eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
692 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
💐 میلاد دهمین خورشید هدایت، نور بی‌کران آسمان ولایت، راهنمای گمگشتگان وادی ضلالت؛ امام هادی النقی صلوات الله علیه بر همگان مبارک باد. @seyedololama
امام هادی علیه‌السلام-@seyedololama.mp3
3.58M
💐 به مناسبت ولادت امام هادی صلوات الله علیه؛ ( ۱۵ ذی‌الحجه ۲۱۲ق) 🔺 ذکر گوشه‌ای از سیرهٔ معنوی آن بزرگوار ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 مگر از عید چقدر گذشته بود که کسی [به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها] بگوید که من یادم رفته بود که پدر تو چه فرمود و حکومت را چطور تنظیم کرد و اسلام را به دست که سپرد؟! همه‌ی وقایع در کمتر از یک سال اتفاق افتاده بود. همه هم حضور داشتند. همه هم می‌فهمیدند. این عجیب است که چگونه ما را فریفته می‌کند؛ «حُبُّ الدُّنیا رأسُ کُلِّ خَطِیئَةٍ»¹؛ هر فسادی که پیدا شد و می‌شود از علاقه‌ی به یک زندگی مختصری است که آدم نمی‌داند تا فردا چه خبر می‌شود. ۹۳٫۱٫۱۴ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ________ ۱) [ بحارالانوار ج۵۱ص۲۵۸] @seyedololama
📆 سال‌روز درگذشت مرحوم آیت‌الله سید مرتضی فیروزآبادی؛ ( ۱۷ ذی‌الحجة ۱۴۱۰ ق) 🔹 مرحوم حاج سید مرتضی عسکری در مورد کتاب شریف فضائل الخمسة¹ می‌فرمود: از آثار خالده‌ی فرهنگ شیعه است. بسیار خدمت بزرگی شده برای تشیع؛ زیرا این مؤلف بزرگوار مطالب این کتاب را از برادران اهل تسنن جمع‌آوری کرده است. ۸۸٫۱۰٫۱۰ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی ________ ۱) [ (فضائل الخمسة) فَضائلُ الخَمسَة مِنَ الصّحاحِ الستّة وَ غَیرها مِنَ الکُتُب المُعتَبَرَة تألیف مرحوم آیت‌الله سید مرتضی فیروزآبادی] @seyedololama
سیدالعلماء
📆 سال‌روز درگذشت مرحوم آیت‌الله سید مرتضی فیروزآبادی؛ ( ۱۷ ذی‌الحجة ۱۴۱۰ ق) 🔹 مرحوم حاج سید مرتضی ع
🔺 معاویه به مدینه آمد به سعد بن ابی وقّاص- پدر ابن سعد- گفت من چنین می‌بینم که تو گویا از این‌که به پسر ابیطالب فحش بدهی، بد بگویی، سب بکنی، لعن بکنی پرهیز می‌کنی! چه مانعی دارد؟ 🔸 او هم جواب دارد سه چیز است که وقتی من این سه چیز را در نظر می‌آورم از دهانم نسبت به علی بدگویی در نمی‌آید. پس ببینید امر به معروف و نهی از منکر را عوض کرده‌اند. امر به منکر و نهی از معروف. می‌آید و می‌گوید چرا و چه مانعی دارد که تو این کار را بکنی؟ پس ریشه داعش و ریشه آدم‌کشی و همه این‌ها مال آن زمان است که همین‌طور این‌ها را پرورش داده تا به این‌جا رسیده. 🔹 می‌گوید و طوری است که هر کدامشان به تنهایی برای من از ثروت کامل بالاتر است اگر گیر خودم می‌آمد. 👈 معاویه گفت این‌ها چه هستند؟ جواب داد "لا اَسُبُّهُ ما ذکرتَه فنزلَ علیهِ الوحیُ فأخذَ علیّاً و ابنَیهِ و فاطمةَ فاَدخلَهُم تحتَ الکِساءِ" همین حدیث کسائی را که خواندیم که حضرت همین که دید رحمت الهی دارد می‌آید خانواده‌اش را جمع کرد از خدا برای اینها امتیاز خواست، آیه تطهیر نازل شد. می‌گوید یکی از آن‌ها همین است "فأخذ علیاً" دو فرزندش را و فاطمه "فاَدخلَهُم تحتَ ثوبِه" که کأنه لباس خودش بود. بعد عرض کرد "ربِّ اِنَّ هؤلاءِ اَهلُ بیتی" خوب این برای من مانع نشود؟ پیامبر چنین مقامی را به علی و خانواده‌اش داده، من مع ذلک به این‌ها فحش بدهم؟ این‌ها را لعنت کنم؟ این یکی. 👈 " و لا اَسُبُّهُ ما ذکرتَ حینَ خَلفِه فی غزوةِ تبوک" حضرت در آخرین جنگی که می‌خواست شرکت کند لشکر مدینه و مسلمانان را جمع کرد که برای تبوک که طرف شام بود حرکت کند تا با مردم آن‌جا که می‌خواستند اسلام را از بین ببرند مبارزه کند. حضرت حرکت کرد و مردم را با خودش برد. بعد حضرت علی این‌جا ناراحت شد عرض کرد که مرا چرا نمی‌بری؟ مرا با زن‌های مدینه و فرزندان‌شان و بچه‌ها گذاشتی و در ضمن قشون اسلام حرکت ندادی؟ ❌ حضرت فرمود آیا لازم نیست که تو به منزله‌ی هارون باشی از موسی! من وقتی می‌خواهم از مرکز خودم خارج شوم یک جانشین می‌خواهم. اگر تو را جای خودم نگذارم دیگر چه کسی را دارم که جای خودم بگذارم؟ "اِلّا اَنّه لا نبوَّةَ بعدی"، هارون پیامبر هم بود ولی تو پیامبر نیستی اما شأنت شأن هارون است. پس این دو تا. 👈 "و لا اَسُبُّهُ ما ذکرتَ یومَ خَیبرٍ." یادم می‌آید روز جنگ خیبر که قلعه‌ی یهودیان خیلی مستحکم بود. یک روز این، یک روز آن به جنگ رفتند و نتوانستند کاری بکنند. حضرت سؤال کرد و گفت علی را بیاورید. "لَاُعطِیَنَّ هذهِ الرّایةَ رجلاً یُحبُ اللهَ و رسولَه" می‌خواهم این پرچم را به دست کسی بدهم که با خدا و رسول، اهل محبت باشد. کنایه از این‌که این‌هایی که نرفته‌اند خودشان را دوست می‌داشته‌اند، ترسیده‌اند و برگشته‌اند. "و یفتحُ اللهُ علی یدیهِ" من کسی را انتخاب می‌کنم و پرچم را به دست او می‌دهم که خدا به دست او برای ما فتح بکند. "فتَطاوَلنا لِرسولِ‌اللهِ" ما همه حواس‌مان را جمع کردیم، گردن‌هایمان کشیده شد تا ببینیم حضرت چه کسی را صدا می‌کند. "فقالَ أینَ علیٌّ؟" علی کجاست؟ گفتند چشم‌هایش درد می‌کند. حضرت چشمانش درد می‌کرد. خب کسی‌که چشمانش درد می‌کند و نمی‌تواند آن‌ها را باز کند که نمی‌تواند در صف جماعت برای جنگ بیاید! "فقال اُدعوهُ" فرمود: بیاوریدش، "فدَعوهُ فَبصقَ فی عَینه" از آب دهان مبارکش در چشم علی زد که روشن شد و درد چشمش برطرف شد. بعد رایت و پرچم را گرفت و به دست علی داد. "ففتحَ اللهُ علیه." ⛔️ "فلا وَاللهِ ماذکرَهُ معاویةُ بحرفٍ حتّی خرجَ مِن المدینةِ" وقتی این‌ها را گفت، معاویه دیگر خفه شد و نتوانست حتی یک کلمه حرف بزند. و تا در مدینه بود اصلاً هیچ با این شخص صحبت نکرد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
‍ ‍ 🌹 عید غدیر خم، عید الله الاکبر، بر همگان مبارک باد. 💐 این‌که در روز عید غدیر، همدیگر را در بغل می‌گیریم و می‌گوییم که شکر خدا و حمد خدا که ما را از کسانی قرار داد که حضرت علی علیه‌السلام را از دست ندادیم و متمسکین به ولایت علی ابن ابی طالب علیه‌السلام شدیم؛ این به خاطر این است که دنیا با تمام زر و زیورش یک طرف، علی علیه‌السلام با تمام جمال و کمال و شرافت‌های انسانی‌اش یک طرف. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
ثمرات بینش انسانی-@seyedololama.mp3
1.56M
🔺 ثمرات بینش انسانی به همراه آزادی واقعی چیست؟ 🔹 تمدن‌های حیوانی به اسم آزادی چه بر سر بشریت آورده‌اند؟! 🔸 بینش حیوانی: خور و خواب و خشم و شهوت! ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
علاج بی تقوایی فطری-@seyedololama.mp3
667.4K
🔺علاج بی‌تقوایی فطری در روایتی از امام کاظم علیه‌السلام 🔹 عدم وجود عقل در تعلیم و امروزه 🔸 اقتصاد اسلامی 🔺 درمان بیماری حسد 🔹سلامت دینی ✅ آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🌹یا باب الحوائج یا موسی ابن جعفر ایها الکاظم یابن رسول الله یا وجیهاً عندالله اشفع لنا عندالله 🌺 ولادت حضرت امام کاظم صلوات‌الله‌علیه مبارک باد @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مرحوم امام خمینی رحمه‌الله: مردم وقتی بیدار شدند که بهشتی در کار نبود... 📅 سال‌روز شهادت مرحوم آیت الله سید محمد بهشتی و ۷۲ تن از یاران با وفای ایشان؛ (۷ تیر ۱۳۶۰) 🔹 واقعی وقتی صدای روح بخش "الله اکبر" را می‌شنود تمام دل‌خوشی‌های جهان در دلش جا می‌گیرد؛ چون می‌فهمد یک موجود بی‌صاحب و وِل، مثل خرگوش‌های بیابان نیست؛ بلکه یک موجود قادر مسلط بر انسان و جهان به نام خدا همه‌جا با او هست، حتی اگر همان‌وقت بخواهند اعدامش هم کنند باز دل‌خوشی‌اش از بین نمی‌رود. مرحوم در آن سخنرانی آخر، وقتی که یک برقی جهید و معلوم شد خطر رفع شدنی نیست، صدای خود را به "الله اکبر" بلند کرد. فدائیان اسلام وقتی که پای چوبه‌ی دار آمدند، چندتا سرباز خون آشام یهودی یا بهایی به زانو نشستند و هدف‌گیری کردند، وقتی فرمان آتش داده شد صدای این جوانان از پای دار به "الله اکبر" بلند شد. این‌ها معنی این است که پیام اسلام که "الله اکبر" است به درون این‌ها وارد شده. ۸۹٫۷٫۶ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 رمز موفقیت در امتحانات الهی 🔹 روایت دارد که مشکل‌ترین امتحانات متوجه انبیاء و اوصیاء و کسانی‌که أقرب به این‌ها هستند، می‌باشد؛ حال این شبهه پیش می‌آید که بنابراین موضوع ما هم بخواهیم مسلمان بشویم، باید آماده‌ی جان‌بازی بشویم، باید آماده‌ی مال‌بازی بشویم، آماده‌ی هستی‌بازی باشیم؛ این‌که مشکل است. این را چطور می‌شود تبلیغ کرد بین مردم که بیایید مسلمان شوید؟ پاسخش این است که این اجر عظیم را مسلمان باید هضم کند، بفهمد که خدا چه قولی به او داده است؛ [ منظور لقاءالله است.] چه معنا دارد؟ فرموده‌اند که اهل تقوا و اهل علم ربوبی و اهل ایمان، آن‌هایی هستند که: «اسْتَلَانُوا مَا اسْتَوْعَرَهُ الْمُتْرَفُونَ و أَنِسُوا بِمَا اسْتَوْحَشَ مِنْهُ الْجَاهِلُونَ»¹؛ چیزهایی که پول‌دارها و عیاش‌ها سخت‌شان است، برای آن‌ها آسان می‌شود. یعنی اصلاً مثل این‌که همان‌گونه که گذشتن از یک اسکناس ۱۰۰ تومانی آسان است، پیش آن‌ها گذشتن از تمام اموال آسان می‌شود؛ چون مسئله‌ی لقاءالله و اجر خدا در میان است و با تزریق آمپول محبت به خدا و علاقه‌ی به لقاء خدا است که همه‌ی این سختی‌ها ناچیز می‌شود. دادن اولاد ناچیز می‌شود. دادن جان ناچیز می‌شود. اما به چه شرط؟ به شرطی که عرض شد: انسان به دنبال تهیه و آمادگی برای رعایت تقوا بیفتد. وقتی به حضرت ابراهیم علیه‌السلام الهام شد، وحی شد که: یک فرزند داری، آن را فدا کن. آن حضرت این سخت را بر خودش سخت نگرفت؛ پس معلوم می‌شود که آن‌چه که کلید نجات است، کار کردن انسان روی قلب و فکر و عقل خودش است که آمادگی پیدا کند برای بندگی خدا. ۸۵٫۷٫۱۷ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی _____ ۱) [نهج‌البلاغه حکمت۱۳۹] @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
سیدالعلماء
✅ مطالبی بسیار عالی در سالروز شهادت جناب میثم تمار رضی الله عنه؛ (۲۲ ذیحجه ۶۰ق) 🔺 "یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلِّبَ القلوب ثَبِّت قلبی علی دینِکَ" ؛ این بهترین دعاهاست؛ در قنوت، در سجده، در ماشین، در راه، در بین درس، در بین مباحثه. آدم این دعا توی دلش زنده باشد و زنده نگه دارد و این دعا را تکرار کند. هر جا می‌شود با زبان و هر جا نمی‌شود با تکرار در قلب و خاطر؛ ای خدای من، ای مهربان خدای من، ای ارحم الراحمین من، این دل مرا ثابت نگه دار، این نقش ایمان گچ تخته‌ای نباشد که با یک پنبه از بین برود!، ثابت باشد.این انگشترهایی که رویش می‌نویسند، چهار روز دست آدم است، آدم نگاه می‌کند می‌بیند چیزی نمانده و همه‌اش شسته شده. در وضو و در حمام و در صابون زدن‌ها پاک شده، اما آن انگشترهایی که در آن‌ها حکاکی کرده‌اند و کنده شده رویش، آن‌ها نه؛ دیگر با شستشو و صابون و این‌ها از بین نمی‌رود. این دعا مفادش این است که خدایا این علاقه‌ی به خودت را، بندگی من نسبت به خودت را که من الآن به آن اقرار دارم، این را خودت حکّ کن، حکاکی‌اش دست توست. هیچ کس نمی‌تواند در قلب من چیزی را حکاکی کند، تو ثابت کن، تو در آن بنگار با قلم قدرت خودت، مثل جناب میثم!. میثم خیلی علاقه به حضرت علی علیه‌السلام داشت در حالی که عرب هم نبود. یک کسی بود که در جامعه‌ی کوفه و عرب‌ها و این‌ها، نام و نشانی برایش قائل نبودند، می‌گفتند: یک عجمی است؛ یعنی یک بیگانه است. اما این دل چاپ خورده بود خیلی. یک روز حضرت گویا به او فرمود که: چه خواهی کرد آن وقتی که آن ولد زناهای بنی امیه تو را اسیر کنند و دستور بدهند که به من فحش بدهی؟!. گفت: همچنین کاری نمی‌کنم. حضرت فرمودند: تو را می‌کشند! گفت: چه مانعی دارد؟! این چنین قرص گفت من چنین کاری نمی‌کنم. ❤️ بعد وقتی ابن زیاد او را گرفت دستور داد دست و پای او را بریدند!. همان‌طوری که دست و پایش بریده شده بود و خون از دست و پایش می‌ریخت، مدح امیرالمؤمنین می‌کرد! یاد امیرالمؤمنین می‌کرد کمالات علی، زیبایی‌های علی، خوبی‌های علی را به مردم می‌گفت؛ 💔 مردم بی‌وفا نباشید!. علی اسلام را زنده کرد. این دین اسلام یادگار علی است در دست شما. این نماز و مسجد مالِ علی است که به شما داده. هِیْ می‌گفت و می‌گفت آخرش دستور داد زبانش ﺭا هم قطع کردند!. این معنی پیشامدهاست که برای انسان می‌کند. چرا این‌طور است؟ چون اصلاً زندگی ارزشی ندارد!. ما ۲۰ سال هم زنده باشیم یا نباشیم چه ارزشی دارد. این امتحانی که این‌جا از انسان توی دبیرستان‌ها می‌کنند چه چیزی است؟ دو تا مسئله است و دو تا کتاب است؛ این هم همین‌طور؛ این زندگی چیزی نیست که آدم پای آن بایستد و هول و هراسش را داشته باشد که مثلاً آخ چه خواهد شد، اگر من دوستی علی را نگه دارم و با این‌ها مبارزه کنم از من چه چیزی می‌گیرند.خب غیر از این است که دست و پای مرا قطع بکنند، چشم مرا دربیاورند و کور بکنند. 🌹 آن موقع، موقعی است که علی به داد من خواهد رسید. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
تقویت ایمان با کمک رویاهای صادقه-@seyedololama.mp3
712K
📆 به مناسبت سال‌روز ارتحال حاج شیخ عباس رحمه‌الله 🔺 بیاناتی پیرامون روش استفاده از خواب‌های صادقه برای تقویت و باور به آخرت 🔹خوابی از مرحوم شیخ عباس قمی (متوفی۲۲ ذی‌الحجة ۱۳۵۹ق) ۷۶٫۱۰٫۱۵ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 سال‌روز مباهله پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله با مسیحیان نجران؛ ( ۲۴ ذی‌الحجه ۹ق) 🔹 رفتار پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) با حضرت زهرا سلام الله علیها خیلی عجیب بوده که نمونه‌ی آن در وقتی است که مسیحیان منطقه‌ی نجران که مکانی است بین یمن و حجاز و شام، به مدینه آمدند تا با حضرت در مورد دین‌شان صحبت بکنند. این‌ها خیلی متعصب بودند و لجاجت به خرج می‌دادند، فلذا این لجاجت‌شان باعث شد که آیه‌ی شریفه‌ی نازل شود که در این آیه فرموده: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ»¹؛ با این‌که این‌ها دانش دینی‌شان به این‌جا رسیده که می‌دانند تو پیامبری و بعد از دین آن‌ها آمده‌ای، اما دست بر نمی‌دارند و چانه‌زنی می‌کنند؛ «فَقُلْ تَعَالَوْا» بگو: بیایید که چاره‌اش به دست من است؛ «نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ»؛ این آیه خیلی عجیب است. خیلی!. خیلی دقت می‌خواهد. اگر این‌ها دست از لجاجت‌شان بر ندارند، با آن‌که مطلب را هم می‌دانند، بگو بیایید ابتهال بکنیم، تضرع بکنیم؛ از خدا بر یک‌دیگر نفرین کنیم که خدایا آن‌که در این قضیه نادرستی به خرج می‌دهد و نمی‌خواهد زیر بار حق برود، تو او را مورد لعنت خودت قرار بده!. خب در این‌جا پیامبری که مدعی است که من پیامبرم و دین شما را نسخ کرده‌ام و دیگر شما بر دین سابق‌تان باقی نیستید و دین فعلی شما دینی است که من آورده‌ام و اگر به آن توجه نکنید؛ اهل دوزخ خواهید بود، بی‌دین خواهید بود، نه این‌که دین نصاری خواهید داشت و با دین از دنیا خواهید رفت، نه! دیگر چون آن دین منسوخ شد؛ دوره‌اش تمام شده است. حالا اگر شما قبول ندارید و نمی‌خواهید زیر این بار بروید، بیایید تا دعوت کنیم و یک دعوتی انجام بدهیم. نه این‌که من پیغمبرم؛ بیایم، شما هم بیایید و یک دعوتی انجام دهیم، نه. بلکه من از افرادی دعوت می‌کنم، شما هم از افرادی دعوت کنید. چون وقتی دو طرف گروهی شدند، خطرش بیشتر است. خطر از یک نفر بیشتر می‌شود. عزیزان‌تان را جمع کنید، ما هم عزیزان‌مان را جمع می‌کنیم. آن‌وقت این‌جا خداوند عزیزان پیامبر را معیَّن کرده و نگذاشته به دست خودش که هر که را بخواهد، بیاورد بلکه فرموده بگو: پسران‌مان را بیاوریم؛ "أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ". و زن‌هایمان را بیاوریم و جان‌هایمان را بیاوریم. کسانی که به آن‌ها می‌گوییم: ای جان من! عزیز من! عزیزان‌مان را بیاوریم. آن‌وقت برویم کنار در خانه‌ی خدا و بگوییم: خدایا این‌ها این‌طور می‌گویند. آن‌ها هم آن‌طور می‌گویند. هر کدام را تو قبول نداری، لعنت کن و از بین ببر!. پس معلوم می‌شود که یک گروهی در اسلام بودند که هم شأن پیامبر و قرآن بودند که حدیث هم از همین مقام این‌ها انتزاع می‌شود. آن‌وقت در این آیه "نِسَاءَنَا" فرموده نه "بناتنا" که دختران‌مان را بیاوریم، بلکه فرموده: زن‌هایمان را بیاوریم. زن‌ها؛ چه دختر، چه زن و همسر. اما در مقام آوردن، حضرت فقط حضرت زهرا (علیهاالسلام) را آوردند و هیچ‌کدام از همسران و اهل حرم و این‌ها را نیاوردند. پس معلوم می‌شود نفرین حضرت به مخالفینِ سرسخت و متعصب و ناجنس، متوقف بود بر این‌که حضرت این کار را بکند و از طرفی عزیزان خودش را به مردم نشان دهد که این‌ها چه کسانی هستند و از طرفی، ناقابل بودن زن‌هایشان را نشان بدهد!؛ چون عبارت آیه "نِسَاءَنَا" است و نساء هم بیشتر در حرم و همسر استعمال می‌شود، ولی آن‌ها را اصلاً قابل ندانست و لذا بعضی از مفسرین مثل زمخشری² و غیره می‌گویند از این آیه، دیگر بالاتر چیزی در فضیلت (علیهم‌السلام) نیست. چون این چنین با چند کلمه این‌ها را معرفی کرده و حضرت هم به ایشان می‌گوید که وقتی من دعا کردم و نفرین کردم، شما هم آمین بگویید. این هم در روایت هست که سنی‌ها نقل کرده‌اند. معلوم می‌شود که نفرین و دعای پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) که ‌خاتم انبیاء است، آمین گفتنی می‌خواهد که آن باید از طرف افرادی مخصوص باشد که خدا آن‌ها را معین کرده باشد و قول‌شان ردّ نشود و نفرین‌شان هدر نرود. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ______________ ۱) [ آل عمران :۶۱] ۲)[ الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل ج۱ ص۳۷۰: «... وفيه دليل لا شیء أقوى منه على فضل أصحاب الكساء عليهم‌السلام»] @seyedololama
حدیث کساء-@seyedololama.mp3
3.67M
🔺 جریان حدیث و نزول آیهٔ (احزاب:۳۳) به نقل از منابع اهل تسنن در سال‌روز نزول آیهٔ تطهیر در شأن علیهم‌السلام؛(۲۴ ذی‌الحجه) ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 در سال‌روز نزول سوره‌ی مبارکهٔ انسان در شأن امام علی و همسر و دو فرزندشان علیهم‌السلام (۲۵ ذی‌الحجه) 🔺 تذکری پیرامون علت دلسوزی‌های زهرای مرضیه سلام الله علیها برای امت اسلامی 🔹 همه باید ملتفت شوند که ما نمی‌توانیم مساجد خود را مانند مساجد اول اسلام داشته باشیم. در اول اسلام مساجد، یک مرکزی برای حکومت شد (یعنی مسجدی برای تجمع منافقین و مخالفین اهل‌بیت علیهم‌السلام)، برای جلوگیری از انوار حضرت زهرا علیهاالسلام و جلوگیری از نفوذ علم و عمل آن حضرت در آن اجتماع که پدرش زحمت کشیده بود و تهیه کرده بود و این داغ، دل آن حضرت را خیلی می‌سوزاند و ناراحت می‌کرد و برای اینکه حضرت می‌دانست آتش فتنه به این‌جا ختم نمی‌شود، بلکه در اسلام فتنه‌ای پیش‌آمد کرده که این همه بلا از صدر اسلام تا حالا از آشوب‌ها، جنگ‌ها در شرق و غرب، جنگ‌های صلیبی تا زمان ما که جنگ‌آفرینان در صدد ایجاد جنگ و خون‌ریزی و فروش اسلحه و آتش و بمب هسته‌ای و غیره هستند، به خاطر این انحراف است. همهٔ این‌ها را حضرت زهرا می‌دید و می‌سوخت و ناراحت بود؛ چون در واقع ام‌ابیها بود و مادر امت پدرش بود. مادر بود برای ما و همهٔ مسلمان‌ها. همهٔ مسلمان‌ها مورد عنایتش بودند. دلش می‌سوخت که این زحماتی که پدرش کشید و این جراحاتی که شوهرش و پسرعمویش به خود تحمل کرده و این گرسنگی‌ها و ریاضت‌ها که کشیدند؛ «و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا»؛ (انسان:۸) و آن‌چه روزها که روزه گرفتند و افطار که شد، افطار نصیب خودشان نشد، نصیب مساکین و یتیم‌ها شد. بچه‌هایشان را گرسنگی دادند، روزه گرفتند و جهاد کردند، آخرش چه شد؟! این مکتب باید احیا شود. این مکتب، چه مکتبی است؟ مکتب دل‌سوزی به حال امت و به حال خانواده. الآن ما نمی‌دانیم فرزندان ما و خانوادهٔ ما وارد چه کلاس‌هایی می‌شوند و با چه معلمینی رو به رو می‌شوند. درس‌های آن‌ها بیشتر درس‌های مادیت است!. یعنی علم را تنها برای اصلاح دنیا فکر کرده‌اند نه برای رشد و انسانیت و فاطمی و علوی شدن. چند نفری که ما خدمت‌شان رسیدیم مانند مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم آیت الله بهجت، این‌ها واقعاً شاگرد مکتب زهرای مرضیه علیهاالسلام بودند و از دست ما گرفته شدند. حالا باید حوزه‌ها، معمَّمین، دانشجویان، طلاب محترم تصمیم بگیرند که مکتب، مکتب تعلیمی و تربیتی باشد. مسجد جای تربیت باشد و این کار ممکن نیست مگر این‌که از خانواده‌ها شروع بشود. مسئولین دولتی، مجلس شورای اسلامی، مدیران و فرهنگیان و حوزه‌ها از منازل خود شروع کنند و هدف را استفاده از علوم و تربیت‌های حضرت زهرا علیهاالسلام قرار بدهند که در نتیجه مطابق با سیرهٔ پیشوای بانوان و خانم‌ها؛ حضرت زهرا علیهاالسلام باشد. ۹۳٫۱٫۲۳ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
❓یکی از برادران سؤال کرده بود که ما از خودمان یک حرکت رو به تکامل ادراک نمی‌کنیم و مانند کسی هستیم که درجا میزند. ✅ پاسخش ممکن است چند مطلب باشد... یک پاسخش این است که هیچ طلبه‌ای نیست که مشغول درس خواندن شده باشد و این حرف را بتواند بزند که من دارم درجا می‌زنم! چون او مشغول استفاده از علوم است و علم ارزش زیادی دارد. ◾️ برای کسانی که بخواهند به اسلام خدمت بکنند، هیچ شب و روزی نیست مگر این‌که یک قدمی برداشته‌اند، منتهی چون در مقدمات هستند، محسوس نیست. مقدمه هم، مانند سفر است. اگر حاجی با شتر از منزل و شهر و دیار خودش حرکت کند هر قدمی که شتر بر می‌دارد به عنوان یک مقدمه حساب می‌شود که حاجی دارد آن را طی می‌کند و آن را به دست می‌آورد و به هدف نزدیک می‌شود. منتهی چون قدم‌ها محسوس نیست، فکر می‌کند که من مثلا ده روز است در راهم ولی هنوز به جایی نرسیده‌ام! ‼️ خوب راهِ یک ماهه را که نمی‌شود ده روزه طی کرد. باید یک ماه در راه باشد تا به مقصدش برسد. و لذا در ثواب رفتن به زیارات و کارهای خیر در روایات، روی قدم هم حساب شده است و گفته‌اند هر قدمی ثوابی دارد. چون می‌بینند کسانی که رو به کار خیر می‌روند، دارند زحمت می‌کشند؛ پس برای هر قدم‌شان هم یک ثوابی خواهد بود. منتهی به هدف که رسیدند البته آن اهداف، ثوابش بیشتر است و فرق می‌کند. 🔺 آموزش ادب عربی به خاطر فهم قرآن، عبادت است. آموزش منطق به خاطر فهم و درک معارف دقیق، عبادت است. در مجالسی که سخنان، علمی یا عمومی گفته می‌شود ، در هر صورت ثواب هست، منتهی ثواب و ترقی محسوس نیست اما موجود هست. بنابراین باید در تکلیف کوتاه نیامد خواه این که نتیجه‌ای داشته باشد یا نداشته باشد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 انقراض حکومت بنی‌اميه؛ (۲۷ ذی‌الحجه ۱۳۲ ق) 🔹... زمانی‌که دوران ضعف اسلام پس از اسلام به وسیله‌ی دولت پیدا شد؛ امر به منکر و نهی از معروف رواج گرفت!. و به‌خاطر جنگی که بین معاویه و علی علیه‌السلام رخ داد و خون‌های بسیاری که ریخته شد؛ یک کینه و یک دشمنی پایان‌ناپذیر در اسلام رخ داد و نهال آن به دست خبیث این منافق نشانده شد و هنوز هم باقی است. همه‌ی این آثار شوم این طایفه سعودی و آن گروه داعش و این آدم‌کشی‌ها که کار حیوان هم نیست و هنوز هم باقی است؛ بانی آن معاویه می‌باشد. ۹۴/۷/۱۶ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
آیت‌الله خسروشاهی.mp3
434.2K
يَا عِبَادِ لَا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَلَا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا مُسْلِمِينَ (الزخرف:۶۸_۶۸) 🔺شیرین‌ترین خطاب برای بندگان ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama