موضوع :ویژگی های حضرت عباس علیه السلام در زیارت نامه حضرت
1⃣ سلام خدا و اولیای الهی
سَلامُ اللّٰهِ وَسَلامُ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ، وَأَنْبِيائِهِ الْمُرْسَلِينَ، وَعِبادِهِ الصَّالِحِينَ، وَجَمِيعِ الشُّهَداءِ وَالصِّدِّيقِينَ،
2⃣أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ
3⃣وَالتَّصْدِيقِ
4⃣وَالْوَفاءِ
5⃣وَالنَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِه
6⃣فَجَزاكَ اللّٰهُ عَنْ رَسُولِهِ وَعَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَعَنِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَفْضَلَ الْجَزاءِ بِمَا صَبَرْتَ
7⃣وَاحْتَسَبْتَ
8⃣ وَأَعَنْتَ
9⃣أَشْهَدُ أَنَّكَ قُتِلْتَ مَظْلُوماً،
🔟السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ
1⃣1⃣الْمُطِيعُ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ وَلِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِمْ وَسَلَّمَ
2⃣1⃣أَشْهَدُ وَأُشْهِدُ اللّٰهَ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَىٰ مَا مَضىٰ بِهِ الْبَدْرِيُّونَ وَالْمُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ، الْمُناصِحُونَ لَهُ فِي جِهادِ أَعْدائِهِ، الْمُبالِغُونَ فِي نُصْرَةِ أَوْلِيائِهِ، الذَّابُّونَ عَنْ أَحِبَّائِهِ
3⃣1⃣أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بالَغْتَ فِي النَّصِيحَةِ،
4⃣1⃣وَأَعْطَيْتَ غايَةَ الْمَجْهُودِ
5⃣1⃣أَشْهَدُ أَنَّكَ لَمْ تَهِنْ
6⃣1⃣وَلَمْ تَنْكُلْ،
7⃣1⃣وَأَنَّكَ مَضَيْتَ عَلىٰ بَصِيرَةٍ مِنْ أَمْرِكَ،
8⃣1⃣مُقْتَدِياً بِالصَّالِحِينَ،
9⃣1⃣وَمُتَّبِعاً لِلنَّبِيِّينَ
0⃣2⃣السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَوَّل الْقَوْمِ إِسْلاماً، وَأَقْدَمِهِمْ إِيماناً، وَ أَقْوَمِهِمْ بِدِينِ اللّٰهِ، وَأَحْوَطِهِمْ عَلَى الْإِسْلامِ .
1⃣2⃣ أَشْهَدُ لَقَدْ نَصَحْتَ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ وَلِأَخِيكَ
2⃣2⃣ فَنِعْمَ الْأَخُ الْمُواسِی
3⃣2⃣انْتَهَكَتْ حُرْمَةَ الْإِسْلامِ،
4⃣2⃣فَنِعْمَ الصَّابِرُ
5⃣2⃣ الْمُجاهِدُ
6⃣2⃣ الْمُحَامِي
7⃣2⃣ النَّاصِرُ
8⃣2⃣وَالْأَخُ الدَّافِعُ عَنْ أَخِيهِ
9⃣2⃣ الْمُجِيبُ إِلىٰ طاعَةِ رَبِّهِ،
0⃣3⃣ الرَّاغِبُ فِيما زَهِدَ فِيهِ غَيْرُهُ مِنَ الثَّوابِ الْجَزِيلِ، وَالثَّنَاءِ الْجَمِيلِ
حمیداکبری1401/12/5
#عباس علیه السلام
صلوات@serathamed
موضوع :تشکیل یک برهان با سه فضیلت در زیارت نامه حضرت عباس علیه السلام
1⃣ ابا الفضل علیه السلام
،حُرمت اسلام است به دلیل:
وَلَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً اسْتَحَلَّتْ مِنْكَ الْمَحارِمَ، وَانْتَهَكَتْ حُرْمَةَ الْإِسْلامِ
2⃣ هر کس که حُرمت حضرت عباس را هتک کرد مورد لعن الهی است به دلیل:
وَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ جَهِلَ حَقَّكَ، وَاسْتَخَفَّ بِحُرْمَتِكَ
3⃣ حضرت عباس علیه السلام از عباد صالح ومطیع خدا و اولیای دین است به دلیل:
السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ وَلِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِمْ وَسَلَّمَ،
✅ نتیجه:
هر کسی که احترام مؤمنین را حفظ نمی کند ونسبت به آنان توهین و تمسخر دارد، حرمت اسلام را از بین برده و مورد لعن الهی و موجب دورشدن از رحمت الهی است
حمیداکبری1401/12/6
#عباس علیه السلام
صلوات@serathamed
موضوع :تأملی در کلام زین العابدین الاْمامُ السَّجادُ عليه السلام كانَ يَقُول:
لَوْماتَ مَنْ بَيْنِ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ اَنْ يَكُونَ الْقُرآنُ مَعى.
