eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.5هزار دنبال‌کننده
496 عکس
162 ویدیو
9 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: مدینه فاضله 10میم، برای تشکیل شهر آرمانی ✍مقدمه: برای تشکیل آرمان شهر و اجتماع ایده آل و مورد رضایت الهی، ده عنوان باید اصلاح شود، هر یک از موارد مانند یک قطعه از پازل یا یک وسیله در یک سیستم اگر دارای عیب و نقص باشد کل مجموعه معیوب، و نتیجه مطلوب نمی دهد 1⃣ منابع معتبر ۱_ کتاب الله ۲_ عترتی اهل بیتی ⬅️فلسفه دو میراث پیامبر گرامی اسلام الف_معرفت جامع و کامل برای تغییر نگرش ب_معیار قانون گذاری ،برنامه ریزی برای تدبیر 2⃣ مربیان و معلمان ⬅️ انظر الی طعامک( باید انسان ببیند از چه کسی علم را می گیرد هر کتابی و هر کانالی، قابل اعتماد نیست 3⃣ منازل ⬅️خانواده نقش مهمی در تربیت افراد و تشکیل مدینه فاضله دارد 4⃣ مدارس ⬅️ یزکیهم ویعلمهم ( پرورش مقدم بر آموزش است) 5⃣ مساجد ⬅️مساجد باید محل رشد و تربیت بشود نه جای اختلاف وفتنه 6⃣ مراکز ⬅️ نهادهای تصمیم گیر در حوزه فرهنگ وتربیت باید فکر ودغدغه داشته باشند 7⃣ محله ها ⬅️ نقش محیط در تربیت بسیار مؤثر است بایدبستر لازم در محلات فراهم شود 8⃣ مدیران ،مسؤلین ⬅️الناس علی دین ملوکهم 9⃣ مجالس و محافل ⬅️ مهمانی‌ها،روضه ها،وهیأت هاوعقد وعروسی ها،دور همی ها، باید اصلاح شوند 🔟 مردم ⬅️انّ الله لایغیّر ما بقوم حتی یغیر ما بانفسکم ✍ نتیجه انتظار تشکیل حکومت صد در صد اسلامي، بدون اصلاح اجزاء و اعضاء شدنی نیست اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/8 https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: آفت های رفاقت ✍مقدمه امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود عاجز کسی است که دوستی ندارد و عاجز تر کسی است که دوستی که دارد را از دست بدهد (یعنی توانائی تعامل مثبت ندارد) در این مقاله، آسیب‌هایی که ممکن است باعث سوء استفاده از دوستی یا ظلم به دوستان به يکديگر می‌شود عبارت اند از 1⃣ تعارف: رودربایستی وخجالت برای نه گفتن . 2⃣ مرید ومراد شدن 3⃣ محور والگوی کامل اورا قرار دادن 4⃣ اعتماد کامل وگفتن همه اسرار به او 5⃣ تفاوت های غیر منطقی(تفاوت سنّی، فکری،مذهبی و،،، :المعاشرة مؤثرة ) 6⃣ توقع بيجا :(مثلا دیده شد که برا هر کاری باید از دوستش اجازه بگیرد یا توقع دارد وسائل شخصی را به او بدهد ماشین، موتور،و....به اوبدهد 7⃣ پشت کردن به دوست با پیدا کردن دوست جدید 8⃣ خیانت درامانت دوستان (افشای اسرار،تصرف دراموال وتجاوز به ناموس ) 9⃣ کوتاهی درحق دوست در جائی که توانایی کمک دارد 🔟 خیرخواه نبودن حسادت و کینه و تکبر نسبت به دوستان ممنوع ✍نتیجه يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا ای وای، کاش من فلانی را [که سبب بدبختی من شد] به دوستی نمی گرفتم،(فرقان28) الف_نباید با هر کسی رفاقت کرد ب_در رفاقت با آدم های خوب، مواظب افراط و تفریط باشیم ج_رفقای خوب را حفظ کنیم و آنها را از دست ندهیم اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/8قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : راه های کسب بصیرت َسیاسی و تقویت آن ✍مقدمه : به مناسبت دهه بصیرت (9 دی تا 19 دی) مقاله ای برای راه یابی به بصیرت لازم تقدیم می شود 1⃣دعا وتوسل والبصیره فی دینی... 2⃣ تقوا من یتّق الله یجعل لکم فُرقانا 3⃣ اخلاص چهل روز اخلاص باعث جاری شدن حکمت بر زبان است 4⃣ مطالعه الف. احزاب(جریان شناسی) ب.اشخاص(کتاب بازگشت) ج.