eitaa logo
آیت الله سیفی مازندرانی
1.4هزار دنبال‌کننده
441 عکس
307 ویدیو
65 فایل
مرکز حفظ و نشر آثار فقیه محقق حضرت آیت الله سیفی مازندرانی دامت برکاته سایت: 🌐www.seyfimazandarani.com نشانی دفتر: قم، خیابان شهدا(صفائیه)، کوچه۲۴(ممتاز)، کوچه ۶، پلاک۹ 📞02537747560 کانال دروس: @ayatollahseyfi
مشاهده در ایتا
دانلود
@onlineQom.mp3
804.6K
🔴فضای فرهنگی رها شده قلب انقلاب!! 🔴 مکالمه یکی از مسئولان ثبت‌نام کننده همایش دوچرخه سواری بانوان در قم😳 🚨 ادعای مسئول ثبت‌نام: ما باید مرحله به مرحله پیش بریم، ما نشستیم اینجا که دوچرخه‌سواری بانوان در قم را عادی کنیم... این کار باید عادی سازی بشه‼️ 🔺طبق این مکالمه، هدف برگزاری از این همایش، ورزش کردن بانوان نیست!! بلکه تغییر فضای شهر مقدس قم است. ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ ♦️eitaa.com/sharehnews http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
هدایت شده از آنتی‌تز انقلاب! این کانال #تعطیل شده است
بسم الله ✔️اعطای اجتهاد رسمی؛ امری لازم و ضروری 🔹استاد عندلیب همدانی گفته اند: در اطلاعیه ای دیدم، مؤسسه ای مراسمی تحت عنوان جشن إعطای اجتهاد ترتیب داده است، نگرانی خودم را از این نوع بدعت های حوزوی که به انحاء مختلف دیده می شود فقط با این جمله بیان می کنم : «اَللّـهُمَّ اکْشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الاُْمَّةِ بِحُضُورِهِ ، وَ عَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ» 🔻منظور ایشان آیت الله سیفی مازندرانی است. به نظرم آیت الله سیفی مازندرانی در این زمینه بسیار کار درست و سودمندی می کنند. بنده حرف آقای عندلیب را واقعا متوجه نمی شوم؟ چطور به خود اجازه می دهیم که هر کاری که به مذاق ما خوش نمی آید را فوری با اَنگ بدعت تخریب کنیم! دقیقا چه بدعتی؟ قطعا این استاد حوزه تعریف بدعت را بهتر از حقیر می دانند. اما کجای این کار بدعت است که سریع آن را به غُمّه تعبیر می کنیم؟! 📍اساسا نو آوری ها تا جایی که با مبانی و معارف دین و سنتهای دینی تعارضی نداشته باشد، اتفاقا بسیار خوب و رشد دهنده است. به قول حضرت آیت الله جوادی فنعمت البدعه. ❓اما چرا خوب است؟ 🔸قطعا همه می دانید که در سالهای اخیر، یکی از بزرگترین معضلات طلاب، عدم رتبه بندی علمی آنها است. وضعیت طوری شده که هر کسی با هفت سانت لحیه و یک عمامه ی ۹ متری و یک نعلین قهوه ایِ مایل به زرد اظهار فضل و علمیت می کند. از طرفی طلاب جوان و جامعه هم که توان تشخیص علمیت این نوع افراد را ندارند. 🔸همچنین یکی از مشکلات در نهادهای دولتی و آموزشی در سطح کشور در عرصه ی جذب طلاب این است که نمی دانند این طلبه از حیث علمیت، آنطور که ادعا می کند هست یا نه و توان تشخیصش را نیز ندارند. 🔸باید سَنجه هایی در خود حوزه وجود داشته باشد که طلاب برجسته از حیث علمی را معرفی نماید و خلاء چنین حرکتی واقعا حس می شد. 🔵این عمل موسسه ی آیت الله سیفی گام مثبتی است در راستای زدودن فرهنگ مدرک گراییِ دانشگاهی در حوزه ی علمیه. با این کار قدمی برداشته ایم در جهت احیای مدارک سنتی خودمان. امری که در نهایت موجب شناسایی بهتر و کامل تر جایگاه های علمی افراد می شود. 📢حال نمی دانم چطور می شود امری که موجب رسمیت بخشیدن به اجتهاد حوزوی در سطح جامعه خواهد بود، می شود یک بدعتی که با ظهور امام زمان عج باید بساطش جمع شود؟! 📌پ.ن: اینجانب هیچ گونه ارتباطی با معهد الاجتهاد الفعال نداشته و ندارم. ✍️علی خردمردی
