🏴پیام تسلیت رییس سازمان سینمایی در پی درگذشت آتیلا پسیانی/یکی از ستونهای خاطرهساز سینمای ایران رفت
به گزارش ادارهکل روابط عمومی سازمان سینمایی، در پیام دکتر محمد خزاعی آمده است:
همه از اوییم و به سوی او باز میگردیم...
سینمای ایران یکی از پرفروغترین ستارههای آسمانش را از دست داد. استاد آتیلا پسیانی سرانجام قفس تنگ و رنجور جسم خاکی را شکست و به سوی جاودانگی و ابدیت پر گشود... او یکی از شاخصترین بازیگران سپهر سینمای ایران بود که در بیش از چند دهه فعالیت درخشان، توانست در آثار فاخر بسیاری نقشآفرینی کند. زندهیاد پسیانی یکی از ستونهای خاطرهساز جامعه ما بود.
او تصویری روشن و بیمانند از هنرمند متعهد، دغدغهمند و آگاه بود که تلاش میکرد کیفیت حضورش را در هر اثری ارتقا بخشد. مانایی برخی از نقشها به خاطر بزرگی بازیگرانی است که آنها را ایفا کردهاند. زندهیاد پسیانی مصداق واقعی چنین هنرمندی بود.
فقدان آتیلا پسیانی برای جامعه هنری ما و برای خانواده آن عزیز، دوستان و شاگردانش سنگین و دردآور است.
امیدوارم خداوند متعال با رحمت واسعهاش از هنرمند بزرگ ما پذیرایی کند و به همه دوستدارانش دراین ضایعه صبر و اجر عطا نماید.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
⚫️ اخلاق حرفهای آتیلا پسیانی
✍🏻 یادداشت مهمان/دکتر روحالله سهرابی*
تجربه همکاری بنده با جناب آقای پسیانی به سالها قبل و سریال پنجاه قسمتی «آرام میگیریم» برمیگردد. به جرات میتوان گفت یکی از باکیفیتترین روزهای تصویربرداری سریال «آرام میگیریم»، روزها یا شبهایی بود که آقای پسیانی در صحنه حضور داشتند.
ایشان بدون اینکه خود را درگیر حاشیه یا مسائل خارج از حیطه حرفهای سینما و سریال کنند، تمام و کمال انرژی خود را صرف نقشی که برعهده داشتند کردند که البته حاصل آن خلق شخصیتی جذاب و دلنشین بود به طوری که معتقدم فارغ از مولفههای منحصربهفردی که سریال «آرام میگیریم» برای جذب مخاطب حداکثری داشت بخش قابل توجهی از موفقیت در اخذ بالاترین رای مردمی در بین سریالهای تلویزیونی سال را باید مرهون حضور درست و حرفهای آتیلا پسیانی دانست.
در اینکه شخصیتی همچون آتیلا پسیانی که تئاتر، سینما و تلویزیون به نوعی آمیخته با خدمات ارزشمند و ماندگار اوست شکی نیست اما اینکه فردی در این سطح از کیفیت و تاثیر، کماکان در فضایی حرفهای و معین قدم بردارد و اصولاً علاقهای به تعرض به حیطه و ساحت دیگران نداشته باشد و صرفاً در خدمت نقش و وظیفهای که به وی محول شده باشد بسیار ارزشمند و قابل تحسین است؛ شیوهای که امید است بازیگران جوانتر هم سرلوحه رفتارهای حرفهای خود قرار دهند. لذا در کنار همه ویژگیهای مثبت، حضور در اصل ماجرا و پرهیز از حاشیههای مخرب و غیرحرفهای شاید از جمله شاخصترین ویژگیهای این هنرمند عزیز باشد.
*نویسنده و کارگردان و مدیرکل نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
📸 تصویر روز/ باران کوثری و حامد بهداد در نمایی از فیلم سینمایی تازه اکران شده "گیجگاه"
"گیجگاه" ساخته عادل تبریزی که از روز چهارشنبه دوازدهم مهر با پخش حوزه هنری روی پرده رفته و فاقد هرگونه تبلیغات تلویزیونی اعم از تیزر صداوسیما و تلویزیونهای ماهوارهای است، با ده هزار مخاطب، افتتاحیه پانصد میلیون تومانی را رقم زده است.
جمشید هاشمپور، فرهاد آئیش، سروش صحت، امیرحسین رستمی، بهرنگ علوی، مریم همتیان، نادر سلیمانی، بیژن بنفشهخواه، حسن رضایی، رضا صفاییپور، از دیگر بازیگران این اثر متفاوت هستند.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🎬 اهمیت "شماره ده" در چیست؟/به بهانه اکران عمومی
✍🏻صالح دلدم
فیلم سینمایی "شماره ده" محصول بنیاد سینمایی فارابی به کارگردانی حمید زرگرنژاد از دو جهت اثر مهمی است:
نخست- پس از سالها، دست گذاشتن روی موضوع مغفول مانده اسرای ایرانی دفاع مقدس در اردوگاههای عراق که انواع شکنجه و سختی را بخاطر کشور خود تحمل کردند، قابل تحسین است. فیلمهایی چون "شماره ده" نمیگذارد ایثار بزرگ آزادگان به فراموشی سپرده شود و از طرفی در وانفسای امروز که هرکسی به فکر منافع خود است و زیادهخواهی و کم طاقتی به اوج رسیده، سینمای ایران برای فرهنگسازی به بازگوییهایی چون "شماره ده" از قهرمانان واقعی برای نسل جدید بیش از قبل نیاز دارد.
