eitaa logo
صراط سَویّ
112 دنبال‌کننده
67 عکس
7 ویدیو
0 فایل
کانال ارتباطی مجمع پژوهشی-تربیتی اصحاب صراط سوی با محبّین اهل بیت علیهم السلام محلی جهت ارتقای مبانی معرفتی و تحول اسلامی در حوزه معارف اهل بیت و انقلاب اسلامی ارتباط با ادمین: @mahdii_bayat
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام و نور دوستان بزرگوار قبول رحمت بفرمائید به نیت سلامتی امام زمان(عج) و آرامش قلب مبارکشان و تعجیل در ظهورشان، دهان خود را معطر نمائید به ذکر شریف صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام. هر عزیز 100 صلوات (ع) 🆔 @seratsavii
حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی): 🔸در بابِ ارزشهای اصلیِ انقلاب و شعارهای انقلاب و اصول بنیادین انقلاب، آنچه من میتوانم عرض بکنم این است که انقلاب، امتحان خوبی در این زمینه پس داده است؛ یعنی ملّت ایران توانسته است اصول بنیادین را و شعارهای اصلی انقلاب را به همان استحکامِ اوّل، تا امروز حفظ کند. شعارها و ارزشهای اصلی اینها است: استقلال، آزادی، مردم‌سالاری، اعتماد به نفس ملّی و خود‌باوری ملّی، عدالت، و برتر و بالاتر از همه‌ی اینها تحقّق و پیاده شدن احکام دین و شریعت در کشور؛ این شعارها با همان طراوتِ اوّل حفظ شده است. 🗓۱۳۹۷/۰۱/۰۱ 🆔@seratsavii
سُئِلَ عن امیرالمومنین (ع) عَنِ الْخَيْرِ مَا هُوَ؟ فَقَالَ: لَيْسَ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ يَعْظُمَ حِلْمُكَ . 📚بخشی از حکمت ۹۴ نهج البلاغه 🔰ترجِمه آیت الله مکارم شیرازی: از آن حضرت[امیر المومنین علیه السلام] پرسيدند: خير و نيكى چيست؟ امام(عليه السلام) فرمود: خير و خوبى در آن نيست كه مالت فراوان و فرزندانت زياد شوند، خير در اين است كه علمت زياد وحلمت فزون گردد. 🆔 @seratsavii
🌺 جابر بن عبدالله انصاری، شاگرد مکتب امام باقر [علیه‌السلام] 📜 الطَّالَقَانِیُّ، عَنِ الْجَلُودِیِّ، عَنِ الْمُغِیرَةِ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ رَجَاءِ بْنِ سَلَمَةَ، عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ، قَالَ: سَأَلْتُ جَابِرَ بْنَ یَزِیدَ الْجُعْفِیَّ، فَقُلْتُ لَهُ: وَ لِمَ سُمِّیَ الْبَاقِرُ بَاقِراً؟ قَالَ: لِأَنَّهُ بَقَرَ الْعِلْمَ بَقْراً أَیْ شَقَّهُ شَقّاً وَ أَظْهَرَهُ إِظْهَاراً؛ وَ لَقَدْ حَدَّثَنِی جَابِرُ بْنُ عَبْدِاللهِ الْأَنْصَارِیُّ، أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللهِ [صلی‌الله‌علیه‌وآله] یَقُولُ: یَا جَابِرُ، إِنَّکَ سَتَبْقَی حَتَّی تَلْقَی وَلَدِی مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ، الْمَعْرُوفَ فِی التَّوْرَاةِ بِبَاقِرٍ. فَإِذَا لَقِیتَهُ فَأَقْرِئْهُ مِنِّی السَّلَامَ. فَلَقِیَهُ جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللهِ الْأَنْصَارِیُّ فِی بَعْضِ سِکَکِ الْمَدِینَةِ، فَقَالَ لَهُ: یَا غُلَامُ! مَنْ أَنْتَ؟ قَالَ: أَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ. قَالَ لَهُ جَابِرٌ: یَا بُنَیَّ! أَقْبِلْ. فَأَقْبَلَ. ثُمَّ قَالَ لَهُ: أَدْبِرْ. فَأَدْبَرَ. فَقَالَ: شَمَائِلُ رَسُولِ اللهِ [صلی‌الله‌علیه‌وآله] وَ رَبِّ الْکَعْبَةِ. ثُمَّ قَالَ: یَا بُنَیَّ! رَسُولُ اللهِ [صلی‌الله‌علیه‌وآله] یُقْرِئُکَ السَّلَامَ. فَقَالَ: عَلَی رَسُولِ اللهِ السَّلَامُ مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ عَلَیْکَ یَا جَابِرُ بِمَا بَلَّغْتَ السَّلَامَ. فَقَالَ لَهُ جَابِرٌ: یَا بَاقِرُ! یَا بَاقِرُ! یَا بَاقِرُ! أَنْتَ الْبَاقِرُ حَقّاً. أَنْتَ الَّذِی تَبْقُرُ الْعِلْمَ بَقْراً. ثُمَّ کَانَ جَابِرٌ یَأْتِیهِ، فَیَجْلِسُ بَیْنَ یَدَیْهِ فَیُعَلِّمُهُ. فَرُبَّمَا غَلِطَ جَابِرٌ فِیمَا یُحَدِّثُ بِهِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ [صلی‌الله‌علیه‌وآله] ، فَیَرُدُّ عَلَیْهِ وَ یُذَکِّرُهُ؛ فَیَقْبَلُ ذَلِکَ مِنْهُ وَ یَرْجِعُ إِلَی قَوْلِهِ. وَ کَانَ یَقُولُ: یَا بَاقِرُ! یَا بَاقِرُ! یَا بَاقِرُ! أَشْهَدُ بِاللهِ أَنَّکَ قَدْ أُوتِیتَ الْحُکْمَ صَبِیًّا. 