدمه : چرا عدّه ای از خواصّ (أساتید حوزه و دانشگاه وچهره های معروف سیاسی، فرهنگی، ورزشی)، از باطل(أراذل و أوباش) حمایت می‌کنند و شعار نه به اعدام مُحارب و قاتل می گویند!!!! (مردم عوام هم گوش به خواص می دهند چون اهل تحلیل و تحقیق نیستند) 1⃣جهالت(عدم معرفت،بصیرت 2⃣ لجاجت(عنود،غیرمنطقی) 3⃣حقارت(ضعف کرامت نفس 4⃣ ریاست(طلبی وحبّ قدرت 5⃣کسالت(تنبلی و راحت طلب 6⃣إرادت(نسبت به دشمن،غرب 7⃣ حمافت(عدم عقلانیت) 8⃣ رذالت(پست و کثافت) 9⃣عداوت(کینه ودشمنی باحقّ 🔟 شجاعت نداشتن و ترسو ✅نکته و نتیجه : «و قولا بالحقّ.»معنایش این است که «حق بگویید.» حق را بگویید و کتمان نکنید. اگر چیزی به نظرتان حق بود، آن را در جایی که باید بیان کرد، بیان کنید. حق را مکتوم نگه ندارید. آن‌وقتی که زباندارها حق را پنهان و احیاناً باطل را آشکار کردند، یا باطل را به جای حق گذاشتند، اگر حق‌بینان و حقدانان، حق را بگویند، حقْ مظلوم نمی‌شود؛ حق به غربت نمی‌افتد و اهل باطل در نابود کردن حق طمع نمی‌بندند.۱۳۷۲/۱۲/۱۳بیانات رهبری در خطبه‌های نمازجمعه حمید اکبری1401/9/22صلوات (جهادتبيين یعنی تولید محتوا)@serathamed
حمید اکبری: موضوع : شیعه کیست ؟؟؟  عَن الباقِر عليه السلام : اِنَّ بَعْضَ اَصَحْابِهِ سَأَلَهُ فَقالَ: جُعِلتُ فَدِاكَ اِنَّ الشّيعَهَ عِنْدَ ناكثيروُنَ، فَقالَ: هَلْ يَعْطِفُ الغَنِىُّ عَلى الفَقيرَ، وَ يَتَجاوَزُ المُحْسِنُ عَنْ المُسى ء وَ يَتَواسُونَ؟ قُلْتُ: لا، قالَ عليه السلام : لَيْسَ هؤُلاءِ الشّيعَةَ، الشَّيعَةُ مَنْ يَفْعَلُ هذا.  يكى از ياران امام باقر عليه السلام به آن حضرت گفت: شيعيان در منطقه ما زيادند. حضرت فرمود: 1⃣ آيـا توانـگر آنان بر فقير مهر مى ورزد؟ 2⃣و نيكوكار از بدكار مى گذرد؟ 3⃣ و مواسات و بذل و بخشش مالى دارند؟ گفت: خير. حضرت فرمود: اينان شيعه نيستند. شيعه كسى است كه چنين باشد صلوات@serathamed