(استفتاء پیرامون هلال ماه)
🔴 سوال : در اطلاعیه ای که از سوی حضرت عالی در تاریخ 4 / 3 / 99 صادر شده آمده است:«در اثبات ثبوت حکم حاکم لفظ «حَکَمتُ» شرط نیست بلکه اعلان روز عید از جانب فقیه جامع الشرائط (به مثل تعبیر «الیوم یوم العید») به معنای صدور حکم می باشد و حکم حاکم حجت شرعی بر همه مسلمین و فقها و همه مقلدین آنها خواهد بود».
اما در مقابل برخی قائل هستند فقط در صورتی که فقیه جامع شرایط، حکم و امر به ثبوت هلال نماید «حکم» می باشد، ولی اگر بگوید هلال ماه در نزد من به اثبات رسیده و فردا عید است، فقط ثبوت هلال ثابت می شود و در چنین موردی، ملاک اطمینان مکلّف است.
اکنون و با توجه به حجم گسترده مطالبی که در این چند روز (و همچنین برخی سالهای پیشین) در این زمینه صورت پذیرفته، سؤال این است که:
🔴 ۱. آیا اساساً اعلان بود یا نبود اول ماه، یک امر حکومتی است؟
🔴 ۲. دلیل حضرتعالی مبنی بر اینکه صِرف اعلان روز عید از جانب فقیه جامع به مثل «الیوم یوم العید» به معناه صدور حکم می باشد، چیست؟
🔴 ۳. آیا در صورتی که مستند حکم آن فقیه حاکم مبنایی باشد که دیگر فقها آن مبنا را قبول ندارند (مثلاً رؤیت با چشم مسلّح را قبول دارد ولی دیگران قبول ندارند) باز هم آن حکم بر همه مسلمین و فقهاء و مقلّدین آنها حجت شرعی خواهد بود یا خیر؟
🔴 ۴. اگر فقیهی «حکم حاکم» را از راههای ثبوت اول ماه به شمار نیاورد آیا باز هم حکم فقیه دیگر بر او و مقلّدینش حجّت است یا خیر؟
🔴 ۵. رؤیت هلال ماه شوال در زمان معصومین علیهم السلام به چه ترتیبی بوده است؟ آیا در زمان حضور ایشان مشکلی در این مسأله به وجود آمده است؟
✅ پاسخ:
بسمه تعالی
✳️ ۱- اثبات هلال اول ماه قمری طرق و اسبابی دارد که یکی از آنها حکم حاکم است، و مصداق آن امروز فقیه متصدی و متولی حکومت است. و حکم سائر فقهاء بر خلاف آن – به دلیل قصور ادله ولایت فقیه از شمول چنین حکمی تضعیف حاکم و حکومت اسلام را در پی دارد – غیر مشروع است و غیرنافذ می باشد.
✳️ ۲- اعلان روز عید همانند عبارت :«الیوم یوم العید» و یا 《حکمت بانّ هذا الیوم یوم العید》 اثبات موضوع حکم شرعی می کند، که در متن واقع بوده و جزئی خارجی است که فقط به حکم فقیه اثبات می شود ، بر خلاف فتوی که به احکام و کبریات کلیه تعلّق می گیرد. و قرینه مقامیه به مقتضای شأن فقیه – که شأن اصدار حکم یا فتوی است – موجب ظهور تعبیر مزبور در حکم است. لذا ظهور چنین تعبیری در حکم امر مسلم بین فقهاء است و بدان تصریح نموده اند.
✳️ ۳ - اساساً مورد حجیت حکم حاکم بر همه فقهاء و مقلدین آنان – که نصّ عبارات فقهاء همچون کاشف الغطاء و صاحب جواهر و دیگران را در کتب مختلف در بحث ولایت فقیه ذکر کرده ایم – فقط در مورد حکم فقیه بر اساس مبنای اجتهادی خودش است.