8.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 احیاء عناوین حوزوی 🔴 🔴 پرهیز از مدرک‌گرائی( بخش اول) 🔴 ✅ضرورت کسب اجتهاد ✅ نقش اجتهاد در اداء رسالت روحانیت ✅ آیت الله سیفی مازندرانی پاسخ می‌دهد... ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
هدایت شده از سخن شیعه
🔰معادل سازی مدارک حوزوی کار اشتباهی است مقام معظم رهبری: 🔻بنده قبلاً به مدیران حوزه هم گفته‌ام که کسی که درس می‌خواند نیاز به یک مدرک و گواهی دارد؛ مثلاً کسی که سه سال درس خارج عمومی می‌گذراند باید معلوم باشد که کیست. 🔻 اشتباه بزرگ این بود که ابتدا مدارک حوزوی را با مدارک دانشگاهی مقایسه کردند و بعد هم بحث معادل‌سازی مطرح شد که مثلاً فلان اگر درس بخوانید معادل کارشناسی ارشد است. درحالی که این اشتباه است زیرا سبک کار در حوزه با سبک کار در دانشگاه متفاوت است. 🔻 شما نیاز به یک گواه و شهادت دارید. سابق اجازه اجتهاد مطرح بود که کسی که درس می‌خواند به او اجازه اجتهاد می‌دادند. چهارشنبه 1397/12/15  🔻🔻🔻 @sokhanshia
6.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ اقامه دین الهی در راس رسالت انبیا است. ✅ ارزش های نظام جمهوری اسلامی جز ارزش های الهی چیز دیگری نیست. ✅ انقلابی گری و انقلابی بودن چیزی جز در دایره ارزش های انقلابی و الهی نیست. ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
هدایت شده از المرسلات
📜احیای سنت در حوزه علمیه 🔰مقام معظم رهبری 💠بنده جزو کسانی هستم که از اوائل بر روی مستقل حوزه‌ای تکیه کردم، الان هم اصرار دارم. ؛ خود حوزه با اعتبار خودش نه به اعتبار وزارت علوم؛ چون اعتبار حوزه عمیق‌تر، ثابت‌تر و مهمتر از اعتبار هر وزارتی است. با اعتبار خودش، حوزه بدهد. حالا اسم را هر چه میخواهند بگذارند. 💠بعضی از دوستان اعتراض کردند که چرا می گریزید از اسم دکترا و کارشناسی ارشد و اسمش را گذاشته‌اید سطح سه و سطح چهار؛ اینها را من بحثی ندارم. اینها را بنشینند بحث کنند، هر جور تصمیم گرفتند، همان درست است؛ لیکن اصلِ را بنده قبول دارم، اما زدگی آفت مدرک است. طلبه برای درس بخواند، این عیب بزرگی است. 📚 بیانات 86.09.08 💠من این‌جا می‌خواهم مطلبی دیگر را هم پیشنهاد کنم: سنت را که سالهاست در حوزه‌های ما منسوخ شده است، آقایان دوباره زنده کنند. در گذشته، چیز خوبی بود. طلاب بعد از آن‌که مقداری درس می‌خواندند، برای این‌که به مراکز و شهرها بروند و مشغول خدمت علمی شوند، احتیاج به گواهینامه‌ای داشتند که معلوم شود این آقا اهل علم و فضل است. لذا پیش علمای بزرگ می‌رفتند و یک مسأله‌ی فقهی را مطرح و بحث می‌کردند. وقتی آن عالم تشخیص می‌داد که ایشان مجتهد است، می‌نوشتند و به او می‌دادند. 💠بین علمای دوره‌ی قبل که ما دیده بودیم، اجازه‌های اجتهاد زیادی بود. بزرگان و پیرمردان و پدران ما، از علمای قبل از خودشان داشتند. ولی الان، سالهاست که این کار منسوخ است. چرا منسوخ شد؟ شاید عللی هم داشت؛ که یکی از مهمترین آنها این بود که بعضی از بزرگان مراجع، عادت نداشتند بدهند. جهاتی را رعایت می‌کردند. در نتیجه، این ، تدریجاً منسوخ شد. اکنون دست افراد فقط اجازه‌ی امور حسبیه است و این، کافی نیست. 💠چقدر خوب است که در حوزه‌ها زنده شود. منتها، من به این ترتیب می‌کنم و می‌گویم: یک طلبه‌ی فاضل، بعد از آن‌که مقداری درس خواند و در خود احساس قوت اجتهاد کرد و نیروی اجتهاد و قدرت اجتهاد را در خودش حدس زد، پیش استاد برود. استاد موضوعی را، مسأله‌ی مهمی را انتخاب کند - سعی کنند مسأله را از مسائل جدید؛ مسائلی که رویش بحث نشده است انتخاب کنند - و به طلبه بدهد. طلبه برود روی آن کار کند و حاصل آن جزوه‌ای بشود مثل جزوه‌های پایان‌نامه‌ای که در دانشگاهها معمول است. 