#ارسالی_مخاطبان
امشب مزار آسید مصطفی
شب جمعه شب رحمت
شب میلاد ارباب....
—---—
◼️ سید مصطفی مدرس مصلی
🔗@seyyedmodarresi
#ارسالی_مخاطبان
کربلای معلی
شب رحمت و شب میلاد
به نیابت از آقاسید مصطفی
—---—
◼️ سید مصطفی مدرس مصلی
🔗@seyyedmodarresi
دلنوشته جناب آقای فولادگر؛مجموعه حامیم اصفهان
چند کلمه برای سید مصطفی
ظاهراً غالب اقدامات سید مصطفی، زودبازده نبود. و امور از جنس معرفت و اندیشه همیشه چنین بوده و هستند
مجاهده های او باید ادامه می یافت تا آثار وسیعش ظاهر شود. و باید چندی می گذشت تا کارایی آنها به بروز جدی تر برسد...
(هرچند که ظهور برکات حضورش در زمان حیاتش هم کم نبوده است)
ولی ظاهراً تقدیر بر آن بوده که با «رفتن»ش، سخنش بیشتر شنیده شود
شاید حالا «دردمندی» اش بهتر دیده شود
شاید حالا «ذیل استاد بودن»ش بهتر حس شود
شاید حالا «ورد واحد» شخصیت او که ذره ذره جان و وجودش یک عزم ویژه بود، بهتر رخ بنماید
شاید حالا «شوخی نبودن نگاه تمدنی» بهتر شنیده شود
شاید حالا غلبه او بر «مکتب روزمرگی» بهتر دیده شود
با او کمتر از رفقا و هم مسیرهایش در قم، هم کلام و رفیق و هم مسیر بوده ام
ولی فقدانش عجیب داغی شد بر دل ما
هنوز باورش سخت است
هنوز بغض می آید و می رود ...
هنوز گفتگوهای حضوری و صوتی و مجازی که با هم داشتیم را مرور می کنم
سیدمصطفی از جلوی چشم ما کنار نمی رود
بنا گذاشته بودیم در باب راهبردهای سریان حکمت به عرصه اجتماع، بیش از پیش گفتگو کنیم و نشست برقرار کنیم و ...
بنا بود در مورد چالش های تبیین حکمت و ارتباط آن با مسائل انسان این عصر، کار مشترک تعریف کنیم
بنا بود باب بعضی ارتباطهای قم و اصفهان باشیم
حیف که از دستش دادیم
حیف که کمتر با او بودیم...
ساعاتی قبل از رفتنش، صوتی فرستاد و باز از نگاه و افقش برای پروژه مصلحان اجتماعی گفت
مجاهدین عرصه حکمت و اندیشه ناظر به انقلاب، به لطف خدا کم نیستند
ولی کارکرد سیدمصطفی با آن حجم فعالیت و تلاش برای ایجاد اتصال حقیقی میان دردمندان فکری انقلاب اسلامی، ظاهراً خاص خودش بود و حقیقتا نمی دانم این رخنه و فقدان را چگونه به محضر خداوند شکوه ببریم و تقاضای جبران کنیم...
حاج آقای فلاح و دوستان سیدمصطفی، تسلیت ما را هم پذیرا باشید.
#دلنوشته
—---—
◼️ سید مصطفی مدرس مصلی
🔗@seyyedmodarresi
پادکست پیوند با ولی.mp3
6M
🔰 پادکست
🎙 ▪️حجتالاسلام سید مصطفی مدرس مصلی
🔻"پیوند با ولیٌ"
▫️فردا روزی که حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور کنند، تضمینی نیست که ما بر آن عهد که بستهایم، بگوییم هستیم. ممکن است نباشیم. کما اینکه از ما بهترانی نبودهاند. مگر طلحه الخیر نبود؟ مگر سیف الاسلام نبود؟ طلحه و زبیر بر عهدی که بستند، ماندند؟
🔹آیا ما بر عهدی که بستهایم، میمانیم؟
#پادکست
—---—
◼️ سید مصطفی مدرس مصلی
🔗@seyyedmodarresi
اطلاعیه مراسم یادبود
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔸مراسم هفتم طلبه مجاهد مرحوم حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی
🎙 سخنران: حجت الاسلام وطن فدا
💠همراه با تلاوت دسته جمعی سوره مبارکه یاسین و هدیه به روح عزیز درگذشته مان💠
▪️زمان: شنبه ۶ اسفندماه، بعد از نماز ظهر و عصر
▪️مکان: قم، موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📌 مراسم به صورت پخش زنده از همین کانال برقرار خواهد بود.
#اطلاعیه
—---—
◼️ سید مصطفی مدرس مصلی
🔗@seyyedmodarresi
بنده از معرفتجویان دوره اسلام ناب برادران هستم.
این دعایی بود که آقا سید عزیز ابتدای جلسات و کلاسهاشون قرائت میکردند...
صدای مملو از ایمان حاج آقا موقع قرائت این دعا در ذهن ما ثبت شده و فراموش نخواهد شد.
پ.ن: این عکس رو در حرم حضرت رضا علیه السلام به یاد حاج آقا گرفتم.
دانش آموخته دوره معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب ۱۳۹۸ - از دانشگاه علم و صنعت ایران
#ارسالی_مخاطبان
—---—
◼️ سید مصطفی مدرس مصلی
🔗@seyyedmodarresi
.
▫️السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ وَلِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِمْ وَ سَلَّمَ
نه در توصیف شاعرها، نه در آواز عشاقی
تو افزونتر از اندیشه، فراوانتر از اغراقی
وفاداری و شیدایی، علمداری و سقایی
ندارند این صفتها جز تو دیگر هیچ مصداقی
به خوبی تو حتی معترف بودند بدخواهان
یزید آنجا که میگوید «الا یا ایها الساقی»
تمام کودکان معراج را توصیف میکردند
مگر پیداست از بالای دوش تو چه آفاقی؟
چنان رفتی که حتی سایهات از رفتنت جا ماند
رکاب از هم گسست از بس برای مرگ مشتاقی
فرار از تو فراری میشود در عرصۀ میدان
چنان رفتی که بعد از آن بخوانندت هوالباقی
بدون دست میآیی و از دستت گریزانند
پر از زخمی هنوز اما برای جنگ قبراقی
به سوی خیمهها یا «عُدّتی فی شِدّتی» برگرد
که تو بیمشک سقّایی، که تو بیدست رزّاقی
شنیدم بغض بیگریه به آتش میکشد جان را
بماند باقی روضه درون سینهام باقی
شاعر: سیدحمیدرضا برقعی
—---—
◼️ سید مصطفی مدرس مصلی
🔗@seyyedmodarresi
▪️یادداشت شخصی حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی؛ منتشر شده در کانال شخصی ایشان🔻
#توحید
#اندیشه_توحیدی
#توحیدی_اندیشی
#اصول_معماری_اندیشه_متعالی_اسلامی
—---—
◼️ سید مصطفی مدرس مصلی
🔗@seyyedmodarresi
🔻بخش اول
💠 #توحید، #عبودیت و #ساحت_اندیشه
🔰توحید و عبودیت
وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ (56/الذاریات)
این آیه بنا بر استثنا در سیاق نفی، انحصار مؤکد را می رساند. عبودیت تنها و تنها هدفی است که انسان برای آن خلق شده است.
اما این هدف چه گستره و عمقی را در بر می گیرد؟
همان گستره و عمقی که عظیم ترین حقیقت هستی یعنی توحید دارد، این هدف یعنی عبودیت نیز به همان اندازه گستره و ژرفا دارد.
گستره و ژرفای حقیقت توحید هم به واسطه گزارشات شهودی عرفا در دانش عرفان نظری تبیین گشته و هم با تبیین فلسفی و برهانی در دانش فلسفه خاصه حکمت متعالیه.
صرفا افعال ما نیست که بایستی رنگ و بوی توحیدی بگیرد.
بلکه این #زندگی ما با همه ساحتها و شئوناتش است که بایستی جز صبغة الله چیزی جز از آن نمودار نگردد.
نه تنها #نظام_رفتاری ما، بلکه #نظام_حساسیتها و گرایش و عواطف ما و #نظام_اندیشه ما نیز بایستی عبودیت خدا در آن به عنوان هدف همیشه مد نظر باشد.
در دانش فلسفه تبیین می گردد که علت فاعلی متمم علت غایی است و فاعل با غایت گرفتن امری از جنس غایت می شود و بلکه در صیرورتی خود غایت می شود.
پس انسان با هدف گرفتن توحید در همه ساحت های زندگی اش، از جنس توحید می شود و انسان به جایی می رسد که
كنت سمعه الذى يسمع به ، و بصره الذى يبصر به ، و لسانه الذى ينطق به ، ويده الذى يبطش بها(حدیث قرب نوافل/در قرب نوافل حق تنزل مى كند و چشم و گوش عبد مى شود كه شنونده و بيننده عبد است)(1)
بلکه انسان در صعودش به جایی می رسد که
كان سمعى الذى اسمع به ، و بصرى الذى ابصر به ، ويدى التى ابطش بها(حدیث قرب فرائض/در قرب فرائض عبد ترفع مى يابد و صعود و عروج پيدا مى كند و بالا مى رود و چشم و گوش حق مى شود كه گوينده و شنونده بيننده حق است)(2)
🔰توحید و دانش و اندیشه اسلامی
از روز اول آفرینش و حتی خود آفرینش چیزی جز #بسط_توحید نبوده است. دغدغه تاریخی انبیاء نیز چنین بوده و اوصیاء و اولیاء نیز در همین راه خون خود را فدا کرده اند.
در این میان نیز دانشهای اسلامی به نوعی هدف غایی که دنبال می کرده اند چیزی جز #بسط_توحید نبوده است.
دانشمندان و اندیشمندان بزرگ اسلامی نیز به این هدف غایی التفات داشته اند اما گاه این هدف در اندیشه طفلان و نااهلان عرصه دانش و اندیشه به فراموشی و غفلت سپرده میشده و می شود.
#فقه_موجود در راستای تبیین و ترسیم زندگی موحدانه در ساحت افعال #فرد_مکلف و بسط #ولایت_الله در این زمینه بوده است.
دانش #کلام نیز در پی حراست از مرزهای #عقاید_توحیدی پی ریزی شده است.
همچنین دانش #فلسفه_اسلامی با دغدغه شناخت عظیم ترین حقیقت هستی یعنی #توحید بسط پیدا کرده است.
آنجا که در #اصالت_وجود صحبت می کند او چیزی غیر از شناخت حق تعالی را دنبال نکرده،
آنجا که رابطه علیت را تقریر نوینی صدرا از آن ارائه داد به دنبال آن بود که «کلّ من علیها فان» را به واسطه #وجود_فقری تبیین کند.
آنجا که حرکت جوهری در حکمت متعالیه ترسیم و تصویر می گشت نافذان بصیرت عرصه دانش میدانستند که این چیزی جز ترسیم #صیرورت_تکوینی_عالم_به_سوی_حق نیست.
دانش عرفان اسلامی هم پیش از آن که وجود یابد این عرفان و شهود و دریافت حقیقت بود که موجود بوده و دانش عرفان اسلامی چه عرفان نظری و چه عرفان عملی گزارش دریافت های شهودی و تجربه های سالکانه است.
البته که مراتب توحید و بسط توحیدی که این دانش ها نشانه گرفته اند بر اساس فهمی که از توحید داشته اند بسیار متفاوت است و در این میان عرفان اسلامی از برترین فهم ها برخوردار است که به مدد وحی و بیان فاخر حضرات معصومین علیهم السلام به انضباط و دقت مثال زدنی دست یافته است.
در طول تاریخ عرصه فکر سرزمینهای اسلامی، توحید به عنوان عظیم ترین حقیقت هستی سائس اصلی مسیر دانش و اندیشه اسلامی بوده است.
فلذا یقینا ساحت اندیشه اسلامی اگر می خواهد به اصالت تاریخی خود پایبند بماند بایستی عبودیت الله در ساحت اندیشه و دانش را مد نظر داشته باشد.
🔰#عبودیت_الله و ساحت اندیشه و دانش
💢❓💢سوالی که مطرح می شود این است که چگونه عرصه دانش و اندیشه ساحتی برای عبودیت شود؟! چرا که آزادی در تفکر و اندیشه رکن رکین آن است و این مقوله با تعبّد که سلب آزادی است جمع نمی شود؟! تعبّد یعنی اطاعت بی چون و چرا در حالیکه فکر و دانش عرصه ایست که اطاعت بی چون و چرا در آن بی معناست.
—---—
◼️ سید مصطفی مدرس مصلی
🔗@seyyedmodarresi
🔻بخش دوم؛ پایانی
در جواب بایستی گفت حقیقت تفکّر برای چیست؟
حقیقت تفکّر، حقیقت است. آدمی در جستجوی حقیقت و عطشناک حقیقت است. این حقیقت است که او را از این سو بدان سو می کشاند.
عظیم ترین حقیقت هستی توحید است و تمامی حقایق دیگر تبلور این حقیقت اند.
اصل مبارزه از حقیقت توحید نشأت گرفته است. آنگاه که انبیاء الهی دعوت به حق و توحید را مطرح ساختند عظیم ترین جبهه گیری ها و موضع گیری ها علیه ایشان به راه افتاده است.
اگر کسی به حقیقت توحید نرسیده می تواند آزادانه بیندیشد و به حقیقت توحید برسد. اما اگر کسی به توحید رسید دیگر اندیشیدن ذیل این حقیقت هستی را بپذیرد.
چرا که استنکاف و استکبار در برابر اندیشیدن ذیل عظیم ترین حقیقت هستی چیزی جز دور شدن از حق و حقیقت و غرق شدن در دریای توهمات و خیالات را برای انسان به ارمغان نمی آورد.
💠🔰💠 #اندیشه_توحیدی
آیه «انا لله و انا الیه راجعون» یک گزاره راهبردی در ساخت و معماری اندیشه مترقی و متعالی اسلامی است.
اندیشمندان ما اگر میخواهند یک ساخت مترقی از اندیشه اسلامی را رقم بزنند بایستی که اندیشیدنشان و اندیشه شان را از توحید شروع کنند.
حقیقت توحید از آن جهت که همه حقایق را به صورت مندمج در خود دارد بسان نور سفیدی است که با قرار گرفتن در پشت منشور طیفی از نورهای رنگارنگ را به تجلی در می آورد.
عدالت، آزادی، کرامت، پیشرفت و تکامل و ... همه اینها حقایقی هستند که از توحید نشأت می گیرند و رسالت این حقایق هم این است که حیات انسانی را چه فردی و چه اجتماعی را به سوی عظیم ترین حقیقت هستی هدایت کنند.
اندیشه اسلامی بایستی از توحید شروع شود و برای #بسط_توحید، بسط یابد و غایتی جز توحید نداشته باشد: «انا لله و انا الیه راجعون»
توحید به عنوان عظیم ترین حقیقت هستی حقیقتیست که همه حقایق را نظام و تقدیری متقن و احسن بخشیده است.
اگر میخواهیم ترجمان اندیشه ای و دانشی این نظام و تقدیر متقن و احسن را در ذهن و فکر خود داشته باشیم لازم است که اندیشیدنمان از توحید باشد و برای توحید باشد و به سوی توحید باشد.(3)
اندیشه هایی که منقطع از توحید شروع می شوند...
یا نظام و چینشی استوار ندارند،
و یا اگر به ظاهر نظام و چینشی استوار و متقن دارند در نهایت به حقیقتی پایدار برای حیات انسانی منتهی نمی شوند.
فرق اندیشیدن اسلامی با اندیشیدن غربی که از توحید شروع می شود آنست که انسان در بدو امر در مواجهه با باطن عالم قرار می گیرد اما اندیشیدن غربی در لایه ظاهری حیات دنیا گرفتار می شود و تمام محاسبات خود را بر اساس داده های این لایه های ظاهری بنا می کند.
اندیشه ای که مفاهیم آن آبشخوری غیر از توحید دارد نمی تواند به عاقبت نیکویی منتهی شود چرا که بر ممشای صیرورت تکوینی حقیقت عالم، این اندیشه تکوّن نیافته است.
پی نوشت:
1. حدیث قرب نوافل:
الكافى باسناده عن حماد بن بشير قال سمعت ابا عبدالله عليه السلام يقول :
قال رسول الله صلى اللّه عليه و آله : قال الله عزوجل
من اهان لى وليا فقد ارصد لمحاربتى ، و ما يتقرب الى عبدى بشى احب الى مما افترضت عليه و انه ليتقرب الى بالنافله حتى احبه فاذا احببته كنت سمعه الذى يسمع به ، و بصره الذى يبصر به ، و لسانه الذى ينطق به ، ويده الذى يبطش بها، ان دعائى اجبته و ان سالتى اعطيته ، و ما ترددت عن شى انا فاعله كترددى عن موت المومن ، يكره الموت واكره مساءته
2. حدیث قرب فرائض:
قال الله عزوجل ما يتقرب الى عبدى بشى احب الى مما افترضته عليه ، و ما زال يتقرب الى عبدى بالفرائض حتى اذا ما احبه و اذا احببته كان سمعى الذى اسمع به ، و بصرى الذى ابصر به ، ويدى التى ابطش بها.
3. یکی از معدود کارهای شایسته ای که در این وادی صورت گرفته است مقاله «#روح_توحید، #نفی_عبودیت_غیر_خدا» از سید علی خامنه ای می باشد که هم به لحاظ روشی و هم به لحاظ محتوایی توحیدی است. متاسفانه این رویه استوار آنچنان که باید و شاید از جانب اندیشمندان ما جدی گرفته نشد.
—---—
◼️ سید مصطفی مدرس مصلی
🔗@seyyedmodarresi
﴿...إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ﴾
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▪️مراسم ترحیم و یادبود فاضل انقلابی حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی
▫️با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین ملکی؛ قائم مقام محترم مدیر حوزههای علمیه
▫️با مداحی حاج مهدی تدینی
▫️یکشنبه 7 اسفند؛ از ساعت 18:30 الی 20:30
▫️مسجد مدرسه علمیه معصومیه سلام الله علیها
▫️با حضور خانواده محترم مرحوم
▪️از سوی موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)، پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام، خانه طلاب جوان، مدرسه علمیه معصومیه سلام الله علیها، مجمع فارغ التحصیلان مدرسه علمیه معصومیه سلام الله علیها، دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی، مرکز نوآوری های اجتماعی مبتدا، مجموعه فرهنگی-تربیتی محمدیه.
—---—
◼️ سید مصطفی مدرس مصلی
🔗@seyyedmodarresi
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مراسم هفتم طلبه مجاهد مرحوم حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی
🎙 سخنران: حجت الاسلام وطن فدا
💠همراه با تلاوت دسته جمعی سوره مبارکه یاسین و هدیه به روح عزیز درگذشته مان💠
#اطلاعیه
—---—
◼️ سید مصطفی مدرس مصلی
🔗@seyyedmodarresi
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مراسم هفتم طلبه مجاهد مرحوم حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی
🎙 سخنران: حجت الاسلام وطن فدا
💠همراه با تلاوت دسته جمعی سوره مبارکه یاسین و هدیه به روح عزیز درگذشته مان💠
#اطلاعیه
—---—
◼️ سید مصطفی مدرس مصلی
🔗@seyyedmodarresi
پیام تسلیت دکتر محمدحسین هاشمیان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحيم
این کمترین شاید کمی بیش از دو سال بود که با سیدمصطفای عزیز آشنا شده بودم. او را سیدی اهل طهارت نفس، با عزم و عاقل و البته به غایت مودب یافتم. این صفات باطنی با چهره نورانی او چه دلنشین می نمود که
رنگ رخساره خبر می دهد از سر ضمیر
و این ایمان و طهارت باطنی اش چه قدر او را دوست داشتنی کرده بود:
ان الذین امنوا و عملو الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا
آخرین مرتبه با توجه به پیامهایی که از او دیدم احساس کردم در حوزه الگوی معماری و مسکن دغدغه مند است لذا او را به همکاری دعوت کردم. در پاسخ از طرح کلانش برای فهم مسائل حکمرانی کشور برایم گفت و قرار شد در فرصتی از ایده اش بیشتر بهره مند شوم که دست اجل این دیدار و بهره را از ما دریغ کرد.
او بار تکلیف و امانت خود را به سلامت به منزل رساند. خدایش رحمت کناد و با اجداد طاهرینش محشور و ما را بر ادای امانت و تکلیف موفق بدارد.
سیدمحمدحسین هاشمیان
#پیام_تسلیت
—---—
◼️ سید مصطفی مدرس مصلی
🔗@seyyedmodarresi
شاعر به حیرت است تو را دید یا شنید
گفت از الست و قافیه قالو بلی شنید
صبح از مدینه خواند و شب از کربلا شنید
از یار آشنا سخن آشنا شنید
چشم تو بود روز ازل غمزه ساز شد
نورت ظهور کرد و ابو حمزه ساز شد
—---—
◼️ سید مصطفی مدرس مصلی
🔗@seyyedmodarresi
▪️یادداشت شخصی حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی؛ منتشر شده در کانال شخصی ایشان
🔻بخش اول
بسم الله
المستعان بک یابن الحسن
لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنينَ (88)سوره حجر
ديدگان خويش را به آن چيزهايى كه نصيب دستههايى از ايشان كرديم ميفكن و بخاطر آنچه آنها دارند غم مخور و به مؤمنان نرمخويى كن.
وَ لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا لِنَفْتِنَهُمْ فيهِ وَ رِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَ أَبْقى (131) سوره طه
ديدگان خويش را به آن چيزهايى كه رونق زندگى دنيا است و بعضى از دستههاى آدميان را از آن بهره دادهايم تا در باره آن عذابشان كنيم نگران و خيره مساز كه روزى پروردگارت بهتر و پايدارتر است .
💠جایگاه شناسی آیات: آیات متناظر
به وزان دو آیه 35 سوره محمد(ص) و 139 سوره آل عمران {وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ...} ما با این دو آیه مواجه هستیم. این دو آیه تتمیم و تکمیل دو آیه پیشین است.
💠تبیین آیات:
🔰تفسیر اجمالی آیات:
حضرت آیت الله جوادی آملی در تفسیر تسنیم شان می فرمایند:
"هم شما بدان هم آنها بدانند هم به آنها اعلام بکن که زرق و برق دنیا برای هیچ کس میوه نمیشود و هیچ کس از دنیا طرْفی نمیبندد ﴿وَلاَ تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلَی مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجاً مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا﴾ مبادا چشم بدوزی به آنچه را که در دست دیگران است دیگران هم بدانند شما هم مستحضر باش که آنچه در دست دیگران است یا در باغ دیگران است فقط شکوفه است اینجا جای میوه نیست درختِ دنیا برای احدی میوه نمیدهد اینجا جای سردی است شما در منطقههای سردسیر کم و بیش مأنوس هستید که آنجا اصلاً درخت سبز نمیشود بر فرض درخت سبز بشود میوه نمیدهد یک تابستان کوتاهی دارد که تا این درختان میخواهند شکوفه بکنند پاییز زودرس میآید بساطش را به هم میزند... بنابراین تو بدان به آنها هم بگو که اگر واقعاً میوه میخواهند شجرهٴ طیّبه جای دیگر است, سایه میخواهند جای دیگر است اینجا جای امتحان است فقط شکوفههای خوشرنگی اینها پیدا میکنند که اینها را میآزماید نه اینکه به فواکه چشم ندوز, نه اینکه به اثمار و ثمرات اشجار چشم ندوز, به ازهار چشم ندوز به شکوفه چشم ندوز غیر از شکوفه چیز دیگر نیست ﴿وَلاَ تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ﴾ حالا وجود مبارک پیغمبر که از همهٴ اینها منزّه بود بعضیها یک چشمشان به طرف مثلاً شکوفه است بعضی هر دو چشمشان را پُر میکنند خیره خیره به یک جا نگاه میکنند فرمود این طور خیره خیره نگاه نکن این فقط شکوفه است هر دو چشمش را پُر کرده پُر کرده دو چشمت را پُر کردی داری نگاه میکنی این برای کسی میوه نمیشود ﴿وَلاَ تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلَی مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجاً مِّنْهُمْ﴾ یعنی گروههایی از اینها را چه چیزی متمتّع کردیم ﴿زَهْرَةَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا﴾ نه ثَمر, فقط شکوفه است تازه این شکوفه هم برای آزمون است ﴿لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ﴾ اما آنچه را که ما به شما میدهیم که محصول آن صبر و محصول این تسبیح, محصول استعانت بالصبر و الصلاة است آن رزق ربّ توست که هم بهتر است هم ماندگارتر ﴿وَرِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَأَبْقَی﴾ "
🔰گرفتاری و بلوای امروز ما: فتنه شکوفه دنیای غرب
مسئله امروز ما همین است که دنیای غرب و ما فیها چشمان ما را پر کرده است، حال یکی اقتصاد دنیای غرب و GDP بالای کشورهای غربی را بدان چشم دوخته دیگر فرهنگ اجتماعی و تشکیلاتی غرب در نظرش جلوه گری می کند دیگری پیشرفتهای علمی و معیارهای علمی و گفتمان های علمی غرب در نظرش پیشتازی و عزیز بروز می کند و خیلی از ما گرفتار سبک زندگی غربی و این نوع زیستن را برگزیده ایم، در نظر خیلی هایمان هم زرق و برق فناوری ها و تکنولوژی های دلربایی می کند و ... . تمام دنیای غرب و زرق و برق آن وسیله ای برای آزمایش و امتحان جبهه مقاومت شده است.
🔰اعراض جبهه مقاومت از دنیای بی خدای غربی
به هر حال هر کدام از ما به نحوی گرفتاریم. اما نکته آنست که امت مؤمن انقلابی ایران به امامت رهبر خویش، خود را در چالش فراگیر با نظام سلطه(دنیای غرب) ببیند و می بیند و از هر چیزی که نشانی از حیات بی خدای غربی داشته باشد سعی می کند اعراض کرده و پاسخ ایجابی خود را بیابد. امت مؤمن انقلابی ایران و بلکه کل جبهه مقاومت رزق خدای انقلاب اسلامی را امت مؤمن و انفلابی ایران نه تنها خیر میداند بلکه #رزق_ابقی میداند یعنی آن رزقی که از هر امر دیگری پایدارتر است چه برسد به رزق کدخدای دنیای غرب!!!
—---—
◼️ سید مصطفی مدرس مصلی
🔗@seyyedmodarresi
🔻بخش دوم، پایانی
🔰وظیفه پیوستار انسانی ولایت فقیه در این مواجهه و امتحان
کار ولایت فقیه(عاقله نخبگانی رهبر) تحقیر دنیای غرب و مافیهاست. اکنون تمام دنیای غرب در برابر تمام دین ما ایستاده است. جنگ، جنگ اراده هاست. اراده محصول هویت و شخصیت ماست. وقتی ما خودمان را برتر و بالاتر و #اعلون ندانیم یعنی خودمان را حقیر و کوچک شمرده ایم. ما نبایستی بگذاریم با دستان خودمان، خودمان را تحقیر کنیم. ما نبایستی با دستان خودمان اراده خودمان را متزلزل کنیم. آن کسی که شخصیت خود را حقیر بر میشمارد اراده اش متزلزل گشته و به راحتی تسلیم زرق و برق دنیای غرب می شود.
🔻حضرت استاد میرباقری حفظه الله در این باب بیانی دارند:
«من اصلیترین بحرانِ کنونیِ کشور خودمان را #تحقیرشُدگی در برابر غرب میدانم. ما باید جلوی این تحقیرشُدگی را بگیریم.
این اتفاقاتی که در حوزه ارز و دلار و... میافتد، عامل عمدهاش، تحقیرشدگی در مقابل غرب است.» ۹۷/۱/۲۲
🔻مقام معظم رهبری نیز همین مقوله احساس شخصیت را از جهت #ضرورت_اعتماد_به_نفس_ملی تبیین می کنند:
"اگر بخواهيم به آرمانها برسيم، احتياج دارد به #اعتماد_به_نفس. بايد بگوئيم ميتوانيم؛ اعتماد به نفس ملى يكى از #ضرورتهاى_ملت ماست در همهى دورانها؛ بخصوص در اين دوران. علت اين، بخصوص هم اين است كه دشمن در صحنههاى گوناگون در گلاويز شدن با ملت ايران ناكام مانده؛ حالا دنبال شيوههاى جديد، راههاى جديد، حيلههاى جديد است و مكرهاى جديدى ميكند؛ «و مكروا و مكر اللَّه». شما هم كه بندهى خدا هستيد، در مقابل مكر او، در مقابل ترفند او بايد هوشيارى ويژهى خودتان را داشته باشيد. اينكه راجع به اعتماد به نفس حرف ميزنم، يكى از عللش اين است. اين هوچيگرىها اول در چهار نفر #به_اصطلاح_نخبههاى_ما اثر بگذارد، از طرف ملت ايران احساس شرم كنند در مقابل آن هتاك غربى، و آنها شروع كنند به حمله كردن؛ اعتماد به نفس ضربه بخورد. توجه داشته باشيد كه اين هوچيگرىها يكى از شيوههاى سهگانه براى متزلزل كردن اعتماد به نفس يك ملت است."1386/10/13
"اين سه رخنه ميتوانند فرايند اعتماد به نفس ملى و منتهى شدن آن به پيروزىهاى پىدرپى و رسيدن به آرمانها را مخدوش كنند:
الف) #یأس_پراکنی و تیره کردن افق
اول، ايجاد يأس است؛ تيره كردن افق، به رخ كشيدن فاصلههاى علمى. اين واقعيتى است؛ ما از لحاظ علمى، امروز با دنياى پيشرفتهى علمى كه دويست سال است دارد كار علمى ميكند، فاصله داريم. اين فاصلهها را به رخ ميكشند و ميگويند آقا چطور ميخواهيد شما اينها را طى كنيد؟ مگر ميشود؟ جوان محقق و پژوهشگر و دانشمند ما را با اين كار مأيوس ميكنند.
ب) #اشکال_تراشی غیرمنطقی
يك نمونه از ايجاد يأس اشكالتراشىهاى غير منطقى است؛ متأسفانه راجع به اغلب تصميمات دستگاه ادارهى كشور از سوى يك عده مخالفخوان اشكالتراشى ميشود؛ اشكالتراشىهاى غير منطقى. اين هم يكى از آن راههاى مقابلهى با اعتماد به نفس ملى است .
ج) #هوچیگری_مطبوعاتی
يكى از راهها - كه اين راه سوم را هم غربىها بشدت در اين سالها دنبال كردند - مسئلهى هوچيگرى است؛ هوچيگرى مطبوعاتى. آدم خيال ميكند كه هو كردن افراد مال محدودههاى خاصى از مردم است، توى مجامع خاصى؛ نخير، در سطح بينالملل يكى از كارهائى كه بسيار رايج است، هوچيگرى است؛ هوچيگرى رسانهاى. امروز امكانات رسانهاى هم فراوان است.
بيم آن هست كه در عرصهى جنگهاى روانى و تبليغاتى و به اصطلاح جنگ نرم بين ما و دشمنانى كه بسيار اصرار بر ادامهى اين نبرد دارند اعتماد به نفس ملی يا خدشه پيدا كند، تضعيف بشود، متزلزل بشود يا لااقل در حدى كه ملت ما به آن احتياج دارد، پيش نرود. ما در نيمهى راهيم. من به عيان مىبينم كه در ذهن و زبان و عمل بسيارى از برجستگان كشورمان اين اعتماد به نفس هنوز به حد نصاب لازم نرسيده. " 1386/10/13
⚠️غرب میداند دین ما میخواهد تمام دنیای ایشان را ببلعد فلذا دین و تدین و دینداران و زندگی دینی را تحقیر می کند و روشنفکران غرب زده ما هم با رقاصی و مطربی خودشان این نمایش دیوانه وار را تکمیل می کنند.
🔻درود و رحمت خدا به سلاله پیامبران و نادره دوران حضرت امام خمینی ره که این مقوله را سالیان پیش فهمید با صدایی رعد آسا بیان نمود:
"من به تمام دنیا با قاطعیت اعلام میکنم که اگر جهانخواران بخواهند در مقابلِ دین ما بایستند، ما در مقابل همه دنیای آنان خواهیم ایستاد و تا نابودی تمام آنان از پای نخواهیم نشست، یا همه آزاد میشویم و یا به آزادی بزرگتری که شهادت است میرسیم..."
—---—
◼️ سید مصطفی مدرس مصلی
🔗@seyyedmodarresi
پیام تسلیت سردار جعفری؛ مسئول قرارگاه فرهنگی اجتماعی حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف
انا لله و انا الیه راجعون
برادر گرانقدر حجت الاسلام والمسلمین فلاح شیروانی
سلام علیکم؛
انقلاب اسلامی بی تردید معجزه بزرگ الهی در سده های معاصر زندگی بشر است و فتح الفتوح آن تربیت خیل عظیمی از جوانان خداجوی متعهد حزب اللهی است که هیچ حدومرزی را برای مجاهدت در راه خدا و نیل اهداف والای انقلاب نمی شناسند و همین نسل با عظمت، سرمایه و امید اصلی کشور برای گذر از گردنه های پیش رو و صعود سرافرازانه به قله های گام دوم انقلاب و نیل به تمدن نوین اسلامی است.
مرحوم حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی، از کاروان همین جوانان بود، جوانی روشن ضمیر و دغدغه مند در تبلیغ و تبیین معارف انقلاب که با این درک و انگیزه زلال و کوله باری از مجاهدت به لقای پروردگار شتافت.
اینجانب ضایعه درگذشت این طلبه مجاهد را به جنابعالی و کلیه بازماندگان تسلیت عرض نموده و توفیق روزافزون جنابعالی در تربیت و بالندگی بیش از پیش امثال آن عزیز را از خداوند منان مسالت می نمایم.
#پیام_تسلیت
—---—
◼️ سید مصطفی مدرس مصلی
🔗@seyyedmodarresi
سید مصطفی مدرس مصلی؛مصطفای مکتب امام
﴿...إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ﴾ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▪️مراسم ترحیم و یادبود فاضل انق
قابل توجه سروران عزیز، شرایط حضور در جلسه ترحیم حجت الاسلام مدرس مصلی برای خواهران نیز برقرار می باشد.
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️مراسم ترحیم و یادبود فاضل انقلابی حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی
▫️با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین ملکی؛ قائم مقام محترم مدیر حوزههای علمیه
▫️با مداحی حاج مهدی تدینی
▫️هم اکنون
▫️مسجد مدرسه علمیه معصومیه سلام الله علیها
—---—
◼️ سید مصطفی مدرس مصلی
🔗@seyyedmodarresi
فرازی از مناجات شعبانیه
اِلـهي لَمْ يَزَلْ بِرُّكَ عَلَيَّ اَيّامَ حَيوتي،
فَلا تَقْطَعْ بِرَّكَ عَنّي في مَماتي،
اِلـهي كَيْفَ آيَسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِكَ لي بَعْدَ مَماتي،
وَاَنْتَ لَمْ تُوَلِّني اِلاّ الْجَميلَ في حَيوتي،
اِلـهي تَوَلَّ مِنْ اَمْري ما اَنْتَ اَهْلُهُ
—---—
◼️ سید مصطفی مدرس مصلی
🔗@seyyedmodarresi
پادکست دوگانه گام دوم انقلاب اسلامی.mp3
5.19M
🔰 پادکست "دوگانه گام دوم انقلاب اسلامی"؟
🎙 حجتالاسلام سید مصطفی مدرس مصلی
🔻"طلبه عصر انقلاب"
▫️اگر بی حجابی هست، چون برنامهریزی وجود دارد که فرهنگ غربی را بسط دهد.
اگر دوگانه توسعه و پیشرفت را نفهمیدید، شما طلبه عصر انقلاب و طلبه این مختصات زمانی نیستید، شما حرفی برای دانشگاه و جامعه ندارید، شما نمی توانید بار این مملکت و انقلاب را به دوش بکشید.
🔸اندیشکدههایی که برای حل مسئله تشکیل میشود در چه الگو و اتمسفری فکر میکنند؟!!!
🔹جانمایه و جوهره پیشرفت چیست؟!
#پادکست
—---—
◼️ سید مصطفی مدرس مصلی
🔗@seyyedmodarresi