eitaa logo
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
146 ویدیو
17 فایل
کانال حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام shahecheragh.ir سایت فارسی Lib.shahecheragh.ir کتابخانه Museum.shahecheragh.ir موزه en.shahecheragh.ir سایت انگلیسی aparat.cm/shahecheragh کانال آپارات کانال سروش sapp.ir/shahecheragh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آیین تجلیل از ۴۷۰ حافظ قرآن کریم، در سومین حرم اهل‌بیت علیهم السلام امروز پنج‌شنبه ۲۹ شهریورماه، بیست و یکمین جشنواره ملی «جبرئیل امین» به منظور تجلیل از ۴۷۰ حافظ کل و حافظ ۲۰ جزء و ۲۵ جزء قرآن کریم مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(سلام الله علیها)، از ۲۸ استان و ۱۱۰ شهرستان کشور، گرامی‌داشت شهید جمهور و یادواره شهدای قرآنی استان فارس، در شبستان امام خمینی(قدس سره) حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام برگزار شد. shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=154173 @SHAHECHERAGH
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۷ در هفتاد و پنجمین جلسه از سلسله مباحث «ولایت فقیه»، عنوان شد؛ 💠 حجت الاسلام و المسلمین دکتر کلانتری: «اصل توحید» محور و اساس جهان‌‌بینی اسلامی است و در مقابل اومانیسم و انسان‌محوری قرار دارد امروز پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، در هفتاد و پنجمین جلسه «جهاد تبیین» و پنجاه و هفتمین جلسه از سلسله مباحث «ولایت فقیه»، که در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار گردید، به بررسی و تبیین «اصل توحید» به عنوان محور و اساس جهان‌‌بینی اسلامی پرداخت. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، دکتر کلانتری در ابتدای این جلسه ضمن تبریک ولادت باسعادت حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی(صلوات الله علیه) و امام جعفر صادق علیه السلام، ابراز امیدواری کرد، خداوند متعال به حرمت نبی مکرم اسلام(صلّی اللّه علیه و اله و سلّم) و خاندان مطهر ایشان، عیدی امت اسلامی را پیروزی مردم مظلوم غزه علیه رژیم جنایتکار صهیونیستی قرار دهد. وی اظهار کرد: در جلسه گذشته فهرستی از اصول اصلی جهان‌‌بینی اسلام را مرور کردیم و قرار شد طی جلساتی به بحث و بررسی این اصول به عنوان زیرساخت‌‌ها و مبانی الگوی حکومتی اسلام بپردازیم. این اصول و مبانی، در حقیقت الگوی اسلام ناب را برای اداره جامعه اسلامی به ما نشان می‌دهد، تفاوتی نمی‌کند عصر پیامبر(ص)، ائمه معصوم(ع) و یا عصر غیبت باشد، این مبانی اساسی، یک الگو و مدل حکومتی جامع را در اختیار جامعه اسلامی می‌گذارد که در همه زمان ها یکسان است. اولین و مهم‌ترین اصلی که در این راستا مورد بررسی قرار می‌‌دهیم «اصل توحید» است که محور و اساس جهان‌‌بینی اسلامی می‌باشد. تولیت حرم مطهر، یادآور شد: قبل از ورود به بررسی این اصول لازم است این نکته را یادآوری کنم که مجموعه بحث‌‌هایی که در تبیین این اصول مطرح خواهد شد فقط بر محور آیات قرآن و روایات خواهد بود. مبنای آیات و روایات نقلی است. در اینجا به مبنای عقلی، کلامی یا فلسفی این اصول نمی‌پردازیم. یک سلسله آیات قرآن است که اگر در آن ها تدبر کنیم، اصل اساسی توحید، به وضوح از آن‌ها به‌دست می‌آید. بنده معتقد هستم تکیه بر آیات قرآن برای استنباط، حتی استنباط اعتقادات - و البته نه فقه و احکام - یک کار کاملاً منطقی و دقیق است، اگر توحید را از آیات قرآن استنباط کنیم کار اشتباهی نیست، به دلیل اینکه خود آیات هم اعتبار خود را از عقل گرفته اند. به عنوان مثال؛ مبنای اصلی نبوت، عقل است. عقل بشر می‌گوید حتماً در کنار حس و عقل، وحی هم باید باشد وگرنه بشر به سرمنزل مقصود خود نمی‌رسد. تکیه بر آیات و روایات معتبر، خود تکیه بر عقل است، همان عقلی که اصل نبوت و ضرورت نزول وحی و بعثت پیامبران را اثبات می‌کند. خیلی‌ها به راحتی از این می‌گذرند و می‌گویند به سراغ وحی و نقل نرویم بلکه به سراغ برهان، فلسفه و کلام برویم؛ اما حقیقتاً تکیه بر آیات قرآن برای اثبات اصول اساسی دین، شاخصه‌ها و چارچوب‌های آن، یک اصل است.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۷ در هفتاد و پنجمین جلسه از سلسله مباحث «ولایت فقیه»، عنوان شد؛ 💠 حجت الاسلام و المسلمین
صفحه ۲ از ۷ عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، اظهار کرد: درجهان‌‌بینی اسلام و باور عموم مسلمانان، مبدأ هستی، یعنی آن موجود قادر، عالِم و حکیمی که به هستی وجود داده و افزون بر وجود، به جهان حیات بخشیده و افزون بر وجود و حیات، تدبیر آن را نیز برعهده دارد، خداوند یگانه است و او در این کار هیچ شریکی ندارد. این نگاه و باور، گرچه مبتنی بر براهین عقلی بسیاری است، اما آیات متعددی از قرآن کریم به روشنی به تشریح اصل و ابعاد گوناگون آن پرداخته‌‌اند. در ادامه برخی از آیات قرآن را در این باب مرور خواهیم کرد. وی در ادامه به بخشی از آیه۲۵۵ سوره بقره، اشاره کرد: «اللّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ...»؛ «الله، هیچ الهی جز او نیست، او زنده‌‌ای است که حیاتش قائم به ذات است». یکی از پرکاربردترین کلمات در قرآن کریم کلمه «الله» می‌باشد، که نزدیک به سه هزار بار در قرآن آمده است. این آیه برای اولین بار خطاب به اعرابی که در عصر جاهلیت زندگی می کردند، نازل شده است. مگر کلمه «الله» را می‌شناختند که یعنی چه؟ قطعاً می‌دانستند، اما در کنار «الله»، چند الهه دیگر هم برایشان مطرح بوده است، از جمله لات(نام یکی از سه بت مهم مورد پرستش در کعبه)؛ هبل( بزرگترین بت کعبه که آن را به صوررت انسان تراشیده بودند و جنس آن از عقیق سرخ بود) و عزی(سومین بت عرب است که پس از لات و منات ساخته شده است و بت اختصاصی قریش بوده)، از جمله الهه هایی بودندکه در عصر جاهلیت، در کنار الهه «الله» مطرح بودند. دکتر کلانتری خاطرنشان کرد: این آیه شریفه می‌گوید هیچ الهه‌ دیگری جز «الله» نیست، و به این ترتیب اولین جرقه تفکر توحیدی، در عصر جاهلیت زده می‌شود. کلمه «الله» در آن عصرها در ادبیات عرب وجود داشته است؛ ازآنجا که نام پدر نبی مکرم اسلام(ص)، «عبدالله» می‌باشد، عبدالعزی و عبدالهبل هم داشتند. در اینجا آیه بیان می‌کند که فقط یک الهه وجود دارد. چه ویژگی‌هایی دارد؟ «هو الحی و القیوم»؛ آن الله و الهه‌ای که حیات آن قیومی ا‌ست، یعنی حیات واجب الوجود، همان تعبیری که در فلسفه به کار برده می‌شود. دو نوع حیات داریم، حیات واجب الوجود و حیات ممکن الوجود؛ تنها الهه که حیات آن واجب الوجود می باشد، «الله» است، لات و عزی هم وجود داشتند اما داری حیات قیومی نبودند و حیات آن ها ممکن الوجود بود. این اولین اساس توحید است؛ «لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ». این چند کلمه پر از معارف اساسی اسلام می باشد. دکتر کلانتری در ادامه به بیان آیه ۱۱ سوره روم، به عنوان دومین آیه ای که به اصل توحید و ابعاد گوناگون آن ‌اشاره می‌کند، پرداخت: «اللَّهُ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ»؛ «الله است که آفرینش را آغاز و سپس آن را تجدید می‌‌کند، آنگاه به سوی او باز گردانیده خواهید شد». چه کسی خلقت را آغار کرد؟ همان «الله»، که حیاتش واجب الوجود است، «ثُمَّ يُعِيدُهُ»؛ سپس خلق را بر می‌گرداند، یعنی همان کسی که می‌آفریند و بر می‌گرداند؛ «ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ»؛ سپس به همان بر می‌گردید، یعنی مرجع نهایی آفرینش باز خدا می‌باشد. این یک پیام دیگر در مورد جایگاه «الله» در جهان هستی است.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۲ از ۷ عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، اظهار کرد: درجهان‌‌بینی اسلا
صفحه ۳ از ۷ وی در ادامه به دو آیه شریفه از سوره های حدید و تحریم که پیرامون اصل «توحید» است، اشاره کرد و گفت: خداوند متعال می‌فرماید: «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ»( سوره حدید، آیه ۳)؛ «اوست(الله)که آغاز و انجام، و ظاهر و باطن هستی است و بر هر چیزی به طور کامل آگاه است». واقعیت هستی، همین است. « ... وَاللَّهُ مَوْلَاكُمْ وَ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ»(سوره تحریم، آیه ۲)؛ «... و الله سرپرست شماست، و او بسیار دانا و حکیم است». «الله»؛ اوست که مولای شما می‌باشد؛ بر طبق این آیه چه کسی بر ما ولایت دارد؟ «الله» با همان ویژگی‌هایی که گفته شد. آیات ۱۲۶ سوره نساء و ۱۸۹سوره آل‌‌عمران، آیه های پنجم و ششمی بودند که تولیت حرم مطهر به آن‌ها اشاره کرد: «وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطًا»(سوره نساء، آیه۱۲۶)؛ «همه آنچه در آسمان‌‌ها و زمین است برای الله است و الله بر همه اشیاء هستی احاطه دارد». این ها درس های قرآن به همه عصرها می‌باشد. خداوند بر همه اشیاء هستی، احاطه قیومی دارد. «وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»(سوره آل‌‌عمران، آیه۱۸۹).؛ «و فرمانروایی بر آسمان‌‌ها و زمین فقط برای الله است و الله بر هر چیزی تواناست». مالکیت حقیقی از آنِ خدا می‌باشد، «وَلِلَّهِ» یعنی به خداوند تعلق دارد. فرمانروایی بر آسمان ها و زمین، همان ولایت، اینجا در قالب «مُلک» آمده است. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، در ادامه بررسی آیات توحیدی قرآن، آیه ۲۶ سوره آل‌‌عمران، را بیان کرد: «قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»؛ « بگو: خدایا! ای مالک همه هستی! به هر که خواهی حکومت می‌‌دهی و از هر که خواهی حکومت را می‌‌ستانی، و هر که را خواهی عزت می‌‌بخشی و هر که را خواهی خوار و بی‌‌مقدار می‌‌کنی، هر خیری به دست توست، یقیناً تو بر هر کاری توانایی». «اللَّهُمَّ»؛ یعنی همان «یا الله»؛ که در یک تغییری اللَّهُمَّ می‌شود، و میم مشدد در پشت الله می آید، منادا است، ای خدایی که مالک مُلک هستی، چونکه مالک ملک هستی، «تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ»؛ که می‌توانی به دیگران بدهی و باز پس بگیری. به این دقت کنیم، بعضی وقت‌ها برداشت ها صد و هشتاد درجه روبروی یکدیگر هستند. زمانی پادشاهان جور به این آیه استناد می‌کردند، زمانی که یزید در مجلسی که رأس مبارک حضرت اباعبدالله(ع) را گذاشته بودند، این آیه را خطاب به حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) خواند که مُلک را خدا به ما داده است. این یک برداشت است و برداشت دیگر اینکه می‌گوئیم فقط پیامبر(ص) می تواند فرمانروا و ولی جامعه اسلامی باشد، چون از جانب خدا است و ولایت را از خدا می‌گیرد، غیر آن باطل است. این‌ها دو برداشتی هستند که صد در صد مقابل یکدیگرند. در کشور خودمان کسانی که شاه‌پرست بودند، بر اساس این آیه می گفتند که خدا ایشان را به عنوان شاه انتخاب کرده است و دست ما نبوده و می‌گفتند شاه سایه خدا است! این یک نگاه است که اهل‌بیت علیهم السلام وقتی که این آیه را تفسیر می کنند می فرمایند اینکه پیامبر(ص) یا امام معصوم(ع) در رأس حاکمیت هستند، به این دلیل است که حاکمیت از آن خدا است، خداوند اینان را نصب کرده و غیر از این‌ها سلطنت جور و باطل است.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۳ از ۷ وی در ادامه به دو آیه شریفه از سوره های حدید و تحریم که پیرامون اصل «توحید» است، اشاره
صفحه ۴ از ۷ وی در ادامه به بررسی آیه ۹ سوره شوری، به عنوان هشتمین آیه ای که به اصل توحید و ابعاد گوناگون آن ‌اشاره می‌کند، پرداخت: «أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِيُّ وَ هُوَ يُحْيِ الْمَوْتي‏ وَ هُوَ عَلي‏ کُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ»؛ « آیا (کافران) غیر خدا را ولیّ خود قرار داده‌‌اند؛ حال آنکه فقط الله، ولیّ و سرپرست بندگان است و اوست که مردگان را زنده می‌‌کند و اوست که بر هر چیزی تواناست». غیر از خدا کسی ولی نیست؛ «فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِيُّ» این انحصار دارد، یعنی این ضمیر فصل که می آید و بعد تقدم الله؛ «فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِيُّ». وقتی به این آیه دقت می کنیم اصلاً «مِنْ دُونِهِ» ولی نیستند، اصلاً آنجا ولایت نیست و توهم ولایت است، کسی که به زیر پرچم طاغوت می رود، خیال می‌کند تحت پرچم طاغوت است، هیچ چیزی در آنجا وجود ندارد، اصلاً منهای الله ولایتی وجود ندارد و بقیه ساخته ذهن و توهم خود بشر است و کاری هم نمی‌توانند انجام بدهند، همانطور که حضرت ابراهیم(ع)، بت‌هایی را که آن‌ها می پرستیدند را شکست و گفت اگر می‌توانید بیایید و کاری انجام بدهید، ولی کاری از دستشان بر نمی‌آمد. این استاد حوزه و دانشگاه، در ادامه به آیه ۶۲ سوره حج اشاره کرد: «ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ هُوَ الْبَاطِلُ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِيُّ الْكَبِيرُ»؛ «این(عذاب کافران) بدان دلیل است که فقط الله حق است و آنچه را که(کافران) غیر از او می‌‌خوانند باطل است، و به یقین الله بلند مرتبه و بزرگ است». فقط «الله» حق و غیر از او باطل است. تکیه بر هرچیزی غیر از خداوند، تکیه بر باطل می‌باشد. به حق و باطل هم نگاه دقیقی داشته باشیم؛ حق یعنی آن حقیقت موجود و باطل هم یعنی آن چیزی که اصلاً وجود ندارد و داری واقعیت هم نیست. قرآن کریم، بارها کلمه حق را به کار برده است، آن‌هایی که حق و آن‌هایی که باطل هستند، آن‌هایی که حقیقت دارند و آن‌هایی که نیستند. آن چیزی که کافر بجای خداوند می‌گذارد، اصلاً هیچ چیزی نیست. «بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ»؛ «که فقط الله حق است. فقط «الله» حقیقت و واقعیت هستی می‌باشد. لذا اگر غیر از خدا را ولی قرار بدهیم یعنی هیچ چیزی را ولی خودمان قرار نداده ایم. دکتر کلانتری در ادامه به آیات دیگری از سوره های مبارکه «صافات» و «حمد» اشاره کرد که به وضوح به اصل «توحید» و ابعاد گوناگون آن ‌اشاره می‌کنند: «إِنَّ إِلَهَكُمْ لَوَاحِدٌ * رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَرَبُّ الْمَشَارِقِ»(سوره صافات، آیات ۴ و ۵)؛ «حق آن است که خدای شما یکی است * (هم‌او) که پروردگار آسمان‌‌ها و زمین و آنچه ما بین آنهاست و همچنین پروردگار مشرق‌‌ها (و مغرب‌‌ها) است». یگانگی خداوند را بیان می کند، خدای واحدِ واجب الوجودِ مالک، حاکم و ولی بر هستی. «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ * مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ»(سوره حمد، آیات ۱ و ۲ و ۳)؛ «همه ستایش‌‌ها ویژه الله است، که پروردگار همه عالمیان است. (الله) که لطفش فراگیر و رحمتش گسترده است. (الله) که مالک روز جزا است».
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۴ از ۷ وی در ادامه به بررسی آیه ۹ سوره شوری، به عنوان هشتمین آیه ای که به اصل توحید و ابعاد گو
صفحه ۵ از ۷ وی پس از بیان این آیات توحیدی قرآن، گفت: بنده همین تعداد آیه را برجسته کردم، که به نظرم برای بحث ما کافی است. این آیات و صدها آیه دیگری که قرآن کریم در معرفی «الله» و تبیین روشن اوصاف او عرضه کرده است زیربنای «اصل توحید» در نگاه قرآن است، که زیربنایی‌‌ترین اصل در جهان‌‌بینی اسلام بشمار می‌‌آید. برپایه همین آیات، خداوند «تنها وجود ذاتی و مستقل هستی»، «آغاز و انجام هستی»، «خالق هستی»، «مرجع نهایی هستی»، «مالک حقیقیِ هستی»، «محیط بر هستی»، «ربّ و مدبِر هستی»، «حاکم هستی»، «ولیّ هستی»، «حقّ»، «واحد»، «علیم»، «حکیم»، «صاحب لطف فراگیر»، «صاحب رحمت واسعه» و «شایسته همه ستایش‌‌ها» است. زمانی که این آیه ها را کنار یکدیگر می گذاریم این تصویر از «الله» شکل می‌گیرد. اصل توحید بر اساس همین آیات شکل می گیرد، نه اینکه اصل توحید در کلام و یا فلسفه اثبات نمی شود، نه؛ آن هم برهان‌های خاص خود را دارد، اما شفاف‌ترین تصویر توحید را آیات قرآن تشریح می‌کنند. اگر فلسفه، کلام، حس و عقل می توانستند «الله» را با همه ویژگی های آن اثبات بکنند، دیگر نیاز به نزول وحی نبود، این همه آیه فقط جهت معرفی خود «الله» و اصل توحید آمده است. لذا در آیات قرآن، توحید شفاف می‌شود. رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: بدون شک، بر اساس اصل توحید که خطوط و ابعاد آن را قرآن کریم به روشنی تبیین کرده است، مجموعه هستی و از جمله انسان، موجودات غیر مستقل(اللّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ، غیر از او هرچیزی هست ممکن الوجود و غیر مستقل و وابسته است)، مخلوق و مملوک خداوند، مقهور اراده او و تحت تدبیر و حاکمیت و ولایت حقیقیِ او هستند و منهای اراده و تشریع و اذن خداوند، صاحب هیچگونه وجود، توان، استقلال، مالکیت و ولایتی از جانب خود، و حتی بر خود نخواهند بود. یعنی اگر یک لحظه اراده خداوند قطع بشود ما نیستیم و اصلاً حیات هم نداریم، تشریع منهای اراده خداوند، امکان‌پذیر نیست، یعنی قانون گذاشتن برای هستی که مملوک و مخلوق خدا می باشد، منهای خدا امکان پذیر نمی‌باشد. وی خاطرنشان کرد: تفکر توحیدی باید در صحبت‌هایی که بیان می‌کنیم و رفتارهایی که انجام می‌دهیم، متبلور شود. زمانی که برای نماز ایستاده ایم، با این احساس قرار بگیریم که من، مملوک است و مستقلاً از خودش هیچ چیزی ندارد، یک عبد و انسانی که نه مالک است، نه ولی و حاکم. حال خداوند به او اجازه داده است که در محضر خدا قرار بگیرد، محضر خداوند همان جایی است که هستید، نه فقط کعبه. این عبدِ مملوکِ غیر مستقل و مخلوق، در محضر کسی که ولی، حاکم، خالق و حی القیوم می‌باشد قرار گرفته است. به همین شکل برای نماز قرار بگیریم. این باعث احساس حضور می شود، نه اینکه فکر کنیم خدا فقط در خانه کعبه است و فرسنگ‌ها با ما فاصله دارد و ما اینجا یک چیزهای برای خودمان می‌گوئیم. خشوع و احساس حضور و لحظه به لحظه تقرب به مالک و ولی هستی را خداوند در نماز از ما می‌خواهد. همین‌ها را در فضای اجتماعی هم بیاوریم. همه حرف در «ولایت فقیه» همین است؛ همین احساسی که در حال نماز به عنوان یک موجود غیر مستقل، مخلوق، مملوک و مقهور اراده خدا و ... باید داشته باشیم، که منهای اراده، اذن و توجه خدا هیچ چیزی نیست، به همین بُعد اجتماعی بدهیم، حتی در غذا خوردنمان همین اصل را پیاده کنیم، حال اگر این اصل را در عرصه اداره جامعه بیاوریم چگونه می شود؟ چه کسی می تواند حاکم باشد؟ باید از صاحب مِلک و مُلک اذن داشته باشد، بدون اذن، هیچ حق تصرفی ندارد. این مبنای اعتقادی ما است. در همه عصرها از زمان حضور پیامبران و ائمه معصوم(ع) تا به امروز که عصر غیبت می باشد، همه مبنا همین است، اتفاقاً افتخار هم دارد و خیلی هم زیبا می‌باشد.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۵ از ۷ وی پس از بیان این آیات توحیدی قرآن، گفت: بنده همین تعداد آیه را برجسته کردم، که به نظرم
