eitaa logo
مرکز نشر آثار آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
1.1هزار دنبال‌کننده
288 عکس
256 ویدیو
63 فایل
مرکز حفظ و نشر آثار فقیه محقق حضرت آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله سایت: 🌐www.seyfimazandarani.com ارتباط با مدیر کانال 🆔 @seyfimazandarani1 نشانی دفتر: قم، خیابان شهدا(صفائیه)، کوچه۲۴(ممتاز)، کوچه ۶، پلاک۹ 📞02537747560 کانال دروس: @ayatollahseyfi
مشاهده در ایتا
دانلود
همزمان با ایام الله دهه مبارکه فجر انقلاب 🇮🇷🇮🇷نشست علمی بصیرتی🇮🇷🇮🇷 ◀️با موضوع: ارزشهای انقلابی، بایسته های بصیرتی 💠با حضور فقیه مجاهد آیت اله سیفی مازندرانی ⏰زمان: چهارشنبه۱۶بهمن۹۸ بعد از نماز عشا (به همراه پرسش و پاسخ) حضور اساتید و طلاب معظم را ارج می نهیم. 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 بسیج مسجد امام حسن عسکری(ع)پردیسان ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 تحول در حوزه علمیه 🔴 ✳️ (بخش ششم) ❓تکلیف معیشت طلاب چیست؟ بسیاری از طلاب از رشد علمی مایوس‌اند و هیچ مسیر هموار و امیدوارکننده‌ای پیش روی خود نمی‌بینند نظر جنابعالی پیرامون این موضوعات چیست؟ ✅ آیت الله سیفی مازندرانی پاسخ می‌دهد... ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️حضور آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله در راهپیمائی جشن پیروزی انقلاب اسلامی ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ ✅ كانال اخبار طلاب 📡@news_tolab 🌐 http://eitaa.com/joinchat/2796486670C0fd39167a1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴فضای فرهنگی رها شده قلب انقلاب!! 🔴 مکالمه یکی از مسئولان ثبت‌نام کننده همایش دوچرخه سواری بانوان در قم😳 🚨 ادعای مسئول ثبت‌نام: ما باید مرحله به مرحله پیش بریم، ما نشستیم اینجا که دوچرخه‌سواری بانوان در قم را عادی کنیم... این کار باید عادی سازی بشه‼️ 🔺طبق این مکالمه، هدف برگزاری از این همایش، ورزش کردن بانوان نیست!! بلکه تغییر فضای شهر مقدس قم است. ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ ♦️eitaa.com/sharehnews http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
بسم الله ✔️اعطای اجتهاد رسمی؛ امری لازم و ضروری 🔹استاد عندلیب همدانی گفته اند: در اطلاعیه ای دیدم، مؤسسه ای مراسمی تحت عنوان جشن إعطای اجتهاد ترتیب داده است، نگرانی خودم را از این نوع بدعت های حوزوی که به انحاء مختلف دیده می شود فقط با این جمله بیان می کنم : «اَللّـهُمَّ اکْشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الاُْمَّةِ بِحُضُورِهِ ، وَ عَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ» 🔻منظور ایشان آیت الله سیفی مازندرانی است. به نظرم آیت الله سیفی مازندرانی در این زمینه بسیار کار درست و سودمندی می کنند. بنده حرف آقای عندلیب را واقعا متوجه نمی شوم؟ چطور به خود اجازه می دهیم که هر کاری که به مذاق ما خوش نمی آید را فوری با اَنگ بدعت تخریب کنیم! دقیقا چه بدعتی؟ قطعا این استاد حوزه تعریف بدعت را بهتر از حقیر می دانند. اما کجای این کار بدعت است که سریع آن را به غُمّه تعبیر می کنیم؟! 📍اساسا نو آوری ها تا جایی که با مبانی و معارف دین و سنتهای دینی تعارضی نداشته باشد، اتفاقا بسیار خوب و رشد دهنده است. به قول حضرت آیت الله جوادی فنعمت البدعه. ❓اما چرا خوب است؟ 🔸قطعا همه می دانید که در سالهای اخیر، یکی از بزرگترین معضلات طلاب، عدم رتبه بندی علمی آنها است. وضعیت طوری شده که هر کسی با هفت سانت لحیه و یک عمامه ی ۹ متری و یک نعلین قهوه ایِ مایل به زرد اظهار فضل و علمیت می کند. از طرفی طلاب جوان و جامعه هم که توان تشخیص علمیت این نوع افراد را ندارند. 🔸همچنین یکی از مشکلات در نهادهای دولتی و آموزشی در سطح کشور در عرصه ی جذب طلاب این است که نمی دانند این طلبه از حیث علمیت، آنطور که ادعا می کند هست یا نه و توان تشخیصش را نیز ندارند. 🔸باید سَنجه هایی در خود حوزه وجود داشته باشد که طلاب برجسته از حیث علمی را معرفی نماید و خلاء چنین حرکتی واقعا حس می شد. 🔵این عمل موسسه ی آیت الله سیفی گام مثبتی است در راستای زدودن فرهنگ مدرک گراییِ دانشگاهی در حوزه ی علمیه. با این کار قدمی برداشته ایم در جهت احیای مدارک سنتی خودمان. امری که در نهایت موجب شناسایی بهتر و کامل تر جایگاه های علمی افراد می شود. 📢حال نمی دانم چطور می شود امری که موجب رسمیت بخشیدن به اجتهاد حوزوی در سطح جامعه خواهد بود، می شود یک بدعتی که با ظهور امام زمان عج باید بساطش جمع شود؟! 📌پ.ن: اینجانب هیچ گونه ارتباطی با معهد الاجتهاد الفعال نداشته و ندارم. ✍️علی خردمردی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 احیاء عناوین حوزوی 🔴 🔴 پرهیز از مدرک‌گرائی( بخش اول) 🔴 ✅ضرورت کسب اجتهاد ✅ نقش اجتهاد در اداء رسالت روحانیت ✅ آیت الله سیفی مازندرانی پاسخ می‌دهد... ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
🔰معادل سازی مدارک حوزوی کار اشتباهی است مقام معظم رهبری: 🔻بنده قبلاً به مدیران حوزه هم گفته‌ام که کسی که درس می‌خواند نیاز به یک مدرک و گواهی دارد؛ مثلاً کسی که سه سال درس خارج عمومی می‌گذراند باید معلوم باشد که کیست. 🔻 اشتباه بزرگ این بود که ابتدا مدارک حوزوی را با مدارک دانشگاهی مقایسه کردند و بعد هم بحث معادل‌سازی مطرح شد که مثلاً فلان اگر درس بخوانید معادل کارشناسی ارشد است. درحالی که این اشتباه است زیرا سبک کار در حوزه با سبک کار در دانشگاه متفاوت است. 🔻 شما نیاز به یک گواه و شهادت دارید. سابق اجازه اجتهاد مطرح بود که کسی که درس می‌خواند به او اجازه اجتهاد می‌دادند. چهارشنبه 1397/12/15  🔻🔻🔻 @sokhanshia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ اقامه دین الهی در راس رسالت انبیا است. ✅ ارزش های نظام جمهوری اسلامی جز ارزش های الهی چیز دیگری نیست. ✅ انقلابی گری و انقلابی بودن چیزی جز در دایره ارزش های انقلابی و الهی نیست. ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
📜احیای سنت در حوزه علمیه 🔰مقام معظم رهبری 💠بنده جزو کسانی هستم که از اوائل بر روی مستقل حوزه‌ای تکیه کردم، الان هم اصرار دارم. ؛ خود حوزه با اعتبار خودش نه به اعتبار وزارت علوم؛ چون اعتبار حوزه عمیق‌تر، ثابت‌تر و مهمتر از اعتبار هر وزارتی است. با اعتبار خودش، حوزه بدهد. حالا اسم را هر چه میخواهند بگذارند. 💠بعضی از دوستان اعتراض کردند که چرا می گریزید از اسم دکترا و کارشناسی ارشد و اسمش را گذاشته‌اید سطح سه و سطح چهار؛ اینها را من بحثی ندارم. اینها را بنشینند بحث کنند، هر جور تصمیم گرفتند، همان درست است؛ لیکن اصلِ را بنده قبول دارم، اما زدگی آفت مدرک است. طلبه برای درس بخواند، این عیب بزرگی است. 📚 بیانات 86.09.08 💠من این‌جا می‌خواهم مطلبی دیگر را هم پیشنهاد کنم: سنت را که سالهاست در حوزه‌های ما منسوخ شده است، آقایان دوباره زنده کنند. در گذشته، چیز خوبی بود. طلاب بعد از آن‌که مقداری درس می‌خواندند، برای این‌که به مراکز و شهرها بروند و مشغول خدمت علمی شوند، احتیاج به گواهینامه‌ای داشتند که معلوم شود این آقا اهل علم و فضل است. لذا پیش علمای بزرگ می‌رفتند و یک مسأله‌ی فقهی را مطرح و بحث می‌کردند. وقتی آن عالم تشخیص می‌داد که ایشان مجتهد است، می‌نوشتند و به او می‌دادند. 💠بین علمای دوره‌ی قبل که ما دیده بودیم، اجازه‌های اجتهاد زیادی بود. بزرگان و پیرمردان و پدران ما، از علمای قبل از خودشان داشتند. ولی الان، سالهاست که این کار منسوخ است. چرا منسوخ شد؟ شاید عللی هم داشت؛ که یکی از مهمترین آنها این بود که بعضی از بزرگان مراجع، عادت نداشتند بدهند. جهاتی را رعایت می‌کردند. در نتیجه، این ، تدریجاً منسوخ شد. اکنون دست افراد فقط اجازه‌ی امور حسبیه است و این، کافی نیست. 💠چقدر خوب است که در حوزه‌ها زنده شود. منتها، من به این ترتیب می‌کنم و می‌گویم: یک طلبه‌ی فاضل، بعد از آن‌که مقداری درس خواند و در خود احساس قوت اجتهاد کرد و نیروی اجتهاد و قدرت اجتهاد را در خودش حدس زد، پیش استاد برود. استاد موضوعی را، مسأله‌ی مهمی را انتخاب کند - سعی کنند مسأله را از مسائل جدید؛ مسائلی که رویش بحث نشده است انتخاب کنند - و به طلبه بدهد. طلبه برود روی آن کار کند و حاصل آن جزوه‌ای بشود مثل جزوه‌های پایان‌نامه‌ای که در دانشگاهها معمول است. 💠ما البته این را به حوزه‌ی قم ... پیشنهاد کردیم؛ که موضوع به طلاب بدهند و از آنها بخواهند که پایان‌نامه بنویسند. حالا عرض می‌کنیم که این را برای اجتهاد بنویسند. یعنی به طلبه موضوعی را بدهند و او آن موضوع را تنقیح کند، کار کند، بحث کند. گاهی دو، سه نفری راجع به قضیه‌ای بحث کنند و استاد راهنمایی هم باشد. آن وقت خواهید دید در ظرف چند سال، هزاران تز فقهی جالب و مسائل بحث نشده به دست خواهد آمد و این، راه را باز خواهد کرد. نمی‌گوییم آن طلبه‌ جوان تازه مجتهدی که مسأله‌ای را بحث کرده، حرف آخر را در این مسأله خواهد زد؛ نه. بگذارید اولین حرف را بزنند و اولین گام را بردارند. بنابراین، اگر این کار را ما در قم راه بیندازیم، به تبع آن در جاهای دیگر انجام خواهد گرفت. در نتیجه، ممکن است را هم نخواهیم که مراجع بزرگ بدهند. همین فضلا و مدرسینی که در حوزه به فضل شناخته شده‌اند و قوت علمی و تحقیقی دارند، یک نفرشان، دو نفرشان به طلبه‌ای بدهند. ببینید چقدر خوب خواهد شد! طلبه می‌خواهد به شهری برود، می‌خواهد در دستگاهی وارد شود، می‌خواهد یک شغل تبلیغی انتخاب کند؛ این ورقه‌ی اجتهاد که در جیبش باشد، نشانه‌ی فضل اوست. این، چقدر راه را باز و طلاب را تشویق خواهد کرد که بروند و این کار را پی بگیرند! 📚 بیانات 71.06.29 💠یک جمله درباره‌ پیشنهاد آقای ... عرض کنیم. مسئله‌ دکتری افتخاری؛ خوب، البته این یک افتخار است که این دانشگاه این اظهار محبت را به ما بکند؛ لیکن من اهل دکتری نیستم؛ همان طلبگی ما کافی است. اگر بتوانیم به میثاق طلبگی متعهد و پایبند بمانیم - که قولاً و فعلاً این میثاق را از دوران نوجوانی و جوانی با خدای متعال بستیم - اگر خداوند کمک کند و ما بتوانیم این میثاق را حفظ کنیم و در همین عالم طلبگی پیش برویم، من این را ترجیح میدهم... من پیشنهاد شما را قبول نمیکنم. 📚 بیانات 88.13.11 @fater290
🌀 احیای سنت اجازه اجتهاد مطالبات امام خامنه‌ای از بزرگان 🔹 سنت اجازه‌ی اجتهاد را که سالهاست در حوزه‌های ما شده است، آقایان دوباره زنده کنند. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 احیاء عناوین حوزوی 🔴 🔴 پرهیز از مدرک‌گرائی( بخش دوم) 🔴 ✅ اجتهاد اصولی و قاعده مند شرط فقاهت صحیح و فهم کلام اهل بیت علیهم السلام است. ✅ اجتهاد و استنباط اختصاص به حلال و حرام ندارد، در سایر معارف اسلامی نیز جاری است. ✅ آیت الله سیفی مازندرانی ... ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 احیاء عناوین حوزوی 🔴 🔴 پرهیز از مدرک‌گرائی( بخش سوم) 🔴 ✳️ آیت الله سیفی مازندرانی : ✅ دو جریان در حوزه جاری است: ⭕️جریان مدرک گرایی ⭕️ جریان احیا سنت اجازه اجتهاد ✅ شرایط احراز اجتهاد ؟؟ ✅ اعطای مدارک علمی مطابق با سنت فقهاء سلف حوزه عین حق و صواب است. ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
مصاحبه با استاد رمضانی در مورد اجازه اجتهاد.docx
24.7K
🔴 مصاحبه با آیت الله حسن رمضانی (زیدعزه) پیرامون احیاء سنت اجازه اجتهاد ❓سوال: شاید بعضی اینگونه اشکال کنند که دادن اجازه اجتهاد توسط افرادی که جزء مراجع تقلید نیستند متداول نیست؟ بنابراین گر چه اصل این کار درست است ولی اجرایش باید توسط مراجع عظام صورت بگیرد تا فتح باب برای سایرین نشود. این شبهه را چگونه می توان پاسخ داد❓❓ ✅ پاسخ : اگر این امر از طرف یک شخصیت ناشناخته یا غیر لایق انجام شود در این صورت جای شبهه است و فتح باب می شود و نمی توان آن را جمع و جور کرد. اما اگر از طرف شخصیتی که مورد حمایت مقام معظم رهبری زید عزّه است و توصیه مقام معظم رهبری زید عزّه این است که طلاب فاضل مستعد خدمت ایشان برسند و ایشان متکفل امر تدریس و تربیت آنها باشد چه مشکلی می تواند داشته باشد؟ و اصلا فتح باب معنا ندارد. بنابراین اگر از اول محدود به این شرایطی که عرض شد باشد، مشکلی در پی نخواهد داشت. بله، اگر از ناحیه مراجع و بزرگان حوزه صورت بگیرد یقینا بهتر است اما این به این معنا نیست که اگر از طرف شخص لایقی صورت پذیرد که مقام مرجعیت و زعامت به معنای خاص را نداشته باشد، آن را مذموم بدانیم و محکوم کنیم؛ این حرف غیرقابل قبول است. ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
🔴 پیشنهادی به شورای عالی حوزه در زمینه اعطای گواهی اجتهاد ✳️ آیت الله سیفی مازندرانی: ✅ من به شورای عالی پیشنهاد می کنم که شما هیئت علمی از فقهایی که خودتان قبول دارید تشکیل دهید تا افراد را محک بزنند. ✅ همانطور که پارسال معاونین و مسئولین شورا و نمایندگان مدرسین خارج جوان به همین معهد ما آمدند و یکی از این دو بزرگوار که اسمشان را برای اخذ گواهی اجتهاد بردیم موضوع «عقم» (نازایی) را که به ایشان داده بودیم مطرح کردند. این فاضل ما در بیست دقیقه مسئله «عقم» و ادله آن را مطرح و استدلال کرد، همه گوش دادند، بعد از آن، همه به ایشان اشکال کردند و ایشان جواب داد، ما هم تکمیلاتی داشتیم و جمع بندی کردیم. همین آقایانی که از شورا آمده اند تک تک به بنده گفتند که ما چنین جلسه علمی را تاکنون ندیده‌ایم و این اولین بار است که می بینیم. ✅ یکی گفت: مجلس بر منوال علمای سامرا است و ... و خلاصه همه قبول داشتند. پس خودتان این روال را قبول دارید. ✅ هر شخص و مؤسّسه ای که ادعا دارد می‌خواهد هدف مجتهد پروری را ادامه دهد ممکن است ادعایش به حق باشد، شما باید هیأتی از فقهاء تعیین کنید که بیایند و محک بزنند، و اگر کسی به غیر از آن کسی که شما محک زدید اجتهاد داد آن را فاقد صلاحیت بدانید و مدرک را فاقد اعتبار اعلام کنید؛ این روش، روش درست و قابل قبولی است و ما هم استقبال می کنیم. ✅ تعطیل کردنِ راه گواهی اجتهاد بخاطر آفات احتمالی به معنای برباد دادن تلاش فقهای سلف است و راه درستی نیست. ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
🔴 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم بسمه تعالی ✳️ در خبرها دیدم که مجلسی با عنوان اعطای درجه اجتهاد به شاگردانی که در موسسه تخصصی اجتهادی "معهد الاجتهاد الفعال" فارغ التحصیل شده اند برگزار شده است. ✳️ فارغ از آفت های احتمالی که در هر امر مهمی محتمل است این امر، احیای سنت علمای سلف است و یکی از بهترین ابزار ایجاد انگیزه در طلاب در امر تحصیل است. از طرفی تبیین شان علمی محصلان است که هرگز در قالب مدارک حوزوی و دانشگاهی قابل تبیین نیست. ✳️ البته لزوم شانیت و وزانت در اعطا کننده از باب المعرف لابد ان یکون اجلی من المعرف بدیهی است. ✳️ از فقیه محقق و مجاهد عالیقدر حضرت ایت الله سیفی مازندرانی که از افتخارات بزرگ علمی حوزه مقدسه قم است بابت احیای این سنت حسنه واصیل حوزه قدردانی می کنم. ✳️ امیدوارم متولیان حوزه با قانون مند کردن این امر، تحولی در امر اجازات و اجتهاد در حوزه ایجاد نمایند. غلامعباس هاشمی همدانی ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ ♦️eitaa.com/sharehnews http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
بیانیه_آیت_الله_سیفی_مازندرانی_در_مورد_اعطاء_اجتهاد[1].docx
40.3K
✳️در پی درخواست برخی دلسوزان بزرگوار از آیت الله سیفی مازندرانیحفظه الله مبنی بر اتخاذ تدبیری جهت عدم سوء استفاده در زمینه گواهی اجتهاد، این بیانیه از معظم له صادر گردید✅ 🔹همان گونه که در جلسۀ مشارٌ الیه متذکر شدم، تردیدی نیست که باید رسمیت گواهی اجتهاد از سوی نهاد قانونی شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه بوده و نیز بر اساس ضابطه باشد. البته این ضابطه باید با نظارت عالیۀ ولی امر مسلمین، مقام معظم رهبری أدام الله ظله علی رؤوس المسلمین و مراجع بزرگوار تقلید أیّدهم الله تعالی بنصره، توسط شورای عالی محترم حوزه ی علمیۀ قم تدوین گردد🔹 ♦️ پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) https://eitaa.com/ayatollahseyfi
🔵بیانیۀ مهم حضرت آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله پیرامون حماسۀ حضور باشکوه و انتخاب احسن ملت با ایمان و ولایتمدار در انتخابات و توقع آنان از نمایندگان انقلابی مجلس جدید🔹 بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و أوفر صلواته علی محمد و آله الطاهرین، لاسیما بقیة الله في أرضه و حجة الله علی خلقه مبارک باد بر شما ملت مؤمن و انقلابی که با رأی ارزشمند خود نمایندگان مؤمن و انقلابی را انتخاب نموده، و در برابر انظار جهانیان حماسۀ دیگری را رقم زدید. و همانگونه که امروز مقام معظم رهبری در درس خارج فقه فرمودند: علیرغم تبلیغات همه جانبۀ دشمن حتی توسّل جستن به بهانه ی شیوع ویروس کرونا یک روز قبل از انتخابات، و استخدام هزاران نفر در جهت تبلیغات و جوسازی برای خلوت سازی سر صندوقهای رأی، ملّت قهرمان و با ایمان ایران با حضور پرشور و انتخاب احسن نقشه های شوم دشمن را نقش بر آب کردند. ✅و اکنون انتظار حوزۀ علمیۀ قم از مجلس جدید انقلابی نهادینه کردن ارزشهای انقلابی از طریق قانونگذاری است. البته جایگاه خطیر قانونگذاری بر کسی پوشیده نیست؛ چرا که با تصویب قانون می توان راه مذاکره با سران استکبار را گشود و مسیر سلطۀ آنان را بر مقدّرات این نظام و ملّت انقلابی هموار ساخت. و نیز می توان با تکیه بر قانون اقدام انقلابی نموده، و دست ایادی استکبار را از سر این نظام و ملّت رشید و مؤمن کوتاه نمود. 🔷آنچه طلاب و فضلاء و اساتید و فقهای انقلابی بصیر حوزۀ انقلابی قم مقدس، و سایر حوزه های علمیه از مجلس جدید و نمایندگان انقلابی آن انتظار دارند، اقدام انقلابی برای صیانت از ارزشهای انقلابی از راه قانونی آن است. 🔶رنج ناداری ، مردم را از نظام و مسئولین دلسرد نمی کند. آنچه که مردم را دلسرد می کند داغ و رنج کمرشکن تبعیض است؛ که یک مسئول دولتی از بیت المال با حقوق نجومی چند برابری نسبت به عموم ملّت برخوردار باشد. 🔷آری دسترسی برخی خواص با تبانی برخی مسئولین به وام های کلان چندین هزار میلیارد تومانی با توسل به لطائف الحیل سبب رنج و موجبات فقر و ناداری مردم، و سدّ بزرگ راه اقتصاد مقاومتی بوده، و موجبات خالی کردن خزانۀ بیت المال را فراهم می سازد. آیا این خود بارزترین مصداق بی عدالتی اجتماعی نیست؟ تا جائی که رئیس حسابداری کل کشور اعلان کرد که مسئولین دولتی حتی مرا از اطلاع یافتن و کنترل حقوق نجومی آنان منع کرده اند! آیا ا ین یکی از مهمترین عوامل دلسردی مردم با ایمان و انقلابی از مسئولین دولتی نمی تواند باشد؟! و آیا این وظیفۀ مجلس سابق نبود که بعد از هشدار مقام معظم رهبری دربارۀ حقوق نجومی اقدامی قاطع کند؟ که متأسفانه هیچ اقدامی نکرده، بلکه خود حقوق چند برابری مسئولین را تصویب نموده است ! 🔷و حال ای نمایندگان انقلابی ببینید حوزۀ علمیۀ انقلابی قم و سایر حوزه های علمیۀ سراسر کشور و نیز عموم ملّت با ایمان و ولایتمدار از مجلس جدید انقلابی چه توقعی دارند؟ 🔸آیانباید در مقابل کسانی که در بحبوحه ی انتخابات با صراحت گفتند: 《هر کس بگوید تحریم آمریکا و سران استکبار در مقابل اراده و ایمان ملّت انقلابی و قهرمان ایران تأثیر ندارد، و دولت باید خود را قوی کند، یک دروغ است و گویندۀ چنین سخنی خود بزرگترین حامی آمریکاست!》 ، و یا با تضعیف جایگاه قانونی شورای نگهبان ، انتخابات را انتصابات وتشریفاتی نامیدند، مواضع صریح و قاطع اتخاذ نمود؟ 🔹شما ای نمایندگان انقلابی ملّت، و شما ای طلاب و فضلاء و اساتید و فقهای بصیر حوزۀ علمیۀ انقلابی مقدس قم و سایر حوزه های انقلابی (که سربازان پا در رکاب امام زمان(عج) هستید) نزد وجدان خود در محضر ذات مقدس حق قضاوت کنید. بدون کمترین تردید خواهید یافت که این معضلات و آفات خطرناکترین اسباب فتنه، و مهم ترین دغدغه و نگرانی ملّت مؤمن و انقلابی قهرمان ایران بوده و آنان از نمایندگان انقلابی توقع رفع این نگرانی ها و دفع اینگونه آفات خطر آفرین از این نظام مقدس را دارند. 🔷آیا امید بستن به مذاکرۀ با آمریکا و سران استکبار و انتظار رونق اقتصادی از آنان داشتن، و هنوز و همچنان به آنان پیام برگشت به میز مذاکره دادن، سیاست غرب گرایانه نیست؟ و آیا این سیاست در تضاد کامل با خط مشی ولی امر مسلمین نیست؟ که بارها و بارها خطاب به مسئولین فرمودند: مذاکره با سران استکبار بی نتیجه است، و از این ملّت هیچ دردی دوا نمی کند، بلکه همچون سمّ مهلک برای سلامت فکر و روح مسئولین خطرناک است؟! 🔶و حال ای نمایندگان انقلابی، و ای اساتید و فقهای انقلابی بصیر حوزه های علمیه آیا از مجلس جدید انقلابی جز اقدام انقلابی قانونی توقع دارید؟ و آیا امروز در این شرایط حساس هنوز هم وقت سکوت است؟ 🔴آیا براستی از این توافقنامۀ برجام بدفرجام چه ثمرۀ مثبتی دیده اید؟ آیا آب و نان و اقتصاد، و یا دین، یا عزت و شوکت و اقتدار شما را تضمین کرده است؟
یا پای سران استکبار را به مراکز حساس دفاعی و صنعتی کشور باز کرده است؟ و آنان را بر فشار و تحریم بیشتر مصمّم تر ساخته، و یا تلاش و تکاپوی آنان را بر نقشه و تحریک ایادی داخلی و ایجاد فتنه بیشتر ساخته است؟ 🔴آیا تصویب کنوانسیون FATF در مجلس سابق که کیان دفاعی این نظام ـ یعنی سپاه پاسداران ـ را با تحریم مالی بعنوان یک نهاد تروریستی نشانه رفته است یک اقدام صددرصد مخالف مصالح این نظام و ملت نبوده است؟ 🔹خدای تعالی را بر این نعمت بزرگ راهیابی عناصر انقلابی به مجلس جدید سپاس و شکر بی حد و حصر می گذاریم. و از شما نمایندگان انقلابی اِحیاء و صیانت از ارزشهای انقلابی را توقع داریم. و سلامت و عزّت و توفیق روز افزون برای رهبری معظم ولی امر مسلمین و سربلندی ملّت با ایمان و ولایی را از درگاه ذات اقدس احدیت خواستاریم. حوزۀ علمیۀ قم: علی اکبر سیفی مازندرانی تاریخ: 1398/12/04
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴داروئی که ما داریم و چین ندارد❓❓ ✅ استلام و دست‌کشیدن به قصد شفا و تبرک به حجر الاسود و قبور نبی مکرم و ائمه اطهار و اولیاء خدا و زیارت این مکان‌های مقدس جزء اعتقادات ما شیعیان است . ✅ باید توجه داشت که به خطر انداختن جان و القاء نفس در تهلکه و ضرر عقلائی ممنوع می باشد ، لکن اگر بتوان با ابزاری ( مثل حفظ بهداشت و رعایت اصول بهداشتی) از این ضرر و هلاکت جلوگیری کرد احکام اولی خصوصا احکامی همچون زیارت ائمه ، نماز جمعه و جماعات را که موجب تعظیم شعائر است را نباید ترک و تعطیل نمود . ✅قطعا بر این باوریم که بیماری و بلا را باید از اسباب تکوینی علاج نمود همانگونه که اهل بیت علیهم السلام به طبیب مراجعه می‌نمودند، لکن نقش دعا و توسل و توکل در روایات و آموزه‌های دینی غیر قابل تردید است. ✅البته اصراری به برگزاری عمومی دعا نیست چرا که فرمود: 🌺اُدعوا رَبَّکم تَضَرُّعا وَ خُفیَه ✅ و نیز در روایات آمده است : عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : 🌺 إِنَّ اَلدُّعَاءَ وَ اَلْبَلاَءَ لَيَتَرَافَقَانِ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ إِنَّ اَلدُّعَاءَ لَيَرُدُّ اَلْبَلاَءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً . امام رضا علیه السلام فرمود: امام سجاد علیه السلام فرمود: دعا و بلا همراه یکدیگرند ، همانا دعا بلاها را رفع می‌کند هر چند بلائی سخت و محتوم باشد. انشاالله با حفظ اصول بهداشتی توام با توسل به ذوات مقدسه معصومین ابتلائات را پشت سر خواهیم گذاشت. ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ ♦️eitaa.com/sharehnews http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
▪️پیام حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) در پی ارتحال حضرت آیت الله سید جعفر کریمی (رحمت الله علیه)🔹 بسم الله الرحمن الرحیم خبر ناگوار ارتحال عالم مجاهد آیت الله سید جعفر کریمی موجب تأثر گردید. این فقیه انقلابی سالهای متمادی در خدمت امام راحل عظیم الشأن و مدتی در دفتر استفتاء مقام معظم رهبری ادای رسالت نمودند. حشره الله مع اجداده الطاهرین و جزاه الله خیر جزاء المحسنین ۳شعبان ۱۴۴۱هجری قمری حوزه علمیه قم علی اکبر سیفی مازندرانی https://eitaa.com/ayatollahseyfi
⬆️اهل بیت علیهم السلام و نیز سایر ادلۀ عقلی و نقلی آن دارد. و ما به تفصیل این ادله را در کتب فقهی مورد تحقیق و بررسی قرار داده ایم. (به مصادر مذکوره، فصل تحقیق ادلۀ ولایت فقیه مراجعه شود) پاسخ سؤال سوم: اقرار هر انسان دو صورت دارد: یا به نفع او است یا بر ضرر او. و به اتفاق نصوص شرعیه و فتاوای همۀ فقهای شیعه در صورتی که اقرار هر شخص به گونه ای به نفع او باشد از اعتبار شرعی ساقط است؛ مگر اقرار به شهادت بر توحید و نبوت پیامبر اسلام و امامت امیرالمومنین علیه السلام و اولاد معصومین ایشان. البته این در صورتی نیست که: اقرار به لقلقۀ زبان بوده و از روی اعتقاد نباشد، و صرفاً برای جلب منفعت خاصی یا از روی شوخی و غیر جدی باشد. و فقط در صورتی اقرار اعتبار دارد که به ضرر شخص اقرار کننده باشد. بنابراین اقرار داوطلب نمایندگی مجلس به اصل ولایت فقیه و یا التزام عملی به آن چون برای احراز منصب نمایندگی و به نفع شخص داوطلب است از اعتبار شرعی برخودار نیست و این قاعده از ضروریات و مسلّمات فقه و مورد اتفاق همۀ فقهاء بوده و ادلۀ متقن بر آن قائم است. و ما گستره و شرائط حجیت اقرار را در کتاب «دلیل تحریر الوسیله: کتاب القضاء» به تفصیل مورد تحقیق و بررسی قرار داده ایم. پاسخ سؤال چهارم: گرچه متن قانون اساسی دلالت بر استعلام وضعیت داوطلب از اطلاعات سپاه را ندارد، ولی از نظر شرع ملاک و معیار در استعلام وثاقت و عدالت مرجع استعلام است، و چون اطلاعات سپاه از وثاقت بالائی ـ بلکه بیشتر از برخی مراجع چهارگانۀ مصرّح در قانون ـ برخودار است؛ لذا اخبار و گزارش سپاه از حجیت شرعی برخوردار بوده و می تواند شرعاً مستند شورای محترم نگهبان باشد، بویژه اینکه مصوبات شورای نگهبان مورد تأیید و امضای ولی امر مسلمین است، و نیز با توجه به حاکمیت اصل ولایت مطلقۀ فقیه بر همۀ اصول ـ که در قانون اساسی به آن تصریح شده است ـ از جنبۀ قانونی نیز برخوردار می باشد. تاریخ: 15 رمضان المبارك 1441ھ.ق برابر با: شنبه 20 اردیبهشت 1399 ھ.ش حوزه علمیۀ قم: علی اکبر سیفی مازندرانی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) https://eitaa.com/ayatollahseyfi
✳️استفتاء از محضر مبارک فقیه محقق؛ حضرت آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله پیرامون مصوبات اخیر مجلس سلام علیکم روز یکشنبه 14/02/1399 مجلس شورای اسلامی «بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و ریاست جمهوری» را در دستور کار خویش قرار داد. یکی از مهمترین مواد تصویبی این طرح، مادۀ 4 آن بود. در این ماده، بندهای 1تا6 مادۀ 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اصلاح و بخش نخست شرایط انتخاب شوندگان به ترتیب: 1. تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران 2. ابراز وفاداری به قانون اساسی بر اساس اقرار افراد و اصل ولایت فقیه 3. اعتقاد و التزام عملی به اسلام تغییر یافت. پیش از اصلاح این ماده، شرایط انتخاب شوندگان در متن قانون اساسی (مادۀ 28) به این ترتیب بود: 1. اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران 2. تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران 3. ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقّی ولایت مطلقۀ فقیه. همانطور که ملاحظه می فرمائید: در مصوبۀ اخیر مجلس قید «اصل مترقّی ولایت مطلقۀ فقیه» از بند سوم مادۀ قانون اساسی به «اصل ولایت فقیه» تغییر یافته؛ یعنی دو قید «مترقّی و مطلقه» از بند مزبور این طرح حذف گردید. همچنین بنابر تصویب مجلس، ملاک رسیدگی شورای نگهبان برای تعیین صلاحیت نامزدها، با توجه به مراجع چهارگانۀ مصرّح در قانون اساسی، استناد به گزارش اطلاعات سپاه برای تعیین وضعیت داوطلبان ممنوع شده است. پرسش ما از حضرتعالی این است که: اوّلاً: در اصطلاح علم فقه معنای قید «مطلقه» برای ولایت مطلقۀ فقیه چیست؟ و ثانیاً: حذف این قید از قانون انتخابات شرعاً چه حکمی دارد؟ و ثالثاً: آنچه که بند دوم از مادۀ 4 مصوّب مجلس به آن اشاره دارد، آیا از نظر شرع مقدس التزام عملی داوطلب نمایندگی مجلس به اصل ولایت مطلقۀ فقیه و ابراز وفاداری به آن ـ همانند اعتقاد به اسلام و وفاداری به قانون اساسی ـ با اقرار شخص داوطلب قابل اثبات است؟ رابعاً: آیا منع استناد به گزارش سپاه در تعیین وضعیت داوطلبان مجلس ـ با توجه به عدم تصریح آن در قانون اساسی ـ شرعاً چه حکمی دارد؟ جمعی از اساتید و فضلای معهد الاجتهاد الفعال بسمه تعالی پاسخ سؤال اول: معنا و مفهوم قید «مطلقه» در اصل ولایت مطلقۀ فقیه ریشه در مقتضای ادلۀ این اصل و مستفاد از نصوص شرعیه و کلمات فقهای شیعه دارد. و معنای آن این است که: فقیه جامع شرائطِ دو منصب فتوی و رهبری بر همۀ شئون این دو منصب ولایت دارد. یعنی همانگونه که فتوای او بر مقلدین حجت شرعیه و مبرّی ذمّه است، حکم صادر از او در جمیع شئون و امور مربوط به حکومت و کشورداری و سیاست بر همگان أعم از مجتهد و مقلد، فقیه و عامی نیز حجت بوده و طاعت او شرعاً واجب و مخالفت با او حرام، بلکه به بیان نورانی امام صادق علیه السلام معصیت بزرگ در حد شرک بالله العظیم است.(وسائل الشیعة: ب11 من أبواب صفات القاضي، ح1) آری ولایت مطلقۀ فقیه یعنی ولایت شرعیۀ فقیه جامع متولی رهبری و زمامداری حکومت اسلامی بر همۀ شئون حکومت؛ یعنی هیچ منصبی ـ أعم از دولتی و قضائی و قانونگذاری ـ بدون حکم ایشان وجاهت شرعی نداشته و نامشروع بوده و صاحب آن منصب در زمرۀ طواغیت است. بنابراین تمام احکام و دستورات و قوانین ـ از هر مسئولی از قوای سه گانه ـ در صورتی که مورد امضای ولی امر (یعنی فقیه جامع متولّی منصب رهبری و حکومت) نباشد مشروعیت نداشته و آن حکم و دستور تکلیف شرعی نمی آورد. پاسخ سؤال دوم: ولایت مطلقه یا ولایت عامۀ فقیه اصل مسلّم و مشهور و معروف بین فقهای امامیه است که با وصف مطلقه و عامه از کلمات قاطبۀ فقهای امامیه أعم از قدماء و متأخرین و متأخری المتأخرین به ظهور یا دلالت صریح استفاده می شود. بلکه حتی برخی از فقها ـ مانند محقق کرکی و محقق نراقی و غیر ایشان ـ به اجماع اصحاب امامیه بر آن تصریح کرده، و برخی دیگر ـ مثل صاحب جواهر ـ علاوه بر تصریح به اجماع محصّل و منقول اصل ولایت عامۀ فقیه را ضرورت مذهب و از مسلّمات و اوّلیات فقه امامیه دانسته تا جائی که مخالف آن را از فهم روح فقه و فقاهت بی بهره دانسته است. آری، امام راحل عظیم الشأن در پایه گذاری اصل مترقّی ولایت مطلقۀ فقیه که بارها به آن تصریح کردند ـ علاوه بر ادلۀ متقنی که بر آن اقامه کردند ـ از چنین پشتوانۀ استوار آراء و فتاوای قاطبۀ فقهای بزرگ شیعه ـ از قدماء و متأخرین همچون شیخ مفید و طوسی، و ابن ادریس، و علامۀ حلّی در کتابهای فقهی مختلفش، و محقق کرکی، و شهید ثانی ـ برخودار است. و ما نیز نص کلمات و گفته های فقهای شیعه را در کتابهای مختلف خود آورده و مورد بررسی قرار داده ایم. (دلیل تحریر الوسیلة في ولایة الفقیه: ص53-63/ أضواء الفقاهة: کتاب الاجتهاد و التقلید: 308-316/ أضواء الفقاهة في الفقه المعاصر، فقه الحکومة و السیاسة، الحلقة الاُولی: ص64-77) ناگفته نماند که: دلیل اعتبار قید مطلقه برای ولایت فقیه ریشه در نصوص و روایات ⬇
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️ انا لله و انا الیه راجعون خبر تاسف بار رحلت عالم جلیل القدر و ربّانی آیت‌الله فیض‌الله دارایی رحمه الله موجب تالم و تاثر گردید. ✳️ ایشان عمری را به تزکیه‌ی نفس و تعلیم و تعلّم معارف الهی و عمل به آموزه های دینی خالصا لوجه الله و ابتغاءً لمرضاته تعالی سپری نمود، که در روایت معتبر آمده است: مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و عَمِلَ بِهِ و عَلَّمَ للّه ِِ ، دُعِيَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظيما . ✳️ این عالم جلیل القدر و بزرگوار برای طلاب و فضلای حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه تحت اشراف معظم له ، پدری شفیق و مهربان بود. ✳️ در مصرف سهم مبارک امام علیه السلام شدید الاحتیاط و در حفظ حرمت علما و فضلا کثیر المراعات بوده است. ✳️ مواضع انقلابی و حمایت بی چون و چرای این عالم بصیر و والامقام از اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه بر آشنایان ایشان پوشیده نبوده است. ✳️عاش سعیدا و مات سعیدا تغمّده الله برحمته و غفرانه و حشره مع النبی و الائمه المعصومین علیهم السلام حوزه علمیه قم علی اکبر سیفی مازندرا نی ۱ شوال ۱۴۴۱ برابر ۳ خرداد ۱۳۹۹