eitaa logo
مرکز نشر آثار آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
1.1هزار دنبال‌کننده
289 عکس
256 ویدیو
63 فایل
مرکز حفظ و نشر آثار فقیه محقق حضرت آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله سایت: 🌐www.seyfimazandarani.com ارتباط با مدیر کانال 🆔 @seyfimazandarani1 نشانی دفتر: قم، خیابان شهدا(صفائیه)، کوچه۲۴(ممتاز)، کوچه ۶، پلاک۹ 📞02537747560 کانال دروس: @ayatollahseyfi
مشاهده در ایتا
دانلود
نظر و رای فقها بر دو قسم است : نظر فتوائی نظر حکمی نظر فتوائی هر مرجعی بر مقلدین خود نافذ است، لکن نظر حکمی فقیه بر همه مقلدین خود و غیر خود و حتی مراجع نافذ است بنابر این حکم حاکم بر همه لازم الاتباع است . و به تعبیر امام معصوم رد حکم حاکم رد حکم الله و در حد شرک بالله است. 🔴 چه کسی شانیت صدور حکم حکومتی را دارد؟ از نظر شرعی و مطابق ادله هر فقیه جامع الشرائطی که نفوذ بین مسلمین و منطقه ای داشته باشد حکمش نافذ است البته به دو شرط فقیه دیگری قبل از او حکمی نداشته باشد دوم اینکه این حکم موجب تضعیف نظام اسلامی و حکومت دینی نباشد. 🔴 اعلان عید حکم است یا فتوا و یا شهادت و اخبار؟ قطعا خود اعلان عید از قبیل فتوا نیست چرا که فتوا یک حکم کلی است نه تطبیق مصداق و یا حکم شخصی جزئی و ثانیا فتوا یعنی اخبار حکم الله و منبع آن باید یکی از ادله اربعه و یا ادله فقاهیه باشد. و قطعا از باب اخبار و شهادت نیست چرا که شان فقیه اخبار و شهادت نیست آن هم به این گستردگی . پس فقط از باب حکم است از همین رو علمای اعلام همچون سید یزدی و مرحوم آقای خوئی در بحث اماراه رویت هلال فرموده اند یثبت الهلال بحکم الحاکم و اخبار و شهادت را یک اماره جداگانه برشمردند. حتی خود رهبری در سخنرانی خود از اعلان عید فطر تعبیر حکم ما کردند.
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و أوفر صلواته علی محمد و آله الطاهرین، لاسیما بقیة الله في أرضه و حجة الله علی خلقه ✳️ مبارک باد بر شما ملت مؤمن و انقلابی که با رأی ارزشمند خود نمایندگان مؤمن و انقلابی را انتخاب نموده، و در برابر انظار جهانیان حماسۀ دیگری رقم زدید. 🔴 در ابتدا نظر نمایندگان محترم را به نکته ای مهم و اساسی معطوف می دارم : ✅وظیفه قانونی و تکلیف شرعی یک نماینده مجلس ادای رسالت الهی خود می باشد که بر اساس دستورات شرع و سنت رسول خدا و امیرالمومنین علیه السلام و هماهنگ با قانون اساسی اقدام به تصویب یا رد طرح ها و لوایح نماید؛ بنا بر این اگر رای دادن یا مخالفت نماینده در مورد طرح یا لایحه ای بر خلاف قانون نباشد لکن مطابق با سنت رسول خدا و امام امیرالمومنین در حکومت داری خود بوده باشد وظیفه شرعی و قانونی او این است که طبق آن رای دهد همانگونه که اگر بر خلاف دستورات شرع اقدس و بر خلاف توصیه های امیر المومنین در امر حکومت داری باشد باید مخالفت کند و الا دچار نافرمانی و سرپیچی از فرمان خدا و رسول شده است . گرچه اینگونه طرح ها و لوایح غالبا بر خلاف روح قانون اساسی است چرا که که تعالیم عالیه اسلام و امامان معصوم علیهم السلام مبنای اصلی و اساسی همه ی بندهای قانون اساسی قرار داده شده است. در اینجا سوال این است که آیا رای دادن به پرداخت حقوق 9 برابری یک مسوول در نظام جمهوری اسلامی نسبت به حقوق عامه ی مردم از بیت المال مطابق سنت رسول خدا و دستورات مولای متقیان امیرمومنان در امر حکومت داری است یا بر خلاف آن ؟
⏬ ادامه ⏬ که قطعا بر خلاف آن است لذا چنین رایی بر خلاف دستورات شرع اقدس و اقدامی غیر عادلانه و عملی حرام می باشد. و یا نمونه ای دیگر رای دادن به معاهدات مصوَّب و مدون سران استکبار همچون اف ای تی اف - که عمل به آن موجب تضعیف و فشل کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر گروه های مقاومت همچون حزب الله ، انصار الله ، و الحشد الشعبی و مانند آن که حفظ کیان اسلام و مسلمین و مومنین به اقتدار اقتصادی و نظامی آنان وابسته است _ آیا مخالف دستور شرع مقدس نیست؟ که قطعا مخالف است چون در جهت سلطه قدرتهای استکبار جهانی بوده و بر خلاف صریح آیه ی : (و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا...) و نیز بر خلاف اجماع فقهای شیعه در فتاوی بر اساس قاعده نفی سبیل می باشد. و یا برداشتن وصف مترقی ، و قید مطلقه از اصل ولایت فقیه که اخیرا این مجلس تصویب کرده است در جهت پاسداری از این اصل اساسی مذهب جعفری و رکن رکین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و در راستای حراست از وصایا و مبانی فکری و فقهی امام راحل عظیم الشان است؟ به راستی ملت قهرمان و با ایمان و خانواده های شهدا چه قضاوتی در مورد عملکرد شما دارند؟ آیا تشکر و قدردانی از عملکرد مجلس دهم که بطور مطلق و تمام عیار مورد رضای ذات اقدس حق بوده و سربلند خواهند بود؟ فردای قیامت اینان در محضر رسول خدا و امیرالمومنین و امام راحل و شهدا جوابی آماده کرده اند؟ مع الاسف مجلس دهم برغم خدمات شایان، مصوباتی همچون موارد یاد شده داشته اند که اجر همه زحمات آنان را مورد تردید بلکه حبط قرار داده است. و این لکه ها و نقاط سیاه برای مجلس دهم در جریده ی تاریخ ثبت خواهد شد. و اما انتظار حوزۀ علمیۀ قم از مجلس جدید و انقلابی نهادینه کردن ارزشهای انقلابی از طریق قانونگذاری است. چرا که جایگاه خطیر قانونگذاری بر کسی پوشیده نیست؛ زیرا با تصویب قانون می توان راه مذاکره با سران استکبار را گشود و مسیر سلطۀ آنان را بر مقدّرات این نظام و ملّت انقلابی هموار ساخت. و نیز می توان با تکیه بر قانون اقدام انقلابی نموده، و دست ایادی استکبار را از سر این نظام و ملّت رشید و مؤمن کوتاه کرد. آنچه طلاب و فضلاء و اساتید و فقهای انقلابی بصیر حوزۀ انقلابی قم مقدس، و سایر حوزه های علمیه از مجلس جدید و نمایندگان انقلابی آن انتظار دارند، اقدام انقلابی برای صیانت از ارزشهای اسلامی و انقلابی از راه قانونی آن است. بدانید و آگاه باشید رنج ناداری مردم را از نظام و مسئولین دلسرد نمی کند، ولی آنچه که مردم را دلسرد می کند داغ و رنج کمرشکن تبعیض است؛ که یک مسئول دولتی از بیت المال با حقوق نجومی چند برابری نسبت به عموم ملّت برخوردار باشد. آری دسترسی برخی خواص با تبانی برخی مسئولین دولتی به وام های کلان چندین هزار میلیارد تومانی با توسل به لطائف الحیل سبب رنج و موجبات فقر و ناداری مردم، و سدّ بزرگ راه اقتصاد مقاومتی بوده، و موجبات خالی کردن خزانۀ بیت المال را فراهم می سازد. آیا این خود بارزترین مصداق بی عدالتی اجتماعی نیست؟ تا جائی که رئیس حسابداری کل کشور اعلان کرد که مسئولین دولتی حتی مرا از اطلاع یافتن و کنترل حقوق نجومی آنان منع کرده اند! آیا ا ین یکی از مهمترین عوامل دلسردی مردم با ایمان و انقلابی از مسئولین دولتی نمی تواند باشد؟! و آیا این وظیفۀ مجلس سابق نبود که بعد از هشدار مقام معظم رهبری دربارۀ حقوق نجومی اقدامی قاطع کند؟ که متأسفانه هیچ اقدامی نکرده، بلکه خود حقوق چند برابری مسئولین را تصویب نموده است ! شما ای نمایندگان انقلابی ملّت، و شما ای طلاب و فضلاء و اساتید و فقهای بصیر حوزۀ علمیۀ انقلابی مقدس قم و سایر حوزه های انقلابی (که سربازان پا در رکاب امام زمان هستید) نزد وجدان خود در محضر ذات مقدس حق قضاوت کنید. بدون کمترین تردید خواهید یافت که این معضلات و آفات خطرناکترین اسباب فتنه، و مهم ترین دغدغه و نگرانی ملّت مؤمن و انقلابی قهرمان ایران بوده و آنان از نمایندگان انقلابی توقع رفع این نگرانی ها و دفع اینگونه آفات خطر آفرین از این نظام مقدس را دارند. آیا امید بستن به مذاکرۀ با آمریکا و سران استکبار و انتظار رونق اقتصادی از آنان داشتن، و هنوز و همچنان به آنان پیام برگشت به میز مذاکره دادن، سیاست غرب گرایانه نیست؟ و آیا این سیاست در تضاد کامل با خط مشی ولی امر مسلمین نیست؟ که بارها و بارها خطاب به مسئولین فرمودند: مذاکره با سران استکبار بی نتیجه است، و از این ملّت هیچ دردی دوا نمی کند، بلکه همچون سمّ مهلک برای سلامت فکر و روح مسئولین خطرناک است؟! براستی از این توافقنامۀ برجام بدفرجام چه ثمرۀ مثبتی دیده اید؟ آیا آب و نان و اقتصاد، و یا دین، یا عزت و شوکت و اقتدار شما را تضمین کرده است؟ یا پای سران استکبار را به مراکز حساس دفاعی و صنعتی کشور باز کرده است؟ و آنان را بر فشار و تحریم بیشتر مصمّم تر ساخته، و یا تلاش و تکاپوی آنان را بر نقشه و تحریک ایادی
⏬ ادامه ⏬ داخلی و ایجاد فتنه بیشتر ساخته است؟ آیا تصویب کنوانسیون FATF در مجلس سابق که کیان دفاعی این نظام ـ یعنی سپاه پاسداران ـ را با تحریم مالی بعنوان یک نهاد تروریستی نشانه رفته است یک اقدام صددرصد مخالف مصالح این نظام و ملت نبوده است؟ اصل امر به معروف و نهی از منکر که از نظر خدا و رسول پایه و اساس دین شمرده شده است و اقامه ی همه فرائض الهی منوط به انجام آن دانسته شده در متن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر آ ن تاکید گردیده است، آیا تعطیلی این اصل حیاتی برای ماهیت و هویت الهی این نظام خطر جدی نیست و آیا تهیه و تقنین و تدوین سازو کار اجرائی دقیق این اصل و ابلاغ آن به دولت و پیگیری حسن اجرای آن وظیفه مجلس شورای اسلامی نیست؟ در خاتمه خدای تعالی را بر این نعمت بزرگ راهیابی عناصر انقلابی به مجلس جدید سپاس و شکر بی حد و حصر می گذاریم. و از شما نمایندگان انقلابی اِحیاء و صیانت از ارزشهای انقلابی را توقع داریم. و سلامت و عزّت و توفیق روز افزون برای رهبری معظم ولی امر مسلمین و سربلندی ملّت با ایمان و ولایی را از درگاه ذات اقدس احدیت خواستاریم. حوزۀ علمیۀ قم: علی اکبر سیفی مازندرانی تاریخ: 6/3/1399
بیانیه جدید.docx
39.9K
🔴 پیام مهم آیت الله سیفی مازندرانی ✅ پیرامون آغاز مجلس یازدهم و انتظار حوزه های علمیه و ملت با ایمان و انقلابی از آنان 🔴 نمایندگان باید به فکر اداء رسالت الهی و قانونی خود باشند. 🔴 در تصویب و رد طرح ها و لوایح مر شریعت و قانون اساسی را سرلوحه قرار دهند. 🔴 از تصویب دوباره لوایحی چون حقوق نجومی و اف ای تی اف و ۲۰۳۰ و امثال ذلک بپرهیزند و درس عبرت بگیرند. 🔴 تبریک مطلق نسبت به عملکرد مجلس دهم خطائی نابخشودنیست 🔴 اصل مغفول امربه معروف و نهی از منکر را احیاء کنند. 🔴 هرگز از خط امام و رهبری و پاسداری از خون شهداء غافل نگردید‌ ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
