⚡️ درباره کتاب اختیار الرجال (رجال کشی)
🔻 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی:
🔹 شیخ طوسی رجال کشی را خلاصه و به عنوان اختیار الرجال در آورده است. بحث این است که ایشان چه چیزهایی را انتخاب کرده و برچه ضابطه ای بوده است؟
🔸بعضی می گویند که روایات معتبره را انتخاب کرده، بعضی می گویند روایات خاصه را انتخاب کرده است. این دو وجه دلیلی ندارد بلکه دلیل عکس دارد. روایاتی که در رجال کشی است روایات گوناگونی است. حتی روایات متعارض را هم نقل کرده اند و توضیحی هم نداده اند که قبول ندارم. پس این گونه نیست که اختصاص به روایاتی داشته باشد که پذیرفته است. اینکه روایات عامه را حذف کرده نیز درست نیست. چون شیخ در مواردی تصریح می کند که این روایات از عامه است.
🔹تصور می کنم که مرحوم شیخ طوسی موقعی که فهرست را می نوشته یکسری از اطلاعات که مربوط به صاحب کتابها و مصنفین بوده از رجال کشی نقل کرده و در مواردی هم تصریح می کند که این مطلب در اختیار الرجال است مثلا در ترجمه فضل بن شاذان.
بعد مرحوم شیخ رجال را نوشته و اطلاعاتی که مربوط به رجال بوده را از اختیار الرجال ذکر کرده است. بعد اواخر عمرشان سال ۴۵۷ که این اختیار الرجال را انتخاب کرده آن اطلاعاتی که قبلا تو کتابهای رجال و فهرست نیاورده را انتخاب کرده است.
🔸در مجموع اطلاعات رجال کشی _ چه درست چه نادرست _ در سه کتاب فهرست شیخ و رجال شیخ و اختیار الرجال جمع اوری شده است.
📚 درس خارج فقه کتاب زکات، ۹ اسفند ۱۴۰۱.
@seyyed_hossein_kashfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 غیبت امام زمان (عج)، ساخته شیعیان یا فرهنگی ریشهدار ؟
🔸کاری از مجموعه رادیو سایبان با هنرمندی فاضل ارجمند حجة الاسلام سید علی کشفی
📚 معجم الأدباء (۱۲۸۴/۳) ؛ البدء و التاریخ (۱۲۷/۵)
👇 عضو شوید
🆔 https://eitaa.com/seyyed_hossein_kashfi
⚡️بَقِيَّةُ اللَّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ (سوره هود/ ٨٦)
🔻اثر استاد سید محسن کشفی
🌹 میلاد با سعادت حضرت ولی الله الاعظم حجة بن الحسن المهدی (عجل الله فرجه الشریف) را به همه شیعیان و محبین و منتظرین قدوم حضرتش تبریک و تهنیت عرض می کنم.
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ توسل به حضرت ولی عصر حجة بن الحسن المهدی
🔸التزام آیت الله العظمی علوی گرگانی به نگارش دعای فرج در ابتدای اکثر دفاتر و نیز نگارش عبارت «یا صاحب الزمان ادرکنی» در بالای صفحات نمونه عملی توسل به ساحت حضرت ولی عصر (عجل الله فرجه) و درس بزرگی برای همه طلاب است که فراموش نکنند تحصیلشان در مسیر سربازی امام زمان باشد و در این راه باید از وجود قدسی آن حضرت کمک بگیرند.
🔹 من حدس میزنم که معظم له در این عمل به سیره مرحوم آیةالله حاج شیخ محمدتقی آملی اقتدا کرده اند. آیةالله العظمی علوی گرگانی در این باره نقل میکردند:
«زمانی که در قم طلبه جوانی بودم، آیةالله شیخ محمدتقی آملی را زیارت نکرده بودم و تنها شنیده بودم که مرد با تقوا و زاهدی است و چون دوست داشتم از محضر بزرگان معنویت و تقوا استفاده کنم، روزی تصمیم گرفتم به حضور ایشان شرفیاب شوم، از این رو به تهران رفتم و منزل ایشان را پیدا کردم. در زدم. ظاهراً در باز بود _ صدای ضعیفی از اتاق شنیدم که به درون دعوت کرد. داخل شدم. سلام کردم. هیچ کس خدمتشان نبود. به دیوار تکیه داده و مشغول نوشتن اواخر نکاح کتاب مصباح الهدی بود. دیدم بالای هر صفحه ایشان نوشته بود: «یا صاحب الزمان ادرکنی»
📚 #آیت_علم_و_عمل ص۳۷۲، مصاحبه سید حسین کشفی
🆔https://eitaa.com/seyyed_hossein_kashfi
⚡️آیت الله حاج شیخ نصرالله شاه آبادی در آینه تصاویر (۶)
◾️ سالی دیگر بر رحلت زندهیاد آیتالله حاج شیخ نصرالله شاهآبادی سپری گشت و خاطرات شیرین اطرافیان و مستفیدان از سیره آن بزرگ، در یاد آنان زنده گشت. اینک در تکریم مکانت و کارنامه او، بخش دیگری از تصاویرش را به شما تقدیم میکنیم. روحش شاد و یادش گرامی باد.
