eitaa logo
سِرِّثاری
1.4هزار دنبال‌کننده
630 عکس
409 ویدیو
5 فایل
• بنیاد سِرِّثاری • بازتاب اندیشه‌های " استاد احمد فرحانی " • مدیر مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام 📕 سرّثاری در اینستاگرام: Instagram.com/serrethari 📘 سرّثاری در تلگرام: t.me/serrethari 🗄 کانال آرشیو: @serrethari_archive 💬 ادمین: @pasokhgo_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ • بیان نظریه مالتوس و داروین: - نظریه داروین در حقیقت برای اولین بار توسط مالتوس مطرح شد اما آن را به داروین نسبت می‌دهند. - مالتوس با این مقدمه شروع کرد که ابتدا دو دسته تصاعد تعریف نمود: ۱. تصاعد ریاضی: ۲-۴-۶-۸- ... ۲. تصاعد هندسی: ۲-۴-۸-۱۶- ... - سپس مالتوس این سوال را مطرح کرد که: رشد جمعیت از جهت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... رشد هندسی است یا ریاضی؟ - او پاسخ میدهد که: جمعیت با فرض رشد سابق انسانی رشد میکند یعنی اگر پدر و مادری چهار بچه به دنیا آوردند، اینطور نیست که دو پدر و مادر هم تبدیل به چهار پدر و مادر شود، بلکه اگر پدر و مادر دو تا باشند، و سه یا چهارتا بچه به دنیا بیاورند، هر کدام از آنها هم بعداً سه یا چهارتا بچه به دنیا می‌آورند. - لذا مالتوس معتقد بود: انسان تشکیل تصاعد هندسی می‌دهد، چه در حیثیت‌های اجتماعی و چه در حیثیت‌های فردی. برای همین ما هیچ وقت با فرد انسان مواجه نیستیم بلکه با یک جامعه، با یک شکل انسانی مواجه‌ایم. - مالتوس این سوال را مطرح کرد که: با توجه به رشد تصاعدی موجودات زنده چرا ظرفیت کره زمین تکمیل نشد و هنوز جریان حیات منظم پیش میرود؟ به عبارت دیگر چه چیزی سبب میشود که مثلا از ۷ توله سگ ۵ تا بمیرند و ۲ تا باقی بمانند؟ - او خودش جواب این سوال را نداد اما پدربزرگ داروین به این سوال بها داد سپس داروین کتاب تنازع بقا را نوشت و در آن به سوال مالتوس دو جواب داد. ۱. طبیعت انتخاب می‌کند چه کسی بماند و چه کسی بمیرد. یک پروفسور انگلیسی هم در تحقیقاتش در کتاب (مستر او سكس / لیگ سکس) این مسئله را مطرح کرد که چطور ممکن است در یک رابطه جنسی از هزاران اسپرم تنها ۱ الی ۲ اسپرم به تخمک میرسند؟ او نیز در پاسخ معتقد بود این طبیعت است که انتخاب می‌کند کدام اسپرم به تخمک برسد. ۲. در مقابل این پاسخ، پاسخ دیگری توسط پدر بزرگ داروین داده شد. پدر بزرگ داروین گفت: نه! این طبیعتِ سابق نیست که انتخاب می‌کند چه کسی بماند، بلکه در متولدها آن‌هایی که قوی‌تر هستند و سازگاری بهتری با محیط پیدا می‌کنند باقی می‌مانند. لذا این تنازع بقا است که سبب می‌شود قوت یکی بر دیگری غلبه کند. - داروین معتقد بود: این دو پاسخ در حقیقت یکی است. او معتقد بود هر دو نظر فوق می‌گویند: همگام سازی متولد با طبیعت و طبیعت با متولد باعث می‌شود ریزش و رویش داشته باشیم و در این تنازع بقا که یک کنش و واکنش بین طبیعت و موجودات است، جهش اتفاق می‌افتد. مثلا می‌گوید در آفریقا جهش، باعث سیاه شدن رنگ پوست می‌شود زیرا آفتاب به گونه‌ای است که انسان برای بقاء نیازمند پوست سیاه است. - داروین می‌گوید: طبیعت همه چیز را به صورت بالقوه داشت. از نظر او تنازع بقا به متولدین یاد داد هر کس چه بخشی از طبیعت را برای خودش بردارد. به عبارت دیگر طبیعت به هر موجود یاد داد که کدام استعداد خود را به فعلیت برساند که زنده بماند. لذا داروین کتاب انتخاب طبیعت را نوشت و در آن بیان کرد که طبیعت از ابتدا همه چیز را بالقوه داشت و برای فعال کردن قوه هایش تغییر شکل داد به عبارتی طبیعت و متنازعین در بقا برای همگام شدنشان تغییر شکل دادند. - نظر داروین بر همه چیز منطبق است. مثلا در ابتدا موجودات آبی دائما در آب به دنیا می‌آمدند و می‌میردند. آن‌هایی توانستند زنده بمانند که در تنازع بقا با جهش ژنتیکی قابلیت داشتن شش را به فعلیت رساندند لذا کم کم موجودات آبی به دوزیست تبدیل شدند و به خشکی آمدند. - نکته جالب هم آن است که تمام موجودات زنده به جز انسان دارای مولکول‌های مشترک در کروموزوم‌هایشان هستند. لذا نظر داروین فقط در مورد انسان صدق نمی‌کند. - خلاصه آنکه داروین جواب مالتوس را در قالب تنازع در بقا و انتخاب طبیعت داد به عبارت دیگر این دو اتفاق سبب جهش در طبیعت و تبدیل قوه‌های طبیعت به فعلیت‌هایش شد. لذا سیر داروین از لحظه بیگ بنگ تا انسان غیر ناطق را توضیح می‌دهد. منظورمان از انسان غیرناطق هم انسانی است که حجم مغزش با مغز شامپانزه هیچ فرقی ندارد. - آقای طباطبائی به هیچ عنوان نظر داروین را قبول ندارد. آیت الله مصباح هم این نظر را کاملا رد می‌کند. شهید مطهری تا حدی نظر او را قبول دارد: ایشان معتقد است داستان آدم و حوا در قرآن یک داستان سمبلیک است و قرآن درصدد تاریخ نگاری نبوده است. لذا رویکرد آن رویکرد تربیتی بوده و منافاتی ندارد که هم سیر تکامل انسان از نظر داروین را بپذیریم و هم موحد باشیم. حتی کلیسا هم اشتباه می‌کرد که می‌گفت نظر داروین با خدا پرستی نمی‌سازد زیرا تغییر انسان چه دفعی باشد و چه تدریجی به هر حال خالق خداست. احمد فرحانی | شناخت شناسی ، ج ۱۰ 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
سِرِّثاری
#کلیپ | کیفیت خلق حضرت آدم ✥ در حقیقت به دنبال درک جسمانیه الحدوث و روحانيه البقاء نفس هستیم و تا ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| انتخاب طبیعی داروين ✥ طبیعت همه چیز را به صورت بالقوه داشت. تنازع بقا و طبیعت به هر موجود یاد داد که کدام استعداد خود را به فعلیت برساند که زنده بماند! - مثلا در آفریقا جهش، باعث سیاه شدن رنگ پوست می‌شود زیرا آفتاب به گونه‌ای است که انسان برای بقاء نیازمند پوست سیاه است. 🔺استاد احمد فرحانی | | 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
هدایت شده از سِرِّثاری
اجتماع حقیقی.mp3
2.09M
📻 پادکست | اجتماع حقیقی 🔸اشرف مخلوقات، وجود نبوی، پیغمبر دین اسلام نبود! - اگر یک ضربه‌ای رو به جامعه‌ی کفر و شرک بین المللی بخوایم بزنیم، اون ضربه وقتی کارآمده که اصولگرا اصلاح طلب، قومیت‌ها، مذاهب و ادیان همه باهم باشن .. - اون موقع اگر جامعه‌ی حقِّ عدالت محور ما، به قول حضرت امام ره نفری یک سطل آب بریزن، اسرائیل رو آب می‌بره. 🔺«استاد احمد فرحانی» 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
‌ ۞ من نبی بودم و آدم بین آب و گل! - اسم «الله» کامل‌ترین اسم و «انسان کامل» کامل‌ترین مظهر است. لذا در میان شرایع، شریعت نبی اسلام از همه کامل‌تر است. ● امام خمینی / مصباح الهدایه ـــ ـ ـ ـــ ـ | 🆔 @serrethari
پرسش و پاسخ هفتگی _ ۵.mp3
5.08M
پرسش و پاسخ هفتگی/قسمت ۵ ـــ ـ ـ ـــ ـ 📌۱۶- هفته وحدت یک مراسم مذهبیه؟ اگر اسم مذهب پشتش بیاد بدعت نیست؟ اگر بدعت نباشه پس قاعدتا نباید قائل به این باشید که ایام محسنیه بدعته! ⏱ 00:00 📌۱۷- روایتی‌ هست که علم ۲۷ حرف دارد، اون اعداد استعاره از چی هستند؟ ⏱ 01:56 📌۱۸- زمان صفویه حدود ۶۰۰۰ حدیث جعلی نوشته شده، از کجا بدونیم احادیث الان از اون احادیث جعلی نیستند؟ آیا اون ۶۰۰۰ حدیث رو پیدا کردند که ما داریم از احادیث الان استفاده می‌کنیم؟ ⏱ 03:03 📌۱۹- یکی از شرایط مهم عبور از حجب برای رسیدن به لقاالله ادای دَین و حقوق مخلوقات خداست و اینکه من از افراد بزرگی مثل آیت الله قاضی و ... در کتب مختلف شنیدم که باید از همون شخصی که دَینی گردنش داری شخصا رضایت بگیری و نمیشه با رد مضالم و ... جبران کنی، چرا که جز این راه، باب قرب و رفع حجب اتفاق نمیفته! خب اگر حق الناسی رو یادت نیاد یا ندونی دقیقا و کامل که چه حق‌هایی گردنت هست یا طرف فوت کرده باشه یا پیداش نکنی و ... اون‌ وقت چیکار باید کرد؟ توصیه های مراجع تقلید هم زیاد برای رفع حجب و لقاالله و ... کاربردی نیست چون معمولا میگن یا رد مظالم یا صدقه و ... ⏱ 04:28 ـــ ـ ـ ـــ ـ - تذکر: لطفا برای شنیدن پاسخ هر سوال بعد از دانلود صوت کامل، روی زمان مندرج در کپشن کلیک کنید. - توجه: برای پرسش سوالات خود از استاد لطفا در ابر گروه سرثاری عضو شوید. 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
هدایت شده از سِرِّثاری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| عرفان حماسی بعد از انقلاب اسلامی مسیر سلوک و عرفان تغییر کرد، دیگر اطلاع از اخبار مسلمین شرط خودسازی شد. - در یک حادثه‌ای که برای امّت اسلامی رقم می‌خورد، در دفاع از مظلوم و برای تهاجم به آرمان‌های کفر و ظلم جهانی؛ یک قدم یک ساعته .. به اندازه‌ی هفتاد سال عبادت ارزش داره! 🔺استاد احمد فرحانی | | 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
‌ ۞ عرفان حماسی .. - جوان‌هایی که رفتند در میدان جنگ، از یک آدم معمولی تبدیل شدند به یک ولیّ الهی؛ مردانی که با یک نگاه ساده و معمولی به مسائل دینی وارد میدان جنگ شدند، مثل یک عارف الهی و معنوی از میدان جنگ بیرون آمدند. - امام بزرگوار ما یک عارف بزرگ بود، یک انسان والا بود؛ ایشان خطاب به خیلی از بزرگان به طور عام گفت: هفتاد سال عبادت کردید، خدا قبول کند از شما، بروید یک مقدار هم وصیّت‌نامۀ شهدا را بخوانید! یعنی این جوانی که وارد جبهه شده و مدّتی در جبهه جهاد کرده و جان خودش را کف دستش گرفته و برای خدا حرکت کرده، راه هفتادسالۀ آن مرد عارف عالِم ملّا را در مدّت کوتاهی طی کرده؛ مضمون حرف امام این است. مقام معظم رهبری | ۱۴۰۳/۰۷/۰۳ 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
شهادت سیدحسن نصرالله - serrethari.mp3
16.54M
🔻تبیین: - این حادثه و غم قابل مقایسه نیست با اتفاقاتی که برای شهید هنیه، برای شهید رئیسی حتی برای شهید سلیمانی افتاد! - سید حسن نصرالله دومین شخص بعد از مقام معظم رهبری بود در جهان اسلام و جبهه مقاومت .. • این مصیبت، اتفاقی رو رقم زد: - وحدت و یکپارچگی جهان اسلام و جبهه مقاومت علیه اسرائیل .. - توضیح: در شهادت شهید هنیه، شهید رئیسی و حتی شهید سلیمانی اختلافات و بحث‌هایی بین حوزه نجف و قم، بین دانشجویان و در سطح نخبگانی رقم خورد! اما شهادت و مظلومیت سیدحسن نصرالله، جهان تشیع و جبهه مقاومت رو یکپارچه کرد علیه اسرائیل. • نکته‌ی آخر: بلا و مصبیت برای تعالی جامعه می‌باشد و هرچقدر بلا و صبر در بلا بزرگتر باشد هدایتگری و رشد جامعه کامل‌تر است. - بلای شهادت سید حسن باعث ... ⏰ زمان: ۳۳:۰۴ 📅 ۱۲ مهر ۱۴۰۳ 🎙استاد احمد فرحانی 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
سِرِّثاری
‌ • بیان نظریه مالتوس و داروین: - نظریه داروین در حقیقت برای اولین بار توسط مالتوس مطرح شد اما آن ر
‌ حالا ما می خواهیم این مسئله را (کیفیت ظهور اولین انسان/نفس انسانی چگونه بر روی زمین آمد) از منظر خودمان تحلیل کنیم: • نکات مقدماتی: - مراحل ۵ گانه خلقت با ۴ خلق قدیم هستند. - احد ذات و واحد، فعل اوست. - ذات خلق یک حقیقتِ ثابتِ واحد کرده است. /عالَم فعل - فعل خلق حقیقتِ ثابتِ کلی کرده است. /عالَم عقل - عقل، خلق حقیقتِ ثابتِ جزئی کرده است. /عالَم مثال - مثال خلق یک حقیقتِ متغیرِ زمانیِ جزئی کرده است. /عالَم ماده - هر حقیقت دانی، کاملی دارد در مرحله عالی. - جسمانیت مثالی، شرط و فطرت انسانیت است. - جسم مادی، مَرکَب هبوط انسان روحانی و جسمانیِ مثالی در عالم ماده است. - نظریه داروین در تنازع بقا و تکامل تدریجی ماده صحیح است در غیر از انسان. - داستان قرآنی آدم و حوا و ابلیس یک داستان سمبلیک با جلوه‌های تربیتی است و در مقام بیان تاریخ نگاری و فلسفه تاریخ نیست. - خلقت اعجاز آمیز آدم ابوالبشر مثل عیسی ابن مریم (ع) به صورت دفعی(در مقابل تدریجی داروین) و از خاک بوده است. - تلقی و تصویر مراحل خلقت از فعل احدیث یعنی انسان کامل و سریانش به ماسوا قابل فهم است، لکن هبوط مادی جسم آدم ابوالبشر به مرحله ماده و دنیای ماتریالیست با نظر داروین قابل جمع نیست. - انسان اول و آخر همه مراحل تکوینی است که بدون ابتدا و انتها هستند، به همین دلیل انسان هدف خلقت است. - همان گونه که ذات حق احدی محدود به بی حدی است؛ چرا که دارای فعلیت بی‌انتها و کمال بی‌انتهاست طولاً، ماده سافل دانی نیز محدود به بی‌حدی است؛ چرا که دارای هیچ فعلیتی نیست و از این روست که بدون ابتدا و انتهاست عرضاً. • حال برای رسیدن به جواب نهایی لازم است ۳ سوال بپرسیم: ۱. خلقت انسان در کدام مرحله اتفاق افتاد؟ در مرحله فعل ۲. فطرت انسان جسمانی است با روحانی؟ جسمانی (جسم مثالی) ۳. شباهت حضرت آدم (ع) به حضرت عیسی (ع) در مثال است یا در ماده؟ این سوال را طور دیگری می پرسم. وقتی شیطان آدم را وسوسه کرد و او از میوه ممنوعه خورد آدم در مثال بود یا ماده؟ - به نظر شما وقتی خدا به عالَم گفت به آدم سجده کن و ابلیس بر او سجده نکرد و رانده شد در حقیقت از کجا رانده شد؟ اگر بگویید عالم مثال، سوال ما این است که چطور ابلیس به مثال برگشت تا آدم را وسوسه کند؟ - آیا اصلا آدم در غیر ماده قابلیت امتحان شدن دارد؟ آیا ممنوعیت‌ها، هنجارها و گرایش‌ها در غیر ماده قابلیت به فعلیت رسیدن دارند؟ - آیا آدم از مثال اخراج شد و به ماده آمد؟ یا از اول هم در ماده بود اما نه به این شکل یعنی در عقل کلی بود، در مثال جزئی بود، در ماده جزئی متغیر زمانی هم بود؟ پس می‌توان گفت که بعد از خطا هبوط پیدا کرد و ارتباطش با عالم مثال و ملکوت قطع شد؟ احمد فرحانی | شناخت شناسی ، ج ۱۰ 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
سِرِّثاری
#کلیپ | انتخاب طبیعی داروين ✥ طبیعت همه چیز را به صورت بالقوه داشت. تنازع بقا و طبیعت به هر موجود ی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| مراحل پنچ‌گانه خلقت ✥ تلقی و تصویر مراحل خلقت از فعل احدیث یعنی انسان کامل و سریانش به ماسوا قابل فهم است، لکن هبوط مادی جسم آدم ابوالبشر به مرحله ماده و دنیای ماتریالیست با نظر داروین قابل جمع نیست. - خلقت اعجاز آمیز آدم ابوالبشر مثل عیسی ابن مریم (ع) به صورت دفعی(در مقابل تدریجی داروین) و از خاک بوده است. 🔺استاد احمد فرحانی | | 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
کمترین مجازات - serrethari.mp3
1.18M
📻 پادکست | کمترین مجازات 🔸شهادت سید حسن نصرالله قابل انتقام گرفتن نیست ... حتی اگر کل اسرائیل رو نابود کنیم تقاص خون سید حسن نیست! - کاری که نیروهای مسلح ما انجام دادند، کمترین مجازات برای رژیم غاصب صهیونی بود. - ما این انتقام رو باقی میدانیم! 🔺«استاد احمد فرحانی» 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
‌ • جز «او» غیری نیست که غایت باشد .. - علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ذیل آیه ۳ سوره طلاق «وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ، إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أمره» به این موضوع اشاره می‌کنند که: تنها جایی که شرط و مشروط یکی است، درباره خداوند تبارک و تعالی است. به عنوان مثال، در آیات زیادی دیدیم که اگر انسان فلان کار را بکند به بهشت می‌رود و اگر فلان خطا را بکند به جهنم می‌رود - اما در آیه‌ای مانند آیه فوق، اگر انسان به خدا توکل کند، خدا همه کاره‌ی اوست و چیزی جز او نیست! علت آن است که غیری مقابل خداوند تصور نمی‌شود و همه چیز همان توکل به اوست و جز او نیست؛ - بنابراین غایتی برای وجود ندارد چون غیری نیست که غایت آن شود. - تفسیر المیزان، ج۱۹، طلاق/۳: «پس هیچ چیز نیست مگر آنکه قدری معین و حدی محدود دارد، و خدای سبحان موجودی است که هیچ حدی او را تحدید نمی‌کند و هیچ چیزی به او احاطه نمی‌یابد، و او خودش محیط بر همه چیز است. و کسی که بر خدا توکل کند، خدا همه کاره او می‌شود، و هیچ سبب از اسباب ظاهری اینطور نیست، برای اینکه هر سببی را که در نظر بگیری یک بار کارگر می‌افتد و بار دیگر نمی‌افتد، ولی خدای تعالی اینطور نیست، «إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ»، چون خدا به کار خود می‌رسد و تمامی امور در حیطه‌ی قدرت خدای تعالی است.» ● احمد فرحانی | نهایه ۱۴۰۰ ، ج ۹ 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
وحدت جامعه توحیدی - serrethari.mp3
1.75M
📻 پادکست | وحدت مقاومت 🔸شهادت سید حسن نصرالله باعث شد در وعده‌ی صادق۲ همه یکپارچه یک‌جا رو بزنیم! - مقام معظم رهبری فرموند: از جمله نگاه‌های اجتماعی به نماز اینه که در یک بازه‌ی زمانی، رو به قبله، همه باهم در حال تکبیرند. - حرکت اجتماعی جهاد: اینکه یمنی‌ها، عراقی‌ها، لبنانی‌ها، فلسطینی‌ها و ایرانی‌ها روی خون سید حسن، یکپارچه جهاد فی سبیل الله انجام دادند‌. - سیاست قرآن برای مسلمان‌ها این است که باهم‌ دیگر همبستگی داشته باشند که اگر اینجور شد بر همه‌ی موانع غلبه پیدا می‌کنید. - این منطق و سیاست قرآنه .. 🔺«استاد احمد فرحانی» 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
هدایت شده از سِرِّثاری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| توسل با حافظ مقام معظم رهبری می‌فرمودند: میرزا جواد آقای ملکی تبریزی اون عارف واصل در قنوت نماز شبشون، ابیات حافظ می‌خوندند و با حافظ توسل میکردند. - تفسیر شهید مطهری از بیت حافظ: نيست بر لوح دلم جز الف قامت دوست، چه کنم حرف دگر ياد نداد استادم .. 🔺استاد احمد فرحانی | | 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
هدایت شده از سِرِّثاری
28.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| تفأل به دیوان حافظ اونایی که ادعاتون اینه ما ایرانی هستیم نه اسلامی پس به جای قرآن، دیوان حافظ بزارید .. - این کلیپ‌رو ببینید! 🔺استاد احمد فرحانی | | 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
پرسش و پاسخ هفتگی _ ۶.mp3
3.89M
پرسش و پاسخ هفتگی/قسمت ۶ ـــ ـ ـ ـــ ـ 📌۲۰- مگر روح به جسم ملحق میشه؟ یا روح پدید میاد؟ ⏱ 00:00 📌۲۱- متاسفانه در اطراف خودم مشاهده می‌کنم که برخی در زندگی هدفی ندارن و خیلی ناامیدانه زندگی می‌کنند و جالبه گاهی اوقات میگن نکنه همه این حرفا دروغ باشه(دین و...) نمیدونم شاید با بحران هویتی روبرو شدن. وظیفه ما در قبال این افراد چیه؟ ⏱ 01:29 📌۲۲- در منظومه فکری رهبر انقلاب عدالت باعث توسعه کشور می‌شود یا توسعه باعث افزایش عدالت در کشور می‌شود؟ ⏱ 04:54 📌۲۳- آیا ممکنه عرش الهی دوگونه باشه؟ یک عرش در سیر نزولی خلق عالم ماده باشه که در آیه کریمه اشاره شده، و خلق الانسان و کان عرشه علی الماء، و عرش دیگری اعلی و شریفتر از این عرش باشه، مربوط به انتشار ارواح مطهر معصومین که ذیل آن ارواح مطهر انبیاء و سپس مومنین الی آخر هست. تلویحا اشاره به این عرش در ابتدای سوره دخان شده: إِنَّآ أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ ۚ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ، فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ. آیا دو گونه عرش داریم؟ ⏱ 05:28 ـــ ـ ـ ـــ ـ - تذکر: لطفا برای شنیدن پاسخ هر سوال بعد از دانلود صوت کامل، روی زمان مندرج در کپشن کلیک کنید. - توجه: برای پرسش سوالات خود از استاد لطفا در ابر گروه سرثاری عضو شوید. 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
پرسش و پاسخ هفتگی _ ۷.mp3
7.26M
پرسش و پاسخ هفتگی/قسمت ۷ ـــ ـ ـ ـــ ـ 📌۲۴- مقام معظم رهبری: بر همه مسلمانان فرض است در کنار مردم لبنان و حزب الله بایستند. بنده برداشتم از این متن، فتوای جهاد عمومیست! درست برداشت کردم؟ ⏱ 00:00 📌۲۵- استاد برای شروع طلبگی کدوم حوزه علمیه و چه مسیری رو پیشنهاد میکنن؟ ⏱ 04:39 📌۲۶- آخرین مقصد و هدف ممکن چی هستش که ما اون رو هدف قرار بدیم؟ اگه هدف اصلی و آخر خود خدا هستش، چرا اینهمه تفاوت درجات و جایگاه وجود داره؟ مثلا تفاوت بین اهل بیت و بقیه انسان‌ها که به لقاالله و به مقام انسان کامل و مقام بقا و تمکین رسیدند در آخرت در چه چیزی هستش؟ مثلا سلمان فارسی به مقام ولایت رسید و کامل مراتب طولی رو پشت سر گذاشته بود ولی در روایات گفته میشه که بهشت سلمان در جنت فردوسه مثلا و بهشت اهل بیت در جنات عدن، یا گفته میشه در آخرالزمان اگه کسی در دینش ثابت قدم بمونه مقامش در قیامت از سلمان بالاتره، این بالاتر بودنه از چه نظره، تهِ این بالاتر بودنه کجاس و چیه؟ یا مثلا گفتین که امام خمینی یه چیزی بالاتر از اسفار اربعه بودند، یعنی از مقام بقا و تمکین هم بالاتر بودند؟ از طرفی روایات متعددی داریم که حب اهل بیت و تسلیم محضشون بودن انسان‌رو به جایی میرسونه که میتونه هم درجه اهل بیت باشه. ⏱ 06:21 📌۲۷- فرق وجود و موجود چیه؟ ⏱ 09:24 ـــ ـ ـ ـــ ـ - تذکر: لطفا برای شنیدن پاسخ هر سوال بعد از دانلود صوت کامل، روی زمان مندرج در کپشن کلیک کنید. - توجه: برای پرسش سوالات خود از استاد لطفا در ابر گروه سرثاری عضو شوید. 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
سِرِّثاری
‌ حالا ما می خواهیم این مسئله را (کیفیت ظهور اولین انسان/نفس انسانی چگونه بر روی زمین آمد) از منظر خ
• از مراحل فوق(متن بالا) واضح می‌شود: - خلقت انسان تنها فعل ذات اقدس الهی است. - شباهت عیسی بن مریم و آدم (ع) در عدم رعایت قوانین رایج و عادی تولید انسان مادی است و این معجزه خارق العاده است نه خارق العلم و العلیت؛ چرا که تولد انسان مادی از نسل آدم و حوا است ولی تولد آدم و حوا در ماده، دفعی بوده نه تدریجی(داروین)، و از این روست که بنابر فرض صحت نظریه تکامل تدریجی داروین، انسان استثناء از این نظریه و برای همین معجزه است؛ مثل تشکیل یک شرایط آزمایشگاهی خاص برای لقاح، رشد و پرورش جنین. - آدم و حوا از ابتدای خلقتشان نشئه مثالی و مادی داشته‌اند. منع از اکل میوه ممنوعه و نفوذ ابلیس در ایشان و تخلف ایشان، همه‌اش در نشئه مادی بوده و هبوط ایشان به منزله‌ی قطع تسلط وجود ملکوتی بر وجود مُلکی ایشان بوده است و این قطع ارتباط ابتدای تشریع فقهیات توسط انسان کامل برای هدایت به توحید شد. • توضیح مطلب: - از نظر داروین، انسان از تکامل تدریجی آب، جامد، گیاه، تک سلولی، پرسلولی، دوزیست چهارپا و میمون به وجود آمده است. این نظر عقلاً محال نیست امّا نظر قرآن این است که این نظر درباره همه موجودات قابل بحث است جز انسان، لذا خلقت آدم و حوا معجزه بوده است. از آنجا که قرآن تحت اشراف عقل صحبت می‌کند، منظورش از معجزه یک اتفاق خارق العاده است نه خارق العلم و العلیت؛ یعنی حتی در سیر قرآنی نیز مراحل تبدیل قوه به فعل در عالم ماده طی می شود. لذا منظور قرآن از «دفعی» دقیقا مقابل «تدریجی» داروین است، امّا به این معنا نیست که مثلا یک انسان ۴۰ ساله یک دفعه روی زمین قرار بگیرد. • ما ۲ سوال مهم داشتیم: ۱. کیفیت پیدایش جسم انسان در زمین چیست؟ ۲. کیفیت اتصال جسم و روح چگونه است؟ - ما تا اینجا پاسخ سوال اول را دادیم و گفتیم قطعا آدم از ابتداء خلقتش در ماده بوده و حتی تمام مراحل آزمایش او در عالم ماده اتفاق افتاد. لذا او بعد از تخلف از عالم مثال و بهشت به ماده نیامد، بلکه در زمین بود. همچنین نفوذ شیطان بعد از استکبار در بهشت امکان پذیر نیست و دایره دخالت او تنها در عالم ماده است. بنابراین بعد از تخلف، ارتباط آدم با ملکوت و عالم مثال قطع شد و این آغاز تشریع فقهیات توسط انسان کامل گردید. حال سوال ما در اینجا این است که: کیفیت اتصال روح به جسم چیست؟ به بیان دقیق‌تر کیفیت اتصال یا انضمام یا محاذی شدن روح با جسم چیست؟ احمد فرحانی | شناخت شناسی ، ج ۱۱ 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
سِرِّثاری
#کلیپ | مراحل پنچ‌گانه خلقت ✥ تلقی و تصویر مراحل خلقت از فعل احدیث یعنی انسان کامل و سریانش به ماسوا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| دفعی بودن پیدایش آدم ✥ شباهت عیسی بن مریم و آدم در عدم رعایت قوانین رایج و عادی تولید انسان مادی است و تولد آدم و حوا در ماده، دفعی بوده نه تدریجی(داروین) - آدم و حوا از ابتدای خلقتشان نشئه مثالی و مادی داشته‌اند. منع از اکل میوه ممنوعه و نفوذ ابلیس در ایشان و تخلف ایشان، همه‌اش در نشئه مادی بوده؛ - هبوط ایشان به منزله‌ی قطع تسلط وجود ملکوتی بر وجود مُلکی ایشان بوده است و این قطع ارتباط ابتدای تشریع فقهیات توسط انسان کامل برای هدایت به توحید شد. 🔺استاد احمد فرحانی | | 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
‌ • حرم اهل بیت علیهم السلام .. - حضرت معصومه که شد حرم همه‌ی معصومین، چون واسطه‌ی نوری حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها است و حضرت زهرا محور همه‌ی معصومین است .. - «سَلَلْتَ مِنْها اَنْوارَ الْاَئِمَّةِ» خدایا تو انوار امامان را از نور اطهر زهرا گرفتی - اینکه حضرت زهرا «اُمُّ الْاَئِمَّةِ» است، اُمّ یعنی ریشه: یعنی نور حضرت زهرا مستقیم از نور خدا گرفته شده و انوار ائمه از حضرت زهرا؛ یعنی حضرت زهرا واسطه‌ی نوری اهل بیت است و فیض از حضرت زهرا به اهل بیت می‌رسد! - اون فیوضات حرم‌ (س) را از کجا بگیریم؟ هرچی فیض قراره از حرم حضرت زهرا بگیرید در حرم در قم گزاشته شده لذا: حرم حضرت معصومه میشه حرم همه‌ی اهل بیت چون واسطه‌ی نوری حضرت زهراس. ● مسعود عالی | سخنرانی 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
هدایت شده از سِرِّثاری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| دخت خدا ✥ زیارت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را ارجاع دادن به حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها - تعبیر حضرت امام در مورد حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها: «لم یلدم» بسته لب، ور نه بگفتم دخت خدایند این دو نور مطهر 🔺استاد احمد فرحانی | 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
سِرِّثاری
‌ • از مراحل فوق(متن بالا) واضح می‌شود: - خلقت انسان تنها فعل ذات اقدس الهی است. - شباهت عیسی بن م
۱. سوال: شما فرمودید طبق نظر داروین، موجود زنده از تک سلولی به تدریج به میمون تبدیل شد. حال چرا به انسان که می‌رسیم خلقت او را دفعی می‌دانیم؟ مگر نه اینکه او هم موجود زنده است؟ پس چه اشکالی دارد که میمون به انسان تبدیل شود؟ - استاد: ما گفتیم که نظریه‌ی داروین را در همه جا قبول داریم. امّا علامه می‌فرماید که: این نظریه در خصوص انسان صدق نمی‌کند؛ زیرا قرآن آن را رد می‌کند. ـــ ـ ـ ـــ ـ ۲. سوال: چرا ما ناگهان از رویکرد عقلی وارد رویکرد نقلی شدیم؟ - استاد: آقای طباطبایی ابتدا یک حدّ عقلی درست می‌کنند و آن هم این است که انسان الزاماً از ابتدای خلقتش در عالم ماده بوده است؛ چرا که تولد انسان بدون جسم مادی امکان پذیر نیست. در حقیقت باید یک جسم مادی وجود داشته باشد تا روح به‌ آن متصل شود! حال وقتی حدود عقلی کار مشخص شد، در این حدود هم نظر داروین (خلقت تدریجی و تبدیل میمون به انسان) و هم نظر قرآن (خلقت دفعی و معجزه) با مبانی عقلی سازگار است، امّا در نهایت ایشان حجیّت قرآن را معتبر می‌دانند. البته شواهد تجربی هم نظر قرآن را تایید می‌کند. ـــ ـ ـ ـــ ـ ۳. سوال: با توجه به فرمایش شما، حتما لازم است که یک چیز اولیه وجود داشته باشد تا آدم و حوا از آن به وجود بیایند؟ - استاد: بله، غیر از این محال است. ماده‌ی اولی که بی حد است، قابلیت همه عرضیات را دارد، امّا قابلیت کسب طولیات را ندارد. ـــ ـ ـ ـــ ـ ۴. سوال: فرمودید هبوط انسان با قوانین ماده مطابقت داشته است. آیا این هبوط از دوران جنینی بوده است؟ - استاد: گفتیم به هر نحوی که بوده، لازم است مراحل تکوین بدن انسان شکل بگیرد. ـــ ـ ـ ـــ ـ ۵. سوال: پس چه کسی انسان را تغذیه کرده و او را رشد داده است؟ - استاد: آیا مانعی وجود دارد که مثلا یک حیوان از او مراقبت کرده باشد؟ از آنجایی که گفتیم پیدایش انسان در عالم ماده معجزه‌وار بوده و معجزه یعنی خرق عادت و نه علیّت، آیا امکان آن وجود ندارد که زمان برای او سریعتر از حالت عادی گذشته باشد؟ قبلا گفتیم زمان مقدار اندازه‌ی حرکت متحرک است. اگر حرکت جسم مادی سریع شود زمانش سریع می‌شود یا اگر حرکت با کاهش اصطکاک همراه شود، سرعت و شتاب حرکت بالا می‌رود. احمد فرحانی | شناخت شناسی ، ج ۱۱ 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
هوش مصنوعی - serrethari .mp3
3.07M
📻 پادکست | هوش مصنوعی 🔸موضوع شناسی هوش مصنوعی رو ناقص انجام می‌دهند؛ هوش مصنوعی تحلیل ندارد، تطبیق دارد! هیچکی غیر از انسان نمی‌تواند تفکر و تحلیل داشته باشد؛ نه ملائکه، نه اجنّه، نه هیچ موجود دیگری .. بن بست هوش مصنوعی؛ کیفیت اتصال ضروریات تا تولد مفاهیم جدید است. - پس هوش مصنوعی چگونه کار می‌کند؟ هوش مصنوعی؛ دسترسی به منابع تعریف شده به همراه سرعت پردازشگر سوپر هسته‌ای می‌باشد که باعث تطبیق بی‌اندازه وسیع است! - ادعا شده که هوش مصنوعی حتی عواطف انسانی را بخاطر دسترسی به منابع بالا می‌تواند شبیه‌سازی کند ولی باگش مفاهیم الهی هستند! 🔺«استاد احمد فرحانی» 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari