eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.5هزار دنبال‌کننده
496 عکس
162 ویدیو
9 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: عوامل ریزش ها ✅مقدمه درمقابل ولایت (خدا، نبیّ،امام و فقیه) سه نوع عملکرد وجود دارد الف_ولایت پذیری ب_ولایت گریزی ج_ولایت ستیزی پرسش این است که چرا بعد از شهادت هانی فقط یک زن درکوفه حامی مسلم شد مگر خودشان از امام دعوت نکردند؟ یا لشکر حّر، مگر به امام اقتدا نکردند یس جرا امام را کشتند یا خوارج(عده ای در جنگ صفین در رکاب امام بودند) اما در نهروان، در مقابل امام جنگیدند؟! چه شد، اصحاب پیامبر، برای تبرک آب وضوی پیامبر صلی الله علیه و آله دعوا می کردند، اما نوه پیامبر را پنجاه سال بعد کشتند، خلاصه : عوامل ولایت گریزی یا ولایت ستیزی چیست؟چرا برخی افراد از مسیرحق خارج و یا از ابتدا درجبهه حق وارد نمی شوند؟ 1⃣ جهل وجهان بینی غلط(عقاید واحکام ) النّاسِ أعداءِ ما جهلوا 2⃣ لجاجت (وجحدوا بها وإستیقنتها) اللَّجاجُة تسلُّ الرأی جریان سمرة بن جندب 3⃣ تکبّر( اَبی واستکبر وکان من الکافرین ) 4⃣ عمل کرد بد دینداران (الناس علی دین ملوکم ) 5⃣ فقر واقتصاد ضعیف (کاد الفقر ان یکون کفراً ) 6⃣ محیط فرهنگی نامناسب (در خرید خانه اول همسایه را نگاه کن) 7⃣ ارائه غلط دین وتکلیف (تهدید وتحمیل ممنوع ) 8⃣ اخلاق نامناسب برخی مسلمانان لو کنت فظّا غلیظ القلب لأنفضوا من حولک ) 9⃣ تهاجم فرهنگی (ماهواره، فضای مجازی ) انواع جنگ به راه می اندازد: الف_إجرائی( سخت، سرد و نرم) ب_تاکتیکی (نظری، فرهنگی، امنیتی اقتصادی، ترکیبی) 1⃣1⃣ کسب مال حرام یبین فی الذریّة 2⃣1⃣تنبلی وکسالت 3⃣1⃣ ارتباط نداشتن باعالم ربانی 4⃣1⃣ گناه مداوم بدون توبه سوره روم آیه ۱۰ (استناد حضرت زینب کبری سلام الله علیها برای یزید لعنة الله علیه 5⃣1⃣ عدم تمسّک به قرآن وعترت 6⃣1⃣ حسادت 7⃣1⃣ جمع آوری مال بیش از حدّ کفاف و لازم(حرص و حبّ دنیا) جریان ثعلبه که زکات مال را نداد من شرّ حاسد اذا حسد 8⃣1⃣ خانواده غیر صالح گاهی همسر و فرزند عامل ریزش و ولایت ستیزی هست مانند عبدالله بن زبیر 9⃣1⃣ حقد و کینه أحقادا بدریّة و حنینیة و خیبریّة 0⃣2⃣ حمیّت جاهلی،تعصّب بی جا و غیر منطقی اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری۱۱ /۵/ ۹۷قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: متهم در بی دینی تأملی در کلام امام صادق عليه السلام قَالَ الصّادِقُ علیه‌السلام: إِذَا صَلَحَ أَمْرُ دُنْيَاكَ فَاتَّهِمْ دِينَكَ. (تحف‌العقول، ص۳۵۹) چون کار دنیایت سامان یافت، به دین و آئین خود بدگمان شو. 1⃣ آنچه از اصلاح دنیا مورد نهی قرار گرفته، آن است که انسان با اصلاح دنیا، دین خود را از بین ببرد؛ یعنی برای رسیدن به منافع مادی ارزش‌های دینی را زیر پا گذاشته و از خطوط قرمز عبور کند. در همین راستا امام علی(عليه السلام ) فرمود: «ولا تُصلِحَنَّ دُنیاک‏ بِفَسادِ دِینِک‏ ومَحْقِهِ…»دنیای خود را با فساد دین خود اصلاح نکنید. و «… وَ لَا تَبِعْ آخِرَتَک بِدُنْیاک‏…»آخرت خود را به دنیا نفروش. 2⃣ کسی که به کسب حلال و لازم(به قدر کفایت و ضرورت) برای امرار معاش تلاش نکند او هم در دین خود تجدید نظر کند چرا که در دین حقیقی حتی برای توسعه دادن نسبت به خانواده و بیکار نبودن، توصیه وتأکید شده است، عبادت و دین به صوم و صلات منحصر نیست 3⃣ با توجّه به سخت بودن کسب حلال از یک سو، و وظيفه رسیدگی به فقراء از دیگر سو، به راحتی دنیای کسی آباد نمی شود(هر چند داشتن دنیای خوب منافاتی با دیندار خوب بودن ندارد)اما باید به خود بدگمان شود چون(ظاهرا با توجه به وضعیت جامعه وزمان، در طول تاریخ قبل از ظهور، اصل بر مشکل اقتصادی داشتن برای دیندار است) 4⃣ هر کاری و هر چیزی حتی به رنگ و قالب دینی منافات با دین باشد باید در آن دین تجدید نظر کرد چون اگر اخلاص بود نباید به راحتی جمع مال و موقعیت مناسب به دست می آورد(مگر برخی موارد استثناء مانند حضرت سلیمان و،،،) 5⃣ هیچ کس سلب اختیار نیست وهر کسی در هر شرایطی باید خود را متهم و مقصر بداند(فإتّهم دینک)یعنی به جای اینکه انگشت إتهام رابه سمت دیگران دراز کنیم اوّل خودرامتّهم وپاسحگوبدانیم) 6⃣متهم کردن دین خود یعنی ممکن است زیاد شدن نعمت،به سبب ناشکری کردن باشد امام حسین علیه السلام می فرماید: الْاسْتِدْراجُ مِنَ اللَّهِ سُبْحانَهُ لِعَبْدِهِ انْ یسْبِغَ عَلَیهِ النِّعَمَ وَ یسْلِبَهُ الشُّکرَ. استدراج از خداوند سبحان برای بنده اش به این است که نعمت را به سوی او روانه کند و توفیق شکر نعمت را از او سلب نماید. از امام صادق علیه السلام، تفسیر آیه شریفه: ... سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیثُ لا یعْلَمُونَ. را پرسیدند، امام علیه السلام فرمودند: هُوَ الْعَبْدُ یذْنِبُ الذَّنْبَ فَیمْلی لَهُ وَ یجَدِّدُ لَهُ عِنْدَهَا النِّعَمَ فَتُلْهیهِ عَنِ الْاسْتِغْفارِ مِنَ الذُّنُوبِ فَهُوَ مُسْتَدْرِجٌ مِنْ حَیثُ لا یعْلَمُ. آن بنده ای است که گناهی مرتکب می شود و به وی مهلت داده شده و نعمت هایش اضافه می گردند و همین موجب می شود از استغفار برای گناهان باز بماند، پس او از جایی که نمی داند گرفتار می گردد. همین معنا از آیه ذیل قابل استفاده است. ... لَئِنْ شَکرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکمْ وَ لَئِنْ کفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِیدٌ. اگر شکرگزاری کنید نعمت هایتان افزوده می شود و اگر کفران نعمت کنید مجازاتم سنگین است. در این آیه شریفه، اضافه شدن نعمت به عنوان اثر شکر ذکر شده است، ولی کمبود نعمت و نقص آن به عنوان اثر کفران مطرح نشده است، بنابراین چه بسا، نعمت بر ناشکر زیاد شود و خواسته هایش به وی اعطا و دعاهایش مستجاب گردد، و زندگی به ظاهر خوبی داشته باشد، ولی پایان این زندگی، عذاب قهر الهی است که می بایست در قیامت با آن روبرو شود 7⃣متهم کردن دین خود یعنی با سوء ظن به خوب شدن وضع دنیای خود بنگریم ازحضرت امير المؤمنين (علیه السّلام)نقل شده است: نعمت فراواني نديدم، مگر اين كه در كنارش حقي ضايع شده باشد 8⃣ متهم کردن خود یعنی بدانیم ریشه این وضع خوب(رفاه و آسایش همراه با بی تفاوتی و بدون دغدغه) ، مواضع ناصحیح ماست(مانندرذائل اخلاقی یا افکارغلط یاعمل بد) قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لاَ يَجْتَمِعُ اَلْمَالُ إِلاَّ بِخِصَالٍ خَمْسٍ بِبُخْلٍ شَدِيدٍ وَ أَمَلٍ طَوِيلٍ وَ حِرْصٍ غَالِبٍ وَ قَطِيعَةِ رَحِمٍ وَ إِيثَارِ اَلدُّنْيَا عَلَى اَلْآخِرَةِ. امام رضا عليه السّلام فرمود:مال جمع نمى شود مگر با وجود پنج خصلت:بخل شديد،آرزوى طولانى،حرص زياد،قطع رحم،ترجيح دنيا بر آخرت 9⃣ اگر دین بر اساس (قرآن و عترت)تمسّک و تبعیت شد حتی اگر دنیای او اصلاح بود منافاتی ندارد و نباید دیگران او را متهم کنند اما شایسته است چنین کسی برای رسیدن به کمال دین داری خود را متهم کند(دغدغه خدمت و بذل مال داشته باشد) 🔟 اسلام نه تنها با کسب حرام بلکه با جمع آوری و کثرت مال حلال (بیش از حدّ کفاف)نیزمخالف است،چراکه حبّ دنیا و دلبستگی به آن، انسان را دین گریزوحتی دین ستیزمی کند اللهّمَ صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم حمید اکبری6/ 3 /1401قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : آسیب های موبایل وفضای مجازی ✅مقدمه الف_ملاک و معیار مطلوب بودن هرکاری تأئید و مطابقت با ۱- شرع ۲- عقل، است ب_انواع آسیبها: ۱- دنیوی که شامل فردی و اجتماعی و فردی شامل جسمی و روانی است ۲- اخروی و معنوی ج_آسیب های فردی و اجتماعی: ۱- شنیداری۲- گفتاری ۳- تصویری ۴- نوشتاری:مثلا تبدیل زبان فارسی و تغییر فرهنگ د_استفاده از فن آوری: ۱- افراط ۲- تفریط۳- اعتدال (با موبایل کنار هم هستیم اما با هم نیستیم) ✍ضررهای جسمی 1⃣ عقیم شدن ونازایی 2⃣ گوشی کثیف ترین شی ومبتلا شدن به انواع بیماری 3⃣ تضعیف قوا ۱- گوش ۲- چشم 4⃣ ضعف جسمانی ،عدم تحرک ✍ضررهای روحی و روانی 1⃣ بدبینی وسوء ظن و بی اعتمادی 2⃣ بد اخلاقی وبی احترامی به والدین وغیره به خاطر انس با موبایل 3⃣ اضطراب وترس ونا امنی ( با اینکه به ظاهر برای امنیت و آسایش میخواهد) 4⃣ تمرکز وتفکر واستعداد از بین میرود 5⃣ افسردگی به خاطر ۱ - احساس عدم لذّت۲ - خلوت وتنهایی۳- احساس نا امنی ✍ضرر های اجتماعی: 1⃣ نقش آفرینی در هویت ۱- وابستگی به موبایل وافراد ۲- با کثرت تماس توهّم عزّت یا عدم عزّت دارد 2⃣ مُدگرایی و مُد سازی 3⃣ تبدیل زبان و فرهنگ 4⃣ شایعه سازی وترویج خرافات 5⃣ ارتباط های نامشروع 6⃣ ازدواج نارس 7⃣ کاهش روابط عاطفی بین افراد 8⃣ از بین رفتن حیاء وادب الف) عمومی کردن خلوت خود با إشراف پیام رسانها ب) در هنگام مسجد و نماز ج) در مدرسه ومنزل د) عدم مراعات ادب و احترام با صحبت بی موقع یا بازی با موبایل ه) ترویج فاحشه و) تهییج شهوت با فیلم و عکس یا موسیقی حرام 9⃣ در معرض تهمت وبی ابرو شدن 🔟 آسیب های اینترنت و ماهواره را دارد 1⃣1⃣ عدم مراعات قوانین و حقوق دیگران( مثلا در رانندگی یا حرف یا ایجاد مزاحمت با صدا وخواب واسایش دیگران را از بین میبرد 2⃣1⃣ خطر انحراف عقیدتی ۱- مطالب بد ۲- معاشرت بد 3⃣1⃣ خطر انحراف جنسی ✍ضررهای اقتصادی: 1⃣ هزینه گوشی 2⃣ هزینه شارژ 3⃣ کاهش تولید وتلاش وافزایش مصرف 4⃣ اتلاف واسراف انرژی، از بین رفتن وقت، جوانی و عُمر 5⃣ اخّاذی با فریب وگروکشی و تهدید به ریختن آبرو ✅نکته مهم هدف از مقاله مذکور. نفی استفاده از موبایل یا عدم ورود به فضای مجازی نیست بلکه تعلیم و تذکر آسیب‌هایی است که افراد، اگر آن را کنترل و مدیریت نکنند به شدت به آن ضررها مبتلا می شوند اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم/حمید اکبری https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : راههای اعتماد به نفس 1️⃣ دعا و توسل إستعینوا بالصبر و الصلوة 2️⃣مواجه شدن با موارد ترس اذا هبت عن شیء فقع فیه کنارگیری و تجربه نکردن باعث دوام و عمق ترس می گردد 3️⃣عدم شناخت الناس اعداء ما جهلوا اگر آگاهی لازم از خود ،کار،مخاطب و فضا و آثار کار پیدا شود ترس، بی علاقه گی کنار می رود 4️⃣معاشرت و مصاحبت با افراد با اعتماد و شجاع اِنَّ طبعک پسرق طبعه وانت لا تعلم 5️⃣ ترک طرح عنوان عیب و نگفتن جمله من نمی توانم (چرا که باعث تولید ویا توسعه بی اعتمادی و ترس و همان عیب مطروح می شود ) 6️⃣ یادآوری کارهای سخت تری که با توانمندی آن را انجام داده پس بهدطریق أُولی من هم می توانم وباید اعتماد به نفس کنم 7️⃣ تفکر و تدبّرُ در قرآن و روایات 8️⃣ بیان مطالب حق ( مطابق عقل و شرع ) وبا سبک صحیح و منطقی (مراعات زمان ،مکان،کلمات،لحن.،وحالت چهره در بیان حقّ)باعث افزایش اعتماد میگردد 9️⃣ ایمان و اعتماد به خدا و جلب رضایت خالق هدف او باشد اِنّ الله یدافع عن الذین آمنوا حج ۳۸ 0️⃣1️⃣ پیش بینی و احتمال خلاف آنچه مورد علاقه و نظر است، باعث آمادگی و استقبال از مخالفت و انتقاد و کاهش اصطراب و بالا رفتن اعتماد به نفس می گردد. 1️⃣1️⃣ انتخاب شرائط مناسب مکان،زمان،نور،گرمای و سرما و..... مثال:گاهی روی صندلی بهتر صبحت می کند تا روی منبر یا با تخته بهتر مسلط دارد 2️⃣1️⃣ امادگی جسمانی و روانی: نقص و ضغف در هریک از اعضاء باعث به هم خوردن اعتماد به نفس می شود، بهداشت دهان ودندان استفاده از عینک یاسمعک در صورت استنشاف و ....غم وغصّه قرض وقسم 3️⃣1️⃣ رفع نیاز و عدم احتیاج گرسنگی و تشنگی قضای حاجت، و درمان درد و ... چرا که نیاز باعث از بین رفتن اعتماد به نفس است 4️⃣1️⃣تقطیع و کوچک کردن کار ( مرحله ای انجام دهد ) 5️⃣1️⃣مشورت در کار لا مطاهَرة کالمشاورة 6️⃣1️⃣مشارکت دیگران با او و یا او با دیگران ( تنهائی حس و حال را کم می کند ) 7️⃣1️⃣حمایت و پشتیبانی( گاهی والدین با مایوس کردن فرزند، در فرزند ترس و نگرانی نسبت به ازدواج ایجاد می کنند) 8️⃣1️⃣ مشاهده رفتار دیگران و استفاده از تجربه آنان، (اگر دیگران می توانند پس من هم می توانم) 9️⃣1️⃣ توجه به ظرفیت ها و توانمندی های خود(نگاه به ضعف و نقص خود نکند، چرا که ۱ هر کس ممکن است نقصی داشته باشد ۲ قُوّت ها می تواند جابر ضعف باشد گاهی از یک معلول مشاهده شده نخبه و تولید گر شده) 0️⃣2️⃣ الگوگرفتن ازطبیعت،حیوانات ودیگر انسانها، مثلا یک مورچه ۷۰ مرتبه از دیوار بالا می رود و می افتد اما بالاخره با تلاش موفق می شود پس من می توانم یا جریان سکّاکی و مشاهده غلبه آب بر سنگ این اعتماد به نفس را به دست آورد که قلب من از سنگ سخت تر نیست من هم می توانم ۲۵رجب مبعث پبامبر ( صلی الله علیه واله) حمید اکبری ۹۶/۲/۵قم اللهم صل علی محمد و ال محمد وعحل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: آسیبها و آثار خود إرضائی 1⃣ عذاب وعقوبت الهی 2⃣ ضعف اعصاب و بیماری های روانی إضطراب و نگرانی 3⃣ إختلال جنسی 4⃣ خودکشی 5⃣ یأس و نا امیدی 6⃣ منزوی و گوشه گیر 7⃣ تأخیر ازدواج 8⃣ ضعف جسمانی، بینائی 9⃣ عقیم شدن ونازائی 🔟 پیری زود رس اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/2/26قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :معیار انتخاب شغل عناوین و اصول لازم برای انتخاب رشته و شغل 1️⃣کشف استعداد مثال:دانه انار استعداد انجیر یا زیتون را ندارد 2️⃣علاقه : الناس اعداء ما جهلوا گاهی عدم علاقه بخاطر عدم شناخت است نباید صرفا به علاقه بالفعل که در وجود انسان است اکتفا کرد چرا که گاهی علاقه منفی در اثر معاشرت یا تربیت خاصّ شکل گرفته مثلا به موسیقی علاقه دارد چون پدرش این گونه بود 3️⃣اولویّت قرار دادن : با توجه به زمان،مکان ،موقعیت ،عمر محدودامکانات و هزینه و ... نمی توان چندرشته ویا نباید حتی یک رشته خاص و شغلی را انتخاب کرد باید با در نظر گرفتن همه شرائط اولویت را انتخاب کرد مثل: سر سفره ای که چند نوع غذااست با توجه به ظرفیت محدود معده،غذائی که مفیدتر است انتخاب می شود هر چند ممکن است به همه آنهاعلاقه داشته باشیم 4️⃣رضایت الهی ورسالت انسان ( تکامل و تقرب الهی ) چرا خداوند حکیم ،برخی از مشاغل را حرام یا مکروه کرده است ؟ چون با سعادت انسان سازگار نیست برخی از مشاغل مانند راه رفتن بر روی طناب است مثلا جوانی که لباس زیر زنانه می فروشد ویا در معرض نامحرم است، بله حرام نیست اما در معرض خلاف و انحراف هست(بهترین حالت برای زن چیست ؟ حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود :اینکه ااو هیچ مردی را نبیند و مردی نیز تا امکان دارد او را مشاهده نکند یعنی در معرض نامحرم نباشد) 5️⃣ نزدیک محل اسکان وحدّ الامکان در شهر محل سکونت باشد، چرا که: ۱.اهتمام به خانواده ۲.آرامش.۳ جلو گیری از انحراف و،،، (معیشة فی بلده) 6️⃣نیازمندیهای مردم مثال هنوز دارد لوازم پیکان یا فلان ماشین که از دور خارج شده می فروشد ویا رشته ای انتخاب می کند که اصلا یا خیلی کم در کشور به آن نیاز می شود 7️⃣ توانائی و قدرت گاهی ممکن است علاقه و استعداد کار یا رشته ای در کسی باشد اما توان لازم آن را ندارد مثلا چه معنا دارد زن رشته و شغل صنعتی یا مهندسی خاص یا زمین شناسی و غیره انتخاب کند؟! آیا با رسالت زن که مادری و همسری است سازگار است ؟ 8️⃣پر زحمت وطاقت فرسا نباشد( درتعقیبات نماز عشاء اشاره شده) برای کسب روزی حلال باید تلاش کرد اما نباید به گونه ای باشد که انسان رنج فراوانی را بر خود متحمل کند که نتواند به خود،خانواده و عبادت برسد لذا در ادعیه معصومین علیهم السلام آمده که روزی ام را بدون زحمت فراوان برسان اگر انسان به قدر کفاف داشته باشد و عزّت خود را حفظ کند لازم نیست مشاغل بسیار سخت و یا ساعت زیادتری فعالیت کند. 9️⃣با عزّت ،کرامت و حرمت انسان سازگار باشد خود رادر هر شغل و رشته ای قرار ندهد 0️⃣1️⃣تولیدی و حتی اشتغال زا باشد شغل کارمندی یا کارگری مستمر سفارش اسلام نیست باید مستقل و کارفرما و خود اهل تولید شد ✅ نتیجه اگر اافراد جامعه رشته و شغل مناسبی انتخاب کنند،و دغدغه تولید داشته باشند تورُّمی پیش نخواهد آمد فرهنگ بیکاری، مصرف گرائی واسراف جامعه را نابود می کند و باعث فساد فرهنگی و اقتصادی می گردد مثلا چوپان یک تولید تولیدگر است،کشاورز و غیره ... حتی در روایت آمده که نهی از شغل کارمندی شده است نکته ۱البته هرکس به استعداد و امکانات خود باید،رشته و شغلی را انتخاب کند که منتهی به تولید شود مثلا فردی غذای مردم را تولید می کند کسی هم عالم و مجتهد و سرباز امام عصرعلیه السلام تولید می کند یعنی حوزه و جلسه درسش، محصولات وثمرات پر برکتی دارد مراد از مقاله مذکور این نیست که حالا که رشته و شغل مناسب با اصول ده گانه نیافتم پس بیکار باشم، بیکاری مذموم و مبغوض خداست ( سقط من عینی ) 1⃣1⃣باید فعلا مشغول کاری باشد البته برای دراز مدت به فکرحرفه و مهارت و فن باشد ( می تواند مورد یازدهم باشد) قم۹۵/۱۲/۱۴حمید اکبری اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوغ :آثار بی عفّتی و إرضای غیر شرعی 1️⃣ انحرافات جنسی الف_خودارضائی( استمناء در پسران.استشهاء در دختران) ب_إرضاء با همجنس؛(لواط در مردان .مساحقه در زنان) ج_إرضاء با غیر همجنس (زنا.حیوان خواهی، با اشیاء و،،،) 2️⃣اختلال جنسی الف_إنزال زودرس ب.بلوغ زودرس ج.عدم رضایت جنسی 3️⃣سوءظن و بد بینی افراددر جامعه نسبت به هم 4️⃣تاخیر ازدواج 5️⃣تزلزل کانون خانواده ها 6️⃣کاهش تولیدو فعالیت اقتصادی 7️⃣افزایش جرم و جنایت 8️⃣ بی هویت شدن جامعه وبی اهمیت واقع شدن آن در جوامع بین الملل 9️⃣عقوبت و عداب الهی در دنیا و آخرت 0️⃣1️⃣مبتلا شدن به انواع بیماری های جنسی مانند، هپاتیت، سوزاک، شپش شرمگاهی و،،، ( سلامت و امنیت افراد از بین می رود 1️⃣1️⃣ اضطراب ،ترس واختلال روانی 2️⃣1️⃣وسواس 3️⃣1️⃣یاس 4️⃣1️⃣ توقف نسل یا نسل و فرزندان ناقص جمسی __روانی 5️⃣1️⃣تکثیر نسل حرام 6️⃣1️⃣قطع روابط عاطفی بین افراد که منجر به بی تفاوت شدن افراد نسبت به یکدیگر می شود شخص بی عاطفه علاوه بر انکه خودظلم می کند جلوی ظالم را نمی گیرد و بلکه حمایت نیز می کند فضایل اخلاقی و کمک به دیگران از بین می رود. 7️⃣1️⃣خودکشی 8️⃣1️⃣مبتلا شدن به اعتیاد به مواد مخدر 9️⃣1️⃣ فاصله گرفتن از اجتماع ،گوشه گیری ورهانیّت 0️⃣2️⃣ریخته شدن قبح انحرافات جنسی وتا جائی که مانند قوم لوط بی شرمانه به منزل لوط آمدند اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل حمید اکبری /قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :۱۲ تفسیر از اَنا قتیلُ الغَبَرة قُتِلتُ مکروباً من کشته شده اشکم، با مصیبت، به شهادت رسیدم 1️⃣نتیجه کشتن مَن ،اشک و عزاست یعنی با روضه ابا عبدالله ،عواطف تحریک می شود و سپس عقیده مردم درست می گردد 2️⃣ با توجّه به عبارت(قتلت مکروباً) می توان گفت معنای اَنا قتیل العبرة این است که : کُشتن من به روش بسیار فجیع و غیر معمول بوده، به گونه ای که حتی اشک غیر معتقد به امام حسین را در می آورد 3️⃣ با اینکه دشمن می دانست حق با او نیست و بارها توسط امام واصحاب اِتمام حجّت شده اند اما با اشک و غم مرا کشت مانند عمرسعد ملعون 4️⃣ بنی امیّه و دشمنان با ایجاد ترس و تهدید در مردم ودر آوردن اشک آنان مجبور به کشتن من شده اند ( لا اقل عدّه ای با جبر وتهدید ابن زیاد ملعون به کربلا آمده اند) 5️⃣ با توجّه به معنای صفت مُشبهه و دوام معنا یعنی دائماً با یاد امام حسین علیه السلام در هر زمان و مناسبتی، با اشک وغم همراه است( قتیل به معنای مقتول نباشد بلکه صفت بگیریم ) 6️⃣ برای از بین بردن اشک و غم مردم قیام کردم و کشته شدم برای آنکه بنی امیّه به خاطر ظلمی که به مردم کرده بودند و دین را وارونه کردند و دنیای آنان را نیز خراب ،قیام و کشته شدن من برای آنکه اشک و آه مردم و مصیبت آنان که توسط حاکمیت طاغوت ایجاد شده بود از بین برود 7️⃣ من کشته رحمت هستم یعنی جامعه اسلامی با اشک ریختن لبریز از رحمت شده و دلها نرم شده و با یکدیکر اُلفت گیرند ( سعادت پرور فروغ شهادت ص ۳۰۰) ( اشک نماد رحمت و عطوفت است) 8️⃣ عَبَره از عبور گرفته شده ،یعنی کشته شدن امام حسین علیه السلام و إقامه عزای حضرت، باعث هدایت و عبور افراد از گناه و انحراف است 9️⃣قتیل مانند کریم در عبارت انا قتیل العَبَرة به معنای اسم فاعل باشد یعنی مصیبت امام حسین علیه السلام اشک را می کُشد(می خشکد) به عبادت دیگر در مصیبت امام حسین علیه السلام اشک فراوان ریخته می شود و یا باید ریخته شود تا اشک تمام شود چنانجه امام عصر علیه السلام فرمود لأندبنّک بَدَل الدموع دَما آن قدر برای تو اشک می ریزم تا اشکم تمام شود و به جای آن خون از چشمانم جاری گردد 0️⃣1️⃣ أشک نماد، رحم و عاطفه است، امام معصوم ،رحمه الله الواسعه است بنابراین اَنا قتیل العبرة یعنی فراوان و دائما اشک ( به معنای عطوفت،رحمت ) برای هدایت و نجات مردم ریختم تا کشته شده ام . 1️⃣1️⃣ اَنا قتیل العبرة را می توان به معنای عرفی آن گرفت: من فدای اشک های شما محبّان که در آینده،می ریزید هستم مانند بنفسی انت که امام سلام الله علیها به حضرت عباس علیه السلام فرمودند 2️⃣1️⃣ با اشکی که دشمن به بهانه قتل عثمان ویا اجداد خود از مردم بر علیه اهل بیت علیه السلام در اوردند سبب کشته شدن امام حسین علیه السلام شد /احقاداً بدریّه/بغضاً لأبیک / ودر مقاتل هست به خاطر آب ندادن به عثمان ،آب را به روی آنان ببندید ( در حالیکه علی علیه السلام ) برای عثمان توسط امام حسن علیه السلام آب فرستاد و زخمی شده اند) حمید اکبری اللّهم صَل علی محمّد و آل محمّد وعجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: علل افسردگی ودرمان آن 1⃣ جهل وجهان بینی غلط اگر شناخت فرد اصلاح بشود،دیگر از مشکلات عبور می کند شناخت صحیح الف_تدبّر در قرآن وروایات ب_ارتباط بذ عالم ربّانی ج_مطالعه خاطرات شهدا 2⃣ یأس وناامیدی 3⃣ القای ناتوانی وخود کم بینی مانند من ضعیفم ،مریضم ،نمی توانم ،نمیشه نگوید چراکه طرح عیب باعث تولید ویا توسعه آن می گردد پس دائم نگوید من افسرده‌ام ،بدبختمو،،، 4⃣ ضعف ایمان و ارتباط با خدا نداشتن 5⃣ مقایسه خود بادیگران وتوجه نداشتن به دارائیها وتوانائیهای خود وقتی فرد خودرا حقیر وضعیف ببیند واینکه دیگران داراتر وتواناترند منزوی وافسرده می گردد 6⃣ آرزوها وامیدهای ایده آلی داشتن وبعید دانستن به آن باعث اضطراب وافسردگی می گردد 7⃣ بیکاری وعدم مشغولیّت 8⃣ نداشتن هدف، برنامه ونظم 9⃣ اهمیت ندادن به لذّت حلال، وتفریح سالم 🔟 دوستان واطرافیان نامناسب ویا ناصالح(مانند برخی والدین،خواهران ،برادران ،همسر و....) اخلاق بد آنان ویا ارتباط با افرادی که افسردگی دارند 1⃣1⃣ محیط ومکان نامناسب 2⃣1⃣ تنهائی وخلوت 3⃣1⃣ عدم رعایت بهداشت ونظافت 4⃣1⃣ سوء تغذیه 5⃣1⃣ اخلاق بد و داشتن رذائل اخلاقی(سوءظن لجاجت، حسادت ،غرور ،کینه، تکبر ) 6⃣1⃣ گناه وبی تقوایی 7⃣1⃣ دیدن شکستها وندیدن موفقیتها 8⃣1⃣ انتظار محبّت وتوقع داشتن احترام و عزّت نداشتن 9⃣1⃣ غصّه کوتاهی وبی تدبیری گذشته هارا می خورد 0⃣2⃣ برای خود کرامت وشخصیت ندارد 1⃣2⃣ کسالت وتنبلی 2⃣2⃣ چاقی (عدم تحرک مورد تمسخر بودن) 3⃣2⃣ به پوچی رسیدن 4⃣2⃣ مریضی و درد داشتن 5⃣2⃣ فقرو فشار اقتصادی 6⃣2⃣ مجّرد ماندن وعدم توجّه به نیاز جنسی 7⃣2⃣ قد وقیافه خاص داشتن 8⃣2⃣ آب وهوای آلوده 9⃣2⃣ دنبال جلب رضایت مردم وبه هدف اینکه ازچشم آنان نیفتد لذا تمام دغدغه اش درنوع رفتار وگفتار، مدل لباس، چیدمان منزل و.....برای مردم زندگی می‌کند، لذا خسته وافسرده می شود چرا که نگران است دیده وپسندیده نشود 0⃣3⃣ برای خود کلاس گذاشتن و شأنی قائل شدن ولذا انتظار وتوقع از دیگران مطابق مقام توهمّی خود دارد اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری ۹۸/۹/۱۷قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: آثار و برکات فرزند آوری 1️⃣ مایه افتخار و مباهات پیامبرصلی الله علیه وآله(طبق روایت) 2️⃣ تقویت جامعه مسلمانان و شیعه 3️⃣ سلامتی و نشاط مادر طبق تحقیقات علمی،زنانی که فرزندان بیشتری بیاورند دارای سلامت روحی و جسمی بیشتری برخوردار هستند(لذا در روایت آمده یکی از ویژگی های زن خوب، ولود بودن(زن بسیار زایا) اوست 4️⃣ تربیت بهتر فرزندان برخی به بهانه آنکه قدرت تربیت چند فرزند را نداریم إقدام به فرزند آوری نمی کنند و حال آنکه تعدد فرزندان باعث هم افرایی و هم بازی و الفت یکدیگرند 5️⃣ عدم محرومیت نوه ها از داشتن خاله و دایی، عمو وعمه 6️⃣ توفیق تربیت انسانها دنیا مزرعه آخرت است هر چقدر بتواند باید تلاش کند یکی از بهترین تلاش ها تولید نسل صالح برای تشکیل حکومت جهانی امام زمان علیه السلام 7️⃣ ازدیاد رزق و برکت 8️⃣ باقیات و صالحات 9️⃣مدیریت عمر و وقت ( استفاده صحیح و کامل ازظرفیت ) 0️⃣1️⃣ نصرت ولی عصر ( علیه السلام ) حمید اکبری1402/2/30قم اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :آثار و برکات و ثمرات دختر ✍مقدمه : به مناسبت میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها،که روز دختر نام گذاری شده، در این مقاله دختر از دیدگاه روایات مورد بررسی قرار می‌گیرد 1⃣برکت در زندگی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: دختران مایه برکت هستند 2⃣ توفیق نصرت و مغفرت الهی برای والدین پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود:شخصی که دارای یک فرزند دختر باشد خدای متعال کمک کار و معین او بوده و برکت و مغفرتش را شامل او خواهد ساخت 3⃣ محل زیارت ملائکه 4⃣ ثواب عبادت یک سال در هر روز برای پدر دختر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: در هر روز دوازده برکت و رحمت الهی بر خانه ای که در آن دختران زندگی می کنند نازل می گردد.و آن منزل. مورد زیارت و دیدار ملائکه قرار می گیرد.و آن ملائکه برای پدر آن دختران- در هر روز و شب- ثواب عبادت یک سال را در نامه عمل او می نویسند 5⃣باقیات صالحات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در باره دختران فرمود: آنها باقیات صالحات بشمار می آیند 6⃣بشارت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در باره دختران فرمود: آنها مایه بشارت هستند 7⃣برتر بودن از هزار حج و هزار جهاد و هزار قربانی و هزار ضیافت 8⃣پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: شخصی که دارای یک فرزند دختر باشد.این دختر برای او بهتر است از هزار حج. و بهتر است از هزار جهاد در راه خدا.و بهتر است از قربانی هزار شتر. و بهتر است از هزار مهمانی دادن 9⃣برداشته شدن مسئولیت جهاد و تکالیف سخت از دوش پدری که دارای سه دختر می باشد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: شخصی که دارای سه دختر باشد. مسؤولیت جهاد و تکالیف سنگین و شاق از دوش او برداشته می شود 🔟بهترین فرزندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: بهترین فرزندان شما دختران هستند 1⃣1⃣ مایه دلخوشی و اُنس با والدین 2⃣1⃣پرستاری پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: دختران. فرزندان خوب و نیکویی هستند.زیرا آنها مایه خوشی و انس هستند و از شما پرستاری می کنند 3⃣1⃣رأفت الهی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: بدرستیکه رأفت و مهربانی خدای عزّ وجلّ نسبت به دختران بیشتر از پسران می باشد 4⃣1⃣رحمت الهی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: مردی که دارای فرزند دختر می باشد مورد رحمت الهی قرار دارد 5⃣1⃣گل خوشبو پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در وصف دختران فرمود: آنها گل خوشبو هستند 6⃣1⃣معافیت از عوارض و مالیات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به این مضمون فرمود: شخصی که دارای سه دختر- یا سه خواهر- باشد تکلیف جهاد از دوش او برداشته می گردد.و او از پرداخت مالیات و عوارض معاف خواهد بود 7⃣1⃣نوحه گری بر پدر امام صادق علیه السلام فرمود: حضرت ابراهیم خلیل الرحمن علیه السلام از خدای عزّ وجلّ درخواست نمود تا به او دختری کرامت فرماید.تا آن دختر بعد از مرگ او برایش گریه کند 8⃣1⃣ حسنات و ثواب الهی امام صادق علیه السلام فرمودد: دختران به منزله حسنات می باشند.و خدای متعال در برابر حسنات. اجر و ثواب عنایت می فرماید 9⃣1⃣ امان از آتش جهنّم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: شخصی که دارای فرزندان دختر می باشد و به آنها نیکی نماید. از گزند آتش جهنّم در امان خواهد بود امام صادق علیه السلام فرمود: شخصی که نیازهای معیشتی دو دختر- یا دو خواهر یا دو عمّه و یا دو خاله- را تأمین نماید. این کار باعث دوری او از آتش جهنّم می گردد 0⃣2⃣بهشتی شدن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: شخصی که نیازهای معیشتی سه دختر- یا سه خواهر- را تأمین نماید. بهشت برای او واجب می گردد. حضرت صلی الله علیه و آله فرمودند: حتّی اگر یک نفر هم باشد 1⃣2⃣همنشینی با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در بهشت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: شخصی که نیازهای معیشتی دو دختر یا سه دختر را تأمین کند همراه من در بهشت خواهد بود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: اگر چه دو نفر باشند.به پیامبر صلی الله علیه و آله گفته شد: اگر یک نفر باشد چطور؟پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: اگر چه یک نفر باشد اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/2/30 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:صلاحیت یا مصلحت؟ دلائل انتصابات برخی از مسئولان بی کفایت از سوی رهبری عزیز چیست؟! ✅مقدمه : یکی از سؤالات مردم اینکه، چرا رهبری، با اینکه برخی از افراد تخصص یا تعهد کافی را ندارند،به آنها مسئولیت جدید می دهد و یا سلب مسئولیت از آنها نمی کند، و ممکن است همین باعث، بدبینی مردم به رهبری، نظام و روحانیت می گردد ✍پاسخ اینکه : تا موضوعی و فلسفه کاری برای ما روشن نشده، بدون تحقیق، قضاوت نکنیم، با توجه به شخصیت رهبر بزرگوار، از حیث تقوا، تجربه،صبر، بصیرت،و شجاعت و دغدغه پیشرفت نظام اسلامی و إجرای عدالت بنابراین باید گفت : گاهی إعطای مسئولیت یا إبقای آن مصلحت نظام است نه صلاحیت افراد نکته مهم : مصلحت هم اگر بر مبنای عقل وشرع باشد، عین عدالت است، چرا که عدل یعنی هر چیزی سر جای خودش قرار گیرد،حتی ممکن است کسی صلاحیت لازم را ندارد، یعنی عدالت لزوما به معنای رسیدن صاحب حق به حقش نیست گاهی عدلت یعنی مصداق حق، در شرایطی تغییر می کند که تشخیصی آن با فقیه حکیم و بصیر و شجاع هست برخی از مصالحی که ممکن است در نظر رهبری باشد: 1⃣ پیشگیری از فتنه مانندإبقای مولوی عبدالحمید، در مسند امام جمعه! اگر ایشان عزل شود به دلیل مقبولیت ایشان در نزد اهل سنت، باعث فتنه و اختلاف شدید در کشور می گردد 2⃣ گاهی برای آنکه مردم به این بلوغ وشناخت برسند که اگر ارادتی به فلان شخص دارند او در آن مسئولیت رسوا شود و خود را نشان دهد مثلا تولیت حرم امام به آقای حسن خمینی یا هاشمی رفسنجانی و،،، 3⃣ گاهی به خاطر آنکه، نیروی انسانی لازم و کافی نداریم چاره ای نیست مثلا تولیت آقای مروی برای حرم رضوی 4⃣ گاهی برای آنکه فلان شخص جذب دشمن نشود به او مسؤلیت داده می شود تا تیم او و حامیان او فتنه اکبر نکند، او را سرگرم و دلخوش به جبهه خودی می کند مانند دادن مسؤلیت،به آقای آملی لاریجانی، 5⃣ گاهی دادن مسئولیت به برخی، برای کادر سازی و اقتضای کار تشکیلاتی است مثلا تنفیذ آقای رئیسی، تا زمینه قطع سرهای إژدهای هفت سر، فراهم شود 6⃣ گاهی برای جذب حداکثری مردم به نظام هست چرا که فرد مورد نظر از مقبولیت نسبتا خوبی در برخی اقشار دارد مانند عضویت احمدی نژاد در شورای تشخیص 7⃣ گاهی فشار لابی، و مافیای قدرتهای پنهان، مانع رهبر حکیم می گردد که با مسئولیت فردی موافقت کند، البته قبول کردن رهبری از روی ترس یا رضایت قلبی به آن نیست مثلا روی کار آمدن حسن روحانی! لابی (به انگلیسی: Lobby ) به گروهی گویند که در اوضاع سیاسی کشوری از طرق مختلف قانونی سعی در اعمال نفوذ و پیشبرد دیدگاه خود را داشته باشد. 8⃣ گاهی نظام اسلامی برای پیشرفت و منفعت مردم، به تخصص و تجربه فردی،لازم دارد و چاره ای به دادن مسئولیت به طور موقت نیست، هر چند ممکن است تقوا و تعهد لازم را ندارد مثلا،،، ✅ نکته و نتیجه) الف_در مثال ها و مصادیق افراد، ممکن است نقد و نظری باشد اما اصل موارد مصلحت، قابل خدشه نیست، پس لطفا در مثال مناقشه نکنید ب_تا مردم به رشد کافی و بصیرت نرسند، امام جامعه، نمی تواند عدالت إیده آل را اجرا کند کمی فکر کنیم چرا امیرالمؤمنین علیه السلام باید به امثال اشعث، ابوموسی و،،، مسئولیت بدهد؟! ج_در نقد رهبری و نظام اسلامی، تا چیزی را نمی دانیم نگوییم مستند حرف بزنیم و مستند حرف بشنویم نباید، به گونه ای حرف زد که موجب نا امیدی مردم و تضعیف نظام باشد که به تعبیر رهبر بزرگوار، گناه نابخشودنی هست، هر کاری و هر حرفی و هر سکوتی که موجب سوء استفاده دشمن می شود باید ترک شود اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم جهاد تبیین=تولید محتوا قم1402/2/30حمید اکبری https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:عوامل تقرّب الهی در زیارتنامه حضرت معصومه سلام الله علیها ✅ مقدمه پنج عنوان در متن زیارت نامه حضرت معصومه سلام الله علیها ،باعث رشد، کمال و تقرّب انسان به خدای سبحان، بیان شده است 1⃣تولّی( محبت به اهل بیت علیهم السلام) أَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ بِحُبِّکُمْ، 2⃣ تبرّی(دشمنی و بغض نسبت به دشمنان اهل بیت علیهم السلام) وَالْبَراءَهِ مِنْ أَعْدائِکُمْ، 3⃣ إطاعت و تسلیم محض،با رضایت کامل وَالتَّسْلِیمِ إِلَى اللّٰهِ راضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْکِرٍ وَلَا مُسْتَکْبِرٍ، 4⃣ إیمان و یقین به معارف نبوی، با رضایت کامل وَعَلَىٰ یَقِینِ مَا أَتىٰ بِهِ مُحَمَّدٌ وَبِهِ راضٍ، 5⃣ إخلاص کامل و جلب رضایت الهی نَطْلُبُ بِذٰلِکَ وَجْهَکَ یَا سَیِّدِی اللّٰهُمَّ وَرِضاکَ وَالدَّارَ الْآخِرَهَ ✍ نکات: 1⃣ شاید بتوان گفت متن مراحل تقرب الهی و ترتیب منطقی را بیان می‌کند یعنی: 🌹 محبت به اهل بیت علیهم هر کسی داشته باشد، نسبت به دشمنان، بغض و برائت دارد 🌷محبت به اهل بیت علیهم السلام، انسان را اهل تبعیت و اطاعت می کند 🌺اهل اطاعت، انسان را به ایمان و یقین می رساند(یعنی معرفت اجمالی انسان، با تقوا و تبعیت به معرفت تفصیلی و یقین، تبدیل می شود 🌸مطیع شدن یعنی کسب رضایت الهی 2⃣ هر یک از عناوین مذکور به تنهایی، عامل تقرّب است چرا که به یکدیگر مرتبط اند 3⃣ کسب رضایت الهی، قله و افق همه معارف دین است اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/2/30قم https://eitaa.com/serathamed
موضوع : عوامل زهد ✅ مقدمه زهد به معنای نداشتن دنیا یا عدم تلاش نیست بلکه زهد یعنی : ۱_ عدم وابستگی ۲_ بی رغبتی به دنیا حال چه کنیم زاهد بشویم؟ 1⃣ دعا و توسل 2⃣ یاد مرگ 3⃣ پرهیز از مال اندوزی وکثرت مال 4⃣ مجالست با فقرا (المعاشرة موثرة) 5⃣ تلاوت وتدبُّر در آیات و روایات مخصوصاً مربوط به زهد 6⃣ مطالعه سیره انبیاء ،اوصیاء ،علما وشهدا 7⃣ تمرین( به تدریج وتحمیل بر نفس) 8⃣ تفکر در مورد فنای دنیا ( کُلّ من علیها فانّ) 9⃣ خود را شبیه زاهد کردن از باب : ان لم تکن حلیما فتحلم و اگر زاهد نیستی، خودت را شبیه زاهدان قرار بده 🔟 حُبّ خدا ،نبیّ وامام را تقویت نماید عشق به رضایت الهی وبهشت ،دنیا را در نظر انسان ناچیز میکند . شب تاسوعا ۱۳۹۶ شلمزار حمید اکبری اللّٰهُمَّ صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : انواع ظرف ها و ظرفیت ها 1⃣ استکان قهوه خیلی کوچک است ظرفیت برخی آدم ها اینگونه است اصلا تحمل مصیبت و حتی نعمت را ندارند گنجایش ندارند 2⃣برخی مثل لیوان برعکس توی کابینت یا روی میز رستوران اند باید او را برگردانی تا در آن آب بریزی برخی آدم ها باید برگردند و توبه کنند تا از ظرفیت آنان استفاده شود 3⃣برخی ظرف ها فقط دکوری هستند بایدبفهمیم ظرفیت وجودی ما در دنیا دکوری نیست که بی استفاده و معطل بمانیم 4⃣برخی مثل آبکش اند هر چند بزرگ اما نمی توانند آب را نگهدارند برخی به ظاهر ظرفیت بزرگی دارند اما ده ها خروجی و از بین برنده نعمت الهی دارند با رفتار و گفتار خود(بخل و بد اخلاقی و،،،) ظرفیت عظیم خود را سوراخ کرده و نمی توانند از هرنعمتی بهره ببرند و نه آن نعمت را حفظ می کنند! 5⃣برخی مثل قیف اند واسطه فیض و نعمت به ظرفیت‌های دیگر که توانایی دریافت ندارند قیف علاوه بر اینکه بهره مند از نعمت می‌شود. واسطه نعمت هم است البته به شرط آنکه وصل به ظرف باشد به ظرفیت های ضعیف توجه و ارتباط داشته باشد و فیض برساند 6⃣برخی ظرف ها آلوده است آب و غذا که در آن بریزی آلوده میشود برخی ظرفیت ها که آلوده به غرور و تکبر و لجاجت و حسادت شده اند هر نعمتی و توفیقی را که به آن دست یافته اند آلوده و خرابش می کنند! 7⃣برخی مانند آفتابه اند ظرفیت و جایگاه وجودی او در توالت است آدم هایی که فضای فکری و وجودی خود را منحصر به مسائل دنیوی، مادی و جنسی می کنند و برای قلب و فکر و دین و آخرت خود برنامه ای ندارند! 8⃣ برخی ظرف ها درب دارند برخی بی درب آدم هائی که هر چیزی را می بینند و هر چیزی را می شنوند و درب و نگهبانی ندارند مواظبتی ندارند ظرفیت آنان صادرات خوبی ندارند چون واردات خوبی نداشته اند قلب، حرم و بیت الله هست، نبايد غیر خدا، در آن راه یابد 9⃣ ظاهر برخی ظرف ها زشت و کثیف و ترک خورده است کسی رغبت نمی کند از آن استفاده کند اگر میخواهیم از ظرفیت و استعداد ما استفاده بشود مراعات آداب و اخلاق و نظافت و بهداشت را داشته باشیم 🔟برخی ظرف ها یک بار مصرف اند و برخی یک عمر مثل ظرف مسی و چدنی قابل استفاده اند ظرفیت آدم ها نیز اینگونه است برخی مقاوم، برخی مأیوس و بی خاصیت و یک بار مصرف!!! 1⃣1⃣برخی ظرف ها سطل آشغال هستند آدم هایی هستند که تمام ظرفیت و استعداد خود را در گناه و آلودگی و کثافت به کار می گیرند 2⃣1⃣ برخی لیوان ها و ظرف ها دارای دسته اند داغی و سنگینی آنان را می‌شود تحمل کرد اما گرفتن لیوان و ظرف داغ بی دسته قابل تحمل نیست برخی آدم ها هیچ راهی و جایگاهی برای پذیرش و تحمل آنان نیست بی منطق و عصبانی و بداخلاق رب اشرح لی صدری و اعوذ بک من شر نفسی و شر الشیطان 🌹نکته هر کسی فکر کند و به خود بگوید تو چه ظرفی هستی؟ و ظرفیت وجودی تو چقدر هست؟ به دنیا آمده ایم که ظرفیت پبدا کنیم انشاءالله اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری 16/ 4 /1400 https://eitaa.com/serathamed