🎇 ⛏ اشتغال (۴۴):
⛏ دعا بدون اشتغال رزق آور نیست:
● عمر بن يزيد از امام صادق (ع) روايت مى كند كه فرمود: "مى پندارى اگر شخصى داخل خانه اش گردد و در خانه را بندد، آيا از آسمان چيزى بر او فرو مى بارد".
عمر بن يزيد به امام صادق (ع) عرض كرد: "شخصى گفت: به طور قطع در خانه ام مى نشينم و به نماز و روزه و عبادت پروردگارم مى پردازم و روزى ام خودش خواهد رسيد!
امام صادق (ع) فرمود: او يكى از سه شخصى است كه دعايش اجابت نخواهد شد".
■ (منابع فقه شيعه، ج22، ص 71)
.............................
💥 ﷽《وَ لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَ تُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ》. (بقره/ ۱۸۸).
ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻟﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﻧﺎﺣﻖ ﻣﺨﻮﺭﻳﺪ. ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺭﺷﻮﻩ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺣﺎﻛﻤﺎﻥ ﻭ ﻗﺎﺿﻴﺎﻥ ﺳﺮﺍﺯﻳﺮ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ [ﺑﺎ ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ ﺣﻜﻢ ﻇﺎﻟﻤﺎﻧﻪ ﺁﻧﺎﻥ] ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻣﻌﺼﻴﺖ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ [ﺯﺷﺘﻲِ ﻛﺎﺭﺗﺎﻥ ﺭﺍ] ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﺪ.
🎇💥 آیات نورانی تر (۱۴۴):
💥 خانواده خود را از آتش نجات دهيد:
● «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِيکُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلاَئِکَةٌ غِلاَظٌ شِدَادٌ لاَ يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ».
"اى كسانى كه ايمان آوردهايد، خودتان و اهل خانوادۀ خود را از آتشى كه هیزم آن، مردم و سنگها هستند حفظ كنيد. بر آن آتش فرشتگانى خشن و سختگير گمارده شده اند. از آنچه خدا به آنان دستور داده سرپيچى نمىكنند و آنچه را كه مأمورند انجام مىدهند".
● به دنبال اخطار و سرزنش نسبت به بعضى از همسران پيامبر (ص) خداوند در آيات مورد بحث روى سخن را به همه مؤمنان كرده، و دستوراتى در باره تعليم و تربيت همسر و فرزندان و خانواده به آنها مىدهد،
نگهدارى خويشتن به ترك معاصى و عدم تسليم در برابر شهوات سركش است، و نگهدارى خانواده به تعليم و تربيت و امر به معروف و نهى از منكر و فراهم ساختن محيطى پاك و خالى از هر گونه آلودگى، در فضاى خانه و خانواده است.
اين برنامهاى است كه بايد از نخستين سنگ بناى خانواده، يعنى از مقدمات ازدواج، و سپس نخستين لحظه تولد فرزند آغاز گردد، و در تمام مراحل با برنامهريزى صحيح و با نهايت دقت تعقيب شود.
به تعبير ديگر حق زن و فرزند تنها با تامين هزينه زندگى و مسكن و تغذيه آنها حاصل نمىشود، مهمتر از آن تغذيه روح و جان آنها و به كار گرفتن اصول تعليم و تربيت صحيح است.
«وقود» (بر وزن كبود) به معنى «آتشگيره» يعنى ماده قابل اشتعال مانند «هيزم» است (نه به معنى «آتشزنه» مثل كبريت، چرا كه اعراب آن را «زناد» مىگويد).
به اين ترتيب آتش دوزخ مانند آتشهاى اين جهان نيست، شعلههاى آن از درون وجود خود انسانها زبانه مىكشد! و از درون سنگها!
نه فقط سنگهاى گوگردى كه بعضى از مفسران به آن اشاره كردهاند، بلكه همه انواع سنگها چون لفظ آيه مطلق است،
و امروز مىدانيم كه هر قطعه از سنگها مركب از ميلياردها ميليارد دانه اتم است كه اگر نيروى ذخيره درون آنها آزاد شود چنان آتشى برپا مىكند كه انسان را خيره مىكند.
بعضى از مفسران «حجارة» را در اينجا به بتهايى تفسير كردهاند كه از سنگ ساخته مىشد، و مورد پرستش مشركان بود.
■ (تفسير نمونه، ج24، ص 286)
● از کتاب مقاتل روايت شده منظور اين است كه شخص خانواده و چاكرانش را تأديب كند و خير را به آنان بياموزد و از كار شرّ نهى كند و آن حقّى است كه بر هر مسلمانى واجب است.
همچنین در حديث است كه خدا رحمت كند كسى را كه بگويد: اى خانواده، به نمازتان، روزهتان، زكاتتان، مسكينتان، يتيمتان، همسايگانتان، برسيد باشد كه خدا آنها را با وى در بهشت گرد آورد.
■ آدرس: (ترجمه تفسير جوامع الجامع، ج6 ، 360)
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۹۴):
● از راست:
1- جانباز محمّد حسین غنی زاده (فرزند مرحوم حجت الاسلام حاج عباس غنی زاده)
2- #شهید_پاسدار_حسین_محمّد آبادی (برادر شهید پاسدار سبزعلی محمّدآبادی)
🌷 خانوادۀ شهید و زنده نگه داشتن یاد شهیدان:
● امام خامنه ای:"دشمن بايد از زبان فرزندان شهدا چيزى را بشنود كه مثل گلولهاى در دلش اثر كند.
فرزندان شهدا امروز در همهجا هستند؛ در دانشگاهها، در مدارس، در مراكز كار و مسؤوليت، در سطوح مختلف.
عزيزان من! هرجا هستيد، نگذاريد درخشندگى نور شهادت كه در خميره شماست، بهوسيله ترفندهاى دشمنان خاموش شود و افول پيدا كند.
به شهادت و راهى كه پدران و عزيزان شما در آن به شهادت رسيدند، افتخار كنيد و بدانيد اگر شهدا و جانبازان نبودند، اگر آن ايثارگرىها و فداكارىها نبود، اين ملت امروز تيرهروزترين ملتهاى منطقه بود.
■ (حدیث ولایت، بيانات، سال1380).
﷽ 🎇 ⏰ نماز (۱۹۵):
⏰ لباسی برای نماز نداشتند:
● متوکل عباسی در زمان امامت امام هادی (ع) از نظر اقتصادي بر شيعيان سخت ميگرفت، كه ميگويند
در آن زمان گروهي از بانوان علوي در مدينه حتي يك دست لباس درست نداشتند كه در آن نـماز بخوانند و فقـط يك پيراهن منـدرس بـرايشان مانده بود كه به هنـگام نـماز به نـوبت از آن استـفاده ميكردند
و نـيز با چرخ ريسي روزگار ميگذراندند، تا آنكه متوكل به هلاكت رسيد.
فرماندار متوكل در مكه و مدينه مردمان را از نيكي و احسان به آل ابي طالب بازمي داشت و سخت دنبال اينكار بود،
چنانكه مردم از بيم جان دست از رعايت و حمايت علويان برداشتند و زندگي بر خاندان امير مؤمنان علی (ع) سخت شد.
متوكل فدك را كه دارائي علويان بود و درآمد آن حدود 24000 دينار بود مصادره كرد و آن را به يكي از هوادارانش عطا كرد.
در فدك يازده درخت خرما بود كه پيامبر آنها را بدست خود كاشته بود. فرزندان حضرت فاطمه (س) ميوه آنها را به حجاج اهدا ميكردند و از بركت آنها ثروت سرشاري عايد آنها ميشد.
«عبد الله بن عمر» که از هواداران خلیفه بود شخصي را به مدينه فرستاد و اين درختها را قطع كرد و چون به بصره برگشت فلج شد.
(سیرۀ پیشوایان، مهدی پیشوایی، ص 592).
⏰ وفات در حال نماز:
● نقل شده که امام عسکری (ع) روز جمعه در حال اداي نماز صبح رحلت فرمود و همان شب نامه هاي زيادي براي مدينه نوشته بود.
■(حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ص 551).
.....................................
💥 ﷽《وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَ الْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَىٰ》. (طه/ ۱۳۲)
خانواده خود را به نماز فرمان ده؛ و بر انجام آن شکیبا باش! از تو روزی نمیخواهیم؛ (بلکه) ما به تو روزی میدهیم؛ و عاقبت نیک برای تقواست!
🎇💥 آیات نورانی تر (۱۴۵):
💥 سیر در زمین برای اندیشه در سرنوشت دیگران:
● «قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ». (انعام، ۱۱)
بگو روى زمين گردش كنيد، سپس بنگريد سرانجام آنها كه آيات الهى را تكذيب مىكردند چه شد؟!
● قرآن در اينجا براى بيدار ساختن افراد لجوج و خود خواه از راه ديگرى وارد شده و به پيامبر دستور مىدهد كه به آنها سفارش كند، در زمين به سير و سياحت بپردازند و عواقب كسانى كه حقايق را تكذيب كردند با چشم خود ببينند، شايد بيدار شوند.
شك نيست كه مشاهده آثار گذشتگان و اقوامى كه بر اثر پشت پا زدن به حقايق راه فنا و نابودى را پيمودند، تاثيرش بسيار بيشتر از مطالعه تاريخ آنها در كتابها است، زيرا اين آثار حقيقت را محسوس و قابل لمس مىسازد.
شايد به خاطر همين است كه جمله «انظروا» (نگاه كنيد) را به كار برده نه «تفكروا» (بينديشيد).
ضمنا ذكر كلمه «ثم» كه معمولا در مورد عطف با فاصله زمانى به كار مىرود، ممكن است به خاطر توجه دادن به اين حقيقت باشد كه در اين سير و قضاوت خود عجله نكنند، بلكه هنگامى كه آثار گذشتگان را مشاهده كردند، با حوصله و دقت بينديشند سپس نتيجهگيرى كرده، عاقبت كار آنها را با چشم ببينند.
■ (تفسير نمونه، ج5، ص: 163)
.............................
💥 ﷽《كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ》. (ص/ 29)
(اين) كتاب مباركى است كه به سوى تو فرو فرستاديم تا در آيات آن تدبّر كنند و خردمندان متذکر شوند.
﷽ 🎇 💝 ازدواج (۱۷۱):
💝 استحباب دوست داشتن همسر و مطلع ساختن زن از آن و كراهت زيادهروى در آن (۴):
● رسول خدا (ص) فرمودند: "من زنانى را كه ضعف دين و نقص عقل داشته باشند و بيشتر از شما عاقلان را بربايند، نديدهام".
● رسول خدا (ص) گذرشان به زنانى افتاد. بالاى سر آنان ايستادند سپس فرمودند:
"اى گروههاى زنان! من نديدم كسانى را كه عقل و دينشان ناقص باشد و از شما بيشتر عقل عاقلان را از بين ببرند.
من ديدهام كه بيشترين اهل جهنم در روز قيامت شما هستيد بنابراين به خداوند تا مىتوانيد نزديك گرديد.
زنى از آنان پرسيد: اى رسول خدا نقص دين و عقل ما چيست؟ حضرت فرمود: اما نقص دين شما همان حيضى است كه به شما مىرسد كه در نتيجه يكى از شما به مقدارى كه خدا مىخواهد نماز نمىخواند و روزه نمىگيرد
و امّا نقص عقل شما همان گواهى شماست شهادت زن تنها نيمى از شهادت مرد است".
■ (منابع فقه شيعه، ج25، ص: 117).
......................................
💥 ﷽ 《 فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَ لَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا》. (النساء/۲۴).
و زنانی را که متعه [= ازدواج موقت] میکنید، واجب است مهر آنها را بپردازید. و گناهی بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر، با یکدیگر توافق کردهاید. (بعداً میتوانید با توافق، آن را کم یا زیاد کنید.) خداوند، دانا و حکیم است.
﷽ 🎇 🕌 مسجد (۱۶):
🕌 حضور در مسجد (1):
● امام صادق (ع) فرمود: هر كس پياده بسوى مسجدها گام بردارد يا رو به مسجد رود پاهاى خود را بر هيچ تر و خشكى نگذارد (يا بر هيچ چيزى نگذارد) مگر آنكه براى او تسبيح خداوند گويند يا تسبيح گويند و ثواب آن را در نامه عمل او نويسند تا طبقه هفتم زمين.
● شرح: (در پارهاى نسخ «تا زمين هفتم» آمده، و به هر حال بنظر ميرسد در عبارت مسامحهاى صورت گرفته باشد،
گفتهاند شايد مراد از هفت زمين هفت اقليم باشد، و بعید نیست كه نه تنها در اين مورد بلكه اساسا در بسيارى از موارد كه عدد هفت بكار ميرود دلالت بر كامل بودن يا تمام بودن و يا به تمامى امرى بنمايد چنان كه در اغلب ملتها و زبانها رايج است،
مثلا وقتى ميگويند: فلانى در هفت آسمان يك ستاره ندارد منظورشان اين نيست كه در آسمانهاى هفتگانه يك ستاره ندارد بلكه مراد در تمامى آسمانها است،
يا وقتى ميگويند: فلان شخص متوفّى هفت كفن پوسانده است يعنى از مرگ او چندان ميگذرد كه احتمال زنده بودنش كاملا منتفى است و بسيار مثلهاى از اين قبيل).
● مصنّف کتاب گويد: من اين اخبار را با ذكر سندهای آن و نيز آنچه در اين خصوص مشايخ برايم روايت كردهاند در كتاب فضيلت مساجد و احترام آنها و آنچه در اين باره رسيده است ذكر كردهام.
■ (ترجمۀ من لایحضره الفقیه، ج1، ص 352).
.......................................
💥 ﷽《إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقَامَ الصَّلَاةَ وَ آتَى الزَّكَاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَىٰ أُولَٰئِكَ أَن يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ》. (التوبة/ ۱۸)
مساجد خدا را تنها کسانی آباد (ساختمانی یا جمعیتی) میکنند که ایمان به خدا و روز قیامت آورده، و نماز را برپا دارد، و زکات را بپردازد، و جز از خدا نترسد؛ امید است چنین گروهی از هدایتیافتگان باشند.
﷽ 🎆 🤚 ولایت فقیه (۵):
🤚 دلایل جانشینی ولی فقيه:
● درباره جانشینی ولايت فقيه دلايل فراوان داريم که در اين باره میتوان به كتاب شريف «ولايت فقيه، امام خمينى (ره)» مراجعه شود.
از جمله دلایل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
● از رسول خدا (ص) روایت شده که سه بار فرمود:
"خدايا جانشينان مرا مورد رحمتت قرار ده. شخصى پرسيد: جانشينان شما كيانند؟
فرمود: آنان كه پس از من مىآيند، گفتار و سنّت (روش و سيره) مرا نقل مىكنند و پس از من آن را به مردم مىآموزند".
● اسحاق بن يعقوب (ره) گويد: از عثمان بن سعيد (ره) اوّلين نائب خاصّ امام زمان (ع) خواستم نامهاى به امام عصر (ع) برساند. و در ضمن نامه پرسيدم: در زمان غيبت، به چهكسى مراجعه كنيم؟
امام (عج) با خطّ خودشان در پاسخ چنين مرقوم فرمود: "در حوادث به راويان احاديث ما مراجعه كنيد، آنها حجّت من بر شما هستند و من حجّت خدا هستم".
■ (حضرت مهدى (ع) فروغ تابان ولايت، ص: 36).
......................................
💥《وَ إِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَ مِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ》. (البقره/ ۱۲۴)
(به خاطر آورید) هنگامی که خداوند، ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمود. و او به خوبی از عهده این آزمایشها برآمد.
خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم!» ابراهیم عرض کرد: «از دودمان من (نیز امامانی قرار بده!)»
خداوند فرمود: «پیمان من، به ستمکاران نمیرسد! (و تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک و معصوم باشند، شایسته این مقامند)».
﷽ 🎇 🧕 حجاب (۱۰۷):
و 🧥 👗 👖 🩲 🏠 ⚰
🧕 مستثنیات حجاب (۲) :
🧕🧥 لزوم حجاب از زنهای کافره:
● زنهای مؤمنه حجاب زینتهای خود را نسبت به زنهای کافر نیز باید رعایت کنند و آنها مثل زنهای مؤمنه نیستند.
● امام صادق (ع) می فرماید: "سزاوار نیست برای زن مؤمنه که خود را در مقابل زن یهودی و نصرانی مکشوف کند زیرا آن را برای شوهرانشان وصف می کنند".
■ (تفسیر نمونه/ ج14/ ص438)
🧕 🧥 عدم لزوم حجاب از بردگان:
● در مورد اینکه حجاب از بردگان که استثنا شده آیا شامل غلام و کنیز می شود و یا صرفاً منظور کنیز است.
باید گفت آیه شریفه مطلق است و به اطلاقش شامل هر دو می شود ولی در روایات مطلب بطور متعارض نقل شده است.
بعضی از روایات شامل غلام و کنیز هر دو میشود و بعضی از روایات صرفاً شامل کنیز می شود و برای غلام نگاه کردن به زنی که مولای اوست جایز دانسته نشده است و احتیاط در ترک آن است.
🧕 🧥 عدم لزوم حجاب از مردان بی تمایل به زن:
● در مورد مردانی که احتیاجی ندارد یعنی نیاز جنسی ندارد آیه مطلق است و در روایات به صورت متفرق مصادیقی برای آن آمده است مثل مردان اَبَلهی که به هیچ وجه احساس جنسی ندارند و معمولاً از آنها در کارهای ساده و خدمتکاری استفاده می کنند.
این گونه افراد تابعین و پیروان دیگرانند و مثل افراد مسن و پیر مردان.
■ (تفسیر نمونه/ ج14/ ص452).
......................................
💥 ﷽《وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ وَ لَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَ لَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ》.
● ترجمه: "و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوسآلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را - جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسریهای خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان همکیششان، یا بردگانشان [=کنیزانشان]، یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند؛ و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صدای خلخال که برپا دارند به گوش رسد). و همگی بسوی خدا بازگردید ای مؤمنان، تا رستگار شوید!
● حجاب