eitaa logo
مطالعات دینی
380 دنبال‌کننده
501 عکس
1 ویدیو
283 فایل
یاد بود شهیدان حجت الاسلام محمد خواجه بمی و فرزندش شهید "محمد رضا" و فرزندش جانباز سرافراز "محمد علی" و دامادش شهید "عیسی پارسا" و خواهر زادگانش شهید "احمد جوشایی" و شهید "علی جوشایی" ارتباط با ادمین: @Khaje_shid
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۳): ● جانباز بسیجی پاسدار احمد پورباقری (سال 1366، بعد از عملیّات والفجر 10، غرب کشور، استان کردستان، در حال انتقال اُسرای عراقی به پشت خط). 🌷 یاورانی چون پاره های آهن: ● روایت شده امام علی (ع) به فردی به نام «ابو طفيل» فرمود: "به خدا سوگند! اگر حتى بر همين شيعيانم كه همراه آنان مى ‏جنگم و همين كسانى كه به اطاعتم اقرار كرده و من را امير المؤمنين ناميده‏ اند و «جهاد» با مخالفانم را حلال دانسته ‏اند در آيم و يك ماه تمام در باره برخى حقايق كتابى كه جبرئيل بر محمّد (ص) نازل كرده و پاره ‏اى از آنچه از رسول خدا (ص) شنيده ‏ام سخن گويم، از گرد من پراكنده شوند و با گروهى اندك اما بر حق مانند تو و امثال تو از شيعيانم تنها مانم! (ابو طفیل گوید:) هراسيدم و گفتم: اى امير مؤمنان! من و مانند من از گرد تو پراكنده می شويم يا می مانيم؟ فرمود: نه شما مى ‏مانيد! سپس رو كرد به من و فرمود: همانا كه امر ما موضوعى سخت و دشوار است كه آن را جز سه كس نشناسند و به آن نزديك نشوند؛ «فرشته ‏اى مقرّب» يا «پيامبرى مرسل» يا «بنده‏ اى مؤمن كه خداوند قلبش را براى ايمان آزموده باشد». اى ابو طفيل! رسول خدا (ص) درگذشت و مردم همه به گمراهى و نادانى مرتد شدند مگر كسانى كه خداوند آنان را به وسيله ما اهل بيت نجات داد و از ارتداد مصون داشت". ■ (كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏2، ص: 563)
﷽ 🎇 🏃‍♀ غیرت (۲۷): 🤸‍♂ مقابل غیرت: ● در برابر غیرت مندی بیغیرتی است که در روایات اسلامی مورد مذمت بسیار قرار گرفته است. در مقابل غیور گاهی واژه «دیّوث» به کار رفته که در بعضی از موارد به طور مطلق تعریف شده به کسی که غیرت نمی ورزد. ● از رسول خدا (ص) روایت شده که فرمود: "دیوث وارد بهشت نمیشود و آن کسی است که غیرت نمی ورزد". (بحار الانوار، ج 79، ص 116). ● از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: "هنگامی که مرد در مورد اهلش یا بعضی از کنیزانش غیرتی شود و از خود غیرت نشان ندهد خداوند پرواز کننده ای (از نوع شیطان) که به آن قَفَندَر (زشت چهره) گفته می شود می فرستد تا آن که بر در خانه او فرود آید سپس چهل روز به او مهلت میدهد و او را ندا میدهد که همانا خداوند غیور است و هر غیرت مندی را دوست دارد، پس اگر غیرت ورزید به جای خود والا پرواز میکند تا بر سر او بکوبد و سپس از نزد او میرود و بعد از آن خداوند روح ایمان را از او میگیرد و ملائکه او را دیّوث مینامند". (الكافي، ج‏5، ص 536). ● همچنین روایت شده که رسول خدا لعن کرد کسی را که از همسرش غافل است و او دیّوث است و فرمود بکشید دیّوث را". (بحار الانوار، ج 79، ص 116). ● اما از بعضی روایات به دست می آید که دیّوث آن کسی است که نسبت به زنای همسرش از خود غیرت نشان ندهد. از رسول خدا (ص) روایت شده که فرمود: "وى بهشت از مسافت پانصد سال راه بمشام ميرسد ولى عاقّ والدين و ديّوث آن را نيابد، پرسيدند يا رسول اللَّه ديّوث کیست؟ فرمود: مرديكه زوجه و همسرش با مردان ديگر راه دارد و او ميداند و اهميّت نمى‏دهد". (من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص 444). ● از رسول خدا (ص) روایت شده که فرمود: "هیچ دیّوثی داخل بهشت نمی¬شود، هیچ دیّوثی بوی بهشت را استشمام نمیکند. گفته شد ای رسول خدا! دیّوث چه کسی است؟ فرمود: کسی است که زن او زنا می دهد و او آن را میداند (و غیرت نشان نمیدهد)". (مجمع البحرين، ج‏2، ص 253). ● کاربرد کلمۀ دیّوث در مورد زنا یا از باب بیان مصداق روشن شخص دیوث است و یا آنکه صرفاً به چنین کسی که به این حد از بی غیرتی رسیده باشد دیوث گفته میشود که در این صورت این روایت در حقیقت مبین آن روایت مطلق است. .................................. 💥 ﷽《الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَ بِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَ اللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا 》. (النساء، ۳۴) ● مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، بخاطر برتریهایی که خداوند (از نظر نظام اجتماع) برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده است، و بخاطر انفاقهایی که از اموالشان (در مورد زنان) می‌کنند. و زنان صالح، زنانی هستند که متواضعند، و در غیاب (همسر خود،) اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقی که خدا برای آنان قرار داده، حفظ می‌کنند. و (امّا) آن دسته از زنان را که از سرکشی و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید! (و اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دوری نمایید! و (اگر هیچ راهی جز شدت عمل، برای وادار کردن آنها به انجام وظایفشان نبود،) آنها را تنبیه کنید! و اگر از شما پیروی کردند، راهی برای تعدّی بر آنها نجویید! (بدانید) خداوند، بلندمرتبه و بزرگ است. (و قدرت او، بالاترین قدرتهاست.)
