eitaa logo
.*★شهد شهادت★*.
41 دنبال‌کننده
224 عکس
28 ویدیو
1 فایل
ۅ ڸا تَحسبنّ َ الذین قُتلوا فے سَبیل اللّه أمواتا بل أحیاء عندَ رَبّهم یُرزَقون
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چگونه می توانیم به سعادت حقیقی دست بیابیم؟ راه رسیدن به این کمال نهایی چیست؟ پاسخ تفصیلی این سوال را باید در مباحث اخلاق و عرفان و سیر و سلوک جستجو کرد;اینجا همین قدر بدانیم که راه رسیدن به این سعادت این است که اول خود را درست و قدر نفس و عمر خود را بدانیم و آن گاه ‌ برای خود و رسیدن به و بنماییم و سفر خود را به سوی خدا کنیم. مسافر این سفر جان و انسان است و راه آن است نه بیرون. باید در خود فرو رویم و دریچه ای به بگشاییم. برای فرو رفتن در خود باید از هرچه ما را به بیرون از خود بیش از حد نیاز جلب می کند ورزیم و خود را از بیرون به قدر امکان جدا کنیم. هرچه به و بیشتر برسیم و مشغول شویم از خویشتن پنهان خود می شویم و از طی نمودن راه سعادت دورتر می گردیم. @shahd_shahadat🌷
اگر دقت کنیم در درس های در مبحث می بینیم که دستورات دین در راستای آنست که انسان بیشتر در خود رفته و از هر چیز زائدی که بیرون اوست جدا شود. پرخوری نکردن، زیاد نخوابیدن، زیادی حرف نزدن، به لهو و لعب و گشت و گذار بی فائده مشغول نبودن، از دوستان اهل دنیا جدا شدن، نوشته های بی حاصل را رها کردن و...سبب یافتن و در خود فرو رفتن است. بیداری در نیمه های شب که همه جا تاریک است و آرام و چیزهای کمتری انسان را به خود مشغول می کند و راز ونیاز کردن با خداوند بخشنده و پروردگار مهربان و د مناجات و اشک و آه و به یاد داشتن خداوند در طول روز کم کم سبب می شود که انسان وابستگی خود را به خدا به صورت پایدار و همیشگی ادراک نماید و فقر و نداری خود را همواره در مقابل دیدگانش حاضر ببیند و آهسته آهسته به خداوند نزدیک شود. صمت و جوع و سهر و عزلت و ذکری به دوام ناتمامان جهان را کند این پنج تمام انسان باید سعی کند که خداشناسی فطری را همیشه به همراه داشته باشد و همواره را حس نماید. هرچه قدر حس حضور خداوند در انسان قوی تر شود، حال و روز انسان نیز بهتر می شود، عبادتش رنگ و بوی دیگری می گیرد، اخلاقش تغییر می کند ، از گناهان دور می شود و کم کم خداوند در دلش شعله ور شده و او را به سوی خداوند سوق می دهد و تنها راه آن، بر در همه حالات است. از اینجا به اهمیت ترک دنیا و دوری از لهو ولغو و باطل و اهمیت عبادت و نماز اول وقت و نماز شب پی میبریم و می فهمیم که ...
... که اینها مهمترین برای برقرار شدن ما با خداوند متعال است.
انسان های معمولی تا وقتی در تن هستند همت نمی کنند از لذت های حسی جدا شوند و لذا درهای ملکوت به رویشان گشوده نمی شود;تا آن زمان که با مرگ به اضطرار از بدن جدا شده و ناگهان حجابها کنار رفته و به آن عوالم می پردازند و البته دیگر دیر شده و کار از اختیار ایشان خارج بوده و با آنچه آورده اند محشور می گردند. از همین رو می گویند که تن قفس و اسارتگاه من و نفس است; و تا از این اسارتگاه رهایی نیابیم راهی نخواهیم یافت; ولی تنها راه رهایی از آن ، انسان با همت خود نیز در عین زنده بودن و متصل بودن روحش به بدن این حجاب را کنار زده و از قفس بیرون آمده و به عوالم دیگر راه یابد. مرغ باغ ملکوتم نی ام از عالم خاک چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم ای خوش آن روز که پرواز کنم تا بر دوست به هوای سر کویش پر و بالی بزنم @shahd_shahadat🌷
در روایات متعددی از پیامبر اکرم و امامان معصوم علیهم السلام راه معرفت شمرده شده و انسان ها را به معرفت نفس تشویق نموده اند. امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: من عرف نفسه عرف ربه هرکس نفسش را بشناسد ، پروردگارش را می شناسد. و می فرمایند: أفضل المعرفة معرفة الانسان نفسه برترین معرفت و شناخت، این است که انسان نفس خود را بشناسد. @shahd_shahadat🌷
اللهمَّ عجل لولیک الفرج *سوال* *آیا اعتقاد به آمدن منجی در آینده مخصوص مسلمانان و به ویژه شیعیان است؟* فوتوریسم [۱] به معنای اعتقاد به ظهور یک نجات دهنده بزرگ آسمانی و امید به آینده روشن که در آن، نگرانی‌ها و هراس‌ها مرتفع گردد و به برکت ظهور یک شخصیت ممتاز الهی، همه تاریکی‌ها از پهنه گیتی برچیده شود و ریشه ظلم و جهل و تباهی از روی کره زمین برکنده شود، یک اعتقاد عمومی ثابت است که همواره، همه جا و همه زمان ها، نزد تمام ملت‌ها شایع و رایج بوده است. در کتاب‌های مربوط به مذاهب به نام‌ها و القاب مختلفی از منجی بر می‌خوریم؛ برای نمونه ---------- [۱]: fotorism در مذهب یهود: ماشیح؛ در مذهب مسیحیت: مسیح؛ در مکتب زرتشت: سوشیانس؛ در مکتب هندوها: ویشنو، کلکی یا کلکین؛ در مکتب بودا: بودای پنجم میتریه؛ در مذهب اسلام: مهدی، قائم؛ آنچه از تاریخ امت‌ها استفاده می‌شود، این است که مسأله عقیده به ظهور یک رهبر مقتدر الهی و آمدن مصلحی در آخرالزمان، به نام منجی موعود جهان، به قدری اصیل و ریشه دار است که در اعماق دل ملت ّها و پیروان همه ادیان الهی و تمام اقوام و ملل جهان جا گرفته است، تا جایی که در طول تاریخ بشریت، انسان‌ها در فراز و نشیب‌های زندگی، با یادآوری ظهور چنین رهبر مقتدری، پیوسته خود را از یأس و ناامیدی نجات می‌دادند و در انتظار ظهور آن مصلح موعود جهانی در پایان جهان، لحظه شماری می‌کنند. https://chat.whatsapp.com/IEU6ILfAPQ6KMlTdVFySJU https://eitaa.com/shahd_shahadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*«خیر» بودن همه چیز در عالم* *پرسش :آیا «خیر» و «شرّ» در عالم وجود دارد؟* _پاسخ *اجمالی_* : تنها دوگانه‌ پرستان هستند که قائل به دو خالق خیر و شر هستند. اما یگانه‌پرستان معتقدند: در این عالم موجودی به نام شرّ وجود ندارد. هر چه هست، خیر است. اما آنچه را ما شرّ می نامیم یا خودش عدم است یا مستلزم عدم مى باشد. جهل، فقر، مرگ، بیمارى و ... ذاتاً عدم مى باشند که هر یک به ترتیب عدم علم، عدم غنا، عدم حیات و ... هستند و گزندگان، درندگان، میکروبها و آفت ها مستلزم نیستى و عدم اند. *پاسخ* :👇🏻👇🏻 ثنویین (دوگانه پرستان)(۱) همانند ایرانیان قدیم مى گفتند: «آرى، عالم ترکیبى از خیر و شر است و دو آفریننده دارد؛ زیرا اگر آفریننده، خوب باشد بدها را نمى آفریند و اگر بد باشد خوب ها و خیرها را ایجاد نمى کند».(۲) اینها قائل به دو خالق بودند: ۱. خالق خیر. ۲. خالق شرّ. امنیت و سلامتى و صلح و دوستى و صفا و صمیمیت و محبت را از خالق خیر و دشمنى و خونریزى و جنگ و قحطى و بیمارى را از خالق شرّ مى دانستند. لکن از نظر موحّدان و یگانه‌ پرستان که توحیدى کامل‌ تر از دیگران دارند، در این عالَم وجودى بنام شرّ مطلق نیست؛ بلکه همه چیز خیر است و نظامى احسن از این نظام آفرینش نیست، اگر چشم دوبین (لوچ) و مطالعات شرک‌آلود و تلقینات و تربیت هاى ناصحیح نباشد، در این عالم جز خیر دیده نمى شود، اینها که عالم را مرکب از خیر و شرّ مى بینند احول(دوبین) هستند. *سؤالى که مطرح مى شود* این است که: اگر شرورى وجود ندارد، پس آنچه شرّ مى نامیم چیست؟ و در کتاب تکوین خلقت الهى چه محلى از اعراب دارند؟ *جواب این است که:* اساساً آنچه شرّ و بد مى نامیم یا خودش عدم و نیستى است، یا مستلزم عدم و نیستى مى باشد، یعنى یک موجودى است که خودش از آن جهت که خودش است، خوب است و از آن جهت بد است که مستلزم یک نیستى مى باشد، و تنها از آن جهت که مستلزم نیستى است بد است نه از جهت دیگر. ما نادانى، فقر و مرگ را بد مى دانیم، اینها ذاتاً نیستى و عدم مى باشند، همچنین ما گزندگان، درندگان میکروبها و آفت ها را بد مى دانیم، اینها مستلزم نیستى و عدم هستند.(۳) نادانى (جهل)، فقر، مرگ، بیمارى، نابینایى، ناشنوائى و نظائر اینها امور عدمى هستند که هر یک به ترتیب عدم علم، عدم غنا، عدم حیات، نیستى، سلامتى، فقدان بینائى و شنوائى است، در همه اینها از دست دادن است نه چیزى را به دست آوردن، وقتى دست در جیب مى کنیم و خالى از پول مى یابیم، گوئیم دچار شرّ شده ایم، عدم پول، فقدان پول است و امرى عدمى است، حتّى در امور اخلاقى و صفات زشت هم چنین است، ظلم، نیستى عدل است، بى حیائى، عدم حیا و بى تقوایى و بى عفّتى، عدم تقوى و عفّت است. امورى هم که موجب عدم مى شوند مثل درندگان و گزندگان و ما نام شرّ و بدى بر آنها مى گذاریم، نه به این خاطر است که خود بد هستند، اگر پیامد دریدن و گزیدن و در نهایت منجر شدن به مرگ را نداشتند، ابداً نام بد و شرّ به آنها نمى دادیم، پس آنچه بد است چیزى است که از آنها سر مى زند و آنها همه عدم هستند نه وجود، بیمارى و مرگ حاصل از دریدن و گزیدن و گرفتار میکروب شدن و از بین رفتن گیاهان و کشتزارها ناشى از آفت، همه نیستى و فقدان هستند، پس امرى وجودى نیستند تا منتسب به فاعلى باشند و ما براى آنها مثل ثنویه (دوگانه پرستان) خدائى و خالقى جداگانه انتخاب و اختیار کنیم.(۴) (۱). براى اطلاع بیشتر درباره ثنویت (دوگانه پرستى) مى توانید به مجموعه آثار استاد شهید مطهرى- عدل الهى، مطهرى، مرتضی‏، صدرا، تهران، چاپ: چهارم، ۱۳۸۳ شمسی‏، ج ‏۱، ص ۸۸، ثنویت رجوع کنید. (۲). همان. (۳). همان، ص ۱۵۰، شرّ، عدمى است. (۴). گردآوری از کتاب: اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: اکبر خادم الذاکرین‏، نسل جوان‏، قم‏، ۱۳۸۵ شمسی، چاپ: اول، ج ۱، ص ۲۸۶. https://chat.whatsapp.com/IEU6ILfAPQ6KMlTdVFySJU https://eitaa.com/shahd_shahadat
اللهمَّ عجل لولیک الفرج *۲. آیا یهود ظهور منجی آخر الزمان را قبول دارد؟* 👇🏻👇🏻 در کتاب تورات وملحقات آن، بشارت‌های زیادی دربارة آمدن موعود و ظهور مصلحی جهانی در آخرالزمان آمده است که به قسمتی از آن اشاره می‌شود: *الف. بشارت ظهور در زبور داوود* : در بیش از ۳۵ بخش از مزامیر صدوپنجاه گانه، نوید ظهور آن موعود امم و منجی عالم موجود است: زیرا که شریران منقطع می‌شوند؛ امّا متوکلان به خداوند، وارث زمین خواهند شد؛ چون که بازوهای شریران شکسته می‌شود و خداوند، صدیقان را تکیه گاه است. خداوند، روزهای صالحان را می‌داند و میراث ایشان ابدی خواهد بود. صدیقان، وارث زمین شده، ابداً در آن ساکن خواهند شد؛ امّا عاصیان، عاقبت، مستأصل و عاقبت، شریران، منقطع خواهند شد. [۱] و [۲] *ب. بشارت ظهور در کتاب اشعیای نبی:* در بخشی از این کتاب، خداوند، قریب الوقوع بودن تحقّق عدالت خویش را وعده می‌دهد و مؤمنان را به اجرای عدالت فرا می‌خواند و می‌گوید: انصاف را نگاه بدارید، عدالت را جاری کنید؛ زیرا که آمدن نجات من و منکشف شدن عدالت من، نزدیک است. [۱] آن گاه، انصاف، در بیابان، ساکن خواهد شد و عدالت، در بوستان مقیم خواهد گردید و عمل عدالت، سلامتی و نتیجه عدالت، آرامی و اطمینانِ خاطر خواهد بود تا ابدالآباد. و قوم من، در مسکن سلامتی و در مساکن مطمئن و در منزل‌های آرامی، ساکن خواهند شد. [۲] *ج. بشارت ظهور در کتاب زکریای نبی:* در آن روز، یهوه [خدا] بر تمامی زمین پادشاه خواهد بود و در آن روز، یهوه واحد خواهد بود و اسم او واحد. [۳] *د. بشارت ظهور در کتاب دانیال نبی:* امیر عظیمی که برای پسران قوم تو ایستاده، خواهد برخاست و چنان زمان تنگی خواهد شد که از حینی که امتی به وجود آمده است تا امروز، نبوده و در آن زمان، هر یک از قوم تو که در دفتر مکتوب یاد شود، رستگار خواهد شد و بسیاری از آنانی که در خاک زمین خوابیده اند، بیدار خواهند شد؛ امّا اینان به جهت حیات جاودانی و آنان به جهت خجالت و حقارت جاودانی. و حکیمان، مثل روشنایی افلاک خواهند درخشید و آنانی که بسیاری را به راه عدالت رهبری می‌کنند؛ مانند ستارگان خواهند بود تا ابد الآباد. امّا تو ای دانیال! کلام را مخفی دار و کتاب را تا زمان آخر، مهر کن. بسیاری به سرعت تردد خواهند کرد و علم افزوده خواهد گردید. خوشا به حال آن که انتظار کشد! [۱] *ه. بشارت ظهور در کتاب حبقوق نبی:* اگر چه تأخیر نماید، برایش منتظر باش؛ زیرا که البته خواهد آمد و درنگ نخواهد کرد.. ؛ بلکه جمیع امت‌ها را نزد خود جمع می‌کند. [۲] ---------- [۱]: کتاب مزامیر، مزمور۳۷، بندهای ۹ ۳۸. [۲]: همچنین در مزمور ۷۲ آمده است: از دریا تا به دریا و از نهر تا به اقصا زمین، سلطنت خواهد کرد. تمامی ملوک، با او کرنش خواهند کرد و تمامی امم او را بندگی خواهند کرد؛ زیرا، فقیر را وقتی که فریاد می‌کند و مسکین که نصرت کننده ندارد، خلاصی خواهد داد. و به ذلیل و محتاج، ترحم خواهد فرمود و جان‌های مسکینان را نجات خواهد داد. قوم‌ها را به انصاف داوری خواهد کرد. آسمان شادی کند و زمین مسرور گردد. [۱]: کتاب اشعیای نبی، باب ۵۹. [۲]: کتاب اشعیای نبی، باب ۳۲. [۳]: کتاب زکریای نبی، باب ۱۴. [۱]: کتاب دانیال نبی، باب ۱۲. [۲]: کتاب حبقوق نبی، فصل ۲، بندهای ۳.
🌷 | 🔅 خدایا عشق به انقلاب اسلامی و رهبر کبیر انقلاب چنان در وجودم شعله‌ور است که اگر تکه‌تکه‌ام کنند و یا زیر سخت‌ترین شکنجه‌ها قرار گیرم، او را تنها نخواهم گذاشت. «شهیدابراهیم هادی» 📍 ۲۲ بهمن سالروز شهادت عارف وارسته شهید ابراهیم هادی. ➕ به راهیان نور بپیوندید👇 🆔 @Rahianenoor_News
| 🎨 نقاشی دیجیتال فرمانده دلاور گروه تفحص لشکر ۲۷ محمد رسول الله ص شهید جستجوگر نور علی محمودوند 📍۲۲ بهمن سالروز شهادت جستجوگر شهید علی محمودوند. ➕ به راهیان نور بپیوندید👇 🆔 @Rahianenoor_News
*دیوانه حقیقی از نظر پیامبر اکرم(ص) * *پرسش* :پیامبر(صلی الله علیه واله) چه کسی را به عنوان دیوانه حقیقی معرفی می نماید؟ پاسخ اجمالی : رسول خدا(ص) فرمودند: «ان المجنون المُتَبَخْتِرُ فى مَشْیه الناظِرُ فى عطفَیه المُحَرِّکُ جَنْبَیْه بِمِنْکَبیه فذلک المَجْنوُن و هذا المُبْتَلى»؛ (دیوانه واقعى کسى است که متکبرانه گام برمى دارد، دائماً به پهلوهاى خود نگاه مى کند، پهلوهاى خود را به همراه شانه ها تکان مى دهد [کبر و غرور از تمام وجود او مى بارد]). *پاسخ* :👇🏻👇🏻 روزى پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه و آله) از کوچه اى عبور مى کردند. به ظاهر دیوانه اى را مشاهده کردند که مردم گرد او جمع شده اند، پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمودند: «عَلَى مَا اِجتَمَعَ هَؤّلَاءِ»؛ (اینها براى چه اجتماع کرده اند؟) عرض کردند: «عَلَى المَجنُونِ یَصرَعُ»؛ (در برابر دیوانه اى که دچار صرع و حمله هاى عصبى شده است). پیامبر(صلى الله علیه و آله) این معلم انسانیت که از هر لحظه حساس براى تربیت نفوس با استعداد استفاده مى کند، مناسب دیدند که همین حالت را براى مردم به کلاس درسى تبدیل کنند؛ لذا فرمودند: «مَا هَذَا بِمَجنُونٍ اَلَا اُخبِرُکُم بِمَجنُونٍ حَقَّ المَجنُونِ؟»؛ (این شخص، دیوانه نیست مى‌خواهید دیوانه واقعى را به شما معرفى کنم؟) عرض کردند: آرى اى رسول خدا. حضرت فرمودند: «إِنَ‏ الْمَجْنُونَ‏ الْمُتَبَخْتِرُ فِی مَشْیَتِهِ النَّاظِرُ فِی عِطْفَیْهِ الْمُحَرِّکُ جَنْبَیْهِ بِمَنْکِبَیْهِ فَذَاکَ الْمَجْنُون‏ُ وَ هَذَا المُبْتَلَى»؛ (دیوانه واقعى کسى است که متکبرانه گام برمى دارد، دائماً به پهلوهاى خود نگاه مى کند، پهلوهاى خود را به همراه شانه ها تکان مى دهد [و کبر و غرور از تمام وجود او مى بارد] این دیوانه واقعى است، اما آن را که دیدید، بیمار است).(۱)،(۲) پی نوشت : (۱). بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، محقق / مصحح: جمعى از محققان‏، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت‏، ۱۴۰۳ قمری‏، چاپ: دوم، ج ‏۷۰، ص ۲۳۴، باب ۱۳۰ (الکبر)؛ تفسیر نمونه، مکارم شیرازى، ناصر، دار الکتب الإسلامیة، تهران، ۱۳۷۴ شمسی، چاپ: اول، ج ‏۱۷، ص ۵۸، (۱ - آداب راه رفتن). (۲). گردآوری از کتاب: اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: اکبر خادم الذاکرین‏، نسل جوان‏، قم‏، ۱۳۸۵ شمسی، چاپ: اول، ج ۱، ص ۱۲۱. https://chat.whatsapp.com/IEU6ILfAPQ6KMlTdVFySJU https://eitaa.com/shahd_shahadat
اللهمَّ عجل لولیک الفرج🤲🏻 *سوال* 👇🏻👇🏻 ۳. *دیدگاه انجیل و مسیحیت دربارة موعود چیست؟* نام کتاب مقدس مسیحیان، انجیل است که به دست چهار نفر جمع آوری شده و به نام نویسندگان آن مشهور گشته است. انجیل کنونی، مشتمل بر چهار انجیل متّی، مرقس، لوقا و یوحنا است. اینک.، متن برخی از آن بشارت‌ها را که در انجیل آمده است، می‌آوریم: ا *لف. انجیل متی:* 👇🏻 و فوراً بعد از مصیبت آن ایام، آفتاب، تاریک گردد و ماه، نور خود را ندهد و ستارگان از آسمان فرو ریزند و قوت‌های افلاک، متزلزل گردد. آن گاه علامت پسر انسان در آسمان پدیدار گردد و در آن وقت، جمیع طوایف زمین، سینه زنی کنند و پسر انسان را ببینند که بر ابرهای آسمان، با قوّت و جلال عظیمی می‌آید. [۱] *ب. انجیل مرقس:* 👇🏻 عیسی، خطاب به حواریون گفت: «زنهار کسی شما را گمراه نکند؛ زیرا که بسیاری به نام من آمده، خواهند گفت که من هستم و بسیاری را گمراه خواهند کرد؛ امّا چون جنگ‌ها و اخبار جنگ‌ها را بشنوید، مضطرب مشوید؛ زیرا که وقوع این حوادث، ضروری است. لیکن انتها، هنوز نیست؛ زیرا که امتی بر امتی و مملکتی بر مملکتی خواهند برخاست و زلزله‌ها در جای ها، حادث خواهد شد و اغتشاش‌ها پدید می‌آید و این ها، ابتدای دردها می‌باشد، لیکن شما از برای خود احتیاط کنید. ولی از آن روز و ساعت، غیر از پدر، هیچ کس اطلاع ندارد، نه فرشتگان در آسمان و نه پسر هم. پس بیدار شده و دعا کنید؛ زیرا نمی دانید آن وقت کی می‌شود در شام یا نصف شب یا بانگ خروس یا صبح. مبادا ناگهان آمده، شما را خفته یابد. [۲] *ج. انجیل لوقا* : 👇🏻 و کمرهای خود را ببندید، چراغ‌های خود را افروخته بدارید. خوشا به حال آن غلامان که آقای ایشان چون آید، ایشان را بیدار یابد. پس شما نیز مستعد باشید؛ زیرا در ساعتی که گمان نمی برید، پسر انسان می‌آید. [۱] *د. انجیل یوحنا:* 👇🏻 و بدو قدرت بخشیده است که داوری هم بکند؛ زیرا که پسر انسان است و از این تعجب نکنید؛ زیرا، ساعتی می‌آید که در آن، جمیع کسانی که در قبورند، آواز او را خواهند شنید و بیرون خواهند آمد. [۲] لازم به ذکر است در انجیل و ملحقات آن، هشتاد بار کلمه «پسر انسان» آمده است که فقط سی مورد آن، با حضرت عیسی مسیح قابل تطبیق است؛ امّا پنجاه مورد دیگر، از نجات دهنده ای سخن می‌گوید که در آخر الزمان و پایان روزگار ظهور خواهد کرد. [۳] ---------- [۱]: انجیل متی، باب ۲۴. [۲]: انجیل مرقس، باب ۱۳. [۱]: انجیل لوقا، باب ۱۲. [۲]: انجیل یوحنا، باب ۵. [۳]: مستر هاکس آمریکائی، قاموس کتاب مقدس، به نقل از کتاب ظهور حضرت مهدی علیه السلام از دیدگاه اسلام و مذاهب و ملل جهان، نوشته سید اسدالله هاشمی شهیدی. https://chat.whatsapp.com/IEU6ILfAPQ6KMlTdVFySJU https://eitaa.com/shahd_shahadat
*تعابیر قرآن از مشتغلین بغیر اللّه* *۱-بدترین زیانکاران*👇🏻👇🏻 اگر بستگی و محبّت دل، تنها به دنیا و مال دنیا باشد، انسان عاقبت خوشی نخواهد داشت و به فرمودۀ قرآن دچار اخسر اعمال خواهد گشت. [ قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمٰالاً* اَلَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیٰاةِ الدُّنْیٰا وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً ] [۱] . بگو: آیا شما را از زیانکارترین مردم از جهت عمل آگاه کنم؟ *[ آنان ] کسانی هستند که کوششان در زندگی دنیا به هدر رفته [ و گم شده است ] در حالی که خود می‌پندارند، خوب عمل می‌کنند! این گونه جمع و تفریق که انسان از آن چاره ای ندارد، کار حیوانات است. جمع کردن و خوردن و بهرۀ مادی گرفتن و به تعبیر دیگر به دست آوردن مواد و اضافه نمودن آن به بدن، سپس تحویل دادن جمع شده‌ها به صورت کار، یا به صورت کود و عاقبت هم بریده شدن از جمع شده‌ها و کم کردن آن از بدن در خانۀ گور. آیا این برنامه جز عمل حیوانی نام دیگری دارد؟!! ---------- [۱]: ۱) -کهف (۱۸): ۱۰۳-۱۰۴. 👇🏻👇🏻 *الدنیا مزرعه الاخره*(دنیا کشتزار آخرت است) دنیا فصل کاشت و حرکت و تکاپو و عمل است و آخرت فصل برداشت نتیجه ى همان تلاش ها و زحماتى که در دنیا کشیده شده است. باید در کنار دنیا آخرت را آباد کرد و تنها دلخوش به دنیا نباشیم چرا که در دنیا باید کاشت و در آخرت برداشت کرد لذا کسانی که تمام هَم و غمشان و سعیشان برای دنیا هست زیانکارند *ادامه دارد*...
*افتاب مهر : پرسش ها و پاسخ های مهدوی دفتر اول* اللهمَّ عجل لولیک الفرج🤲🏻 ۴. دیدگاه دین اسلام دربارة ظهور منجی چیست؟ 👇🏻 در دین مقدس اسلام، مسأله موعود و منجی، به روشنی مطرح شده است. قرآن، کتاب آسمانی مسلمانان، در آیات متعدد به حاکمیت صالحان بر زمین و غلبه دین حق، اشاره دارد. از جمله آن‌ها آیه ۱۰۵ از سوره انبیا است. [۱] خداوند، در این آیه تصریح می‌کند که **زمین را بندگان صالح من به ارث می‌برند و در اختیار می‌گیرند.* همچنین تصریح می‌کند که این امر، حقیقتی است که در کتب انبیای گذشته نیز بدان اشاره شده است. در آیه ۵۵ از سوره نور خداوند، به انسان‌هایی که ایمان آورده و عمل صالح انجام دادند، وعده می‌دهد که خلافت و حکومت در زمین را به آنان وا می‌گذارد و دینشان را پابرجا و برقرار می‌سازد و در چنین زمانی، آرامش و امنیت کامل، در جهان ایجاد می‌شود و آدمیان به عبادت و بندگی خدا می‌پردازند. *خداوند، در سه جای قرآن (توبه: ۳۳ و ۳۴؛ فتح: ۲۸؛ صف: ۸) تصریح می‌کند، دین اسلام بر همه ادیان غلبه خواهد کرد؛ هر چند* کافران و مشرکان نخواهند و خود را شاهد بر چنین رویدادی معرفی می‌کند. البته، با توجه به روایاتی که در تفسیر و تبیین آیات الهی از پیشوایان معصوم صادر شده است، می‌توان دریافت که بیش از *۲۵۰ آیه از آیات قرآن* ، به امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و حاکمیت عدل و دین، اشاره دارد. [۱] علاوه بر قرآن کریم، در کتب روایی مهم شیعه و سنی روایات متعددی دربارة او ذکر شده است، کتاب‌های متعددی نیز ویژه آن حضرت به رشته تحریر در آمده است؛ برای نمونه، می‌توان از *کمال الدین و تمام النعمة، اثر شیخ صدوق، الغیبة، نوشته نعمانی و کتاب الغیبة، نوشتة شیخ طوسی از علمای گذشته و منتخب الاثر، اثر لطف الله صافی گلپایگانی از علمای معاصر شیعه، نام برد یا به الفتن، اثر ابن حماد و الاربعین، تألیف ابو نعیم اصفهانی از اهل سنت اشاره کرد* . پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: مهدی از عترت من از نسل فاطمه علیها السلام است. [۲] ذکر این نکته مناسب است که به *اعتقاد شیعه* ، امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرزند امام حسن عسکری علیه السلام است که در سال ۲۵۵ق به دنیا آمد و اکنون در پس پردة غیبت قرار دارد و تا زمانی که خداوند اذن ظهور و قیام دهد، زنده است؛ ولی به *اعتقاد اهل سنت* ، او به دنیا نیامده است؛ بلکه درآخرالزمان و حدود چهل سال پیش از ظهورش، متولد خواهد شد. ---------- [۱]: و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر أنَّ الارض یرثها عبادی الصالحون؛  در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایسته‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد». [۱]: ر. ک: معجم احادیث الامام مهدی، ج۵. [۲]: در سنن ابوداوود که از کتاب‌های مهم اهل سنّت است، در باب «ما جاء فی المهدی» حدیث شماره ۳۷۳۵ از‌ام سلمه نقل شده است که: سمعت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم یقول: «المهدی من عترتی من ولد فاطمة»؛  شنیدم پیامبر فرمود: «مهدی، از عترت من از نسل فاطمه است». در حدیث شماره ۳۷۳۶ از ابی سعید خدری نقل شده است که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «المهدی منّی اجلی الجبهة اقنی الانف یملأ الارض قسطا و عدلاً کما ملئت جورا و ظلما؛  مهدی، از من است. پیشانی او آشکار و هویدا است، بینی بلند و کشیده دارد. زمین را از عدل و داد پر می‌کند، همان طور که از ظلم و جور پر شده است»، الطرائف فی معرفة مذاهب الطوئف، ص۱۷۷، ح ۲۷۸. https://chat.whatsapp.com/IEU6ILfAPQ6KMlTdVFySJU https://eitaa.com/shahd_shahadat
بر دو گونه است، معرفت علمی نفس که با تفکر و استدلال به دست می آید و در این بحث ها از این روش استفاده می کردیم. معرفت شهودی نفس که با دوری کردن از دنیا و لذت های بدنی به دست می آید و انسان به تدریج حقیقت نفس خود را لایه لایه شهود کرده و همچون دیدن خورشید در روز روشن به وضوح و روشنی مراتب تجرد نفس خود را می بیند و دیگر از استدلال بی نیاز می شود. معرفتی که ارزشمند تر است همین نوع از معرفت نفس است. البته معرفت علمی نیز بدون سفری کوتاه در درون و سیر کردن در حالات و خصوصیات نفس شدنی نیست. هر دوگونه شناخت نفس راهی مهم برای شناخت رب است، کسی که به دنبال شناخت علمی خداوند است بهترین وسیله برای او استفاده از شناخت علمی نفس است و کسی که در جستجوی دیدار خداوند با قلب و جان است بهترین راه یافتن شناخت حضوری به نفس می باشد. نفس ما اولین دریچه آشنایی ما با عالم مجردات است و قبل از تفکر در نفس، انسان تحت تاثیر انس با دیدنی ها و عالم محسوسات همه چیز را جسم و مادی می پندارد. وقتی کسی کم کم با نفس خود آشنا می شود درهای شناخت مجردات بر روی او گشوده می گردد و نگاه انسان به عالم هستی عوض می شود. چون خداوند متعال و نفوس اولیای الهی مجرد است، کسانی که از شناخت نفس محرومند معمولا توان شناخت صحیح خداوند و نسبت او با مخلوقات و شناخت جایگاه اولیا خدا و صفات انبیا و ائمه را هم ندارند و لذا در بحث های اعتقادی به مشکلات مهمی برخورد می نمایند. https://chat.whatsapp.com/IEU6ILfAPQ6KMlTdVFySJU https://eitaa.com/shahd_shahadat
*ماه رجب*👇🏻👇🏻 پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند* : هر که تمام این ماه را روزه بدارد، سه چیز از خدایش دریافت می کند: 1 - *آمرزش برای تمام گناهان گذشته اش* 2 - *مصونیتی برای باقی مانده از عمرش* 3 - ایمنی از تشنگی روز قیامت* .امام صادق(ع) فرمود*: حضرت نوح(ع)در *روز اول ماه رجب* سوار بر کشتی شد و به همراهان دستور داد، این روز را روزه بگیرند و فرمود هر که این روز را روزه بدارد آتش جهنم یک سال از او دور شود و کسی که *هفت روز از این ماه* را روزه بدارد هفت درب جهنم بر او بسته شود و اگر *هشت روز روزه بدارد* هشت درب بهشت به روی او باز می شود و کسی که *پانزده روز روزه بدارد* خداوند حوایج او را بر آورده کند و کسی بیشتر از این مقدار روزه بگیرد خداوند افزون به او عنایت کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللهمَّ عجل لولیک الفرج🌹 **درباره امام زمان عج بیشتر بدانیم👇🏻*  افتاب مهر1 *آیا دربارة امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف اعتقاداتی وجود دارد که شیعه و عامه (اهل سنت) در آن‌ها اتفاق نظر داشته باشند* ؟👇🏻 با رجوع به روایات موجود در منابع روایی و با نگاه به کلمات بزرگان و علمای هر دو مذهب، به موارد متعددی برمی خوریم که مورد قبول و اتفاق آن‌ها می‌باشد، از جمله: الف. هر دو گروه، ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را امری قطعی می‌دانند. مرحوم شهید صدر رحمة الله از علمای بزرگ شیعه در این باره می‌فرماید: به راستی اعتقاد به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به عنوان پیشوای منتظر برای تغییر جهان به جهانی بهتر، در احادیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به طور عموم و در روایات اهل بیت علیهم السلام به طور خصوص آمده است و به حدی بر این مسأله تاکید شده است که جای هیچ شکی برای انسان باقی نمی گذارد…. [۱] ناصر الدین البانی از بزرگان اهل سنت می‌گوید: اما مسأله مهدی، باید دانسته شود که دربارة خروج او احادیث صحیح بسیاری وارد شده است…. [۲] ---------- [۱]: بحث حول المهدی، ص۱۰۳و ۱۰۴. [۲]: ناصرالدین البانی، حول المهدی علیه السلام، مجله التمدن الاسلامی، سال ۱۳۷۱ق. *ادامه* ... 👇🏻👇🏻
اللهمَّ عجل لولیک الفرج🌹 *درباره امام زمان عج بیشتر بدانیم👇🏻* افتاب مهر 2 ۵. *آیا دربارة امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف اعتقاداتی وجود دارد که شیعه و عامه (اهل سنت) در آن‌ها اتفاق نظر داشته باشند؟* *ب* یکی دیگر از مسائل مورد قبول هر دو گروه، موضوع فراگیر بودن دعوت و حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است. خداوند متعال در قرآن کریم به این مطلب اشاره کرده و می‌فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ... » [۳] ؛ خداوند، به کسانی از شما بندگان که ایمان آورده و نیکوکار شوند، وعده داده است آنان را بر روی زمین خلافت دهد…. امام باقر علیه السلام دربارة گستره حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمود: قائم علیه السلام ۳۰۹ سال مالک زمین می‌شود و در آن، حکومت می‌کند؛ همان گونه که اهل کهف در غارشان درنگ کردند. زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد، آن گونه که پر از ظلم و جور شده باشد. خداوند برای او شرق و غرب عالم را فتح خواهد کرد…». [۱] احمد بن حنبل [۲] از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده است که فرمود: زمین پر از ستم و ظلم می‌شود. در این هنگام، شخصی از عترتم خروج می‌کند و در مدت هفت یا نه سال مالک کل زمین خواهد شد. در این هنگام، زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد. [۳] ---------- [۳]: نور (۲۴): ۵۵. [۱]: «یملک القائم ثلاثمائة سنة ویزداد تسعا کما لبث اهل الکهف فی کهفهم، یملأ الارض عدلا و قسطا کما ملئت ظلما و جورا فیفتح الله له شرق الارض و غربها» ؛ بحار الانوار، ج۵۲، ص۳۹۰. [۲]: احمد بن حنبل از بزرگان عام ّ ه و سرسلسله گروه حنابله می‌باشد. [۳]: «تملأ الارض ظلما و جوراً ثم یخرج رجل من عترتی یملک سبعا او تسعا فیملأ الارض قسطا و عدلا»، مسند احمد، ج۳، ص۲۸. *ادامه دارد* ... 👇🏻👇🏻
 *شهادت امام هادی علیه السلام تسلیت باد* امام هادي عليه السلام: 👇🏻 اَلْمِراءُ يُفْسِدُ الصَّداقَةَ الْقَديمةَ وَ يُحِلُّ الْعُقْدَةَ الْوَ ثيقَةَ وَ اَقَلُّ مافيهِ اَنْتَكونَ فيهِ الْمُغالَبَةُ وَ الْمُغالَبَةُ أمتَنُ اَسْبابِ الْقَطيعَةِ ؛ *بگو مگو* ، دوستى طولانى را از بين مى بَرد و رابطه محكم را به جدايى مى كشاند وكمترين اثر بگو مگو اين است كه هر كدام از دو طرف، مى خواهد بر ديگرى پيروز شود وهمين در پى پيروزى بودن، مهم ترين عامل قطع رابطه است. نزهة الناظر، ص ۱۳۹، ح ۱۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا