eitaa logo
سید مصطفی مدرس مصلی؛مصطفای مکتب امام
489 دنبال‌کننده
106 عکس
9 ویدیو
0 فایل
ارتباط با ادمین کانال: @ali_abedi273
مشاهده در ایتا
دانلود
پیام تسلیت جناب آقای رحیم آبفروش؛ دبیر جامعه ایمانی مشعر «مرثیه‌ای برای ...» را آن‌قدر ندیده بودم که بخواهم در فراقش چیزی بنویسم، اما عجیب که نتوانستم...، چندبار نوشتم و رها کردم، چندین‌بار صفحه را باز کردم، نوشته و ننوشته بستم... تا آخرش شد این... می‌خواستم مرثیه‌ای برای مصطفی بنویسم، اما بیش‌تر برای دل مرده خود نوشتم، چنان‌که این‌گونه شایسته‌تر بود... آخرین سه‌شنبه، همان اولین دیدار آخرمان! کافی بود تا مهرش در دل نشیند... سید خوش‌سیما، پرانرژی، خوش‌برخورد، فهیم و نکته‌سنج... هنوز جلسه شروع نشده بود، گرمای نگاهش یخ عدم‌آشنایی را آب کرد... من نمی‌شناختمش، اما او با لهجه محبت، به نام خطابم کرد و... چه‌قدر حین جلسه نقشه کشیدم برای تداوم ارتباط با سید و سایر عزیزانی که کم‌تر توفیق زیارت‌شان را داشتم و حالا بعد از رفتن سید، چه‌قدر قیمت‌شان در نظرم بیش‌تر از قبل شده... چه‌قدر افسوس خوردم از دیرهنگامیِ این دیدار و نمی‌دانستم باید قدر همین دیدارِ دیرهنگام را می‌دانستم... ✳️✳️✳️ ، چه نام بامسمایی! مصطفی، سید برگزیده خدا باشی، مدرس هم باشی، مدرس مصلی... از شهری که بسیار دوستش داری، از دل کویر، ... از اهالی و قبیله ، آخرالامر هم به شهره باشی... نه چهل مؤمن، بل هر که را می‌بینی شهادت بر صداقت و حرارت و صفا و مرامت می‌دهد... هرکه می‌شناسدت، جبران این فقدان را به راحتی ممکن نمی‌داند... نمی‌دانم این جاده عاشق‌کش، چگونه خوبان امتِ آخرین را گل‌چین می‌کند، چه رازی است در این مسیر زیارت حضرت رضا، روحی‌له‌الفدا... را از ما گرفت، را... و آخرینش ... زیارتت قبول سید! آن سوی هستی، در کنار همه آن‌هایی که امروز جای خالی‌شان بیش از همیشه نمود می‌کند، برای ما دعا کنید... دست‌مان را بگیرید، در این نبرد نابرابر که مردافکن است و کمرشکن... در این غربال عظیم دهر... —---— ◼️ سید مصطفی مدرس مصلی 🔗@seyyedmodarresi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. شُغلُه السفر یا شُغلُه فی السفر ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▪️یادداشت شخصی حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی؛ منتشر شده در کانال شخصی ایشان بسم الله الرحمن الرحیم 🔰پرده اول: من شُغلُهُ السَّفَر ............... من شُغلُهُ فی السَّفَر در باب صلات مسافر دو اصطلاح مَن شُغلُهُ السَّفَر (کسی که شغلش مسافرت است) و مَن شُغلُهُ فی السَّفَر (کسی که شغلش در مسافرت است) از تعبیراتی هستند که در بحث نماز مسافر در کتاب‌های فقهی مطرح شده‌اند. ریشه این اصطلاحات چند حدیث از امام باقر (ع) و امام صادق (ع) است. در این دو تعبیر تفاوت به تمامه فهم می شود برای توضیح بیشتر مثال میزنم: کسی که شغلش سفر است مثل سالار کاروان، شتردار و یا ناخدای کشتی ای است که مشغله اصلی او از آب در آوردن سفر به احسن وجه می باشد. در کاروان ممکن است فرد ناشی، دزد، تاجر، طبیب، عالم و ... باشد. اما او همه این کاروان را بسان یک می بیند و قصدش به مقصد و مقصود رساندن است. اما کسی که شغلش در سفر است مانند تاجری که مدام در حال سفر کردن است مشغله اصلی او تدارک یک سفر و کاروان نیست بلکه در سفر او مشغله اش تجارت است البته با کاروان هم همراه است و شاید به کاروان هم کمکی بکند اما در کار مدیریت کلان و سامان کاروان نیست. —---— ◼️ سید مصطفی مدرس مصلی 🔗@seyyedmodarresi
🔰پرده دوم: بسان یک انقلاب اسلامی ایران در دورۀ سیطرۀ تمدن غرب بر جهان بشری، رستاخیزی عظیم در جانها رقم زد چرا که: ⬅️انقلاب اسلامی بندگی یک امت در گستره تاریخی و اجتماعی است. ⬅️انقلاب اسلامی یک مدرسه عالی برای پرورش انسانهای وارسته ای است که یک شبه راه صد ساله را پیمودند. انقلاب اسلامی به دنبال طهارت نفوس انسانی و برساختن یک بهشت معنوی روی زمین است. ⬅️انقلاب اسلامی یک است. اندیشه ای که داعیه به چالش کشیدن تمامی مکاتب غربی و شرقی را دارد. چرا که اندیشه انقلاب اسلامی، اندیشه ای فطری است فلذا از آنجا که هیچ مذهب و مکتبی جز مذهب شیعه(به تقریر امام خمینی ره) فطرت انسانی را نشناخته است بالاترین شعور اسلامی(همچنین بشری) در کار انقلاب اسلامی آمده است. ⬅️انقلاب اسلامی یک زندگی است، نه یک عارضۀ موقتی که بهتر است از آن زودتر عبور بشود. انقلاب یک زندگی کامل اسلامی است. این انقلاب تمام ارزشهای اسلامی را به صحنه فراخواند؛ زیرا به همۀ آنها احتیاج داشت. کسی که در موقف کانونی انقلاب قرار بگیرد با تمام دین سر و کار خواهد داشت و به تمام پاسخهای دین احتیاج پیدا خواهد کرد. ⬅️همه اینها بیانگر آنست که این انقلاب آغازگر عصر جدیدی برای بشر بوده است فلذا: مکتب انقلاب یک است، یک «کل» فعال، خلاق، مهاجم و ویرایشگر که (بخوانید دستگاه استکبار) را بسان یک به چالش کشید. 🔰پرده سوم: .................. اکثریت قریب به اتفاق مردمان و نخبگان را می توانم نام ببرم که به قطع مصداق هستند. کسانی که به نام نامی الله، به نام نامی الله مخلصانه در کاروانی که به سوی فجر انسانی به پیش می رود تلاش می کنند... کسانی در این انقلاب دغدغه دانشگاه اسلامی را دارند... کسانی دیگر دغدغه تحول حوزه را دارند..... کسانی دیگر دغدغه وحدت حوزه و دانشگاه را دارند... کسانی دیگر دغدغه سبک زندگی را دارند.... کسانی دیگر دغدغه رسانه دارند..... کسانی دیگر دغدغه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی را دارند...... کسانی دیگر دغدغه فرهنگ جامعه را دارند...... اما انقلاب همه، این هست و این همه نیست......حال یک پرسش: در این زمانه کنونی چه کسی را میتوانیم نام ببریم که یقینا مصداق است؟ —---— ◼️ سید مصطفی مدرس مصلی 🔗@seyyedmodarresi
🔰پرده چهارم: () آیا جز رهبری این بار سنگین را به دوش می کشد؟ چه کسی سینه اش را برای تحمل این همه دغدغه و مشغله سعه داده است؟ آیا کسی هست که نصرت ولی را بدین معنا که شغلش را قرار دهد میتوان در نظر بیاوریم؟ حال میتوان یک را کمی بهتر تبیین کرد..........او آنچنان بر بلندای قله دغدغه سعادت بشریت ایستاده است که سختی طی راه تا رسیدن بدان قله، او را در یک قرار داده است. نصرت ولی و ولایتمداری اصلا پدیده سهل و ساده ای نیست سربسته میگویم بسیاری از اعاظم و اکابر در این صحنه لغزیدند.........قلم اینجا رسید و سر بشکست....... ولی فقیه، سالار یک کاروان انسانی است که بر مبنای اداره می شود. وظیفه او شکوفایی استعدادهای انسانی و اثاره دفائن عقول می باشد. وظیفه او حفظ جهت کلی و ارزشهای اصیل این کاروان می باشد. اما ولایت فقیه فقط ولی فقیه نیست بلکه یک است که بایستی همه عرصه های انقلاب را در نوردد. این کاروان انسانی منازل سلوک الی الله را برای تحقق هر چه بیشتر حاکمیت الله بر روی زمین در می نوردد هر چند افت و خیزهایی در این میانه دارد اما آنچه که ضرورت دارد آنست که عده ای آنچنان شرح صدری کسب کنند که بتوانند تمام دغدغه های سعادت حیات بشری را یکجا در سینه خود جا بدهند. در انتها به بیانی از رهبری در باب تعریف و نقش و جایگاه رهبری اشاره میکنم: 💠رهبری یک مدیریت است؛ البته مدیریتِ اجرائی نیست. این اشکال و اشتباه هم در طول زمان، از اول انقلاب تا امروز، در بعضی از تبلیغات ادامه دارد. اینجور تلقی کنند که رهبری یک مدیریت اجرائی است؛ نه، مدیریت اجرائی، مشخص است. مدیریت اجرائی در بخش قوه‌ی مجریه ضوابط مشخصی دارد، معلوم است، مسئولین معینی دارد؛ در قوه‌ی قضائیه هم - که آن هم مدیریت اجرائی است - همین طور، هر کدام مسئولیتهائی دارند؛ قوه‌ی مقننه هم که معلوم است. رهبری، ناظر بر اینهاست. به چه معنا؟ به این معنا که از حرکت کلی نظام مراقبت کند. در واقع رهبری، یک است.💠۱۳۹۰/۰۷/۲۴ 💠ولایت فقیه، جایگاه و و و به چپ و راست است؛ این اساسی ترین و محوری ترین مفهوم و معنای ولایت فقیه است. ... نقش ولایت فقیه این است که در این مجموعه ی پیچیده و در هم تنیده ی تلاشهای گوناگون نباید حرکت نظام، انحراف از هدفها و ارزشها باشد؛ نباید به چپ و راست انحراف پیدا شود. پاسداری و دیده بانی حرکت کلی نظام به سمت هدفهای آرمانی و عالی اش، مهمترین و اساسی ترین نقش ولایت فقیه است.💠۱۳۸۳/۰۳/۱۴ 🔰🔴🔰این یک ضرورت راهبردی است که عده ای بایستی شغل خود را انقلاب بسان یک کل تعریف کنند. ضرورتا شخصیت چنین افراد به شدت بایستی ذوابعاد و ذو وجوه است و طی این مسیر سختگیری فوق العاده ای بر خویشتن خویش می طلبد. —---— ◼️ سید مصطفی مدرس مصلی 🔗@seyyedmodarresi
مصطفای مکتب امام(ره) مراسم گرامی‌داشت مرحوم مصطفی مدرس مصلی؛ اندیشکده دین و حکمرانی بخش اول: سخنرانی حجت‌الاسلام حیدرپور 🌐https://aparat.com/v/69Dt2 بخش‌دوم:سخنرانی حجت‌الاسلام علی‌محمدی 🌐https://aparat.com/v/ZQB84 بخش سوم: سخنرانی حجت‌الاسلام وطن‌فدا 🌐https://aparat.com/v/jonQM —---— ◼️ سید مصطفی مدرس مصلی 🔗@seyyedmodarresi
شب جمعه است هوایت نکنم می میرم... ▪️.. صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ..▪️ شب جمعه،شب زیارتی حضرت امام حسین علیه السلام همه رفتگان را با ذکر فاتحه یاد کنیم. —---— ◼️ سید مصطفی مدرس مصلی 🔗@seyyedmodarresi
امشب مزار آسید مصطفی شب جمعه شب رحمت شب میلاد ارباب.... —---— ◼️ سید مصطفی مدرس مصلی 🔗@seyyedmodarresi
کربلای معلی شب رحمت و شب میلاد به نیابت از آقاسید مصطفی —---— ◼️ سید مصطفی مدرس مصلی 🔗@seyyedmodarresi
دلنوشته جناب آقای فولادگر؛مجموعه حامیم اصفهان چند کلمه برای سید مصطفی ظاهراً غالب اقدامات سید مصطفی، زودبازده نبود. و امور از جنس معرفت و اندیشه همیشه چنین بوده و هستند مجاهده های او باید ادامه می یافت تا آثار وسیعش ظاهر شود. و باید چندی می گذشت تا کارایی آنها به بروز جدی تر برسد... (هرچند که ظهور برکات حضورش در زمان حیاتش هم کم نبوده است) ولی ظاهراً تقدیر بر آن بوده که با «رفتن»ش، سخنش بیشتر شنیده شود شاید حالا «دردمندی» اش بهتر دیده شود شاید حالا «ذیل استاد بودن»ش ‌بهتر حس شود شاید حالا «ورد واحد» شخصیت او که ذره ذره جان و وجودش یک عزم ویژه بود، بهتر رخ بنماید شاید حالا «شوخی نبودن نگاه تمدنی» بهتر شنیده شود شاید حالا غلبه او بر «مکتب روزمرگی» بهتر دیده شود با او کمتر از رفقا و هم مسیرهایش در قم، هم کلام و رفیق و هم مسیر بوده ام ولی فقدانش عجیب داغی شد بر دل ما هنوز باورش سخت است هنوز بغض می آید و می رود ... هنوز گفتگوهای حضوری و صوتی و مجازی که با هم داشتیم را مرور می کنم سیدمصطفی از جلوی چشم ما کنار نمی رود بنا گذاشته بودیم در باب راهبردهای سریان حکمت به عرصه اجتماع، بیش از پیش گفتگو کنیم و نشست برقرار کنیم و ... بنا بود در مورد چالش های تبیین حکمت و ارتباط آن با مسائل انسان این عصر، کار مشترک تعریف کنیم بنا بود باب بعضی ارتباطهای قم و اصفهان باشیم حیف که از دستش دادیم حیف که کمتر با او بودیم... ساعاتی قبل از رفتنش، صوتی فرستاد و باز از نگاه و افقش برای پروژه مصلحان اجتماعی گفت مجاهدین عرصه حکمت و اندیشه ناظر به انقلاب، به لطف خدا کم نیستند ولی کارکرد سیدمصطفی با آن حجم فعالیت و تلاش برای ایجاد اتصال حقیقی میان دردمندان فکری انقلاب اسلامی، ظاهراً خاص خودش بود و حقیقتا نمی دانم این رخنه و فقدان را چگونه به محضر خداوند شکوه ببریم و تقاضای جبران کنیم... حاج آقای فلاح و دوستان سیدمصطفی، تسلیت ما را هم پذیرا باشید. —---— ◼️ سید مصطفی مدرس مصلی 🔗@seyyedmodarresi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پادکست 🎙 ▪️حجت‌الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی 🔻"پیوند با ولیٌ" ▫️فردا روزی که حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور کنند، تضمینی نیست که ما بر آن عهد که بسته‌ایم، بگوییم هستیم. ممکن است نباشیم. کما اینکه از ما بهترانی نبوده‌اند. مگر طلحه الخیر نبود؟ مگر سیف الاسلام نبود؟ طلحه و زبیر بر عهدی که بستند، ماندند؟ 🔹آیا ما بر عهدی که بسته‌ایم، می‌مانیم؟ —---— ◼️ سید مصطفی مدرس مصلی 🔗@seyyedmodarresi
اطلاعیه مراسم یادبود ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔸مراسم هفتم طلبه مجاهد مرحوم حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی 🎙 سخنران: حجت الاسلام وطن فدا 💠همراه با تلاوت دسته جمعی سوره مبارکه یاسین و هدیه به روح عزیز درگذشته مان💠 ▪️زمان: شنبه ۶ اسفندماه، بعد از نماز ظهر و عصر ▪️مکان: قم، موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 📌 مراسم به صورت پخش زنده از همین کانال برقرار خواهد بود. —---— ◼️ سید مصطفی مدرس مصلی 🔗@seyyedmodarresi
بنده از معرفت‌جویان دوره اسلام ناب برادران هستم. این دعایی بود که آقا سید عزیز ابتدای جلسات و کلاس‌هاشون قرائت می‌کردند... صدای مملو از ایمان حاج آقا موقع قرائت این دعا در ذهن ما ثبت شده و فراموش نخواهد شد. پ.ن: این عکس رو در حرم حضرت رضا علیه السلام به یاد حاج آقا گرفتم. دانش آموخته دوره معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب ۱۳۹۸ - از دانشگاه علم و صنعت ایران —---— ◼️ سید مصطفی مدرس مصلی 🔗@seyyedmodarresi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ▫️السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ وَلِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِمْ وَ سَلَّمَ نه در توصیف شاعر‌ها، نه در آواز عشاقی تو افزون‌تر از اندیشه، فراوان‌تر از اغراقی وفاداری و شیدایی، علمداری و سقایی ندارند این صفت‌ها جز تو دیگر هیچ مصداقی به خوبی تو حتی معترف بودند بدخواهان یزید آنجا که می‌گوید «الا یا ایها الساقی» تمام کودکان معراج را توصیف می‌کردند مگر پیداست از بالای دوش تو چه آفاقی؟ چنان رفتی که حتی سایه‌ات از رفتنت جا ماند رکاب از هم گسست از بس برای مرگ مشتاقی فرار از تو فراری می‌شود در عرصۀ میدان چنان رفتی که بعد از آن بخوانندت هوالباقی بدون دست می‌آیی و از دستت گریزانند پر از زخمی هنوز اما برای جنگ قبراقی به سوی خیمه‌ها یا «عُدّتی فی شِدّتی» برگرد که تو بی‌مشک سقّایی، که تو بی‌دست رزّاقی شنیدم بغض بی‌گریه به آتش می‌کشد جان را بماند باقی روضه درون سینه‌ام باقی شاعر: سیدحمیدرضا برقعی —---— ◼️ سید مصطفی مدرس مصلی 🔗@seyyedmodarresi
▪️یادداشت شخصی حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی؛ منتشر شده در کانال شخصی ایشان🔻 —---— ◼️ سید مصطفی مدرس مصلی 🔗@seyyedmodarresi
🔻بخش اول 💠 ، و 🔰توحید و عبودیت وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ (56/الذاریات) این آیه بنا بر استثنا در سیاق نفی، انحصار مؤکد را می رساند. عبودیت تنها و تنها هدفی است که انسان برای آن خلق شده است. اما این هدف چه گستره و عمقی را در بر می گیرد؟ همان گستره و عمقی که عظیم ترین حقیقت هستی یعنی توحید دارد، این هدف یعنی عبودیت نیز به همان اندازه گستره و ژرفا دارد. گستره و ژرفای حقیقت توحید هم به واسطه گزارشات شهودی عرفا در دانش عرفان نظری تبیین گشته و هم با تبیین فلسفی و برهانی در دانش فلسفه خاصه حکمت متعالیه. صرفا افعال ما نیست که بایستی رنگ و بوی توحیدی بگیرد. بلکه این ما با همه ساحتها و شئوناتش است که بایستی جز صبغة الله چیزی جز از آن نمودار نگردد. نه تنها ما، بلکه و گرایش و عواطف ما و ما نیز بایستی عبودیت خدا در آن به عنوان هدف همیشه مد نظر باشد. در دانش فلسفه تبیین می گردد که علت فاعلی متمم علت غایی است و فاعل با غایت گرفتن امری از جنس غایت می شود و بلکه در صیرورتی خود غایت می شود. پس انسان با هدف گرفتن توحید در همه ساحت های زندگی اش، از جنس توحید می شود و انسان به جایی می رسد که كنت سمعه الذى يسمع به ، و بصره الذى يبصر به ، و لسانه الذى ينطق به ، ويده الذى يبطش بها(حدیث قرب نوافل/در قرب نوافل حق تنزل مى كند و چشم و گوش عبد مى شود كه شنونده و بيننده عبد است)(1) بلکه انسان در صعودش به جایی می رسد که كان سمعى الذى اسمع به ، و بصرى الذى ابصر به ، ويدى التى ابطش بها(حدیث قرب فرائض/در قرب فرائض عبد ترفع مى يابد و صعود و عروج پيدا مى كند و بالا مى رود و چشم و گوش حق مى شود كه گوينده و شنونده بيننده حق است)(2) 🔰توحید و دانش و اندیشه اسلامی از روز اول آفرینش و حتی خود آفرینش چیزی جز نبوده است. دغدغه تاریخی انبیاء نیز چنین بوده و اوصیاء و اولیاء نیز در همین راه خون خود را فدا کرده اند. در این میان نیز دانشهای اسلامی به نوعی هدف غایی که دنبال می کرده اند چیزی جز نبوده است. دانشمندان و اندیشمندان بزرگ اسلامی نیز به این هدف غایی التفات داشته اند اما گاه این هدف در اندیشه طفلان و نااهلان عرصه دانش و اندیشه به فراموشی و غفلت سپرده میشده و می شود. در راستای تبیین و ترسیم زندگی موحدانه در ساحت افعال و بسط در این زمینه بوده است. دانش نیز در پی حراست از مرزهای پی ریزی شده است. همچنین دانش با دغدغه شناخت عظیم ترین حقیقت هستی یعنی بسط پیدا کرده است. آنجا که در صحبت می کند او چیزی غیر از شناخت حق تعالی را دنبال نکرده، آنجا که رابطه علیت را تقریر نوینی صدرا از آن ارائه داد به دنبال آن بود که «کلّ من علیها فان» را به واسطه تبیین کند. آنجا که حرکت جوهری در حکمت متعالیه ترسیم و تصویر می گشت نافذان بصیرت عرصه دانش میدانستند که این چیزی جز ترسیم نیست. دانش عرفان اسلامی هم پیش از آن که وجود یابد این عرفان و شهود و دریافت حقیقت بود که موجود بوده و دانش عرفان اسلامی چه عرفان نظری و چه عرفان عملی گزارش دریافت های شهودی و تجربه های سالکانه است. البته که مراتب توحید و بسط توحیدی که این دانش ها نشانه گرفته اند بر اساس فهمی که از توحید داشته اند بسیار متفاوت است و در این میان عرفان اسلامی از برترین فهم ها برخوردار است که به مدد وحی و بیان فاخر حضرات معصومین علیهم السلام به انضباط و دقت مثال زدنی دست یافته است. در طول تاریخ عرصه فکر سرزمینهای اسلامی، توحید به عنوان عظیم ترین حقیقت هستی سائس اصلی مسیر دانش و اندیشه اسلامی بوده است. فلذا یقینا ساحت اندیشه اسلامی اگر می خواهد به اصالت تاریخی خود پایبند بماند بایستی عبودیت الله در ساحت اندیشه و دانش را مد نظر داشته باشد. 🔰 و ساحت اندیشه و دانش 💢❓💢سوالی که مطرح می شود این است که چگونه عرصه دانش و اندیشه ساحتی برای عبودیت شود؟! چرا که آزادی در تفکر و اندیشه رکن رکین آن است و این مقوله با تعبّد که سلب آزادی است جمع نمی شود؟! تعبّد یعنی اطاعت بی چون و چرا در حالیکه فکر و دانش عرصه ایست که اطاعت بی چون و چرا در آن بی معناست. —---— ◼️ سید مصطفی مدرس مصلی 🔗@seyyedmodarresi
🔻بخش دوم؛ پایانی در جواب بایستی گفت حقیقت تفکّر برای چیست؟ حقیقت تفکّر، حقیقت است. آدمی در جستجوی حقیقت و عطشناک حقیقت است. این حقیقت است که او را از این سو بدان سو می کشاند. عظیم ترین حقیقت هستی توحید است و تمامی حقایق دیگر تبلور این حقیقت اند. اصل مبارزه از حقیقت توحید نشأت گرفته است. آنگاه که انبیاء الهی دعوت به حق و توحید را مطرح ساختند عظیم ترین جبهه گیری ها و موضع گیری ها علیه ایشان به راه افتاده است. اگر کسی به حقیقت توحید نرسیده می تواند آزادانه بیندیشد و به حقیقت توحید برسد. اما اگر کسی به توحید رسید دیگر اندیشیدن ذیل این حقیقت هستی را بپذیرد. چرا که استنکاف و استکبار در برابر اندیشیدن ذیل عظیم ترین حقیقت هستی چیزی جز دور شدن از حق و حقیقت و غرق شدن در دریای توهمات و خیالات را برای انسان به ارمغان نمی آورد. 💠🔰💠 آیه «انا لله و انا الیه راجعون» یک گزاره راهبردی در ساخت و معماری اندیشه مترقی و متعالی اسلامی است. اندیشمندان ما اگر میخواهند یک ساخت مترقی از اندیشه اسلامی را رقم بزنند بایستی که اندیشیدنشان و اندیشه شان را از توحید شروع کنند. حقیقت توحید از آن جهت که همه حقایق را به صورت مندمج در خود دارد بسان نور سفیدی است که با قرار گرفتن در پشت منشور طیفی از نورهای رنگارنگ را به تجلی در می آورد. عدالت، آزادی، کرامت، پیشرفت و تکامل و ... همه اینها حقایقی هستند که از توحید نشأت می گیرند و رسالت این حقایق هم این است که حیات انسانی را چه فردی و چه اجتماعی را به سوی عظیم ترین حقیقت هستی هدایت کنند. اندیشه اسلامی بایستی از توحید شروع شود و برای ، بسط یابد و غایتی جز توحید نداشته باشد: «انا لله و انا الیه راجعون» توحید به عنوان عظیم ترین حقیقت هستی حقیقتیست که همه حقایق را نظام و تقدیری متقن و احسن بخشیده است. اگر میخواهیم ترجمان اندیشه ای و دانشی این نظام و تقدیر متقن و احسن را در ذهن و فکر خود داشته باشیم لازم است که اندیشیدنمان از توحید باشد و برای توحید باشد و به سوی توحید باشد.(3) اندیشه هایی که منقطع از توحید شروع می شوند... یا نظام و چینشی استوار ندارند، و یا اگر به ظاهر نظام و چینشی استوار و متقن دارند در نهایت به حقیقتی پایدار برای حیات انسانی منتهی نمی شوند. فرق اندیشیدن اسلامی با اندیشیدن غربی که از توحید شروع می شود آنست که انسان در بدو امر در مواجهه با باطن عالم قرار می گیرد اما اندیشیدن غربی در لایه ظاهری حیات دنیا گرفتار می شود و تمام محاسبات خود را بر اساس داده های این لایه های ظاهری بنا می کند. اندیشه ای که مفاهیم آن آبشخوری غیر از توحید دارد نمی تواند به عاقبت نیکویی منتهی شود چرا که بر ممشای صیرورت تکوینی حقیقت عالم، این اندیشه تکوّن نیافته است. پی نوشت: 1. حدیث قرب نوافل: الكافى باسناده عن حماد بن بشير قال سمعت ابا عبدالله عليه السلام يقول : قال رسول الله صلى اللّه عليه و آله : قال الله عزوجل من اهان لى وليا فقد ارصد لمحاربتى ، و ما يتقرب الى عبدى بشى احب الى مما افترضت عليه و انه ليتقرب الى بالنافله حتى احبه فاذا احببته كنت سمعه الذى يسمع به ، و بصره الذى يبصر به ، و لسانه الذى ينطق به ، ويده الذى يبطش بها، ان دعائى اجبته و ان سالتى اعطيته ، و ما ترددت عن شى انا فاعله كترددى عن موت المومن ، يكره الموت واكره مساءته 2. حدیث قرب فرائض: قال الله عزوجل ما يتقرب الى عبدى بشى احب الى مما افترضته عليه ، و ما زال يتقرب الى عبدى بالفرائض حتى اذا ما احبه و اذا احببته كان سمعى الذى اسمع به ، و بصرى الذى ابصر به ، ويدى التى ابطش بها. 3. یکی از معدود کارهای شایسته ای که در این وادی صورت گرفته است مقاله «، » از سید علی خامنه ای می باشد که هم به لحاظ روشی و هم به لحاظ محتوایی توحیدی است. متاسفانه این رویه استوار آنچنان که باید و شاید از جانب اندیشمندان ما جدی گرفته نشد. —---— ◼️ سید مصطفی مدرس مصلی 🔗@seyyedmodarresi
﴿...إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ﴾ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▪️مراسم ترحیم و یادبود فاضل انقلابی حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی ▫️با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین ملکی؛ قائم مقام محترم مدیر حوزه‌های علمیه ▫️با مداحی حاج مهدی تدینی ▫️یکشنبه 7 اسفند؛ از ساعت 18:30 الی 20:30 ▫️مسجد مدرسه علمیه معصومیه سلام الله علیها ▫️با حضور خانواده محترم مرحوم ▪️از سوی موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)، پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام، خانه طلاب جوان، مدرسه علمیه معصومیه سلام الله علیها، مجمع فارغ التحصیلان مدرسه علمیه معصومیه سلام الله علیها، دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی، مرکز نوآوری های اجتماعی مبتدا، مجموعه فرهنگی-تربیتی محمدیه. —---— ◼️ سید مصطفی مدرس مصلی 🔗@seyyedmodarresi