eitaa logo
سید مسعود خسروی
208 دنبال‌کننده
37 عکس
56 ویدیو
7 فایل
✨إِذَا أَرَادَ اَللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً فَقَّهَهُ فِي اَلدِّينِ برخی مطالعات روزانه را به اشتراک میگذاریم ✨ امیدوارم مباحث مفید باشد ارتباط https://eitaa.com/seyed1366
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸️مسابقه حرام است ؟! شیخ انصاری در جلد اول مکاسب میفرماید مسابقه طبق اجماع علماء حرام است روایتی از امام صادق هم بر این مطلب دلالت دارد لاَ سَبَقَ إِلاَّ فِي خُفٍّ أَوْ حَافِرٍ أَوْ نَصْلٍ يَعْنِي اَلنِّضَالَ . جز در اين سه مورد نمى‌توان مسابقه برگزار كرد: شتر سوارى، اسب سوارى، و تيراندازى. شهیدثانی ،محقق سبزواری وصاحب حدائق و مشهور متاخرین قائل به جواز شده اند حال این روایت و اجماع را چطور جواب داده اند !؟ شیخ انصاری میفرماید اگر لاسَبَقَ بخوانیم یعنی شرط بندی در تمام ورزشها حرام است اما اگر لا سَبقَ خوانیدم یعنی به سکون باء یعنی تمام مسابقات حرام است برای اطلاعات بیشتر به مکاسب بحث قمار مراجعه کنید فقاهت کار آسانی نیست...
🔸️مجوز منبر زمان رضا خان که برای منبر رفتن باید مجوز میگرفتند یکی از شرایط این بود که منبری توان تشخیص روایت صحیح و ضعیف را داشته باشد كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ گفتن هر حرف حقی لزوماً نشانه ی حق بودن آن افراد یا آن حزب نیست گاهی حرف حق از زبان شیطان بیان میشود
🔸️آیا حضور زنان در نماز میت سبب بطلان آن میشود؟ یا حضور خانم ها در نماز میت کار حرامی است؟ روایت: لاَ صَلاَةَ عَلَى جِنَازَةٍ مَعَهَا اِمْرَأَةٌ. و روایت: لَيْسَ يَنْبَغِي لِلْمَرْأَةِ اَلشَّابَّةِ أَنْ تَخْرُجَ إِلَى اَلْجِنَازَةِ تُصَلِّي عَلَيْهَا إِلاَّ أَنْ تَكُونَ اِمْرَأَةً قَدْ دَخَلَتْ فِي اَلسِّنِّ. دلالت بر حرمت و عدم جواز میکند اما علماء این روایات را به قرینه ی روایت حضور حضرت زهرا در نماز خواهرایشان زینب و ادله ی دیگر توجیه میکنند لذا جمع بندی این است که حضور ایشان حرمت ندارد و سبب فساد نماز نیست
🔸️برای تبلیغ دین میشود پول گرفت؟ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ هَؤُلاَءِ يَقُولُونَ إِنَّ كَسْبَ اَلْمُعَلِّمِ سُحْتٌ فَقَالَ كَذَبُوا أَعْدَاءُ اَللَّهِ إِنَّمَا أَرَادُوا أَنْ لاَ يُعَلِّمُوا اَلْقُرْآنَ به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: اين‌ها (اهل تسنّن) مى‌گويند: مزد گرفتن معلّم قرآن حرام است‌؟! فرمود: دشمنان خدا، دروغ گفته‌اند. هدف اصلى آنها آن است كه كسى قرآن را ياد ندهد
انسان های حقیربا دیگران تحقیرآمیز برخورد میکنند و انسان های بزرگ کریمانه ای نفس از حقیران بگذر رفتار آنها تبلور وجودشان بود
🔸️بعد از ترک گناه صدقه برای تطهیر انسان کمک میکند آیه ۱۰۳ سوره توبه التوبة خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ صدقه ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻛﻦ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺁﻥ [ ﻧﻔﻮﺱ و اموال آنها را ] ﭘﺎﻙ ﻣﻰ ﻛﻨﻲ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﻣﻰ ﺩﻫﻲ ; ﻭ [ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺯﻛﺎﺕ ] ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻋﺎ ﻛﻦ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺩﻋﺎﻱ ﺗﻮ ﻣﺎﻳﻪ ﺁﺭﺍﻣﺸﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ .(١٠٣)
🔸️صدقه بعد از توبه آیه ۱۰۴ توبه أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ ﺁﻳﺎ ﻧﺪﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻓﻘﻂ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﺗﻮﺑﻪ ﺭﺍ ﻣﻰ ﭘﺬﻳﺮﺩ ﻭ ﺻﺪﻗﺎﺕ ﺭﺍ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ؟ ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺗﻮﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(١٠٤) عطف یاخذ الصدقات به یقبل التوبه مشعر به پرداخت صدقه بعد از ترک حرام است
🔸️برهان اثبات وجود خدا بوعلی برهانی ابداع کرد و آن را برهان صدیقین میدانست یعنی میخواست از خود وجود وجوب را اثبات کند این برهان را بعد از او برهان وجوب و امکان میدانند و ملاصدرا وسبزواری و علامه طباطبائی تقریراتی از برهان صدیقین بیان کرده اند حال چرا فلاسفه مانند متکلمین از برهان حدوث استفاده نکردند؟! پاسخ این سوال مهم و مفصل است... در کتاب تجرید هم این برهان را جایگزین برهان حدوث کردند طبق نظر فلاسفه مناط احتیاج ممکن به علت امکان است نه حدوث درضمن به نظر فلاسفه میتوان موجوداتی را مخلوق خدا دانست که زمانی نباشند،مجرد باشند لذا اینگونه موجودات حادث ذاتی اند نه زمانی پس برهان حدوث آنها را شامل نمیشود
🔸️اثبات قدرت برای خداوند اول باید قدرت را تعریف کرد فلاسفه قدرت را به ان شاء فعل وان لم یشا لم یفعل تعریف میکنند و متکلمین قدرت را به صحت فعل وترک معنا میکنند فرق این دو تعریف بسیار مهم است ادله فراوانی برای اثبات قدرت میتوان ارائه داد یکی واجب بودن خداوند و دیگر حدوث عالم
🔸️علم وقدرت در کلام و فلسفه در کتاب تجرید بعد از اثبات واجب الوجود بحث قدرت را آورد اما بیشتر کتب فلسفی بعد از اثبات واجب بحث علم را می آورند شاید به خاطر این باشد که متکلمین اهم صفات خداوند را قدرت و فلاسفه اهم صفات را علم میدانند مباحث علم و قدرت نزد فلاسفه ومتکلمین فرقهای مهم و اساسی دارد که به مرور اشاره میکنیم
🔸️شیعیان، همدیگر را تخریب نکنید كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: عَظِّمُوا أَصْحَابَكُمْ وَ وَقِّرُوهُمْ وَ لاَ يَتَهَجَّمْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ لاَ تَضَارُّوا وَ لاَ تَحَاسَدُوا وَ إِيَّاكُمْ وَ اَلْبُخْلَ كُونُوا عِبَادَ اَللَّهِ اَلْمُخْلَصِينَ اَلصَّالِحِينَ. امام باقر بار ها میفرمودند یاران خود را تخریب نکنید آنها را بزرگ شمارید بر یکدیگر هجمه نکنید بر آنها ضرر نرسانید نسبت به هم حسادت نورزید از بخل پرهیز کنید اگر اینگونه بودید بنده ی مخلص وصالح خواهیدبود 🔹️چقدر شیعه الان نیاز به اینگونه رهنمودها داره کلام امام باقر است اگر التزام داریم عمل کنیم و کمتر همدیگر را تخریب کنیم
🔸️پیامبر فرمودند هرکس نعمت خدا را فقط در خوردنیها و لباس [و امورمادی] بداند عمل صالح او کم و عذاب او نزدیک خواهد بود
🔸️کفر ونفاق مانع قبولی اعمال التوبة وَمَا مَنَعَهُمْ أَن تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَاتُهُمْ إِلَّا أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَبِرَسُولِهِ وَلَا يَأْتُونَ الصَّلَاةَ إِلَّا وَهُمْ كُسَالَىٰ وَلَا يُنفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ كَارِهُونَ ﻫﻴﭻ ﭼﻴﺰ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﺍﻧﻔﺎﻗﺸﺎﻥ ﺑﺎﺯﻧﺪﺍﺷﺖ ، ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ، ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺑﺎ ﻛﺴﺎﻟﺖ ﻭﺳﺴﺘﻲ ﺑﻪ ﺟﺎ ﻧﻤﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ ، ﻭ ﺟﺰ ﺑﺎ ﺑﻲ ﻣﻴﻠﻲ ﻭ ﻧﺎﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(٥٤)
🔸️برخی ازادله ولایت فقیه 🔹️۱- مَنْ كَانَ مِنْكُمْ مِمَّنْ قَدْ رَوَى حَدِيثَنَا وَ نَظَرَ فِي حَلاَلِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْكَامَنَا فَلْيَرْضَيَا بِهِ حَكَماً فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِماً فَإِذَا حَكَمَ بِحُكْمٍ وَ لَمْ يَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّمَا بِحُكْمِ اَللَّهِ اِسْتَخَفَّ وَ عَلَيْنَا رَدَّ وَ اَلرَّادُّ عَلَيْنَا كَافِرٌ 🔹️سوره نساء آیه ۶۰ ۲- «أَ لَمْ تَرَ إِلَى اَلَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمٰا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ مٰا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحٰاكَمُوا إِلَى اَلطّٰاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ» 🔹️۳- ثُلِمَ فِي اَلْإِسْلاَمِ ثُلْمَةٌ لاَ يَسُدُّهَا شَيْءٌ لِأَنَّ اَلْمُؤْمِنِينَ اَلْفُقَهَاءَ حُصُونُ اَلْإِسْلاَمِ كَحِصْنِ سُورِ اَلْمَدِينَةِ لَهَا 🔹️۴- اَلْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ اَلرُّسُلِ مَا لَمْ يَدْخُلُوا فِي اَلدُّنْيَا قِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَا دُخُولُهُمْ فِي اَلدُّنْيَا قَالَ اِتِّبَاعُ اَلسُّلْطَانِ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ فَاحْذَرُوهُمْ عَلَى دِينِكُمْ. 🔹️۵- وَ أَمَّا اَلْحَوَادِثُ اَلْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اَللَّهِ عَلَيْهِمْ 🔹️۶- «اِتَّقُوا اَلْحُكُومَةَ فَإِنَّ اَلْحُكُومَةَ إِنَّمَا هِيَ لِلْإِمَامِ اَلْعَالِمِ بِالْقَضَاءِ اَلْعَادِلِ فِي اَلْمُسْلِمِينَ كَنَبِيٍّ أَوْ وَصِيِّ نَبِيٍّ» 🔹️۷- إِيَّاكُمْ إِذَا وَقَعَتْ بَيْنَكُمْ خُصُومَةٌ أَوْ تَدَارَى بَيْنَكُمْ فِي شَيْءٍ مِنَ اَلْأَخْذِ وَ اَلْعَطَاءِ أَنْ تَتَحَاكَمُوا إِلَى أَحَدٍ مِنْ هَؤُلاَءِ اَلْفُسَّاقِ اِجْعَلُوا بَيْنَكُمْ رَجُلاً مِمَّنْ قَدْ عَرَفَ حَلاَلَنَا وَ حَرَامَنَا فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ قَاضِياً وَ إِيَّاكُمْ أَنْ يُخَاصِمَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً إِلَى اَلسُّلْطَانِ اَلْجَائِرِ» 🔹️۸- إِنَّ اَلْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ اَلْأَنْبِيَاءِ إِنَّ اَلْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرِّثُوا دِينَاراً وَ لاَ دِرْهَماً وَ لَكِنْ وَرَّثُوا اَلْعِلْمَ 🔹️۹- مَنْزِلَةُ اَلْفَقِيهِ فِي هَذَا اَلْوَقْتِ كَمَنْزِلَةِ اَلْأَنْبِيَاءِ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ . 🔹️۱۰- اَلْمُلُوكُ حُكَّامٌ عَلَى اَلنَّاسِ وَ اَلْعُلَمَاءُ حُكَّامٌ عَلَى اَلْمُلُوكِ . 🔹️۱۱- أَنْتُمْ أَعْظَمُ اَلنَّاسِ مُصِيبَةً لِمَا غُلِبْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ مَنَازِلِ اَلْعُلَمَاءِ لَوْ كُنْتُمْ تَشْعُرُونَ ذَلِكَ بِأَنَّ مَجَارِيَ اَلْأُمُورِ وَ اَلْأَحْكَامِ عَلَى أَيْدِي اَلْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ اَلْأُمَنَاءِ عَلَى حَلاَلِهِ وَ حَرَامِهِ فَأَنْتُمُ اَلْمَسْلُوبُونَ تِلْكَ اَلْمَنْزِلَةَ وَ مَا سُلِبْتُمْ ذَلِكَ إِلاَّ بِتَفَرُّقِكُمْ عَنِ اَلْحَقِّ وَ اِخْتِلاَفِكُمْ فِي اَلسُّنَّةِ بَعْدَ اَلْبَيِّنَةِ اَلْوَاضِحَةِ 🔹️۱۲- سوره التوبة وَإِن نَّكَثُوا أَيْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنتَهُونَ 🔹️۱۳-آل عمران وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ 🔹️۱۴-ادله امر به معروف 🔹️۱۵-ادله اجرای حدود 🔹️۱۶-ادله جهاد 🔹️۱۷-تایید قیام های زید،شهیدفخ،مختار و... 🔹️۱۸- اجماع (شیخ انصاری و صاحب جواهر ادعای اجماع کرده اند) -در اصل ولایت فقیه هیچ فقیهی بحث ندارد بحث در حیطه ی اختیارات است 🔹️۱۹-اصل تنزل تدریجی مالایدرک کله لا یترک کله 🔹️۲۰-اَللَّهُمَّ اِرْحَمْ خُلَفَائِي ثَلاَثَ مَرَّاتٍ قِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَنْ خُلَفَاؤُكَ قَالَ اَلَّذِينَ يَأْتُونَ مِنْ بَعْدِي وَ يَرْوُونَ أَحَادِيثِي وَ سُنَّتِي 🔹️۲۱-آیه ۷۳ الأنبياء وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ 🔹️۲۲- مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اَللَّهَ وَ إِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ اَلشَّيْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ اَلشَّيْطَانَ. 🔹️۲۳-توحید افعالی و توحیدربوبی 🔹️۲۴-سیره پیامبر و امیرالمومنین در نصب والیان 🔹️۲۵-ولایت عدول مومنین بعدازفقیه که در فقه متسالم است 🔹️۲۶- لَوْ لاَ حُضُورُ اَلْحَاضِرِ وَ قِيَامُ اَلْحُجَّةِ بِوُجُودِ اَلنَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ عَلَى اَلْعُلَمَاءِ أَنْ لاَ يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لاَ سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا ادامه
هدایت شده از پناهیان اربعین
50.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️عاشقانه های اربعین شماره ۲ ‌ 🔹زائر ۶ ماهه‌ای که از جانب حضرت عباس(ع) مهمان عراقی ها شد. ‌ 📍سفرنامه اربعین استاد پناهیان را در کانال پناهیان اربعین دنبال کنید👇 @panahian_arbaein
کربلا روزی هر کس شد گوارای وجود آرزو ماندن به دل هم قسمت جامانده هاست بعد زوار حریمت حالی از ماهم بپرس نوبتی هم باشد اقا نوبت جامانده هاست