دوم- فضاسازی و ساختار قابل دفاع "شماره ده" توانسته این اثر را به استاندارد فیلمهای موفق جنگی سینمای جهان مانند فیلمهای ساخته شده درباره جنگ جهانی نزدیک کند که خود یک الگو برای ادامه این مسیر است و سینمای دفاع مقدس را وارد یک پوستاندازی جدید در جهت رشد و ارتقای کیفی میکند.
بدون شک فیلمهایی چون "شماره ده" و "سینمامتروپل" انتظار از بنیاد فارابی را برای آثار جدید بالاتر میبرد.
🆔 @setare30nama
🔴 دست پایین سینمای ایران در آرمان فلسطین
✍🏻صالح دلدم
به غیر از فیلم ماندگار "بازمانده" ساخته مرحوم سیفالله داد به تهیهکنندگی شادروان منوچهر عسگرینسب که مرهون دانش سینمایی و شناخت سیاسی و تاریخی این دو هنرمند است، سینمای ایران برای آرمان فلسطین همچنان دست خالی است.
از "آتش پنهان" حبیب کاوش تا "هیام" محمد درمنش و "سی و سه روز" جمال شورجه، معدود تلاشهای شکست خوردهای برای سینمای مقاومت و آرمان مبارزان فلسطینی بودهاند که به دلیل ضعف این آثار نتیجه نداشتهاند.
درحالیکه پروپاگاندای صهیونیست جریان غالب هالیوود است، جریان چپ ضد امپریالیسمی که ایران سردمدار فرهنگی آن است، در سینما نتوانسته حرفی برای گفتن داشته باشد. فیلمسازان با دانش از ترس از دست دادن امتیاز فستیوالهای غربی یا گرین کارت وارد کارزار خیر علیه شر نمیشوند و فیلمسازان جریان موسوم به مقاومت هم استعداد خاصی در رابطه با موضوع فلسطین از خود نشان ندادهاند و از طرفی دستگاههای فرهنگی هم، تنها فعالیت خود را به همایشهای زودگذر و سخنرانی یا پول پاشی بین حلقهای خاص از فیلمسازان متمرکز کردهاند تا حقوق فلسطینیان در سینما به محاق برود.
🆔 @setare30nama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ ببینید/آخرین نقشآفرینی زندهیاد آتیلا پسیانی بر پرده سینما در سکانسی از فیلم "سیاهباز" همراه با سام قریبیان
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ ببینید/وقتی رژیم اسرائیل به سینمای غزه هم رحم نمیکند!
با بمباران هوایی رژیم اشغالگر قدس، ساختمانی که در مرکز غزه دارای سالن سینما و همچنین دفتر چند رسانه بود، نابود شد.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🙋♀🙋♂ سالنهای پر از خالی جشنواره فیلم کودک برای تولیدات بنیاد سینمایی فارابی!
درحالی پس از یک دوره وقفه، جشنواره سیوپنجم فیلمهای کودک و نوجوان توسط بنیاد فارابی در حال برگزاری است که در روز نخست، نمایش دو فیلم "هوک" و "کاپیتان" از محصولات دولتی بنیاد سینمایی فارابی با سالن پر از صندلیهای خالی مواجه شد!
این دو فیلم در جشنواره فیلم فجر سال گذشته هم حضور داشتند که کیفیت پایین هر دو، انتقاد اهالی رسانه و منتقدان را به دنبال داشت.
گویا در راهیابی به بخش مسابقه جشنوارهها در ایران، کیفیت فیلم مهم نیست و فقط فیلمهای دولتی از جشنوارهای دولتی به جشنواره دولتی دیگری میروند.
برگزاری فاجعهبار جشنواره فیلم کودک با سبد خالی از فیلمهای با کیفیت کودک آن هم پس از دوسال، نتیجه سیاستگذاری فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی و حلقه شورای اصلاحطلب آن در دولت انقلابی است که به جای توجه به کیفیت فیلمنامه، تنها از باندی خاص و تکراری از فیلمسازان حمایت میکنند و متقاضیان مستقل فیلمسازی را رد میکنند. مسیری که گویا همچنان در ادامه مدیران دهه شصت سینما و بنیاد فارابی همچون فخرالدین انوار و سید محمد بهشتی است!
🆔 @setare30nama
🎬 حملات شیمیایی عراق به ایران و وظیفه سینمای ایران در به تصویر کشیدن این جنایت و زجر
📌به بهانه شانزدهم مهر سالروز حمله شیمیایی به سومار
در شانزدهم مهرماه ۱۳۶۶ عراق، سومار را بمباران شیمیایی کرد و بیش از صد شهید و هزار مجروح از هموطنانمان گرفت. پیش از این نیز در مهر ۵۹ عراق اولین حمله شیمیایی خود را به رزمندگان در جبهه کرده بود.
از کرخه تا راین، درخت گردو، دلتنگیهای عاشقانه، میم مثل مادر، از جمله آثاری هستند که به این جنایات جنگی صدام که با تسلیح کشورهای غربی صورت گرفت، پرداختهاند. بخصوص دو فیلم "از کرخه تا راین" و "درخت گردو" که عمق این جنایت و زجر را به خوبی به تصویر کشیدهاند. این فیلمها قابل ستایش هستند اما برای سینمای ایران و آنچه در حملات شیمیایی بر هموطنان رفته کافی نیست و سینمای ایران باید با بهرهگیری از زبان جهانی فیلمهایی تولید کند که علاوه بر داخل بتوانند در سطح جهانی هم بدرخشند و سند مظلومیت ایران در جنگ باشند. جنگ جهانی با مدتی کمتر از جنگ تحمیلی همچنان موضوع فیلمهای بیگپروداکشن موفق در سینمای جهان است و سینماگر ایرانی همچنان گرفتار هزارتوی نهادهای سینمای دفاع مقدس!
🆔️ @setare30nama
🔴 هدایت کارگردان معترض به اتاق دربسته!؟/اختصاصی ستاره سینما
جشنواره دولتی کودک با حداقل حضور مخاطبان خودجوش کودک ولی با حداکثر بریز و بپاش برای تیم مدیران و معاونان و پرسنل در حال برگزاری است و این مساله حتی اعتراض برخی مهمانان حاضر در جشنواره را رقم زده است.
مشاهدههای عینی برخی فعالان رسانه حکایت از آن دارد که یکی از کارگردانان فعال در سینمای کودک این سالها که سابقه بازیگری پر و پیمانی هم دارد همزمان با حضور در جشنواره کودک، به شدت به صرف بودجه هنگفت برای جشنواره در حالی که هیچ کدام از صاحبان آثار مخاطب پسند کودک در جشنواره فیلم ندارند، اعتراض کرده است.
اعتراضات این کارگردان- بازیگر موجب شده، بهسرعت روسای جشنواره او را به اتاقی دربسته دعوت کرده و تلاش کنند با وعده و وعید او را آرام کنند ولی مسأله اصلی اینجاست که فلسفه برگزاری جشنواره کودک بدون صاحبان واقعی سینمای کودک چه فایده دارد؟!
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
📸 قاب خاطرات/زندهیاد آتیلا پسیانی و روحالله سهرابی در پشتصحنه سریال تلویزیونی "آرام میگیریم"
سریال "آرام میگیریم" به نویسندگی و کارگردانی روحالله سهرابی در سال ۹۵ در پنجاه قسمت تولید و از شبکه دو سیما پخش شد و عنوان پربینندهترین سریال سال را به خود اختصاص داد.
زندهیاد آتیلا پسیانی بازیگر نامدار تئاتر، سینما و تلویزیون که چهاردهم مهرماه بر اثر سرطان درگذشت، یکی از متفاوتترین نقشآفرینیهای خود در سالهای اخیر را در سریال "آرام میگیریم" ساخته روحالله سهرابی ایفا کرد.
میزان استقبال مخاطبان از "آرام میگیریم" در آن سال، خاطره روزهای پرمخاطب تلویزیون در سالهای دور را زنده کرد.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🔴 کیفیت پایین فیلمهای جشنواره کودک صدای معاون فرهنگی شهرداری اصفهان را هم درآورد!
میثم بکتاشیان معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان و دبیر اجرایی جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان در پاسخ به این پرسش که برخی تحلیلها در فضای مجازی و اظهارات برخی سینماگران حاکی از آن است که به دلیل عدم حمایت کافی شهرداری اصفهان جشنواره ضعیف برگزار شده، اظهار داشت: شهرداری برای هر تعداد مهمانی که اعلام کردند امکانات فراهم کرده است.
وی تصریح کرد: بنده معتقدم به اصل موضوع باید پرداخت. شما اگر در اصفهان بودید و با خبرنگاران و داوران کودک صحبت میکردید و تحلیل آنها را میشنیدید متوجه میشدید که آنها مباحث جدی روی فیلمها داشتند و فیلمها انتظارات را برآورده نکرده است.
بکتاشیان در پاسخ به این پرسش که شنیده میشود شهرداری اصفهان تعداد اندکی اتاق به مهمانان اختصاص داده و به همین علت صاحبان آثار و عوامل اجرایی فیلمها به صورت گزینشی و با خستگی زیاد امکان حضور در این رویداد را دارند گفت: ما با بهترین هتل اصفهان که هتل «کوثر» است قرارداد بستیم و همچنین برخی افراد نیز در هتل «سوئیت» مستقر هستند.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🔴 به بهانه برگزاری مهجور جشنواره کودک/چرا سینمای کودک ایران شکست خورده است؟
✍🏻صالح دلدم
اگر برخی آثار همچون فیلمهای سید جواد هاشمی در سینمای کودک را کنار بگذاریم، بیشتر فیلمهای کودک ایرانی در سالهای اخیر شکست خوردهاند و نتوانستهاند کودکان و خانواده را جذب کنند. متاسفانه فیلمسازان و مدیران فرهنگی، فیلم کودک را در تعدادی عروسک و رقصیدن دیدهاند یا همچنان کودک امروز را مانند کودک دهه شصت درنظر گرفتهاند و مدینه فاضله آنها کودک فقیر و پابرهنه است!
کودک امروز برخلاف کودک دهه شصت که تنها سرگرمی او برنامه کودک تلویزیون بود، به تبلت و اینستاگرام و ماهواره و تولیدهای روز جهان مانند آثار فانتزی تیم برتون و انیمیشنهای روز دسترسی دارد و نمیتوان به شعورش توهین کرد.
متاسفانه بنیاد سینمایی فارابی نیز در سالهای اخیر، به جای توجه به روانشناسی کودک و نیازهای نسل امروز، در حمایت از این سینما فقط روابط و رانت افراد را دیده و از طرفی مدیریت فرهنگی فارابی نیز در برابر هرنوع فانتزی و خلاقیت در هنر گارد گرفته که درنتیجه، نهتنها سینمای کودک ایران راهی به بازار جهانی ندارد، در داخل هم با قهر مردم مواجه است.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ عشق اقیانوس بیکرانی است که ساحل آن ازدواج است!
"گیجگاه" ساخته عادل تبریزی کمدی متفاوت این روزهای سینمای ایران بر پرده سینماها
ببینیم، بشوره، ببره!
#ستاره_سینما
🆔️ @setare30nama
🏴 به بهانه نهم اکتبر سالروز درگذشت چهگوارا/نگاهی به فیلم "چه"
فیلم دو بخشی "چه" ساخته استیون سودربرگ محصول ۲۰۰۸ اسپانیا، فرانسه و آمریکا به نقش "ارنستو چه گوارا" مارکسیست انقلابی آرژانتینی در انقلاب کوبا پرداخته و از دیدار چه گوارا با فیدل کاسترو در مکزیکوسیتی شروع میشود.
در این فیلم، بنیسیو دل تورو در نقش چهگوارا، دمیان بیچیر در نقش فیدل کاسترو، خودریگو سانتورو در نقش رائول کاسترو، ایفای نقش کردهاند.
این فیلم در نوامبر ۲۰۰۸ در آرژانتین اکران خود را آغاز کرد که به دلیل استقبال مردم، ترافیک خیابانهای بوینوس آیرس را قفل کرد. این فیلم در گیشه آمریکای شمالی در آن سال به فروشی بیش از چهل میلیون دلار دست یافت. این فیلم در فستیوالهایی همچون کن، نیویورک، تورنتو نیز به نمایش درآمد و با استقبال نسبی منتقدان همراه شد.
ارنستو "چه" گوارا، پزشک، چریک، دیپلمات و نظریهپرداز مارکسیست انقلابی، زاده آرژانتین در چهاردهم ژوئن ۱۹۲۸ و از افراد اصلی در انقلاب کوبا، در ۹ اکتبر ۱۹۶۷ بر اثر زخم گلوله، در سی و نه سالگی در بولیوی درگذشت.
او از مهمترین چهرهها در مبارزه با امپریالیست آمریکا بود.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🔺نظرات مثبت تماشاگران نسبت به فیلم "گیجگاه" در بخش نظرات سایت تهیه بلیت سینما
در "گیجگاه" به کارگردانی عادل تبریزی؛ حامد بهداد، باران کوثری، جمشید هاشمپور، فرهاد آئیش، سروش، صحت، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بهرنگ علوی، بیژن بنفشهخواه، مریم همتیان، حسن رضایی، رضا صفاییپور، ایفای نقش کردهاند.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🔴 رونق گیشه سینما با مدیریت علمی و حساب شده
در سال ۹۹ که در اوج رکود کرونایی و مدیریت آشفته اکران سینما در دولت قبل کل سینماهای کشور فقط ۹ میلیارد تومان فروختند و تنها ششصد هزار نفر به سینماها رفتند و سالنهای سینما یکی پس از دیگری درخواست تغییر کاربری میدادند، کمتر کسی فکر میکرد که امروز و درحالیکه نیمی از سال باقی مانده، سینماها بیش از پانصد میلیارد تومان بفروشند. حتی قبل از کرونا هم کل فروش سال ۹۷ سینماها از دویست و چهل میلیارد تومان فراتر نرفت.
این توسعه اقتصادی در کنار دلایل مختلف، مرهون مدیریت روحالله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی است. مدیری تحصیلکرده باسابقه فیلمسازی که با جذب حداکثری توانست فیلمهای بسیاری را با همکاری شورای پروانه نمایش به سلامت به اکران برساند و سپس با همکاری شورای صنفی نمایش با چیدمان و برنامهریزی درست در اکران، گیشه سینماهایی را نجات بدهد که روزگاری چشم امیدشان به پخش فوتبال بود!
همین یک قلم انتصاب روحالله سهرابی برای کارنامه خدمت محمد خزاعی و حبیب ایلبیگی بعنوان رییس سازمان سینمایی و معاون سازمان سینمایی به سینمای ایران کافی است.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🔴 ضعف روابط عمومی و اطلاعرسانی بلای جان جشنواره فیلم کودک
پس از دو سال وقفه، انتظار میرفت جشنواره فیلم کودک با برنامهریزی و سیاستگذاری بهتری برگزار شود. در کنار کیفیت پایین آثار حاضر در جشنواره، عدم همراهی چهرههای شناخته شده و موثر، عدم حضور فیلمسازان مطرح بینالمللی سینمای کودک، یکی از بزرگترین ضربه را جشنواره کودک امسال از بخش روابط عمومی خورده است. گویا مسئولان سیوپنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان یک جشنواره سینمایی را با جشنواره تلویزیونی اشتباه گرفتهاند و تمام تخممرغهای خود را در سبد صداوسیما گذاشتهاند و حتی در نشستهای به اصطلاح تخصصی سینما هم از خبرنگاران و مجریان نه چندان مطرح صداوسیما استفاده کردهاند. گویا هنوز در دهه شصت به سر میبرند و به غیر از رادیو و تلویزیون و تعدادی روزنامه کم تیراژ دولتی مدیوم دیگری را به عنوان رسانه آن هم در عصر ارتباطات و دیجیتال نمیشناسند!
شاید هم این ضعف ناشی از سابقه تلویزیونی دبیر جشنواره و مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی است که سینما را هم مانند مدیریت صداوسیما بینیاز از هرگونه پاسخگویی و همچنین تعامل با فضای مستقل رسانهای میداند.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ استقبال مسئولان سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد و هنرمندان از پیکر زندهیاد آتیلا پسیانی در بازگشت به میهن
بامداد روز چهارشنبه دکتر محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و جمعی از مدیران سازمان سینمایی و هنرمندان تئاتر و سینما با حضور در فرودگاه امام خمینی به استقبال پیکر آتیلا پسیانی رفتند. یزدان عشیری، اصغر فارسی، محمد چرمشیر، رضا کیانیان، منوچهر شاهسواری، شهرام گیلآبادی، پژمان بازغی، سحر دولتشاهی، مرضیه برومند، طناز طباطبایی، رامبد جوان، امیرجدیدی، آروند دشتآرا، احسان حاجیپور، علی دهکردی، حبیب رضایی، همایون اسعدیان، الهام کردا، امیرحسین دوانی، حمید پورآذری از جمله مدیران فرهنگی و هنرمندان حاضر در مراسم استقبال از پیکر آتیلا پسیانی بودند.
مراسم تشییع و بدرقه این هنرمند فقید تئاتر و سینمای ایران روز پنجشنبه بیستم مهرماه از ساعت ده صبح در مقابل تالار رودکی به سمت قطعه هنرمندان برگزار میشود.
#ستاره_سینما
🆔️ @setare30nama
📌در ادامه رکوردشکنی هفتگی؛
🎬 هتل در ۱۴ روز ۲۴ میلیاردی شد!
استقبال نیم میلیونی مخاطبان
فیلم سینمایی #هتل به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیهکنندگی محمد شایسته که از پنجم مهر اکران خود را در سینماهای کشور آغاز کرده و از شروع اکران با استقبال مخاطبان رکورد فروش افتتاحیه و همچنین پرفروشترین فیلم هفته اول اکران را با ۱۰ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان به نام خود کرده بود؛ در ادامه این مسیر در هفته دوم نیز از این رکودشکنی بینصیب نماند.
«هتل» توانست با ثبت فروش ١٣ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در ٧ روز دوم اکران و جمعا فروش ٢۴ میلیاردی با جذب ۵٠٨ هزار مخاطب، رکورد بیشترین فروش یک فیلم تا هفته دوم اکران در سینمای ایران را بشکند و از رقیبان خود در ثبت رکورد پیشی بگیرد.
پیشبینی میشود در هفتههای آتی نیز درصورت عدم تغییر در شرایط عمومی سینماها، کمدی تازه مسعود اطیابی بتواند با حفظ روند صعودی هفته به هفته خود ضمن ثبت رکوردهای تازه در فروش هفتگی، به پدیده جدید گیشه سینمای ایران تبدیل شود.
پژمان جمشیدی و محسن کیایی دو بازیگر اصلی این فیلم سینمایی هستند.
پخش «هتل» برعهده شایسته فیلم است.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🔴 تمام کاستیهای جشنواره و سینمای کودک را نباید به گردن زینالعابدین انداخت
در نقد و کار رسانه باید انصاف را رعایت کرد. تمام انتقادات وارده به جشنواره فیلم کودک و نوجوان و مشکلات سینمای کودک صحیح است اما این انتقادات در حال حاضر به مجید زینالعابدین مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره کودک وارد نیست. آقای زینالعابدین در دو ماه از عهدهدار شدن این سمتها فقط وارث برگزاری جشنواره کودک و مشکلات بنیاد فارابی شد و نمیتوان از یک مدیر بابت دههها نارسایی در یک ارگان، انتظار معجزه داشت. نه فیلمهای هوک و کاپیتان را مجید زینالعابدین تولید کرده نه شوراهای فارابی و مسئولان آن را منصوب کرده است. دو سال فرصت برای برنامهریزی جشنواره کودک و تولیدات آن به رفیق بازی گذشت و از الان فرصت است تا خاک آلوده بنیاد فارابی به رانت و حلقه باقیمانده از اصلاحطلبان و اعتدالیون در بخشهای مختلف آن توسط مدیرعامل جدید که اتفاقا حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد را هم دارد، شخم زده شود تا پایانی باشد بر رانتخواری در تصویب پروژهها و جایگزینی شایستگی با زد و بند تا به تبعیض و بیعدالتی در تولید پایان داده شود.
#ستاره_سینما
🆔️ @setare30nama
🔴 تفکیک جنسیتی کودکان دختر و پسر در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان؟
📌برخی خبرها از تفکیک جنسیتی کودکان در جشنواره فیلم کودک حکایت دارد!
براساس گزارشها و تصاویر رسیده، فیلمها را یک سانس برای پسرها و سانس بعد برای دخترها نمایش میدهند! در جلسه نقد فیلمها هم یا باید همه کودکان دختر باشند یا پسر!
درحالی تفکیک جنسیتی از سوی مسئولان برگزاری این جشنواره وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد به کودکان رسیده که حتی طبق شرع، سن تکلیف دختران تکمیل ۹ سالگی و پسران ۱۵ سالگی است. اگر اخبار رسیده صحت داشته باشد، مدیران بنیاد فارابی که برگزاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان را برعهده دارند، دچار خوداجتهادی شدهاند!
نقل است که در رابطه با تفکیک جنسیتی حتی در دانشگاهها هم بنیانگذار جمهوری اسلامی مخالف بودهاند.
«آیتالله خامنهای که رییس جمهور وقت و خطیب نماز جمعه تهران بودند جمعه همان هفته ضمن خطبههای نماز جمعه اعلام کردند که در یکی از دانشگاهها چنین قصدی بوده و حضرت امام با آن موافق نبودهاند و به همین دلیل موضوع منتفی شده
است.»
هنوز مسئولان سینمایی وزارت ارشاد واکنشی به این خبر نشان ندادهاند.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🏛 وضعیت سینما در غزه
قدیمیترین سینمای غزه، سینما «سامر» است که در ۱۹۴۴ افتتاح اما در دهه ۱۹۶۰ میلادی تعطیل شد. بسیاری از هنرمندان مطرح مصری و لبنانی آن زمان مانند جرج وسوف برای شرکت در فستیوالها در این سینما حضور یافتهاند.
در دهه ۱۹۶۰، سینماهای دیگر در غزه ساخته شد، مانند: النصر، النهضه، عامر، الشاطی، السلام، الجلاء، صابرین، الحریه و رفح. بسیاری از فیلمهای وسترن، عربی و هندی تحت نظارت مصر در سینماها به نمایش درآمدند که با اشغال فلسطین این روند در سال ۱۹۶۷ پایان یافت.
حمله صهیونیستها منجر به تعطیلی تمام سینماهای غزه در انتفاضه اول فلسطین در سال ۱۹۸۷ میلادی شد.
پس از انتفاضه اول برخی سینماها مرمت و بازگشایی شد اما در ۱۹۹۶ به دلیل درگیریهای سیاسی دوباره تعطیل شدند.
از جمله مهمترین دلایل بسته شدن سینماها در نوار غزه را میتوان درگیری حزبی، اشغالگری صهیونیستها، اعمال مقررات منع آمد و شد در نوار غزه و هدف قرار دادن سینماها توسط هواپیماهای اشغالگران دانست.
در سالهای اخیر در برخی برجهای جدید غزه سالنهای کوچک سینما احداث شده بود که با بمبارانهای اخیر رژیم اشغالکر قدس، تخریب شدند.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🔴 کیفیت پایین جشنواره فیلم کودک صدای داور آن را هم درآورد!
📌باندبازی باقیماندگان اصلاحات و اعتدال در بنیاد سینمایی فارابی و اختصاص بودجه به رفقای بیاستعداد و رد درخواست حمایت فیلمسازان بیپشتوانه، کیفیت فیلمهای جشنواره کودک را به جایی رسانده که داور جشنواره هم مانده چه چیزی را داوری کند!
📌امرالله احمدجو به روزنامه جوان گفت: در زمینه سینمای کودک ضعیف عمل کردهایم تا جایی که حتی میتوان گفت که دستمان خالی است.
📌متأسفانه تولیدات بهدردبخور سینمای کودک گاهی اوقات در حد صفر است و تقریبا هیچ فیلمی برای کودک ساخته نمیشود!
📌انتظارمان از افرادی که بودجه دولتی میگیرند آن است که اگر نمیخواهند در زمینه دنیای کودک مطالعه کند، لااقل در حداقلترین سطح ممکن و کف آن کودکی خودشان را یادشان باشد و از آن استفاده کنند.
📌آسانترین کار این است که یک نگاه سرسری خیلی سطحی به دست بیگانگان داشته باشیم و تقلید خام کنیم ولی متاسفانه همین کار را هم نمیکنند.
🔺ستاره سینما: تا زمانی که مسعود احمدیان، مجید رضابالا، هادی نائیجی، رسول صدرعاملی، در دولتهای مختلف تصمیمگیران فارابی هستند، وضع به همین منوال است!
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🔺بالا: تصاویری از اختتامیه جشنواره فیلم کودک جیفونی مهمترین فستیوال سینمای کودک جهان در سالرنو ایتالیا
🔻پایین: تصاویری از اختتامیه سیوپنجمین جشنواره فیلم کودک اصفهان مهمترین فستیوال سینمای کودک ایران
به نظر شما کودکان از کدام استقبال میکنند و کدام منطبق با روحیه کودک است؟
فیلمسازان مطرح بینالمللی سینمای کودک چطور؟
پاسخ خود را به نشانی: تهران، خیابان سی تیر، بنیاد سینمایی فارابی، دفتر مدیرعامل آقای مجید زینالعابدین یا معاونت فرهنگی، آقای مسعود احمدیان ارسال نمایید!
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🎬 هتل در پانزده روز، سی میلیاردی شد!
"هتل" را باید رکوردشکن تازه سینمای ایران قلمداد کرد. این فیلم به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیهکنندگی محمد شایسته درحالیکه تنها پانزده روز از اکران آن میگذرد، از فروش سی میلیارد تومان عبور کرد.
در این کمدی؛ پژمان جمشیدی، محسن کیایی، ریما رامینفر، مهلقا باقری، غلامرضا نیکخواه، صدف اسپهبدی، ترکیب بازیگران را تشکیل دادهاند که با این میزان فروش و استقبال مردم، یک ترکیب برنده است!
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🔴 "هوک" و "ریگی" را بنیاد سینمایی فارابی هم گردن نگرفت!
📌از فساد تا سومدیریت و عدم شناخت و نفوذی بودن شائبههای مطرح درباره پروژههای حمایتی سینما
بطور معمول در جشنوارههای دولتی که زیرنظر سازمان سینمایی وزارت ارشاد برگزار میشود، بیشتر جوایز به مزخرفات تولید زیرمجموعههای وزارت ارشاد مانند بنیاد سینمایی فارابی اهدا میشود اما کیفیت "هوک" ساخته حسین ریگی به قدری پایین بود که بنیاد سینمایی فارابی ارگان تولید کننده این فیلم که برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان را هم برعهده داشت حتی نتوانست اهدای جایزه در جشنواره کودک به این فیلم مزخرف را هم گردن بگیرد!
سال گذشته که به تحریک ضدانقلاب خارجنشین بسیاری با هدف ضربه زدن به سینمای ایران حاضر به دادن فیلم خود به جشنواره فجر نشدند، "هوک" از فرصت استفاده کرد و در جشنواره فیلم فجر حاضر شد، امسال هم بنیاد سینمایی فارابی در غفلت و انفعال کامل، تولید خاصی در سینمای کودک نداشت و باز تماشاگران جشنواره کودک و نوجوان برای خالی نماندن عریضه برگزارکنندگان، مجبور به تحمل "هوک" شدند!
اما سوال اینجاست، وقتی "لیپار" فیلم اول حسین ریگی که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شد، کار ضعیفی درمیآید و سرانجام به جای اکران از پخش شبکه ماهوارهای "امبیسی پرشیا" سردرمیآورد، چرا فارابی دوباره به این کارگردان پروژهای به نام هوک را میدهد که از فیلم اول هم ضعیفتر میشود؟ و حال نیز خبر رسیده فیلم سوم این کارگردان نورسیده و مورد حمایت دولتی به نام "میرو" هم قرار است با حمایت دولتی ساخته شود.
سرمایهگذاری چندباره نهادهای فرهنگی سینمای جمهوری اسلامی روی یک فیلمساز با کارنامه ضعیف از یک طرف و رد درخواست حمایت فیلمسازان مستقل و بیپشتوانه به دلایل واهی از طرف دیگر، تبعیض آشکاری است که به خصوص در سالهای اخیر در بنیاد سینمایی فارابی در حال نهادینه شدن است.
وقتی نهادی با نتیجه ضعیف دوباره از یک فیلمساز حمایت میکند و کارهای دیگران را به بهانههای واهی رد و در مسیر حمایتشان سنگاندازی میکند، تنها شائبه سه گزینه در ذهن فعالان سینما تقویت میشود:
یک- فساد آن نهاد و زد و بند و ذینفع بودن تصمیمگیران آن در اختصاص پروژهها.
دو- بیسوادی محض و عدم شناخت و فقدان دانش تصمیمگیران آن نسبت به هنر و سینما و در نتیجه سومدیریت.
سه- جریان نفاق و نفوذی بودن برخی تصمیمگیران آن نهاد در جهت ناکارآمد نشان دادن مدیریت سینمای جمهوری اسلامی و تلاش برای ایحاد نارضایتی در میان هنرمندان و تشدید شکاف بین سینماگران و حاکمیت و مخالفتراشی برای نظام.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🔴 پیشنهاد به زن شوهردار دستپخت جدید مهدویان و ساترا در زخمکاری!
📌وقتی کارگردان نقشی ایفا میکند با ماهیت حسین گیل و جلالِ فیلمفارسی!
زمانی که زعامت نمایشخانگی برخلاف آییننامه پروانه نمایش و قانون از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته و به نهاد خلقالساعه ساترا صداوسیما سپرده شد، حامیان این تصمیم، دلیل آن را محتوای مخرب سریالهای خانگی اعلام کردند، اما حال کار به جایی رسیده که در فصل دوم سریال زخمکاری، محمدحسین مهدویان کارگردان سابق آثار ارزشی و ارگانی آن، نقشی را بازی میکند که در آن به زن شوهردار پیله میکند! چند قدم تا اتاق خواب مانده؟ ساترا باید توضیح دهد!
علاوه بر مشکل محتوایی این سکانس، حضور مهدویان بهعنوان بازیگر هم توی ذوق میزند، از گفتن دیالوگها روی دور تند که لابد برای فرار از لهجه و پوشاندن آن است، تا استایل و شکم در آفساید و بازی ضعیف حتی ضعیفتر از هنرپیشه افغان که پشت فرمان "بیامدابلیو" مینشیند و میخواهد نقش مافیا ایفا کند و مهران غفوریان با همان بیان بهروز پیرپکاجکی سریال زیر آسمان شهر و کامبیز دیرباز با گریم مبتدیانه در نقش پدرخوانده!
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🔴 ورودی محوطه موزه سینما هم عوارضی شد!
📌صد هزار تومان برای عبور از گیت!
اگر اخیرا به موزه سینما رفته باشید با کار گذاشتن گیتهایی در ورودی محوطه مواجه شدهاید که برای عبور از آن باید صد هزار تومان بپردازید!
دریافت این مبلغ درحالی است که اگر بازدید کنندهای قصد تماشای تالار موزه را داشته باشد، بلیت موزه را میخرد، اگر مراجعه کننده مخاطب سینما باشد، بلیت فیلمهای روی پرده را میخرد و اگر مشتری کتابفروشیها یا کافههای داخل محوطه موزه سینما باشد، بر اساس خرید خود هزینه لازم را میپردازد، اما این صد هزار تومان ورودی محوطه نوبر است!
مانند اینکه شهرداری تهران همزمان بودجه عمومی داشته باشد اما بابت ورود به پارکها هم از مردم پول دریافت کند!
در دولت اعتدال هم که به انواع انتقادها اعم از حاکم شدن نظام سرمایهداری در سینما و کاخ نشینی و... مزین شده بود، بابت ورود به محوطه موزه سینما از مردم پول زور نمیگرفتند!
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama
🎼 تقویم هنری/به یاد مرحوم "مرتضی حنانه" آهنگساز فقید
🗓 زادروز: یازدهم اسفند ۱۳۰۱
وفات: بیست و چهارم مهر ۱۳۶۸
📌تحصیلات: دانشآموخته هنرستان ملی موسیقی و انستیتوی موسیقی واتیکان ایتالیا
از جمله آثاری که مرحوم حنانه ساخت موسیقی را برعهده داشته میتوان به؛ فیلمهای سینمایی عروس دجله، بهلول، ساحل انتظار، تپههای مارلیک، لذت گناه، عروس دریا، الماس سی و سه، پل، کاکو، پهلوان مفرد، سهقاپ، فرار از تله، باباشمل، راز درخت سنجد، قصاص، جهنم + من، قلندر، خونبارش، تشریفات، مردی که موش شد، تیرباران، جعفرخان از فرنگ برگشته و مجموعه تلویزیونی هزاردستان اشاره نمود.
زندهیاد مرتضی حنانه سابقه فعالیت مطبوعاتی نیز داشت و از پایهگذاران نشریه فرهنگی "خروس جنگی" بود.
نخستین فعالیت مرحوم حنانه پس از انقلاب، ساخت موسیقی فیلم "خونبارش" به تهیهکنندگی رسول صدرعاملی و کارگردانی امیر قویدل بود. فیلمی بسیار ضعیف و شعارگونه اما با موسیقی تاثیرگذار که آهنگسازی اثر بر کیفیت فیلم غلبه داشت.
#ستاره_سینما
🆔 @setare30nama