eitaa logo
سید علیرضا نقیب پور
203 دنبال‌کننده
267 عکس
155 ویدیو
11 فایل
طلبه ام؛ کارم درس و تدریس و پژوهش. می نویسم و می خوانم و می دانم برای رشد و تعالی باید خواند باید نوشت "عدالت" دغدغه من است که اگر نباشد نه اخلاق می ماند نه فرهنگ... ارتباط با من @s_ali_reza
مشاهده در ایتا
دانلود
14031013_ توصیه به والدین در تربیت کودک و نوجوان (۲).mp3
3.01M
چندروز قبل، یکی از حضار سوالی پرسید درباره چگونگی تربیت در این زمانه که رسانه‌‌های جذاب فراوانی در کار است (اینجا) محور پاسخ این بود که والدین باید با فرزندشان رفیق باشند و ... امروز پرسید اگر به هر دلیلی والدین آن رابطه صمیمی را با فرزند نوجوانشان نداشته‌اند چه باید کرد؟
🔶شهید صدر ره : 🔰فقه افقی و عمودی آیا می دانید وقتی در حال استخراج نظام اقتصادی اسلام از فقه اسلامی بودم، چقدر احساس مشقت کردم و چقدر این کار سخت بود؟ وقتی شروع به این کار کردم احساس کردم فقه اسلامی نیازمند توسعه افقی است و خلاهای بسیار زیادی وجود دارد که فقها به دلیل پیروی از همان روش فقهی موروثی معینی که هیچ کم و زیاد نشده آنها را پر نکرده اند و امروز باید این خلاها را که به خاطر تبعیت فقها از روش ثابت سنتی به جا مانده اند به صورت و روشی فقهی، پر کرد. البته پر کردن فقهی این خلاها کار بسیار دشواری است؛ چون این خلاها مناطق جدیدی هستند که باید با فکری فقهی پر شوند؛ زمین های بکری هستند که پژوهشگر فقهی برای اولین بار به آنها قدم میگذارد و آنها را کشف میکند و این، سختی و حساسیت کار را چند برابر میکند و ایجاب میکند که ذهن فقهی بسیار دقیقی به آن بپردازد. شخص یا اشخاصی میتوانند کار توسعه افقی فقه را به انجام برسانند که در بالاترین حد از رشد و پیشرفت فکری باشند و در امتداد عمودی فقه به اوج رسیده باشند. فقط این افراد که در رشد فکری در بالاترین سطح هستند و در سیر عمودی فقه به اوج رسیده اند، میتوانند در طول زمان فقه را به صورت افقی گسترش بدهند و این توسعه افقی در همان سطح عالی از عمق و دقت موجود در پیشرفت عمودی انجام گیرد و همان ضمانت هایی را داشته باشد که فقه در دایره سنتی خود از آنها برخوردار است. برادران! اگر نوشته های نویسندگان مصری را که می خواهند بدون تعمق در نظریه اسلام برای حفظ و دفاع از اسلام کاری بکنند یا آن را به جهان بشناسانند میخواندید؛ اگر نمونه هایی از تلاشهای آنان را برای توسعه افقی و پیشرفت کمی فقه می دیدید حتماً حس می کردید که این اقدامات چقدر سست و کم بنیه است و می فهمیدید که علت این سستی این است که رشد اینها در بعد عمودی فقه به آن اندازه نبوده است که توان توسعه افقی در فرایند فقهی را به آنها بدهد. (حوزه و بایسته‌ها، ص ۴۹ و ۵۰)
جامع الاحادیث بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۳۵، ص ۴۵ پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) >امیرالمؤمنین (علیه السلام) >امام باقر (علیه السلام) مع، [معاني الأخبار] ، اَلطَّالَقَانِيُّ عَنِ اَلْجَلُودِيِّ عَنِ اَلْمُغِيرَةِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ رَجَاءِ بْنِ سَلَمَةَ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ اَلْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: خَطَبَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِالْكُوفَةِ - بَعْدَ مُنْصَرَفِهِ مِنَ اَلنَّهْرَوَانِ وَ بَلَغَهُ أَنَّ مُعَاوِيَةَ يَسُبُّهُ وَ يَلْعَنُهُ وَ يَقْتُلُ أَصْحَابَهُ فَقَامَ خَطِيباً فَحَمِدَ اَللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ وَ صَلَّى عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ ذَكَرَ مَا أَنْعَمَ اَللَّهُ عَلَى نَبِيِّهِ وَ عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ لَوْ لاَ آيَةٌ فِي كِتَابِ اَللَّهِ مَا ذَكَرْتُ مَا أَنَا ذَاكِرُهُ فِي مَقَامِي هَذَا يَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ أَمّٰا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ اَللَّهُمَّ لَكَ اَلْحَمْدُ عَلَى نِعَمِكَ اَلَّتِي لاَ تُحْصَى وَ فَضْلِكَ اَلَّذِي لاَ يُنْسَى يَا أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّهُ بَلَغَنِي مَا بَلَغَنِي وَ إِنِّي أَرَانِي قَدِ اِقْتَرَبَ أَجَلِي وَ كَأَنِّي بِكُمْ وَ قَدْ جَهِلْتُمْ أَمْرِي وَ أَنَا تَارِكٌ فِيكُمْ مَا تَرَكَهُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ - كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي وَ هِيَ عِتْرَةُ اَلْهَادِي إِلَى اَلنَّجَاةِ خَاتَمِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ سَيِّدِ اَلنُّجَبَاءِ وَ اَلنَّبِيِّ اَلْمُصْطَفَى يَا أَيُّهَا اَلنَّاسُ لَعَلَّكُمْ لاَ تَسْمَعُونَ قَائِلاً يَقُولُ مِثْلَ قَوْلِي بَعْدِي إِلاَّ مُفْتَرٍ وَ أَنَا أَخُو رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اِبْنُ عَمِّهِ وَ سَيْفُ نَقِمَتِهِ وَ عِمَادُ نُصْرَتِهِ وَ بَأْسُهُ وَ شِدَّتُهُ أَنَا رَحَى جَهَنَّمَ اَلدَّائِرَةُ وَ أَضْرَاسُهَا اَلطَّاحِنَةُ أَنَا مُوتِمُ اَلْبَنِينَ وَ اَلْبَنَاتِ أَنَا قَابِضُ اَلْأَرْوَاحِ وَ بَأْسُ اَللَّهِ اَلَّذِي لاَ يَرُدُّهُ عَنِ اَلْقَوْمِ اَلْمُجْرِمِينَ أَنَا مُجَدِّلُ اَلْأَبْطَالِ وَ قَاتِلُ اَلْفُرْسَانِ وَ مُبِيدُ مَنْ كَفَرَ بِالرَّحْمَنِ وَ صِهْرُ خَيْرِ اَلْأَنَامِ أَنَا سَيِّدُ اَلْأَوْصِيَاءِ وَ وَصِيُّ خَيْرِ اَلْأَنْبِيَاءِ أَنَا بَابُ مَدِينَةِ اَلْعِلْمِ وَ خَازِنُ عِلْمِ رَسُولِ اَللَّهِ وَ وَارِثُهُ وَ أَنَا زَوْجُ اَلْبَتُولِ سَيِّدَةِ نِسَاءِ اَلْعَالَمِينَ فَاطِمَةَ اَلتَّقِيَّةِ اَلزَّكِيَّةِ اَلْبَرَّةِ اَلْمَهْدِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِ اَللَّهِ وَ خَيْرِ بَنَاتِهِ وَ سُلاَلَتِهِ وَ رَيْحَانَةِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سِبْطَاهُ خَيْرُ اَلْأَسْبَاطِ وَ وَلَدَايَ خَيْرُ اَلْأَوْلاَدِ هَلْ أَحَدٌ يُنْكِرُ مَا أَقُول أَيْنَ مُسْلِمُو أَهْلِ اَلْكِتَابِ أَنَا اِسْمِي فِي اَلْإِنْجِيلِ إِلْيَا وَ فِي اَلتَّوْرَاةِ بريء وَ فِي اَلزَّبُورِ أري وَ عِنْدَ اَلْهِنْدِ كبكر وَ عِنْدَ اَلرُّومِ بطريسا وَ عِنْدَ اَلْفُرْسِ حَبْتَرٌ وَ عِنْدَ اَلتُّرْكِ بثير وَ عِنْدَ اَلزِّنْجِ حيتر وَ عِنْدَ اَلْكَهَنَةَ بويء وَ عِنْدَ اَلْحَبَشَةِ بثريك وَ عِنْدَ أُمِّي حَيْدَرَةُ وَ عِنْدَ ظِئْرِي مَيْمُونٌ وَ عِنْدَ اَلْعَرَبِ عَلِيٌّ وَ عِنْدَ اَلْأَرْمَنِ فريق وَ عِنْدَ أَبِي ظَهِير أَلاَ وَ إِنِّي مَخْصُوصٌ فِي اَلْقُرْآنِ بِأَسْمَاءٍ اِحْذَرُوا أَنْ تَغْلِبُوا عَلَيْهَا فَتَضِلُّوا فِي دِينِكُمْ يَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اَللَّهَ مَعَ اَلصَّادِقِينَ أَنَا ذَلِكَ اَلصَّادِقُ وَ أَنَا اَلْمُؤَذِّنُ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ - فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَنْ لَعْنَةُ اَللّٰهِ عَلَى اَلظّٰالِمِينَ أَنَا ذَلِكَ اَلْمُؤَذِّن وَ قَالَ: وَ أَذٰانٌ مِنَ اَللّٰهِ وَ رَسُولِهِ فَأَنَا ذَلِكَ اَلْأَذَانُ وَ أَنَا اَلْمُحْسِنُ يَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: إِنَّ اَللّٰهَ لَمَعَ اَلْمُحْسِنِينَ وَ أَنَا ذُو اَلْقَلْبِ فَيَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ - إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَذِكْرىٰ لِمَنْ كٰانَ لَهُ قَلْبٌ وَ أَنَا اَلذَّاكِرُ يَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ - اَلَّذِينَ يَذْكُرُونَ اَللّٰهَ قِيٰاماً وَ قُعُوداً وَ عَلىٰ جُنُوبِهِمْ وَ نَحْنُ أَصْحٰابُ اَلْأَعْرٰافِ أَنَا وَ عَمِّي وَ أَخِي وَ اِبْنُ عَمِّي وَ اَللَّهِ فَالِقِ اَلْحَبِّ وَ اَلنَّوَى لاَ يَلِجُ اَلنَّارَ لَنَا مُحِبٌّ وَ لاَ يَدْخُلُ اَلْجَنَّةَ لَنَا مُبْغِضٌ يَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ عَلَى اَلْأَعْرٰافِ رِجٰالٌ يَعْرِفُونَ كُلا
ًّ بِسِيمٰاهُمْ وَ أَنَا اَلصِّهْرُ يَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ - وَ هُوَ اَلَّذِي خَلَقَ مِنَ اَلْمٰاءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً وَ أَنَا اَلْأُذُنُ اَلْوَاعِيَةُ يَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ - وَ تَعِيَهٰا أُذُنٌ وٰاعِيَةٌ وَ أَنَا اَلسَّلَمُ لِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ - وَ رَجُلاً سَلَماً لِرَجُلٍ وَ مِنْ وُلْدِي مَهْدِيُّ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ أَلاَ وَ قَدْ جُعِلْتُ مِحْنَتَكُمْ بِبُغْضِي يُعْرَفُ اَلْمُنَافِقُونَ وَ بِمَحَبَّتِي اِمْتَحَنَ اَللَّهُ اَلْمُؤْمِنِينَ هَذَا عَهْدُ اَلنَّبِيِّ اَلْأُمِّيِّ إِلَيَّ أَنَّهُ لاَ يُحِبُّكَ إِلاَّ مُؤْمِنٌ وَ لاَ يُبْغِضُكَ إِلاَّ مُنَافِقٌ وَ أَنَا صَاحِبُ لِوَاءِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ وَ رَسُولُ اَللَّهِ فَرَطِي وَ أَنَا فَرَطُ شِيعَتِي وَ اَللَّهُ لاَ عَطِشَ مُحِبِّي وَ لاَ خَافَ وَلِيِّي أَنَا وَلِيُّ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَللَّهُ وَلِيِّي حَسْبُ مُحِبِّي أَنْ يُحِبُّوا مَا أَحَبَّ اَللَّهُ وَ حَسْبُ مُبْغِضِي أَنْ يُبْغِضُوا مَا أَحَبَّ اَللَّهُ أَلاَ وَ إِنَّهُ بَلَغَنِي أَنَّ مُعَاوِيَةَ سَبَّنِي وَ لَعَنَنِي اَللَّهُمَّ اُشْدُدْ وَطْأَتَكَ عَلَيْهِ وَ أَنْزِلِ اَللَّعْنَةَ عَلَى اَلْمُسْتَحِقِّ آمِينَ رَبَّ اَلْعَالَمِينَ رَبَّ إِسْمَاعِيلَ وَ بَاعِثَ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ ثُمَّ نَزَلَ عَنْ أَعْوَادِهِ فَمَا عَادَ إِلَيْهَا حَتَّى قَتَلَهُ اِبْنُ مُلْجَمٍ لَعَنَهُ اَللَّهُ قَالَ جَابِرٌ سَنَأْتِي عَلَى تَأْوِيلِ مَا ذَكَرْنَا مِنْ أَسْمَائِهِ أَمَّا قَوْلُهُ أَنَا اِسْمِي فِي اَلْإِنْجِيلِ إِلْيَا فَهُوَ عَلِيٌّ بِلِسَانِ اَلْعَرَبِ وَ فِي اَلتَّوْرَاةِ بريء قَالَ بَرِيءٌ مِنَ اَلشِّرْكِ وَ عِنْدَ اَلْكَهَنَةَ بوىء فَهُوَ مَنْ تَبَوَّأَ مَكَاناً وَ بَوَّأَ غَيْرَهُ مَكَاناً وَ هُوَ اَلَّذِي يُبَوِّئُ اَلْحَقَّ مَنَازِلَهُ وَ يُبْطِلُ اَلْبَاطِلَ وَ يُفْسِدُهُ وَ فِي اَلزَّبُورِ أري وَ هُوَ اَلسَّبُعُ اَلَّذِي يَدُقُّ اَلْعَظْمَ وَ يَفْرِسُ اَللَّحْمَ وَ عِنْدَ اَلْهِنْدِ كبكر قَالَ يَقْرَءُونَ فِي كُتُبٍ عِنْدَهُمْ فِيهَا ذِكْرُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ ذُكِرَ فِيهَا أَنَّ نَاصِرَهُ كبكر وَ هُوَ اَلَّذِي إِذَا أَرَادَ شَيْئاً لَجَّ فِيهِ فَلَمْ يُفَارِقْهُ حَتَّى يَبْلُغَهُ وَ عِنْدَ اَلرُّومِ بطريسا قَالَ هُوَ مُخْتَلِسُ اَلْأَرْوَاحِ وَ عِنْدَ اَلْفُرْسِ حبتر وَ هُوَ اَلْبَازِي اَلَّذِي يَصْطَادُ وَ عِنْدَ اَلتُّرْكِ بثير قَالَ هُوَ اَلنَّمِرُ اَلَّذِي إِذَا وَضَعَ مِخْلَبَهُ فِي شَيْءٍ هَتَكَهُ وَ عِنْدَ اَلزِّنْجِ حيتر قَالَ هُوَ اَلَّذِي يَقْطَعُ اَلْأَوْصَالَ وَ عِنْدَ اَلْحَبَشَةِ بثريك قَالَ هُوَ اَلْمُدَمِّرُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ أَتَى عَلَيْهِ وَ عِنْدَ أُمِّي حَيْدَرَةُ قَالَ هُوَ اَلْحَازِمُ اَلرَّأْيِ اَلْخَيْرُ اَلنِّقَابُ اَلنَّظَّارُ فِي دَقَائِقِ اَلْأَشْيَاءِ وَ عِنْدَ ظِئْرِي مَيْمُونٌ قَالَ جَابِرٌ أَخْبَرَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ كَانَتْ ظِئْرُ عَلِيٍِّّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اَلَّتِي أَرْضَعَتْهُ اِمْرَأَةً مِنْ بَنِي هِلاَلٍ خَلَّفَتْهُ فِي خِبَائِهَا وَ مَعَهُ أَخٌ لَهُ مِنَ اَلرَّضَاعَةِ وَ كَانَ أَكْبَرَ مِنْهُ سِنّاً بِسَنَةٍ إِلاَّ أَيَّاماً وَ كَانَ عِنْدَ اَلْخِبَاءِ قَلِيبٌ فَمَرَّ اَلصَّبِيُّ نَحْوَ اَلْقَلِيبِ وَ نَكَسَ رَأْسَهُ فِيهِ فَحَبَا عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ خَلْفَهُ فَتَعَلَّقَتْ رِجْلُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِطُنُبِ اَلْخَيْمَةِ فَجَرَّ اَلْحَبْلَ حَتَّى أَتَى عَلَى أَخِيهِ فَتَعَلَّقَ بِفَرْدِ قَدَمَيْهِ وَ فَرْدِ يَدَيْهِ أَمَّا اَلْيَدُ فَفِي فِيهِ وَ أَمَّا اَلرِّجْلُ فَفِي يَدِهِ فَجَاءَتْهُ أُمُّهُ فَأَدْرَكَتْهُ فَنَادَتْ يَا لَلْحَيِّ يَا لَلْحَيِّ يَا لَلْحَيِّ مِنْ غُلاَمٍ مَيْمُونٍ أَمْسَكَ عَلَى وَلَدِي فَأَخَذُوا اَلطِّفْلَ مِنْ عِنْدِ رَأْسِ اَلْقَلِيبِ وَ هُمْ يَعْجَبُونَ مِنْ قُوَّتِهِ عَلَى صِبَاهُ وَ لِتَعَلُّقِ رِجْلِهِ بِالطُّنُبِ وَ لِجَرِّهِ اَلطِّفْلَ حَتَّى أَدْرَكُوهُ فَسَمَّتْهُ أُمُّهُ مَيْمُوناً أَيْ مُبَارَكاً فَكَانَ اَلْغُلاَمُ فِي بَنِي هِلاَلٍ يُعْرَفُ بِمُعَلَّقِ مَيْمُونٍ وَ وُلْدُهُ إِلَى اَلْيَوْمِ وَ عِنْدَ اَلْأَرْمَنِ فَرِيقٌ قَالَ اَلْفَرِيقُ اَلْجَسُورُ اَلَّذِي يَهَابُهُ اَلنَّاسُ وَ عِنْدَ أَبِي ظَهِيرٌ قَالَ كَانَ أَبُوهُ يَجْمَعُ وُلْدَهُ وَ وُلْدَ إِخْوَتِهِ ثُمَّ يَأْمُرُهُمْ بِالصِّرَاعِ وَ ذَلِكَ خُلُقٌ فِي اَلْعَرَبِ فَكَانَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَحْسِرُ عَنْ سَا
عِدَيْنِ لَهُ غَلِيظَيْنِ قَصِيرَيْنِ وَ هُوَ طِفْلٌ ثُمَّ يُصَارِعُ كِبَارَ إِخْوَتِهِ وَ صِغَارَهُمْ وَ كِبَارَ بَنِي عَمِّهِ وَ صِغَارَهُمْ فَيَصْرَعُهُمْ فَيَقُولُ أَبُوهُ ظَهَرَ عَلِيٌّ فَسَمَّاهُ ظَهِيراً وَ عِنْدَ اَلْعَرَبِ عَلِيٌّ قَالَ جَابِرٌ اِخْتَلَفَ اَلنَّاسُ مِنْ أَهْلِ اَلْمَعْرِفَةِ لِمَ سُمِّيَ عَلِيٌّ عَلِيّاً فَقَالَتْ طَائِفَةٌ لَمْ يُسَمَّ أَحَدٌ مِنْ وُلْدِ آدَمَ قَبْلَهُ بِهَذَا اَلاِسْمِ فِي اَلْعَرَبِ وَ لاَ فِي اَلْعَجَمِ إِلاَّ أَنْ يَكُونَ اَلرَّجُلُ مِنَ اَلْعَرَبِ يَقُولُ اِبْنِي هَذَا عَلِيٌّ يُرِيدُ بِهِ مِنَ اَلْعُلُوِّ لاَ أَنَّهُ اِسْمُهُ وَ إِنَّمَا تُسَمَّى اَلنَّاسُ بِهِ بَعْدَهُ وَ فِي وَقْتِهِ وَ قَالَتْ طَائِفَةٌ سُمِّيَ عَلِيٌّ عَلِيّاً لِعُلُوِّهِ عَلَى كُلِّ مَنْ بَارَزَهُ وَ قَالَتْ طَائِفَةٌ سُمِّيَ عَلِيٌّ عَلِيّاً لِأَنَّ دَارَهُ فِي اَلْجِنَانِ تَعْلُو حَتَّى تُحَاذِيَ مَنَازِلَ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ لَيْسَ نَبِيٌّ يَعْلُو مَنْزِلُهُ مَنْزِلَ عَلِيٍِّّ وَ قَالَتْ طَائِفَةٌ سُمِّيَ عَلِيٌّ عَلِيّاً لِأَنَّهُ عَلاَ عَلَى ظَهْرِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِقَدَمَيْهِ طَاعَةً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ يَعْلُ أَحَدٌ عَلَى ظَهْرِ نَبِيٍّ غَيْرُهُ عِنْدَ حَطِّ اَلْأَصْنَامِ مِنْ سَطْحِ اَلْكَعْبَةِ وَ قَالَتْ طَائِفَةٌ وَ إِنَّمَا سُمِّيَ عَلِيّاً لِأَنَّهُ زُوِّجَ فِي أَعْلَى اَلسَّمَاوَاتِ وَ لَمْ يُزَوَّجْ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي ذَلِكَ اَلْمَوْضِعِ غَيْرُهُ وَ قَالَتْ طَائِفَةٌ إِنَّمَا سُمِّيَ عَلِيٌّ عَلِيّاً لِأَنَّهُ كَانَ أَعْلَى اَلنَّاسِ عِلْماً بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ . ع، [علل الشرائع] ، بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ عَنْ قَوْلِهِ: اِخْتَلَفَ اَلنَّاسُ إِلَى آخِرِ اَلْخَبَرِ. https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/240128 دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
. آمـــــد که بگیرد ز علـی نقطه‌ی ضعفـی بیچاره ندانست که علـی نقطه ندارد... میلاد بهتـرین پـدر عالم مبارک😍✨ .عیدتون مبارک
سید علیرضا نقیب پور
گوشه ای از اعتکاف نسل آلفا!!
🔻درد دل . 🔸گاهی دلم برای نسل نوجوان ایرانی می‌سوزد؛ نسلی که پیش از آنکه خود و جهان را بشناسد، ناچار است انگ‌ها و برچسب‌هایی را که دیگران برایش ساخته‌اند، تحمل کند. از نسل زد و آلفا گرفته تا ده‌ها عنوان دیگر که از هر سو به گوشش می‌رسد. 🔻چند روز پیش فیلم‌های اعتکاف دانش‌آموزی را تماشا می‌کردم؛ فضایی سرشار از صفا و ایمان، همان‌گونه که در نسل‌های گذشته این ملت دیده‌ایم. اما چند روز قبل‌تر، مستندی دیگر دیدم که روی دیگری از زندگی برخی نوجوانان ایرانی را به تصویر می‌کشید؛ نوجوانانی که مرزهای ناشناخته‌ای از انحراف و سقوط را تجربه می‌کنند. در آن مستند، نویسنده سعی داشت بگوید نسل امروز متفاوت است و باید ابتدا او را درک کرد و سپس از نقاط مشترک برای گفتگو بهره برد. 🔻همیشه با مغالطه تعمیم‌گرایی مشکل داشته‌ام. نسل نوجوان امروز نه آن هزاران نفری است که با ایمان و اخلاص در مساجد کشور اعتکاف می‌کنند، و نه آن گروه نه چندان کوچکی که با تجربه‌ی بنفیت، مصرف مواد، خودکشی، روابط آزاد و ازدواج سفید، به زعم خود هنوز "زندگی" را نیافته‌اند. 🔻این قضاوت بی‌رحمانه درباره‌ی یک نسل، از آنجا نشأت می‌گیرد که اراده‌ای برای شناخت ریشه‌های گسستگی و سقوط فرهنگی آنان وجود ندارد. به جای فهم عمق مسئله، بسیاری از تحلیل‌گران تنها به شناخت مختصات این نسل و تعامل سطحی بسنده می‌کنند، گویی نوجوان امروز به طور ژنتیکی و از بدو تولد، نسلی متفاوت و مشکل‌دار بوده است. د🔸و مشکل اساسی در این میان وجود دارد: 1. تعمیم نادرست: قضاوت درباره یک نسل بر اساس گروهی خاص، چه مثبت و چه منفی، هیچ‌گاه دقیق نیست. 2. تحلیل اشتباه: ویژگی‌های ستیز با هنجارهای دینی و ملی در برخی نوجوانان را نمی‌توان صرفاً به خود آنان نسبت داد. 🔻ریشه این بیگانگی را باید در سبک کنشگری تربیتی برخی خانواده‌ها جستجو کرد. نسل امروز فرزند خانواده‌هایی است که وظیفه تربیت را به شبکه‌های اجتماعی واگذار کرده‌اند. آنچه روزگاری والدین از طریق قصه‌گویی، خاطره‌گویی و انتقال ارزش‌ها انجام می‌دادند، حالا در اختیار اینستاگرام است. حلقه رفاقت‌ها و تعاملات سازنده نیز جای خود را به گروه‌های تلگرامی و واتس‌اپی داده است. 🔻جای کتاب‌خوانی را فیلم‌های سطحی و پرزرق‌وبرق هالیوودی گرفته و هویت خانوادگی و اجتماعی، تحت‌الشعاع تعلقات مجازی قرار گرفته است. این وادادگی تربیتی و غفلت از خطرات دنیای وارونه فضای مجازی، نسلی را پدید آورده که با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی-اسلامی بیگانه است. 🔻در این میان، انگشت اتهام نباید به سوی نوجوانان نشانه رود. مسئولیت این وضعیت بر عهده خانواده‌ها و جامعه‌ای است که یا از سر غفلت یا از سر بی‌مسئولیتی، نوجوان را در مسیری بی‌راهه رها کرده‌اند. ‼️نسل زد و آلفایی وجود ندارد. اشتباه نکنید. @Seyed_Alireza_Naghibpour
💎 فضیلت قرائت سوره توحید در روز جمعه ماه رجب 🍃 پیامبر "صلی‌الله علیه وآله": ✅ مَنْ قَرَأَ فِي يَوْمِ الْجُمُعَةِ مِنْ رَجَبٍ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ مِائَةَ مَرَّةٍ كَانَ لَهُ نُوراً يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَسْعَى بِهِ إِلَى الْجَنَّةِ 🔹هر كه در روز جمعه ماه رجب، 👈 صد مرتبه «قُلْ هُوَ اللّهُ أَحَدٌ» بخواند براى او نورى باشد در قيامت كه او را به بكشاند. 📚اقبال الأعمال. مفاتیح الجنان ‍‍‌‍‌‍‌
🔰نظم جدید جهانی ⬅️ضعیف شدن قدرتهای استکباری دنیا یکی از خطوط اصلی تحوّلی است که در دنیا دارد اتّفاق می‌افتد. قدرت استکباری آمریکا ضعیف شده است و دارد ضعیف‌تر میشود همچنین بعضی کشورهای اروپایی؛ این یکی از خطوط اصلی این تحوّل است. یکی دیگر از خطوط اصلی این تحوّل، برآمدن قدرتهای جدید منطقه‌ای و جهانی است؛ قدرتهای جدیدی دارند به وجود می‌آیند که یا قدرتهای منطقه‌ای‌اند یا قدرتهای جهانی‌اند.۱۴۰۲/۰۶/۲۰ بیانات در دیدار هزاران نفر از مردم «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی»
🔰نظم جدید جهانی وحدت بدین معنی است که پیشروان سیاسی و فرهنگی در کشورهای اسلامی، به گونه‌ای هماهنگ، خود را آماده‌ی شرایط نظم جهانیِ پیش رو کنند؛ جایگاه شایسته‌ی امّت اسلامی را در تجربه‌ی جدید جهان که سرشار از فرصتها و تهدیدها است، به دست خود و به اراده‌ی خود تعیین کنند؛ نگذارند تجربه‌ی تلخِ «مهندسی سیاسی و سرزمینیِ غرب آسیا به دست دولتهای غربی پس از جنگ جهانی اوّل» تکرار شود.۱۴۰۲/۰۴/۰۶ پیام به حجاج بیت‌الله الحرام
🔰نظم جدید جهانی 🔶بنده مدّتی قبل گفتم که دنیا در معرض یک تحوّل سیاسی مهم است؛ یعنی وضع نظم جهانی در حال تغییر است که خب حالا این حرف دارد از جاهای مختلف شنیده میشود، تکرار میشود. من امروز میخواهم عرض بکنم که این تحوّل جهانی خوشبختانه در جهت تضعیف جبهه‌ی دشمنان جمهوری اسلامی است؛ این چیز مهمّی است. 🔶 اوّلاً تحوّلات خیلی سریع دارد انجام میگیرد؛ خیلی باسرعت؛ ثانیاً با همین خصوصیّتی که گفتم، [یعنی] در جهت تضعیف آن جبهه است؛ این تحوّلات تا کنون این‌جوری است. خب این چه چیزی را اقتضا میکند؟ اقتضا میکند که ما در مسئله‌ی سیاست خارجی، ابتکاراتمان را افزایش بدهیم؛ ابتکار و تحرّک و فعّالیّت و مانند اینها را باید افزایش بدهیم و از فرصت استفاده کنیم. 🔶حالا من گفتم جبهه‌ی مقابل ما در این نظم دارد تضعیف میشود که نمونه‌هایی [دارد] که حالا عرض میکنم. 🔻 خب یکی از مهم‌ترین مخالفین ما در سطحِ دنیا دولت آمریکا است دیگر. آمریکای اوباما از آمریکای بوش ضعیف‌تر بود؛ آمریکای ترامپ از آمریکای اوباما ضعیف‌تر بود؛ آمریکای این آقا از آمریکای ترامپ ضعیف‌‌تر است. چطور میگوییم ضعیف است؟ 🔻اوّلاً در داخل آمریکا یک دوقطبی‌ای، دو سه سال پیش سر انتخابات به وجود آمد؛ این دوقطبی هنوز به حال خودش با شدّت باقی است؛ این ضعف است دیگر! این خیلی مهم است. در این انتخاباتِ اخیرِ چند ماه پیشِ کنگره‌شان هم مشخّص شد که این دوقطبی با شدّت هنوز وجود دارد. 🔻آمریکا بحران سیاسیِ رژیم صهیونیستی را ــ که برایش خیلی مهم است ــ نتوانسته حل کند؛ این ضعف آمریکا است. رژیم صهیونیستی برای آمریکا خیلی مهم است. می‌بینید که رژیم صهیونیستی هم در چه وضعی است، که حالا بعداً من هم اشاره میکنم؛ آمریکا نتوانسته این را حل کند. 🔻آمریکا اعلام کرد که میخواهد یک جبهه‌ی متّحد عربی ضدّ ایران، ضدّ جمهوری اسلامی به وجود بیاورد تا در برابر ایران متّحد عمل کنند؛ امروز عکس آنچه آنها میخواستند دارد اتّفاق می‌افتد و ارتباطات مجموعه‌ی عربی با ایران رو به افزایش است. 🔻آمریکا با فشار تحریم میخواست مسئله‌ی هسته‌ای را طبق برنامه‌ی خودش به پایان برساند، نتوانست؛ این ضعف آمریکا است. خیلی تلاش کرد ــ هیاهو کرد [از طریق] رسانه، غیر رسانه؛ سیاست، تحریم، غیره ــ [ولی] قادر نشد، نتوانست مسئله‌ی هسته‌ای را طبق برنامه‌ی خودش حل کند. 🔻آمریکا جنگ اوکراین را راه انداخت ــ که حالا این ادّعای بنده است، دلایل متعدّدی هم [برایش] وجود دارد، کسان زیادی هم در دنیا به همین معتقدند؛ البتّه خود آمریکایی‌ها قبول نمیکنند، امّا آنها جنگ اوکراین را راه انداختند ــ [لکن] الان این جنگ موجب شده است که بین متّحدین اروپایی آمریکا و آمریکا بتدریج فاصله بیفتد و فاصله زیاد بشود. چون کتکش را اروپایی‌ها دارند میخورند، آمریکا سودش را میبَرد؛ این فاصله به وجود آورده؛ این ضعف آمریکا است. 🔻آمریکا، آمریکای لاتین را حیاط خلوت خودش میداند، [امّا] الان در کشورهای متعدّدِ آمریکای لاتین، دولتهای ضدّآمریکایی دارند سر کار می‌آیند. آمریکا میخواست ونزوئلا را کُن فَیکون کند؛ دولت هم معیّن کردند به جای این دولت کنونی ونزوئلا که مخالف آمریکا است، یک رئیس‌جمهور جعلی هم درست کردند، لشکر هم به او دادند، پول هم به او دادند، سلاح هم به او دادند، دو سه سال هم کشمکش به وجود آوردند، آخرش نتوانستند؛ اینها همه نشانه‌ی ضعف است. 🔻دلار در دنیا رو به ضعف است؛ کشورهای زیادی هستند که معاملات دلاری خودشان را دارند به پولهای ملّی یا ارزهای دیگر تبدیل میکنند؛ اینها همه‌ نشانه‌های ضعف است. اینکه میگوییم جبهه‌ی ضدّاسلامی ضعیف شده [دلیلش اینها است]. پس آمریکا که در واقع در رأس دشمنی با جمهوری اسلامی است، اینها نشانه‌های ضعف او است. نشانه‌های دیگری هم وجود دارد که دیگر حالا ]میگذرم.[ 🔻و امّا رژیم صهیونیستی ــ که او هم دشمن دیگر ما است ــ در عمر هفتادوپنج‌ساله‌ی خودش هرگز گرفتاری‌های هولناکی مثل امروز نداشته. اوّلاً «تزلزل سیاسی»؛ در چهار سال، چهار نخست‌وزیر عوض کردند؛ ائتلافهای حزبی هنوز درست شکل نگرفته متلاشی میشوند. ائتلاف درست میکنند، بعد از مدّت کوتاهی، ائتلاف متلاشی میشود. حزبهایی که از قبل تشکیل شده‌اند یا دارند تشکیل میشوند، بتدریج دچار انحلال میشوند، منحل میشوند؛ یعنی آن‌قدر ضعیف میشوند که مثل انحلال است. دوقطبی شدیدی در سرتاسر رژیم جعلی وجود دارد؛ [اگر] الان ملاحظه کنید ــ بحث فلسطینی‌ها جدا است ــ بین خودشان دو قطبی است؛ این تظاهراتِ صدهزار نفری و دویست‌هزار نفری و بیشتر در تل‌آویو و در شهرهای مختلف دیگر، نشانه‌ی این است. حالا چهارتا موشک هم ممکن است به یک جایی بزند، [ولی] اینها جبران نمیکند آن قضیّه را. به معنای واقعی کلمه دچار ضعف و تزلزل سیاسی است. اعلام شده که بزودی تعداد کسانی که از اسرائیل دارند خارج میشوند، یهودی‌هایی که خارج میشوند، به دو میلیون [نفر] میرسد.