صفحه ۶ از ۷ عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، اظهار کرد: نکته مهمی که باید بر آنچه آمد افزوده شود این است که وقتی در جهان‌بینی معتقد به توحید می‌‌شویم و نقطه آغاز و انجام جهان را «الله» با همان اوصافی که قرآن کریم برشمرده است می‌‌دانیم، این اعتقادِ حقّ در همه ارکان اعتقادی و همه اجزاء متصل به ارکان اعتقادی و همچنین همه احکام کلی و جزئی که در اسلام راستین مطرح می‌‌شود نیز سریان و جریان می‌‌یابد. از همینجاست که در جهان‌‌بینی توحیدی، ارکان اعتقادیِ دیگر، همچون نبوّت، معاد، عدل و امامت و همچنین انواع ولایت‌‌های مشروع و مجموعه شریعت نیز بر پایه اصل توحید به معنا و مفهوم صحیح خود می‌‌رسند. ابتناء این اصول اعتقادی بر اصل توحید بدین معناست که هر کدام از این اصول اعتبار و ارزش خود را از ناحیه خداوند دریافت کرده‌‌اند و منهای تشریع و اذن خداوند، واجد هیچگونه اعتبار و ارزشی نخواهند بود. وی در ادامه به مفهوم «توحیدی شدن شریعت» اشاره کرد و گفت: بر همین اساس، توحیدی شدن شریعت بدین معناست که در اندیشه و باور توحیدی، مجموعه احکام و دستورالعمل‌‌هایی که برای ابعاد مختلف زندگی بشر وضع و تشریع می‌‌گردند، همه موجودیت و مشروعیت خود را از همان منبع واحدی می‌‌گیرند که مبدأ، خالق، مالک، ولیّ حقیقیِ وجود، و حیات، و تدبیر هستی است. رمز این مهم آن است که: «توحید مثل روحی در کالبد تمام مقررات اسلامی هست. مثل هوای رقیق و لطیفی در تمام اجزای این ساختمان و پیکره‌‌ای که نامش اسلام است، هست. مثل خون پاک و پاکیزه و صاف و تازه‌‌ای در سراسر این کالبد و پیکری که نامش اسلام و دین است، هست؛ در همه مویرگ‌‌ها حتی هست، یک دانه حکم را در اسلام نمی‌‌توانید پیدا کنید که رنگی و نشانی از توحید در آن نباشد». (امام خامنه‌‌ای(دام ظله)، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص۱۸۲). این جملات را هرکسی نمی‌تواند بیان کند فقط از انسان های نابغه این جمله ها صادر می‌شود. تولیت حرم مطهر در ادامه به سخنی از امام خمینی(رحمت الله علیه) پیرامون اصل «توحید» و نظام سیاسی مشروع، اشاره کرد و گفت: بر پایه همین جهان‌‌بینی توحیدی است که امام خمینی(قدس سره) در پاسخ به سوالی از ریشه‌‌ها و اصول اعتقادی اسلام در تأسیس و نوع نظام سیاسیِ مشروع، «اصل توحید» را ریشه و اساس همه باورها و از جمله نظام سیاسی مشروع و مورد نظر اسلام دانسته و اینگونه به تشریح آن پرداخته است: «اعتقادات من و همه مسلمين، همان مسائلى است كه در قرآن كريم آمده است و يا پيامبر اسلام(ص) و پيشوايان بحق بعد از آن حضرت بيان فرموده‏اند كه‏ ريشه و اصل همه آن عقايد ـ كه مهمترين و با ارزش‌ترين اعتقادات ماست ـ «اصل توحيد» است. مطابق اين اصل، ما معتقديم كه خالق و آفريننده جهان و همه عوالم وجود و انسان، تنها ذات مقدس خداى تعالى است كه از همه حقايق مطلع است و قادر بر همه چيز است و مالك همه چيز. اين اصل به ما مى‏آموزد كه انسان تنها در برابر ذات اقدس حق بايد تسليم باشد و از هيچ انسانى نبايد اطاعت كند مگر اينكه اطاعت او اطاعت خدا باشد؛ و بنابراين، هيچ انسانى هم حق ندارد انسان‌‌هاى ديگر را به تسليم در برابر خود مجبور كند. و ما از اين اصل اعتقادى، اصل آزادى بشر را مى‏آموزيم كه هيچ فردى حق ندارد انسانى و يا جامعه و ملتى را از آزادى محروم كند، براى او قانون وضع كند، رفتار و روابط او را بنا به درك و شناخت خود كه بسيار ناقص است و يا بنا به خواسته‏ها و اميال خود تنظيم نمايد. و از این اصل ما نيز معتقديم كه قانونگذارى براى بشر تنها در اختيار خداى تعالى است، همچنان كه قوانين هستى و خلقت را نيزخداوند مقرر فرموده است. و سعادت و كمال انسان و جوامع تنها در گرو اطاعت از قوانين الهى است كه توسط انبيا به بشر ابلاغ شده است»(امام خمینی(قدس سره)، صحیفه امام، ج۵، صص۳۸۷ و ۳۸۸).
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۶ از ۷ عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، اظهار کرد: نکته مهمی که باید
صفحه ۷ از ۷ وی ادامه داد: همچنین رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) می‌فرمایند: «توحید اسلامی الهامی‌‌ست در زمینه حکومت، در زمینه روابط اجتماعی، در زمینه سیر جامعه، در زمینه هدف‌‌های جامعه، در زمینه تکالیف مردم، در زمینه مسئولیت‌‌هایی که انسان‌‌ها در مقابل خدا، در مقابل یکدیگر، در مقابل جامعه و در مقابل پدیده‌‌های دیگر عالَم، دارا هستند، توحید این است. توحید اسلامی همان «اَلفی»‌‌ست که بعدش «ب» می‌‌آید و «پ» می‌‌آید و «چ» می‌‌آید، تا «ی» می‌‌آید. این جور نیست که بگویی خدا یک است و دو نیست و تمام بشود قضیه. خدا یک است، و دو نیست، معنایش این است که در تمام منطقه وجود خودت شخصا و جامعه‌‌ات عموماً، جز خدا کسی حق فرمانروایی ندارد»(امام خامنه‌‌ای، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص۲۰۷). تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که گفتیم خدا یکی است و دو نیست، همین باید در تمام سلول های وجود انسان، متبلور شود. خدای واحد، مالک، خالق، حکیم، محیط و خدای حاضر و ناظر بر اعمال انسان، هم در فضای شخصی و هم در فضای جامعه همین می‌شود اگر این اصل بخواهد در اجتماع پیاده بشود، در این فضا چه کسی حق فرمانروایی پیدا می‌کند؟ تمام صحبت از اندیشه سیاسی و مدل حکومت در اسلام که خدمتتان بیان شد، بحث سر همین است. از دل این اصل، یک مدل خاص متولد می شود و الگوی ضد آن، اومانیسم است. در این اصل هم هرکس «الف» را گفت تا آخر باید برود. اومانیسم از ابتدا اصل انسان‌محوری را پذیرفته تا آخر هم جلو رفته است، نتیجه هم می‌شود چیزی که هم‌اکنون در غرب مشاهده می‌کنیم. بر اساس اصل جهان‌بینی خودشان، قطعاً پارلمان آن‌ها می تواند قانون هم جنس‌بازی را تصویب بکند، که دقیق بر مبنای اصل خودشان است و از نظر آن‌ها هیچ مشکلی ندارد؛ قانون ازدواج با حیوانات را پارلمان‌های اروپایی دقیق بر مبنای اصول خودشان مصوب می‌کنند، اصل اومانیسم همین را مطرح می کند و غیر از این نیست. و آن کسی هم که گفت: «اللّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ » تا آخر باید بر اساس اصل خود عمل بکند و حاکمیت و کارهای روزمره او هم بر اساس همین اصل می‌باشد. شایان ذکر است در ادامه نشست امروز، حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری، پاسخگوی سوالات حاضران در جلسه بودند. هم‌اکنون این سوالات و پاسخ های تولیت حرم مطهر، در فایل صوتی جلسه، در سایت حرم مطهر قابل استماع است. سلسله مباحث با موضوع «ولایت فقیه»، پنجشنبه‌ها از ساعت ۸ صبح در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار و به صورت زنده از کانال آپارات به نشانی aparat.com/shahecheragh/live پخش می‌گردد. همچنین متن سخنان تولیت حرم مطهر و فایل های صوتی و تصویری کامل جلسات به همراه پرسش و پاسخ ها در بخش ویژه سلسله مباحث ولایت فقیه در پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، به نشانی shahecheragh.ir/velayat قابل دریافت است. علاقه‌مندان با عضویت در کانال ایتای eitaa.com/shahecheragh_velayat می‌توانند اطلاعیه ها و اخبار هر جلسه را مطالعه فرمایند. از عموم علاقه‌مندان، به‌ویژه دانشجویان دانشگاه ها و طلاب حوزه های علمیه برای شرکت در این جلسات، دعوت به عمل می‌آید. گزارش تصویری: shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=154172 خبر: shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=222181 @SHAHECHERAGH_VELAYAT @SHAHECHERAGH
💠 مراسم ولادت باسعادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع)، در حرم مطهر در آستانه فرارسیدن ۱۷ ربیع الاول، سالروز میلاد خجسته حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و رئیس مذهب تشیّع، امام جعفرصادق علیه السلام، سومین حرم اهل‌بیت علیهم السلام، غرق نور و شادی است. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، به همین مناسبت، امشب ۲۹ شهریورماه، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت تولیت حرم مطهر در شبستان امام خمینی(قدس سره)، حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری به ایراد سخن پرداخت و حاج حمید رمضان‌پور، ضمن قرائت دعای روح‌بخش کمیل، مولودی‌خوانی کرد. فردا جمعه نیز، در شب این میلاد خجسته، حجت الاسلام و المسلمین کاویانی، سخنرانی و حاج حسن جوکار، مدیحه‌سرایی خواهد کرد. shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=154174 @SHAHECHERAGH
M.Mandegari.mp3
13.57M
🎙 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی ماندگاری، در مراسم میلاد خجسته نبی مکرم اسلام(صلوات الله علیه) و امام جعفر صادق علیه السلام 🗓 پنج‌شنبه، ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ▫️ شبستان امام خمینی(قدس سره) حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام @SHAHECHERAGH
H.Ramezanpour.mp3
18.96M
🎙 قرائت دعای کمیل و مولودی‌خوانی حاج حمید رمضان‌پور، در مراسم میلاد خجسته نبی مکرم اسلام(صلوات الله علیه) و امام جعفر صادق علیه السلام 🗓 پنج‌شنبه، ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ▫️ شبستان امام خمینی(قدس سره) حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام @SHAHECHERAGH
💠 آیین بزرگداشت آیت الله سید محمدمهدی دستغیب، در حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام شنبه، ۳۱ شهریورماه، همزمان با ولادت باسعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و امام جعفرصادق(علیه السلام)، آیین بزرگداشت تولیت فقید آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، آیت الله سید محمد مهدی دستغیب، در حرم مطهر برگزار شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین شیخ علیرضا حدائق، به ایراد سخن پرداخت. شایان ذکر است، مرحوم آیت الله دستغیب از سال ۱۳۶۰ تا ۱۴ اسفند ۱۳۹۲، تولیت این بارگاه منور بود. این عالِم ربانی در ۵ فروردین ۱۳۹۳، دارفانی را وداع گفت و در جوار مرقد برادر خویش، شهید محراب حضرت آیت الله سیدعبدالحسین دستغیب، به خاک سپرده شد. shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=154175 @SHAHECHERAGH
💠 عقد ازدواج ۱۲ زوج جوان در حرم مطهر، به‌مناسبت عید ولادت باسعادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) به‌مناسبت ۱۷ ربیع‌الاول، میلاد خجسته حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و امام جعفرصادق(علیه السلام)، مراسم عقد ازدواج دائم ۱۲ زوج جوان، به صورت جداگانه همراه با اهداء هدایای تبرکی حرم مطهر به زوجین، در سالن پیوند آسمانی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، علاقه‌مندان برای هماهنگی جهت برگزاری مراسم عقد خود در جوار بارگاه منور این امامزاده جلیل القدر و بهره از فضای معنوی حرم مطهر سیدالسادات الاعاظم، می‌توانند در ساعات اداری به دفتر پیوند آسمانی، واقع در صحن احمدی مراجعه و یا با شماره ۰۷۱۳۲۱۳۱۳۵۲ تماس حاصل فرمایند. شایان ذکر است واحد پیوندهای آسمانی حرم مطهر، به صورت مستمر کارگاه های آموزشی با عنوان «طرح معرفت زوجین» و «پیوند ماندگار»، در راستای بهبود زندگی مشترک زوجین، با حضور کارشناسان خانواده برگزار می‌کند که این عزیزان می توانند به صورت رایگان در این کارگاه‌ها شرکت و از مطالب آموزشی آن بهره‌مند شوند. shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=154176 @SHAHECHERAGH
💠 هفتاد و ششمین جلسه از سلسله مباحث «ولایت فقیه» 🔸 با تدریس حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران 🗓 پنج‌شنبه ۵ مهرماه، ساعت ۸ صبح، سالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر 🔗 لینک پخش زنده در کانال آپارات حرم مطهر: aparat.com/shahecheragh/live 🌐 بخش ویژه در سایت حرم مطهر: shahecheragh.ir/velayat @SHAHECHERAGH @SHAHECHERAGH_VELAYAT
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
💠 دکتر کلانتری: بخش اعظم آسیب‌های اجتماعی، ماحصل برون‌دادهای تکنولوژی است صبح امروز، چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳، محمدرضا هوشیار مدیرکل بهزیستی فـارس به همراه جمعی از مسئولین این سازمان، ضمن تشرف به حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، و زیارت مضجع شریف این امامزاده جلیل القدر، با حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری، تولیت آستان مقدس، دیدار و گفتگو کرد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، تولیت حرم مطهر در این دیدار ضمن تقدیر از مساعی مسئولان و کارکنان سازمان بهزیستی در خدمت به مردم گفت: هر چه حاکمیت تکنولوژی در زندگی‌ بشر بیشتر شده و سیطره پیدا می‌کند، نتیجه آن بروز آسیب های اجتماعی جدید در جوامع است. الوین تافلر، نویسنده کتاب «موج سوم»، این آسیب‌ها را شناسایی و به مراکز درمانی متعدد که در آمریکا برای درمان این آسیب‌های روانی ایجاد شده است، اشاره کرده است و آن‌ها را از آثار موج سوم(ورود جامعه صنعتی به عصر فرا صنعتی) و ورود تکنولوژی به زندگی بشر می‌داند که آن را متحول کرده است. بخش اعظم آسیب‌های اجتماعی، ماحصل برون‌دادهای تکنولوژی است. وی ادامه داد: کشور ما نیز با سرعت بسیار، در حال حرکت به همین سمت است، بر خلاف زمان پیش از انقلاب اسلامی که حرکت پیشرفت کند بود. سیاستی که قبل از انقلاب وجود داشت این بود که روستایی در روستا بماند و روستا هم فاقد امکانات باشد. استان فارس شامل روستاهای زیادی می‌باشد که ساکنین اولیه آن‌ها عشایر از تیره های مختلفی هستند، روستاهایی در نزدیکی شیراز است که در گذشته فاقد امکانات اولیه از جمله آب و برق و جاده مناسب و ... بودند، ولی در حال حاضر همان روستاها از نظر امکانات هیچ فرقی با شهرها ندارند و تکنولوژی بالایی در روستا وجود دارد، و البته با آمدن تکنولوژی در این روستاها آمار طلاق، خودکشی، افراد معتاد و ناهنجاری اجتماعی هم بالا رفته است. با وجود این امکانات جدید، مع الأسف وضع آسیب‌های اجتماعی نسبت به قبل خیلی بدتر شده است، اینکه اشتهای سیری‌ناپذیر انسان ها روز به روز بیشتر می شود خود یک آسیب اجتماعی است و از لحاظ سیاسی هم دارای بار منفی می‌باشد. همراه تکنولوژی، آسیب سوء آن هم وارد می‌شود. رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، گفت: تافلر در کتاب خود به ژاپن هم اشاره می‌کند. بین ایران و ژاپن یک فرق اساسی وجود دارد که روی آن هم کار نشده است و آن این است که ما یک کشور اسلامی پیرو اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستیم و در دنیا هیچ کشور دیگری اینگونه نیست، حتی عراق هم که بیشتر مراقد اهل بیت(ع) در آنجا وجود دارد اینگونه مانند ما نیستند. همه عراقی‌ها طایفه ای و داری ادیان کهن هستند و متعلق به عصر جدید نمی باشند و پول نفت بین آن ها تقسیم می شود. تنها کشوری که نزدیک به ۹۹ درصد آن مسلمان و قالب مردم آن هم شیعه اثنی عشری می‌باشند، ایران است. ما در کشور حوزه های علمیه ای داریم که در دیگر کشورها وجود ندارد، حتی از حوزه نجف هم جلوتر می‌باشد، مساجد و حسینیه‌هایی دارد که در هیچ کجای دیگر وجود ندارد، در رأس کشور یک فقیه جامع شرایط حضور دارد، این کشور نکات منحصر به فرد بسیاری دارد که سایر کشورها فاقد آن هستند. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، با بیان اینکه باید تکنولوژی‌ها را با اصالت تاریخی و فرهنگی اصیل و کهن خودمان، تطبیق دهیم، گفت: زمانی که تکنولوژی به این کشور وارد می شود، این فضا باید بتواند بر تکنولوژی اثر بگذارد. اگر فضای مجازی به حال خود رها شود، این اصالت غنی را خدشه دار می‌کند و نتیجه آن، گسترش آسیب‌های اجتماعی می‌شود. زمانی که گوشی‌ موبایل با آن فضای مجازی بی قید و بند به دست بچه ها می‌رسد مانند این است که یک بمب هسته ای را با خود حمل می‌کنند و متاسفانه اکثر والدین نیز وقت کافی برای آگاهی‌بخشی و صیانت از کودکان در این فضای پرمخاطره ندارند. تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، در بخش دیگری از سخنانش به خدمات متنوع مرکز روانشناسی و مشاوره حرم مطهر در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق ارائه مشاوره‌های تخصصی در زمینه‌های ترک اعتیاد، تست روان‌سنجی، زوجین، خانواده و .... و همچنین فعالیت‌های گسترده مرکز خدمات اجتماعی و نیکوکاری این بارگاه منور، در راستای خدمت به زائران و مجاوران سومین حرم اهل‌بیت علیهم السلام و توانمندسازی خانواده‌های نیازمند و محرومیت‌زدایی اشاره کرد. گزارش تصویری: shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=154177 خبر: shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=222191 @SHAHECHERAGH
💠 «شب‌های پر ستاره»، در سومین حرم اهل‌بیت علیهم السلام به‌مناسبت گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس، ویژه برنامه «شب‌های پر ستاره» با روایتگری حاج حسین یکتا از زندگی و ایثار شهدای دفاع مقدس، شهدای حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع)، شهدای ترور و شهدای مدافع حرم، امنیت و سلامت، از ۴ تا ۶ مهرماه هرشب بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در صحن حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه‌السلام، در جوار قبور مطهر شهداء برگزار می‌گردد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، این برنامه به همت بنیاد حیات طیبه و همکاری حرم مطهر، دومین کنگره ملی ۱۵ هزار شهید استان فارس، شورای شهر و شهرداری شیراز و جبهه فرهنگی استان فارس برگزار و به صورت زنده از شبکه سه، شبکه قرآن و سیمای مرکز فارس پخش می‌گردد. shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=154178 @SHAHECHERAGH