انقلاب(تاریخ مشروطیت به بعد) 5⃣ تعریف و حمایت دشمنان از افراد و افکار کسی یا دشمنی کردن نسبت به مسئولی معیاری برای شناخت و بصیرت است 6⃣ کلان نگری ( جزئی وشخصی ندیدن )حوادث،برنامه ها و... مثلا برخی می گویند چرا به غزّه کمک می کنیم وقتی خودمان فقیر داریم؟!، این یعنی بی بصیرتی 7⃣معاشرت و مصاحبت با چه کسانی دارد المرء علی دین خلیله و قرینه (مگس کجا پیدا می شود؟) اطرافیان و حامیان فرد چه کسانی اند 8⃣ تطابق و موافقت رفتار و گفتارافراد با الف.عقل ب.شرع ج.قانون 9⃣ شناخت زمان و موقعیت ها ( تفاوت زمان رهبری و امام ) العالم بزمانه لاتهجم علیه اللوابس 🔟دریافت خبر از منبع مطمئن اِن جاءَکم فاسق بنباً فتبیّنوا 1⃣1⃣شناخت سوابق افراد و توجّه به حال فعلی آنان 2⃣1⃣ اولویّت بندی کردن مسائل مانند مساله مشائی (زمان احمدی نژاد)رهبری فرمود طرح بحث آن اولویت ندارد 3⃣1⃣ تفکر دین سالاری یا مردم سالاری، سکولاری، ملی گرائی، اومانیستی و لیبرالی 4⃣1⃣ زاویه نداشتن با اهداف انقلاب و نظام ممکن است کار مسئولی، خلاف قانون نباشد اما با اهداف کلی نظام اسلامی زاویه دارد مثلا ملاقات مسئولی با افراد خاص و ضد انقلاب و مساله دار یا مذاکره با دشمن، یا مخالف با مرگ بر آمریکا 5⃣1⃣ اشداء علی الکفار و رحماء بینهم حُبّ به اولیاء و دوستان آنان وبُغض به اعداء ودوسان آنان رهبری فرمود :جوانان حزب اللهی را تند رو نخوانید 6⃣1⃣روحیّه و عملکرد اشرافی گری،سرمایه داری و اسراف دارد 7⃣1⃣کار فتنه می کند گفتارش رفتارش کتابش براساس اتحاد ووحدت عمل نمی کند 8⃣1⃣ آشنائی با مبانی و منظومه فکری امام و رهبری مطالعه مباحث کلیدی صحیفه نور،وصیّت نامه امام و پی گیری مطالبات و سخنان رهبری 9⃣1⃣ اُنس با قرآن و روایات و تفکر و تدبّردر آنها 0⃣2⃣شرکت درنماز جمعه واهل مسجدو ارتباط با عالم و حکیم اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه ۹۸/۱۱/۱۴ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : عوامل تغییر دستگاه محاسباتی ✍مقدمه رهبر بزرگوار، بارها به مسئولین و مردم تأکید فرمودند که مواظب باشید دشمن دستگاه محاسباتی شما را تغییر ندهد تغییر دستگاه محاسباتی یعنی دشمن کاری با ذهن و فکر انسان می کند که منکر را معروف بدانیم و معروف را منکر، دروغ را راست و راست را دروغ بدانیم! در این مقاله چگونگی تغییر دستگاه محاسباتی مورد تحلیل قرار می گیرد 1⃣ تهدید و تحریم و قویّ نشان دادن خود در عرصه علم، فن آوری و تسلیحات 2⃣ تضعیف جبهه حقّ و القای باور غلط که شما کشور جهان سومی، عقب مانده و حتی وحشی هستید ( که حمله به کشورها را توجیه کند،تا استعمار و استکبار داشته باشد) 3⃣ اَشرافی گری را تبلیغ و سبک زندگی مادی و حبّ دنیا را ترویج می کند 4⃣ اومانیسم و انساان محوری را مبنای فکر و قانون و عمل قرار دادن ( که نتبجه آن تصمیم و عمل اشتباه است یعنی هر چه انسان بخواهد حتی همجنس بازی) 5⃣ اقتصاد بیمار و ترویج مال حرام در معاملات که باعث تغییر در انتخاب می گردد(ربا خواری بدون تلاش و تولید، مصرف گرائی و اسراف) 6⃣روحیه تنبلی و کسالت را با تبلیغ در قرعه کشی ها و امید برنده شدن، لذت طلبی ها ( غذاهای لاکچری، مُدگرائی درلباس ها) گ افراد را از کار و روحیه انقلابی و جهادی بیرون می کند( و مانند عربستان که می گوید دشمن نوکری ما می کند و ما پولش را می دهیم دیگر نمی فهمد که گاو شیرده شده است!) 7⃣ تهاجم فرهنگی وترویج منکر و فراوانی آن برای عادی شدن منکر و حتی تبدیل به معروف شدن آن از سوی نگاه افراد جامعه (تا اینکه می گوید آتش زدن پرچم امریکا یا مرگ بر آمریکا چرا)یعنی آمریکا و انگلیس و اسرائیل و،،، را دولت های إستکبار نمی داند 8⃣ القای شبهات و سئولات فراوان در فضای مجازی و افکارعمومی راجع به قوانین و دین که فرد را در جهل و شک می اندازد و بعد تبدیل به دشمن دین و نظام اسلامی می گردد فاستخفّ قومه فاطاعوه 9⃣دروغ،تهمت به مسئولین ویا مراجع(إلقای کار خودشونه) ویااصناف و افراد مذهبی مانند طلاب و روحانیِت که مثلا فلان کارخانه مال فلانی است یا فلان قشر از همه بیشتر در آمد دارند و یا صیغه می کنند لذا به رو حانیت بدبین می شوند ( دشمن آدرس غلط می دهد ) 🔟 تکرار و استمرار دشمنی والقای ترس و رعب که گزینه نظامی روی میز است تا محاسبات ذهنی ما تغییر یابد، و تن به ذلت یا مذاکره به هر قیمتی بدهیم 1⃣1⃣ نشان دادن اتحاد و انسجام دشمن وکثرت خودی، و بالعکس قلیل ،تنها و دارای اختلاف نشان دادن ما__کم مِن فئة قلیلة غلبت فئة کثیرة اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/8قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:4نقطه ضعف انسان امیرالمومنین علیه السلام الْبُخْلُ عَارٌ،وَالْجُبْنُ مَنْقَصَهٌ وَالْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَالْمُقِلُّ غَرِیبٌ فِی بَلْدَتِهِ. بخل ننگ است و ترس مایه نقصان، فقر شخص زیرک را از بیان دلیلش گنگ می‏سازد و آن‏کس که فقیر و تنگدست است حتی در شهر خود غریب است. 1⃣در این حکمت به چهار نقطه ضعف اخلاقی و اجتماعی انسان اشاره می‏کند و آثار سوء هر یک را بر می‏شمرد تاهمگان برای دفع و رفع این آسیب ها تدبیر وتلاش کنند 2⃣ بخل فقط مالی نیست بلکه شامل علم، جان،و آبروی اجتماعی(برای حل مشکل و خدمت به مردم) هم می شود یعنی هر بخلی،باعث ننگ و بی آبروئی انسان می گردد چرا که: امیرالمؤمنین عليه السلام فرمود الْبُخْلُ جَامِعٌ لِمَسَاوِئِ الْعُیُوبِ وَ هُوَ زِمَامٌ یُقَادُ بِهِ إِلَی کُلِّ سُوءٍ؛ بخل تمام عیوب را در بر دارد و انسان را به سوی هر بدی و زشتی می‏کشاند» 3⃣انسان بخیل،آبرویش را می‏دهد ولی از مالش نمی‏گذرد و یادر بیماریها آنقدر خسیس است که درد را تحمل می کند و حتی حاضر است جسم و جانش به خطر بیأُفتد اما مالش کم نشود که این کار او سبب خاری و تحقیرش می‏شود 4⃣کسی است که در زمان لزوم قُوّت قلب، دلش ضعیف باشد و به دفاع از دین، ناموس و آبروی خوداقدام نمی کند و در هر جایی که لازم است با شجاعت اقدام کند، بر جان خود بیمناک است پس کسی که شجاعت ندارد، نقصی بزرگ در شخصیت والای انسانی او وجود دارد 5⃣ناداری مانند بار سنگینی در پشت شخص حمّال است که به ستون فقرات او فشار می آورد. از این جهت است که نداری و بی پولی را «فقر» و به شخص بی مال،«فقیر» می گویند. کلمۀ مُقلّ از ماده قلّت، یعنی کمی است. پس «مُقلّ» کسی است که «کم» دارد. 6⃣بعضی میان فقیر و مُقِلّ این فرق را گذاشتند که فقیر به کسی می‏گویند که در عین فقر، فقر خویش را نیز اظهار می‏کند و مقل کسی است که با وجود شدت نیاز، إظهار توانگری و غنی می کندیعنی فقیر است اما عزیز وخویشتن‏دار 7⃣در جمله سوم تأثیر سوء روانی در فقیر و در جمله چهارم سوء تأثیر اجتماعی آن در او ذکر شده است. فقر و ناداری، آدم زیرک را از بیان دلیل و حجت خود، لال می‏کند. چون فقیر از موضع ضعف به دیگران نگاه می کند، در برابر دیگران احساس ذلت و سستی می‏کند اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری 1402/3/9 https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: آثار غسل زیارت 1⃣🌹شفای بیماری در غسل زیارت امام رئوف ابا الحسن علیّ بن موسی الرضا علیه السلام 2⃣🌷پاک شدن از گناهان ✍ مقدمه با دقت در متن أدعیه و زیارات به نکات عالی دست می یابیم که جهل، غفلت و فراموشی نسبت به معارف اهل بیت علیهم السلام، باعث محرومیت و خسارت است فإذا أردت زيارة النبي صلی الله علیه و آله فاغتسل و كذا إذا أردت زيارة أحد من المعصومين علیهم السلام و قل في أثناء غسلك‏ هنگامی که اراده کردی پیامبر صلی الله علیه و آله را زیارت کنی، غسل کن و همچنین هنگامی که اراده کردی یکی از معصومین علیهم السلام را زیارت کنی و بگو هنگام غسل کردن: 🌺اللَّهُمَّ طَهِّرْ قَلْبِي 🌸(وَ اشْرَحْ لِي صَدْرِي) 🌼وَ أَجْرِ عَلَى لِسَانِي مِدْحَتَكَ وَ الثَّنَاءَ عَلَيْكَ 🌻اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ لِي طَهُوراً وَ شِفَاءً وَ نُوراً إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ وَ تَقُولُ بَعْدَ الْفَرَاغِ و می گویی هنگامی که غسل تمام شد: 🌹اللَّهُمَّ طَهِّرْ قَلْبِي 🌺 وَ زَكِّ عَمَلِي 🌸 وَ اجْعَلْ مَا عِنْدَكَ خَيْراً لِي 🌼اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنَ التَّوَّابِينَ 🌻 وَ اجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَطَهِّرِينَ وَ يُسْتَحَبُّ أَنْ تَدْعُوَ بِهَذَيْنِ الدُّعَاءَيْنِ فِي جَمِيعِ الْأَغْسَالِ الْمُسْتَحَبَّةِ و مستحب است که این دعا در تمام غسل های مستحب خوانده شود اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/8قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: اهداف و فلسفه قیام امام حسین علیه السلام ✍مقدمه مطابق منابع دین، و تحلیل علماء، اهدافی برای قیام امام حسین علیه السلام بیان شده، خلاصه آن: 1⃣ نجات از جهالت (و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة) 2⃣ امر به معروف و نهی از منکر 3⃣ دعوت مردم کوفه ( حمایت مردمی) 4⃣ شهادت طلبی 5⃣ تشکیل حکومت 6⃣ اصلاح امت پیامبر 7⃣ عمل به سیره پیامبر ( اسیر بسیرة جدّی) 8⃣ عدم بیعت با یزید ( مثلی لا یبایع مثله و هبهات منّا الذّلة) 9⃣ صرفأ دفاع بوده نه قیام 🔟 مقابله با اسلام طاغوتی: چرا که اگر بیعتی رخ می‌داد یا حتی اگر درخواست بیعتی نبود در مقابل بدعت گذار وکسی که باعث محو دین است وظیفه عالم اظهار علم ومقابله است. 🔺نکات و نتایج مهم 1⃣ اهداف میتواند قابل جمع ودر طول یکدیگر باشد و هیچ منافاتی با هم ندارد 2⃣ برخی اهداف در عرض یکدیگرند اما هر یک در صورت تحقق،نیکو و مطلوب است مانند شهادت یا حکومت قرآن می‌فرماید ( إحدی الحسنیین یکی از دو نیکویی) 3⃣ برخی اهداف اصلی و برخی فرعی و زمینه هدف اصلی است مثلأ نامه های کوفی یا دفاع هدف فرعی و اصلاح جامعه هدف اصلی می باشد اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری۹۶/۴/۳۱ قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: معیار کمال عقل؟ امام علی بن موسی الرضا المرتضی علیه السلام در حدیثی گهربار ده خصلت و نشانه کامل بودن عقل را بیان فرموده‌اند. لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّى تَكُونَ فيهِ عَشْرُ خِصال: عقل کسی کامل نیست تا آنکه ده ویژگی را داشته باشد 1⃣ أَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. از او اميد خير باشد 2⃣وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. مردم از بدى او در امان باشند 3⃣ يَسْتَكْثِرُ قَليلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ، خير اندك ديگرى را بسيار شمارد 4⃣ وَ يَسْتَقِلُّ كَثيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ. خير بسيار خود را اندك شمارد 5⃣لا يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَيْهِ، هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود 6⃣ وَ لا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ. در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود 7⃣ أَلْفَقْرُ فِى اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْغِنى. فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد 8⃣ وَ الذُّلُّ فىِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فى عَدُوِّهِ. خوارى در راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد 9⃣ وَ الْخُمُولُ أَشْهى إِلَيْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ. گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد سپس فرمود: دهمین و چيست 🔟ثُمَّ قالَ عليه السلام: أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟ قيلَ لَهُ: ما هِىَ؟ قالَ عليه السلام: لا يَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَيْرٌ مِنّى وَ أَتْقى». دهمین؟ به او گفته شد: چيست؟ فرمود: احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است. اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/3/10 تهران
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: موجبات عزّت 1⃣ دعا وتوسل :دعای عرفه (وذللّنی بین يديك واعزّنی عندک خلقک ) 2⃣ ولی خداشدن: دعای عرفه (وأولياء بعزّة يعتزّون ) دوستان خدا به عزّت او عزّتمندند 3⃣ صداقت :امام صادق ع )الصّدق عزّوالجهل ذُل ّ) 4⃣ عدم آزار نسبت به مردم :امام صادق فرمود :(شرف المؤمن صلاته باليل وعزّه كُفّ الاّذی عن الناس ) 5⃣ رهاکردن قیل وقال :امام علی علیه‌السلام: (وعزّه ترک القال والقیل ) 6⃣ حلیم وصبور: امام علی علیه‌السلام: لاعزّ کالحلم . 7⃣ اطاعت از اهل بیت: امام سجاد علیه السلام: (طاعة ولاة ِالأمر تمام العِزّ ) 8⃣ انصاف 9⃣ اخذ به حق وپایبندی به حقّ 🔟 گذشت از ظلم. 1⃣1⃣حفظ زبان امام کاظم احفظ السانک تعزّ 2⃣1⃣ اطاعت پروردگار امام صادق عليه السلام من اراد عزاً فلینتقل مِن ذُلّ معصية الله إلى عزّ طاعة الله 3⃣1⃣ قناعت عزّ من قَنَعَ 4⃣1⃣ چشم پوشی از اموال غیر انبیاء چشم طمع نداشتند 5⃣1⃣ کظم غیظ در راه خدا ادامه دارد اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/10قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : مفهوم شناسی حسین منّی و أنا من حسین ✍مقدمه با دقت در متن روایت ،احتمالات متعددی قابل طرح است که هر کدام باعث تنبّه و هدایت انسان و عشق بیشتر به ابا عبدالله الحسین علیه السلام می شود 1⃣ شاید یکی از معانی حسین منی وانا من حسین این باشد که امام حسین از هیچ زنی حتی فاطمه سلام الله علیه شیر نخورد و تغذیهءی حضرت از انگشت ابهام پیامبر بود وتا دو یا سه روز احتیاج به غذا نداشت ویا زبان در دهان حضرت می‌گذاشت تا سیر شود وخدا می‌خواست امامت از این طریق در فرزندان امام حسین علیه‌السلام باشد اما چون امام حسن قرار بود چنین بشود اما مسافرت پیامبر تا سه روز طول کشید وفاطمه سلام الله ترحّم کرد و شیر به امام حسن علیه السلام داد ( امام حسن علیه السلام مادری است) 2⃣ مراد از حسین منی ،علم پیامبر است جلاء العیون ص ۶۸۵ 3⃣ هر که مرا دوست بدارد « پیامبر» حسین را دوست دارد و بالعکس حسین علیه السلام نیز، پیامبر اعظم را دوست دارد و در نتیجه خدا امام و محبین امام را دوست دارد 4⃣ هردو از یک نورهستند أنا وعلیّ من شجرة واحدة و سائر الناس من شجر شتّی 5⃣ هردو یک مکتب ویک سیره را تبلیغ میکنیم امام حسین علیه‌السلام:( اسیر بسیرة جدی) 6⃣ إبقاء دین واحیاء رسول توسط امام حسین علیه‌السلام بود أشهدأنّک قد أقمت الصلوة وآتیت الزکواة 7⃣ فقط خط ومکتب حسین علیه السلام مُفسّر حقیقی دین است وأنا من حسین 8⃣ حسین از نسل من ونسل من از حسین علیه‌السلام است تسعة المعصومین من ذریة الحسین علیه السلام 9⃣ هر کدام جای یکدیگر بودیم مثل همان اتفاقی که برای دیگری افتاد در زمان خود عمل میکردیم یعنی پیامبر هم جای امام حسین بود همین قیام را انجام میداد 🔟 اگر ولکم فی رسول الله اسوة حسنة، پس در امام حسین علیه السلام نیز اسوة حسنة هست. اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/11قم ،،، لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
موضوع : فلسفه دعا ✍مقدمه اگر خدا ،طبق مصلحت، دعا را مستجاب می کند پس چرا باید دعا کنیم، چرا که هر وقت مصلحت بود خدا عنایت می کند 1⃣ خود دعا عبادت و بلکه مغز و روح عبادت است(الدّعا مُخّ العبادةَ) 2⃣ گاهی دعا خودش مصلحت ساز است 3⃣ دعا دستور و مطلوب خدای حکیم هست(أُدعونی) 4⃣ دعا به انسان آرامش و انگیزه تلاش و حرکت می دهد(ألا بذکر الله تطمئن القُلوبَ) 5⃣ دعا یعنی امید به آینده،و عبور از مصائب و مشکلات و جبران شکستها اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/3/11 تهران
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:آسیب شناسی مجالس روضه 1⃣ طولانی شدن جلسه منبری ،مداحی ) 2⃣ صدای بلند بیش از حدّ ضرورت (پخش آن درداخل وبیرون مجلس ) 3⃣ تزاحم چند جلسه دریک ساعت دریک محله (مثلا ًهم زمان مسجد وحسینیه ویاچند خانه دریک زمان مجلس می گیرند) بهتر است بانیان طوری برنامه ریزی و هماهنگی کنند تا در ساعات و أیام دیگر برقرار شود تا استفاده بهتر وبیشتر گردد 4⃣ اکتفا به مداحی وبی اعتنائی به منبری وحتی گاهی دعوت نکردن از روحانی. 5⃣ صداوتصویر درقسمت بانوان نقش مهمی درتوجّه وتمرکز آنان به خطاب ومطالب دارد والّا استفاده مطلوب نمی شود 6⃣ روضه های دروغ ویا مطالب غیر مرتبط باعث می شود باعث وهن دین وحتی ریزش جوانان ازدینداری می شود 7⃣ رسم های غلط علاوه برآنکه مصداق غم وعزاداری لا اقل دراین زمان نیست بلکه گاهی باعث وهن مکتب اهل بیت علیهم السلام وشیعیان می گردد مانند نوع خاص عزاداری زنجیر زنی وسینه زنی و.... 8⃣ سکولار شدن هیئآت ومجالس روضه به گونه ای که کاری به انقلاب ومسائل روز ندارد واصلا ًنباید طبق دستور بانی ورود پیداکرد. و دین را فقط نماز، روزه و روضه می داند و کاری به نظام، انقلاب و سیاست ندارد 9⃣ کم توجهی به احکام، اخلاق و سبک زندگی اسلامی سخنران و مداح باید از مطالب و محتوای فاخر و عالی داشته باشند 🔟 اسراف الف_در برگزاری مراسم منافاتی ندارد که در تعظیم مجلس ابا عبدالله الحسین علیه السلام، مواظب اسراف و تبذیر و حاشیه های غیر ضروری پرهیز شود ب_در پذیرائی بیش از حدّ نذری گرفتن عده‌ای و دور ریختن آن و گاهی محروم شدن عده ای دیگر از دریافت غذای نذری 1⃣1⃣ بی توجهی به وقت نماز و إقامه نماز اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/14قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :درس‌هايی از قيام ۱۵ خرداد ✍مقدمه تظاهرات ۱۵ خرداد، مجموعه وقایعی است که در خرداد ۱۳۴۲ خورشیدی در پی بازداشت امام سید روح‌الله خمینی، در انتقاد به لایحه‌ی انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید رخ داد. این تظاهرات در شهرهای تهران، قم و ورامین علیه دولت اسدالله علم در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی برگزار شد و به زد و خورد بین مأموران شهربانی و تظاهرکنندگان انجامید. برخی تحلیل‌گران و نیز خمینی معتقدند که تظاهرات ۱۵ خرداد نقطه عطفی در آغاز انقلاب ۱۳۵۷ به شمار می‌آید. پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، ۱۵ خرداد به عنوان تعطیل رسمی در تقویم ایران اعلام شد. ✍قيام ۱۵ خرداد كه با حضور گسترده مردم به رهبری علمای دينی به وقوع پيوست، به ظاهر سركوب شد، اما به سبب ويژگي‌ها و شاخصه‌هايی كه داشت، در واقع استمرار يافت و نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را سرنگون كرد. نگاهی عميق به اين قيام می‌تواند درسهای خوبی برای امروز ما نيز داشته باشد. 1⃣ اول اينكه به نقش دين، مذهب و علمای دينی در تحولات سياسی - اجتماعی توجه كنيم و حضور گسترده مردم در اين قيام را مرهون معنويت‌خواهی و دين‌گرايی مردم بدانيم. به‌طوري كه مبدا اين قيام در محرم سال ۴۲ و الهام گرفته از قيام امام حسين(علیه السلام ) بوده و مهم‌ترين نقطه استمرار خود را در همين ماه و ماه رمضان توسط مبلغان دينی و حضور مردم داشته است. 2⃣دومين درس اين قيام، عدم اعتماد به دولت‌ها و رسانه‌های خارجی است. در اين قيام دولت‌هايی كه شعار دموكراسی و مردم‌سالاری می‌دادند نه تنها از قيام مردمی ايرانيان حمايت نكردند، بلكه چون محمدرضا شاه در پی تامين اهداف آنان بود، به طرفداری از ديكتاتوری وی پرداختند و در رسانه‌های خود قيام سراسری مردم را به شكل اعتراض عده‌ای مرتجع، محدود نشان دادند. 3⃣سومين درس اين قيام به همه ملت‌های آزاديخواه جهان اين است كه اگر مردم، متحد در مقابل ديكتاتورها ايستادگی كنند و حاضر به فدا كردن جان خود در راه ارزش‌ها باشند، پيروز می‌شوند. اگر چه قدرت‌های خارجی نيز از آن ديكتاتورها حمايت كنند. اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/3/14
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : موانع ظهور امام عصر علیه السلام کیست؟ ✍مقدمه سه گزینه را می توان به عنوان مانع ظهور مطرح کرد، هر یک را در این مقاله بررسی می کنیم تا مانع حقیقی معلوم گردد(موانع ظهور در قالب سه کلمه با حرف خاء) 1⃣ آیا خدا مانع است؟! ✍پاسخ آن‌که خدای سبحان هیچ کدام از ضعف و نقصی که مانع ظهور باشد،را ندارد(صفات سلبی) الف _خدا بخیل نیست(غنیّ، وکریم) ب_خدا ظالم نیست( انّ ربّک لیس بظلّام للعبید) ج_عاجز نیست (إنّ الله علی کل شیء قدیر) د_خدا جاهل نیست(علیم وحکیم) ه_خدا غافل نیست و_خواب و چُرت هم ندارد ( لا تأخذه سنة ولا نوم) ✅ اگر خدا رشد وهدایت مردم را نمی خواست ارسال رُسل و إنزال کُتب معنا نداشت تأکید بر بلّغ ما أُنزل لغو بود پس اشکال از خدا نیست وخدای حکیم کار لغو نمیکند 2⃣ آیا خلیفة الله یعنی خود حضرت صاحب عجل الله مانع ظهور است؟! ✍ پاسخ آنکه به دو دلیل امام عصر علیه السلام مانع ظهور نیست الف) گفته شود حضرت دلش نمیخواهد بیاید ⬅️ نقد: امام معصوم کارش براساس نفس و سلیقه شخصی نیست او دارای عصمت است ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی ب) آمادگی و توانائی مدیریت اداره جهانی را فعلا ندارد ⬅️ نقد: امام دارای علم الهی است و سن وتجربه و علم إکتسابی در مورد امام مفهوم و معنایی ندارد 3⃣ خلق الله و مردم مانع ظهورند؟! ✍ وقتی خدا و خلیفة الله مانع ظهور نیستند پس قطعا خلق الله و مردم مانع ظهور هستند(غیبته منّا) مانع بودن مردم از چند جهت است الف) جهل (وبذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله) ب) ظلم ج) عجز لذا گفته شده برای فرج دعا کنید و افضل الاعمال انتظار الفرج انتظار عمل است پس باید عمل و اطاعت کرد گناه،فساد، کسالت،بی تدبیری و،،، مانع ظهور است اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/18قم https://eitaa.com/serathamed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کارگاه سبک زندگی دینی و معارف مهدوی سه شنبه ها ساعت 4ونیم بعد از ظهر تا أذان مغرب ان شاء الله مسجد مقدس جمکران درب 2،داخل صحن اوّل، غرفه سمت راست https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : نقشه و طرح کلّی مراحل تربیت فرزندان 1⃣ قبل از ازدواج ✍ برای تشکیل و تربیت نسل، باید ابتدا در انتخاب همسر دقت کرد، نقش والدین صالح مخصوصا مادر در تربیت فرزند بسیار مُؤثر است، إصالت، عقلانیت، عفّت، عزّت، دیانت و اخلاق شش شاخص انتخاب همسر مطلوب است 2⃣ بعد از ازدواج ✍ این مرحله خود دو بخش دارد ⬅️الف_قبل از تولد 1_قبل از انعقاد نطفه که خود آداب و احکام و ادعیه و شرایط آن باید مراعات شود 2_هنگام حمل و دوران بارداری خوراک مادر، رفتار و حالات مادر، و حتی شنیدن قرآن یا موسیقی و،،، در جنین مؤثر است ⬅️ب_بعد از تولد ✍ این مرحله طبق روایت به سه بخش تقسیم می گردد الف_۷ سال اول_ امیر ⬅️ امیر بودن فرزند یعنی مراعات 4 عنوان (فاء) 1_فریاد نزنیم 2_فرمان ندهیم 3_فشار نیاوریم (تحمیل نکنیم) 4_فقط قهر کوتاه اگر لازم شد(تنبیه نکنیم) ب_۷ سال دوم _عبید ⬅️ عبید بودن فرزند یعنی 1_آمادگی پذیرش تعلیم 2_دادن مسئولیت 3_قدر دانی و تکریم ج_۷ سال سوم__ وزیر ⬅️وزیر بودن فرزند یعنی 1_وزیر از وزر به معنای بار سنگین ،برای اینکه وزیر بار مسئولیت سنگینی به دوش می کشد نوجوان دختر وپسر در سن14 سالگی دوران تغییر در فیزیک بدن و تحول جنسی است و تحمل بار سنگین را تجربه می کند 2_وزیر در دربار شخصیت مستقل و خاصّ دارد لذا مورد مشورت و محترم است 3_ نظرات او غیر از بحث مشورت خواهی، مورد توجه و عنایت قرار می‌گیرد اللهم صلّ علی محمد و آل محمد وعجّل فرجهم حمید اکبری1402قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: تبیین 3دوره 7ساله تربیت فرزندان ✍مقدمه: در روایات دوران تربیت فرزند به 3 دوره تقسیم شده، در این مقاله وظایف والدین در هر دوره تبیین می گردد 1⃣ هفت سال اول 1_کام فرزند را با آب فرات و تُربت امام حسین علیه السلام بگیرد 2_اسم خوب،و نیکو بگذارد 3_گفتن اذان در گوش راست و اقامه درگوش چپ 4_تعلیم لا اله الا الله در ۳ سالگی 5_فراهم کردن بازی و سرگرمی مخصوصا خاک بازی یا بازی های مفید 2⃣ هفت سال دوم : 1_تعلیم قرآن 2_تعلیم ادب واخلاق 3_آموزش خواندن و نوشتن 4_ آموزش شنا و تیراندازی 3⃣ هفت سال سوم : 1_تزویج و فراهم کردن اسباب ازدواج 2_دادن کار،مسئولیت و شخصیت 3_تعلیم واجبات و محرمات امام صادق علیه السلام ۷ سال بازی کند ۷ سال نوشتن بیاموزد ۷ سال حلال وحرام بیاموزد (وسائل الشيعه ج۱۲ص ۲۴) ✍نکته ونتیجه شاید بتوان گفت نظر دین این است که الف_فرزندان باید تا سن21 سالگی به تربیت لازم برسند یعنی والدین تا این سن، فرصت دارند تا تدبير و تلاش لازم را برای تربیت انجام دهند ب_در سن 21سالگی که پایان 3دوره 7ساله هست، و قاعدتا فرزند کامل و باید آماده ازدواج باشد و والدین اسباب تشکیل خانواده را برای فرزندتان فراهم نماید اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمیداکبری1402/3/19قم https://eitaa.com/serathamed