(اصول كافى ج2ص 602)
امام زين العابدين عليه السلام فرمود: اگر همه آنها كه بين مشرق و مغرب هستند، بميرند، تا وقتى قرآن با من باشد، احساس تنهائى نمى كنم
1⃣ تعبیر(کان یقول)یعنی مستمر این سخن را تکرار می فرمود
پس توصيه مهم و پرکاربردی هست که باید به آن توجه ویژه کرد
2⃣ زندگی در کنار یکدیگر صرفا نمی تواند رفع وحشت کند و باعث آرامش باشد اگر معارف قرآن در سبک زندگی انسان نباشد، زندگی در شهر، کنارهزاران نفربا وحشت همراه هست
3⃣ ممکن است کسی قاری و حتی مُفسّر قرآن باشد یعنی به ظاهر با قرآن، همراه هست اما دارای وحشت، إضطراب، وسواس، غم و دلهره است چرا که تمسّک، تبعیت ومعیت با قرآن نداشته است
4⃣ درمان بیماری های روانی، رذائل اخلاقی، ایجاد امنیت و آرامش برای إنسان با هیچ چیزی غیر از معیت با قرآن امکان پذیر نیست
ثروت، جمعیت، موقعیت، مدرک و،،،، هيچ کدام وحشت انسان را از بین نمی برد اگر با قرآن همراه نباشد
5⃣ معیّت با فرآن به معنای همراه داشتن قرآن در جیب، در ماشین، در منزل نیست بلکه نه از آموزههای قرآن جلو بزنیم و نه عقب بیأفتیم بلکه ملازم و مطابق فرآن عمل کنیم
6⃣ معیّت با قرآن به انسان، قدرت، حرکت، نشاط و آرامش می دهد چون قرآن، ذکر و نور است
7⃣ این نوع بیان،تحدّی و مبارزه طلبی قرآن است که فقط قرآن این ویژگی را دارا است، یعنی قرآن یک طرف و همه عالم یک طرف، قرآن، فقط أنیس و وحشت زُدا هست
حمیداکبری1401/12/6
#قرآن
صلوات@serathamed
حمید اکبری:
موضوع :
شخصیت شناسی گناهکار🔥
✅مقدمه :
کسی که گرفتار گناه می شود، دارای ویژگی هایی خواهد شد، توجه به این صفات ممکن است باعث پیشگیری از گناه بشود و از طرفی هم، یاد بگیریم که چگونه با گناهکار مواجه بشویم
1⃣ ظالم(زورگو، متجاوز):
قال السجاد علیه السلام
إنَّما يَحتاجُ إلَى الظُّلمِ الضَّعيفُ
فقط افرادضعیف،محتاج ظلم اند
2⃣ ضعیف(ناتوان):
امیرالمؤمنین علیه السلام
الغیبة جهد العاجز(غیبت تلاش افراد ناتوان است)اگر قوی و شجاع بود پشت سر کسی حرف نمی زد
3⃣ سفیه:
(ابله، احمق،بی شعور، بی عقل)
امیرالمؤمنین علیه السلام
فرض الله،،،، الامر بالمعروف مصلحة للعوام، والنهی عن المنکر ردعا للسفهاء»
خداوند متعال امر به معروف را برای إصلاح و مصلحت های جامعه و نهی از منکر را برای راندن بی خردان (نادانان) از گناه، واجب کرد(پس کسی که گناه می کند سفیه وجاهل است)
4⃣ بی شخصیت:
5⃣ شرور،مضرّ، موذی:
امام هادی علیه السلام : مَنْ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ
کسی که برای خودش شخصیت قائل نیست، از شر او ایمن نباش.
