eitaa logo
کانال سید حسین کشفی
1.1هزار دنبال‌کننده
202 عکس
71 ویدیو
199 فایل
🔸یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی 🔹محصّل و مدرّس حوزه علمیه قم ارتباط با ادمین: @s_h_kashfi 🔻کانال دروس رجال و حدیث: https://eitaa.com/hadiskhani_kashfi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️این ذکر خاص شما را صدهزار درجه بالا می‌برد! 🔻بیانات مرحوم آیت‌الله العظمی سید محمدعلی علوی گرگانی (قدس سره) 🔹عَنْ دَاوُدَ اَلرَّقِّيِّ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِذَا اِسْتَسْقَى اَلْمَاءَ فَلَمَّا شَرِبَهُ رَأَيْتُهُ قَدِ اِسْتَعْبَرَ وَ اِغْرَوْرَقَتْ عَيْنَاهُ بِدُمُوعِهِ ثُمَّ قَالَ لِي يَا دَاوُدُ لَعَنَ اَللَّهُ قَاتِلَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ شَرِبَ اَلْمَاءَ فَذَكَرَ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ أَهْلَ بَيْتِهِ وَ لَعَنَ قَاتِلَهُ إِلاَّ كَتَبَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ حَطَّ عَنْهُ مِائَةَ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كَأَنَّمَا أَعْتَقَ مِائَةَ أَلْفِ نَسَمَةٍ وَ حَشَرَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ ثَلِجَ اَلْفُؤَادِ . 🔸داوود رقّى گويد: نزد امام صادق عليه السّلام بودم. كه حضرت عليه السّلام آب خواست. هنگامى كه آب نوشيد، ديدم اشك حضرت عليه السّلام جارى شده و چشمان ايشان در اشك غرق گشت. آن‌گاه به من فرمود: اى داوود! خداوند قاتل حسين عليه السّلام را لعنت كند! هر بنده‌اى كه آب بنوشد و به ياد حسين عليه السّلام و اهل بيتش بيفتد و قاتل او را لعنت كند، خداوند صد هزار حسنه برايش مى‌نويسد، صد هزار گناه را از او برمى‌دارد، صد هزار درجه او را بالا مى‌برد و مانند آن است كه صد هزار برده آزاد كرده است. خداوند او را در روز قيامت با قلب آرام محشور مى‌كند. 📚الکافي ج ۶، ص ۳۹۱. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️آفتاب دور سر این شخص می چرخد 🔻 آیة الله شیخ عبدالرضا کفایی خراسانی: 🔹مرحوم آخوند عصرها یک ساعت به اذان مغرب بعد از درس فقه خصوصیشان _ که برای برخی از شاگردان در منزل تدریس می کردند _ برای حوائج عموم مردم به بیرونی می آمدند، هر کس کاری داشت مسأله ای داشت آن ساعت مراجعه می کرد. مرحوم پدرم فرمود: من و اخوی ها بعد از درس فقه در حضور ایشان بودیم و جمعی از آقایان هم بودند. در این حال شیخ مهدی مازندرانی وارد شد. او از اخص خواص و شاگردان مرحوم آخوند و از اساتید خارج مرحوم آیة الله خویی بود که بعد از مرحوم آخوند محل نماز مرحوم آخوند به ایشان واگذار شد، منتهی زود درگذشت و به مرجعیت نرسید. 🔸 شیخ مهدی مازندرانی گفت: آقا! الان چیز عجیبی دیدم، حرم مطهر مشرف بودم، از صحن خارج می شدم که حضور شما برسم، یک سید پیرمرد ژنده پوشی نشسته بود، زنی آمد و به او گفت استخاره بگیر، او با تسبیح استخاره گرفت و گفت می خواهی بروی پیش یک حکیم [طبیب] استخاره ات بد آمده. پیرمرد با تسبیح نیت آن زن را گفت. 🔹مرحوم پدرم فرمودند: تا آن موقع ما هیچ ندیده بودیم که مرحوم آخوند به دیدن این جور افراد اظهار علاقه کند، ولی در این مورد فرمودند: این شخص را بیاورید. شیخ مهدی مازندرانی به اتفاق خادم مخصوص آخوند رفتند و آن پیرمرد ژنده پوش و مریض حال را خدمت آخوند آوردند، پیرمرد آمد و دست آخوند را بوسید و نشست. 🔸مرحوم آخوند فرمودند: چه بلدی؟ گفت هر چه نیت کنید می گویم، بر نیت ها احاطه دارم. مرحوم آخوند فرمودند: نیتی کردم، گفت: ذکری بخوان. مرحوم آخوند سوره حمد را تلاوت کردند بعد از تمام شدن سوره حمد، پیرمرد گفت: حالا درباره نیتتان سوال کنید جواب می دهم، مرحوم آخوند فرمودند: شخصی را نیت کردم، این شخص الان کجاست؟ حساب خیلی سریع و مختصری کرد و گفت: این شخص الان از مشهد خارج شد. این شخص در مشهد بود و همین لحظه خارج شد، تاریخ بگذارید و تلگراف کنید و سوال کنید. 🔹مرحوم آخوند ثانیاً پرسیدند: این شخص چه کاره است؟ تاجر، کاسب، زارع، لشکری، اداری یا روحانی است؟ چه کاره است؟ باز حساب مختصری کرد و گفت: آقا! این شخص ملاست، آفتاب دور سرش می چرخد. با همین تعبیر. مرحوم پدرم فرمودند: من و اخوی ها تصور ما این بود که مرحوم آخوند در دوران طلبگی در مشهد هم مباحثه ای داشتند حال که ۵۰ سال هست که در نجف هستند و از حالش بی خبرند به این کیفیت می خواهند از حال او مطلع شوند. 