لینک دانلود👇
🆔 موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ نکاتی درباره استعمالات در فارسی کهن و روش تعریب آن
🔻استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی دامت برکاته
🔸در فارسی کهن خیلی از این ذال ها دال بوده است. شاذان هم همان شادان فارسی است.
شعری منسوب به خواجه نصیر الدین طوسی است:
آنان که به فارسی سخن می رانند
در معرض ذال دال را ننشانند
ما قبل وی ار ساکن جز وای بود
دال است وگرنه ذال معجم خوانند
قبل از حرف دال اگر صحیح (یعنی جز واو یاء الف) و ساکن باشد دال تلفظ می شود. مثل خورد، برد.
ولی اگر صحیح متحرک باشد مثل: بَرَد، یا حرف عله باشد مثل: شاد، بُود، بُوَد اینها ذال می شود: شاذ، بُوذ، بُوَذ، پاذشاه.
🔹ساذج تعریب شده ساده است. علتش آن است که در فارسی قدیم دال ذال بوده و همزه غیر ملفوظ هم گ بوده و لذا جمع ساده می شود سادگان و نسبت آن هم می شود سادگی. و قتی معرب می شود "گ" جیم می شود، آن دال هم که در فارسی کهن ذال بوده، و لذا می شود: ساذج. دانستن این مطالب مفید است.
🔸به تناسب بحث روایتی را نقل کنم. به امام صادق گفته می شود که بعضی می گویند: خداوند شب قدر، ثواب روزه ماه رمضان را به انسان می دهد. امام می فرماید: روزه ماه رمضان ثوابش شب عید فطر داده میشود. تعبیر امام صادق این است: "إِنَّ اَلْقَارِيجَارَ إِنَّمَا يُعْطَى أُجْرَتَهُ عِنْدَ فَرَاغِهِ وَ ذَلِكَ لَيْلَةُ اَلْعِيدِ"
(من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۱۶۷)
🔹 مرحوم شیخ بهایی در توضیح کلمه قاریجار مطلبی می گوید که کاملا درست است هرچند مرحوم میردامادآن را نپذیرفته است. می گوید: قاریجار تعریب شده کارگر است. ک در عربی ق می شود، گ جیم می شود، ر تبدیل به ری و حرکت فتحه الف می شود، روی هم می شود قاریجار .
🔸حالا این شاذان همان شادان است. مجمع الرجال قهپایی شاذان ها را تبدیل به شادان کرده در حالی که اصل فارسی آن شاذان است و اینها به همان تلفظ قدیمی فارسی تلفظ شده است .
🔹نکته دیگر آن که گاهی افرادی که اسمشان اسامی فارسی بوده، وقتی در محیط عربی می آمدند برای خود اسم عربی هم انتخاب می کردند. درباره جعفر بن محمد بن مسرور (استاد شیخ صدوق) با جعفر بن محمد بن قولویه (صاحب کامل الزیارات) بحث مفصلی است که آیا آنها یکی هستند؟ به نظر ما یکی هستند. یک احتمال این است که قولویه یک واژه فارسی و مسرور ترجمه عربی آن باشد، قولویه یعنی شادمان و مسرور.
📚 درس خارج فقه کتاب زکات، ۹ اسفند ۱۴۰۱.
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
🔻صلوات روز جمعه، جهت دفع بلا ⬅️ توصیه ای از عارف کامل آیة الله العظمی میرزا محمدعلی شاه آبادی 🔹خ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ صلوات روز جمعه
🔻 توصیه ای از عارف کامل آیت الله میرزا محمدعلی شاه آبادی
🔸 به روایت مرحوم آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ هشت توصیه امام هشتم برای روزهای آخر شعبان
🔻اباصلت هروی میگوید:
در آخرین جمعه شعبان خدمت امام رضا علیهالسلام رسیدم.
فرمود:
ای اباصلت، بیشترِ ماه شعبان سپری شده و امروز آخرین جمعه شعبان است، پس در روزهای باقیمانده کوتاهیهای روزهای گذشته را جبران بکن و باید به آنچه برایت مهم است اقدام کنی:
۱. زیاد دعا کن.
۲. زیاد استغفار کن.
۳. زیاد قرآن تلاوت کن.
۴. از گناهانت به درگاه خدا توبه کن تا خالصانه به ماه خدا وارد شوی.
