eitaa logo
روش تدبر در قرآن و سیره
153 دنبال‌کننده
174 عکس
185 ویدیو
37 فایل
تدبر؛ عرضه خالصانه سرزمین وجودم است بر آسمان بارانی و رشد افزای آیات وحیانی و روایات با درک فقر و ضعفم و طلب و تسلیمم...
مشاهده در ایتا
دانلود
6.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞  وارث رسول ﷺ 🎙 عین.صاد #⃣ #⃣ 🔻خرید اینترنتی کتابهای استاد صفایی حائری 🛒 www.einsad.ir •═══••@Einsad•‌•═══•
✨✨✨✨✨✨✨✨ بسم الله الرحمن الرحیم "قلبی از کوه محکمتر" حتما این آیه از سوره حشر/21 را بارها با صدای دلنشین استاد عبدالباسط شنیده اید که : الحشر لَوْ أَنزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻛﻮﻫﻲ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻳﻢ ، ﻗﻄﻌﺎً ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﺧﺪﺍ ﻓﺮﻭﺗﻦ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻢ ﭘﺎﺷﻴﺪﻩ ﻣﻰ ﺩﻳﺪﻱ . ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﺜﻞ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﻣﻰ ﺯﻧﻴﻢ ﺗﺎ ﺑﻴﻨﺪﻳﺸﻨﺪ. براستی چرا بر کوه با آن همه سختی و صلابتی که دارد اگر قرآن نازل شود متلاشی میشود ؟چون تاب و توان و تحمل و ظرفیت نزول قرآن را ندارد . از بس که قرآن سنگین و با عظمت است . بعد در انتهای آیه میفرما ید : لعلهم یتفکرون شاید مردم فکر کنند. شاید تفکر، همین سوال باشد که پس قلب پیامبر ص چقدر باید با صلابت و محکم باشد تا با نزول قرآن متلاشی نشود؟ واقعا پیامبر با قلب خود چه کرد که قلبش فرودگاه وحی قرآنی شد؟ بله پیامبر برای اینکه قلبش این آمادگی را داشته باشد چه تلاشها و رنجها و سختیها که نکشید تا قرآن ملکوتی زمینی شود و ما از آن تا روز قیامت بهره ببریم. که تنها یکی از رنجها این بود که خدا از او تعهد گرفت تا هیچگاه شکمش سیر نباشد وچه کار سخت و توانفرسائی ! آری تا قلبش نورانی شده و پذیرای وحی الهی باشد . درود و رحمت بی پایان خداوند بر این پیامبر اعظم که خود را فدا کرد تا ما قرآنی شویم . میلاد پیامبر و فرزندش صادق آل محمد علیهما السلام بر شما مبارکباد . @shagerd_Quran
😳 ، میدان‌دار نیست‼️ 🍁ثبت نام دوره پاییزه دانشجویی 🔸متناسب با دانشجویان، طلاب و فارغ‌التحصیلان 🔸جهت تسهیل شرکت مخاطبان در پیش دوره آشنایی با تدبّر در قرآن، فرصت ۲ روزه‌ای (روزهای پنجشنبه و جمعه) در نظر گرفته شده است تا شرکت کنندگان در این مهلت دو روزه در هر ساعت از شبانه روز از طریق سامانه آموزشی به تدریس اساتید دسترسی داشته و با دقت و تأمل کافی دروس را دنبال و طی نمایند. 📆 تاریخ و بازه برگزاری پیش دوره: (قابل انتخاب از بین) ▫️ پیش دوره ۶ و ۷ آبان (🚨مهلت ثبت نام تا سه‌شنبه ۴ آبان) ▫️ پیش دوره ۲۰ و ۲۱ آبان ▫️ پیش دوره ۴ و ۵ آذر ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام در دوره: 🔗 zil.ink/tadabor_ir ‌‌ 🆔 @tadabor_ir
✨ قال امیرالمؤمنین (ع): أَلَا لَا خَيْرَ فِي قِرَاءَةٍ لَيْسَ فِيهَا تَدَبُّرٌ (الکافی، ۱/۳۶) ✔️ در دوره های تدبر در قرآن، این مسأله را به خوبی درمیابید. 🔸ثبـت نـام دوره دانشجویی تدبر در قرآن: اینجا ------------------------------------- 💠مؤسسه اندیشه قرآن و ولایت 🆔https://eitaa.com/tadabbor114_ir
هدایت شده از چشمه جاری
💙 مؤمن در قبال نعمت ها، مسئولیت دارد که آنها را رشد داده و بارور کند و از آنها بهره بگیرد؛ از موی سرش گرفته تا همسرش تا همکفر و دوستش؛ باید روی همه اینها کار کند و همه را با ملاک اهمیّت بارور کند. 💙 من هنگامی که با رفیقی همراه می شوم، باید ببینم در مغز او چه می گذرد و چه میوه هایی جمع آوری کرده است؛ میوه های گندیده یا میوه های سمی یا میوه های بی فایده یا میوه های مفیدی که به درد این لحظه نمی خورند یا میوه هایی که به درد این لحظه می خورند، ولی حجم زیادی می گیرند و سود کمی می دهند، یا هیچ کدام بلکه میوه هایی در حجم کم، با فایده زیاد که نیازهای فراوانی را تأمین می کنند. 📚 جمع ها و حاصل جمع ها، ص ۱۵ 🆔 کانال👈 چشمه جاری
روش تدبر در قرآن و سیره
✨✨✨✨✨✨✨✨ بسم الله الرحمن الرحیم ⚡️ انحراف اخباریگری (قسمت اول) ✍️ شهید مطهری(ره) ✳️ در سه چهار قرن
✨✨✨✨✨✨✨✨ بسم الله الرحمن الرحیم ⚡️ انحراف اخباریگری(قسمت دوم) ✍️ شهید مطهری(ره) ✳️ اخباری ها معتقدند که احدی غیر از معصومین(ع) حق رجوع و استفاده و استنباط از آیات قرآن را ندارد، و به عبارت دیگر: همواره استفاده مسلمین از قرآن باید به صورت غیر مستقیم بوده باشد، یعنی به وسیله اخبار و روایات وارده از اهل بیت. اخباری ها در این مدعا به اخباری استناد می ‏کنند که «تفسیر به رأی» را منع کرده است. ایشان مدعی هستند که معنی هر آیه ‏ای را از حدیث باید استفسار کرد، فرضاً ظاهر آیه ‏ای بر مطلبی دلالت کند ولی حدیثی آمده باشد و بر ضد ظاهر آن آیه باشد، ما باید به مقتضای حدیث عمل کنیم و بگوییم معنی واقعی آیه را ما نمی‏دانیم. علیهذا اخبار و احادیث «مقیاس» آیات قرآنی ‏اند. 🔻 ولی صحیح آن است که استفاده مسلمین از قرآن به صورت مستقیم است، معنی تفسیر به رأی که نهی شده این نیست که مردم حق ندارند با فکر و نظر خود معنی قرآن را بفهمند، بلکه مقصود این است که قرآن را براساس میل و هوای نفس و مغرضانه نباید تفسیر کرد. 🔻 قرآن تصریح می‏ کند و فرمان می‏ دهد که مردم در آن «تدبر» کنند و فکر خود را در معانی بلند قرآن به پرواز درآورند، پس مردم حق دارند که مستقیماً معانی آیات قرآنیه را در حدود توانایی به دست آورند و عمل نمایند. 🔻 بعلاوه در اخبار متواتره وارد شده که پیغمبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) از اینکه اخبار و احادیث مجعوله پیدا شده و به نام آنها شهرت یافته نالیده و رنج برده‏ اند و برای جلوگیری از آنها مسئله «عرضه بر قرآن» را طرح کرده‏ اند. فرموده ‏اند که هر حدیثی که از ما روایت شده بر قرآن عرضه کنید اگر دیدید مخالف قرآن است بدانید که ما نگفته‏ ایم، آن را به دیوار بزنید. 🔻 پس معلوم می‏شود بر عکس ادعای اخباری ها، احادیث، معیار و مقیاس قرآن نیستند، بلکه قرآن، معیار و مقیاس اخبار، روایات و احادیث است (کلیات علوم اسلامی، 3/ 32-33). @shagerd_Quran
💢ثبت نام حدیث خوانی شروع شد💢 ⚜ مجازی رایگان برای همگان 📝گواهینامه از دانشگاه قرآن و حدیث 📅 مهلت ثبت نام : تا هشتم آبان ماه 💻 شروع دوره: ۱۵ آبان ماه 🌐 لینک ثبت‌نام👈 yun.ir/hr4d66 ♦️مدیریت آموزش های آزاد @eduwhc | معاونت آموزش مرکز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۴۳ ✅ جمع و احیای امر ✨ امام‏ صادق‏ (عليه‌السلام) به داود بن سرحان مى‏‌فرمود: به دوستان من سلام برسان. به راستى مى‏‌گويم، رحمت خدا بر عبدى كه با ديگران‏ جمع شود و از امر ما بگويد، پس نفر سوم اين دو فرشته‏‌اى است كه براى اين هر دو استغفار مى‏‌نمايد. هرگاه كه جمع شديد به ذكر و يادآورى مشغول باشيد كه در جمع شما و مذاكره‏‌ى شما، احياى امر ماست و پس از ما در رتبه و درجه‏‌ٔ آن كسى است كه بياد امر ما باشد و به يادآورى ما باز گردد.* 🔸در اين روايات پس از زيارت و لقاء كه ميان دو نفر اتفاق مى‌افتد به تجمّع و اجتماعى اشاره مى‌كند كه چهار نفر و كمتر و بيشتر را در هر جمعى به ذكر و يادآورى و احياى امر مى‌خواند و راستى كه اين‌گونه اجتماع به اين نتايج مى‌تواند برسد و گرنه بارهاى سنگين بر جمع‌هاى سست و پراكنده، قرارى نخواهد گرفت و به مقصدى نخواهد رسيد. ‍‌ 🔸سرّ اين همه تأكيد بر تربيت هسته‌هاى اوليه جامعه‌ى دينى كه قصد ذكر و احياى امر دارد، و به حكم و حكومت معصوم مى‌انديشد، در همين رفعت اهداف و زمينه‌ى آزادى و سختى انتخاب و هجوم وساوس و آرزوها و زنده شدن شبهه‌ها و فتنه‌ها و بدعت‌ها و انحراف‌ها و تعارض‌ها است . 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 *(مستدرک، ج۸، باب۹، ص۳۲۹) 📚 وارثان عاشورا، ص۲۲۴. ✍ استاد‌‌ علی صفایی حائری ☘ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
✔️ ثبت نام دوره‌های فعال ⛔️ ثبت نام پیش دوره ۶ و ۷ آبان به پایان رسید. ✅ علاقه‌مندان می‌توانند در آخرین پیش دوره‌‌های فعال زیر ثبت نام نمایند. ‌‌‌ 📆 پیش دوره‌هایی که هم اکنون ثبت نام‌شان در حال انجام است، به شرح ذیل می‌باشد: ▫️ پیش دوره ۲۰ و ۲۱ آبان ▫️ پیش دوره ۴ و ۵ آذر ▫️ پیش دوره ۱۸ و ۱۹ آذر ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام در دوره: 🔗 zil.ink/tadabor_ir 🆔 @tadabor_ir ‌
روش تدبر در قرآن و سیره
✨✨✨✨✨✨✨✨ بسم الله الرحمن الرحیم ⚡️ انحراف اخباریگری(قسمت دوم) ✍️ شهید مطهری(ره) ✳️ اخباری ها معتقدن
✨✨✨✨✨✨✨✨ بسم الله الرحمن الرحیم ⚡️ انحراف اخباریگری (قسمت سوم و پایانی) ✍️ شهید مطهری(ره) - ده گفتار، ص115 ✳️ مکتب اخباری الان جز در گوشه و کنارها پیروانی ندارد، ولی همه افکار اخباری گری که حدود دویست سال کم و بیش سیادت کرد، از مغزها بیرون نرفته، الان هم می بینید خیلی ها تفسیر قرآن را اگر حدیثی در کار نباشد، جایز نمی دانند. جمود اخباریگری در بسیاری از مسائل اخلاقی و اجتماعی و بلکه پاره ای مسائل فقهی هنوز هم حکومت می کند. 🔻 یک چیز که باعث رشد و نفوذ طرز فکر اخباری در میان عوام مردم می شود، آن جنبه حق به جانب عوام پسندی است که دارد؛ زیرا صورت حرف این است که می گویند ما از خودمان حرفی نداریم، اهل تعبد و تسلیم هستیم، ما جز قال الباقر(ع) و قال الصادق(ع) سخنی نداریم، ما از خودمان حرف نمی زنیم، حرف معصوم را می گوییم. @shagerd_Quran