﷽ 🎇 ⏰ نماز (۱۹۴): ⏰ قبول هدیه از نمازگزار ● ابراهيم كرخى گويد: از حضرت صادق (ع) در باره مردى كه مزرعه بزرگى داشت سؤال كردم، و گفتم: روز مهرگان و نوروز براى او هديه مى‏آورند، صاحبان هديه را نمى‏شناسد و آنها بدين وسيله خود را به او نزديك مى‏كنند، فرمود: آيا در ميان آنان نمازگزار نيست؟ گفتم: چرا هست، فرمود: بايد هديه آنها را قبول كند و به آنها احسان كند، رسول خدا (ص) فرمود: اگر يك ران گوسفند هم به من هديه كنند مى‏پذيرم، زيرا قبول هديه جزء دين است، اما اگر كافر يا منافقى مقدارى خرما هم به من هديه كند، قبول نخواهم كرد، زيرا اين هم از احكام دين است، خداوند هديه مشركين و منافقين را براى من تجويز نفرموده است". ■ (الكافي، ج‏5، ص 141). ...................................... 💥 《اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَ أَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ》. (العنكبوت، ۴۵) ● آنچه را از کتاب (آسمانی) به تو وحی شده تلاوت کن، و نماز را برپا دار، که نماز (انسان را) از زشتیها و گناه بازمی‌دارد، و یاد خدا بزرگتر است؛ و خداوند می‌داند شما چه کارهایی انجام می‌دهید!
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۴): ● ایستاده از راست: 1- جانباز (حاج) محمّد اسماعیلی زاده (برادر جانباز عباس اسماعیلی زاده و جانباز مرحوم علی اسماعیلی زاده) 2- 3- رزمنده طلبه مهدی نیکویی (حجت الاسلام مهدی نیکویی) 4- جانباز علیرضا اقدامی 5- جانباز غلامرضا برجی (برادر شهید علیرضا برجی، نیرو انتظامی، شهید امنیّت) ● نشسته از راست: 1- رزمنده طلبه حسین زابلی 2- رزمنده بسیجی پاسدار مهدی جعفری (از بم - بروات) 3- رزمنده طلبه علی اکبر کردستی. 🌷 ضرورت دانش جنگ: ● امام خامنه ای (دامت برکاته): "اگر ما تاكتيك به كار نبريم، اگر در جنگ دانش بخرج ندهيم، توده‏ى انبوه، كارى صورت نخواهد داد. همان عشق و علاقه و دلباختگى به هدفهاى انقلاب، همچنان كه به شكل يك عمل انتحارى كه در جاى خود، يك ايثار و يك صدقه و يك حسنه است تحقق پيدا مى‏كند، در جاى خود هم به شكل يك تاكتيك رزمى پخته و كارآمد، خودش را نشان مى‏دهد؛ و نتيجه اين مى‏شود كه شما بر دشمنى كه به سلاح و تاكتيك و عِدّه و عُدّه مجهز است، پيروز مى‏شويد". ■ (حدیث ولایت، بیانات، (27/ 06/ 1370).
🎇💥 آیات نورانی تر (۱۴۲): 💥 خانواده خود را از آتش نجات دهيد: ● در آيه ۶ سوره تحریم میخوانیم: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِيکُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلاَئِکَةٌ غِلاَظٌ شِدَادٌ لاَ يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ‌». "اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، خودتان و اهل خانوادۀ خود را از آتشى كه هیزم آن، مردم و سنگها هستند حفظ كنيد. بر آن آتش فرشتگانى خشن و سختگير گمارده شده اند. از آنچه خدا به آنان دستور داده سرپيچى نمى‏كنند و آنچه را كه مأمورند انجام مى‏دهند". ● به دنبال اخطار و سرزنش نسبت به بعضى از همسران پيامبر (ص) خداوند در آيات مورد بحث روى سخن را به همه مؤمنان كرده، و دستوراتى در باره تعليم و تربيت همسر و فرزندان و خانواده به آنها مى‏دهد، نگهدارى خويشتن به ترك معاصى و عدم تسليم در برابر شهوات سركش است، و نگهدارى خانواده به تعليم و تربيت و امر به معروف و نهى از منكر و فراهم ساختن محيطى پاك و خالى از هر گونه آلودگى، در فضاى خانه و خانواده است. اين برنامه‏اى است كه بايد از نخستين سنگ بناى خانواده، يعنى از مقدمات ازدواج، و سپس نخستين لحظه تولد فرزند آغاز گردد، و در تمام مراحل با برنامه‏ريزى صحيح و با نهايت دقت تعقيب شود. به تعبير ديگر حق زن و فرزند تنها با تامين هزينه زندگى و مسكن و تغذيه آنها حاصل نمى‏شود، مهمتر از آن تغذيه روح و جان آنها و به كار گرفتن اصول تعليم و تربيت صحيح است. «وقود» (بر وزن كبود) به معنى «آتشگيره» يعنى ماده قابل اشتعال مانند «هيزم» است (نه به معنى «آتش‏زنه» مثل كبريت، چرا كه اعراب آن را «زناد» مى‏گويد). به اين ترتيب آتش دوزخ مانند آتشهاى اين جهان نيست، شعله‏هاى آن از درون وجود خود انسانها زبانه مى‏كشد! و از درون سنگها! نه فقط سنگهاى گوگردى كه بعضى از مفسران به آن اشاره كرده‏اند، بلكه همه انواع سنگها چون لفظ آيه مطلق است، و امروز مى‏دانيم كه هر قطعه از سنگها مركب از ميلياردها ميليارد دانه اتم است كه اگر نيروى ذخيره درون آنها آزاد شود چنان آتشى برپا مى‏كند كه انسان را خيره مى‏كند. بعضى از مفسران «حجارة» را در اينجا به بتهايى تفسير كرده‏اند كه از سنگ ساخته مى‏شد، و مورد پرستش مشركان بود. ■ (تفسير نمونه، ج‏24، ص 286) ● ● از کتاب مقاتل روايت شده منظور اين است كه شخص خانواده و چاكرانش را تأديب‏ كند و خير را به آنان بياموزد و از كار شرّ نهى كند و آن حقّى است كه بر هر مسلمانى واجب است. همچنین در حديث است كه خدا رحمت كند كسى را كه بگويد: اى خانواده، به نمازتان، روزه‏تان، زكاتتان، مسكينتان، يتيمتان، همسايگانتان، برسيد باشد كه خدا آنها را با وى در بهشت گرد آورد. ■ (ترجمه تفسير جوامع الجامع، ج‏6 ، 360)