🔸️چرا ما با امام همراه نمیشویم؟! یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَکُمْ فَأَفُوزَ فَوْزا عَظِیماً ای کاش همراه شما بودم و به رستگاری بزرگ میرسیدم 🔹️آیه ۳۱ سوره نبا میفرماید إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻭ ﻛﺎﻣﻴﺎﺑﻲ ﺍﺳﺖ .(٣١) شرط رسیدن به فوز و رستگاری و همراهی با امام تقواست آیه ۷۹ واقعه لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ ﺟﺰ ﭘﺎﻙ ﺷﺪﮔﺎﻥ [ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ] ﺑﻪ [ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﻭ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﻭ ﻟﻄﺎﻳﻒ ] ﺁﻥ ﺩﺳﺘﺮﺳﻲ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ .(٧٩) 🔹️فقط پاکان اجازه پیدا میکنند
🔸️بشارتی برای کچل ها😂 الرحمن يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِي وَالْأَقْدَامِ ﮔﻨﺎﻫﻜﺎﺭﺍﻥ ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ، ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻮﻫﺎﻱ ﭘﻴﺶ ﺳﺮﻭ ﺑﻪ ﭘﺎﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ [ ﻭ ﺑﻪ ﺁﺗﺶ ﻣﻰ ﺍﻧﺪﺍﺯﻧﺪ . ](٤١) 🔹️نواصی یعنی موهای جلوی سر رو میگن
هدایت شده از نردبان فقاهت
✳️ (9) ✔️ آیت الله شیخ عباس نائینی(ره): 🔹 مرحوم حکیم و مرحوم شیخ حسین حلّی هر دو با هم در جنگ عثمانی علیه انگلیس‌ها جنگیده بودند. مرحوم حکیم و مرحوم حلی لباس رزم پوشیدند، تفنگ به دست گرفتند و جنگیدند. آخر عثمانی یک کشور اسلامی بود. 🔸 این را هم بگویم که آیت‌الله شیخ حسین حلی و آیت‌الله حکیم قرار گذاشته بودند که وقتی به درس خارج برسند، هر کدام به درس یک نفر از اساتید بروند. لذا آقای حکیم به درس آقا ضیاء عراقی رفت و آقای حلّی به درس میرزای نائینی. بعد با هم جلسه می‌گذاشتند و حرف اساتیدشان را برای یکدیگر نقل می‌کردند. 🔹 لذا آیت‌ الله وحید در مجلسی می‌گفت: «نگاه کنید چه علمایی ما داشتیم! آقای نائینی چنین حرفی زده و آیت‌الله حکیم هم اشکال دقیق و ظریفی به او کرده است» یعنی آقای حکیم با اینکه شاگرد مرحوم نائینی نبوده ولی از درس‌های ایشان آگاه بوده است. این‌طور درس می‌خواندند! @Nardebane_feghahat
فقاهت شیخ حسین حلی کمتر از آیت الله حکیم نبوده خیلی فقیه است آدم عجیبی بوده...
امام خمینی: آنان که حلقه ذکر عارفان و دعای سحر مناجاتیان حوزه ها و روحانیت را درک کرده اند در خلسه حضورشان آرزویی جز شهادت ندیده اند
🔸️از ادله تشکیل حکومت اسلامی سبأ قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ﺑﮕﻮ : ﻣﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻳﻚ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﻧﺪﺭﺯ ﻣﻰ ﺩﻫﻢ [ ﻭ ﺁﻥ ]ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﻭ ﺩﻭ ﻭ ﻳﻚ ﻳﻚ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﻗﻴﺎم ﻛﻨﻴﺪ .(٤٦)
🔸️دو نظریه مهم در مورد اربعین: ۱-ورود اهل بیت به کربلادر اربعین اول ۲-منکرین ورود در اربعین اول 🔸️شیخ مفید،شیخ طوسی و علامه حلی قائلند اهل بیت ۲۰صفر به مدینه برگشتند 🔸️طبری امامی صاحب کتاب بشاره المصطفی زیارت جابر رانقل کرده و ذکری از ملاقات جابر با اهل بیت ندارد 🔸️ابن طاووس در لهوف : اهل بیت به راهنمای کاروان گفتند مارا از کربلا عبور بده هنگامی که به قتلگاه رسیدند جابر و جمعی از بنی هاشم و مردان خاندان رسول الله را ملاقات کردند 🔸️سیدبن طاووس در کتاب اقبال که ۹سال قبل از فوت نوشته و متاخر از کتاب لهوف است آورده هر دو قول ورود به کربلا یا ورود به مدینه بعید است... سید اصل آمدن اهل بیت را نفی نمیکند اما ظاهر عبارات این است که روز را مشخص نمیکند 🔸️نتیجه:سیدبن طاووس قائل به وروداهل بیت در روز اربعین نیست 🔸️علامه مجلسی منکر ورود اهل بیت در روز اربعین است ایشان زمان رسیدن در اربعین به مدینه یا کربلا را کافی نمیداند 🔸️محدث نوری و شیخ عباس قمی منکر ورود اهل بیت در اربعین شده اند 🔸️علامه شعرانی،شهید مطهری، آقای آیتی،دکترشهیدی از منکرین ورود در اربعین اول اند 🔹️ابوریحان بیرونی،مستوفی هروی، کاشفی در روضه الشهداء،شیخ بهایی، آیت الله قاضی طباطبایی مدافع ورود در اربعین اول هستند 🔹️استاد پیشوایی در مقتل جامع بعداز ذکر ادله ی محدث نوری و اجوبه متمایل به امکان حضور در اربعین اول میشود 🔹️آقای ری شهری در دانشنامه برگشت در سال اول را بعید نمیداند 🔹️بهترین کتاب برای مطالعه ی این موضوع دانشنامه یا شهادت نامه آقای ری شهری است
قسمت اول.mp3
71.05M
🌀 پادکست «حسین شهید» 🎧 خلاصه کتاب «مقتل الحسین» 🖋 تألیف آیت الله سید عبدالرزاق مقرم 🎙 حمیدرضا بیگدلو ♨️ آنچه خواهید شنید: 🔻وجوب شناخت امام حسین علیه‌السلام 🔻 کتابشناسی و موضوع شناسی امام حسین 🔻تعریف مقتل، آغاز مقتل خوانی، مقتل خوانی هدفمند اهل بیت 🔻معرفی مولف کتاب مرحوم سیدعبدالرزاق مقرم 🔻معرفی کلیات کتاب مقتل الحسین 〰️〰️〰️〰️〰️ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اگر مفید بود منتشر کنید عضویت 👈 https://eitaa.com/joinchat/565510321Cd637d7d30f
🔸️انقلاب مستضعفان در چنگ اشرافیت تشنه لب مانده ایم آب چه شد؟! آرمانهای انقلاب چه شد؟! *سهم مدارس و دهک‌های مختلف از رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ کنکور: دهک اول، دوم و سوم (کم‌برخوردار): ۲ درصد دهک ۸، ۹ و ۱۰ (برخوردارترین): ۸۰ درصد دهک اول (ضعیف‌ترین): ۲ دهم درصد دهک دهم (ثروتمندترین) ۴۸ درصد مدارس دولتی: ۲.۳ درصد مدارس غیردولتی: ۸۰ درصد *در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی: دهک اول: ۱.۳ درصد دهک ۸ و ۹ و ۱۰: ۸۶ درصد *در برق شریف: دهک محروم، ۱ و ۲ و۳: صفر درصد دهک ۸، ۹ و ۱۰: ۸۷ درصد دهک دهم: ۶۰ درصد *در رشته روانشناسی دهک محروم: ۲.۹ درصد دهک مرفه: ۸۰.۴ درصد
🔸️حدیث زیاره الاربعین در این کتب شیخ مفید متوفی۴۱۳ در کتاب المزار تهذیب الاحکام شیخ طوسی متوفی ۴۶۰ مصباح المتهجد شیخ طوسی فتال نیشابوری متوفی ۵۰۸در روضه الواعظین المزار ابن مشهدی متوفی ۶۱۰ سیدابن طاووس متوفی۶۶۴ در اقبال الاعمال المزار شهید اول متوفی ۷۸۶ ابن ابی جمهور زنده درسال ۹۰۱ در کتاب عوالی اللئالی البلد الامین کفعمی متوفی ۹۰۵ و...
🔸️محبت محبین اهل بیت واجب است ِ عَنِ اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: أَحْبِبْ حَبِيبَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ إِنْ كَانَ فَاسِقاً زَانِياً وَ أَبْغِضْ مُبْغِضَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ إِنْ كَانَ صَوَّاماً قَوَّاماً. دوست بدار دوست آل محمّد را گر چه فاسق و زناكار باشد و دشمن بدار دشمن آل محمّد را گر چه دائما روزه دار و شب‌زنده‌دار باشد 🔹️منظور این است که خود او را به خاطر محبت دوست بدار نه عمل او را
🔸️شیعه ی کامل مَنْ أَنْتُمْ قَالُوا: شِيعَتُكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ ، فَتَفَرَّسَ فِي وُجُوهِهِمْ ثُمَّ قَالَ: فَمَا لِي لاَ أَرَى عَلَيْكُمْ سِيمَاءَ اَلشِّيعَةِ ! قَالُوا: وَ مَا سِيمَاءُ اَلشِّيعَةِ ، يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ: صُفْرُ اَلْوُجُوهِ مِنَ اَلسَّهَرِ، عُمْشُ اَلْعُيُونِ مِنَ اَلْبُكَاءِ، حُدْبُ اَلظُّهُورِ مِنَ اَلْقِيَامِ، خُمُصُ اَلْبُطُونِ مِنَ اَلصِّيَامِ، ذُبُلُ اَلشِّفَاهِ مِنَ اَلدُّعَاءِ، عَلَيْهِمْ غُبْرَةُ اَلْخَاشِعِينَ . شبى امير مؤمنان از مسجد خارج شد و آن شب مهتابى بود. پس به جانب بيابان روان شد.و گروهى نيز به دنبال حضرت حركت كردند.پس حضرت ايستاد و فرمود:شما كيستيد؟گفتند:اى امير مؤمنان!ما شيعيان تو هستيم.پس حضرت در چهره‌هايشان خيره شد،آنگاه فرمود:پس مرا چه شده است كه سيماى شيعيان را بر شما نمى‌بينم‌؟!عرضه داشتند:اى امير مؤمنان!سيماى شيعيان چگونه است‌؟امام فرمود:چهره هايشان از شب‌بيدارى زرد،چشمانشان از شدت گريستن كم‌سو گشته است،پشتشان از فراوانى نماز خميده شده،شكم‌هايشان از روزه لاغر،لبانشان از كثرت دعا پژمرده شده‌است و بر آنان گرد و غبار انسان‌هاى فروتن نشسته است.
🔸️تعارض دودسته روایات ِ 🔹️اَلْفَقْرُ فَخْرِي وَ بِهِ أَفْتَخِرُ فقر ،فخر من است و بدان افتخار مى‌كنم 🔹️كَادَ اَلْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً فقر نزديك بكفر است 🔸️تعارض را چگونه حل کنیم؟! 🔹️غرض اینکه فهم روایت مشکل است
🔸️علی بن ابی طالب نور چشم خدیجه بود: فَلَمَّا تَزَوَّجَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَدِيجَةَ أَخْبَرَهَا بِوَجْدِهَا بِعَلِيٍّ عَلَيهِ السَّلاَمُ وَ مَحَبَّتِهِ فَكَانَتْ تَسْتَزِيدُهُ وَ تُزَيِّنُهُ وَ تُحَلِّيهِ وَ تُلْبِسُهُ وَ تُرْسِلُهُ مَعَ وَلاَئِدِهَا وَ يَحْمِلُهُ خَدَمُهَا فَيَقُولُ اَلنَّاسُ هَذَا أَخُو مُحَمَّدٍ وَ أَحَبُّ اَلْخَلْقِ إِلَيْهِ وَ قُرَّةُ عَيْنِ خَدِيجَةَ وَ مَنِ اِشْتَمَلَتِ اَلسَّعَادَةُ عَلَيْهِ وَ كَانَتْ أَلْطَافُ خَدِيجَةَ تُطْرِقُ مَنْزِلَ أَبِي طَالِبٍ لَيْلاً وَ نَهَاراً وَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً چون پیامبر صَلی الله علیهِ و آله با خدیجه ازدواج کرد او را از شدّت محبتش به علی آگاه کرد پس آن بانو بر محبت خود نسبت به علی می‌افزود و پیراسته و آراسته اش می‌کرد و جامه‌های نیکویش را می‌پوشاند و او را با کنیزکانش بیرون می‌فرستاد و خدمتکارانش او را حمل می‌کردند. مردم می‌گفتند: این برادر محمّد و محبوب ترین کس نزد او و نور چشم خدیجه و کسی است که تمام خوشبختی برای وی فراهم گشته است. در این حال الطاف خدیجه پیوسته و شبانه روز وصبح و شام روانه خانه ابوطالب می‌گشت