eitaa logo
کانال سید حسین کشفی
1.3هزار دنبال‌کننده
224 عکس
80 ویدیو
199 فایل
🔸یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی 🔹محصّل و مدرّس حوزه علمیه قم ارتباط با ادمین: @s_h_kashfi 🔻کانال دروس رجال و حدیث: https://eitaa.com/hadiskhani_kashfi
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال سید حسین کشفی
⚡️ نماز استغاثه به حضرت زهرا 🔻از جمله نمازهای مؤثر در قضای حوائج، نماز استغاثه به حضرت فاطمه زهرا (
⚡️نزع روح 🔻حکایتی از مکاشفه عالم ربانی مرحوم آیت الله سید مهدی کشفی، به نقل از مرحوم آیت الله العظمی اراکی: 🔹آقاى سيّد مهدى كشفى پسر آقا سيّد ريحان اللّٰه كشفى، ونوۀ آقا سيّد جعفر كشفى كه از بروجرد بودند و در كوچۀ ما منزل داشت. آقا سيّد مهدى با دايى يا دايى زادۀ آقاى طالقانى به نام آقا سيّد محى الدين پيش بنده مكاسب مى‌خواندند. او در اواخر عمر از خصيصين و مخصوصين آقا ميرزا جواد آقا شد. به درس او خيلى علاقه‌مند بود و رفت و آمد زياد با ايشان داشتند وبه او اخلاص ومودّت مى‌ورزيد. 🔸ايشان نقل كرد كه يك شب در خانه خودم در اطاق خوابيده بودم، ديدم يك صداى حزين و جگر سوزى از حياط‍‌ مى‌آيد، از بس محرّق القلب بود، هراسان از خواب برخواستم كه چه خبر است‌؟ رفتم در را باز كردم ديدم در اين حياط‍‌ ما كه به اين كوچكى است يك كاروانسراى بزرگ است ودور تا دورش حجره مى‌باشد وصدا از يك حجره مى‌آيد. دويدم پشت حجره هر كار كردم در باز نشد، از شكاف در نگاه كردم. ديدم يكى از رفقاى ما كه اهل بازار تهران است افتاده و سنگ آسيابى بزرگى روى او چيده‌اند ويك شخص بد هيبت از آن بالا توى حلقوم دهان او عمليّاتى مى‌كند واو از زير دارد صدا مى‌زند. نا راحت شدم هر چه كردم در باز نشد، هر چه التماس كردم به آن شخص كه چرا با رفيق ما اين گونه رفتار مى‌كنى! اصلاً جواب نداد و حتى نگفت تو كه هستى‌؟ آن قدر ايستادم كه خسته شدم. بر گشتم خيلى وضع بدى بود. آمدم توى رختخواب ولى خواب از سرم بكلى پريد نشستم تا صبح شد. حال نماز خواندن نداشتم تندى رفتم در خانۀ ميرزا جواد آقا ودر زدم، به آقا گفتم: من همچو چيزى ديدم. گفت: شما مقامى پيدا كرده‌ايد؛ اين مكاشفه است، آن شخص در آن ساعت نزع روح مى‌شد. من تاريخ را ياد داشت كردم. بعد نامه آمد كه آن رفيق در همان ساعت فوت كرده است». 📚آیت الله اراکی یک قرن وارستگی، جلد۱، صفحه ۱۵۱. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️شبهه حکمیه یا موضوعیه 🔻آیة الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنكرانی از والدشان مرحوم آیةاللــه العظمی شیخ محمد فاضل لنكرانی نقل می‌كند: 🔹«در ایران از جامع الأزهر زیاد  شنیده بودیم. از این رو در مصر با آقای شاه‌آبادی و آقای طباطبایی تصمیم گرفتیم كه به جامع الأزهر برویم و آنجا را از نزدیك ببینیم. یك روز به آنجا رفتیم. ساختمانی بسیار قدیمی داشت. وارد ساختمان الأزهر شدیم و آنجا حلقه درسی بود كه شیخ پیرمردی فقه تدریس می‌كرد. ما سه نفر در جلسه درس نشستیم. موضوع بحثش حكم شك در مسأله‌ای بود. من وسط درس سؤال كردم كه این شك در شبهۀ حكمیه است یا شبهۀ موضوعیه؟ اما گویا این مطلب برایش تازگی داشت و لذا مجبور شدم كه فرق بین شبهه حكمیه و موضوعیه را برایش توضیح دهم. اشكال را دنبال نكردم تا درس تمام شد. شیخ به طرف ما سه نفر آمد و از ما دعوت كرد تا به اتاقش برویم. سپس با اصرار بسیار زیاد از ما خواست كه بمانید و در اینجا درس بدهید و برای شما كرسی فقه جعفری قرار می‌دهیم». 📚 حدیث نصر، ص۶۰۱. ⬅️ ۲۶ خرداد سالگرد ارتحال مرجع عالیقدر آیة الله العظمی فاضل لنکرانی @seyyed_hossein_kashfi
⚡️دو علت برای روزه نگرفتن در روز عرفه 🔻رَوَى حَنَانُ بْنُ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ صَوْمِ يَوْمِ عَرَفَةَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّهُمْ يَزْعُمُونَ أَنَّهُ يَعْدِلُ صَوْمَ سَنَةٍ قَالَ كَانَ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ لاَ يَصُومُ قُلْتُ وَ لِمَ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ: [۱. قدرت بر دعا] يَوْمُ عَرَفَةَ يَوْمُ دُعَاءٍ وَ مَسْأَلَةٍ فَأَتَخَوَّفُ أَنْ يُضْعِفَنِي عَنِ اَلدُّعَاءِ وَ أَكْرَهُ أَنْ أَصُومَهُ [۲. احتیاط] وَ أَتَخَوَّفُ أَنْ يَكُونَ يَوْمُ عَرَفَةَ يَوْمَ اَلْأَضْحَى وَ لَيْسَ بِيَوْمِ صَوْمٍ 🔹حنان بن سدير، از پدرش روايت كرده است كه گفت: از او -يعنى از امام ابو جعفر باقر عليه السّلام در بارۀ روزۀ روز عرفه سؤال كردم، و گفتم: فدايت شوم، مردم مى‌پندارند كه آن برابر با روزه يك سال است. امام فرمود: پدرم آن روز را روزه نمى‌داشت، گفتم: چرا فدايت شوم‌؟ فرمود: ۱. روز عرفه روز دعاء و مسألت است، لذا من بيم آن دارم كه روزه مرا از دعا ناتوان سازد، و خوش ندارم كه آن را روزه بدارم، ۲. و بيم آن دارم كه روز عرفه روز اضحى باشد، و آن، روز روزه داشتن نيست. 📚 من لا يحضره الفقيه، ج ۲، ص ۸۸ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ اصول دین پنج بود 🔻 استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی دامت برکاته 🔹اصول دین ۵ تا است. البته برخی آن را ۳ تا دانسته‌اند که صحیح نیست و از سخنان عوامانه برخی از روشن‌فکران است. اصول دین ۵ تا است. هر کس یکی از این ۵ اعتقاد را نداشته باشد مسلمان نیست. از زمان قدیم، یکی از ویژگی‌های مهم امامیّه آن بوده که امامت را اصل دین می‌دانسته‌اند، و هر کس قائل به آن نبوده است را مسلمان نمی‌دانسته‌اند. 🔸مرحوم شیخ مفید در اوائل المقالات بیان کرده است: «واتفقت الإمامية على أن من أنكر إمامة أحد الأئمة وجحد ما أوجبه الله تعالى من فرض الطاعة فهو كافر ضال مستحق للخلود في النار» اوائل المقالات، ج۱، ص۴۴. 🔹البته این کفر، کلامی است. یعنی روز قیامت در عداد مسلمانان محشور نمی‌شوند. مساله کفر فقهی، بحث دیگری است. در فقه، کفر در مقابل اسلام است. در کلام، کفر در مقابل ایمان است. از جهت روایات نیز این مساله روشن است. هم از آن جهت که ایمان شرط احکام فقهی نیست و هم از آن جهت که ایمان شرط نجات است، هر دو مساله در روایات روشن است. 🔸 از جهتی امامت از اصول دین است. از طرف دیگر فروع دین را ۱۰ مورد شمرده‌اند، که تولّی و تبرّی نیز جزء آنها است. در جمع بین این‌دو جناب آیة الله والد بیان کرده‌اند که ولایت، یک حیثیّت اعتقادی دارد و یک حیثیّت عملی. تولّی و تبرّی، فعل خارجیِ مبرز اعتقاد است. آن فعل خارجی، -به شرط آنکه تقیه نباشد- واجب است، و باید اظهار شود، ولی امر اعتقادی تقیه‌بردار نیست، و امر قلبی است. 📚 خارج فقه زکات، اول اردیبهشت۱۴۰۳ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️کاش قصیده هائیه ازری در نامه عمل من بود! 🔻ملا کاظم اُزری (م۱۲۱۲ق) از شعرای بزرگ و ادیبان سترگ‌ و مدیحه سرای شیعه در قرن دوازدهم و اوایل سیزدهم هجری در عراق بوده است. قصیده معروف «هائیه» در مدح پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) و امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) از شاخص ترین اشعار وی به شمار می آید. 🔹مرحوم محدث قمی در الفصول العلیة گوید: «قصیده هائیه آن مرحوم مستغنی از تعریف و توصیف است، چه ظاهراً در اسلام قبل از او قصیده ای به این طولانی و جزالت [محکمی و استواری] و فصاحت و کثرت مطالب و قلت تعقید گفته نشده، و از مرحوم خاتم الفقهاء والمجتهدین صاحب جواهر الکلام نقل است که تمنی فرمود: کاش قصیده هائیه ازری در نامه عمل من بود و جواهرالکلام من در نامه عمل ازری رحمه الله» یازده رساله ، ص۹۴ _ ۹۵. 🔸هم چنین در تحفة الاحباب می نویسد: «شیخ اجل ثقة الاسلام نوری (نور الله مرقده) نقل فرموده از علامة العلماء شیخ عبد الحسين طهرانی (طاب ثراه) که روزی در مجلس مرحوم حاج احمد شوشتری _که یکی از اعیان و نیکان و معتمد علما و در نهایت کمال و زهد وورع و تقوی بود_ کسی ذکر کرد که امروز شيخ الفقهاء و خاتم المجتهدين شيخ محمدحسن صاحب جواهر الكلام مبالغۀ غریبی در قصیده ازری کرد. حاجی پرسید مگرچه فرمود؟ گفت: تمنی فرمود که کاش قصیده هائیه ازری در نامه عمل من بود و جواهر الكلام من در نامه عمل ازری. جناب حاجی گفت: شیخ عجب مبالغه ای از جواهر خود کردند و غریب اعتقادی به آن دارند، شیخ را يک بيت از آن قصیده در عوض کافی است» تحفة الاحباب، ص۴۸۰ @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️کاش قصیده هائیه ازری در نامه عمل من بود! 🔻ملا کاظم اُزری (م۱۲۱۲ق) از شعرای بزرگ و ادیبان سترگ‌ و
⚡️ قصیده هائیه ازری در حرم امیرالمؤمنین 🔻بخش هایی از این قصیده در رواق مقابل ضریح امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) موجود است که در این تصویر این بیت نیز نمایان است: یا أخا المصطفی لدی ذنوب هی عین القذی و أنت جلاها 🔹 نجف اشرف دعاگوی همه بزرگواران هستم. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️انشاء زیارات و امام هادی 🔻یکی از راهکارهای امام هادی (علیه‌السلام) برای تبیین جایگاه ائمه نزد شیعیان، انشاء زیارت بوده است. شیعیان با تکرار این عبارات در زیارت قبور اهل بیت _ از نزدیک و دور و در زمان های مختلف _ معارف والای امامت را برای خود تلقین کرده و معرفت خود به آن ذوات مقدس را ارتقاء می دادند. 🔹سه زیارت معروف از انشاء امام هادی (علیه‌السلام) است. ۱. زیارت جامعه کبیره که مستغنی از توصیف است. زیارتی با سند معتبر که شیخ صدوق در کتاب من لا یحضره الفقیه و عیون نقل کرده است و طبق برخی گزارش‌ها امام زمان عجل الله فرجه بر قرائت آن توصیه نموده اند. ۲. زیارت غدیریه وقتی معتصم خلیفه عباسی، امام هادی (علیه‌السلام) را از مدینه به سامرا فرا خواند. امام در روز غدیر به نجف رسیدند و امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) را زیارت کردند، که متن آن به زیارت غدیریه مشهور است. این زیارت با سندی معتبر در کتاب مزار ابن مشهدی نقل شده است. ۳.‌زیارت ناحیه مقدسه زيارت ناحيه (زیارت شهدا) ظاهراً متعلق به حضرت مهدی نيست و لو خيلی مشهور شده چون تاريخ روايت اينگونه است: «خَرَجَ مِنَ النَّاحِيَةِ سَنَةَ اثْنَتَيْنِ وَ خَمْسِينَ وَ مِائَتَيْنِ» ( المزار الكبير (لابن المشهدي)، ص: ۴۹۶). اگر اين تاريخ درست باشد زمان حضرت هادي (علیه‌السلام) است، ۲۵۴ سال شهادت امام هادی (علیه‌السلام) است. و مراد از ناحیه مقدسه هم سامراء است. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️روز غدیر نزد اميرالمؤمنين حاضر شو 🔹 قَالَ الرضا علیه‌السلام «يَا اِبْنَ أَبِي نَصْرٍ أَيْنَ مَا كُنْتَ فَاحْضُرْ يَوْمَ اَلْغَدِيرِ عِنْدَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَإِنَّ اَللَّهَ يَغْفِرُ لِكُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ ذُنُوبَ سِتِّينَ سَنَةً وَ يُعْتِقُ مِنَ اَلنَّارِ ضِعْفَ مَا أَعْتَقَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ وَ لَيْلَةِ اَلْفِطْرِ وَ اَلدِّرْهَمُ فِيهِ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ لِإِخْوَانِكَ اَلْعَارِفِينَ فَأَفْضِلْ عَلَى إِخْوَانِكَ فِي هَذَا اَلْيَوْمِ وَ سُرَّ فِيهِ كُلَّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ 🔸 امام رضا علیه‌السلام فرمود اى پسر ابى نصر بزنطی! هرجا كه باشى سعى كن كه روز غدیر نزد قبر مطهّر حضرت امير المؤمنين حاضر شوى، به درستى كه خدا در اين روز مى‌آمرزد از هر مرد مؤمن و زن مؤمنه و‌ مرد و زن مسلمان گناه شصت سالۀ ايشان را و در اين روز آزاد مى‌كند از آتش جهنّم دو برابر آنچه آزاد كرده است در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر و يك درهم كه در اين روز به برادران مؤمن بدهى برابر است با هزار درهم كه در اوقات ديگر بدهى و احسان كن در اين روز به برادران مؤمن خود،و شاد گردان هر مرد مؤمن و زن مؤمنه را. 📚تهذيب الأحکام ج ۶، ص ۲۴.‌ @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️کاش قصیده هائیه ازری در نامه عمل من بود! 🔻ملا کاظم اُزری (م۱۲۱۲ق) از شعرای بزرگ و ادیبان سترگ‌ و
⚡️ علي إمام البررة 🔻«علي امام البررة» نام ارجوزه ای است که مرحوم آیة الله العظمی خویی سه سال قبل از رحلتشان (سال ۱۴۱۰ق) در فضائل امیرالمؤمنین علیه‌السلام در ۱۶۶ بیت سروده اند. 🔹مرحوم آقای خویی از شاگردش مرحوم آقای سید محمدمهدی خرسان می خواهد تا مستندات فضائلی که در ارجوزه آمده از منابع معتبر و‌ مقبول ذکر کند. 🔸آیة الله خرسان ذکر مستندات همراه با شرح ابیات را در زمان حیات استاد خود آغاز می کند و در این باره گوید: تا ساعتی قبل از رحلت آیةالله خویی (۸ صفر ۱۴۱۳)، ایشان پیگیر چاپ این شرح بودند. در نهایت شرح آیة الله خرسان در سال ۱۴۲۱ به پایان می رسد و در سه جلد چاپ می گردد. رضوان الله تعالی علیهما @seyyed_hossein_kashfi
5.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️قصیده علویه 🔻آیة الله العظمی وحید خراسانی دام ظله قصیده ای با ۱۳۰ بیت در فضایل امیرالمؤمنین علیه‌السلام سروده اند. 🔹مطلع آن با این بیت آغاز می شود: على اى محرم اسرار مكتوم  على اى حقِّ از حقّ گشته محروم 🔸سه بیت پایانی آن نیز این چنین است: وحیدم من اگر در جرم و تقصیر سگی بودم شدم در كوی تو پیر بر آن خوانی كه یک عالم نشسته سگی هم در كنارش پا شكسته تو كه قاتل به خوان خود بخوانی نپندارم كه این سگ را برانی ⬅️ کامل اشعار را می توانید در اینجا و اینجا بخوانید 📆 این فیلم مربوط به دیدار آیة الله العظمی وحید خراسانی از مرحوم آیةالله العظمی علوی گرگانی در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ است. @seyyed_hossein_kashfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ اسعد الله ایامکم 🔻 الحمدلله الذي جعلنا من المتمسکین بولایة أمیرالمؤمنین و الأئمة علیهم‌السلام 🔹 صبح روز عید سعید غدیر ، حرم مولی امیرالمؤمنین دعاگو و نائب الزیارة هستم. @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️تاریخ ولادت امام کاظم ( سلام الله علیه) 🔻نظر آیة الله العظمی شبیری زنجانی در مورد سالروز ولادت با
⚡️ بررسی تاریخ ولادت امام موسی کاظم (علیه‌السلام) 🔻 استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی دامت برکاته 🔹چند سال پیش توفیقی شد در درس خارج به بحث از تاریخ ولادت امام کاظم علیه السلام پرداخته ، دو جلسه در این باره گفتگو کردم، به نکته اصلی این بحث در این یاداشت اشاره می‌کنم. در روایت ابی بصیر که می‌توان آن را از جهت سندی صحیحه دانست ، ولادت حضرت در ابواء پس از مراسم‌ حج گزارش شده است . در بحث با ذکر تفصیلی منازل بین راه مکه و مدینه نشان دادم که ابواء هرچند توسط امارت مدینه اداره می‌شده ولی از جهت جغرافیایی تقریبا وسط راه مدینه و مکه قرار داشته و چهار پنج روز با مدینه فاصله داشته است. در این بحث با افزودن نکاتی دیگر از جمله کراهت ماندن در مکه پس از انجام مناسک و روایت منهال قصاب که در ابواء با امام صادق علیه‌السلام در این سفر برخورد کرده ، تاریخ ولادت حضرت بین ۲۰ تا ۲۲ ذیحجه تخمین زده شد. لذا تاریخ ۲۰ ذیحجه که در سال‌های اخیر در تقویم رسمی کشور به عنوان تاریخ ولادت امام کاظم علیه‌السلام ثبت شده، با تحقیقات تاریخی حدیثی سازگار است . 🔸 قول دیگر در ولادت امام کاظم علیه‌السلام: روز ۷ صفر هیچ پشتوانه حدیثی ندارد و صرفا در کلام برخی علماء متاخر آمده است . گفتنی است که به باور نگارنده بنابر اقوی، تاریخ شهادت امام مجتبی علیه‌السلام هم ۷ صفر نیست، بلکه اواخر صفر است و با تحریف "سلخ" به سابع (به جهت شباهت این دو کلمه در نگارش) تاریخ شهادت حضرت در کلام شهید اول قدّس سرّه، ۷ صفر دانسته شده است. @seyyed_hossein_kashfi