۵. هر امانتی که گردنت هست ادا کن.
۶. تمام کینههایی که در دلت نسبت به مؤمنان داری، از دل بیرون کن.
۷. هر گناهی که به آن مبتلا هستی از آن دست بکش و تقوای خدا پیشه کن و در آشکار و پنهان بر خدا توکل کن...
۸. و در روزهای باقیمانده این ماه بسیار بگو:
❇️ اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ...
خداوندا اگر در روزهای گذشته شعبان ما را نیامرزیدی، پس در روزهای باقیمانده بیامرز.
⬅️ سپس امام علیه السلام فرمود: حقتعالى در اين ماه بسيارى از بندگان را از آتش آزاد كند بجهت حرمت ماه مبارك رمضان كه متصل باين ماه است.
📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج۲، ص۵۱.
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ هشت توصیه امام هشتم برای روزهای آخر شعبان 🔻اباصلت هروی میگوید: در آخرین جمعه شعبان خدمت امام ر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️بیانات مرحوم آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی درباره اهمیت نماز استغفار و آثار و برکات آن
🔻 خواندن نماز استغفار توصیه همیشگی مرحوم آیت الله شاه آبادی بود _و طبق آیه شریفه قرآن در سوره نوح آیه ۱۰ تا ۱۲ _ برای آن آثار بسیاری از جمله: آمرزش گناهان، نزول باران، اولاد دار شدن و گشایش در امور مالی، ذکر می کردند.
در این کلیپ که در سال ۱۳۹۵ در روستای سنگ آباد شهرستان ریگان گرفته شده ایشان ضمن بیان کیفیت نماز استغفار در خصوص اثر آن در نزول باران تاکید می کنند.
🆔 https://eitaa.com/seyyed_hossein_kashfi
⚡️اشکال اهل سنت به عید نوروز و جواب قاضی نورالله شوشتری
🔻 میرزا مخدوم شریفی از علمای سنی مذهب است که کتابی بر علیه شیعه با عنوان نواقض الروافض نگاشته است. مرحوم قاضی نورالله شوشتری نیز مطالب او را در کتابی با عنوان مصائب النواصب ردّ کرده است. از جمله اشکالات صاحب نواقض به شیعیان بزرگداشت عید نوروز است. اشکال صاحب نواقض و ردیه مرحوم قاضی نورالله را ملاحظه می کنید:
🔹 قال صاحب النواقض: و من عاداتهم تعظيمهم يوم النوروز، و ذلك شاع بينهم و ذاع كما كان في زمن الجاهلية، فإنّهم يعظّمونه كيوم العيدين، بل تعظيمهم إيّاه و يوم غدير خم أشدّ و أكثر من تعظيمهم العيدين، و كان الشاه يجعلهما كسائر الأيّام، و يجعل النوروز و الغدير يومي العيش و السرور و الذوق و الحضور، و قد صرّح علماؤنا بكفر تعظيم يوم النوروز مطلقا كما ستعرفه، فضلا عن ترجيحه على العيدين، و لو أنكر بعض من جهّالهم تعظيمهم يوم النوروز فافتح له باب الأغسال المسنونة من مهذب ابن فهدهم ليرى ما قال فيه، فينفعل لو كان له حياء، و هو: يستحبّ غسل يوم النوروز فإنّه يوم كذا و كذا.
فإن قلت: فكان هذا الفصل أنسب إلى القسم الأوّل من الخاتمة، قلت: نعم، و لكن ذكره هاهنا لأن تعلم صيرورته عادة لرفضة زماننا، فيقوى الحكم بكفرهم، و هو المطلوب الأهم، انتهى.
🔸 ردّیه قاضی نورالله :
أقول: (بعد تسليم اتّحاد هذا النوروز مع نوروز أهل الجاهلية، إنّ) جهة تعظيمهم ليوم النوروز غير ما كان وجهته لأهل الجاهلية، و لكلّ امرئ مانوى، و كيف لا يعظّم اليوم الذي (ولد فيه مولانا أمير المؤمنين و) فتح اللّه تعالى فيه على أهل البيت بقتل شيخ أهل الجاهلية - أعني عثمان - و بانعقاد الخلافة لإمام أهل الإيمان، (و سيفتح اللّه لهم فيه أيضا بظهور محمد بن الحسن صاحب الزّمان عليه السّلام).
و أمّا ما نسبه إلى علماء أهل السنّة من تصريحهم بكفر تعظيم يوم النوروز، فمع عدم كونه حجّة علينا، مردود، لجواز أن يكون مرادهم تكفير من يعظّمه من الجهة المنظورة لأهل الجاهلية، و ما أدري ماذا يفعلون هؤلاء إذا اتّفق أحد العيدين في يوم النوروز؟! هل يعظّمونه و يأتون فيه بما يليق من اظهار السرور؟ أو يتوقّفون في ذلك؟ و الملخّص: إنّ من وقف على حال هذا النعثل الذميم، لا يستبعد عن تلقّي يوم قتله بالتعظيم.
📚 مصائب النواصب، ج۲، ص۲۳۷
🆔 https://eitaa.com/seyyed_hossein_kashfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 استفاده از فرصت استثنائی ماه مبارک رمضان
🔻قال امیرالمومنین (علیه السلام): اَلْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ اَلسَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ اَلْخَيْرِ.
فرصتها چون ابرها مىگذرند، پس فرصتهاى نيک را غنيمت شماريد.
🎤 سید حسین کشفی / روز اول ماه رمضان، فروردین ۱۴۰۱
📚نهج البلاغة ج ۱، ص ۴۷۱
🆔 https://eitaa.com/seyyed_hossein_kashfi
⚡️آیت الله العظمی بروجردی و توجه به روزه
🔻 آیت الله العظمی شبیری زنجانی
🔹از بعضی از افراد شنیدم آقای بروجردی زمانی که در بروجرد بودند، ماه های رجب و شعبان را نیز یعنی سه ماه متوالی روزه میگرفتند. ایشان در قم در همان سال وفات، تا آخر ماه رمضان روزه گرفت. يك وقتی ما شنیدیم که فرمود من از اول تکلیف تا حالا، لا للسفر ولا للمرض روزه ام قضا نشد. این را میگفت، منتها حدود دو سال بعد از این سخن در خود ماه رمضان مریض شد که شاه هم به عیادتش آمد و ایشان روزه آن روز را افطار کرد. ولی همان سالی که وفات ،کرد تمام ماه رمضان را روزه گرفت.
📚جرعه ای از دریا ج ۱، ص ۵۷۹
🆔https://eitaa.com/seyyed_hossein_kashfi
هدایت شده از محمدرضا کائینی
🖊عکسنگاشت تاریخی/۷۴
ضیافت افطار در مساجد، چه در میانه نماز جماعت مغرب و عشاء و چه پس از نماز عشاء، از سنن حسنهای بود که هنوز در برخی از مساجد کشور، در جریان است. در تصویر فوقآمده، زنده یاد آیت الله حاج شیخ نصرالله شاهآبادی پس از هجرت به قم در پایان دهه هفتاد و تصدی امامت مسجد آیتالله حاج سید صادق روحانی، در ماه مبارک رمضان و ساعتی پیش از فرارسیدن اذانمغرب، در حال آماده کردن افطار برای نمازگزاران است. فقید سعید چون پدر ارجمندش، در ادوار اقامت در نجف، تهران و قم، در ایجاد ارتباط صمیمانه با بدنه جامعه به ویژه جوانان، بس توانمند و موفق بود و تشییع پرشکوه وی در تهران و قم، شاهدی بر این مدعاست. در باره خصال آن بزرگ، در آینده بیشتر خواهم نوشت.
♦️http://eitaa.com/r_kaeini
⚡️ ماجرای عجیب شفا یافتن حجة الاسلام سید حسین حائری به دستان مبارک حضرت امیرالمومنین (صلوات الله علیه)
🔹فرزند آیت الله سید علی اکبر حائری (برادر آیت الله العظمی سید کاظم حائری)
🔻 حتما با حال خوب این مستند را ببینید.
👇 لینک دانلود:
https://www.aparat.com/v/1An8W
🆔 @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان
🔻«اَللّهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ رَحْمَةَ الاْیتامِ وَاِطْعامَ اْلطَّعامِ وَاِفْشآءَ السَّلامِ وَصُحْبَةَ الْکِرامِ بِطَوْلِکَ یا مَلْجَاَ الاْمِلینَ»
🔹«خدایا روزیم گردان در این ماه مهرورزی نسبت به یتیمان و خوراندن طعام و به آشکار کردن سلام و همنشینی با کریمان به فضل و کرمت ای پناه آرزومندان.»
⬅️ به مناسبت دعای روز هشتم و توجه نسبت به مساله آشکار سلام کردن، دو داستان ذیل را درباره تاثیر سلام از کتاب حدیث نصر و آیت علم و عمل ذکر می کنم.
🆔 https://eitaa.com/seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان 🔻«اَللّهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ رَحْمَةَ الاْیتامِ وَاِطْعامَ اْلطَّعا
⚡️ تاثیر سلام
🔻 آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی
🔹من در طول طلبگی همواره مقیّد به ابتدا به سلام بودم و سعی میکردم با همه با گرمی سلام کنم. این کار موجب جذب افراد میشد. از این رو در مدّت کوتاهی از حضورم در نجف اشرف مورد محبت نجفیها از مردم عادی تا طلاب و مراجع قرار گرفتم.
🔸شیخی در نجف بود که به هیچ کس سلام نمیکرد. به یاد دارم روزی آیةالله حکیم وارد مسجد هندی شد و این شیخ با این که به آقای حکیم نگاه میکرد، سلام نکرد و آقای حکیم ابتدا به سلام کرد. با این حال این شخص هرگاه مرا میدید، به من سلام میکرد. روزی آیةالله خویی به من گفت: شنیدهام که فلانی به تو سلام میکند. چه کاری انجام داده ای؟ گفتم: یک روز آنقدر به او سلام کردم که خجالت کشید. از آن روز به بعد به من سلام میکند.
🔹زمانی آیةالله خویی تصمیم گرفت شهریه طلاب افغان را مشروط به شرکت در امتحان کند. این مساله سبب اعتراض طلاب افغان و راهپیمایی آنها در نجف شد. سرانجام بنا شد که با آنها مذاکره شود و آنان شخصی را به عنوان نماینده تعیین کنند تا با آیةالله خویی صحبت کند. با این که هیچ ارتباطی با آنان نداشتم، آنها مرا به عنوان نماینده خود انتخاب کردند. علّتش این بود که همیشه به آنها سلام میکردم.
📚 حدیث نصر
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️برکت سلام کردن
🔻آیت الله العظمی علوی گرگانی
🔹وقتى در تهران بودم یک نفر يهودى _ كه خانواده آنها همگى شرابخوار بودند _ نزد من آمد و مسلمان شد و اين لطف خداوند بود. از او سؤال كردم: چرا مسلمان شديد؟ گفت: زيرا وقتى شما به تهران مىآمديد و از جلو مغازه من مىگذشتيد، مىديدم، به من كه شرابخوار و يهودى بودم، سلام مىكرديد و احوالپرسى مىنموديد و اين براى من جاى سؤال بود، سؤال كردم: اين آقا با اين اخلاق نیکو كيست؟ گفتند كه فلانى است. خواستم كه مرا با شما آشنا كنند.
🔸شخص واسطه نزد من آمد و تقاضاى او را مطرح كرد كه مىخواهد با شما صحبت كند. من پذيرفتم و او پيش من آمد و از اخلاق من تعریف نمود. گفتم: اين اخلاق جدّمان است و دستور دين ماست. او گفت: اگر دين شما اين طورى است، اجازه دهيد به دين شما مشرف شوم؛ امّا به یک شرط! گفتم: شرطت چيست گفت: اينكه اجازه دهيد تا یک هفته ديگر يهودى باشم. گفتم: چطور؟ گفت: بگذار هفته بعد مىگويم. هفته بعد مسلمان شد و دستورات اسلام را براى وى بيان كردم. بعد از او سؤال كردم چرا هفته قبل مسلمان نشدى؟ گفت: زيرا تمام مغازه من شراب بود و ديدم حال كه بناست مسلمان شوم، بايد تمام تشكيلات مغازه را عوض كنم. يعنى دوست داشتم واقعاً مسلمان شوم و یک هفته را مهلت خواستم كه به كارها برسم.
🔹خلاصه اسلام را اختيار كرد و جشن گرفتيم. بعد گفت: حاج آقا یک خواهش هم دارم و آن اين است كه مىخواهم هرچه دارم به شما واگذار كنم. گفتم: چرا؟ گفت براى اينكه اگر از دنيا رفتم به دست ورثهام كه كافرند، نرسد. از او قبول كردم و بعد از مدتى چند از دنيا رفت آن هم در شب شهادت اميرالمؤمنين علیه السلام و در ماه مبارک رمضان و من نيز اموالش را در راه كارهاى خير گذاشتم.
مغازه او را به لطف حضرت پروردگار تبديل به صندوق قرض الحسنه كردم و بحمد الله مشغول فعاليت است. اين معناى عاقبت بخيرى است.
📚 آیت علم و عمل
@seyyed_hossein_kashfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️۸ رمضان سالروز میلاد مرجع عالیقدر آیت الله العظمی شبیری زنجانی
🔻بیانات معظم له در این باره در جلسه علمی امشب (۱۰ فروردین ۱۴۰۲)
◀️ فیلم و تدوین از صدیق گرامی جناب آقای محمدجواد شعبانی مفرد که عمده زحمت بخش طریقیات کتاب ارزشمند جرعه ای از دریا با ایشان بوده است.
📚 جرعه از دریا، ج۴، ص۵۸۳:
من در هشتم ماه رمضان ۱۳۴۶ متولد شدم. مرحوم والد برای تاریخ ولادتم این ماده تاریخ را سروده بود:
سال تاريخ ولادت عجب الهامم شد
از "مبارک رمضان"، هشت کم هنگام سُحور
🔹 خداوند سایه پر مهرشان را مستدام بدارد، بمنّه و کرمه
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️نظر مرحوم آیت الله حاج سید مهدی روحانی درباره وقت اذان صبح
🔻بسمه تعالی
تا آنجا که اینجانب در نظر داشته ام از سابق اذان ظهر را در حدود همان وقت شرعی اعلام می کردند و اذان مغرب که دیر اعلام میشد فعلا از رادیو به موقع اعلام می شود اما اذان صبح بر حسب آنچه که رسیدگی شد و حتی یک مرتبه برای رویت طلوع فجر به بیرون شهر رفتیم به علاوه اقوال آقایان دیگر که آنها هم ملاحظه کرده بودند و با نظر اینجانب موافق بود چنین بدست آمد که جدولی که جناب آقای سمیعی ترتیب داده اند (برنامه لوا - ابوثمامه) مورد اطمینان است.
۲۸ رجب ١٤١٧
۲۰ / ۹ / ۱۳۷۵
مهدی الحسینی الروحانی
۲۹ رجب ١٤١٧
سید موسی شبیری زنجانی
🔹اذان موسسه لواء حدود ۹ دقیقه دیرتر از اذان رسانه است.
🆔https://eitaa.com/seyyed_hossein_kashfi
⚡️ فراموشی آیه تبرّج
🔻آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
🔹شیخ کاظم ازری اشعاری دارد بسیار معروف و مشهور به «هائیه». اهل سنّت نقل میکنند که عایشه حافظ چهل هزار حدیث بود. شیخ کاظم در اشعار خود راجع به این مطلب میگوید:
نَسِيَتْ آيَةَ التَّبَرُّجِ أَمْ لَمْ
تَدْرِ أَنَّ الرَّحْمَنَ عَنْهُ نَهَاهَا
حَفِظَتْ أَرْبَعِينَ أَلْفَ حَدِيثٍ
وَمِنَ الذِّكْرِ آيَةً تَنْسَاهَا
عایشه چهل هزار حدیث حفظ کرد، ولی یک آیه از قرآن را فراموش کرد ((وقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الجاهِليَّةِ الأُولى)) . (احزاب، آیه ۳۳)
🔸آقای حاج سید مهدی روحانی (رحمة الله علیه) میگفت: یکی از ادبای عرب که سنّی و متعصب در تسنّن بود، این را دیده و گفته بود او مرتکب جرم شده ولی به قدری از جهت ادبیت این شعر زیباست که ادیب، جُرمش را می بخشد.
📚 جرعه ای از دریا، ج۲، ص۴۴۶.
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ "کینه و قهر" مانع پذیرش توبه ، حتی در شب قدر!
🔻طبق روایتی از وجود مقدس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) اگر انسان با شخصی از برادران ایمانی خود قهر باشد و از او کینه ای داشته باشد، خداوند توبه ی او را _حتی در شب قدر _ نمی پذیرد.
🔸 شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل می فرمایند که فرمودند:
رَجَبٌ شَهْرُ اللَّهِ الْأَصَبُّ وَ شَهْرُ شَعْبَانَ تَتَشَعَّبُ فِيهِ الْخَيْرَاتُ وَ فِي أَوَّلِ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ تُغَلُّ الْمَرَدَةُ مِنَ الشَّيَاطِينِ وَ يُغْفَرُ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ لِسَبْعِينَ أَلْفاً فَإِذَا كَانَ لَيْلَةُ الْقَدْرِ غَفَرَ اللَّهُ لِمِثْلِ مَا غَفَرَ فِي رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ شَهْرِ رَمَضَانَ إِلَى ذَلِكَ الْيَوْمِ إِلَّا رَجُلٌ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ أَخِيهِ شَحْنَاءُ فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْظِرُوا هَؤُلَاءِ حَتَّى يَصْطَلِحُوا
🔹ترجمه : رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: ماه رجب شهر اللَّه الاصب است و آن را اصب گويند از اين جهت كه رحمت خدا در اين ماه بر بندگان ميريزد و در ماه شعبان خيرات منشعب و پراكنده شود و شيوع يابد. و در روز اول ماه مبارك رمضان لشكرهاى شياطين در غل و زنجير شوند و در هر شبى از شبهاى ماه مبارك رمضان هفتاد هزار بنده را خدا بيامرزد و چون شب قدر شود حقتعالى بقدر آنچه در ماه رجب و شعبان و رمضان تا آن شب قدر آمرزيده است بيامرزد بغير آن مردى كه ميان او و برادر دينى او عداوتى باشد پس بفرمايد بفرشتگان او را مهلت دهيد تا با برادرش آشتی و صلح کند .
🔸از همین جهت است که در روایت دیگری از رسول خدا وارد شده است :
«كسى كه براى آشتى دادن دو نفر گام بردارد، فرشتگان خدا پيوسته درود و صلوات خود را بر او نثار كنند تا باز گردد، و پاداش شب قدر را به او خواهند داد»
📚 عيونأخبارالرضا(ع) ج : ۲ ص ۷۱ ، ثوابالأعمال ص : ۲۸۸
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️نوشته ای از مرحوم آیت الله حاج سید مهدی روحانی که شامل جمیع آداب دعا است.
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️نوشته ای از مرحوم آیت الله حاج سید مهدی روحانی که شامل جمیع آداب دعا است. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️آداب دعا!
🔻شبقدر ، شب دعا و مناجات و راز و نیاز در درگاه الهی است. اهل بیت علیهم السلام در روایات بسیاری، آدابی را برای دعا کردن ذکر نموده اند. با رعایت آن آداب، دعا به هدف استجابت نزدیک تر می گردد.
🔸 مرحوم آیت الله حاج سید مهدی روحانی در ابتدای کتاب مفتاح الفلاح شیخ بهائی، مجموعه ی این آداب را به ترتیب زیر ذکر نموده اند :
۱) دعا با "بسم الله الرحمن الرحیم" شروع شود.
۲) ستایش خداوند متعال به جهت نعمت های او و شکر گزاری بر این نعمت ها، انجام گردد.
۳) صلوات بر پیامبر و آل پیامبر فرستد.
۴) استغفار از گناهان کند.
۵) از گناهان خویش ، پناه به خداوند ببرد.
۶) سه بار این دعا را تکرار کند: يَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَيَّ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ يَا مَنْ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ يَا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى يَا مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْء
۷) سه بار این دعا را تکرار کند : يَا مَنْ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ وَ لَا يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ أَحَدٌ غَيْرُه
۸) حاجاتش را ذکر کند.
۹) سپس این عبارت را بخواند: ِ مَا شَاءَ اللَّهُ كَانَ وَ مَا لَمْ يَشَأْ لَمْ يَكُن
۱۰) در انتها بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد.
🔹 سپس آیت الله روحانی می نویسد: این دعا که در ذیل ذکر می گردد، تمامی موارد آداب دعا در آن رعایت شده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله علی نعمائه و آلائه و نشکره شکر المعترف بالعجز عن شکره، اللهم صل علی محمد و آل محمد افضل ما صلیت علی ابراهیم و آل ابراهیم انک حمید مجید
رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرينَ، اللهم أَعِذْنَا من ذنوبنا و أَجِرْنَا من سَيِّئَاتِنَا و اغفر لنا و ارحمنا انک انت الغفور الرحیم و ارحم الراحمین
يَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَيَّ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ يَا مَنْ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ يَا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى يَا مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْء
يَا مَنْ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ وَ لَا يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ أَحَدٌ غَيْرُه (ثلاث مرات)
ثم یدعو ...
ثم یختم الدعاء بقوله : مَا شَاءَ اللَّهُ كَانَ وَ مَا لَمْ يَشَأْ لَمْ يَكُن و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم ، و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
@seyyed_hossein_kashfi
4_5920372951634411916.MP3
4.63M
مراسم احیاء شب قدر سال ۱۳۷۸ توسط مرحوم آیت الله حاج سید مهدی روحانی ، که بخشی از دعای فوق که شامل آداب دعا است را قرائت می کنند.
@seyyed_hossein_kashfi
◾️روضه مجسّم محاسن امیرالمومنین
🔻در روایتی وارد شده است که امام سجاد (علیه السلام) به جدّ سدیر صیرفی فرمودند: مَا يَمْنَعُكَ مِنَ الْخِضَابِ؟ چه چيز تو را از خضاب كردن باز ميدارد؟ او هم جواب داد: من بخدمت كسى رسيدهام كه از من و تو بهتر بود و خضاب نميكرد، حضرت پرسيد: او كيست كه از من بهتر بوده است؟ جدّ سدیر گفت: من خدمت عليّ بن أبى طالب (عليه السّلام) را درك كردهام و او خضاب نمی كرد. اینجا امام سجاد (علیه السلام) سر بزير افكنده عرق ميريخت و گفت: راست و درست ميگویى. "فَنَكَسَ رَأْسَهُ وَ تَصَابَّ عَرَقاً فَقَالَ صَدَقْتَ وَ بَرِرْتَ" کافی، ج۶، ص۴۹۷. فقیه، ج۱، ص۱۱۸.
اینجا امام سجاد (علیه السلام) توضیح نمی دهند که خضاب نکردن امیر المؤمنین (علیه السلام) علت خاص داشته است و توجیه نمی آورند و با لطافت بیان می کنند که خضاب کنی بهتر است زیرا پیامبر (صلی الله علیه و آله) که از امیر المؤمنین (علیه السلام) برتر بود، خضاب می کرد و اگر خضاب نکنی، امیر المؤمنین (علیه السلام) هم خضاب نمی کرد و به ایشان تاسی کرده ای.
🔸البته در روایات، علت خاصی برای خضاب نکردن امیر المؤمنین (علیه السلام) وارد شده است:
🔹 ۱. عَنْ حَفْصٍ الْأَعْوَرِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ خِضَابِ اللِّحْيَةِ وَ الرَّأْسِ أَ مِنَ السُّنَّةِ فَقَالَ نَعَمْ قُلْتُ إِنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ص لَمْ يَخْتَضِبْ فَقَالَ إِنَّمَا مَنَعَهُ قَوْلُ رَسُولِ اللَّهِ ص إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ. کافی، ج۶، ص۴۸۱
(ترجمه: - حفص اعور گويد: به امام صادق (عليه السّلام) گفتم: آيا رنگ بستن بر محاسن از سنتهاى رسول خدا (صلّى اللّه عليه و اله) است؟ فرمود: آرى. گفتم: همانا امير مؤمنان على (عليه السّلام) موهاى خود را رنگ نمىكرد. فرمود: رسول خدا (صلّى اللّه عليه و اله) به امير مؤمنان على (عليه السّلام) گفته بود كه موى محاسنت با خون سرت خضاب خواهد شد و آن حضرت به انتظار اين خضاب، از رنگ بستن محاسن خوددارى مىكرد.)
🔸۲. عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ خَضَبَ النَّبِيُّ ص وَ لَمْ يَمْنَعْ عَلِيّاً ع إِلَّا قَوْلُ النَّبِيِّ ص تَخْتَضِبُ هَذِهِ مِنْ هَذِهِ وَ قَدْ خَضَبَ الْحُسَيْنُ وَ أَبُو جَعْفَرٍ ع
(ترجمه: امام صادق (عليه السّلام) فرمود: پيامبر خدا (صلّى اللّه عليه و اله) موهاى خود را رنگ مىكرد. امير مؤمنان على (عليه السّلام) بدين جهت از رنگ مو خوددارى كرد كه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و اله) بشارت داده بود كه موى محاسنت از خون سرت خضاب خواهد شد. امام حسین (عليه السّلام) و پدرم امام باقر (عليه السّلام) نيز موى خود را رنگ مىكردند.)
🔹در جنگ احد زمانی که حضرت امیر (علیه السلام) شهید نمی شوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله) می گویند: بسیار آرزوی شهادت داشتم. پیامبر می فرماید: « إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ» به زودی ریشت از سرت خضاب می شود.
🔸ظاهرا امیر المؤمنین (علیه السلام) به نحوی در این امر، استنان به سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله) کرده است.
در روایتی (رک: کافی، ج۶، ص۴۸۶.) وارد شده که آیا فرق گذاشتن به این معنا که مو به مقداری بلند باشد که بتواند وسط آن را باز کند، از سنت است؟ امام (علیه السلام) می فرماید: نه. راوی می گوید: پس چرا پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرق گذاشته بود؟ امام (علیه السلام) می فرماید: خداوند به واسطه آیه ﴿يَقُولُ لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُؤُسَكُمْ وَ مُقَصِّرِينَ لا تَخافُون﴾ وعده داخل شدن در مسجد الحرام و تراشیدن موی سر را دادند ولی در آن سال پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اصحاب نتوانستند وارد مکه شوند و صلح حدیبیه رخ داد. پیامبر برای اینکه به مردم بفهماند وعده الهی حق است، موی سر را نزدند و حداقل یکسال از زمان صلح حدیبیه که در ذیقعده بود، سپری شد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) موی سر را نزدند. اما پس از تراشیدن موی سر، دیگر آن را بلند نگه نداشتند و هیچ گاه موی ایشان زیاد نبود که بتواند فرق باز کند.
🔸گویا حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) نیز خضاب نمی کردند تا به مردم نشان دهند که وعده پیامبر (صلی الله علیه و آله) به « إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ» حق است و سفیدی محاسن حضرت امیر علیه السلام روضه مجسّم بوده و نشانه آن بوده که با خون سر خضاب می شود. شاید امام سجاد علیه السلام یاد « إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ» افتادند و از این جهت سر را به زیر انداختند.
📚 برگرفته از درس خارج فقه زکات استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته)، جلسه ۱۵ آبان، ۱۴۰۱.
🆔 https://eitaa.com/seyyed_hossein_kashfi