هدایت شده از دروس آیت الله سیفی مازندرانی
عمار, [۳۰.۰۵.۲۰ ۱۲:۵۳]
💢 قابل توجه طلاب و فضلای محترم؛
✅ مرکز تخصصی فقه و اصول «معهد الاجتهاد الفعال» از میان طلاب جوان و مستعد برای سال تحصیلی 1400-1399 دانش پژوه میپذیرد.
🔰 این مرکز تخصصی تحت اشراف #آیتالله_علی_اکبر_سیفی_مازندرانی بوده و برای یک دوره شش ساله تحصیلی با برنامه مدون #طرح_تحصیل_اجتهاد پذیرش میکند.
🔻 مزایا؛
🔹 اعطای گواهی اجتهاد برای حائزین شرایط
🔹 اعطای گواهی تدریس سطوح عالی
🔹 امکان اشتغال به تدریس
🔹 اعطای کمک هزینه تحصیلی
🔻🔻 علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام(حضوری و غیر حضوری) اینجا کلیک کنید.
🔹برای ثبت نام غیر حضوری به این آیدی ( @mohsenakhondi ) در ایتا مراجعه بفرمایید و یا با شماره تماس
02537835501
02537835502
02537835506
و یا با شماره موبایل 09127478749 تماس بگیرید.
✳️زمان مصاحبه : ۱۸خرداد الی ۲۷خرداد
https://eitaa.com/ayatollahseyfi
26.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 امروز که نظام اسلامی تشکیل شده است فقه نباید در طهارت و دیات و .... متوقف شود و عمر را صرف آن کنیم درحالی که این همه مسایل جدید رخ داده است؛ #فقه_فعال، فقه کارآمد در همه موارد و حتی در میدان نبرد و حمله و مبارزه با استکبار و نظام سلطه است تا برای آن پاسخ داشته و حکم قاطع بدهد.
🔴 بعد از غیبت صغری فقه به تدریج رو به خمودی رفته است و در طول تاریخ نیز فقها، فقه را میخواندند، اما کمتر شاهدیم که فقه وارد عرصه اجتماعی شده باشد در حالی که براساس آیات قرآن، فقه باید منجر به صدور حکم و اداره اجتماع شود زیرا رسالت انبیاء این بوده است.
این همه آیاتی که در قرآن در مورد سیاست خارجی و تعامل با بیگانه و اجرائیات شئون حکومت بیان شده کم کم از دوره ائمه رو به فراموشی رفت در حالی که فقه فعال، فقه کارآمد در همه عرصهها و مخصوصا مهمترین عرصهها یعنی عرصه امنیت و سیاست و اقتصاد است.
✳️استاد سیفی مازندرانی(زیدعزه) ، ۴ آبان ماه در همایش فقه فعال
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
🔰 «مذاق شارع»، «قواعد کلی» و «مسائل کلی»؛ سه مولفه نظاممند کردن فقه
🔻 آیتالله سیفی مازندرانی در نشست علمی بیان کرد؛
💠 فقه در روایات به معنای رایج نیامده است، به همین دلیل فقها بیشتر به احکام الزامی میپردازند، چون این احکام تکلیفآور و مستحق ثواب و عقاب است.
💠 کسی که حکم بین ناس میکند، میخواهد نظام اجتماعی را به سمت هدف از انزال قرآن مجید سوق دهد. چنین اقدامی حتماً یک فقه نظاممند میخواهد.
💠 عمده فقه، حکم بین الناس است، نه اعمال فردی. هدف از انزال کتب و رسل، حکم بین الناس بیان شده است.
💠 حکم فقیه بر همه احکام اولیه حکومت دارد. ادله ولایت فقیه، مثل دلیل لاحرج و لاضرر است؛ بر تمام ادله اولیه احکام حاکم است.
💠 وقتی حکم از سوی ولیفقیه صادر شد، دیگر کسی حق مخالفت با او را ندارد. چه فقیه دیگری باشد یا صاحب مقلد باشد و...
💠 باید فقهی که اسلام و قرآن به ما عرضه کرده و فقیه بحث میکند، فقهی باشد که بتواند حکومت اسلام را اداره کند و جامعه را به سمت هدف پیش ببرد.
💠 سه مؤلفه «مذاق شارع»، «قواعد کلی» و «مسائل کلی»، فقه را نظاممند میکند، روح فقه را بر فقه حاکم میکند و فقیه در یک فرع جزئی که میخواهد فتوا دهد باید ملاحظه این عناصر سهگانه را بکند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=16902
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از اجتهاد
💢 اهتمام شارع در درجه اول بر اقامه دین است نه احکام فرعیه فردی/ مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی؛ ارکان سهگانه فقه نظاممند
✔️ استاد علی اکبر سیفی مازندرانی در گعده فقه حکومتی عنوان کرد:
🔹 عمده فقه، حکم بین الناس است نه اعمال فردی. هدف از انزال کتب و رسل، حکم بین الناس بیان شده. روایت هم برای فقیه حکومت مطلق قرار داده. حکم او بر احکام اولیه حاکم است.