6⃣ بی أدب:
امیرالمؤمنین (علیه السّلام) فرموده اند: آنکس که ادب بر وی تحمیل شود، و تربیت، نفس سرکش او را مهار نماید گناهان او کم می شود. برعکس، آنکس که ادب و تربیت را کمتر بپذیرد گناهانش بسیار خواهد بود.
7⃣ مأیوس ونا أمید:
حضرت امام حسین (علیه السّلام) فرموده اند: کسی که کاری را از راه گناه طلب کند امیدش زودتر فوت می شود و از آنچه می ترسد به آن سریع تر مبتلا می گردد
8⃣ مضطرب و بی قرار:
چرا که نگران، اطلاع دیگران یا محکومیت و محرومیت او از به کار گیری اوست
9⃣ منزوی و گوشه گیر:
🔟خود سرزنشی و افسردگی:
همینطور که رفتارهای سرزنشی دیگران و سرزنش خود ادامه پیدا می کند، فرد به خاطر عدم رضایت از خود و از اینکه احساس می کند گناهکار است و مدام گناه و اشتباه می کند، کم کم در دام افسردگی می افتد.
حمیداکبری1401/9/4
#شخصیت گناهکار
صلوات@serathamed
(جهادتبیین یعنی تولید محتوا)
موضوع: کیفیت تعامل با مادر
مقدمه:
در اهمیت وکیفیت احترام به مادر، و عظمت مقام مادری، نوع رفتار امام سجاد در تعظیم به مادر بزرگوار خود تکلیف ما روشن می شود
قَيلَ «للسَّجاد» عليه السلام اِنَّـكَ اَبَـرُّ الناسِ وَلاتَاكُلُ مَعَ اُمِّـكَ فى قَصْـعَةٍ وَهِىَ تُـريدُ ذالِكَ. قالَ:
اَكْرَهُ اَنْ تَسْبِقَ يَدِىَ اِلى ما سَبَقَتْ اِلَيْهِ عَيْنُها فَـاَكُونَ عاقَّـا لَهـا.
[الانوار البهية، ص 100.]
به امام سجـاد عليه السلام گفتند: شما كه نيكوكارترين مردمى، چرا همراه با مادرت از يك كاسه غذا نمى خورى و حال آنكه مادرت بدين كار مايل است. فرمود: مى ترسم دستم بسوى لقمه اى پيشى گيردكه قبلاً او به آن چشم دوخته است و بدين گونه حق او را رعايت نكنم
✅ نکات
1⃣ مادر اهل ایثار و عشق به فرزند خود است اما فرزند باید آن قدر مواظب مادر باشد که نکند چیزی نظر مادر را جلب کرده و فرزند آن را بردارد
2⃣ وقتی برای برداشتن چیزی که شاید مادر آن را می خواسته، ممکن است انسان مورد عاق مادر بشود، پس به طریق أولی، باید در بسیاری از رفتارهای خود با مادر تجدید نظر کنیم
3⃣ برای مسافرت یا میهمانی، از مادر و پدر دعوت کنیم شاید دوست داشتند آنها هم باشند اما با بی توجهی، میل آنان را نادیده گرفتیم و همین سبب سلب توفیق انسان می شود
4⃣ نباید محبت مادری، باعث شود فرزند، میل و محبت مادر را نسبت به چیزی یا کاری بی توجهی کند، باید مادر را بر خود، مقدم بدارد تا نکند
5⃣ برداشت یک لقمه از جلوی مادر فقط موضوع بحث نیست بلکه هر چیزی و هر کاری که ممکن است مادر به آن نظر داشته و دلش خواسته باشد به آن دست نزنیم باید مواظب باشیم مانند یک نوکر، جلوی ارباب و غلام حلقه به گوش محضر مادر باشیم
حمیداکبری1401/12/7
#مادر
صلوات@serathamed
موضوع : تقسيم اقسام جهاد
1⃣جهاد تبیین
وظیفه علما، اساتید،معلمان
2⃣جهاد تولید
وظیفه کارخانه ها ومهندسان
3⃣جهاد تکثیر(نسل)
وظیفه زنان فداکار،ومقاوم
4⃣جهاد تدبیر(صحیح)
وظیفه حاکمیت ومسؤلان
5⃣جهاد تحصیل
وظیفه دانش آموز، دانشجو
6⃣جهاد تهذیب وتقوا
وظیفه همه افراد جامعه
7⃣جهاد تسدید(قوی،محکم)
وظیفه نظامیان، مرزداران
8⃣جهاد توکّل به خدا
وظیفه اهل ایمان،مؤمنین
9⃣جهاد تکلیف حجاب،حیأء
وظيفه دختران و بانوان
🔟جهاد تلاش مضاعف
وظیفه جوانان،کارگر،کشاورز
1⃣1⃣جهاد تربیت اسلامی
وظيفه والدین برای فرزندان
2⃣1⃣جهاد تقسیم اموال
وظيفه ثروتمندان، ومؤمنین
✅ نتیجه و تذکر:
برای پیشرفت، قویّ شدن واستقلال نظام اسلامی هر یک باید وظیفه و نقش خود را بشناسد،وبا اراده جدیّ، إقدام کند
حمیداکبری1401/12/8
#جهادتبیین
صلوات @serathamed9
May 11
#معیار_تقوا
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
10دلیل و استدلال برای انتخاب راه حوزه و طلبه شدن
✍مقدمه:
(هدف مقاله، با توجه به ایام ثبت نام حوزه، لازم هست، برای انتخاب راه حوزه و ایجادانگیزه درفرزندان ونوجوانان برای طلبه شدن، تبیین صورت پذیرد)
البته اگر.والدین( روحانی یا غیره، مذهبی یا غیره) راه حوزوی رانچشیده اند و یا اهمیت وبرکت آن رادرک نکرده اند(حتی ممکن است به ظاهر حوزوی یا مذهبی باشند) اگر مُشوّق نیستند لا أقل مانع نباشند
با توجه به اینکه، عملکرد برخی از مسئولان روحانی بد بوده، وتبلیغات منفی و قضاوت های غیر منصفانه، نسبت به این قشر وجود دارد، مردم نگاه خوبی،به قشر روحانیت ندارند!!!
با توجه به وضع نابسامان اقتصادی و فرهنگی، چه توجیهی برای طلبه شدن فرزندان و نوجوانان وجود دارد؟
1⃣بر فرض اگر برای کشور ضرورت داشت که از خارج طبیب و مهندس بیاوریم مشکلی نیست
اما کارشناس و مربی دین در داخل باید تربیت بشوند
2⃣راه خدمت به مردم فراوان است
اما هیچ کدام به شرافت و اولویت حوزه نیست چون بحث هدایت و رسالت تربیت
فکر و روح انسان هاست
3⃣راه رسیدن به خدا گوناگون است و منحصر به حوزه نیست اما راه حوزه سریع تر، إیمن تر و عمیق تر است
4⃣زمینه اتلاف عمر و نعمت جوانی در راه حوزوی کمتر و بلکه هیچ است البته اگر کسی بخواهد درست از این زمینه استفاده کند
5⃣در حوزه هم تولید است هم توزیع هم مصرف یعنی طلبه مهارت می یابد با تحصیل معارف دین، محتوایی برای حل مشکلات فکری و روحی مردم تولید کند
حتی اگر توانایی تولید محتوا نداشت توزیع و تبلیغ محتوا می کند
و اگر حتی توانایی تبلیغ نداشت خودش تربیت شده و یک انسان تربیت شده زمینه تشکیل خانواده خوب و نسل صالح فراهم می شود(قرائتی)
چنین ظزفیتی(تولید و توزيع و مصرف وتربیت) در غیر حوزه کمتر است
6⃣حوزه انسان را مقید و محدود می کند
و همین باعث تهذيب و تقوای بیشتر میشود انسان کمتر دچار لغو و لهو میشود و از اهمال کاری فاصله می گیرد
7⃣فضای دبیرستان و دانشگاه غالبا آلوده به افکار و عقاید غیر صحیح برخی از اساتید و معلمان و همجنین رفتار زشت
برخی دانش آموزان و دانشجویان است
که در جو غالب حوزه این وضعیت نیست
8⃣تربیت شده حوزه قابلیت و ظرفیتهای گوناگون برای خدمت پیدا میکند(مدرس حوزه و دانشگاه /قضاوت/وکالت/مشاوره /مبلغ/معلم/جذب عقیدتی در نیروی های مسلح و،،،،،)که در غیر حوزه نیست
9⃣به خاطر خدا انسان فحش و تهمت و توهین می شنود و همین باعث تقرب الهی و نیز عزت و احترام و جایگاه ویژه و محبوبیت که البته خدا در دل مردم حتی مخالفان می اندازد
🔟راه حوزه وکسب علم معارف دین راهی است که
1ضروری2مفید3یقینی4رزق آن تضمینی است (طبق روایت)
عقل حکم می کند دنبال راهی که چه بسا غیرضروری و غیر مفید و مظنون و مشکوک است نرویم
اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
قم مقدسه 19 /6 /1400
#حوزه_روحانیت
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
@serathamed
موضوع:مرده اى در ميان زندگان
مقدمه:
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : ليس مَن ماتَ فاستَراحَ بِمَيِّتٍ ، إنّما المَيِّتُ مَيِّتُ الأحياءِ[الأمالي للطوسي : 310/625 .] كسى كه مُرد و آسوده شد مُرده نيست، بلكه مرده [حقيقى] مرده [ميان] زندگان است
در روایات چه کسانی مرده حساب شدهاند؟!
1⃣ تارک نهی از منکر
امام على عليه السلام : مَن تَرَكَ إنكارَ المُنكَرِ بِقَلبِهِ و يَدِهِ و لِسانِهِ فَهُوَ مَيِّتٌ بَينَ الأحياءِ
[تهذيب الأحكام ،ج 6 ،ص181]
آن كه منكَر را با قلب و دست و زبانش انكار نكند ، مرده اى است ميان زندگان
2⃣ جاهل (بی معرفت)
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : الجاهِلُ مَيِّتٌ بينَ الأحياءِ .[غرر الحكم : 2118 .]
نادان، مرده اى است ميان زندگان.
3⃣عالم بی عمل
(وتحریف کننده دین)
پستترین بندگان خدا؛ جاهلانی عالمنما که بهرهای از علم ندارند و خود را صاحب رأی و نظر میپندارند
قال علی عليه السلام : و آخَرُ قد تَسمّى عالِما و ليسَ بهِ ··· فالصُّورَةُ صُورَةُ إنسانٍ ، و القَلبُ قَلبُ حَيوانٍ، لا يَعرِفُ بابَ الهُدى فَيتَّبِعَهُ ، و لا بابَ العَمى فيَصُدَّ عَنهُ ، و ذلكَ مَيّتُ الأحياءِ ! .
[نهج البلاغة : الخطبة 87 .]
و ديگرى كه عالمش خوانند، امّا عالم نيست··· صورتش صورت انسان است و دلش دل حيوان. نه راه هدايت و رستگارى را مى شناسد تا آن را بپيمايد و نه راه ضلالت را تا از آن دورى گزيند. پس او مرده زندگان است.
4⃣ دروغ گو
قال علی عليه السلام : الكَذّابُ و المَيّتُ سَواءٌ ؛ فإنّ فَضيلَةَ الحَيِّ علَى المَيّتِ الثِّقَةُ بهِ ، فإذا لَم يُوثَقْ بكَلامِهِ بَطَلَت حَياتُهُ غرر الحكم : 2104
دروغگو و مرده يكسانند؛ زيرا برترى زنده بر مرده به اعتماد بر اوست. پس اگر به سخن او اعتمادى نشود، زنده نيست.
5⃣ فقرای ضعیف الایمانَ و ظلم پذیر تحت حکومت ظالم
قال علی عليه السلام ـ في ذِكرِ فتنَةِ بني اُميّةَ ـ : كانَ أهلُ ذلكَ الزَّمانِ ذِئابا ، و سَلاطينُهُ سِباعا ، و أوساطُهُ اُكّالاً ، و فُقَراؤهُ أمواتا .[نهج البلاغة الخطبة 108
در ياد كرد فتنه بنى اميّه ـ فرمود : مردم آن روزگار گرگ باشند، و زمام دارانش درنده، و ميانْ مايگانش طعمه، و تهي دستانش [چون ]مرده.
علی علیه السلام برای فقیر چهار خصلت می شماردکه مجموع آنها در مرگ دل انسان مؤثر هستند، که عبارتند از: ضعف در یقین، نقصان درعقل،کم رنگی تدیّن وکم حیایی.
از جمله خصلت های فقرای ضعیف الایمان، ظلم پذیری است. کسی که ظلم پذیر است و نسبت به ظلم و ستم از خود حرکتی نشان نمی دهد، با مرده هیچ تفاوتی ندارد.
6⃣ثروتمندان بی تفاوت
علی علیه السلام می فرماید:«هلک خزّان الاموال و هم احیاء؛ خزانه داران اموال هلاک شدند وحال آن که آنها (در دنیا)زنده هستند.»
پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: «چهارچیز قلب را می میراند: گناه پشت سر گناه، زیاد مناقشه کردن با زنان، مجادله کردن با شخص احمق و هم نشینی با مردگان.» در این هنگام عرض شد:ای رسول خدا! مردگان کیانند؟
فرمود: «ثروتمندان بی درد.»
پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: «از هم نشینی با مردگان بپرهیزید.» عرض شد: ای رسول خدا! مردگان کیانند؟ فرمود: «هر ثروتمندی که ثروتش او را به طغیان وادارد
7⃣غفلت زدگان
شخص غلفت زده، قلبش مرده است. علی علیه السلام می فرماید: «هر کس غفلت بر او غلبه کند، قلبش می میرد.»امام باقر علیه السلام می فرماید: «از غفلت بپرهیز، چون در غفلت قساوت قلب است.»
غافلان، از عذاب الهی و عقوبت های او غافلند، از مشکلات اقتصادی و مادی مردم غافلند، از کید و حیله دشمنان اسلام غافلند، از مسائل سیاسی و فرهنگی جامعه غافلند، از موجبات هلاکت و گمراهی و دل مردگی خود غافلند. آنان به تعبیر علی علیه السلام اشباح بلاارواح هستند یعنی پیکرهای بی جان. آنها بیدارند ولی خواب زده هستند، حاضرند ولی غایبند. اینان مرده های متحرّکند
8⃣گمراه کنندگان از راه هدایت
پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «چهار چیز قلب ها را فاسد می کند: خلوت با زنان(نامحرم)، گوش دادن به آنها، قبول رأی(غیرمنطقی واحساسی) زنان و هم نشینی با مردگان.» در این هنگام سؤال شد: هم نشینی با مردگان چیست؟ پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «هم نشینی با هر گمراه از ایمان و ستمگر در احکام(از جمله گمراهان، اهل نفاق هستند.
9⃣کفّار(هر غیر موحّد)
از مرده های متحرّک در بین زندگان، شخص کافر و بی دینی است که اعتقادی به توحید و یگانگی خداوند ندارد. اگر حیات و زندگی فرهنگی انسان به توحید است، جان کافر از آب حیات توحید بی بهره است. علی علیه السلام می فرماید: «التوحید، حیاة النفس»16؛ توحید، زندگی جان است.» هَمّ و غمّ کافر، دنیاست و کوشش او برای دنیا؛ هدف او، شهوت اوست و شهوات دنیا، خدای اوست و هرکس شهوت و دنیا خدای او باشد، او مرده ای است در بین زندگان.
حمیداکبری22 /3 /1401
#میّت @serathamed