🔰 ترجمه: عمرو بن شمر می‌گوید: از جابر جعفی پرسیدم: چرا امام باقر [عليه‌السلام] را باقر می‌گویند؟ گفت: زیرا او علم را به واقع می‌شکافد و آن را به واقع آشکار می‌کند. و جابر بن عبدالله انصاری به من خبر داد که از رسول خدا [صلی‌الله‌علیه‌وآله] شنید که می‌فرمود: «ای جابر! تو زنده خواهی بود تا فرزندم محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب [علیهم‌السلام] را که در تورات معروف به باقر است ملاقات کنی؛ وقتی او را دیدی، سلام مرا به او برسان.» پس از مدتی جابر امام باقر [عليه‌السلام] را در یکی از کوچه‌های مدینه دید؛ به ایشان گفت: ای پسر! تو کیستی؟ فرمود: «من محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب [علیهم‌السلام] هستم!» جابر به او گفت: ای پسرکم! چند قدم جلو بیا! پس آمد. باز گفت: چند قدم عقب برو! پس رفت. جابر گفت: به پروردگار کعبه سوگند، این شمائل پیامبر [صلی‌الله‌علیه‌وآله] است. سپس گفت: ای پسرکم! پیامبر خدا [صلی‌الله‌علیه‌وآله] به تو سلام رساند. امام فرمود: «ای جابر! سلام بر پیامبر خدا مادامی که آسمان‌ها و زمین هستند و سلام بر تو ای جابر که سلام را رساندی.» پس جابر به حضرت عرض کرد: ای باقر! ای باقر! ای باقر! تو حقیقتاً باقری! تو هستی که واقعاً علم را می‌شکافی. بعدها جابر خدمت امام می‌آمد و مقابل امام می‌نشست و امام او را تعلیم می‌داد. گاهی که جابر در نقل از پیامبر خدا [صلی‌الله‌علیه‌وآله] اشتباه می‌کرد، حضرت حرف او را ردّ می‌کرد و به او تذکر می‌داد. جابر قول امام باقر [عليه‌السلام] را می‌پذیرفت و به سخن امام قائل می‌شد و می‌گفت: ای باقر! ای باقر! ای باقر! خدا را گواه می‌گیرم که در کودکی به تو دانش ارزانی شده. 📘 علل‌الشرائع، جلد ۱، صفحه ۲۳۳. 📙 بحارالأنوار، جلد ۴۶، صفحه ۲۲۵. [علیه‌السلام] 🆔 @seratsavii
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 📖{أَلْقِيَا فِي جَهَنَّمَ كُلَّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ} {شما دو نفر هر کافر سرسختی را در دوزخ اندازید} 🌟سوره‌ی مبارکه‌ی ق،آیه‌ی ۲۴ 📜رُوِی عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي‌طَالِبٍ [عَلَيْهِمُ‌اَلسَّلاَمُ] فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: {أَلْقِيٰا فِي جَهَنَّمَ كُلَّ كَفّٰارٍ عَنِيد} قَالَ: قَالَ رَسُولُ‌اَللَّهِ [صَلَّي‌الله‌ُعَلَیه‌ِو‌َآلِهِ]:إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى إِذَا جَمَعَ اَلنَّاسَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فِي صَعِيدٍ وَاحِدٍ ، كُنْتُ أَنَا وَ أَنْتَ يَوْمَئِذٍ عَنْ يَمِينِ اَلْعَرْشِ،ثُمَّ يَقُولُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِي وَ لَكَ:قُومَا فَأَلْقِيَا فِي جَهَنَّمَ مَنْ أَبْغَضَكُمَا وَ كَذَّبَكُمَا وَ عَادَاكُمَا فِي اَلنَّارِ. 🔰ترجمه: از علی بن ابی طالب علیه السلام درباره آیه‌ی «أَلقِیَا فِی جَهَنَّمَ کُل کَفَّارٍ عَنِیدٍ» روایت شده که فرمود: رسول الله [صلی‌الله‌علیه‌و‌آله] فرمود: وقتی روز قیامت، مردم یکجا جمع شوند،آن روز من و تو در سمت راست عرش خواهیم بود. سپس خداوند تبارک و تعالی به من می‌گوید: هر دو برخیزید و دشمنان خود را و آنان را که به شما کینه ورزیدند و شما را تکذیب کردند ، در آتش جهنم بیاندازید. 📗تفسیر قمی،ج‌۲‌،ص‌۳۰۰ 📙البرهان‌فی‌تفسیر‌القرآن،ج‌۵‌،ص۱۳۹ 🆔️ @seratsavii