🔹 باید فقهی که اسلام و قرآن به ما عرضه کرده و فقیه بحث میکند، فقهی باشد که بتواند حکومت اسلام را اداره کند.
🔹 فقه در روایات به معنای رایج نیامده است، فقهاء بیشتر به احکام الزامی میپردازند چون این احکام تکلیفآور و مستحق ثواب و عقاب است.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/790057
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی؛ ارکان سهگانه فقه نظاممند
«گعده علمی فقه حکومتی با ارائه ایده فقه فعال»
آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی:🔻
🔹باید فقهی که اسلام و قرآن به ما عرضه کرده و فقیه بحث میکند، فقهی باشد که بتواند حکومت اسلام را اداره کند.
🔹در مسئله حکومت ائمه (ع) منصب حکومت را برای فقهای شیعه جعل کرده و منع کردهاند که مکلفین شیعه به حکام طاغوت رجوع کنند. حاکم طاغوت یعنی کسی که از خدا و رسول فرمان ندارد و خود بر مردم حکومت میکند. ممکن است فاسق هم نباشد.
🔹هدف از انزال کتب و رسل، حکم بین الناس بیان شده. روایت هم برای فقیه حکومت مطلق قرار داده. حکم او بر احکام اولیه حاکم است. عقل و وجدان و شرع میگویند حفظ دین مقدم است. چون ولایت برای حفظ دین است، پس حکم فقیه بر همه احکام اولیه حکومت دارد.
🔹مذاق شارع، قواعد کلی و مسائل کلی، فقه را نظاممند میکند، روح فقه را بر فقه حاکم میکند و فقیه در یک فرع جزئی که میخواهد فتوا دهد باید ملاحظه این عناصر سهگانه را بکند.
🆔 @vasael_ir
#اطلاعیه
#دعوت_به_همکاری
👈🏻 معهد الاجتهاد الفعال از فضلای واجد شرائط جهت امور ویراستاری ، دعوت به همکاری می نماید.
🔴 شرایط متقاضیان:
✳️ دارای سابقه ویراستاری کتب فقهی و اصولی
✳️ سابقه حداقل 5 سال شرکت در دروس خارج
✳️ احراز صلاحیت ویراستاری از طریق ویرایش فایل نمونه
✳️ فرد متقاضی که از مهارت و رزومه موفقی در زمینه ویرایش کتب برخوردار باشد در اولویت قرار دارد.
✳️ نوع قرار داد مؤسسه به صورت ساعتی و دور کاری و با حقوق مکفی است.
🌐 آیدی ثبت نام: @Mahdy_j
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
هدایت شده از دروس آیت الله سیفی مازندرانی
با سلام محضر مبارک حضرت آیتالله سیفی مازندرانی
✳️ اخیرا اظهارنظرهایی درباره حکم قتل فرزند توسط پدر مطرح شده است، و برخی افراد عدم قصاص پدر در قتل فرزند را نوعی مالکیت پدر بر فرزند تعبیر کرده اند، و آن را صرفا یک برداشت فقهی از سوی فقها و نه متکی به آیات قرآن دانسته اند.
❓با توجه به این اظهار نظرها سوالات زیر مطرح می شود که تقاضا دارم پاسخ بفرمایید.
(مجید راسخی)
🔴 بر اساس فقه اهل بیت آیا پدر قاتل فرزند قصاص می شود یا خیر؟ و آیا در این زمینه مستندات قرآنی و روایی وجود دارد؟
✅ قصاص پدری که فرزند خود را به قتل رسانده است به اتفاق فقها و بدون هیچ مخالفی جایز نیست، بلکه در کلمات فقها امامیه تصریح به اجماع بر آن شده است، و در ریاض و جواهر ( جواهر الکلام ج ۴۲ ص ۱۶۹ و ریاض المسائل ج ۱۴ ص ۹۱ ، موسوعه السید الخوئی / مبانی تکمله المنهاج : ج ۴۲ ص ۸۷) و سایر کتب فقهی معتبر به این اجماع تصریح و به استفاضه نقل شده است.
⭕️ و نیز روایات صحاح مستفیضه به صراحت دلالت بر عدم جواز قصاص پدر به سبب قتل فرزند دارد( وسائل الشیعه ب ۳۲ من ابواب قصاص النفس) ولکن برخی روایات بالخصوص دلالت بر ضرب شدید و تبعید و نفی بلد پدر قاتل دارد ولی سند آن ضعیف است( وسائل الشیعه ب ۳۲ از ابواب قصاص ح ۹).
⭕️ ولی دیهی فرزند مقتول بر پدر واجب است که تعلق به ورثهی فرزند دارد ، دلیل آن _ علاوه بر آیه شریفه: (و دیه مسلمه الی اهلها) و فتوای اصحاب _ روایت معتبره ظریف (طریف) بر ثبوت دیه فرزند مقتول میباشد که علی التحقیق سند این روایت معتبر است.
⭕️ و اما تعزیر پدر _ علاوه بر دیه _ توسط حاکم بر حسب تشخیص ایشان جایز است و این به دلیل عموم صحیحه حماد بن عثمان (وسائل الشیعه ب ۱۰ از ابواب بقیه الحدود ح ۳) بر جواز تعزیر کل من ارتکب معصیه به تشخیص الحاکم می باشد، بنابراین قصاص پدر قاتل جائز نیست، و دیه فرزند مقتول بر پدر واجب است و به وراث فرزند تعلق میگیرد و حاکم شرع بر حسب تشخیص مصلحت میتواند پدر او را تعزیر نماید.
🔴 در فرض عدم قصاص حکمت و فلسفه عدم قصاص پدر در قتل فرزند چیست؟
✅ حکمت عدم قصاص پدر قاتل فرزند حق بزرگ پدر بر فرزند است که در روایات صحیحه به آن تصریح شده است.
در صحیحه محمد بن مسلم ( وسایل الشیعه ج ۲۰ ص ۱۵۸ ح ۱ ب ۷۹) از رسول خدا سوال شد چه کسی بیشترین حق را بر مرد دارد ؟رسول خدا فرمود: پدر.
البته این از مصالح و حکمت های حکم است نه علت ، که حکم دائر مدار آن باشد.
🔴 آیا این بدین معناست که از نظر شرع مقدس برای پدر جایز است فرزندان خود را بکشد؟
✅پاسخ: حرمت قتل فرزند توسط پدر از ضروریات دین است چون مشمول آیه ی ( و من قتل مومنا متعمدا فجزاوءه جهنم خالدا فیها ) که صریح در حرمت قتل هر انسان مومن است می باشد.
و هیچ روایتی حتی ضعیف دلالت بر استثناء پدر از اطلاق این آیه وارد نشده است و نیز کسی از فقها اعم از علماء شیعه و سنی فتوا به جواز قتل فرزند توسط پدر نداده است و حرمت آن مورد اتفاق همه علمای اسلام میباشد.
🔴. در صورتی که پدری عادت به کشتن فرزندان خود نماید آیا حکم قصاص ثابت است؟
✅ پاسخ : نه هیچ دلیلی بر قصاص پدر در فرض مذکور نیست مگر به عنوان ثانوی با تشخیص ولی امر در جهت حفظ مصالح اسلام و مسلمین.
🔴 آیا عدم قصاص پدر در قتل فرزند ناشی از مالکیت پدر بر فرزند است و آیا این صرفا یک برداشت فقهی از ناحیه فقها است؟
✅ پاسخ : هرگز چنین ملازمه ای نیست، اما اینکه در روایت وارد شده است انت و مالک لابیک مقصود حق حرمت پدر بر فرزند است نه مالکیت به حمل شایع ، حتی انسان بر نفس خود به اتفاق نص و فتوی مالک نیست ، از اینرو حرمت اضرار و جنایت بر نفس (قطع یا قتل) از مسلمات فقه و اجماع همه فقهاست.
همه احکام فوق الذکر به استناد آیات شریفه قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام است ، که به برخی از آنها اشاره کرده ایم.
البته چون نفی قصاص پدر قاتل فرزند بر خلاف اطلاقات کتاب و سنت و اصول و قواعد مسلمه است لذا باید اقتصار بر موردش نمود و در سایر حدود اثبات نفی حد، نیاز به دلیل دارد.
۱۸ تیر ماه ۱۳۹۹
۱۶ ذی القعده ۱۴۴۱
حوزه علمیه قم
علی اکبر سیفی مازندرانی
https://eitaa.com/joinchat/1864433688C6e3b02e090
هدایت شده از معاونت آموزش معهدالاجتهادالفعال
بسمه تعالی
✳️ کانال معاونت آموزش معهد الاجتهاد الفعال تنها کانال رسمی این مجموعه می باشند.
✳️ در این کانال صرفا فقط برنامه های آموزشی معهد و فایل های درسی جاری بارگذاری می گردد.
جهت ارتباط با ادمین کانال:
@ah_mad_karimi
@Feghfaalseyfi : ارتباط با مدیر معهد الاجتهاد
لینک پیوستن:
https://eitaa.com/joinchat/3828285497Cf0b6bfa4b8