(استفتاء پیرامون هلال ماه) 🔴 سوال : در اطلاعیه ای که از سوی حضرت عالی در تاریخ 4 / 3 / 99 صادر شده آمده است:«در اثبات ثبوت حکم حاکم لفظ «حَکَمتُ» شرط نیست بلکه اعلان روز عید از جانب فقیه جامع الشرائط (به مثل تعبیر «الیوم یوم العید») به معنای صدور حکم می باشد و حکم حاکم حجت شرعی بر همه مسلمین و فقها و همه مقلدین آنها خواهد بود». اما در مقابل برخی قائل هستند فقط در صورتی که فقیه جامع شرایط، حکم و امر به ثبوت هلال نماید «حکم» می باشد، ولی اگر بگوید هلال ماه در نزد من به اثبات رسیده و فردا عید است، فقط ثبوت هلال ثابت می شود و در چنین موردی، ملاک اطمینان مکلّف است.  اکنون و با توجه به حجم گسترده مطالبی که در این چند روز (و همچنین برخی سالهای پیشین) در این زمینه صورت پذیرفته، سؤال این است که: 🔴 ۱.  آیا اساساً اعلان بود یا نبود اول ماه، یک امر حکومتی است؟ 🔴 ۲. دلیل حضرتعالی مبنی بر اینکه صِرف اعلان روز عید از جانب فقیه جامع به مثل «الیوم یوم العید» به معناه صدور حکم می باشد، چیست؟ 🔴 ۳. آیا در صورتی که مستند حکم آن فقیه حاکم مبنایی باشد که دیگر فقها آن مبنا را قبول ندارند (مثلاً رؤیت با چشم مسلّح را قبول دارد ولی دیگران قبول ندارند) باز هم آن حکم بر همه مسلمین و فقهاء و مقلّدین آنها حجت شرعی خواهد بود یا خیر؟ 🔴 ۴. اگر فقیهی «حکم حاکم» را از راههای ثبوت اول ماه به شمار نیاورد آیا باز هم حکم فقیه دیگر بر او و مقلّدینش حجّت است یا خیر؟ 🔴 ۵. رؤیت هلال ماه شوال در زمان معصومین علیهم السلام به چه ترتیبی بوده است؟ آیا در زمان حضور ایشان مشکلی در این مسأله به وجود آمده است؟ ✅ پاسخ: بسمه تعالی ✳️ ۱- اثبات هلال اول ماه قمری طرق و اسبابی دارد که یکی از آنها حکم حاکم است، و مصداق آن امروز فقیه متصدی و متولی حکومت است. و حکم سائر فقهاء بر خلاف آن – به دلیل قصور ادله ولایت فقیه از شمول چنین حکمی تضعیف حاکم و حکومت اسلام را در پی دارد – غیر مشروع است و غیرنافذ می باشد. ✳️ ۲- اعلان روز عید همانند عبارت :«الیوم یوم العید» و یا 《حکمت بانّ هذا الیوم یوم العید》 اثبات موضوع حکم شرعی می کند، که در متن واقع بوده و جزئی خارجی است که فقط به حکم فقیه اثبات می شود ، بر خلاف فتوی که به احکام و کبریات کلیه تعلّق می گیرد. و قرینه مقامیه به مقتضای شأن فقیه – که شأن اصدار حکم یا فتوی است – موجب ظهور تعبیر مزبور در حکم است. لذا ظهور چنین تعبیری در حکم امر مسلم بین فقهاء است و بدان تصریح نموده اند. ✳️ ۳ -  اساساً مورد حجیت حکم حاکم بر همه فقهاء و مقلدین آنان – که نصّ عبارات فقهاء همچون کاشف الغطاء و صاحب جواهر و دیگران را در کتب مختلف در بحث ولایت فقیه ذکر کرده ایم – فقط در مورد حکم فقیه بر اساس مبنای اجتهادی خودش است. و دلیل آن این است که مذهب فقهای شیعه قول به تخطئه بوده نه تصویب باطل؛ یعنی ملاک حجیت فتوا و حکم هر فقیه استناد آن به موازین اجتهادی بر اساس استنباط و رأی اجتهادی خود اوست ، نه بر اساس مطابقت با واقع، و الا با اختلاف فتاوای فقها تعدد حکم واقعی لازم می آید که همان مذهب مصوبه ی باطل می باشد. به همین دلیل معنای کلام امام صادق (علیه السلام) در روایت مقبوله که فرمود :«فاذا حکم بحکمنا» این است که:«فاذا حکم الفقیه الجامع بحکمنا أهل البیت علی اساس اجتهاده و استنباطه و رأیه» .  و مقصود این است که اگر فقیه جامع شرائط فتوی بر اساس رأی و نظر اجتهادی خود حکم کند مخالفت با آن برای کسی جائز نیست. و اطلاق نفی جواز در این روایت شامل همه ی غیر او - اعم از مقلدینش و مقلدین غیر او، بلکه سائر فقهاء - می شود. ✳️ ۴ - بر اساس اطلاق ادلّه ولایت عامه‏‌ی فقیه و اطلاق مقبوله، مخالفت – با ابراز و اظهار نقض حکم – حتی برای چنین فقیهی جائز نیست. گرچه برای شخص او واجب است که به فتوای خود در خفا عمل کند ولی اعلان مخالفت و نقض حتی برای مقلدینش جائز نیست. ✳️  ۵ - آری چنین مواردی پیش آمد در برخی روایات وارد شده که در ثبوت هلال شوال بین اصحاب اختلاف شده و حضرت به اِخبار أعرابی بادیه نشین دستور به صیام و یا قضاء صوم فوت شده داده است. و این روایت حمل بر حکم به استناد خبر ثقه می شود. و یا در روایتی آمده عده ای غروب بیست و هشتم گفتند هلال را رؤیت کرده ایم لذا روز بیست و نهم را روزه نگرفتند ، و حضرت امر به قضای روزه آن روز کرده و فرمود: چون ماه کمتر از 29 روز نمی شود. لازم بذکر است که ما این روایات را در کتاب دلیل تحریر الوسیلة: کتاب الصوم، ص 458 – 464 مورد تحقیق و بررسی قرار داده‌ایم. و السلام علیکم و رحمه الله حوزه علمیه قم علی اکبر سیفی مازندرانی تاریخ: پنجم شوال سنه ی 1441 هـ.ق برابر 8 خرداد سال 1399 هـ.ش ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
عمار, [۳۰.۰۵.۲۰ ۱۲:۵۳] 💢 قابل توجه طلاب و فضلای محترم؛ ✅ مرکز تخصصی فقه و اصول «معهد الاجتهاد الفعال» از میان طلاب جوان و مستعد برای سال تحصیلی 1400-1399 دانش پژوه می‌پذیرد. 🔰 این مرکز تخصصی تحت اشراف بوده و برای یک دوره شش ساله تحصیلی با برنامه مدون پذیرش می‌کند. 🔻 مزایا؛ 🔹 اعطای گواهی اجتهاد برای حائزین شرایط 🔹 اعطای گواهی تدریس سطوح عالی 🔹 امکان اشتغال به تدریس 🔹 اعطای کمک هزینه تحصیلی 🔻🔻 علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام(حضوری و غیر حضوری) اینجا کلیک کنید. 🔹برای ثبت نام غیر حضوری به این آیدی ( @mohsenakhondi ) در ایتا مراجعه بفرمایید و یا با شماره تماس 02537835501 02537835502 02537835506 و یا با شماره موبایل 09127478749 تماس بگیرید. ✳️زمان مصاحبه : ۱۸خرداد الی ۲۷خرداد https://eitaa.com/ayatollahseyfi
26.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 امروز که نظام اسلامی تشکیل شده است فقه نباید در طهارت و دیات و .... متوقف شود و عمر را صرف آن کنیم درحالی که این همه مسایل جدید رخ داده است؛ ، فقه کارآمد در همه موارد و حتی در میدان نبرد و حمله و مبارزه با استکبار و نظام سلطه است تا برای آن پاسخ داشته و حکم قاطع بدهد. 🔴 بعد از غیبت صغری فقه به تدریج رو به خمودی رفته است و در طول تاریخ نیز فقها، فقه را می‌خواندند، اما کمتر شاهدیم که فقه وارد عرصه اجتماعی شده باشد در حالی که براساس آیات قرآن، فقه باید منجر به صدور حکم و اداره اجتماع شود زیرا رسالت انبیاء این بوده است. این همه آیاتی که در قرآن در مورد سیاست خارجی و تعامل با بیگانه و اجرائیات شئون حکومت بیان شده کم کم از دوره ائمه رو به فراموشی رفت در حالی که فقه فعال، فقه کارآمد در همه عرصه‌ها و مخصوصا مهمترین عرصه‌ها یعنی عرصه امنیت و سیاست و اقتصاد است. ✳️استاد سیفی مازندرانی(زیدعزه) ، ۴ آبان ماه در همایش فقه فعال ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
🔰 «مذاق شارع»، «قواعد کلی» و «مسائل کلی»؛ سه مولفه نظام‌مند کردن فقه 🔻 آیت‌الله سیفی مازندرانی در نشست علمی بیان کرد؛ 💠 فقه در روایات به معنای رایج نیامده است، به همین دلیل فقها بیشتر به احکام الزامی می‌پردازند، چون این احکام تکلیف‎آور و مستحق ثواب و عقاب است. 💠 کسی که حکم بین ناس می‌کند، می‎خواهد نظام اجتماعی را به سمت هدف از انزال قرآن مجید سوق دهد. چنین اقدامی حتماً یک فقه نظام‎مند می‎خواهد. 💠 عمده فقه، حکم بین الناس است، نه اعمال فردی. هدف از انزال کتب و رسل، حکم بین الناس بیان شده است. 💠 حکم فقیه بر همه احکام اولیه حکومت دارد. ادله ولایت فقیه، مثل دلیل لاحرج و لاضرر است؛ بر تمام ادله اولیه احکام حاکم است. 💠 وقتی حکم از سوی ولی‎فقیه صادر شد، دیگر کسی حق مخالفت با او را ندارد. چه فقیه دیگری باشد یا صاحب مقلد باشد و... 💠 باید فقهی که اسلام و قرآن به ما عرضه کرده و فقیه بحث می‌کند، فقهی باشد که بتواند حکومت اسلام را اداره کند و جامعه را به سمت هدف پیش ببرد. 💠 سه مؤلفه «مذاق شارع»، «قواعد کلی» و «مسائل کلی»، فقه را نظام‎مند می‎کند، روح فقه را بر فقه حاکم می‎کند و فقیه در یک فرع جزئی که می‎خواهد فتوا دهد باید ملاحظه این عناصر سه‎گانه را بکند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=16902 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اهتمام شارع در درجه اول بر اقامه دین است نه احکام فرعیه فردی/ مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی؛ ارکان سه‎گانه فقه نظام‌مند ✔️ استاد علی اکبر سیفی مازندرانی در گعده فقه حکومتی عنوان کرد: 🔹 عمده فقه، حکم بین الناس است نه اعمال فردی. هدف از انزال کتب و رسل، حکم بین الناس بیان شده. روایت هم برای فقیه حکومت مطلق قرار داده. حکم او بر احکام اولیه حاکم است. 🔹 باید فقهی که اسلام و قرآن به ما عرضه کرده و فقیه بحث می‌کند، فقهی باشد که بتواند حکومت اسلام را اداره کند. 🔹 فقه در روایات به معنای رایج نیامده است، فقهاء بیشتر به احکام الزامی می‌پردازند چون این احکام تکلیف‎آور و مستحق ثواب و عقاب است. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/790057 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔸مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی؛ ارکان سه‌‎گانه فقه نظام‌‎مند «گعده علمی فقه حکومتی با ارائه ایده فقه فعال» آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی:🔻 🔹باید فقهی که اسلام و قرآن به ما عرضه کرده و فقیه بحث می‌کند، فقهی باشد که بتواند حکومت اسلام را اداره کند. 🔹در مسئله حکومت ائمه (ع) منصب حکومت را برای فقهای شیعه جعل کرده‎ و منع کرده‎اند که مکلفین شیعه به حکام طاغوت رجوع کنند. حاکم طاغوت یعنی کسی که از خدا و رسول فرمان ندارد و خود بر مردم حکومت می‌کند. ممکن است فاسق هم نباشد. 🔹هدف از انزال کتب و رسل، حکم بین الناس بیان شده. روایت هم برای فقیه حکومت مطلق قرار داده. حکم او بر احکام اولیه حاکم است. عقل و وجدان و شرع می‎گویند حفظ دین مقدم است. چون ولایت برای حفظ دین است، پس حکم فقیه بر همه احکام اولیه حکومت دارد. 🔹مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی، فقه را نظام‎مند می‌‎کند، روح فقه را بر فقه حاکم می‎‌کند و فقیه در یک فرع جزئی که می‎خواهد فتوا دهد باید ملاحظه این عناصر سه‎گانه را بکند. 🆔 @vasael_ir
👈🏻 معهد الاجتهاد الفعال از فضلای واجد شرائط جهت امور ویراستاری ، دعوت به همکاری می نماید. 🔴 شرایط متقاضیان: ✳️ دارای سابقه ویراستاری کتب فقهی و اصولی ✳️ سابقه حداقل 5 سال شرکت در دروس خارج ✳️ احراز صلاحیت ویراستاری از طریق ویرایش فایل نمونه ✳️ فرد متقاضی که از مهارت و رزومه موفقی در زمینه ویرایش کتب برخوردار باشد در اولویت قرار دارد. ✳️ نوع قرار داد مؤسسه به صورت ساعتی و دور کاری و با حقوق مکفی است. 🌐 آیدی ثبت نام: @Mahdy_j ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
با سلام محضر مبارک حضرت آیت‌الله سیفی مازندرانی ✳️ اخیرا اظهارنظرهایی درباره حکم قتل فرزند توسط پدر مطرح شده است، و برخی افراد عدم قصاص پدر در قتل فرزند را نوعی مالکیت پدر بر فرزند تعبیر کرده اند، و آن را صرفا یک برداشت فقهی از سوی فقها و نه متکی به آیات قرآن دانسته اند. ❓با توجه به این اظهار نظرها سوالات زیر مطرح می شود که تقاضا دارم پاسخ بفرمایید. (مجید راسخی) 🔴 بر اساس فقه اهل بیت آیا پدر قاتل فرزند قصاص می شود یا خیر؟ و آیا در این زمینه مستندات قرآنی و روایی وجود دارد؟ ✅ قصاص پدری که فرزند خود را به قتل رسانده است به اتفاق فقها و بدون هیچ مخالفی جایز نیست، بلکه در کلمات فقها امامیه تصریح به اجماع بر آن شده است، و در ریاض و جواهر ( جواهر الکلام ج ۴۲ ص ۱۶۹ و ریاض المسائل ج ۱۴ ص ۹۱ ، موسوعه السید الخوئی / مبانی تکمله المنهاج : ج ۴۲ ص ۸۷) و سایر کتب فقهی معتبر به این اجماع تصریح و به استفاضه نقل شده است. ⭕️ و نیز روایات صحاح مستفیضه به صراحت دلالت بر عدم جواز قصاص پدر به سبب قتل فرزند دارد( وسائل الشیعه ب ۳۲ من ابواب قصاص النفس) ولکن برخی روایات بالخصوص دلالت بر ضرب شدید و تبعید و نفی بلد پدر قاتل دارد ولی سند آن ضعیف است( وسائل الشیعه ب ۳۲ از ابواب قصاص ح ۹). ⭕️ ولی دیه‌ی فرزند مقتول بر پدر واجب است که تعلق به ورثه‌ی فرزند دارد ، دلیل آن _ علاوه بر آیه شریفه: (و دیه مسلمه الی اهلها) و فتوای اصحاب _ روایت معتبره ظریف (طریف) بر ثبوت دیه فرزند مقتول می‌باشد که علی التحقیق سند این روایت معتبر است. ⭕️ و اما تعزیر پدر _ علاوه بر دیه _ توسط حاکم بر حسب تشخیص ایشان جایز است و این به دلیل عموم صحیحه حماد بن عثمان (وسائل الشیعه ب ۱۰ از ابواب بقیه الحدود ح ۳) بر جواز تعزیر کل من ارتکب معصیه ‌ به تشخیص الحاکم می باشد، بنابراین قصاص پدر قاتل جائز نیست، و دیه فرزند مقتول بر پدر واجب است و به وراث فرزند تعلق میگیرد و حاکم شرع بر حسب تشخیص مصلحت می‌تواند پدر او را تعزیر نماید. 🔴 در فرض عدم قصاص حکمت و فلسفه عدم قصاص پدر در قتل فرزند چیست؟ ✅ حکمت عدم قصاص پدر قاتل فرزند حق بزرگ پدر بر فرزند است که در روایات صحیحه به آن تصریح شده است. در صحیحه محمد بن مسلم ( وسایل الشیعه ج ۲۰ ص ۱۵۸ ح ۱ ب ۷۹) از رسول خدا سوال شد چه کسی بیشترین حق را بر مرد دارد ؟رسول خدا فرمود: پدر. البته این از مصالح و حکمت های حکم است نه علت ، که حکم دائر مدار آن باشد. 🔴 آیا این بدین معناست که از نظر شرع مقدس برای پدر جایز است فرزندان خود را بکشد؟ ✅پاسخ: حرمت قتل فرزند توسط پدر از ضروریات دین است چون مشمول آیه ی ( و من قتل مومنا متعمدا فجزاوءه جهنم خالدا فیها ) که صریح در حرمت قتل هر انسان مومن است می باشد. و هیچ روایتی حتی ضعیف دلالت بر استثناء پدر از اطلاق این آیه وارد نشده است و نیز کسی از فقها اعم از علماء شیعه و سنی فتوا به جواز قتل فرزند توسط پدر نداده است و حرمت آن مورد اتفاق همه علمای اسلام می‌باشد. 🔴. در صورتی که پدری عادت به کشتن فرزندان خود نماید آیا حکم قصاص ثابت است؟ ✅ پاسخ : نه هیچ دلیلی بر قصاص پدر در فرض مذکور نیست مگر به عنوان ثانوی با تشخیص ولی امر در جهت حفظ مصالح اسلام و مسلمین. 🔴 آیا عدم قصاص پدر در قتل فرزند ناشی از مالکیت پدر بر فرزند است و آیا این صرفا یک برداشت فقهی از ناحیه فقها است؟ ✅ پاسخ : هرگز چنین ملازمه ای نیست، اما اینکه در روایت وارد شده است انت و مالک لابیک مقصود حق حرمت پدر بر فرزند است نه مالکیت به حمل شایع ، حتی انسان بر نفس خود به اتفاق نص و فتوی مالک نیست ، از اینرو حرمت اضرار و جنایت بر نفس (قطع یا قتل) از مسلمات فقه و اجماع همه فقهاست. همه احکام فوق الذکر به استناد آیات شریفه قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام است ، که به برخی از آنها اشاره کرده ایم. البته چون نفی قصاص پدر قاتل فرزند بر خلاف اطلاقات کتاب و سنت و اصول و قواعد مسلمه است لذا باید اقتصار بر موردش نمود و در سایر حدود اثبات نفی حد، نیاز به دلیل دارد. ۱۸ تیر ماه ۱۳۹۹ ۱۶ ذی القعده ۱۴۴۱ حوزه علمیه قم علی اکبر سیفی مازندرانی https://eitaa.com/joinchat/1864433688C6e3b02e090
بسمه تعالی ✳️ کانال معاونت آموزش معهد الاجتهاد الفعال تنها کانال رسمی این مجموعه می باشند. ✳️ در این کانال صرفا فقط برنامه های آموزشی معهد و فایل های درسی جاری بارگذاری می گردد. جهت ارتباط با ادمین کانال: @ah_mad_karimi @Feghfaalseyfi : ارتباط با مدیر معهد الاجتهاد لینک پیوستن: https://eitaa.com/joinchat/3828285497Cf0b6bfa4b8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز پیرمردان ساواکی و درباری و جوانان ناپخته و ناآگاه اینطور القاء می کنند که پهلوی اول و دوم ایران‌دوست و وطن‌خواه بودند حال آنکه در بی کفایتی و حماقتشان همین بس که بحرین که توسط استان فارس اداره می‌شد را به باد دادند.... بد نیست یادی کنیم از صحبت‌های آتشین پزشک‌پور (از اعضای پان ایرانیسم مجلس دوران پهلوی) در مخالفت جدایی بحرین از ایران.. ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ ♦️eitaa.com/sharehnews http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
✳️ جهت تهیه ۱۲۰ مجلد از آثار و کتب آیت الله سیفی مازندرانی زیدعزه به مرکز نشر آثار معظم له مراجعه نمائید. ✅ آدرس: میدان روح الله جنب مسجد سلماسی دفتر آیت الله سیفی مازندرانی پ ۶ ✅ تلفن: ۳۷۸۳۵۵۰۰ ۰۲۵ 🔴 این کانال تنها کانال رسمی معاونت آموزش معهد الاجتهاد الفعال میباشد. ارتباط با واحد آموزش: @ah_mad_karimi @Feghfaalseyfi : ارتباط با مدیر معهد الاجتهاد
✳️ جهت تهیه ۱۲۰ مجلد از آثار و کتب آیت الله سیفی مازندرانی زیدعزه به مرکز نشر آثار معظم له مراجعه نمائید. ✅ آدرس: میدان روح الله جنب مسجد سلماسی دفتر آیت الله سیفی مازندرانی پ ۶ ✅ تلفن: ۳۷۸۳۵۵۰۰ ۰۲۵ 🔴 این کانال تنها کانال رسمی معاونت آموزش معهد الاجتهاد الفعال میباشد. ارتباط با واحد آموزش: @ah_mad_karimi @Feghfaalseyfi : ارتباط با مدیر معهد الاجتهاد
✳️ جهت تهیه ۱۲۰ مجلد از آثار و کتب آیت الله سیفی مازندرانی زیدعزه به مرکز نشر آثار معظم له مراجعه نمائید. ✅ آدرس: میدان روح الله جنب مسجد سلماسی دفتر آیت الله سیفی مازندرانی پ ۶ ✅ تلفن: ۳۷۸۳۵۵۰۰ ۰۲۵ 🔴 این کانال تنها کانال رسمی معاونت آموزش معهد الاجتهاد الفعال میباشد. ارتباط با واحد آموزش: @ah_mad_karimi @Feghfaalseyfi : ارتباط با مدیر معهد الاجتهاد
16.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️دیدن این کلیپ به مدعیان حب علی و اولادش توصیه می‌گردد!! نمیدانم و تخصص ندارم کرونا چیست و واقعا عزاداری چه سهمی را در انتشار ویرووس دارد؟ ✅ ای کسانی که کار و بار زندگی را مشغول شدید و گفتید اقتصاد ضربه می‌خورد ، گفتید نمی‌شود بخاطر کرونا کشور را تعطیل کرد ، بدانید برای شیعه حب علی و اولادش و عزای حسین از نان شب واجب تر است!! ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ ♦️eitaa.com/sharehnews http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
بسمه تعالی ✅ به حول و قوه الهی دروس خارج فقه و اصول آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله از تاریخ ۲۲ شهریور ماه آغاز خواهد شد. 🔴 زمان و مکان متعاقباً اطلاع رسانی می‌گردد. مدیریت معهد الاجتهاد الفعال
🔴 دیدار آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله با آیت الله حسینی از علمای مشهد مقدس . ✅ استاد حسینی ضمن ارائه وضعیت علمی طلاب و فضلای مشهد به شرح برنامه ها و فعالیت های علمی خود پرداخت. آیت الله سیفی مازندرانی وجود ایشان را برای حوزه مشهد مغتنم شمرد. معظم له در مشهد مقدس با ایشان دیدار نمود. ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ ♦️eitaa.com/sharehnews http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896