eitaa logo
سِرِّثاری
1.7هزار دنبال‌کننده
633 عکس
446 ویدیو
6 فایل
• بنیاد سِرِّثاری • بازتاب اندیشه‌های " استاد احمد فرحانی " • مدیر مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام 📕 سرّثاری در اینستاگرام: Instagram.com/serrethari 📘 سرّثاری در تلگرام: t.me/serrethari 🗄 کانال آرشیو: @serrethari_archive 💬 ادمین: @pasokhgo_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
از دانشجوی رشته علوم سیاسی می‌پرسیم موضوع علمتان چیست؟ یکی از مطالب علمی که در این رشته می‌خوانید یا یکی از هنجارهایی که بر اساس آن می‌شود بعضی معادلات علوم سیاسی را توضیح داد را شرح دهید. مثلا بنابر بر مطالبی که در رشته‌ی شماست آیا ما به اینترپل نیاز داریم؟ اینترپل به عنوان یک مفهوم یا گزاره علمی چرا در علوم سیاسی قرار دارد؟ مگر موضوع علوم سیاسی چیست؟ حفظ و پایداری قدرت در سیاست‌ها. حال سوال ما این است که این موضوع علوم سیاسی از چه متولد شده است؟ به بیان دیگر، ما چگونه به رشته علوم سیاسی رسیده‌ایم؟ به خاطر قدرت طلبیِ انسان! کدام انسان؟ انسانی که هویت اجتماعی دارد. منِ جمعیِ انسان برای تنظیم و تعامل قدرت‌های جوامع نیاز به علوم سیاسی دارد. احمد فرحانی | شناخت شناسی ، ج ۱۳ 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| مکان مقدس ✥ از آن جهت که کربلا، کربلا بود، سیدالشهدا علیه‌السلام هم در زمین کربلا ساکن شدند .. 🔺استاد احمد فرحانی 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
توهّم پیروزی .. اگر احیاناً می ‌بینید حق از باطل شكست می‌خورد و باطل پیروز می‌شود ... در این محاسبه اشتباه كرده‌ایم! وگرنه حق ممكن نیست شكست بخورد ولو در مدت كوتاه! باطل ممكن نیست پیروز شود ولو در مدت كوتاه! باطل مانند كف روی آب است و حق مانند همان سیل خروشان است. باطل در سایه‌ی حق، نمایی دارد، ممكن نیست كه باطل بتواند حق را از بین ببرد، چون باطل حق‌نما است و اگر آب و سیلی نباشد كفی نیست، هرگز كف به جنگ سیل نمی‌‌رود، هرگز سایه به جنگ نور نمی‌رود. بنابراین نه یك لحظه حق شكست می‌خورد و نه یك لحظه باطل پیروز می‌شود تا كسی بگوید این روزگار است، گاهی به سود آن‌ها و گاهی به سود ما، این ‌چنین نیست، بلكه حق دائما پیروز است و باطل محكوم به شكست! علامه جوادی | ۱۳۷۹/۰۱/۲۷ 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
13.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| زمان و مکان مقدس روز جمعه چون منسوب به امام زمان عج هست، از این جهت نیست که برکت دارد، بلکه جمعه چون جمعه بود روز ظهور شد! ✥ مسعود عالی: جایی که قبر مطهر معصوم هست، این مکان یک خصوصیتی دارد که لیاقت پیدا کرده جسم مطهر معصوم اینجا قرار بگیره. ✥ احمد فرحانی: این‌ها با نگاه حرکت جوهری و با داشتن نگاه متافیزیکی به عالم فیزیک، خیلی معنوی‌تر می‌شود تحلیلشون کرد! 🔺لطفا نشر بدید .. 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
انسان در هر بینش و سطحی از اجتماع و افکار و جناح‌ها قرار داشته باشد، سیستم‌ آن به این صورت است که: آزادانه انتخاب بینش می‌کند و مجبورانه به بینش‌اش گرایش پیدا می‌کند! این معنای آن عبارت است که «الحیاه عقیده و جهاد» مقام معظم رهبری هم همین را گفته‌اند. زندگی یعنی انتخاب عقیده و جنگیدن برای به کرسی نشاندن عقیده‌ات. حالا دعوای کل عالم سر این است که این بینش چه باشد، این فلسفه چه باشد؛ فلسفه تورات پنج‌گانه‌ی انسان اومانیست ماتریال یهود باشد یا اسفار چهارگانه‌ی انسان اومانیست توحیدی باشد که می‌شود اسلام. احمد فرحانی | نظامات فکری، ج ۱ 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
سِرِّثاری
انسان در هر بینش و سطحی از اجتماع و افکار و جناح‌ها قرار داشته باشد، سیستم‌ آن به این صورت است که:
این، زندگی واقعی است؛ زندگی برای آرمان‌ها و هدف‌های والا. جمله‌ی معروفی که به امام حسین علیه‌السلام نسبت داده شده است - و نمی‌دانم آیا این نسبت صحیح است یا نه - جمله‌ی حکیمانه و درستی است، می‌فرماید: «انما الحیاة عقیدة و جهاد.» عقیده، یعنی به هدفی دل بستن، آرمانی را پذیرفتن و در راه آن مجاهدت کردن ... این، آن چیزی است که مبارزه‌ی ملت ایران را شکل داد و امروز هم این مبارزه همچنان ادامه دارد. هدفی که این انقلاب و این مبارزه برای خود در نظر گرفت، هدفی بود که انسانیت از آن متنفع و متمتع می‌شود. آن هدف، مبارزه با ظلم و فساد و تبعیض در سطح جهانی و در محدوده‌ی کوچکتر، در سطح کشور است و برای این است که هدف‌های والا برای بشریت مطرح شود. امام خامنه‌ای | ۱۹ بهمن ۱۳۷۱ 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
هدایت شده از سِرِّثاری
11.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| فلسفه جهاد ✥ ببینید چقدر قشنگ یک استدلال عرفانی تا تولد یک باید بنام‌ بریم بجنگیم، باید جهاد، باید کشته‌شدن، باید ایثار .. 🔺استاد احمد فرحانی 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
شفاف و بی‌اغراق عرض میکنم که شخصیت علمی حضرت امام به خاطر تبلور سیاسی ایشان مهجور واقع شد .. شهید مطهری در این خصوص مطلبی را بیان می‌کنند. به عنوان مثال حضرت علی علیه‌السلام قتال العرب بوده، یا امام حسن مجتبی و سیدالشهدا علیهم‌السلام کریم اهل بیت و ثارالله بودن، یا امام زین‌العابدین علیه‌السلام مصداق عبادت و خشوع هستند، یا امام صادق و امام باقر علیهم‌السلام متبلور علم‌اند. لذا میبینیم که هر کدام از اهل بیت مصداق یک صفتی هستند .. حال سوال این است که آیا با توجه به اینکه ائمه اطهار «کلهم نور واحد» هستند با هم فرقی دارند؟ شهید مطهری معتقد است خصوصیات جامعه‌ای که هر امام در آن بود، باعث شد آن امام این صفت را اظهار کنند. احمد فرحانی | شناخت شناسی ، ج ۱۳ 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
‌ جامعه تکوینی نمی‌گفت: «باید جنگ»، اما می‌گفت: «باید خدا، باید عبادت، باید وصول، باید کمال» بعد این جامعه تکوینی وقتی دید که جوامع اعتباری دیگر در مقابلش درست شد، ابتدا اعتبار یک جامعه کرد .. بعد گفت: چرا سایر آن جوامع ندارند؟ بخاطر عدالت باید با آن‌ها جنگید پس می‌شود: «» ● احمد فرحانی | نظامات فکری ، ج ۵ 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
سِرِّثاری
‌ جامعه تکوینی نمی‌گفت: «باید جنگ»، اما می‌گفت: «باید خدا، باید عبادت، باید وصول، باید کمال» بعد ای
‌ ۞ توضیح مطلب: - ما یک جامعه‌ی تکوینی و حقیقی داریم که صورت عینی تحقق یافته‌ی واقعیت در عوالم وجود است که در قوس نزول، عقل و مثال و ماده دارد. - این جامعه‌ی تکوینی ازلی و ابدی، این انسان کامل؛ اعتباراتی دارد که یکی از این اعتبارها، اعتبار جامعه است که هنجارهای قبل و بعد از این جامعه‌ی اعتباری متفاوت است! یعنی قبل از اینکه یک جامعه‌ی اعتباری اسلامی شکل بگیرد جامعه حقیقی وجود داشته و اعتباراتی داشته است، بعد از تشکیل این اجتماع نیز یک سری اعتبارات خواهیم داشت متفاوت از قبل. - جامعه تکوینی نمی‌گفت: «باید جنگ»، اما می‌گفت: «باید خدا، باید عبادت، باید وصول، باید کمال» بعد این جامعه تکوینی وقتی دید که جوامع اعتباری دیگر در مقابلش درست شد، ابتدا اعتبار یک جامعه کرد .. بعد گفت: چرا سایر آن جوامع ندارند؟ بخاطر عدالت باید با آن‌ها جنگید پس می‌شود: «» ۞ از آنچه گذشت واضح می‌شود: ۱. جامعه در مرحله انسان کامل، تکوینی و حقیقی است. این جامعه تکوینی و حقیقی چیزی نیست غیر از اصالت، پس جامعه در مرحله تکوین به معنای جامعه‌ی اصیل است. ۲. این جامعه انسانی اصیل یک سایه اعتباری دارد به نام اجتماع اعتباری، این جامعه اعتباری حد اصیل را گرفته است. اصیل وحدت، بساطت و استقلال داشت پس جامعه‌ی اعتباری هم باید داشته باشد و عمل کند. ۳. اعتبارات و هنجارهای اصیل گاهی قبل از اعتبار جامعه و گاهی بعد از اعتبار جامعه است. این قبل و بعد، رتبی است نه زمانی! • مثلا صلاة و حُسن عبودیت، اعتبارات انسان کامل است قبل از اینکه اعتبار جامعه بکند و اعتباراتی مثل جهاد و امر به معروف، اعتبارات بعد از اجتماع است. - پس ما یک جامعه داریم به معنای انسان کامل که اصیل و دارای اثر است، و یک جامعه داریم به معنای اعتبار انسان کامل که جامعه قراردادی است و حد جامعه‌ی انسان کامل که اصالت و بساطت و وحدت است را به این می‌دهیم. - آن جامعه اعتباری هنجارها، باید و نبایدها، و حسن و قبح‌های قبلش، عباداتی است و بعدش معاملاتی است لذا فقه ما دو بخش دارد: فقه و فقه . • به عبارتی دیگر؛ اعتبارات و فقه اصغر ما دو بخش دارد: ۱. اعتبارات قبل الاجتماع (عبادات) ۲. اعتبارات بعد الاجتماع (معاملات) ● شاگرد نویس | طلبه 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
‌ - چرا جهاد؟ چون جامعه اعتباری انسانی که حدّ جامعه‌ی حقیقی انسانیِ، باید مثل حقیقت و تکوینش؛ • هم داشته باشد/توحید • هم عمل کند/عدالـت ~ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ ؛ آل عمران/۶۴ - بياييد به‌ سوى سخنى كه ميان ما و شما است؛ • كه جز خداوند يگانه را نپرستيم و چيزى را همتاى او قرار ندهيم/توحید • و بعضى از ما، بعض ديگر را ‌غير از خداى يگانه به ربوبيّت نپذيرد/عدالت ‌ ● شاگرد نویس | طلبه 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
هدایت شده از آرشیو سِرِّثاری
عصر انقلاب: ▪︎تعداد فایل: 2 ¤ احمد فرحانی ¤