eitaa logo
روش تدبر در قرآن و سیره
153 دنبال‌کننده
174 عکس
185 ویدیو
37 فایل
تدبر؛ عرضه خالصانه سرزمین وجودم است بر آسمان بارانی و رشد افزای آیات وحیانی و روایات با درک فقر و ضعفم و طلب و تسلیمم...
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨✨✨✨✨✨✨✨ ✅ قرآن از همه جهت قطعی است و روایات در همه ابعاد ظنی اند/ زمام امر دین را باید به امر قطعی سپرد نه امر ظنی ✍️ آیت الله جوادی آملی(حفظه الله)- تفسیر تسنیم- ج1/ 77-78 💠 روايات از سه بعد ظنى (غير قطعى ) است: 🔻 سند و اصل صدور؛ زيرا خبر متواتر و يا خبر واحد محفوف به قراين قطع آور بسيار نادر است. 🔻 جهت صدور؛ از آن رو كه احتمال تقيه در روايات وجود دارد. 🔻 دلالت؛ زيرا پشتوانه دلالت آن بر محتوا اصول عقلائيه همانند اصالت اطلاق، اصالت عموم، اصالت عدم تقييد و اصالت عدم تخصيص و اصالت عدم قرينه و مانند آن است. 💠 اما قرآن كريم در بيشتر اين ابعاد قطعى است؛ زيرا: 🔻 از نظر سند، اسنادش به خداى سبحان قطعى است و در كلام الله بودن آن هيچ شكى نيست. 🔻 از نظر جهت صدور نيز آسيب پذير نيست؛ زيرا خداى سبحان در بيان حقايق تقيه نمى كند و تقيه در قرآن اصلا راه ندارد. در نتيجه، قرآن هم در اصل صدور و هم از لحاظ جهت صدور قطعى است. 🔻 اما از نظر دلالت گر چه آيات قرآن همانند روايات به نظر مى رسد، ليكن چون از احتمال دس و تحريف از يك سو و احتمال سهو و نسيان و خطا در فهم و عصيان در ابلاغ و املا از سوى ديگر مصون است و از طرفى عهده دار تبيين خطوط كلى دين است، نه فروع جزئى آن. از اين رو پس از ارجاع متشابهات به محكمات و حمل مطلقها بر مقيدها و عمومها بر خصوصها و بازگرداندن ظواهر به نصوص يا اظهرها و جمع بندى آيات و مطالب، امرى يقينى يا به مثابه يقينى است. 🎯 بنابراين، قرآن كريم پايگاه قطعى يا اطمينان بخش دين است و زمام دين بايد به امرى قطعى سپرده شود، نه ظنى. @shagerd_Quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨✨✨✨✨✨✨✨ گلایه حضرت معصومه(سلام الله علیها) از زائرینش سالروز وفات حضرت معصومه سلام الله علیها را بر همه شما شیعیان و محبین اهل بیت علیهم السلام تسلیت عرض میکنم @shagerd_Quran
‌‌ 📣 درباره دوره دانشجویی تدبّر در قرآن ‌‌ 🔹مدرسه مجازی تدبّر در قرآن دانشجویی (با سابقه ۱۶ ساله) بصورت هر دو هفته یکبار از میان برادران دانشجو، فارغ التحصیل و طلاب اندیشه ورزِ جوان، مخاطب می‌پذیرد. 🔹همراه با تخفیف ویژه و اعطای گواهینامه از طرف مؤسسه گفتمان قرآن و ولایت ‌‌ 📊 مقاطع دوره‌‌: 🔸دوره تدبّر در قرآن دانشجویی ‌‌‌مشتمل بر سه مقطع "پیش دوره آشنایی با تدبّر در قرآن"، "کارگاه سور مدنی" و "کارگاه سور مکی" است. 🔸علاقه‌مندان به شرکت در دوره می‌بایست ابتدا در "پیش دوره آشنایی با تدبّر در قرآن" ثبت نام نموده و بعد از اتمام آن می‌توانند در مقطع بعدی شرکت نمایند. ‌‌ 📚 مدت و سرفصل دروس پیش دوره: 🔸این پیش دوره شامل ۸ جلسه آموزشی ضبط شده، هر کدام به مدت حدوداً ۱۵ دقیقه و مجموعاً به مدت ۲ ساعت بوده و از طریق سامانه ویژه‌ای قابل مشاهده می‌باشد. 🔸مخاطبان با شرکت در این پیش دوره، با چیستی، ضرورت، هدف و روش تدبّر در قرآن و تدبّر در یک نمونه سوره بطور عینی آشنا خواهند شد. ‌‌ 📆 تاریخ و نحوه برگزاری پیش دوره: 🔹جهت تسهیل شرکت مخاطبان در پیش دوره، فرصت ۲ روزه‌ای (روزهای پنجشنبه و جمعه) در نظر گرفته شده است تا شرکت کنندگان در این مهلت دو روزه در هر ساعت از شبانه روز از طریق سامانه آموزشی به تدریس اساتید دسترسی داشته و با دقت و تأمل کافی دروس را دنبال و طی نمایند. 🔹پیش دوره، در طول سال هر دو هفته یکبار برگزار می‌شود و مخاطبان می‌توانند متناسب با شرایط خود در یکی از بازه‌های زمانی فعال زیر -که هم اکنون ثبت نام‌شان در حال انجام است- شرکت نمایند: ▫️ پیش دوره ۴ و ۵ آذر (🚨مهلت ثبت نام تا سه‌شنبه ۲ آذر) ▫️ پیش دوره ۱۸ و ۱۹ آذر ▫️ پیش دوره ۲ و ۳ دی ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام : 🔗 zil.ink/tadabor_ir 🆔 @tadabor_ir ‌‌
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📖 در منزل من، همه افراد، هرشب در حال مطالعه خوابشان مى‌برد 📝 رهبر انقلاب: من اين را مى‌خواهم عرض كنم كه در منزل خودِ من، همه افراد، بدون استثنا، هرشب در حال خوابشان مى‌برد. خود من هم همين‌طورم. نه اين‌كه حالا وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه مى‌كنم؛ تا خوابم مى‌آيد، كتاب را مى‌گذارم و مى‌خوابم. همه افراد خانه ما، وقتى مى‌خواهند بخوابند حتماً يك كتاب كنار دستشان است. من فكر مى‌كنم كه همه خانواده‌هاى ايرانى بايد اين‌گونه باشند. توقّع من، اين است. 📚بايد پدرها و مادرها، بچه‌ها را از اوّل با كتاب محشور و مأنوس كنند. حتّى بچه‌هاى كوچك بايد با كتاب اُنس پيدا كنند. 📚بايد خريدِ كتاب، يكى از مخارج اصلى خانواده محسوب شود. مردم بايد بيش از خريدن بعضى از وسايل تزييناتى و تجمّلاتى - مثل اين لوسترها، ميزهاى گوناگون، مبلهاى مختلف و پرده و... -، به كتاب اهميّت بدهند. 📚اوّل كتاب را مثل نان و خوراكى و وسايل معيشتى لازم بخرند؛ بعد كه اين تأمين شد به زوايد بپردازند. ۱۳۷۴/۰۲/۲۶ 📖 ☑️اخبارومطالب‌درباره‌رهبرانقلاب👇 @Khamenei_ir
✨✨✨✨✨✨✨✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✳️ قرآن کریم، بدون مراجعه به روایات، قابل فهم است/ روایات، عهده دار بیان جزئیات مباحث قرآن است. ✍️ علامه طباطبائی، قرآن در اسلام/ ص29-33 (با اندکی ساده سازی عبارات) 🔸 قرآن مجيد از سنخ كلام است و مانند ساير كلامهاى معمولى، می تواند مراد خود را بیان کند و هرگز در بیان خود گنگ نيست. 🔹 خداي‌ متعال مي‌فرمايد: «أَفَلا يَتدبرونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها»(محمد/24) و «أَفَلا يَتدبرونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً»(نساء/82) با توجه به این آیات معلوم می شود که قرآن مفاهیم خودش را به خوبی بیان می کند که در غیر اینصورت، دعوت به تدبر در قرآن معنا نداشت. 🔸 برخى گفته ‏اند در فهم قرآن به‌ بيان پيامبر اكرم (ص) و اهل‌بيت (ع) بايد رجوع كرد؛ ولى اين سخن قابلِ‌قبول نيست؛ زيرا حجيت بيان پيامبر اكرم (ص) و امامان اهل‌بيت (ع) را از قرآن بايد استخراج كرد و بنابراين چگونه متصور است كه حجيت‏ دلالت قرآن به بيان ايشان متوقف باشد، بلكه در اثبات اصل رسالت و امامت بايد به‌ دامن قرآن -كه سند نبوت است- چنگ زد. 🔹 و البته آنچه گفته شد منافات ندارد با اينكه پيامبر اكرم (ص) و ائمۀ اهل‌بيت (ع)، عهده‌دار بيان جزئيات قوانين و تفاصيل احكام شريعت، كه از ظواهر قرآن مجيد به‌دست نمي‌آيد، بوده ‏اند. @shagerd_Quran
📚 کتاب‌های تفسیر قرآن استاد برای سفارش کتاب‌ها با ۲۰٪ الی ۳۰٪ تخفیف به سایت انتشارات ☽لیلة‌القدر مراجعه کنید👇🏻 🌐 www.einsad.ir •═══••@Einsad•‌•═══•
🔶استاد علی صفایی حائری: تو آنچه دارى، نزد ولىّ‌ مى‌گذارى؛ چون آنچه در نزد تو بماند رفتنى و گم شدنى و ضايع شدنى است، كه «ما عندكم ينفد و ما عند اللّه باق». ١ تو از مهدى توقع ندارى، كه تعلقى ندارى. تو مى‌خواهى آنچه خدا به تو بخشيده در راه او ببخشى و اين‌گونه، دارايى‌ها را از تباهى نجات بدهى و نسيه‌ها را نقد كنى و همراه با خود داشته باشى. فرق است ميان كسى كه مى‌خواهد در قرارداد ريش بگيرد و يا آن كه ريش بگذارد و راه بازگشت را بر خود ببندد، كه مى‌بينيم ياران حسين تمامى پل‌ها را پشت سر خراب كردند و زن‌ها را طلاق دادند كه مبادا باز گردند و يا مشكلى از ناحيۀ آن‌ها بر زن‌هاشان پيش بياورند. در هر حال، پيمان بر ساختن و سوختن و جان باختن و هستى به پاى دوست انداختن، پيمان كسانى است كه پناهى جز مهدى نمى‌بينند و جز قلعۀ توحيد و ولايت، پايگاهى ندارند. آن‌ها كه از ولىّ‌ تمنايى دارند، در واقع ولىّ‌ را نردبان خواسته‌ها و واسطۀ هوس‌هاشان كرده‌اند كه سوختگان عشق مى‌خواندند: ما را از تو به جز تو تمنايى نيست ... 📚 تو مي آيي صفحه 23 🌿 @einsad
27.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌‌‌‌🎥 ببینید | بخشی از تدبّر در سوره مبارکه منافقون ‌‌ ▪️برای آشنایی بیشتر با محتوا و قالب آموزشی دوره‌های تدبّر در قرآن دانشجویی، پیشنهاد می‌کنیم بریده‌‌‌ای از جلسه آموزش تدبّر در سوره مبارکه منافقون رو مشاهده بفرمایید. ‌‌ ‌📆مدت و تاریخ برگزاری پیش دوره: پیش دوره مجموعاً به مدت ۲ ساعت بوده و طی فرصت ۲ روزه‌ای (روزهای پنجشنبه و جمعه) قابل مشاهده خواهد بود. 🗓مخاطبان می‌توانند متناسب با شرایط خود در یکی از بازه‌های زمانی فعال زیر -که هم اکنون ثبت نام‌شان در حال انجام است- شرکت نمایند: ▫️ پیش دوره ۴ و ۵ آذر (🚨مهلت ثبت نام تا سه‌شنبه ۲ آذر) ▫️ پیش دوره ۱۸ و ۱۹ آذر ▫️ پیش دوره ۲ و ۳ دی ‌‌ ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام #برادران و #خواهران: 🔗 zil.ink/tadabor_ir ‌‌ 🆔 @tadabor_ir ‌‌‌‌‌‌
: منبع اصلی 🔹 همان‏طور که استاد بزرگوار ما علامه طباطبایی مدّظلّه العالی در ذیل آیه ۳ سوره آل عمران می‌فرمایند از غرر احادیث است. 🔸 از علی علیه السلام پرسش شد: «هَلْ عِنْدَکمْ شَی ءٌ مِنَ الْوَحْی»؟ آیا به شما اهل بیت وحی نازل می‌شود؟ فرمود: «لا وَالَّذی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسْمَةَ»، نه، قسم به آن که دانه را شکافت و آدمی را آفرید «الّا انْ یعْطِی اللهُ عَبْداً فَهْماً فی کتابِهِ»‏ مگر آنکه خداوند بنده‏ای را مورد عنایت قرار دهد و فهم قرآن نصیب او گردد. 🔹 از این جمله پیداست که علی علیه السلام علم جوشان و فراوان و حیرت ‏انگیز خود را تنها از دولت قرآن و چشمه پر فیض قرآن دارد. 📗 استاد شهید مرتضی مطهری، شش مقاله/۲۳۲ 📣 ثبت نام دوره تدبر در قرآن، ویژه دانشجویان و طلاب جوان 🔗 b2n.ir/z09195 ------------------------------------- 💠مؤسسه اندیشه قرآن و ولایت 🆔https://eitaa.com/tadabbor114_ir
📌سفارش های امام باقر(ع) به جابر جُعفی امام (ع) در نامه ای خطاب به یزید جُعفی فرمود: «ای جابر! کافی نیست که کسی خود را در میان بنمایاند، آن هم با این بهانه که دوستدار ما اهل بیت(ع) است؛ به خدا سوگند، شیعه ما کسی نیست جز آنکه ◀️ ورزد و اطاعت از خداوند کند. ◀️شیعیان ما به ، ، ، کثرت یاد خدا، روزه و نماز، به والدین، رعایت و و ایتام، به ، و نگه داشتن زبان از مردم شناخته می شوند. ، امین خاندان خود در همه چیز هستند.» 📚شیخ صدوق، صفات الشیعة، ص12؛ 📚شیخ طوسی، الامالی، ص273، 370. 📚قاضی نعمان، شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار(ع)، ج3، ص456؛ 🌻 @ahlebait110