💠ما البته این را به حوزه‌ی قم ... پیشنهاد کردیم؛ که موضوع به طلاب بدهند و از آنها بخواهند که پایان‌نامه بنویسند. حالا عرض می‌کنیم که این را برای اجتهاد بنویسند. یعنی به طلبه موضوعی را بدهند و او آن موضوع را تنقیح کند، کار کند، بحث کند. گاهی دو، سه نفری راجع به قضیه‌ای بحث کنند و استاد راهنمایی هم باشد. آن وقت خواهید دید در ظرف چند سال، هزاران تز فقهی جالب و مسائل بحث نشده به دست خواهد آمد و این، راه را باز خواهد کرد. نمی‌گوییم آن طلبه‌ جوان تازه مجتهدی که مسأله‌ای را بحث کرده، حرف آخر را در این مسأله خواهد زد؛ نه. بگذارید اولین حرف را بزنند و اولین گام را بردارند. بنابراین، اگر این کار را ما در قم راه بیندازیم، به تبع آن در جاهای دیگر انجام خواهد گرفت. در نتیجه، ممکن است را هم نخواهیم که مراجع بزرگ بدهند. همین فضلا و مدرسینی که در حوزه به فضل شناخته شده‌اند و قوت علمی و تحقیقی دارند، یک نفرشان، دو نفرشان به طلبه‌ای بدهند. ببینید چقدر خوب خواهد شد! طلبه می‌خواهد به شهری برود، می‌خواهد در دستگاهی وارد شود، می‌خواهد یک شغل تبلیغی انتخاب کند؛ این ورقه‌ی اجتهاد که در جیبش باشد، نشانه‌ی فضل اوست. این، چقدر راه را باز و طلاب را تشویق خواهد کرد که بروند و این کار را پی بگیرند! 📚 بیانات 71.06.29 💠یک جمله درباره‌ پیشنهاد آقای ... عرض کنیم. مسئله‌ دکتری افتخاری؛ خوب، البته این یک افتخار است که این دانشگاه این اظهار محبت را به ما بکند؛ لیکن من اهل دکتری نیستم؛ همان طلبگی ما کافی است. اگر بتوانیم به میثاق طلبگی متعهد و پایبند بمانیم - که قولاً و فعلاً این میثاق را از دوران نوجوانی و جوانی با خدای متعال بستیم - اگر خداوند کمک کند و ما بتوانیم این میثاق را حفظ کنیم و در همین عالم طلبگی پیش برویم، من این را ترجیح میدهم... من پیشنهاد شما را قبول نمیکنم. 📚 بیانات 88.13.11 @fater290
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 احیای سنت اجازه اجتهاد مطالبات امام خامنه‌ای از بزرگان 🔹 سنت اجازه‌ی اجتهاد را که سالهاست در حوزه‌های ما شده است، آقایان دوباره زنده کنند. @Manahejj
12.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 احیاء عناوین حوزوی 🔴 🔴 پرهیز از مدرک‌گرائی( بخش دوم) 🔴 ✅ اجتهاد اصولی و قاعده مند شرط فقاهت صحیح و فهم کلام اهل بیت علیهم السلام است. ✅ اجتهاد و استنباط اختصاص به حلال و حرام ندارد، در سایر معارف اسلامی نیز جاری است. ✅ آیت الله سیفی مازندرانی ... ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
6.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 احیاء عناوین حوزوی 🔴 🔴 پرهیز از مدرک‌گرائی( بخش سوم) 🔴 ✳️ آیت الله سیفی مازندرانی : ✅ دو جریان در حوزه جاری است: ⭕️جریان مدرک گرایی ⭕️ جریان احیا سنت اجازه اجتهاد ✅ شرایط احراز اجتهاد ؟؟ ✅ اعطای مدارک علمی مطابق با سنت فقهاء سلف حوزه عین حق و صواب است. ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
مصاحبه با استاد رمضانی در مورد اجازه اجتهاد.docx
24.7K
🔴 مصاحبه با آیت الله حسن رمضانی (زیدعزه) پیرامون احیاء سنت اجازه اجتهاد ❓سوال: شاید بعضی اینگونه اشکال کنند که دادن اجازه اجتهاد توسط افرادی که جزء مراجع تقلید نیستند متداول نیست؟ بنابراین گر چه اصل این کار درست است ولی اجرایش باید توسط مراجع عظام صورت بگیرد تا فتح باب برای سایرین نشود. این شبهه را چگونه می توان پاسخ داد❓❓ ✅ پاسخ : اگر این امر از طرف یک شخصیت ناشناخته یا غیر لایق انجام شود در این صورت جای شبهه است و فتح باب می شود و نمی توان آن را جمع و جور کرد. اما اگر از طرف شخصیتی که مورد حمایت مقام معظم رهبری زید عزّه است و توصیه مقام معظم رهبری زید عزّه این است که طلاب فاضل مستعد خدمت ایشان برسند و ایشان متکفل امر تدریس و تربیت آنها باشد چه مشکلی می تواند داشته باشد؟ و اصلا فتح باب معنا ندارد. بنابراین اگر از اول محدود به این شرایطی که عرض شد باشد، مشکلی در پی نخواهد داشت. بله، اگر از ناحیه مراجع و بزرگان حوزه صورت بگیرد یقینا بهتر است اما این به این معنا نیست که اگر از طرف شخص لایقی صورت پذیرد که مقام مرجعیت و زعامت به معنای خاص را نداشته باشد، آن را مذموم بدانیم و محکوم کنیم؛ این حرف غیرقابل قبول است. ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
🔴 پیشنهادی به شورای عالی حوزه در زمینه اعطای گواهی اجتهاد ✳️ آیت الله سیفی مازندرانی: ✅ من به شورای عالی پیشنهاد می کنم که شما هیئت علمی از فقهایی که خودتان قبول دارید تشکیل دهید تا افراد را محک بزنند. ✅ همانطور که پارسال معاونین و مسئولین شورا و نمایندگان مدرسین خارج جوان به همین معهد ما آمدند و یکی از این دو بزرگوار که اسمشان را برای اخذ گواهی اجتهاد بردیم موضوع «عقم» (نازایی) را که به ایشان داده بودیم مطرح کردند. این فاضل ما در بیست دقیقه مسئله «عقم» و ادله آن را مطرح و استدلال کرد، همه گوش دادند، بعد از آن، همه به ایشان اشکال کردند و ایشان جواب داد، ما هم تکمیلاتی داشتیم و جمع بندی کردیم. همین آقایانی که از شورا آمده اند تک تک به بنده گفتند که ما چنین جلسه علمی را تاکنون ندیده‌ایم و این اولین بار است که می بینیم. ✅ یکی گفت: مجلس بر منوال علمای سامرا است و ... و خلاصه همه قبول داشتند. پس خودتان این روال را قبول دارید. ✅ هر شخص و مؤسّسه ای که ادعا دارد می‌خواهد هدف مجتهد پروری را ادامه دهد ممکن است ادعایش به حق باشد، شما باید هیأتی از فقهاء تعیین کنید که بیایند و محک بزنند، و اگر کسی به غیر از آن کسی که شما محک زدید اجتهاد داد آن را فاقد صلاحیت بدانید و مدرک را فاقد اعتبار اعلام کنید؛ این روش، روش درست و قابل قبولی است و ما هم استقبال می کنیم. ✅ تعطیل کردنِ راه گواهی اجتهاد بخاطر آفات احتمالی به معنای برباد دادن تلاش فقهای سلف است و راه درستی نیست. ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
🔴 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم بسمه تعالی ✳️ در خبرها دیدم که مجلسی با عنوان اعطای درجه اجتهاد به شاگردانی که در موسسه تخصصی اجتهادی "معهد الاجتهاد الفعال" فارغ التحصیل شده اند برگزار شده است. ✳️ فارغ از آفت های احتمالی که در هر امر مهمی محتمل است این امر، احیای سنت علمای سلف است و یکی از بهترین ابزار ایجاد انگیزه در طلاب در امر تحصیل است. از طرفی تبیین شان علمی محصلان است که هرگز در قالب مدارک حوزوی و دانشگاهی قابل تبیین نیست. ✳️ البته لزوم شانیت و وزانت در اعطا کننده از باب المعرف لابد ان یکون اجلی من المعرف بدیهی است. ✳️ از فقیه محقق و مجاهد عالیقدر حضرت ایت الله سیفی مازندرانی که از افتخارات بزرگ علمی حوزه مقدسه قم است بابت احیای این سنت حسنه واصیل حوزه قدردانی می کنم. ✳️ امیدوارم متولیان حوزه با قانون مند کردن این امر، تحولی در امر اجازات و اجتهاد در حوزه ایجاد نمایند. غلامعباس هاشمی همدانی ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ ♦️eitaa.com/sharehnews http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896