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۵): ● از راست: 1- رزمنده ثمره قائمی 2- جانباز پاسدار مرحوم محمّد قائمی (برادر آزاده جانباز حسین قائمی) 3- رزمنده داود قائمی. 🌷 خواندن نامه ها و وصیّت نامه های رزمندگان ● امام خامنه ای (دام ظلّه العالی): "اين وصيت‏نامه‏هايى كه امام مى‏فرمودند بخوانيد، من به اين توصيۀ ايشان خيلى عمل كرده‏ام. هرچه از وصيت‏نامه‏هاى همين بچه‏ها به دستم رسيده يك فتوكپى، يك جزوه غالباً من اين‏ها را خوانده‏ام؛ چيزهاى عجيبى است. ماها واقعاً از اين وصيت‏نامه‏ها درس مى‏گيريم. اينجا معلوم مى‏شود كه درس و علم و علم الهى، بيش از آنچه كه به ظواهر و قالبهاى رسمى وابسته باشد، به حكمت معنوى كه ناشى از نورانيت الهى است وابسته است. آن جوان خطش هم بزور خوانده مى‏شود، امّا هر كلمه‏اش براى من و امثال من، يك درس و يك راهگشاست و من خودم خيلى استفاده كرده‏ام. در بسيارى از موارد، به پدر و مادرشان مى‏نوشتند كه ما از اينجا دل نمى‏كَنيم؛ اينجا بهشت است و زندگى اينجاست. مثلًا در جواب اينكه مادرش نوشته بود پسرم! زودتر بيا، يا به ما خبر بده، مى‏گويد اصلًا آنجا زندگى نيست؛ زندگى اينجاست. اين همان معنويت بود. وقتى معنويت هست، دلها مجذوب آن مى‏شود. وقتى دلها مجذوب شد، نيروها به دنبال دلها و اراده‏ها حركت مى‏كند. وقتى اين‏طور شد، بزرگترين قدرتها نمى‏توانند يك ملت را شكست بدهند". ■ (حدیث ولایت، بیانات، (27/ 06/ 1370).
﷽ 🎇 🌺 کار (۲۰۱): 🌺 عوامل کار مضاعف (۱۲۵): 🌺 انتخاب راه مناسب (۲): ● 6- از امام على (ع) روایت شده که فرمود: "ظرافت در چاره‏يابى كارآمدتر است از استفاده از وسیله". (غررالحكم، ص243). شرح: یعنی وسیله یابی مهم است ولی حیله کردن در کار و چاره یابی اهمیّت آن بهتر از وسیله یابی است. ● 7- از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود:" موسى بن عمران (ع) بر مردى گذشت كه دست به آسمان برداشته دعا مى‏كرد. پس موسى به دنبال كار خود رفت و مدت هفت روز از او بدون خبر بود. چون به سوى او بازگشت وى را ديد كه دستها به آسمان برداشته دعا و تضرع مى‏كند و حاجت خود را مى‏طلبد. در آنجا خدا به او وحى كرد كه اى موسى! اگر چندان دعا كند كه زبانش بيفتد، او را اجابت نخواهم كرد، تا از همان درى كه به او فرمان داده‏ام به نزد من بيايد". (قصص‏الأنبياء، راوندي، ص164). ● 8- از امام رضا (ع) روایت شده که فرمود: "هر كس از راه خود به جستجوى كارى برخيزد لغزش پيدا نمى‏كند و اگر بلغزد راهی براى خلاصى پيدا خواهد كرد". العدد القوي، ج 296). شرح: وارد شدن از راههای درست برای انجام امور آثاری را بدنبال دارد که کار را مضاعف میکند از جمله اینکه احتمال لغزش انسان کم میشود و اگر در ادامه کار اشتباهی هم مرتکب شد راه خلاصی از آن را پیدا میکند. ● 9- از امام على (ع) روایت شده که در وصیت خود به فرزندش فرمود: "از رفتن به راهى كه بيم گم شدن در آن مى‏رود خوددارى كن زيرا خوددارى از وقوع در سرگردانى بهتر است از اقدام به كارهاى هولناك براى رهايى". (تحف ‏العقول، ص68 ) شرح: اگر انسان از راههای نادرست اقدام به انجام کاری کند ممکن است دچار حیرانی و سر گردانی شود و بعد مجبور شود برای نجات خود دست به کارهای خطرناک بزند. ● 10- از امام جواد (ع) روایت شده که فرمود: "هر كس از راههاى ورود بي خبر باشد، پيدا كردن راههاى خروج او را خسته خواهد كرد". (أعلام ‏الدين، ص 309 ). ..................................... 💥 ﷽《فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ * وَ مَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ》. (الزلزلة / ۸- ۷) ● ترجمه: ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﺲ هم ﻮﺯﻥ ﺫﺭﻩ ﺍﻱ ﻧﻴﻜﻲ ﻛﻨﺪ ، ﺁﻥ ﻧﻴﻜﻲ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﺪ. و هر کس هموزن ذرّه‌ای کار بد کرده آن را می‌بیند!