و دلیل آن این است که مذهب فقهای شیعه قول به تخطئه بوده نه تصویب باطل؛ یعنی ملاک حجیت فتوا و حکم هر فقیه استناد آن به موازین اجتهادی بر اساس استنباط و رأی اجتهادی خود اوست ، نه بر اساس مطابقت با واقع، و الا با اختلاف فتاوای فقها تعدد حکم واقعی لازم می آید که همان مذهب مصوبه ی باطل می باشد.
به همین دلیل معنای کلام امام صادق (علیه السلام) در روایت مقبوله که فرمود :«فاذا حکم بحکمنا» این است که:«فاذا حکم الفقیه الجامع بحکمنا أهل البیت علی اساس اجتهاده و استنباطه و رأیه» .
و مقصود این است که اگر فقیه جامع شرائط فتوی بر اساس رأی و نظر اجتهادی خود حکم کند مخالفت با آن برای کسی جائز نیست. و اطلاق نفی جواز در این روایت شامل همه ی غیر او - اعم از مقلدینش و مقلدین غیر او، بلکه سائر فقهاء - می شود.
✳️ ۴ - بر اساس اطلاق ادلّه ولایت عامهی فقیه و اطلاق مقبوله، مخالفت – با ابراز و اظهار نقض حکم – حتی برای چنین فقیهی جائز نیست. گرچه برای شخص او واجب است که به فتوای خود در خفا عمل کند ولی اعلان مخالفت و نقض حتی برای مقلدینش جائز نیست.
✳️ ۵ - آری چنین مواردی پیش آمد در برخی روایات وارد شده که در ثبوت هلال شوال بین اصحاب اختلاف شده و حضرت به اِخبار أعرابی بادیه نشین دستور به صیام و یا قضاء صوم فوت شده داده است. و این روایت حمل بر حکم به استناد خبر ثقه می شود. و یا در روایتی آمده عده ای غروب بیست و هشتم گفتند هلال را رؤیت کرده ایم لذا روز بیست و نهم را روزه نگرفتند ، و حضرت امر به قضای روزه آن روز کرده و فرمود: چون ماه کمتر از 29 روز نمی شود.
لازم بذکر است که ما این روایات را در کتاب دلیل تحریر الوسیلة: کتاب الصوم، ص 458 – 464 مورد تحقیق و بررسی قرار دادهایم.
و السلام علیکم و رحمه الله
حوزه علمیه قم
علی اکبر سیفی مازندرانی
تاریخ: پنجم شوال سنه ی 1441 هـ.ق
برابر 8 خرداد سال 1399 هـ.ش
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
هدایت شده از دروس آیت الله سیفی مازندرانی
عمار, [۳۰.۰۵.۲۰ ۱۲:۵۳]
💢 قابل توجه طلاب و فضلای محترم؛
✅ مرکز تخصصی فقه و اصول «معهد الاجتهاد الفعال» از میان طلاب جوان و مستعد برای سال تحصیلی 1400-1399 دانش پژوه میپذیرد.
🔰 این مرکز تخصصی تحت اشراف #آیتالله_علی_اکبر_سیفی_مازندرانی بوده و برای یک دوره شش ساله تحصیلی با برنامه مدون #طرح_تحصیل_اجتهاد پذیرش میکند.
🔻 مزایا؛
🔹 اعطای گواهی اجتهاد برای حائزین شرایط
🔹 اعطای گواهی تدریس سطوح عالی
🔹 امکان اشتغال به تدریس
🔹 اعطای کمک هزینه تحصیلی
🔻🔻 علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام(حضوری و غیر حضوری) اینجا کلیک کنید.
🔹برای ثبت نام غیر حضوری به این آیدی ( @mohsenakhondi ) در ایتا مراجعه بفرمایید و یا با شماره تماس
02537835501
02537835502
02537835506
و یا با شماره موبایل 09127478749 تماس بگیرید.
✳️زمان مصاحبه : ۱۸خرداد الی ۲۷خرداد
https://eitaa.com/ayatollahseyfi
26.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 امروز که نظام اسلامی تشکیل شده است فقه نباید در طهارت و دیات و .... متوقف شود و عمر را صرف آن کنیم درحالی که این همه مسایل جدید رخ داده است؛ #فقه_فعال، فقه کارآمد در همه موارد و حتی در میدان نبرد و حمله و مبارزه با استکبار و نظام سلطه است تا برای آن پاسخ داشته و حکم قاطع بدهد.
🔴 بعد از غیبت صغری فقه به تدریج رو به خمودی رفته است و در طول تاریخ نیز فقها، فقه را میخواندند، اما کمتر شاهدیم که فقه وارد عرصه اجتماعی شده باشد در حالی که براساس آیات قرآن، فقه باید منجر به صدور حکم و اداره اجتماع شود زیرا رسالت انبیاء این بوده است.
این همه آیاتی که در قرآن در مورد سیاست خارجی و تعامل با بیگانه و اجرائیات شئون حکومت بیان شده کم کم از دوره ائمه رو به فراموشی رفت در حالی که فقه فعال، فقه کارآمد در همه عرصهها و مخصوصا مهمترین عرصهها یعنی عرصه امنیت و سیاست و اقتصاد است.
✳️استاد سیفی مازندرانی(زیدعزه) ، ۴ آبان ماه در همایش فقه فعال
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
🔰 «مذاق شارع»، «قواعد کلی» و «مسائل کلی»؛ سه مولفه نظاممند کردن فقه
🔻 آیتالله سیفی مازندرانی در نشست علمی بیان کرد؛
💠 فقه در روایات به معنای رایج نیامده است، به همین دلیل فقها بیشتر به احکام الزامی میپردازند، چون این احکام تکلیفآور و مستحق ثواب و عقاب است.
💠 کسی که حکم بین ناس میکند، میخواهد نظام اجتماعی را به سمت هدف از انزال قرآن مجید سوق دهد. چنین اقدامی حتماً یک فقه نظاممند میخواهد.
💠 عمده فقه، حکم بین الناس است، نه اعمال فردی. هدف از انزال کتب و رسل، حکم بین الناس بیان شده است.
💠 حکم فقیه بر همه احکام اولیه حکومت دارد. ادله ولایت فقیه، مثل دلیل لاحرج و لاضرر است؛ بر تمام ادله اولیه احکام حاکم است.
💠 وقتی حکم از سوی ولیفقیه صادر شد، دیگر کسی حق مخالفت با او را ندارد. چه فقیه دیگری باشد یا صاحب مقلد باشد و...
💠 باید فقهی که اسلام و قرآن به ما عرضه کرده و فقیه بحث میکند، فقهی باشد که بتواند حکومت اسلام را اداره کند و جامعه را به سمت هدف پیش ببرد.
💠 سه مؤلفه «مذاق شارع»، «قواعد کلی» و «مسائل کلی»، فقه را نظاممند میکند، روح فقه را بر فقه حاکم میکند و فقیه در یک فرع جزئی که میخواهد فتوا دهد باید ملاحظه این عناصر سهگانه را بکند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16902
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از اجتهاد
💢 اهتمام شارع در درجه اول بر اقامه دین است نه احکام فرعیه فردی/ مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی؛ ارکان سهگانه فقه نظاممند
✔️ استاد علی اکبر سیفی مازندرانی در گعده فقه حکومتی عنوان کرد:
🔹 عمده فقه، حکم بین الناس است نه اعمال فردی. هدف از انزال کتب و رسل، حکم بین الناس بیان شده. روایت هم برای فقیه حکومت مطلق قرار داده. حکم او بر احکام اولیه حاکم است.
🔹 باید فقهی که اسلام و قرآن به ما عرضه کرده و فقیه بحث میکند، فقهی باشد که بتواند حکومت اسلام را اداره کند.
🔹 فقه در روایات به معنای رایج نیامده است، فقهاء بیشتر به احکام الزامی میپردازند چون این احکام تکلیفآور و مستحق ثواب و عقاب است.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/790057
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی؛ ارکان سهگانه فقه نظاممند
«گعده علمی فقه حکومتی با ارائه ایده فقه فعال»
آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی:🔻
🔹باید فقهی که اسلام و قرآن به ما عرضه کرده و فقیه بحث میکند، فقهی باشد که بتواند حکومت اسلام را اداره کند.
🔹در مسئله حکومت ائمه (ع) منصب حکومت را برای فقهای شیعه جعل کرده و منع کردهاند که مکلفین شیعه به حکام طاغوت رجوع کنند. حاکم طاغوت یعنی کسی که از خدا و رسول فرمان ندارد و خود بر مردم حکومت میکند. ممکن است فاسق هم نباشد.
🔹هدف از انزال کتب و رسل، حکم بین الناس بیان شده. روایت هم برای فقیه حکومت مطلق قرار داده. حکم او بر احکام اولیه حاکم است. عقل و وجدان و شرع میگویند حفظ دین مقدم است. چون ولایت برای حفظ دین است، پس حکم فقیه بر همه احکام اولیه حکومت دارد.
🔹مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی، فقه را نظاممند میکند، روح فقه را بر فقه حاکم میکند و فقیه در یک فرع جزئی که میخواهد فتوا دهد باید ملاحظه این عناصر سهگانه را بکند.
🆔 @vasael_ir
#اطلاعیه
#دعوت_به_همکاری
👈🏻 معهد الاجتهاد الفعال از فضلای واجد شرائط جهت امور ویراستاری ، دعوت به همکاری می نماید.
🔴 شرایط متقاضیان:
✳️ دارای سابقه ویراستاری کتب فقهی و اصولی
✳️ سابقه حداقل 5 سال شرکت در دروس خارج
✳️ احراز صلاحیت ویراستاری از طریق ویرایش فایل نمونه
✳️ فرد متقاضی که از مهارت و رزومه موفقی در زمینه ویرایش کتب برخوردار باشد در اولویت قرار دارد.
✳️ نوع قرار داد مؤسسه به صورت ساعتی و دور کاری و با حقوق مکفی است.
🌐 آیدی ثبت نام: @Mahdy_j
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
هدایت شده از دروس آیت الله سیفی مازندرانی
با سلام محضر مبارک حضرت آیتالله سیفی مازندرانی
✳️ اخیرا اظهارنظرهایی درباره حکم قتل فرزند توسط پدر مطرح شده است، و برخی افراد عدم قصاص پدر در قتل فرزند را نوعی مالکیت پدر بر فرزند تعبیر کرده اند، و آن را صرفا یک برداشت فقهی از سوی فقها و نه متکی به آیات قرآن دانسته اند.
❓با توجه به این اظهار نظرها سوالات زیر مطرح می شود که تقاضا دارم پاسخ بفرمایید.
(مجید راسخی)
🔴 بر اساس فقه اهل بیت آیا پدر قاتل فرزند قصاص می شود یا خیر؟ و آیا در این زمینه مستندات قرآنی و روایی وجود دارد؟
✅ قصاص پدری که فرزند خود را به قتل رسانده است به اتفاق فقها و بدون هیچ مخالفی جایز نیست، بلکه در کلمات فقها امامیه تصریح به اجماع بر آن شده است، و در ریاض و جواهر ( جواهر الکلام ج ۴۲ ص ۱۶۹ و ریاض المسائل ج ۱۴ ص ۹۱ ، موسوعه السید الخوئی / مبانی تکمله المنهاج : ج ۴۲ ص ۸۷) و سایر کتب فقهی معتبر به این اجماع تصریح و به استفاضه نقل شده است.
⭕️ و نیز روایات صحاح مستفیضه به صراحت دلالت بر عدم جواز قصاص پدر به سبب قتل فرزند دارد( وسائل الشیعه ب ۳۲ من ابواب قصاص النفس) ولکن برخی روایات بالخصوص دلالت بر ضرب شدید و تبعید و نفی بلد پدر قاتل دارد ولی سند آن ضعیف است( وسائل الشیعه ب ۳۲ از ابواب قصاص ح ۹).
⭕️ ولی دیهی فرزند مقتول بر پدر واجب است که تعلق به ورثهی فرزند دارد ، دلیل آن _ علاوه بر آیه شریفه: (و دیه مسلمه الی اهلها) و فتوای اصحاب _ روایت معتبره ظریف (طریف) بر ثبوت دیه فرزند مقتول میباشد که علی التحقیق سند این روایت معتبر است.
⭕️ و اما تعزیر پدر _ علاوه بر دیه _ توسط حاکم بر حسب تشخیص ایشان جایز است و این به دلیل عموم صحیحه حماد بن عثمان (وسائل الشیعه ب ۱۰ از ابواب بقیه الحدود ح ۳) بر جواز تعزیر کل من ارتکب معصیه به تشخیص الحاکم می باشد، بنابراین قصاص پدر قاتل جائز نیست، و دیه فرزند مقتول بر پدر واجب است و به وراث فرزند تعلق میگیرد و حاکم شرع بر حسب تشخیص مصلحت میتواند پدر او را تعزیر نماید.
🔴 در فرض عدم قصاص حکمت و فلسفه عدم قصاص پدر در قتل فرزند چیست؟
✅ حکمت عدم قصاص پدر قاتل فرزند حق بزرگ پدر بر فرزند است که در روایات صحیحه به آن تصریح شده است.
در صحیحه محمد بن مسلم ( وسایل الشیعه ج ۲۰ ص ۱۵۸ ح ۱ ب ۷۹) از رسول خدا سوال شد چه کسی بیشترین حق را بر مرد دارد ؟رسول خدا فرمود: پدر.
البته این از مصالح و حکمت های حکم است نه علت ، که حکم دائر مدار آن باشد.
🔴 آیا این بدین معناست که از نظر شرع مقدس برای پدر جایز است فرزندان خود را بکشد؟
✅پاسخ: حرمت قتل فرزند توسط پدر از ضروریات دین است چون مشمول آیه ی ( و من قتل مومنا متعمدا فجزاوءه جهنم خالدا فیها ) که صریح در حرمت قتل هر انسان مومن است می باشد.
و هیچ روایتی حتی ضعیف دلالت بر استثناء پدر از اطلاق این آیه وارد نشده است و نیز کسی از فقها اعم از علماء شیعه و سنی فتوا به جواز قتل فرزند توسط پدر نداده است و حرمت آن مورد اتفاق همه علمای اسلام میباشد.
🔴. در صورتی که پدری عادت به کشتن فرزندان خود نماید آیا حکم قصاص ثابت است؟
✅ پاسخ : نه هیچ دلیلی بر قصاص پدر در فرض مذکور نیست مگر به عنوان ثانوی با تشخیص ولی امر در جهت حفظ مصالح اسلام و مسلمین.
🔴 آیا عدم قصاص پدر در قتل فرزند ناشی از مالکیت پدر بر فرزند است و آیا این صرفا یک برداشت فقهی از ناحیه فقها است؟
✅ پاسخ : هرگز چنین ملازمه ای نیست، اما اینکه در روایت وارد شده است انت و مالک لابیک مقصود حق حرمت پدر بر فرزند است نه مالکیت به حمل شایع ، حتی انسان بر نفس خود به اتفاق نص و فتوی مالک نیست ، از اینرو حرمت اضرار و جنایت بر نفس (قطع یا قتل) از مسلمات فقه و اجماع همه فقهاست.
همه احکام فوق الذکر به استناد آیات شریفه قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام است ، که به برخی از آنها اشاره کرده ایم.
البته چون نفی قصاص پدر قاتل فرزند بر خلاف اطلاقات کتاب و سنت و اصول و قواعد مسلمه است لذا باید اقتصار بر موردش نمود و در سایر حدود اثبات نفی حد، نیاز به دلیل دارد.
۱۸ تیر ماه ۱۳۹۹
۱۶ ذی القعده ۱۴۴۱
حوزه علمیه قم
علی اکبر سیفی مازندرانی
https://eitaa.com/joinchat/1864433688C6e3b02e090
هدایت شده از معاونت آموزش معهدالاجتهادالفعال
بسمه تعالی
✳️ کانال معاونت آموزش معهد الاجتهاد الفعال تنها کانال رسمی این مجموعه می باشند.
✳️ در این کانال صرفا فقط برنامه های آموزشی معهد و فایل های درسی جاری بارگذاری می گردد.
جهت ارتباط با ادمین کانال:
@ah_mad_karimi
@Feghfaalseyfi : ارتباط با مدیر معهد الاجتهاد
لینک پیوستن:
https://eitaa.com/joinchat/3828285497Cf0b6bfa4b8
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز پیرمردان ساواکی و درباری و جوانان ناپخته و ناآگاه اینطور القاء می کنند که پهلوی اول و دوم ایراندوست و وطنخواه بودند حال آنکه در بی کفایتی و حماقتشان همین بس که بحرین که توسط استان فارس اداره میشد را به باد دادند....
بد نیست یادی کنیم از صحبتهای آتشین پزشکپور (از اعضای پان ایرانیسم مجلس دوران پهلوی) در مخالفت جدایی بحرین از ایران..
┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅
♦️eitaa.com/sharehnews
http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
هدایت شده از معاونت آموزش معهدالاجتهادالفعال
✳️ جهت تهیه ۱۲۰ مجلد از آثار و کتب آیت الله سیفی مازندرانی زیدعزه به مرکز نشر آثار معظم له مراجعه نمائید.
✅ آدرس: میدان روح الله جنب مسجد سلماسی دفتر آیت الله سیفی مازندرانی پ ۶
✅ تلفن: ۳۷۸۳۵۵۰۰ ۰۲۵
🔴 این کانال تنها کانال رسمی معاونت آموزش معهد الاجتهاد الفعال میباشد.
ارتباط با واحد آموزش: @ah_mad_karimi
@Feghfaalseyfi : ارتباط با مدیر معهد الاجتهاد
هدایت شده از معاونت آموزش معهدالاجتهادالفعال
✳️ جهت تهیه ۱۲۰ مجلد از آثار و کتب آیت الله سیفی مازندرانی زیدعزه به مرکز نشر آثار معظم له مراجعه نمائید.
✅ آدرس: میدان روح الله جنب مسجد سلماسی دفتر آیت الله سیفی مازندرانی پ ۶
✅ تلفن: ۳۷۸۳۵۵۰۰ ۰۲۵
🔴 این کانال تنها کانال رسمی معاونت آموزش معهد الاجتهاد الفعال میباشد.
ارتباط با واحد آموزش: @ah_mad_karimi
@Feghfaalseyfi : ارتباط با مدیر معهد الاجتهاد
هدایت شده از معاونت آموزش معهدالاجتهادالفعال
✳️ جهت تهیه ۱۲۰ مجلد از آثار و کتب آیت الله سیفی مازندرانی زیدعزه به مرکز نشر آثار معظم له مراجعه نمائید.
✅ آدرس: میدان روح الله جنب مسجد سلماسی دفتر آیت الله سیفی مازندرانی پ ۶
✅ تلفن: ۳۷۸۳۵۵۰۰ ۰۲۵
🔴 این کانال تنها کانال رسمی معاونت آموزش معهد الاجتهاد الفعال میباشد.
ارتباط با واحد آموزش: @ah_mad_karimi
@Feghfaalseyfi : ارتباط با مدیر معهد الاجتهاد
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️دیدن این کلیپ به مدعیان حب علی و اولادش توصیه میگردد!!
نمیدانم و تخصص ندارم کرونا چیست و واقعا عزاداری چه سهمی را در انتشار ویرووس دارد؟
✅ ای کسانی که کار و بار زندگی را مشغول شدید و گفتید اقتصاد ضربه میخورد ، گفتید نمیشود بخاطر کرونا کشور را تعطیل کرد ، بدانید برای شیعه حب علی و اولادش و عزای حسین از نان شب واجب تر است!!
┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅
♦️eitaa.com/sharehnews
http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
🔴 دیدار آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله با آیت الله حسینی از علمای مشهد مقدس .
✅ استاد حسینی ضمن ارائه وضعیت علمی طلاب و فضلای مشهد به شرح برنامه ها و فعالیت های علمی خود پرداخت.
آیت الله سیفی مازندرانی وجود ایشان را برای حوزه مشهد مغتنم شمرد.
معظم له در مشهد مقدس با ایشان دیدار نمود.
┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅
♦️eitaa.com/sharehnews
http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ صلی الله علیک یا اباعبدالله ⚫️
انشاالله این روضه ها زمینه انقلاب و تغییر قلب ما گردد.
💠امام باقر علیه السلام فرمودند:
در روز عاشورا براے امام حسین زاری کرده و بگریید و اهل خانه را هم امر به گریستن به حضرت کنید.
درخانه خود برای حضرت مجلس عزا برپا کرده و داغ خویش را ابراز کنید و ضمن دیدار و ملاقات همدیگر بر آن حضرت گریه کنید و یکدیگر را در داغ امام حسین علیه السلام تعزیت دهید و هرکس این عمل را انجام دهد، براے او در نزد خدا ثواب دو هزار حج و عمره و جهاد در رکاب رسول خدا و امامان معصوم علیهم السلام را ضمانت می کنم.
کامل الزیارت،ص۱۰۷،ح۱.
─═ई✨🖤🍃✨ई═─
♦️eitaa.com/sharehnews
http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
هدایت شده از معاونت آموزش معهدالاجتهادالفعال
بسمه تعالی
✳️ فضلای گرامی دروس خارج فقه و اصول آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله تا تاریخ ۵ مهر حضوری برقرار نمیباشد . و تا آن تاریخ فقط از طریق فضای مجازی برگزار میگردد.
✳️ فضلا و اساتید مشغول به طرح ملزم به حضور در کلاس های معهد میباشند و کلاس خارج فقه و اصول معظم له در معهد آنلاین پخش و حضور و غیاب میگردد.
🔴 از اینرو اساتید و فضلای مشغول در طرح راس ساعت ۹ جهت استفاده آنلاین از درس خارج فقه استاد در معهد حضور یابند.
مدیریت معهد الاجتهاد الفعال
هدایت شده از دروس آیت الله سیفی مازندرانی
✅پخش آنلاین درس خارج فقه و اصول حضرت آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله هر روز سا عت 9تا 10 خارج فقه و 11 تا 12 خارج اصول
https://instagram.com/seyfi_onlin?igshid=1tkdg45g8psd
هدایت شده از دروس آیت الله سیفی مازندرانی
🔹 قابل توجه فضلای بزرگوار
درس شرح صحیفه سجادیه توسط حضرت آیت الله سیفی حفظه الله برگزار می گردد.
🔸زمان : روزهای چهارشنبه بین نماز ظهر و عصر
🔸مکان: معهد الاجتهاد الفعال
به همراه اقامه ی نماز ظهر و عصر توسط معظم له
🔵پایگاه اطلاع رسانی فقیه مجاهد حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
https://eitaa.com/ayatollahseyfi
هدایت شده از معاونت آموزش معهدالاجتهادالفعال
دروس خارج فقه حضرت آیت الله سیفی مازندرانی
۸-۹ خارج فقه: أحکام الحدود
۱۱-۱۰ خارج اصول: ملازمات العقلیة
پخش زنده:
https://www.aparat.com/Seyfi.ir/live