🔸مرحوم آخوند بار سوم سوال کردند که این شخص عمرش چقدر است؟ این بار حسابش خیلی طول کشید، یک مرتبه سر بلند کرد و گفت: سوال شما از شخص ولی عصر (عجل الله فرجه الشریف) است. مرحوم آخوند فرمودند: از کجا می گویی؟ گفت: چون عمر آن کسی که شما در نظر داشتید، من ابتدا حساب کردم، دیدم از هزار روز بیشتر شد، ثانیاً حساب کردم دیدم از هزار ماه هم بیشتر شد، ثالثا حساب کردم دیدم از هزار سال هم بیشتر شد و این منحصر در امام زمان هست. مرحوم آخوند فرمودند: درست تشخیص دادی، نیت من این بود که فرزند بلافصل امام حسن عسکری (علیه السلام) در چه شرایطی است. 🔹بعد مرحوم پدرم فرمودند: در آن ایام مادر ما سخت بیمار بود و لذا مرحوم آخوند فرمودند: مجدد نیتی کردم، گفت: ذکری بخوانید. مرحوم پدرم فرمودند متوجه نشدم که آخوند چه ذکری فرمود. بعد از تمام شدن ذکر گفت: آقا سوال شما درباره زنی است که سرتا پای او را بیماری فراگرفته؛ سپس مطلبی در کاغذ نوشت و موقع خداحافظی به مرحوم آخوند داد. یک هفته بعد مادر ما فوت کرد. مرحوم آخوند فرمودند آن شخص نوشته بود که این زن یک هفته دیگر از دنیا می رود. 📆 ۲۳ اسفند ۱۴۰۲، منزل استاد رفیع پور تهرانی @seyyed_hossein_kashfi
تعصب روشنفکری - استاد شبیری.mp3
1.58M
⚡️ تعصب روشنفکری کسانی که می‌خواهند حرف‌های جدید بزنند، حرف‌هایی که غربی‌ها خوششان می‌آید ... 🎙 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته) 📚 درس خارج فقه زکات 📆 ۱۰ آبان ۱۴۰۰ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ تعصب روشنفکری 🔻 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته): 🔹متاسفانه ما یک مشکلی داریم، مشکل تأثیرپذیری از مستشرقین. مستشرقین به احادیث ما با نگاه منفی و سوء ظن آمیز نگاه می‌کنند. از اوّل اصل را بر عدم اصالت احادیث گذاشتند. نه خصوص احادیث شیعه، احادیث اسلامی اصلا. علت اصلی قضیه هم تحت تأثیر حرف‌هایی است که در مباحث انجیل شناسی هست. مباحث انجیل شناسی در روند رابطۀ بین کلیسا و علم در کشورهای غربی خیلی تأثیر گذاشته است، خب اینها روی قرائن و شواهدی، بسیاری از مطالبی که در اناجیل مطرح هست را می‌گویند این مطالب جعلی هست. این نگاه منفی که در بحث‌های اناجیل بوده، مشابهش را در تمدن‌ها و فرهنگ‌های دیگر پیاده‌سازی و از اوّل با یک نگاه منفی به احادیث نگاه می‌کنند. اصل اوّلی را با مجعول بودن و امثال اینها قرار می‌دهند. 🔸 متأسفانه این نگاه در محیط دانشگاهی که خیلی شایع هست و احیاناً در محیط‌های حوزوی هم آدم مشاهده می‌کند و خیلی بد است. اصل قضیه با این نگاه سوء ظن آمیز به میراث نگاه کردن هست. و این نگاه باعث می‌شود که قضایا یک شکل دیگر پیدا کند. 🔹به تناسب یک نکته‌ای را عرض بکنم. آقای کیوان سمیعی یک کتاب به نام اوراق پراکنده دارد. در اوراق پراکنده حرفی از ابن تیمیه نقل می‌کند در مورد این‌که اصلاً خادمی به نام فضه نبوده و علمای ما کسی به نام فضه نمی‌شناسند و یک قضایایی را مطرح می‌کند. حالا در مورد فضه خب روایت‌های زیادی داریم و همان روایات برای اثبات وجود شخصی به نام فضه کافی هست. ولی ابن تیمیه هم یکی از شخصیت‌هایی است که نگاهش نسبت به یک سری از چیزهایی که با تفکرات و افکارش ناسازگار است از اوّل نگاه منفی دارد. آنجا یادم هست که آیة الله والد در حاشیۀ همان اوراق پراکندۀ آقای کیوان سمیعی یک تعبیری داشتند که: «تعصب از هر نوعش مذموم است، چه تعصب متعارف و چه تعصب روشنفکری.» 🔸 ما متأسفانه حالا تعصب روشنفکری [داریم]، کسانی که دلشان می‌خواهد حرف‌های جدید بزنند، حرف‌های تازه بزنند. یکی از حرف‌های تازه زدن حرف‌هایی که غربی‌ها خوششان می‌آید، آن طرفی‌ها خوششان می‌آید. این یک سبک است. من نمی‌خواهم بگویم هر چی در میراث ما وجود دارد درست است، ولی این‌که از اوّل هم ما به عنوان یک اصل مفروض بگوییم هر چی هم وجود دارد خراب است، و دنبال دلیل برای تخریب اینها بگردیم آن هم باطل است. هر دو طرف قضیه افراط و تفریطی هست. 📚 درس خارج فقه زکات 📆 ۱۰ آبان ۱۴۰۰ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ جلسات رمضانیه آخوند خراسانی 🔻آیة الله میرزا عبدالرضا کفایی خراسانی: 🔹پدرم [مرحوم آیة الله میرزا احمد کفایی] می فرمود: مرحوم آخوند درس اصول را شبها در مسجد شیخ طوسی و فقه را برای عموم طلاب صبحها در مسجد هندی، و یک فقه برای برخی از شاگردان خصوصی دو ساعت به غروب در منزل تدریس می فرمود. این دروس را هم در طول سال تعطیل نمی کردند. تعطیلی منحصر به شهادت ها و ایام زیارتی سیدالشهداء بود. 🔸اما دو سال آخر حیاتشان که ماه رمضان مصادف با تابستان بود [ شهریور۱۲۸۸ش]، درس اصول را یک سال به درس اخلاق و یک سال به درس توحید تبدیل کردند.‌ 🔹مرحوم سید صادق حجت طباطبائی (نوه صاحب ریاض و پدر مرحوم آسید باقر) تقریر بحث اخلاق را نوشته و خوب هم نوشته اما متاسفانه آقازاده مرحوم آسیدباقر نسخه را در اختیار قرار نمی دهد. مرحوم میر سید علی آقامیری دزفولی هم بحث اخلاق را نوشته اما به گفته خودش کامل نیست، ولی از همان مقدار پیداست که درس اخلاق عقلی است. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ تقریرات درس اخلاق آخوند خراسانی 🔻 صفحه آخر تقریرات درس اخلاق مرحوم آخوند خراسانی به قلم مرحوم سید علی آقامیری دزفولی (۱۲۶۷ _ ۱۳۳۰) که در کتاب سیری در سیره علمی و عملی آخوند خراسانی به تحقیق جناب آقای محسن صادقی به چاپ رسیده است‌. 🔹... این است آخر آنچه به خاطر فاتر سپرده و به نظر قاصر استفاده شد، از افادات جلیله استادنا العلّام، رئيس الملة، ناموس الشريعة، آية الله في الأنام، كهف المسلمين و حجة الإسلام، شيخ مشايخنا الأعاظم أعني مولانا و ملاذنا الأجل الشيخ محمدکاظم الخراسانی (مدت افاضاته و دامت برکاته) اگرچه به واسطه قلت بضاعت و استعداد و کثرت نسيان فوق المعتاد آنچه فوت شد کماً و كيفاً از آنچه مسموع می شد از تحقیق مسائل مهمه و حل مشاکل معظمه زیاد از آن است که ثبت و ضبط شده و به رشته تحریر درآمده، ولی به ملاحظة الميسور لا يسقط بالمعسور و لا تكليف فوق المقدور، به مقدار میسور و مقدور اقتصار شد «و وَجِتْنا ببضاعَةٍ مُزْجَاةٍ» به ملاحظه انتفاع بعض به لغت فارسیه تحریر شده اند. والحمد لله الذي هدانا لهذا وما كنا لنهتدي لولا أن هدانا الله والحمد لله أولاً وآخراً و صلى الله على محمد وآله أبدا و سرمداً به آخر رسید. [حرره] مؤلّفه الجاني الفاني الخمولي [كذا] على الموسوى الدزفولى عفى عنه في ليلة الثامن من محرم الحرام في سنة ١٣٢٧. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️۸ رمضان سالروز میلاد مرجع عالیقدر آیت الله العظمی شبیری زنجانی 🔻 تصویری از جوانی (۲۴ سالگی) معظم له، موجود در مرکز اسناد حوزه علمیه قم 📚 جرعه از دریا، ج۴، ص۵۸۳: من در هشتم ماه رمضان ۱۳۴۶ متولد شدم. مرحوم والد برای تاریخ ولادتم این ماده تاریخ را سروده بود: سال تاريخ ولادت عجب الهامم شد از "مبارک رمضان"، هشت کم هنگام سُحور مبارک رمضان (۱۳۵۴) _ ۸ = ۱۳۴۶ 🔹 خداوند سایه پر مهرشان را مستدام بدارد، بمنّه و کرمه @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ معجزه سلام 🔻استاد حاج شیخ محمدحسن معزالدینی (دامت برکاته) 🔹 یک وقت مرحوم آمیرزا احمد سیبویه به یزد آمده بودند و بنا شد با هواپیما به تهران بازگردند و من هم ایشان را همراهی کنم. وارد سالن فرودگاه یزد شدیم و ایشان به همه حتی خانم های کم حجاب با همان لهجه عربی خاص خودشان سلام کردند. نتیجه چه شد؟! با این که دیده اید وقتی اتوبوس می آید _تا مسافرین را تا هواپیما ببرد_ همه هجوم می برند، اما هیچ‌کس بر ایشان مقدم نشد، همه منتظر ایستادند تا ایشان اول سوار شود، همین طور برای ورود به هواپیما و بعد هم باز برای خروج از هواپیما همه منتظر ایستادند و به ایشان تعارف کردند. 🔸به نظرم ما گاهی حتی در یک سلام کردن کوتاهی می کنیم، بقول حافظ: صد ملک دل به نیم نظر می توان خرید خوبان در این معامله تقصیر می کنند @seyyed_hossein_kashfi
⚡️السلام علی ربیع الأنام و نضرة الأيام با سلام به آستان بهار مردمان و شادابی روزگاران 🔻برای همه دوستان و اعضای محترم سالی سرشار از برکت و رحمت و شادکامی و قبولی طاعات و عبادات آرزومندم‌. سید حسین کشفی @seyyed_hossein_kashfi
⚡️حُسن آن است كه هَوو به آن شهادت دهد 🔻 سخن عایشه درباره حضرت ام المومنین خدیجه کبری سلام الله علیها 🔹بخاری به ۴ طریق و در ۴ موضع مختلف در صحیحش این روایت را نقل می کند: 🔸حَدَّثَنَا عُبَيْدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ، حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةَ، عَنْ هِشَامٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا [کذا] قَالَتْ: «مَا غِرْتُ عَلَى امْرَأَةٍ مَا غِرْتُ عَلَى خَدِيجَةَ، وَلَقَدْ هَلَكَتْ قَبْلَ أَنْ يَتَزَوَّجَنِي بِثَلاَثِ سِنِينَ، لِمَا كُنْتُ أَسْمَعُهُ يَذْكُرُهَا، وَلَقَدْ أَمَرَهُ رَبُّهُ أَنْ يُبَشِّرَهَا بِبَيْتٍ فِي الجَنَّةِ مِنْ قَصَبٍ، وَإِنْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيَذْبَحُ الشَّاةَ ثُمَّ يُهْدِي فِي خُلَّتِهَا مِنْهَا» 🔹عايشه مى‌گويد: «بر هيچ زنى آن قدر حسد نورزيدم كه بر خديجه حسد ورزيدم! او را درك نكردم و قبل از ازدواج من با رسول خدا از دنيا رفته بود، ولى حسدم به اين سبب بود كه رسول خدا (صلى الله عليه و آله) او را بسیار ياد می‏‌كرد و خداوند او را به خانه اى بهشتى از طلا و درّ و ياقوت بشارت داده بود و هر گاه گوسفندى را ذبح می‌نمود براى دوستان خديجه هديه می‌فرستاد.» 📚صحيح البخاري، ج۵، ص۳۸, ج۷، ص۳۶, ج۸، ص۹, ج۹، ص۱۴۱. ⬅️ كَمليحَة شَهِدَتْ‌ بِحُسْنِها ضَرّاؤها وَالحُسنُ‌ ما شَهِدَتْ‌ بِهِ‌ الضَرّاء مثل زن صاحب جمالى است كه هَووى او شهادت دهد به حُسن او و حُسن آن است كه هَوو به آن شهادت دهد. و هو الذى شَهِد العدوّ بفضلِهِ‌ والفضل ما شَهِدَتْ‌ به الاعداء او كسى است كه دشمنش به فضلش شهادت داد و فضيلت آن است كه دشمن به آن شهادت دهد. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️مشاعره معاويه، عمروعاص و يزيد در مورد فضايل اميرمؤمنان على عليه السلام 🔻روزى معاويه با پسرش يزيد و وزيرش عمرو عاص نشسته بود. در آن حال جامه‌اى نفيس براى معاويه پيشكش آوردند كه معاویه به آن علاقه مند شد. عمرو عاص خواست آن را از معاويه بگيرد و گفت: اين نيكو جامه‌اى است. معاويه گفت: بلى، نيكو جامه‌اى است! عمرو عاص دانست كه دل معاويه بدان مايل است. ديگر سخن نگفت. سپس يزيد گفت: اين نيكو جامه‌اى است. معاويه گفت: بلى، نيكو جامه‌اى است! يزيد نيز فهميد كه دل معاويه به آن جامه مايل است و ديگر سخن‌نگفت. 🔸آن‌گاه عمرو عاص خواست جامه را از چنگ معاويه بيرون آورد. با شيطنت گفت: هر كدام از ما در مدح على‌بن ابى‌طالب عليه السلام شعرى مى‌گوييم، هر يك بهتر گفتيم جامه را برمى‌داريم و گمانش اين بود كه معاويه از مدح او امتناع خواهد كرد. 🔹معاويه گفت: خَيْرُ الوَرى مِن بعد احمد حيدرُ والناسُ‌ أَرضٌ‌ و الوصِى سَماء بهترين مردم بعد از رسول خدا حيدر است و مردمان زمينند و وصى پيغمبر آسمان است. 🔸عمرو عاص گفت: و هو الذى شَهِد العدوّ بفضلِهِ‌ والفضل ما شَهِدَتْ‌ به الاعداء او كسى است كه دشمنش به فضلش شهادت داد و فضيلت آن است كه دشمن به آن شهادت دهد. 🔹يزيد - عليه اللعنة والعذاب - گفت: كَمليحَة شَهِدَتْ‌ بِحُسْنِها ضَرّاؤها وَالحُسنُ‌ ما شَهِدَتْ‌ بِهِ‌ الضَرّاء مثل زن صاحب جمالى است كه هَووى او شهادت دهد به حُسن او و حُسن آن است كه هَوو به آن شهادت دهد. شعر عمروعاص از نظر شیوایی عبارت، برنده تشخیص داده شد، و آن هدیه، نصیب او گردید. 📚 چهره درخشان قمر بنى هاشم عليه السلام ، ج۳، ص۲۹، تأليف شيخ‌على ربّانى خلخالى. شکوه کلام در نهج البلاغه، ص ۱۹۲ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ شرعیت نوروز 🔻 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته) 🔹در بحث نوروز برای اثبات شرعی بودن و انتساب این بزرگداشت به شرع نیازمند اثبات صحت سندی هستیم . این نکته را ضمیمه کنم که ما در روایات دو دسته روایات درباره نوروز داریم یک دسته آن را تایید کرده و دسته دیگر آن را تایید نمی کنند ولی هیچ یک از این دو دسته از صحت سندی لازم برخوردار نیستند. لذا بهتر است درباره نظر شرع نسبت به نوروز سکوت کنیم هر چند درستی سنت های نیک نوروز همچون صله رحم و دید و بازدید و کمک به مستحقان و بهداشت منازل را می توان از عمومات و اطلاقات استفاده کرد. ناگفته نماند که انجام دیگر رسومات بی ضرر نوروز بدون رنگ دینی دادن بدان هیچ اشکالی ندارد و صحبت از بدعت در اینجا بیجا است. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️دعای «اللهمّ اني اسالك بكتابك المنزل و ما فيه...» 🔻 باز کردن قرآن و خواندن این دعا از اعمال مشهور و مشترک شبهای قدر است. اما در کتاب کافی این عمل نه برای شبهای های قدر بلکه برای دهه دوم ماه رمضان با تعبیر «الثلث الثاني من شهر رمضان» ذکر شده است. با توجه به این که در سایر نقل ها این دعا مخصوص شب های قدر با تعبیر «ثلاث لیال» آمده ، احتمال می رود «الثلث الثانی» محرف «ثلاث لیال» یا «الثلاث لیال» باشد. 🔹این نکته را محضر استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته) مطرح کردم که این گونه جواب دادند: 🔸احتمال تحریف کاملا می‌رود. ممکن است اصل عبارت: الثلاث لیال (با الف و لام عهد) باشد که در این صورت تفسیر آن از سوی شیخ مفید در مقنعه به سه شب احیاء دلچسب‌تر می‌گردد. ⬅️ نقل های مختلف روایت را در ذیل ملاحظه کنید: ۱) الكافي ج ٢ ص ٦٢٩ عن زرارة عن ابي جعفر عليه السلام قال قال : تاخذ المصحف في الثلث الثاني من شهر رمضان فتنشره و تضعه بين يديك و تقول: اللهمّ اني اسالك بكتابك المنزل و ما فيه و فيه اسمك الاعظم الاكبر و اسماؤك الحسنى و ما يخاف و يرجى ان تجعلني من عتقائک من النار و تدعو بما بدا لک من حاجة . ۲) و في المقنعة ص ١٩٠ : و تاخذ المصحف في ثلاث ليال من الشهر و هي ليلة تسع عشرة و ليلة احدى و عشرين و ليلة ثلاث و عشرين فتنشره و تضعه بين يديك و تقول: اللهم اني اسالك بكتابك المنزل و ما فيه و فيه اسمك الاعظم و اسماؤك الحسنى و ما يخاف و يرجى ان تجعلني من عتقائك و طلقائك من النار و تدعو بما بدا لك . ۳) و في الدعوات للراوندي ص ٢٠٦ و عن زرارة قال قال الصادق عليه السلام: تاخذ المصحف في ثلاث ليال من شهر رمضان فتنشره ...الحديث و فيه: ان تجعلني من عتقائك من النار ۴) و قريب منه في الاقبال ج ١ ص ١٨٦ : رويناه باسنادنا الى حريز بن عبد الله عن ابي جعفر عليه السلام قال تاخذ المصحف في ثلاث ليال من شهر رمضان فتنشره ...الحديث. و الظاهر سقوط "عن زرارة " من السند . ۵) و في زاد المعاد ص ١٢٦: و يستحب في هذه الليالي [لیالي القدر] ان ياخذ القرآن بیده و یفتح و یقرا هذا الدعاء : اللهم انی اسالك بكتابك المنزل على نبیك المرسل و ما فيه ...ثم يطلب حوائجه من الله تعالی فانها مقضیة ان شاء الله و یروی عن الامام الباقر و الصادق علیهما السلام ان تنشر المصحف بعد ذلك على راسك و تقول اللهم بحق هذا القرآن ...ثم قل عشر مرات بک یا الله و عشرا بمحمد ...و عشرا بالحجة القائم صلوات الله علیهم ثم تطلب ما شئت . @seyyed_hossein_kashfi
⚡️آینده ما دست اینهاست 🔻آیة الله شیخ محمدرضا مامقانی 🔹مرحوم والد ما [آیة الله شیخ محی الدین مامقانی] مقید بود در مجالس روضه برای همه بلند می شد و احترام می کرد و‌ حتی این اواخر دست ایشان را می گرفتند و بلند می کردند. من نیز مقید هستم در مجالس به صورت ویژه بچه ها را تحویل بگیرم، چون بچه ها تحقیر میشوند و حال آن که آن بچه کاملاً متوجه میشود و رفتار من را بخاطر می سپارد ، آینده ما دست اینهاست. گاه یک رفتار ما سبب می شود او از مجلس عزاداری دور شود. ⬅️ در حاشیه فرمایش استاد مامقانی (دامت برکاته) عرض می کنم: ما روحانیون گزاره های دینی را دایما از شبکه های تلویزیون و منبر مستقیما و مکررا بیان کردیم اما همزیستی اخلاقی بلند مدت در زندگی روزمره در کنار مردم را فراموش کردیم. آن چه که تأثیرگذار است همین زندگی با مردم است، و لذا روایت شریفه هم می گوید: کونوا دعاة للناس بغیر السنتکم، با غير زبان خويش مردم را (بكيش و مذهب خود) دعوت كنيد. 📆 ۶ فروردین ۱۴۰۳؛ دارالرضای حجةالاسلام والسلمین محمدرضا شاه آبادی @seyyed_hossein_kashfi
⚡️نشست‌های رمضانیه 🔻«یکی از سنت‌های قدیمی محافل علما و اهل حوزه، پدیده‌ای است که من آن را نشست‌های رمضانیه نام می‌گذارم! در عُرف حوزوی به آن‌ها گعده هم می‌گویند و این گعده اگرچه تحت اللفظی همان قَعده و نشست است اما مفهوم قابل انبساطی دارد که می‌تواند از یک دورهمی ساده تا یک جلسه مناقشه علمی در حد جلسه دفاع پایان‌نامه دکتری را در خودش جا بدهد! بعضی جاها این‌قدر این مفهوم جدی است که رسما تحت عنوان دروس رمضانیه قرار می‌گیرد! به این معنا که بعضی از اصحاب علم و یا حتی مراجع از دیرباز مباحث جداگانه‌ای را خارج از برنامه رسمی و سالیانه دروسِ حوزوی، در یک رمضان و یا حتی چند رمضان به صورت ممتد تدریس می‌کرده و می‌کنند.» ۱ 🔹مرحوم آیة الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی نیز سنت نشست های رمضانیه را از دیرباز در نجف و تهران و قم داشتند و خاطرات آن جلسات در خاطر عاطر دوستان و نزدیکان ایشان به یادگار مانده است. 🔸اکنون نیز به همت حجة الاسلام والمسلمین محمدرضا شاه آبادی (فرزند مرحوم آیةالله شاه آبادی) این جلسه در شب های ماه مبارک رمضان ساعت۱۱ در خیابان چهارمردان ک۱۷ پ۱۴ با حضور علما و طلاب و علاقه‌مندان برگزار می شود. ۱. نوشته آقای جمال اشرفی شاهرودی @seyyed_hossein_kashfi
⚡️نشست رمضانیه مرحوم آیة الله شاه آبادی با وعاظ و روحانیون تهران 📆 ۱۳۷۱ش 🔻 از اسناد و تصاویر کتاب حدیث نصر @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ نشست رمضانیه و قرائت هزارمرتبه سوره قدر! 🔻 مرحوم آیة الله سید کاظم ارفع 🔹 یکی از نکات مهمی که بنده در شخصیت مرحوم آیة ‎الله شاه‎آبادی سراغ دارم، این است که هم اهل ذکر بود و هم اهل عمل. به خاطر دارم که در تهران در منزل خود در شب‎های ماه مبارک رمضان مراسمی دایر می‎کرد و این مراسم‎ها چندین سال متوالی ادامه داشت. در آن شب‎های ماه مبارک رمضان شبی هزار بار سورۀ قدر را می‎خواند. ما، دوستان و آشنایان خود را هم دعوت می‎کرد؛ در حالی که چنین چیزی در توان ما نبود و نهایتاً می‎توانستیم پنجاه بار سورۀ قدر را بخوانیم؛ اما ایشان مقید بود شبی هزار بار آن سوره را تلاوت کند. تمام شب‎های ماه مبارک رمضان را بیدار می‎ماند و سورۀ قدر را مکرراً تا اذان صبح می‎خواند. 🔸این پافشاری در اذکار و خواندن ذکرهای این‌چنین طولانی نشان دهندۀ ارادت قلبی ایشان به ذات ربوبی بود. اگر دنیا به ایشان اقبال کرد و اگر فرزند مرحوم آیت‎الله العظمی محمدعلی شاه‎آبادی، استاد حضرت امام خمینی(ره) است، باعث نمی‎شود که از جرگۀ بندگی خداوند خارج بشود ... همیشه در نماز سجده‎های طولانی می‎کرد و من از نزدیک شاهد این قضیه بودم که نافله‎های شب را کامل می‎خواند. 🔹 هر کسی به هر کجا که رسیده، از دعای سحر بوده است. حافظ شیرازی از اول تا آخر دیوانش دائم به این مسئله اشاره می‎کند و تعبیر «دوش وقت سحر» یا «دولت سحری» یا ... را در اشعارش به کار می‎برد؛ چون می‎دانست که انسان هر چه به دست بیاورد از دعای سحر می‎باشد. تقسیم روزی، تقسیم و کسب فضایل معنوی از هنگام سحر است. حاجت‎های بزرگ انسان در دعای سحری می‎تواند به دست بیاید. 📚 مصاحبه با مجله حریم امام، ش۳۱۵. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️درباره اثر قرائت هزار بار سوره قدر در شبهای ماه مبارک رمضان، اینجا و اینجا و اینجا و اینجا را مطالعه کنید. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ عبای خود را روی مرد شامی انداخت 🔻 حدیثی زیبا درباره اخلاق کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه‌السلام 🔹ابن سعد در طبقات: قال : أخبرنا عبيد الله بن موسى ، قال : أخبرنا شداد الجعفي ، عن جدته أرجوانة ، قالت : أقبل الحسن بن علي وبنو هاشم خلفه ، وجليس لبني أمية من أهل الشام ، فقال : من هؤلاء المقبلون ؟ ما أحسن هيئتهم! فاستقبل الحسن ، فقال: أنت الحسن بن علي ؟ قال : نعم ، قال : أتحب أن يدخلك الله مدخل أبيك ؟ فقال: ويحك ومن أين وقد كانت له من السوابق ما قد سبق ؟ ، قال الرجل: أدخلك الله مدخله فإنه كافر وأنت! فتناوله محمد بن علي من خلف الحسن فلطمه لطمة لزم بالأرض فنشر الحسن عليه رداءه ، وقال : عزمة مني عليكم يا بني هاشم لتدخلن المسجد ولتصلن ، وأخذ بيد الرجل فانطلق إلى منزله فكساه حلة وخلى عنه  🔸روزی جمعی از بنی امیّه در محلّی نشسته بودند و در جمع ایشان یک نفر از اهالی شام نیز حضور داشت و امام حسن مجتبی علیه السلام به همراه عدّه ای از بنی هاشم از آن محلّ عبور می کردند، مرد شامی به دوستان خود گفت: این‌ها چه کسانی هستند، که با چنین هیبت و وقاری حرکت می کنند؟ [گفتند: او حسن، پسر علیّ بن ابی طالب علیه السلام است؛ و همراهان او از بنی هاشم می باشند.] مرد شامی از جای برخاست و به سمت امام حسن مجتبی علیه السلام و همراهانش حرکت نمود؛ و، چون نزدیک حضرت رسید گفت: آیا تو حسن، پسر علیّ هستی؟ حضرت فرمود: بلی. مرد شامی گفت: دوست داری همان راهی را بروی که پدرت رفت؟ حضرت فرمود: وای بر تو! آیا می دانی که پدرم چه سوابق درخشانی داشت؟ مرد شامی با خشونت و جسارت گفت: خداوند تو را همنشین پدرت گرداند، چون پدرت کافر بود و تو نیز همانند او کافر هستی.  در این لحظه، محمد بن علی (محمد حنفیه) سیلی محکمی به صورت مرد شامی زد و او را نقش بر زمین ساخت  امام حسن علیه السلام فورا عبای خود را روی مرد شامی انداخت و از او حمایت نمود؛ و سپس به همراهان خود فرمود: شما از طرف من مرخّص هستید، بروید در مسجد نماز گذارید تا من بیایم.  پس از آن امام علیه السلام دست مرد شامی را گرفت و او رابه منزل آورد و یک دست لباس نیز به او هدیه داد و سپس روانه اش نمود. @seyyed_hossein_kashfi
استاد اشتهاردی .mp3
9.37M
⚡️ بیانات مرحوم آیة الله شیخ علی پناه اشتهاردی 🔻بعد از ارتحال مرحوم آیة الله شیخ مرتضی حائری در اسفند سال۶۴، دروس حوزه علمیه قم به مدت یک هفته تعطیل می شود اما آقای اشتهاردی بعد از یکی دو روز درس شرح لمعه خود را برگزار می کند و به همین مناسبت ضمن تجلیل از مرحوم آقای حائری بیست دقیقه ی اول درس را به جریان تأسیس حوزه علمیه قم و سختی های تحصیل علوم دینی در دوران پهلوی و توصیه هایی درباره تحصیل علم و تهذیب نفس و ... اختصاص میدهد. 🔹 پیشنهاد می کنم این صوت را کامل گوش کنید. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️سراغ منزل همه اهالی روستا می رفتند 🔻 استاد حاج شیخ محمدحسن معزالدینی (دامت برکاته) 🔹«من یک سفر به کوهستان رفته و منزل مرحوم آیةالله شیخ محمد کوهستانی را دیده ام. این منزل به همان سبک سابق باقی مانده است. از اهالی آن منطقه شنیدم که سیره و روش ایشان در سال نو این بود که وقتی سال تحویل می شد سراغ منزل همه اهالی روستا می رفتند، از اولین منزل روستا شروع می کردند، درب خانه را می زدند و می گفتند: مشت حسن! سال نو را تبریک می گویم ان شاء الله امسال خداوند به محصولت برکت بده ... بعد خانه دوم و به همین ترتیب به همه اهالی تبریک می گفتند، سپس به منزل می آمدند و این بار همه مردم به دیدن ایشان می آمدند.» 🔸 ذهب الذین یعاش في أکنافهم بقی الذین وجودهم لا ینفع @seyyed_hossein_kashfi
⚡️راه خلیل الله شدن 1️⃣ اطعام و نماز شب 🔹قال رسول الله صلى الله عليه و آله : ما اتَّخَذَ اللّه ُ إبراهيمَ خَليلاً إلاّ لإِطعامِهِ الطَّعامَ، و صلاتِهِ باللَّيلِ و النّاسُ نِيامٌ 🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند ابراهيم را خليل خود نكرد، مگر از آن رو كه مردم را اطعام مى كرد و شب هنگام كه مردم خفته بودند او به نماز مى ايستاد . 2️⃣ کمک کردن و کمک نخواستن 🔹قال الرضا علیه السلام: إِنَّمَا اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلًا لِأَنَّهُ لَمْ یَرُدَّ أَحَداً وَ لَمْ یَسْأَلْ أَحَداً قَطُّ غَیْرَ اللَّهِ تَعَالَی 🔸امام رضا علیه‌السلام فرمود: خداوند، ابراهیم(ع) را به عنوان خلیل خود انتخاب کرد زیرا هرگز تقاضا کننده ای را محروم نساخت و هیچ گاه از کسی غیر از خدا، تقاضایی نکرد. 3️⃣ سجده 🔹قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) لِمَ اتَّخَذَ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا قَالَ لِكَثْرَةِ سُجُودِهِ عَلَى الْأَرْضِ 🔸از امام صادق پرسیدم چگونه حضرت ابراهیم خلیل الله شد؟ فرمود به خاطر سجده های زیادی که داشت. 4️⃣ ذکر صلوات 🔹عَنْ عَبْدِ الْعَظِيمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيِّ قَالَ سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيَّ (ع) يَقُولُ إِنَّمَا اتَّخَذَ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا لِكَثْرَةِ صَلَاتِهِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ ص 🔸حضرت عبد العظیم حسنی گوید از امام هادی علیه السلام شنیدم که می‌فرمود همانا خداوند حضرت ابراهیم را دوست خود برگزید به این خاطر که او بسیار بر محمد و آلش صلوات می‌فرستاد. 📚 علل الشرایع ص۳۴-۳۵ @seyyed_hossein_kashfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ یادم نمی‌رود که همه عزتم تویی من پای سفره‌ی تو شدم محترم حسین 🔻 عَنْ أَبِي اَلصَّبَّاحِ اَلْكِنَانِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : إِذَا كَانَ لَيْلَةُ اَلْقَدْرِ فِيهٰا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ نَادَى مُنَادٍ تِلْكَ اَللَّيْلَةَ مِنْ بُطْنَانِ اَلْعَرْشِ إِنَّ اَللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمَنْ زَارَ قَبْرَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي هَذِهِ اَللَّيْلَةِ. 🔹 از ابى الصباح كنانى، از حضرت ابى عبد اللّٰه عليه السّلام حضرت فرمودند: هنگامى كه شب قدر فرا برسد يعنى شبى كه در آن كارهاى مصلحت‌آميز عباد توزيع و تفريق مى‌گردد از طرف عرش منادى نداء مى‌كند: خداوند متعال در اين شب گناهان كسى را كه به زيارت قبر حضرت امام حسين عليه السّلام رفته مى‌آمرزد. 🎙 قطعه ای زیبا از مداحی آقای محمدعلی رستمی در برنامه محفل 🔸 از همه بزرگوران در این شب عزیز طلب حلالیت و التماس دعا دارم. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️علت خضاب نکردن امیرالمؤمنین 1⃣ اَلْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَا مَنَعَكَ مِنَ اَلْخِضَابِ وَ قَدِ اِخْتَضَبَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ أَنْتَظِرُ أَشْقَاهَا أَنْ يَخْضِبَ لِحْيَتِي مِنْ دَمِ رَأْسِي بَعْدَ عَهْدٍ مَعْهُودٍ أَخْبَرَنِي بِهِ حَبِيبِي رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ . 🔸از اصبغ بن نباته، وى مى‌گويد: محضر مبارك امير المؤمنين عليه السّلام عرض كردم: چه چيز مانع از خضاب كردن شما است در حالى كه رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله خضاب مى‌فرمودند؟ حضرت فرمودند: منتظر هستم شقى‌ترين امّت محاسن مرا به خون سرم خضاب كند چه آن كه حبيبم رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله به من اين خبر را داده است. 📚 علل الشرایع، ج ۱، ص ۱۷۳. 2⃣ اِنْصَرَفَ عَليّ (علیه‌السلام) مِنْ صِفّينَ فَکَأنَّهُ رأسُهُ وَ لِحْيتُهُ قُطْنَة، فقيل له: يا اميرالمؤمنين، لو غيرت، فقال: ان الخضاب زينة و نحن قوم محزونون. 🔸امیرالمؤمنین عليه السلام از صفّين بازگشت، در حالي که موی سر و محاسنش مانند پنبه سفيد بود. پس به آن حضرت گفتند: اى اميرمومنان چه مى شد كه محاسن خود را خضاب مى كردى حضرت فرمود: خضاب آرايش است و ما قومى هستيم كه در غم به سر مى بريم. 📚 نثر الدرّ، ج 1، ص ۳۰۷ 🔹وَ قِيلَ لَهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَوْ غَيَّرْتَ شَيْبَكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: اَلْخِضَابُ زِينَةٌ وَ نَحْنُ قَوْمٌ فِي مُصِيبَةٍ ! (يُرِيدُ وَفَاةَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) 🔸به آن حضرت گفته شد: يا امير المؤمنين كاش موى سفیدت را دگرگون میساختى. فرمود (عليه السّلام) خضاب زيور است و ما مردمى مصيبت زده‌ايم،(مقصودش مصیبت رسول خداد(صلّى اللّه عليه و آله)بود. 📚 نهج البلاغة، ج ۱، ص ۵۵۸. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️شب قدر به پنج معصوم تعلق دارد 1⃣ رسول خدا صلی الله علیه و آله 🔸در این شب قرآن بر آن حضرت نازل شد. ((إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةٍ مُبارَكَة)) 2⃣ امیرالمؤمنین علیه السلام 🔸آن حضرت در سحر نوزدهم ضربت خوردن و در شب ۲۱ به شهادت رسیدند. عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلْغُسْلُ فِي لَيَالٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فِي تِسْعَ عَشْرَةَ وَ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ وَ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ وَ أُصِيبَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ فِي لَيْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ وَ قُبِضَ فِي لَيْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ وَ اَلْغُسْلُ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ وَ هُوَ يُجْزِئُ إِلَى آخِرِهِ. الکافي ج ۴، ص ۱۵۴ 3⃣ حضرت زهرا سلام الله علیها 🔸در روایت حقیقت لیلة القدر به آن حضرت تفسیر شده است. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْر تفسير فرات الکوفي ج ۱، ص ۵۸۱ 4⃣ امام حسین علیه‌السلام 🔸 شب قدر، شب زیارت مخصوص آن حضرت است. عَنْ أَبِي اَلصَّبَّاحِ اَلْكِنَانِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : إِذَا كَانَ لَيْلَةُ اَلْقَدْرِ فِيهٰا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ نَادَى مُنَادٍ تِلْكَ اَللَّيْلَةَ مِنْ بُطْنَانِ اَلْعَرْشِ إِنَّ اَللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمَنْ زَارَ قَبْرَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي هَذِهِ اَللَّيْلَةِ کامل الزيارات ج ۱، ص ۱۸۴ 5⃣ امام زمان عجل الله فرجه الشریف 🔸چرا که ملائکه در این شب بر ولی امر و امام زمان نازل می شوند. عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: يَا مَعْشَرَ اَلشِّيعَةِ خَاصِمُوا بِسُورَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ تَفْلُجُوا فَوَ اَللَّهِ إِنَّهَا لَحُجَّةُ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى اَلْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ إِنَّهَا لَسَيِّدَةُ دِينِكُمْ وَ إِنَّهَا لَغَايَةُ عِلْمِنَا يَا مَعْشَرَ اَلشِّيعَةِ خَاصِمُوا بِ‍ «حم
وَ اَلْكِتٰابِ اَلْمُبِينِ 
إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبٰارَكَةٍ إِنّٰا كُنّٰا مُنْذِرِينَ» فَإِنَّهَا لِوُلاَةِ اَلْأَمْرِ خَاصَّةً بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ الکافي ج ۱، ص ۲۴۹ @seyyed_hossein_kashfi