﷽🎇 🤎 زهد و بی رغبتی به دنیا (۶): 🤎 زهد افراطی چیست؟ ● یکی از معیارهای زهد پيشى نگرفتن بر خدا و پيامبر و رهبران الهی در انجام كارها و همچنین ترك عجله و شتاب در مقابل دستورات آنها است. مسئوليت انضباط رهروان در برابر رهبران آنهم رهبران الهى ايجاب مى‏كند كه در هيچ كار و هيچ سخن و برنامه ای از آنها پيشى نگرفته و شتاب و عجله هم نكنند و کاسه از آش داغتر نباشند. انسان باید حدود الهی را در کارها رعایت کند و از خدا و پیامبر و رهبران تعیین شده از جانب خدا پیشی نگیرد. یکی از مصادیقِ سبقت نگرفتن بر خدا و رسول و اولی الامر موضوع انفاق و خرج کردن است. هر گاه رهبر در جامعه فرمان به انفاق داد انفاق کنند و اگر از آن نهی کرد آنرا بپزیرند و در این صورت است که با اطاعت از رهبری الهی در جهاد اقتصادی پیروز خواهند شد. انسان نباید در انفاق کردن مال بر خدا پیشی بگیرد و بیش از آنچه خدا از زیادی مال که برای صدقه به او داده از ضروریات خود انفاق کند. از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: "اگر خداوند تبارك و تعالى باران رحمت خود را بر شما فرو ريخت، شما نيز دست خود را به جود و بخشش باز كنيد. و اگر باران رحمت خود را از شما باز گرفت، شما نيز دست از جود و كرم باز داريد مبادا در صدد برآئيد كه در جود و كرم، بر خدا پيشى بگيريد كه خداوند از همه كس به جود و كرم شايسته‏تر است و اگر صلاح نباشد رحمت خود را باز نمى‏گيرد". (كافي، ج‏4، ص54). .......................................... 💥 ﷽《لِّكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَ لَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَ اللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ》. (حدید/ ۲۳) ● ترجمه: "ﺗﺎ [ﺑﺎ ﻳﻘﻴﻦ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﺮ ﮔﺰﻧﺪ ﻭ ﺁﺳﻴﺒﻲ ﻭ ﻫﺮ ﻋﻄﺎ ﻭ ﻣﻨﻌﻲ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﻱ ﻧﻴﺴﺖ] ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﺭﻓﺖ، ﺗﺄﺳﻒ ﻧﺨﻮﺭﻳﺪ، ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﻭ ﺩﻟﺨﻮﺵ ﻧﺸﻮﻳﺪ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭻ ﮔﺮﺩﻧﻜﺶ ﺧﻮﺩﺳﺘﺎ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ] ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۶): ‏● از راست: 1- جانباز رضا زنگی 2- رزمنده محمود برخورداری 3- رزمنده محمود جلالی 4- رزمنده (مرحوم) مصطفی عباس زاده 🌷 قبول قطعنامۀ پایان جنگ: ● امام خمینی (ره): "من باز مى‏گويم كه قبول اين مسأله براى من از زهر كشنده‏تر است؛ ولى راضى به رضاى خدايم و براى رضايت او اين جرعه را نوشيدم. و نكته‏اى كه تذكر آن لازم است اين است كه در قبول اين قطعنامه فقط مسئولين كشور ايران به اتكاى خود تصميم گرفته‏اند. و كسى و كشورى در اين امر مداخله نداشته است. مردم عزيز و شريف ايران، من فرد فرد شما را چون فرزندان خويش مى‏دانم. و شما مى‏دانيد كه من به شما عشق مى‏ورزم؛ و شما را مى‏شناسم؛ شما هم مرا مى‏شناسيد. در شرايط كنونى آنچه موجب امر شد تكليف الهى‏ام بود. شما مى‏دانيد كه من با شما پيمان بسته بودم كه تا آخرين قطره خون و آخرين نفس بجنگم؛ اما تصميم امروز فقط براى تشخيص مصلحت بود؛ و تنها به اميد رحمت و رضاى او از هر آنچه گفتم گذشتم؛ و اگر آبرويى داشته‏ام با خدا معامله كرده‏ام. عزيزانم، شما مى‏دانيد كه تلاش كرده‏ام كه راحتى خود را بر رضايت حق و راحتى شما مقدّم ندارم. خداوندا، تو مى‏دانى كه ما سر سازش با كفر را نداريم". ■ (صحيفه امام، ج‏21، ص 95).