📜قالَ رسولُ الله صلَّی الله عَلَیه وَ آله وَ سَلَّم : مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ فَهُوَ كَالصَّائِمِ نَهَارَهُ الْقَائِمِ لَيْلَهُ وَ إِنَّ بَاباً مِنَ الْعِلْمِ يَتَعَلَّمُهُ الرَّجُلُ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَكُونَ لَهُ أَبُو قُبَيْسٍ ذَهَباً فَأَنْفَقَهُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ. 📚منیة المرید ، ج ۱ ، ص ۱۰۰ 🔰ترجِمه: هر کس جویاگر علم باشد ، پس او مانند کسی است که روز را روزه دارد و شب زنده دار میباشد و همانا یک باب از دانش که انسان آنرا می آموزد، بهتر است از آنکه به اندازه کوه أبو قبیس طلا داشته باشد و آنرا در راه خدا انفاق کند. 🆔 @seratsavii
🌌 ملائکه در منازل اهل‌بیت در کلام امام صادق [علیه‌السلام] 📜 أَحْمَدُ، عَنِ الْحُسَیْنِ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ بَرَّةَ الْأَصَمِّ، عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ [علیه‌السلام]، قَالَ: سَمِعْتُهُ یَقُولُ: إِنَّ الْمَلَائِکَةَ لَتَنَزَّلُ عَلَیْنَا فِی رِحَالِنَا وَ تَتَقَلَّبُ عَلَی فُرُشِنَا وَ تَحْضُرُ مَوَائِدَنَا وَ تَأْتِینَا مِنْ کُلِّ نَبَاتٍ فِی زَمَانِهِ رَطْبٍ وَ یَابِسٍ وَ تُقَلِّبُ عَلَیْنَا أَجْنِحَتَهَا وَ تُقَلِّبُ أَجْنِحَتَهَا عَلَی صِبْیَانِنَا وَ تَمْنَعُ الدَّوَابَّ أَنْ تَصِلَ إِلَیْنَا وَ تَأْتِینَا فِی وَقْتِ کُلِّ صَلَاةٍ لِتُصَلِّیَهَا مَعَنَا. وَ مَا مِنْ یَوْمٍ یَأْتِی عَلَیْنَا وَ لَا لَیْلٌ إِلَّا وَ أَخْبَارُ أَهْلِ الْأَرْضَ عِنْدَنَا، وَ مَا یَحْدُثُ فِیهَا وَ مَا مِنْ مَلِکٍ یَمُوتُ فِی الْأَرْضِ وَ یَقُومُ غَیْرُهُ إِلَّا وَ تَأْتِینَا بِخَبَرِهِ، وَ کَیْفَ کَانَ سِیرَتُهُ فِی الدُّنْیَا. 🔰 ترجمه: حسن بن برة اصم از حضرت صادق [علیه‌السلام] نقل کرده که فرمودند: ملائکه بر ما نازل می‌شوند و روی فرش ما می‌نشینند، و بر سر سفره ما حاضر می‌شوند، و هر نوع روییدنی را در زمان خودش - تر یا خشک - برای ما می‌آورند، و پر و بال بر ما و بچه هایمان می‌گشایند، و مانع می‌شوند از اینکه جنبنده‌ها به ما برسند (آسیب برسانند)، و در موقع هر نماز می‌آیند که با ما نماز بخوانند. هر شب یا روزی که می‌آید، وقایع روی زمین را به ما گزارش می‌دهند، و هر پادشاهی که در زمین بمیرد و دیگری جای او را بگیرد، خبر او و کیفیت رفتارش را در دنیا برای ما می‌آورند. 📘 بصائرالدرجات، جلد ۱، صفحه ۹۳. 📙 بحارالأنوار، جلد ۲۶، صفحه ۳۵۶. [علیه‌السلام] 🆔 @seratsavii
عَنْ‌ عَمَّارٍ السَّابَاطِيِّ‌ قَالَ‌: سَأَلْتُ‌ أَبَا عَبْدِاللَّهِ‌ [عليه‌السّلام] عَنْ‌ قَوْلِ‌ اللَّهِ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌: " أَفَمَنِ‌ اتَّبَعَ‌ رِضْوانَ‌ اللّهِ‌ كَمَنْ‌ باءَ بِسَخَطٍ‍‌ مِنَ‌ اللّهِ‌ وَ مَأْواهُ‌ جَهَنَّمُ‌ وَ بِئْسَ‌ الْمَصِيرُ * هُمْ‌ دَرَجاتٌ‌ عِنْدَ اللّهِ‌ " فَقَالَ‌: " اَلَّذِينَ‌ اتَّبَعُوا رِضْوَانَ‌ اللَّهِ‌ " هُمُ‌ الْأَئِمَّةُ‌. وَ هُمْ‌ وَاللَّهِ‌، يَا عَمَّارُ! دَرَجَاتٌ‌ لِلْمُؤْمِنِينَ‌، وَ بِوَلاَيَتِهِمْ‌ وَ مَعْرِفَتِهِمْ‌ إِيَّانَا يُضَاعِفُ‌ اللَّهُ‌ لَهُمْ‌ أَعْمَالَهُمْ‌، وَ يَرْفَعُ‌ اللَّهُ‌ لَهُمُ‌ الدَّرَجَاتِ‌ الْعُلاَ. 🔰 ترجمه: عمار ساباطى گويد: از امام صادق [عليه‌السلام] اين قول خداى عزّ و جلّ را پرسيدم:«آيا كسى كه از خشنودى خدا پيروى كرده، مانند كسى است كه بخشم خدا گرفتار شده و در دوزخ جايگاه دارد؟ چه بد سرانجاميست! ايشان درجات مختلفى نزد خدا دارند»، حضرت فرمود: كسانى كه از خشنودى خدا پيروى كرده ائمه هستند. اى عمار! بخدا كه ايشان درجات اهل ايمانند، كه بوسيله ولايت و معرفت ايشان نسبت به ما، خدا اعمال نيكشان را چند برابر كند و درجات عالى آنها را افراشته سازد. 📜 الکافي: ج١، ص۴٣٠، ح٨۴ 🆔 @seratsavii
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 📖{مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ} {خدا برای هیچ کسی در درونش دو قلب قرار نداده است} 🌟سوره‌ی مبارکه احزاب،آیه‌ی ۴ 📜عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ: وَ فِي رِوَايَةِ أَبِي اَلْجَارُودِ عَنْ أَبِي‌جَعْفَرٍ [عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ] فِي قَوْلِهِ:«مٰا جَعَلَ اَللّٰهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ»قَالَ: «قَالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ [عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ]: لاَ يَجْتَمِعُ حُبُّنَا وَ حُبُّ عَدُوِّنَا فِي جَوْفِ إِنْسَانٍ، إِنَّ اَللَّهَ لَمْ يَجْعَلْ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ، فَيُحِبُّ بِهَذَا وَ يُبْغِضُ بِهَذَا، فَأَمَّا مُحِبُّنَا فَيُخْلِصُ اَلْحُبَّ لَنَا كَمَا يَخْلُصُ اَلذَّهَبُ بِالنَّارِ لاَ كَدَرَ فِيهِ، فَمَنْ أَرَادَ أَنْ يَعْلَمَ حُبَّنَا فَلْيَمْتَحِنْ قَلْبَهُ، فَإِنْ شَارَكَ فِي حُبِّنَا حُبَّ عَدُوِّنَا فَلَيْسَ مِنَّا وَ لَسْنَا مِنْهُ. 🔰ترجمه: ابوجارود از امام باقر [علیه‌السلام] روایت کرده که پیرامون تفسیر آیه «مَّا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ»فرمود: علی بن ابی‌طالب [علیه‌السلام] فرموده است: محبت ما و محبت دشمنِ ما هیچ‌گاه درون یک انسان با هم جمع نمی‌شوند؛ زیرا خداوند در درون هیچ‌کس، دو قلب قرار نداده که با یکی ، کسی را دوست بدارد و با دیگری با او دشمنی ورزد. دوستدار ما چنان که طلا با آتش خالص می‌گردد و هیچ‌گونه ناخالصی در آن نمی‌ماند ، در دوستی با ما اخلاص می‌ورزد. پس هر کسی ‌می‌خواهد بداند(محب ما است یا خیر؟)باید قلب خود را بیازماید ؛ اگر در محبت به ما، حب دشمن ما را نیز سهیم کند ، او از ما نیست و ما نیز از او نیستیم. 📙تفسیر قمی،ج۲،ص۱۴۹ 📔البرهان‌في‌تفسيرالقرآن،ج۴،ص۴۱۰ "اللهم اجعَلنا مِن مُحبیهم مخلصینَ لَهم" 🆔️ @seratsavii
📜 قالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: اَلْحُكْمُ حُكْمَانِ حُكْمُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ حُكْمُ أَهْلِ اَلْجَاهِلِيَّةِ فَمَنْ أَخْطَأَ حُكْمَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَكَمَ بِحُكْمِ أَهْلِ اَلْجَاهِلِيَّةِ وَ مَنْ حَكَمَ بِدِرْهَمَيْنِ بِغَيْرِ مَا أَنْزَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ كَفَرَ بِاللَّهِ تَعَالَى. 🔰ترجمه: امام صادق علیه السلام فرمود : داورى دو قسم است: يكى حكم خداوند عزّ و جلّ‌ و ديگرى حكم اهل جاهليّت، پس هر كس در حكم خداوند عزّ و جلّ‌ خطا كرد ناگزير به حكم اهل جاهليت عمل كرده است و هر آن كس كه در دو درهم به غير آنچه خدا فرموده حكم كند (هر چند بسيار اندك است) در اطاعت از خداوند كفر ورزيده و به خدا كافر شده است. 📚 منبع: من لا يحضره الفقيه، جلد۳، صفحه۴ 🆔 @seratsavii
سلام و تحیت دوستان بزرگوار جهت هدیه به روح مطهر امام محمد تقی علیه السلام و به نیت سلامتی امام زمان(عج) و آرامش قلب مبارکشان و تعجیل در ظهورشان، دهان خود را معطر نمائید به ذکر شریف صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام. هر عزیز 100 صلوات (ع) 🆔 @seratsavii
امام خمینی (رضوان الله علیه): 🔸تمام گرفتاریهای بشر از این تعلقات است. اگر این تعلقات نبود، اگر این توجه به دنیا و تعلق به دنیا‏‎ ‎‏نبود، ما اینقدر گرفتاری در ظرف بیش از پنجاه سال و قریب شصت سال نداشتیم... توجه و تعلق‏‎ ‎‏نفس به مادیات، انسان را از کاروان انسانها باز می دارد، و بیرون رفتن از تعلقات مادی و توجه به‏‎ ‎‏خدای تبارک و تعالی انسان را به مقام انسانیت می رساند. انبیا هم برای همین دو جهت آمده‏‎ ‎‏بودند: بیرون کردن مردم از تعلقات، و تشبث به مقام ربوبیت. 📜صحیفه امام،ج۸،ص۲۶۷,۲۶۸ 🆔 @seratsavii
📜قالَ رسولُ الله صلَّی الله عَلَیه وَ آله وَ سَلَّم : مَنْ جَاءَهُ الْمَوْتُ وَ هُوَ يَطْلُبُ الْعِلْمَ لِيُحْيِيَ بِهِ الْإِسْلَامَ كَانَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الْأَنْبِيَاءِ دَرَجَةٌ وَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ. 📚منیة المرید ، ج ۱ ، ص ١٠٠ 🔰ترجِمه: هر كس مرگ او در حالیکه در جستجوى دانش است تا با آن اسلام را زنده كند، فرا رسد، در بهشت ميان او و پيامبران تنها يك درجه فاصله است. 🆔 @seratsavii
🕋 یگانه مولود کعبه [علیه‌السلام] 📜 الدَّقَّاقُ، عَنِ الْأَسَدِیِّ، عَنِ النَّخَعِیِّ، عَنِ النَّوْفَلِیِّ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ، عَنِ الْمُفَضَّلِ، عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِینَارٍ، عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ، قَالَ: قَالَ یَزِیدُ بْنُ قَعْنَبٍ: کُنْتُ جَالِساً مَعَ الْعَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ فَرِیقٍ مِنْ عَبْدِ الْعُزَّی بِإِزَاءِ بَیْتِ اللهِ الْحَرَامِ، إِذْ أَقْبَلَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ أَسَدٍ أُمُّ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ [علیه‌السلام] وَ کَانَتْ حَامِلَةً بِهِ لِتِسْعلیه السلامَةِ أَشْهُرٍ، وَ قَدْ أَخَذَهَا الطَّلْقُ. فَقَالَتْ: رَبِّ إِنِّی مُؤْمِنَةٌ بِکَ وَ بِمَا جَاءَ مِنْ عِنْدِکَ مِنْ رُسُلٍ وَ کُتُبٍ وَ إِنِّی مُصَدِّقَةٌ بِکَلَامِ جَدِّی إِبْرَاهِیمَ الْخَلِیلِ وَ إِنَّهُ بَنَی الْبَیْتَ الْعَتِیقَ؛ فَبِحَقِّ الَّذِی بَنَی هَذَا الْبَیْتَ وَ بِحَقِّ الْمَوْلُودِ الَّذِی فِی بَطْنِی لَمَّا یَسَّرْتَ عَلَیَّ وِلَادَتِی. قَالَ یَزِیدُ بْنُ قَعْنَبٍ: فَرَأَیْنَا الْبَیْتَ وَ قَدِ انْفَتَحَ عَنْ ظَهْرِهِ وَ دَخَلَتْ فَاطِمَةُ فِیهِ وَ غَابَتْ عَنْ أَبْصَارِنَا وَ الْتَزَقَ الْحَائِطُ. فَرُمْنَا أَنْ یَنْفَتِحَ لَنَا قُفْلُ الْبَابِ، فَلَمْ یَنْفَتِحْ. فَعَلِمْنَا أَنَّ ذَلِکَ أَمْرٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. ثُمَّ خَرَجَتْ بَعْدَ الرَّابِعِ وَ بِیَدِهَا أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ [علیه‌السلام]. ثُمَّ قَالَتْ: إِنِّی فُضِّلْتُ عَلَی مَنْ تَقَدَّمَنِی مِنَ النِّسَاءِ، لِأَنَّ آسِیَةَ بِنْتَ مُزَاحِمٍ عَبَدَتِ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ سِرّاً فِی مَوْضِعٍ لَا یُحِبُّ أَنْ یُعْبَدَ اللهُ فِیهِ إِلَّا اضْطِرَاراً؛ وَ إِنَّ مَرْیَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ هَزَّتِ النَّخْلَةَ الْیَابِسَةَ بِیَدِهَا حَتَّی أَکَلَتْ مِنْهَا رُطَباً جَنِیًّا؛ وَ إِنِّی دَخَلْتُ بَیْتَ اللهِ الْحَرَامَ، فَأَکَلْتُ مِنْ ثِمَارِ الْجَنَّةِ وَ أرواقها (أَرْزَاقِهَا)، فَلَمَّا أَرَدْتُ أَنْ أَخْرُجَ هَتَفَ بِی هَاتِفٌ: یَا فَاطِمَةُ! سَمِّیهِ عَلِیّاً، فَهُوَ عَلِیٌّ وَ اللهُ الْعَلِیُّ الْأَعْلَی یَقُولُ: إِنِّی شَقَقْتُ اسْمَهُ مِنِ اسْمِی وَ أَدَّبْتُهُ بِأَدَبِی وَ وَقَفْتُهُ عَلَی غَامِضِ عِلْمِی وَ هُوَ الَّذِی یَکْسِرُ الْأَصْنَامَ فِی بَیْتِی وَ هُوَ الَّذِی یُؤَذِّنُ فَوْقَ ظَهْرِ بَیْتِی وَ یُقَدِّسُنِی وَ یُمَجِّدُنِی؛ فَطُوبَی لِمَنْ أَحَبَّهُ وَ أَطَاعَهُ وَ وَیْلٌ لِمَنْ أَبْغَضَهُ وَ عَصَاهُ. 🔰 ترجمه: یزید بن قعنب گوید: به همراه جمعی از قبیله عبدالعزّی و عباس بن عبدالمطلّب در مقابل بیت الله الحرام بودم که فاطمه بنت أسد مادر امیرالمؤمنین [علیه‌السلام] در حالی که ۹ ماهه باردار بود و سختی بارداری بر او هویدا بود، رو به کعبه کرده و گفت: پروردگارا! من به تو ایمان دارم و پیامبران و کتاب‌های آسمانی که با آنان فرستادی، و من سخن جدّم ابراهیم خلیل را تصدیق می‌کنم و باور دارم، همان که بیت العتیق را بنا نهاد؛ پس تو را به حقّ کسی که این خانه را بنا نهاد و به حق نوزادی که در شکم دارم سوگند می‌دهم که زایمان را بر من آسان گردانی! یزید بن قعنب گوید: سپس دیدیم که دیوار کعبه از پشت شکافته شد و فاطمه وارد آن گردید و از چشمان ما نهان گشت و آنگاه دیوار به هم آمد. ما هم خواستیم قفل در را بگشاییم و وارد گردیم لیکن نشد پس دانستیم که این کار، به امر خدای عزّوجل صورت گرفته است. فاطمه چهار روز پس از به دنیا آوردن امیرالمؤمنین [علیه‌السلام] در حالی که وی را در آغوش داشت، از کعبه بیرون آمده و گفت: من بر زنان پیش از خود برتری یافته ام، زیرا آسیه دختر مزاحم خداوند را نهانی در جایی که دوست نداشت پرستش شود مگر از روی ناچاری و اضطراب، عبادت می‌کرد و مریم دختر عمران نخل خشکیده را با دست خود آنقدر تکان داد تا نخل بر او رطب تازه فرو ریخت و او از آن رطب خورد و من وارد بیت الله الحرام شده و از میوه‌های بهشتی و برگ‌های آن (روزی‌های آن) خوردم و چون می‌خواستم بیرون آیم هاتفی به من گفت: ای فاطمه! او را «علیّ» بنام که بلند مرتبه است و خداوند علیّ أعلی می‌فرماید: من نام او را از نام خود مشتق نموده و به ادب خویش ادبش کردم و بر نهان علم خود آگاهش ساختم؛ اوست که بت‌ها را در خانه‌ام درهم خواهد شکست و اوست که بر پشت بام خانه‌ام اذان خواهد گفت و مرا تقدیس و تمجید خواهد کرد؛ پس خوشا به حال آن کس که او را دوست بدارد و فرمانش برد و وای بر آنکه با او دشمنی کند و از فرمانش سر بپیچد. 📘 أمالی صدوق، صفحه ۸۰. 📙 بحارالأنوار، جلد ۳۵، صفحه ۸. [علیه‌السلام] 🆔 @seratsavii
📝معرفی دعای سی و یکم صحیفه سجادیه 📜معرفی نامه: 1️⃣ منبع اصلی: صحیفه سجادیه 2⃣ ساختار دعا: 🔸الف) خطاب قرار دادن خدای متعال و وصف ایشان به اوصافی که در ارتباط با بندگان می باشد 🔹ب) اعلام فقر و گناهکاری در محضر خدای متعال 🔸ج) توصیف عظمت گناه در مقابل عظمت و جلالت الهی و چگونگی ان 🔹د) توصیف وضعیت خود اعم از حزن و غصه ای که داریم، غباری که بر دلمان نشسته، سر افکندگی که داریم، استغاثه ای که به خدای متعال داریم و نظایر ان 🔸ه) درخواست عفو و مغفرت به واسطه رسول اکرم و ائمه هدی علیهم صلواه الله اجمعین 🔹و) درخواست های متعالی به واسطه معصومین علیهم السلام از تثبیت نیت گرفته تا توفیق در عمل 🔸ز) شاهد گرفتن زمین و زمان و مکان به پشیمانی و مناجات با خداوند و تضرع به درگاه معبود برای توبه و رو نمودن به مناجات کننده از طریق صلوات بر معصومین علیهم السلام 🆔 @seratsavii
💠 عَنِ‌ اِبْنِ‌ عَمِيرَةَ‌ عَنِ‌ اَلْكِنَانِيِّ‌ قَالَ‌: قَالَ‌ أَبُو عَبْدِاللَّهِ‌ [عليه‌السّلام]: يَا أَبَاالصَّبَّاحِ‌! نَحْنُ‌ قَوْمٌ‌ فَرَضَ‌ اللَّهُ‌ طَاعَتَنَا. لَنَا الْأَنْفَالُ‌ وَ لَنَا صَفْوُ الْمَالِ‌ وَ نَحْنُ‌ اَلرّاسِخُونَ‌ فِي الْعِلْمِ‌ وَ نَحْنُ‌ الْمَحْسُودُونَ‌ الَّذِينَ‌ قَالَ‌ اللَّهُ‌: [أَمْ‌ يَحْسُدُونَ‌ النّاسَ‌ عَلى‌ ما آتاهُمُ‌ اللّهُ‌ مِنْ‌ فَضْلِهِ‌]. 🔰 ترجمه : امام صادق [علیه‌السلام] فرمود: ما گروهى هستیم كه خداوند اطاعت ما را واجب كرده است. انفال برای ماست و برگزيده از مال بما اختصاص دارد و ما راسخان در علم هستیم و ما هستيم حسدبرده‌شدگان كه خدا فرمايد:«آيا بر مردم حسد ميورزند بواسطه آنچه خدا از فضل خود بايشان داده است». 📜 بصائرالدرجات: ج١، ص٢٠۴ 🆔 @seratsavii
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جلسه نهم «» 🔸جلسه سوم جمع بندی مفاهیم روایات اول تا هفتم باب "أنَّهُ یُشْتَرَطُ فیه الایمانُ و العَدالَةُ فَلا یَجوزُ التَّرافٰعُ إلی قُضاةِ الجَوْرِ" از طریق بررسی مطالب کتاب الزبدة الفقهیة 🔸موضوع جلسه : تفصیل متوسط اشتراط فقاهت در قضاوت و بررسی مفهوم جامع شرائط افتاء بودن از طریق بررسی صفات فقیهِ قاضی. 🗓 جمعه: ۱۳۹۹/۱۲/۹ 🆔 @seratsavii
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» 📖{وَإِنَّهُ لَذِكْرٌ لَكَ وَ لِقَوْمِكَ وَ سَوْفَ تُسْأَلُونَ} {و مسلماً قرآن برای تو و قوم تو مایه تذکر(شرف و عزت) است و سپس (درباره آن) بازخواست خواهید شد.} 🌟سوره‌ی مبارکه زخرف،آیه۴۴ 📜عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي‌عَبْدِاَللَّهِ [عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ] «فَسْئَلُوا أَهْلَ اَلذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاٰ تَعْلَمُونَ» قَالَ اَلذِّكْرُ ، مُحَمَّدٌ [صَلَّى‌اَللَّهُ‌عَلَيْهِ‌وَآلِهِ] وَ نَحْنُ أَهْلُهُ اَلْمَسْئُولُونَ قَالَ قُلْتُ قَوْلُهُ: «وَ إِنَّهُ لَذِكْرٌ لَكَ وَ لِقَوْمِكَ وَ سَوْفَ تُسْئَلُونَ» قالَ: إِيَّانَا عَنَى وَ نَحْنُ أَهْلُ اَلذِّكْرِ وَ نَحْنُ اَلْمَسْئُولُونَ . 🔰ترجمه: عبدالرحمن‌ بن‌ کثیر گوید: به امام صادق [علیه‌السلام] عرضه داشتم منظور از «فَسْئَلُوا أَهْلَ اَلذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاٰ تَعْلَمُونَ» چیست؟ فرمود: ذکر ، نبی اکرم[صلی‌الله‌علیه‌و‌آله] و ما ، اهل او هستیم که مورد سوال واقع می‌شویم. عرض کردم خداوند متعال می فرماید:«وَ إِنَّهُ لَذِكْرٌ لَكَ وَ لِقَوْمِكَ وَ سَوْفَ تُسْئَلُونَ» حضرت[علیه‌السلام]فرمودند: مقصود ما هستیم ، اهل ذکر و پرسش‌شوندگان ما هستیم. 📙اصول کافی،جلد۱،صفحه۴۵۳ ●فَسئَلُوا أَهلَ اَلذِّكر...● 🆔️ @seratsavii
📜 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ اَلْحَذَّاءِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ أَفْتَى اَلنَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لاَ هُدًى لَعَنَتْهُ مَلاَئِكَةُ اَلرَّحْمَةِ وَ مَلاَئِكَةُ اَلْعَذَابِ وَ لَحِقَهُ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِفُتْيَاهُ  🔰ترجمه: امام باقر(عليه السّلام)فرمودند:هر كه ندانسته و نفهميده فتوى دهد فرشته‌هاى رحمت و فرشته‌هاى عذاب او را لعنت كنند و گناه هر كس به فتواى او عمل كرده به عهده او است. 📚 منبع: الکافي، جلد۱، صفحه۴۲ 🆔 @seratsavii
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی): 🔸دستگاه قضا باید به جایی برسد که هر مظلومی بتواند خود را به ساحل امن آن برساند و در مقابل ظلم بایستد. 🗓۱۳۹۲/۴/۵ 🆔 @seratsavii
📆 ۱۲ اسفند ماه ⏳سالروز رحلت علامه سید منیرالدین حسین الهاشمی 🇮🇷بزرگ پرچمدار انقلاب فرهنگی 🆔 @seratsavi
📜الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ عَامِرٍ عَنِ ابْنِ عَمِيرَةَ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ النَّاسَ رَجُلَانِ عَالِمٌ وَ مُتَعَلِّمٌ وَ سَائِرُ النَّاسِ غُثَاءٌ فَنَحْنُ الْعُلَمَاءُ وَ شِيعَتُنَا الْمُتَعَلِّمُونَ وَ سَائِرُ النَّاسِ غُثَاءٌ. 📚بصائر الدرجات، ج١، ص٨ 🔰ترجِمه: امام صادق علیه السلام فرمودند: مردم دو دسته اند؛ عالم و علم آموز و باقی مردم خاشاک اند. پس ما علما هستیم و شیعیان ما علم آموزان[از ما] هستند و باقی مردم خاشاک اند. 🆔 @seratsavii
🖼 جان گرفتن تصویر به فرمان موسی بن جعفر [علیهماالسلام] 📜 ابْنُ الْوَلِیدِ، عَنِ الصَّفَّارِ وَ سَعْدٍ مَعاً عَنِ ابْنِ عِیسَی، عَنِ الْحَسَنِ، عَنْ أَخِیهِ، عَنْ أَبِیهِ عَلِیِّ بْنِ یَقْطِینٍ، قَالَ: اسْتَدْعَی الرَّشِیدُ رَجُلًا یُبْطِلُ بِهِ أَمْرَ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ [علیه‌السلام] وَ یَقْطَعُهُ وَ یُخْجِلُهُ فِی الْمَجْلِسِ. فَانْتُدِبَ لَهُ رَجُلٌ مُعَزِّمٌ؛ فَلَمَّا أُحْضِرَتِ الْمَائِدَةُ، عَمِلَ نَامُوساً عَلَی الْخُبْزِ، فَکَانَ کُلَّمَا رَامَ خَادِمُ أَبِی الْحَسَنِ [علیه‌السلام] تَنَاوُلَ رَغِیفٍ مِنَ الْخُبْزِ، طَارَ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ؛ وَ اسْتَفَزَّ هَارُونَ الْفَرَحُ وَ الضَّحِکُ لِذَلِکَ. فَلَمْ یَلْبَثْ أَبُو الْحَسَنِ [علیه‌السلام] أَنْ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَی أَسَدٍ مُصَوَّرٍ عَلَی بَعْضِ السُّتُورِ، فَقَالَ لَهُ: یَا أَسَدَ اللهِ! خُذْ عَدُوَّ اللهِ. قَالَ: فَوَثَبَتْ تِلْکَ الصُّورَةُ کَأَعْظَمِ مَا یَکُونُ مِنَ السِّبَاعِ فَافْتَرَسَتْ ذَلِکَ الْمُعَزِّمَ، فَخَرَّ هَارُونُ وَ نُدَمَاؤُهُ عَلَی وُجُوهِهِمْ مَغْشِیّاً عَلَیْهِمْ وَ طَارَتْ عُقُولُهُمْ خَوْفاً مِنْ هَوْلِ مَا رَأَوْهُ. فَلَمَّا أَفَاقُوا مِنْ ذَلِکَ بَعْدَ حِینٍ، قَالَ هَارُونُ لِأَبِی الْحَسَنِ [علیه‌السلام]: أَسْأَلُکَ بِحَقِّی عَلَیْکَ لَمَّا سَأَلْتَ الصُّورَةَ أَنْ تَرُدَّ الرَّجُلَ. فَقَالَ: إِنْ کَانَتْ عَصَا مُوسَی رَدَّتْ مَا ابْتَلَعَتْهُ مِنْ حِبَالِ الْقَوْمِ وَ عِصِیِّهِمْ، فَإِنَّ هَذِهِ الصُّورَةَ تَرُدُّ مَا ابْتَلَعَتْهُ مِنْ هَذَا الرَّجُلِ. فَکَانَ ذَلِکَ أَعْمَلَ الْأَشْیَاءِ فِی إِفَاقَةِ نَفْسِهِ. 🔰 ترجمه: علی بن یقطین نقل کرده: هارون الرشید فراخوان داد که مردی بیاید و در مجلسی، اباالحسن موسی بن جعفر [علیهماالسلام] را خوار کند و دلایل او را باطل کند و او را ساکت و شرمگین نماید. مردی معزم¹ داوطلب این کار شد. وقتی سفره را آوردند، آن مرد طلسمی بر نان انجام داد که هر وقت خادم حضرت اباالحسن [علیه‌السلام] دستش را جلو می‌برد تا تکه نانی بردارد، نان از جلوی دستش می‌پرید؛ و هارون از شدّت غلبه‌ی شادی و خنده، اختیارش را از دست داده بود. در این هنگام حضرت موسی بن جعفر سرشان را بلند کردند و به تصویرِ شیری که روی یکی از پرده‌ها بود نگاه کردند و به آن فرمودند: ای شیر خدا! دشمن خدا را بگیر! ناگهان آن تصویر جان گرفت و به شکل شیری بسیار بزرگ در آمد و آن مرد را خورد. هارون و نوکرانش غش کردند و بر زمین افتادند و از هول چیزی که دیدند عقل از سرشان پرید. وقتی به هوش آمدند، هارون به اباالحسن [علیه‌السلام] عرض کرد: به حقی که بر تو دارم از تو می‌خواهم از این تصویر بخواهید آن مرد را برگرداند. حضرت فرمودند: اگر عصای موسی آن چه را که از ریسمان و چوب دست‌های جادوگران بلعیده بود برگرداند، این تصویر نیز آن مردی که بلعید را برمی‌گرداند. این جریان بیشتر از هر چیز در به خود آمدن هارون مؤثر بود. 💠💠💠ــــــــــــــ💠💠💠ــــــــــــــ💠💠💠 [¹] در اصل و مصدر نسخه‌های متفاوتی وجود دارد؛ در بعضی معزم با عین و زای آمده است که به کسی که اهل طلسم نویسی و سحر و احضار ارواح و جن گیری باشد، معنا شده است. در بعضی دیگر معزم به فتح میم است که به معنای کسی است که بر او سحر و طلسم خوانده‌اند. در بعضی مغرم با غین است که از غرامت و متضرر بودن است و در بعضی دیگر معرم آمده که از عرامة به معنای بد خلقی و کینه داشتن است. هر کدام از نسخه‌ها می‌توانند درست باشند، شاید با توجه به موقعیت این قضیه، معنای آخر مناسب تر باشد. 📘 عیون أخبارالرضا [علیه‌السلام]، جلد ۱، صفحه ۹۵. 📙 بحارالأنوار، جلد ۴۸، صفحه ۴۱. [علیه‌السلام] 🆔 @seratsavii
🔷بخش اول جایگاه قضاوت در روایات 1️⃣.. احياء زمین با حکم قاضی 📜امام معصوم (علیه السلام) ذیل آیه «یُحْیِی الأرضَ بَعْدَ مَوْتِهَا»۱ می فرماید:«مراد این نیست که به وسیله باران زمین را زنده می کند، بلکه مراد این است که خداوند مردان الهی را می فرستد تا آنها با اقامه عدل و برقراری عدالت در سطح جامعه، زمین را زنده کنند.» به عبارتی، اقامه حدود الهی، حرکت حیات را به طرف هدف اصلی آن پیش می برد. 2️⃣.. سقوط قاضی از آسمان 🔴جایگاه رفیع و عظیم قضاوت به گونه ای است که اگر کسی در حکمش خطا کند، مشمول روایت امام صادق(علیه السلام)می شود که فرمودند:«أيُ قاضٍ قَضی بينَ إثنَينِ فأخطأ، سَقطَ أبْعدَ مِن السَّماءِ»۲، هر کس که بین دو نفر قضاوت کند، ولی بر اثر سهل انگاری در قضاوت خطا کند، [در عالم معنا] از فاصله دورتر از آسمان بر زمین سقوط کرده است. ۱.. سوره حدید، آیه ۱۷ ۲.. فروع کافی، جلد۷، صفحه۴۰۸ 🆔 @seratsavii