هدایت شده از حمیدرضا بیگدلو | عبرت
مولای ما امیرالمومنین
پس از غارت شهر انبار توسط طاغوتیان اموی
در مذمت کوفیان و سستی آنان فرمودند:
هرکسی جهادرا ترک کند خدا لباس ذلت به او می پوشاند
به خدا قسم که هرکسی در سرزمین خود مورد حمله قرار گیرد، خوار خواهد شد
(عقر دارهم الا ذلوا)
تلخی شهادت مجاهد بزرگ جناب هنیه با وقوع آن در پایتخت ایران دوچندان گردید.
ملت مقاوم ایران اسلامی با هدایت حسینی قائد سرافرازش اجازه نخواهد داد تهران زمین جنگ باشد.
ما اهل جهادیم
ما ملت امام حسینیم
ما خون خواه مظلومان عالم هستیم
کانال شخصی حمیدرضا بیگدلو
https://eitaa.com/hmrebigdello
🔸️چه کسی امام سجاد را غسل داد و کفن کرد
روایتی داریم که امام به یکی از کنیزان وصیت کرد
(اوصی ان تغسله ام ولد)
این روایت با روایات زیادی تعارض دارد، که امام معصوم را جز امام معصوم غسل نمیدهد
نکات علامه مجلسی و شیخ حر عاملی ذیل این روایت جالب و دقیق است
علاوه بر ضعیف بودن روایت ،ممکن است از باب تقیه یا برای کمک بوده باشد
#تاریخ
#حدیث
#فقاهت
🔸️محبین خلیفه ی اول و دوم در رکاب امیرالمومنین
نودونه درصد افرادی که در رکاب امیرالمومنین در جمل وصفین شهید شدند اعتقادشان به علی بن ابی طالب این بود که او خلیفه چهارم است
قائل به امامت بلا فصل او نبودند
قائل به امامت اثنی عشر نبودند
قائل به عصمت ایشان نبودند
محبین خلیفه ی اول و دوم بودند
در رجال کشی آمده که چند هزار نفر با امیرالمومنین بیعت کردند که تا آخرین قطره ی خون پای کار حضرت ایستادگی میکنند
در بین آنها ۵۰ شیعه اثنی عشری نبود
امیرالمومنین بر آن شهیدان نماز خواند و برای آنها استغفار کرداگر چه قائل به امامت بلافصل ایشان نبودند
#تاریخ
#سیاست
#شهادت
#وحدت
🔸️اسامه بن زید
زید فرزند خوانده ی پیامبر بود
مادر اسامه ام ایمن کنیز پیامبر و در حکم دایه پیامبر بود
اسامه فرمانده لشگری بود که نزدیک رحلت پیامبر قرار بود از مدینه خارج شوند که عده ای از سپاه او تخلف کردند و مورد لعن پیامبر قرار گرفتند
اسامه و پدر و مادرش در خانه ی پیامبر بزرگ شده بودند
به قول خودمان غلام خانه زاد بودند
اما پس از رحلت پیامبر در کنار امیرالمومنین قرار نگرفت و در جنگها شرکت نکرد
با امیرالمومنین بیعت نکرد
اما وقتی رحلت کرد امام حسن یا به نقلی امام حسین او را کفن کرد و بر او نماز خواند
#تاریخ
#شهادت
#وحدت
🔸️جمع بین روایاتی که میگوید بر مخالف دعا نکنید
و سیره ی ائمه کار مشکلی است
و جز از فقه توانمند بر نمی آید
مبتدی در فقه برای حل تعارض عجله نکند...
🔸️کوتاهی مامون به گردن امام است
َّ اُنْظُرْ صَلاَتَكَ كَيْفَ هِيَ فَإِنَّكَ إِمَامٌ وَ لَيْسَ مِنْ إِمَامٍ يُصَلِّي بِقَوْمٍ فَيَكُونُ فِي صَلاَتِهِمْ تَقْصِيرٌ إِلاَّ كَانَ عَلَيْهِ أَوْزَارُهُمْ وَ لاَ يُنْقَصُ مِنْ صَلاَتِهِمْ شَيْءٌ وَ لاَ يُتِمُّهَا إِلاَّ كَانَ لَهُ مِثْلُ أُجُورِهِمْ وَ لاَ يَنْتَقِصُ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْءٌ وَ اِعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَابِعٌ لِصَلاَتِكَ وَ اِعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ ضَيَّعَ اَلصَّلاَةَ فَإِنَّهُ لِغَيْرِ اَلصَّلاَةِ مِنْ شَرَائِعِ اَلْإِسْلاَمِ أَضْيَعُ.
نمازت را بنگر كه چگونه است،زيرا كه تو امام جماعتى،و هيچ امام جماعتى نيست كه بر نمازگزارانى-كه در نمازشان عيب و تقصير است-نماز گذارد جز اينكه بار سنگين تقصير آنان بر گردن او خواهد بود،و از نماز آنان چيزى كسر نشود.و نيز نمازى را بىكم و كاست به پايان نبرد جز اينكه مانند مأمومين پاداش برد،و از ثواب آنان هيچ چيزى كم نگردد.
😂چه غلطی کردیم اومدیم حوزه
کوتاهی مردم تو نمازشون هم در قیامت ما باید جواب بدیم
خدایا داری با ما چیکار میکنی!؟
#حدیث
#نماز
#امام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️سبک زندگی غربی اینطوره
دوسال ارتباط دوست پسر و دختر با یه تلفن تمام میشه
قابل توجه دخترها:
پسرها تو اینجور روابط بگیر نیستن
🔸️نهج البلاغه
قسمتهایی از نامه حضرت به عثمان بن حنیف
مَا ظَنَنْتُ أَنَّكَ تُجِيبُ إِلَى طَعَامِ قَوْمٍ عَائِلُهُمْ مَجْفُوٌّ وَ غَنِيُّهُمْ مَدْعُوٌّ
🔹️گمان نداشتم تو بر سر سفرهاى حاضر شوى كه نيازمندان و مستمندان آنان محروم و ستمديده و اغنياء و ثروتمندان بر آن سفره دعوت شدهاند
إِنَّ لِكُلِّ مَأْمُومٍ إِمَاماً يَقْتَدِي بِهِ وَ يَسْتَضِيءُ بِنُورِ عِلْمِهِ أَلاَ وَ إِنَّ إِمَامَكُمْ قَدِ اِكْتَفَى مِنْ دُنْيَاهُ بِطِمْرَيْهِ وَ مِنْ طَعْمِهِ بِقُرْصَيْهِ
🔹️هر پيرو و مامومى امام و پيشوائى دارد كه از او پيروى و تبعيت ميكند و از انوار دانشش كسب روشنگرى ميكند بدان پيشوا و امام شما از دنياى خود بدو جامه كهنه و از خوراكش بدو قرص نان اكتفاء كرده
أَلاَ وَ إِنَّكُمْ لاَ تَقْدِرُونَ عَلَى ذَلِكَ وَ لَكِنْ أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اِجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ
🔹️شما بر چنين كارى قدرت و نيرو نداريد ولى مرا بپرهيزكارى و كوشش و پاكدامنى و مقاومت يارى كنيد
وَ إِنَّمَا هِيَ نَفْسِي أَرُوضُهَا بِالتَّقْوَى
🔹️فقط نفسم را با تقوا ریاضت میدهم
هَيْهَاتَ أَنْ يَغْلِبَنِي هَوَايَ وَ يُقَيِّدَنِي جَشَعِي إِلَى تَخَيُّرِ اَلْأَطْعِمَةِ وَ لَعَلَّ بالْحِجَازِ أَوْ بِالْيَمَامَةِ مَنْ لاَ طَمَعَ لَهُ فِي اَلْقُرْصِ وَ لاَ عَهْدَ لَهُ بِالشِّبَعِ أَوْ أَنْ أَبِيتَ مِبْطَاناً وَ حَوْلِي بُطُونٌ غَرْثَى وَ أَكْبَادٌ حَرَّى
🔹️هیهات که هوای نفس بر من غلبه کندو حرص مرا بر اختیار طعام ها وادارد
شاید در یمامه وحجاز افرادی باشند که طمع به دست آوردن دو قرص نان ندارند و یادندارند که سیرخوابیده باشندیا من سیر بخوابم و اطرافم افرادی باشدکه شکم های آنها به پشت چسبیده و دلهایشان سوخته است
ادامه.....
#حدیث
#نهج_البلاغه
🔸️مسابقه حرام است ؟!
شیخ انصاری در جلد اول مکاسب میفرماید
مسابقه طبق اجماع علماء حرام است
روایتی از امام صادق هم بر این مطلب دلالت دارد
لاَ سَبَقَ إِلاَّ فِي خُفٍّ أَوْ حَافِرٍ أَوْ نَصْلٍ يَعْنِي اَلنِّضَالَ .
جز در اين سه مورد نمىتوان مسابقه برگزار كرد: شتر سوارى، اسب سوارى، و تيراندازى.
شهیدثانی ،محقق سبزواری وصاحب حدائق و مشهور متاخرین قائل به جواز شده اند
حال این روایت و اجماع را چطور جواب داده اند !؟
شیخ انصاری میفرماید اگر لاسَبَقَ بخوانیم یعنی شرط بندی در تمام ورزشها حرام است
اما اگر لا سَبقَ خوانیدم یعنی به سکون باء
یعنی تمام مسابقات حرام است
برای اطلاعات بیشتر به مکاسب
بحث قمار مراجعه کنید
فقاهت کار آسانی نیست...
#حدیث
#فقه
🔸️مجوز منبر
زمان رضا خان که برای منبر رفتن باید مجوز میگرفتند
یکی از شرایط این بود که منبری توان تشخیص روایت صحیح و ضعیف را داشته باشد
كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ
گفتن هر حرف حقی لزوماً نشانه ی حق بودن آن افراد یا آن حزب نیست
گاهی حرف حق از زبان شیطان بیان میشود
🔸️آیا حضور زنان در نماز میت سبب بطلان آن میشود؟
یا حضور خانم ها در نماز میت کار حرامی است؟
روایت:
لاَ صَلاَةَ عَلَى جِنَازَةٍ مَعَهَا اِمْرَأَةٌ.
و روایت:
لَيْسَ يَنْبَغِي لِلْمَرْأَةِ اَلشَّابَّةِ أَنْ تَخْرُجَ إِلَى اَلْجِنَازَةِ تُصَلِّي عَلَيْهَا إِلاَّ أَنْ تَكُونَ اِمْرَأَةً قَدْ دَخَلَتْ فِي اَلسِّنِّ.
دلالت بر حرمت و عدم جواز میکند
اما علماء این روایات را به قرینه ی روایت حضور حضرت زهرا در نماز خواهرایشان زینب و ادله ی دیگر توجیه میکنند
لذا جمع بندی این است که حضور ایشان حرمت ندارد و سبب فساد نماز نیست
#حدیث
#فقاهت
🔸️برای تبلیغ دین میشود پول گرفت؟
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ هَؤُلاَءِ يَقُولُونَ إِنَّ كَسْبَ اَلْمُعَلِّمِ سُحْتٌ فَقَالَ كَذَبُوا أَعْدَاءُ اَللَّهِ إِنَّمَا أَرَادُوا أَنْ لاَ يُعَلِّمُوا اَلْقُرْآنَ
به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: اينها (اهل تسنّن) مىگويند: مزد گرفتن معلّم قرآن حرام است؟!
فرمود: دشمنان خدا، دروغ گفتهاند. هدف اصلى آنها آن است كه كسى قرآن را ياد ندهد
#حدیث
انسان های حقیربا دیگران تحقیرآمیز برخورد میکنند
و انسان های بزرگ کریمانه
ای نفس از حقیران بگذر
رفتار آنها تبلور وجودشان بود
#دل_نوشته
🔸️بعد از ترک گناه صدقه برای تطهیر انسان کمک میکند
آیه ۱۰۳ سوره توبه
التوبة
خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ صدقه ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻛﻦ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺁﻥ [ ﻧﻔﻮﺱ و اموال آنها را ] ﭘﺎﻙ ﻣﻰ ﻛﻨﻲ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﻣﻰ ﺩﻫﻲ ; ﻭ [ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺯﻛﺎﺕ ] ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻋﺎ ﻛﻦ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺩﻋﺎﻱ ﺗﻮ ﻣﺎﻳﻪ ﺁﺭﺍﻣﺸﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ .(١٠٣)
#قرآن
🔸️صدقه بعد از توبه
آیه ۱۰۴ توبه
أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ
ﺁﻳﺎ ﻧﺪﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻓﻘﻂ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﺗﻮﺑﻪ ﺭﺍ ﻣﻰ ﭘﺬﻳﺮﺩ ﻭ ﺻﺪﻗﺎﺕ ﺭﺍ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ؟ ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺗﻮﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(١٠٤)
عطف یاخذ الصدقات به یقبل التوبه
مشعر به پرداخت صدقه بعد از ترک حرام است
#قرآن
🔸️برهان اثبات وجود خدا
بوعلی برهانی ابداع کرد و آن را برهان صدیقین میدانست
یعنی میخواست از خود وجود وجوب را اثبات کند
این برهان را بعد از او برهان وجوب و امکان میدانند و ملاصدرا وسبزواری و علامه طباطبائی تقریراتی از برهان صدیقین بیان کرده اند
حال چرا فلاسفه مانند متکلمین از برهان حدوث استفاده نکردند؟!
پاسخ این سوال مهم و مفصل است...
در کتاب تجرید هم این برهان را جایگزین برهان حدوث کردند
طبق نظر فلاسفه مناط احتیاج ممکن به علت امکان است نه حدوث
درضمن به نظر فلاسفه میتوان موجوداتی را مخلوق خدا دانست که زمانی نباشند،مجرد باشند
لذا اینگونه موجودات حادث ذاتی اند نه زمانی
پس برهان حدوث آنها را شامل نمیشود
#کلام
🔸️اثبات قدرت برای خداوند
اول باید قدرت را تعریف کرد
فلاسفه قدرت را به
ان شاء فعل وان لم یشا لم یفعل
تعریف میکنند
و متکلمین قدرت را به صحت فعل وترک معنا میکنند
فرق این دو تعریف بسیار مهم است
ادله فراوانی برای اثبات قدرت میتوان ارائه داد
یکی واجب بودن خداوند
و دیگر حدوث عالم
#کلام
🔸️علم وقدرت در کلام و فلسفه
در کتاب تجرید بعد از اثبات واجب الوجود بحث قدرت را آورد اما بیشتر کتب فلسفی بعد از اثبات واجب بحث علم را می آورند
شاید به خاطر این باشد که متکلمین اهم صفات خداوند را قدرت و فلاسفه اهم صفات را علم میدانند
مباحث علم و قدرت نزد فلاسفه ومتکلمین فرقهای مهم و اساسی دارد
که به مرور اشاره میکنیم
#کلام
#فلسفه
🔸️شیعیان، همدیگر را تخریب نکنید
كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: عَظِّمُوا أَصْحَابَكُمْ وَ وَقِّرُوهُمْ وَ لاَ يَتَهَجَّمْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ لاَ تَضَارُّوا وَ لاَ تَحَاسَدُوا وَ إِيَّاكُمْ وَ اَلْبُخْلَ كُونُوا عِبَادَ اَللَّهِ اَلْمُخْلَصِينَ اَلصَّالِحِينَ.
امام باقر بار ها میفرمودند
یاران خود را تخریب نکنید
آنها را بزرگ شمارید
بر یکدیگر هجمه نکنید
بر آنها ضرر نرسانید
نسبت به هم حسادت نورزید
از بخل پرهیز کنید
اگر اینگونه بودید بنده ی مخلص وصالح خواهیدبود
🔹️چقدر شیعه الان نیاز به اینگونه رهنمودها داره
کلام امام باقر است
اگر التزام داریم
عمل کنیم و کمتر همدیگر را تخریب کنیم
🔸️پیامبر فرمودند
هرکس نعمت خدا را فقط در خوردنیها و لباس [و امورمادی] بداند
عمل صالح او کم و عذاب او نزدیک خواهد بود
#حدیث
🔸️کفر ونفاق مانع قبولی اعمال
التوبة
وَمَا مَنَعَهُمْ أَن تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَاتُهُمْ إِلَّا أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَبِرَسُولِهِ وَلَا يَأْتُونَ الصَّلَاةَ إِلَّا وَهُمْ كُسَالَىٰ وَلَا يُنفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ كَارِهُونَ
ﻫﻴﭻ ﭼﻴﺰ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﺍﻧﻔﺎﻗﺸﺎﻥ ﺑﺎﺯﻧﺪﺍﺷﺖ ، ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ، ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺑﺎ ﻛﺴﺎﻟﺖ ﻭﺳﺴﺘﻲ ﺑﻪ ﺟﺎ ﻧﻤﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ ، ﻭ ﺟﺰ ﺑﺎ ﺑﻲ ﻣﻴﻠﻲ ﻭ ﻧﺎﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(٥٤)
#قرآن
🔸️برخی ازادله ولایت فقیه
🔹️۱- مَنْ كَانَ مِنْكُمْ مِمَّنْ قَدْ رَوَى حَدِيثَنَا وَ نَظَرَ فِي حَلاَلِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْكَامَنَا فَلْيَرْضَيَا بِهِ حَكَماً فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِماً فَإِذَا حَكَمَ بِحُكْمٍ وَ لَمْ يَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّمَا بِحُكْمِ اَللَّهِ اِسْتَخَفَّ وَ عَلَيْنَا رَدَّ وَ اَلرَّادُّ عَلَيْنَا كَافِرٌ
🔹️سوره نساء آیه ۶۰
۲- «أَ لَمْ تَرَ إِلَى اَلَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمٰا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ مٰا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحٰاكَمُوا إِلَى اَلطّٰاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ»
🔹️۳- ثُلِمَ فِي اَلْإِسْلاَمِ ثُلْمَةٌ لاَ يَسُدُّهَا شَيْءٌ لِأَنَّ اَلْمُؤْمِنِينَ اَلْفُقَهَاءَ حُصُونُ اَلْإِسْلاَمِ كَحِصْنِ سُورِ اَلْمَدِينَةِ لَهَا
🔹️۴- اَلْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ اَلرُّسُلِ مَا لَمْ يَدْخُلُوا فِي اَلدُّنْيَا قِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَا دُخُولُهُمْ فِي اَلدُّنْيَا قَالَ اِتِّبَاعُ اَلسُّلْطَانِ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ فَاحْذَرُوهُمْ عَلَى دِينِكُمْ.
🔹️۵- وَ أَمَّا اَلْحَوَادِثُ اَلْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اَللَّهِ عَلَيْهِمْ
🔹️۶- «اِتَّقُوا اَلْحُكُومَةَ فَإِنَّ اَلْحُكُومَةَ إِنَّمَا هِيَ لِلْإِمَامِ اَلْعَالِمِ بِالْقَضَاءِ اَلْعَادِلِ فِي اَلْمُسْلِمِينَ كَنَبِيٍّ أَوْ وَصِيِّ نَبِيٍّ»
🔹️۷- إِيَّاكُمْ إِذَا وَقَعَتْ بَيْنَكُمْ خُصُومَةٌ أَوْ تَدَارَى بَيْنَكُمْ فِي شَيْءٍ مِنَ اَلْأَخْذِ وَ اَلْعَطَاءِ أَنْ تَتَحَاكَمُوا إِلَى أَحَدٍ مِنْ هَؤُلاَءِ اَلْفُسَّاقِ اِجْعَلُوا بَيْنَكُمْ رَجُلاً مِمَّنْ قَدْ عَرَفَ حَلاَلَنَا وَ حَرَامَنَا فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ قَاضِياً وَ إِيَّاكُمْ أَنْ يُخَاصِمَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً إِلَى اَلسُّلْطَانِ اَلْجَائِرِ»
🔹️۸- إِنَّ اَلْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ اَلْأَنْبِيَاءِ إِنَّ اَلْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرِّثُوا دِينَاراً وَ لاَ دِرْهَماً وَ لَكِنْ وَرَّثُوا اَلْعِلْمَ
🔹️۹- مَنْزِلَةُ اَلْفَقِيهِ فِي هَذَا اَلْوَقْتِ كَمَنْزِلَةِ اَلْأَنْبِيَاءِ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ .
🔹️۱۰- اَلْمُلُوكُ حُكَّامٌ عَلَى اَلنَّاسِ وَ اَلْعُلَمَاءُ حُكَّامٌ عَلَى اَلْمُلُوكِ .
🔹️۱۱- أَنْتُمْ أَعْظَمُ اَلنَّاسِ مُصِيبَةً لِمَا غُلِبْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ مَنَازِلِ اَلْعُلَمَاءِ لَوْ كُنْتُمْ تَشْعُرُونَ ذَلِكَ بِأَنَّ مَجَارِيَ اَلْأُمُورِ وَ اَلْأَحْكَامِ عَلَى أَيْدِي اَلْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ اَلْأُمَنَاءِ عَلَى حَلاَلِهِ وَ حَرَامِهِ فَأَنْتُمُ اَلْمَسْلُوبُونَ تِلْكَ اَلْمَنْزِلَةَ وَ مَا سُلِبْتُمْ ذَلِكَ إِلاَّ بِتَفَرُّقِكُمْ عَنِ اَلْحَقِّ وَ اِخْتِلاَفِكُمْ فِي اَلسُّنَّةِ بَعْدَ اَلْبَيِّنَةِ اَلْوَاضِحَةِ
🔹️۱۲- سوره التوبة
وَإِن نَّكَثُوا أَيْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنتَهُونَ
🔹️۱۳-آل عمران
وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
🔹️۱۴-ادله امر به معروف
🔹️۱۵-ادله اجرای حدود
🔹️۱۶-ادله جهاد
🔹️۱۷-تایید قیام های زید،شهیدفخ،مختار و...
🔹️۱۸- اجماع
(شیخ انصاری و صاحب جواهر ادعای اجماع کرده اند)
-در اصل ولایت فقیه هیچ فقیهی بحث ندارد بحث در حیطه ی اختیارات است
🔹️۱۹-اصل تنزل تدریجی
مالایدرک کله لا یترک کله
🔹️۲۰-اَللَّهُمَّ اِرْحَمْ خُلَفَائِي ثَلاَثَ مَرَّاتٍ قِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَنْ خُلَفَاؤُكَ قَالَ اَلَّذِينَ يَأْتُونَ مِنْ بَعْدِي وَ يَرْوُونَ أَحَادِيثِي وَ سُنَّتِي
🔹️۲۱-آیه ۷۳ الأنبياء
وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ
🔹️۲۲- مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اَللَّهَ وَ إِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ اَلشَّيْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ اَلشَّيْطَانَ.
🔹️۲۳-توحید افعالی و توحیدربوبی
🔹️۲۴-سیره پیامبر و امیرالمومنین در نصب والیان
🔹️۲۵-ولایت عدول مومنین بعدازفقیه که در فقه متسالم است
🔹️۲۶- لَوْ لاَ حُضُورُ اَلْحَاضِرِ وَ قِيَامُ اَلْحُجَّةِ بِوُجُودِ اَلنَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ عَلَى اَلْعُلَمَاءِ أَنْ لاَ يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لاَ سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا
ادامه
#حدیث
#ولایت_فقیه