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۷): ● ردیف اوّل در جلوی تصویر (سه نفر): از راست: 1- آبادی 2- بمی (فرزند شهید حجت الاسلام محمّد خواجه بمی) 3- (برادر شهید طلبه داود خلیلی و جانباز پاسدار عباس خلیلی). ● ردیف دوّم از راست: 1- دفاع مقدس، پاسدار خویدکی (از یزدیهای مقیم بم، برادر شهیدان طلبه محمّد رضا، و جانباز ناصر، و جانباز مرحوم محمّد حسین دشتی خویدکی) 2- جانباز محمّد حسین غنیزاده (فرزند مرحوم حجت الاسلام حاج عباس غنیزاده). 🌷 افتخار به شهدا: امام خامنه ای: "اعتقاد من اين است كه فرزندان شهدا بايد به پدران خود افتخار كنند؛ هم از اين جهت كه اينها نشانه‏هاى ايثار و فداكارى و سربلندى و افتخار يك ملتند، هم از اين جهت كه چشمه‏هاى گشوده و جارى شده معرفت و شناختِ حقيقتند. نبايد خيال كرد كه جوان و دلاور ميدان نبرد و رزم ما از شهر و روستا خود را به ميدان جنگ مى‏رسانيد و زحمات را تحمّل مى‏كرد، فقط به خاطر غلبه احساسات. اين‏طور نيست. البته احساسات الهى و اسلامى و انقلابى و معنوى، بسيار مبارك و مغتنم است؛ اما فقط احساسات نبود؛ هدايت عقلانى بود؛ مى‏فهميدند چه كار مى‏كنند. ■(حدیث ولایت، بيانات، سال‏1380)
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۸): ● از راست: 1- (برادر شهید ابوالحسن عسکری) 2- رزمنده جهانگیر نظام آبادی 3- جانباز حسین زنگی 4- جانباز رضا زنگی ● نشسته راست: 1- جانباز (حاج) عباس عباسی برخوردار (پسر خاله شهید محمد رضا عسکری) 2- رزمنده (مرحوم) مصطفی عباس زاده 🌷 تقدیم عضو به خدا امام خامنه ای: "نقطه‏ى اوج آنجاست كه انسان عضوى را در راه خدا مى‏دهد. بالاتر از اين كار چيزى نيست. اگر شما صد سال ديگر هم «چشم» مى‏داشتيد و در اين مدت از چشم خود هزاران استفاده را در راه خدا مى‏كرديد، فضيلتش به قدر حالا كه اين چشم را در ميدان جنگ و در راه خدا از دست داديد، نيست. و اگر دست و پايى كه از شما قطع شده است، تا صد سال ديگر هم با آن كار و تلاش مى‏كرديد و براى خدا مى‏دويديد و گره¬هاى مردم را مى‏گشوديد - كه همه‏ى اين كارها فضيلت دارد- اما به‏قدر اين نيست كه اعضاى بدن خود را در راه خدا تقديم كرده باشيد". ■ (حدیث ولایت، بيانات، سال‏1368).
﷽ 🎇🧕 زن (۲۰): 🧕 زن و کار در اجتماع: ● حضور زن در کارهای اجتماعی نیز لازم است و خداوند به آن سفارش میکند. در این خصوص به مطالب، احادیث و آیات زیر توجه بفرمایید: ● 1- در آیۀ 71 سورۀ توبه میخوانیم: "مردان و زنان با ايمان ولى (و يار و ياور) يكديگرند، امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنند، و نماز را بر پا مى‏دارند، و زكات را مى‏پردازند، و خدا و رسولش را اطاعت مى‏نمايند، خداوند به زودى آنها را مورد رحمت خويش قرار مى‏دهد خداوند توانا و حكيم است"؛ «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ يُطِيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ». شرح: در آيات قبل کارهای مشترك مردان و زنان منافق مطرح گرديده كه در پنج قسمت خلاصه مى‏شد: امر به منكر، نهى از معروف، امساك و بخل، فراموش كردن خدا، و مخالفت فرمان پروردگار. در آیۀ فوق کارها و اعمال مردان و زنان با ايمان بيان شده است كه آنهم در پنج قسمت خلاصه میشود و درست نقطه مقابل يكايك صفات منافقان است. در پايان اين آيه اشاره به نتيجه و پاداش اعمال و کارهای مؤمنان كرده، مى‏گويد: "خداوند آنها را به زودى مشمول رحمت خويش مى‏گرداند"؛ (أُولئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ‏). (تفسير نمونه، ج‏8، ص 37 - 36). ● ● 2- در ميعادگاه عقبه دوم در بیعت با پیامبر (ص ) علاوه بر هفتاد و سه نفر مرد، دو زن نيز حاضر شدند که يكى «نسيبه» دختر كعب و ديگرى «اسماء» دختر عمرو بن عدى است که همراه آنها بودند. (زندگانى ‏محمد (ص)، ترجمه، ج‏1، ص 289). شرح: بنابر این نقل تاریخی یکی از امور سیاسی که زن در آن مداخله میکند بیعت با حاکم است که امروز بیعت زن همان حضور در انتخابات است که یک تکلیف دینی و سیاسی است و در تاریخ اسلام نمونه هائی از بیعتهای بانوان با رهبر را مشاهده میکنیم. .................................. 💥 《... فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ ...》. (النساء، ۳۴) و زنان صالح، زنانی هستند که متواضعند، و در غیاب (همسر خود،) اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقی که خدا برای آنان قرار داده، حفظ می‌کنند.
﷽ 🎇 🚰💡اسراف (۲۷): 🔥 آسیبها و تزیین اعمال اسرافکاران: 💥《وَ إِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَن لَّمْ يَدْعُنَا إِلَىٰ ضُرٍّ مَّسَّهُ كَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ》. (يونس/ ١٢) ﻭ ﭼﻮﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﮔﺰﻧﺪ ﻭ ﺁﺳﻴﺒﻲ ﺭﺳﺪ ، ﻣﺎ ﺭﺍ [ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺣﺎﻟﺎﺕ] ﺑﻪ ﭘﻬﻠﻮ ﺧﻮﺍﺑﻴﺪﻩ ﻳﺎ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﻳﺎ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﻩ [ﺑﻪ ﻳﺎﺭﻱ] ﻣﻰﺧﻮﺍﻧﺪ، ﭘﺲ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﮔﺰﻧﺪ ﻭ ﺁﺳﻴﺒﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻛﻨﻴﻢ ، ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﻧﺎﺳﭙﺎﺳﻲ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﻰﺭﻭﺩ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﻲ ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻛﺮﺩﻥ ﮔﺰﻧﺪ ﻭ ﺁﺳﻴﺒﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﻴﺪﻩ [ﺑﻪ ﻳﺎﺭﻱ] ﻧﺨﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ!! ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺮﺍﻱ "ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻛﺎﺭﺍﻥ" ﺍﻋﻤﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﺁﺭﺍﺳﺘﻪ ﺷﺪﻩ [ﺗﺎ ﺟﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺯﺷﺘﻲ ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻤﻰﻓﻬﻤﻨﺪ] ● اسراف کاران کسانی هستند که از حدود الهی خارج میشوند و در مشکلات میفتند و سپس از خدا کمک میخواهند اما چون خدا نجاتشان داد دوباره اسراف کاری و تجاوز از قوانین الهی را در پیش میگیرند.
﷽ 🎇 🤶 فرزند (۵۱): 🤶 ارزش مندی زنان فرزند آور: ● امام صادق (ع) فرمود: “رسول خدا (ص) و يا اميرالمؤمنين (ع) فرمودند: زنان چهار گونه‏اند: 1. آنان كه خير سرشار دارند. 2. آنان كه فرزندى در شكم و فرزندى در آغوش دارند. 3. آنان كه گرفته و بداخلاق با شوهر هستند. 4. آنان كه چونان زنجير فرساينده‏اى كه از پوست ساخته شده و پر از شپش است، بر گردن شوهران آويزانند (ضرب المثل عربی). (در تهذيب‏ آمده كه در حديث ديگرى كودن بداخلاق با شوهر به جاى خوار كننده و بداخلاق با شوهر آمده است. در كافى‏ نيز در جاى ديگرى همين گونه آمده است). ● امام باقر (ع) فرمود: "زنان چهار دسته‏اند: برخى از آنان فرزندى در شكم و فرزندى در آغوش دارند و برخى از آنان خير سرشار دارند و برخى گرفته و اخلاقى ناگوار با شوهر دارند و برخى چونان زنجير فرساينده‏اى بر گردن شوهران آويزانند”. ● اميرالمؤمنين (ع) فرمود: “زنان چهارگونه‏اند: زنى كه خير سرشار دارد، زنى كه فرزندى در شكم و فرزندى در آغوش دارد و زنى كه با شوهرش گرفته و بداخلاق است و آن بند شپش است كه خداوند آن را در گردن هركس كه مى‏خواهد مى‏گذارد و هر زمان كه بخواهد از آن مى‏كند”. ● رسول خدا (ص) فرمود: “زنان چهار گونه‏اند: زنى كه فرزندى در شكم و فرزندى در آغوش دارد و زنى كه خير سرشار دارد و زنى كه كودن و بداخلاق با شوهر است و زنى كه نازاست”. ■ (منابع فقه شيعه، ج‏25، ص: 141). ................................. 💥 ﷽《وَ لَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا》. (الإسراء/ ۳۱) "و فرزندانتان را از ترس فقر، نکشید! ما آنها و شما را روزی می‌دهیم؛ مسلماً کشتن آنها گناه بزرگی است".
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۹): ● از راست: 1- جانباز پاسدار علی رستم آبادی (فرزند ابراهیم، برادر جانباز بسیجی محمد رستم آبادی) 2- رزمنده ...... 🌷رزمندگی تجارتی پر سود: 💥 ﷽ 《يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ(۱۰) تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَ أَنفُسِكُمْ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ(۱۱) يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ يُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَ مَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ(۱۲) وَ أُخْرَىٰ تُحِبُّونَهَا نَصْرٌ مِّنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِيبٌ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ(۱۳) 》. (صف/ ۱۳-۱۰) ● ترجمه: ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻳﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺠﺎﺭﺗﻲ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﻧﺠﺎﺕ میدﻫﺪ؟ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻳﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﺟﺎﻥ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺟﻬﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ﺍﻳﻦ [ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺟﻬﺎﺩ] ﺍﮔﺮ [ﺑﻪ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮ ﻭ ﻫﻤﻴﺸﮕﻲ ﺁﻥ] ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ [ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻱ] ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ. ﺗﺎ ﮔﻨﺎﻫﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯﺩ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺯﻳﺮِ [ﺩﺭﺧﺘﺎﻥِ] ﺁﻥ ﻧﻬﺮﻫﺎ ﺟﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻫﺎﻱ ﺟﺎﻭﻳﺪﺍﻥ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﺎﻣﻴﺎﺑﻲ ﺑﺰﺭﮒ. ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ [ﻭ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻋﻄﺎ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ] ﻳﺎﺭﻱ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﮋﺩﻩ ﺩﻩ.
﷽ 🎇 🧠 عقل و تعقل (۲۶): 🧠 عقل «حیاء» و «دین» را بهمراه خود دارد: ● از امام علی (ع) روایت شده که فرمود: "جبرئيل بر آدم نازل شد و گفت: اى آدم من مأمور شده‏ ام كه تو را در انتخاب يكى از سه چيز مخير سازم پس يكى را برگزين و دو تا را واگذار. آدم گفت چيست آن سه چيز؟ گفت: «عقل»‏ و «حياء» و «دين» آدم گفت عقل‏ را برگزيدم، جبرئيل به حياء و دين گفت شما بازگرديد و او را واگذاريد، آن دو گفتند اى جبرئيل ما مأموريم هرجا كه عقل‏ باشد با او باشيم. گفت خود دانيد و بالا رفت. ● شرح: از مجموع اين روايت چنين استفاده مى ‏شود كه عقل با حياء و دين لازم و ملزومند و از يك ديگر جدا نشوند پس خداوند به هر كس عقل عنايت كند حياء و دين هم عنايت كرده است و كسي را كه با حياء و متدين يافتيم بايد او را عاقل هم بدانيم. ■ (أصول الكافي، ترجمه مصطفوى، ج‏1 ، ص 11). ................................ 💥《الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ》. (الزمر/ ۱۸) "ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺷﻨﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺑﻬﺘﺮﻳﻨﺶ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻫﺪﺍﻳﺘﺸﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ، ﻭ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻧﻨﺪ.
﷽ 🎇 👹 شيطان (۳۱): 👹 عمل به مکتب اسلام و نجات از شرّ شیطان: ● پناه بردن به اسلام از دیگر مظاهر پناه بردن به خداوند است به این معنا که عمل به دستورات مکتب اسلام انسان را از شرّ شرور محافظت میکند. ● امام خمینی (ره) میفرماید: "راه خود را با قدرت الهى و تعهد به اسلام بزرگ و قوت ايمانى و روحى ادامه دهيد؛ و به هيچ چيز الا مصالح اسلام و مسلمين فكر نكنيد. و در اين صورت خداوند تعالى پشت و «پناه‏» شماست". (صحيفه امام، ج‏18، ص 6). شیطان مخالف مکتب اسلام است زیرا گسترش مکتب اسلام مانعی بر سر راه وسوسه های او و فریب دادن انسانهاست. اگر انسانها به مکتب اسلام عمل کنند رنجها و شرور زندگی آنها از بین میرود زیرا شرور از مظاهر شیطان است و اسلام راه مستقیم و مبارزۀ با شیطان را به انسان نشان میدهد. ● امام خمینی (ره) میفرماید: "بزرگان ما توجه كنند، به عمق مطالب برسند. اقشار مختلفه دارند با هم مجتمع مى‏شوند. اوّلى كه اسلام بنا شد كه تحقق پيدا بكند، «شيطان بزرگ» رفت و شياطين را فرياد زد كه اگر اين اسلام درست بشود، كارها همه لنگ است. حالا هم فرياد بلند شده است. فرياد بلند كردند براى اينكه قانون اساسى را به تعويق بيندازند. بايد آقايان توجه كنند؛ آنهايى كه حسن نيت دارند مطالعه كنند، دقت كنند؛ تحت تأثير اشخاصى كه مفسد هستند نروند، روشنفكران ما تحت تأثير روشنفكران حرفه‏اى نروند، حقوقدانهاى ما تحت تأثير حقوقدانهاى غربى نروند، وكلاى دادگسترى ما تحت تأثير غربزده‏ها نروند، قضات ما تحت تأثير اشخاصى كه غربزده‏اند نروند، دانشگاه ما تحت تأثير اشخاصى كه در دانشگاه افساد مى‏كنند نروند، كارگرهاى ما، دهقانان ما، تحت تأثير اشخاص مفسد نروند. اينها «شياطينى» هستند كه در صدر اسلام هم «شيطان بزرگشان» فرياد زد و همه را با هم مجتمع كرد، الآن هم مى‏خواهند همين كار را بكنند". (صحيفه امام، ج‏8، ص 162). ● از امام علی (ع) روایت شده که فرمود: "پيامبر (ص) چند ماه از سال را در غار حراء مى‏گذراند، فقط من او را مشاهده مى‏كردم و كسى جز من او را نمى‏ديد. در آن روزها در هيچ خانه اسلام راه نيافته بود جز خانه رسول خدا (ص) كه خديجه هم در آن بود و من سوّمين آنان بودم. من نور وحى و رسالت را مى‏ديدم، و بوى نبوّت را مى‏بوييدم من هنگامى كه وحى بر پيامبر (ص) فرود مى‏آمد ناله شيطان‏ را شنيدم. گفتم اى رسول خدا! اين ناله كيست؟ گفت: شيطان‏ است كه از پرستش خويش مأيوس گرديد و فرمود: على! تو آنچه را من مى‏شنوم، مى‏شنوى، و آنچه را كه من مى‏بينم، مى‏بينى، جز اينكه تو پيامبر نيستى بلكه وزير من بوده و به راه خير مى‏روى". (نهج البلاغة، ترجمه دشتى، ص 399). ● پناه بردن به مکتب اسلام با یاد خداوند و پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) صورت میگیرد زیرا اینها وسایل دور کردن شیطان از زندگی است که دوست دارد بنی آدم را همانند حضرت آدم فریب بدهد و آنها را از خوشبختی دور و وارد در رنج و بدبختی کند. ● امام خمینی (ره) میفرماید: "ايمانتان را تقويت كنيد، به اسلام «پناه‏» ببريد؛ همه‏مان به اسلام «پناه»‏ ببريم. همه جا «ياد» خدا باشيم. من مى‏دانم كه ورزشكارها در گودهاى زورخانه ياد خدا هستند، ياد امير المؤمنين هستند. تقويت كنيد اين ياد خدا را. تقويت كنيد اين ياد مولا را و همه با قدرت، همه با ايمان، ان شاء اللَّه به پيش برويد. (صحيفه امام، ج‏8، ص 35). ........................................ 💥 ﷽《أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ (۶۰) وَ أَنِ اعْبُدُونِي هَٰذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ (۶۱) (یس، ۶۰ تا ۶۱). ﺍﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩم ! ﺁﻳﺎ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻧﻜﺮﺩم ﻛﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﭙﺮﺳﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺩﺷﻤﻦ ﺁﺷﻜﺎﺭﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎﺳﺖ ؟ ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺮﺍ ﺑﭙﺮﺳﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﻫﻲ ﺍﺳﺖ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ.
﷽ 🎇 🔥 گناه (۲۷): 🔥 پناه بر خدا از کوچک شمردن گناه صغیره: ● در دعای هشتم صحیفۀ سجادیه میخوانیم: "بار خدايا، به تو پناه مى‏بريم از بدى باطن و «حقير شمردن» گناهان خُرد و از اينكه شيطان بر ما چيره شود يا روزگار ما را واژگون بخت گرداند يا پادشاه بر ما ستم ورزد"؛ «وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ سُوءِ السَّرِيرَةِ وَ احْتِقَارِ الصَّغِيرَةِ وَ أَنْ يَسْتَحْوِذَ عَلَيْنَا الشَّيْطَانُ أَوْ يَنْكُبَنَا الزَّمَانُ أَوْ يَتَهَضَّمَنَا السُّلْطَانُ‏». (صحيفة السجادية، ص 56، دعای 8 ) 🔥 تکفیر گناه: ● کار در «تکفیر» و جبران گناهان تاثیر بسیار زیادی دارد. بعضی گناهان وجود دارد که هیچ چیز نمیتواند کفاره آنها بشود جز رنجی که انسان در کار کردن برای طلب معیشت میبرد. ● چنانکه نقل شده است که روزی رسول اكرم (ص) فرمودند: "بعضى از گناهان هست که آنها را نماز يا صدقه جبران نميكند، گفتند ای رسول خدا، پس چه چيز كفاره آنها میشود؟ فرمود: "غم و اندوه در طلب معيشت و زندگى". (الدعوات، ص56). ● همچنین رسول خدا میفرماید: "هر كس شب را خسته از طلب حلال به روز برساند، آمرزيده است". (مجموعه ورام، ج2، ص 167). ....................................... 💥﷽《أَوَ لَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ كَانُوا مِن قَبْلِهِمْ كَانُوا هُمْ أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَ آثَارًا فِي الْأَرْضِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَ مَا كَانَ لَهُم مِّنَ اللَّهِ مِن وَاقٍ》. (غافر/ ۲۱) ● ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﮔﺮﺩﺵ ﻧﻜﺮﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻞ ﺑﻨﮕﺮﻧﺪ ﻛﻪ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﻮﺩ؟ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪﺗﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺁﺛﺎﺭﻱ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﺗﺮ [ﭼﻮﻥ ﻗﻠﻌﻪ ﻫﺎ، ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻭ ﻛﺎﺥ ﻫﺎﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺤﻜﻢ] ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ، ﭘﺲ ﺧﺪﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺸﺎﻥ [ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺏ] ﮔﺮﻓﺖ، ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﻣﺪﺍﻓﻊ ﻭ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﮔﺮﻱ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ.
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۷۰): ● از راست: 1- جاباز پاسدار مصطفی بدرآبادی (از بم – روستای بدرآباد) 2- رزمنده بسیجی محمّد فانی ملکی (از بم – روستای باغچمک)، (اهواز، پل مرکزی، سال 1362) 🌷جهاد و شهادت از وسایل امتحان الهی: 💥 ﷽《أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنكُمْ وَ يَعْلَمَ الصَّابِرِينَ (۱۴۲) وَ لَقَدْ كُنتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِن قَبْلِ أَن تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَيْتُمُوهُ وَ أَنتُمْ تَنظُرُونَ》. (آل عمران، ۱۴۳-۱۴۲) ● ترجمه: ﺁﻳﺎ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﻳﺪ [ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥِ ﺑﺪﻭﻥ ﻋﻤﻞ] ﻭﺍﺭﺩ ﺑﻬﺸﺖ ﻣﻰﺷﻮﻳﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﺧﺪﺍ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺟﻬﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﺎﻥ ﺭﺍ [ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ] ﻣﺸﺨﺺ ﻭ ﻣﻌﻠﻮم ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟ ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺷﻤﺎ [ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺍﺯ ﺩﺭﺟﺎﺕ ﺷُﻬﺪﺍﻱِ ﺑﺪﺭ] ﻣﺮﮒِ [ﺩﺭ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺟﻨﮓ] ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺭﻭﻳﺎﺭﻭﻳﻲ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺳﺨﺖ ﺁﺭﺯﻭ میکرﺩﻳﺪ، ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﺪﻳﺪ [ﺑﻪ ﻫﺮﺍﺱ ﺍﻓﺘﺎﺩﻳﺪ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻫﻴﭻ ﺍﻗﺪﺍﻣﻰ] ﺑﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎﻱ ﺁﻥ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻴﺪ!