eitaa logo
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
145 ویدیو
17 فایل
کانال حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام shahecheragh.ir سایت فارسی Lib.shahecheragh.ir کتابخانه Museum.shahecheragh.ir موزه en.shahecheragh.ir سایت انگلیسی aparat.cm/shahecheragh کانال آپارات کانال سروش sapp.ir/shahecheragh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۹ از ۱۲ معاون موسسه پژوهشی حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری(مدظله العالی) گفت: آن مقدار هجمه‌ای
صفحه ۱۰ از ۱۲ رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: به نظر می‌رسد که صدور بیانیه گام دوم، یک نقطه بسیار برجسته‌ای است در دستاوردها و آثاری که ولی فقیه زمان ما ارائه کرده‌اند. یعنی یک فکر منسجم، یک منطق روشن درباره انقلاب اسلامی، یک چتر فراگیر گفتمانی و نگاه جذب حداکثری، یک بازخوانی دقیق از انقلاب که مانع تحریف گفتمانی انقلاب بشود و ارائه یک مسیر روشن که همه می‌توانند در آن مسیر مشارکت داشته باشند، نه فقط یک جوان دغدغه‌مند، موحد، مومن و انقلابی بلکه یک جوانی که فقط تعهدی به کشور خودش داشته باشد و دلسوز جامعه خودش باشد. یک متخصص، کارآفرین، سرمایه‌گذار مدیر، فن‌آور و هر کسی که در این کشور گسترده با همه تنوع قومی، مذهبی و جغرافیایی که دارد، کشوری بسیارغنی و عظیم، هر فردی در هر گوشه‌ای از این کشور در نقشه پیشرفت کشور که در بیانیه گام دوم انقلاب ترسیم شده است جای خود را می‌تواند پیدا کند و نقش خود را ایفا کند. یعنی این بیانیه گام دوم آن مرزهای توهمی جناحی یا فرقه‌ای و جغرافیایی را برداشته است و فراتر از کشور ما، برای امت اسلام دلالت‌های بسیار آشکار دارد که آنها را هدایت می‌کند، آن هم در بعد اجتماعی و پیشرفت کشور خودشان. دکتر ذوعلم اظهار کرد: همان‌طور که دکتر کلانتری فرمودند کلمه به کلمه این بیانیه قابل تحلیل می‌باشد. حدود ۴۰۰ گزاره قابل توجه در این بیانیه کوتاه وجود دارد که هر کدام قابلیت آن را دارد که برای آن مقالاتی نوشته شود و عقبه فکری و استدلال‌های علمی آن استخراج بشود. استدلال قرآنی و روایی آن بیان بشود و آن اثرگذاری که برای آینده جامعه ما دارد تبیین و راهبردها و راهکارهای آن استخراج بشود. علی رغم اینکه کتاب‌های زیادی نوشته شده و همایش‌های زیادی برگزار شده است نکته مهم این است که انتقال این فکر به عهده آحاد جامعه است، نه فقط به عنوان یک دانسته و اینکه آقا چنین چیزی را فرمودند، اینکه واقعاً تک تک ما نگاهمان به انقلاب، جامعه و آینده همین نگاه بشود. متاسفانه مشاهده می‌شود که حتی بعضی از اقشار مذهبی ما وقتی که صحبت از اخلاق، معنویت و دینداری می‌شود که در جامعه ما رشد پیدا کرده است، منکر آن می‌شوند و می‌گویند اوضاع بسیار خراب است. اگر کسی تصور بکند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روند دینداری و تدین جامعه و عمق تدین در جامعه کاهش پیدا کرده یا متوقف شده است، این یک برداشت غلط می‌باشد. برداشتی که در بیانیه گام دوم است خلاف این مطلب است. یا در بحث عدالت اگرچه حضرت آقا نسبت به عدالت بسیار حساس هستند و در یک بخش بیانیه انتقاد بسیار سختی نسبت به روند استقرار عدالت در جامعه ما بعد از انقلاب می‌کنند - با توجه به اینکه هدف اصلی انقلاب در بُعد اجتماعی استقرار عدالت بوده است - در عین حال عدالت در جامعه ما بعد از انقلاب رو به رشد بوده و به آن توجه شده است و این در بیانیه منعکس شده است و سایر نکات دیگر.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱۰ از ۱۲ رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: به نظر می‌رسد که صدور بیانیه گام دوم،
صفحه ۱۱ از ۱۲ معاون موسسه پژوهشی حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ادامه داد: بنابراین هنوز ما باید خیلی در این زمینه کار کنیم تا این فکر و تصور و این نگرش درباره انقلاب در جامعه شکل بگیرد؛ کارهای زیادی را هم باید انجام بدهیم؛ یکی از سرفصل‌ها که من آن را به اختصار بیان می‌کنم استخراج دلالت‌های بیانیه در عرصه‌های مختلف است. مثلاً در عرصه حوزه علمیه؛ حوزه‌های علمیه نیاز به تحول، حرکت جدید و پیشرفت بیشتر و متناسب با نیازها و مطالبات دارند. بیانیه گام دوم دلالت‌هایی دارد که می‌تواند به این تحول در حوزه علمیه جهت بدهد، که در واقع حوزه‌های علمیه یک گام دوم برای خودشان تعریف بکنند. در طول این ۴۶ سال کارهای زیادی انجام شده، مؤسسات پژوهشی، تحقیقاتی و گسترش عرصه‌های تخصصی که کاملاً بی‌مانند است و یا توسعه کمی و کیفی حوزه‌های علمیه در داخل و خارج از کشور، ولی در عین حال این‌ها کافی نمی‌باشد و یک گام دوم در آنجا نیاز داریم. دکتر ذوعلم با بیان اینکه دانشگاه‌های ما نیز نیاز به تحول دارد، گفت: آیا واقعاً دانشگاه‌های ما در تراز جمهوری اسلامی است؟ از جهت ابعاد تربیتی، علمی و از این جهت که دانشی که منتقل می‌شود دانشی فکورانه باشد نه اقتباسی و ترجمه‌ای، از جهت ارتباط بین استاد و دانشجو و پژوهش‌هایی که حل کننده مسائل باشد و به جایی برسد همان گونه حضرت آقا مطرح فرمودند واقعاً دانشگاه قوه عاقله نظام بشود. به عبارت دیگر قوه عاقله نظام را دانشگاه تربیت بکند ولی در حال حاضر اینگونه نیست. بیانیه گام دوم در این زمینه دلالت‌های بسیار راهگشایی دارد که باید بر روی آن کار شود. رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در ادامه به موضوع تحول علوم انسانی پرداخت و گفت: علوم انسانی که ده‌ها سال است که در کشور مطرح شده و قبل از انقلاب در جهان اسلام مطرح بوده است نیاز به یک تحول دارد؛ تولید و تقویت علوم انسانی قرآنی و علوم انسانی مبتنی بر انسان شناسی اسلامی که بتواند در جهان اسلام حل مسئله بکند. علوم انسانی امروز شکست خورده است، نه به خاطر اینکه فقط غربی است و ما با آن اختلاف داریم، به این خاطر که حتی نتوانسته مسائل خود جامعه غرب را حل کند؛ همچون مسائل جامعه شناسی، روانشناسی، مدیریت و از این قبیل. بیانیه در این باب دلالت‌های بسیار آشکاری در عرصه هنر، فرهنگ، تربیت و سیاست دارد. اینکه جناح‌های سیاسی ما در چه مسیری حرکت می‌کنند، این جناح‌بندی‌های سیاسی ما چقدر دارای ریشه و اصالت هستند؛ این نزاع‌های جناحی چقدر انقلابی و چقدر بازدارنده از انقلاب است، این جناح بندی‌ها چقدر حجاب خود انقلاب و انقلابی بودن شده است، چقدر این جوان‌های ما تحت تاثیر هدایت‌های غلط، نادرست و ناقص سردمداران جناح‌ها به اشتباه می‌افتند و دچار سرخوردگی می‌شوند و به جاهای غلطی می‌رسند، چقدر این گونه است؟
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱۱ از ۱۲ معاون موسسه پژوهشی حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ادامه داد: بنابراین ه
صفحه ۱۲ از ۱۲ وی خاطرنشان کرد: بیانیه گام دوم برای جناح‌های سیاسی حرف و دلالت دارد، اگر بپذیرند، بشنوند، بخواهند و بخوانند. اگر بعضی از آنها قدرت طلبی و منیت را کنار بگذارند بیانیه گام دوم حلال مشکلات و نسخه بسیار جامعی است. بله این نسخه باید بازخوانی، توضیح و تکرار بشود ولی صرف تکرار نسخه، مشکلی را که حل نمی‌کند. حتماً باید همه ما تلاش‌های زیادی داشته باشیم. در استان فارس با همه ظرفیت‌هایی که در دانشگاه و حوزه علمیه دارد و ظرفیت های این آستان مقدس و ظرفیت‌های مردمی و عمیق فرهنگی، علمی، دینی و انقلابی که دارد، تلاش‌های خوبی دوستان در این زمینه شروع کرده‌اند، ولی تلاش‌های نظام یافته و آینده نگر منتهی به حل مسائل نشده است، نه تنها در اینجا بلکه در همه جا این گونه می‌باشد. گاهی تصور می‌کنند که اندیشگاه بیانیه گام دوم که ذیل دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آقا است باید این کار انجام بدهد، نه، این اندیشکده وظیفه‌اش در حد دعوت، تذکر، همفکری و مشورت دادن و در حد انتقال تجربه‌های فکری، علمی و گفتمانی در این جهت است. در اینجا عده قلیلی از جوانان دغدغه مند جمع شده‌اند تا بتواند در بستر همان ۸ توصیه‌ای که رهبر معظم انقلاب(دام ظله) مطرح کردند، مسائل مورد نیاز را واکاوی کنند و به دستگاه‌ها و نهاد‎هایی که باید کاری انجام بدهند، وظایفشان را یادآوری کنند. رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: کار این اندیشگاه امتداد تبیینی است که مقام معظم رهبری(دام ظله) آن را انجام داده‌اند. به طور معقول این توقع نیست که حضرت آقا هر چند مدت یک بار بیانیه گام دوم را بیان کنند، ایشان یک بار مطرح کردند و در دسترس همگان هم می‌باشد و مخاطب آن ملت ایران و به طور خاص جوانان هستند. آن نگاهی که رهبر معظم انقلاب(دام ظله) نسبت به جوانان دارند یک سرفصل بسیار مهم است، خود جوانان باید بخوانند و دلالت‌ها را استخراج کنند و خودشان تکلیفشان را تشخیص بدهند آن هم مبتنی بر استدلال و حجت و با مشورت و کمک گرفتن از دیگران. جوانان باید خودشان شانه‌هایشان را زیر بار امتداد انقلاب اسلامی ببرند و در راستای تقویت انقلاب، خدمت به جامعه و حل مسائل جامعه بکوشند. این راهی است که ما ان‌شاءالله باید قوی‌تر از گذشته آن را طی بکنیم و بحمدالله در اینجا با حضور شخصیت متفکر، اندیشمند، حوزوی و استاد دانشگاه همچون جناب آقای دکتر کلانتری؛ به نظرم خیلی ظرفیت بالا است و واقعاً می‌تواند یک نقطه عطفی بشود و برنامه‌ریزی، طراحی و اندیشه‌ورزی در خود این آستان مقدس شکل بگیرد و اندیشگاه هم در حد بضاعتی که دارد در خدمت دوستان خواهد بود. امیدواریم که خدای متعال این ثمرات ارزشمند و ماندگار انقلاب را برای ما یک منبع، انگیزه و حرکت‌دهنده قرار بدهد تا بتوانیم وظیفه خودمان را در این جهت، به خوبی انجام بدهیم. در ادامه نشست امروز، دکتر کلانتری و دکتر ذوعلم، پاسخگوی سوالات حاضران در جلسه بودند. شایان ذکر است سلسله مباحث «جهاد تبیین» با موضوع محوری «ولایت فقیه» و سایر موضوعات سیاسی روز، پنجشنبه‌ها از ساعت ۸ صبح در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار و به صورت زنده از کانال آپارات به نشانی aparat.com/shahecheragh/live پخش می‌گردد. علاقه‌مندان با عضویت در کانال ایتای eitaa.com/shahecheragh_velayat می‌توانند اطلاعیه ها و اخبار هر جلسه را مطالعه فرمایند. همچنین متن سخنان و فایل‌های صوتی و تصویری سخنرانی‌ها، در بخش ویژه سلسله مباحث ولایت فقیه در پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، به نشانی shahecheragh.ir/velayat قابل دریافت است. از عموم علاقه‌مندان، به‌ویژه دانشجویان دانشگاه ها و طلاب حوزه های علمیه برای شرکت در این جلسات، دعوت به عمل می‌آید. 🔹 گزارش تصویری: shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=154193 🔹 خبر: shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=222224 @SHAHECHERAGH @SHAHECHERAGH_VELAYAT
📌 برنامه‌های ویژه بانوان در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه‌السلام 🔸 یکشنبه، ۲۹ مهرماه، «مهارت‌های زندگی فاطمی» 🔸 دوشنبه، ۳۰ مهرماه، «خانواده تراز» 🔸 چهارشنبه، ۲ آبان‌ماه، «همسرانه، مادرانه» 🗓 یک ساعت و نیم قبل از اذان ظهر، رواق دارالذکر حرم مطهر @SHAHECHERAGH
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
@SHAHECHERAGH
🔳 اعلام ویژه برنامه های سومین حرم اهل‌بیت علیهم السلام به مناسبت دومین سالگرد شهدای حرم مطهر سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، ویژه برنامه های این بارگاه منور را به مناسبت دومین سالگرد شهدای حمله تروریستی ۴ آبان ۱۴۰۱، بزرگداشت شهدای حمله تروریستی ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ به حرم مطهر و بزرگداشت شهدای مقاومت و دفاع مقدس تشریح کرد. به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل آستان مقدس، سیدمصطفی شجاعی در ابتدای این گفتگو، ضمن عرض تسلیت شهادت مجاهد قهرمان، یحیی سنوار گفت: این مجاهد نستوه و خستگی‌ناپذیر چهره‌ی‌ درخشان مقاومت و مجاهدت بود که تا آخرین قطره خون، شجاعانه به مبارزه با رژیم جنایتکار صهیونی ادامه داد و تصویر او در واپسین لحضات زندگی، تابلویی باشکوه از مقاومت را ترسیم کرد. به برکت خون پاک این شهید قهرمان و دیگر شهدای والامقام طریق القدس، درخت مقاومت تنومندتر و شعله‌های ظلم‌ستیزی و مبارزه علیه این رژیم سفاک فروزان‌تر از قبل خواهد شد و آرمان رهایی قدس، توسط همرزمان این شهید عزیز در جبهه سرافراز مقاومت با قوت بیشتر پیگیری و محقق خواهد شد. همانا پیروزی مستضعفان، وعده الهی است. «وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ؛ اراده ما بر اين قرار گرفته است كه به مستضعفين نعمت بخشيم، و آنها را پيشوايان و وارثين روی زمین قرار دهيم.» سرپرست معاونت فرهنگی حرم مطهر در ادامه به شهدای والامقام حرم مطهر اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دیدار خانواده‌های شهدای حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهما‌السلام، این حادثه تلخ و در عین حال پُرشکوه را موجب داغدار شدن دلها، اما پُرمعنا و ماندنی در تاریخ ایران خواندند و بر این نکته تاکید کردند که «بایستی دستگاه‌های فرهنگی ما، دستگاه‌های رسانه‌ای ما، عناصر هنری ما، این قضیّه را مثل قضیّه‌ی عاشورا، مثل قضایای گوناگون تاریخی، نگه دارند، بزرگ کنند، ترسیم کنند، آیندگان بفهمند». لذا انتظار است دستگاه‌های فرهنگی ذیربط، و از جمله رسانه ها در این امر، بیش از پیش اهتمام ورزند. شجاعی در ادامه به تشریح برنامه های بزرگداشت شهداء پرداخت و گفت: در این برنامه ها که در راستای برگزاری کنگره ملی پانزده هزار شهید استان فارس برگزار می‌گردد، چهارشنبه دوم آبان‌ماه، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی(قدس سره)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی به ایراد سخن می‌پردازد و مداحان اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، برادران حاج سید مجید بنی فاطمه، حاج میثم مطیعی، حاج سید رضا نریمانی، حاج محمد حسین پویانفر، حاج مهدی رسولی و حاج علی اکبر افخمی مرثیه‌سرایی می‌کنند. وی ادامه داد: پنج‌شنبه سوم آبان‌ماه، ساعت ۱۶ در صحن احمدی(ع)، آیین گلباران قبور مطهر شهدای آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام، با حضور خدام حرم مطهر و خانواده های معزز این شهدای والامقام برگزار می‌گردد و در ادامه همزمان با اقامه نماز مغرب و عشاء، حجت السلام و المسلمین دکترابراهیم کلانتری تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، به ایراد سخن خواهد پرداخت و در مراسمی با اجرای نجم الدین شریعتی، حاج سید مجید بنی فاطمه، مرثیه‌سرایی و حاج احمد بابایی، شعرخوانی می‌کند. shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=222225 @SHAHECHERAGH
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
@SHAHECHERAGH
مقاومت 🔳 مراسم بزرگداشت شهدای حمله تروریستی به حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام و گرامی‌داشت شهدای جبهه مقاومت ▫️به همراه گلریزان طلا و زیورآلات زنان و مادران شیرازی برای کمک به مردم مظلوم فلسطین و لبنان 🗓 چهارشنبه، ۲ آبان‌ماه، همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء، شبستان امام خمینی(قدس سره) حرم مطهر @SHAHECHERAGH
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۹ 💠 تولیت حرم مطهر: امام خامنه ای(دام ظله)، یک عالِم عامِل به قرآن کریم هستند در ادامه برگزاری سلسله پیش نشست‌های علمی کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای(مدظله العالی)، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام، میزبان نشست «توحید در قرآن و جایگاه آن در زندگی بشر» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بود. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، دکتر کلانتری در این نشست اظهار کرد: خدا را شاکرم که توفیق شد در این مدرسه علمیه که به نام حضرت امام موسی الکاظم علیهماالسلام متبرک شده، در جمع طلاب عزیز و اساتید گرانقدر باشم. با توجه به برگزاری کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، که از سال ۱۳۹۸ با همکاری جمعی از نهادهای داخلی و خارجی در کشور آغاز به کار کرده و در سال جاری حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام، میزبان این کنگره علمی است، برگزاری این پیش نشست‌ها برای آمادگی ذهنی و روحی طلاب، دانشجویان، دانشگا‌هیان و علاقه‌مندان به قرآن کریم، مفید است که اِن‌شاءالله در روز برگزاری کنگره، به همت همه دوستان یک نشست عظیمی شکل بگیرد. وی اظهار کرد: متاسفانه تا به امروز شخصیت برجسته و اندیشه‌های متعالی حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه) و همینطور مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، حتی در کشور خودمان که پایگاه اصلی انقلاب اسلامی است، واقعاً ناشناخته مانده‌اند، حتی برای آن کسانی که مدعی ولایت مداری هستند و ادامه راه امام و رهبری را دائماً تکرار می‌کنند و جداً این یک خسارت است، که در درجه اول خود ما طلبه‌ها مقصر هستیم که باید دائماً در جهت معرفی و تبیین ابعاد شخصیتی این اعاظم تلاش کنیم. در این شرایطی که نسل جوان ما و بویژه نسل‌های جدید به شدت تحت بمباران تبلیغاتی رسانه‌های ضد دین، استکباری و صهیونیستی هستند، این وظیفه بر دوش ما سنگین‌تر است که تلاش در معرفی دقیق و تشریح ابعاد فکر، اندیشه و شخصیت ایشان را داشته باشیم، که متاسفانه این کار تاکنون، آن‌طور که شایسته است صورت نگرفته و کسی هم در این زمینه بصورت جدی احساس مسئولیت نکرده است. در این زمینه بعضی اوقات کار‌های سطحی و ویترینی انجام شده است، که نه تنها دردی را دوا نمی‌کند، حتی آسیب هم می‌رساند. رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی گفت: شخصیت عظیم امام خامنه ای(دام ظله) را که دنیا امروز نظاره‌گر آن است و علاوه بر ما ایرانی‌ها، دیگر مردم دنیا اعم آزادگان، اندیشمندان، دانشمندان، سیاستمداران بزرگ و حتی دشمنان هم ایشان را تحسین می‌کنند، اگر بخواهیم در یک جمله تشریح بکنیم، می‌توان گفت که ایشان یک عالِم عامِل به قرآن کریم هستند و این اساس شخصیت مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است. خود ایشان بیان کرده‌اند که فکر و اندیشه بنده همان است که در سال‌ها پیش از انقلاب صحبت و کار کرده‌ام و امروز هم بر اساس همان زیر‌ساخت و اندیشه حرکت می‌کنم؛ اگر بخواهیم به همان زیر ساخت مراجعه کنیم بهترین منبع در این زمینه، کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» است.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۹ 💠 تولیت حرم مطهر: امام خامنه ای(دام ظله)، یک عالِم عامِل به قرآن کریم هستند در ادامه
صفحه ۲ از ۹ عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، در ادامه به توضیح کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» پرداخت و گفت: در گذشته‌ این کتاب در قطع کوچک چاپ می‌شد که بعد از آن حزب جمهوری اسلامی آن را با همکاری دفتر نشر فرهنگ اسلامی تهران چاپ کرده است. این کتاب شامل بیست و هشت سخنرانی است که در سال ۱۳۵۳در ظهر‌های ماه مبارک رمضان در مسجد امام حسن مجتبی(ع) در مشهد مقدس، حضرت آقا «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، را بر اساس آیات قرآن ترسیم کردند. در آن زمان بیست و هشت سخنرانی ضبط شده بود که بعد هم ناپدید شد و آن چیزی که چاپ شده است چکیده دست نویس‌های خود حضرت آقا و دیگران بوده است که ظهر‌ها آن را بین مردم در مسجد پخش می‌کردند. چند سال پیش نوار‌های کاست پر شده از این سخنرانی‌ها در مشهد پیدا می‌شود و یک گروه جهادی به نام گروه جهادی «ایمان و سرباز» آن را در حدود ۶۸۰ صفحه در قطع وزیری منتشر می‌کند. حضرت آقا طرح کلی جهان بینی و ایدئولوژی اسلام را بر مبنای قرآن کریم در این سخنرانی‌ها به زیبایی هرچه تمام تشریح کردند و خیلی عجیب است مثل این است که سخنرانی‌های ایشان ویرایش شده است، همانگونه که صحبت کرده‌اند همانطور قابل چاپ بوده است، بدون کم و زیاد کردن حتی یک «الف». کمتر کسی پیدا می‌شود که صحبت‌هایش، بعد از پیاده کردن، بدون ویراستاری قابل چاپ باشد. بعد از انقلاب فقط یکی دو نفر را داشته‌ایم که اینگونه بوده‌اند که در راس آن ‌ها خود مقام معظم رهبری(دام برکاته) حضور دارند. امروز این مورد را به عنوان یک سبک خدمتتان تشریح می‌کنم. تولیت حرم مطهر با بیان اینکه حضرت آقا مباحث اندیشه سیاسی در جهان اسلام را آسیب شناسی کرده‌اند، گفت: اینکه نحوه مطرح کردن مباحث سیاسی اسلام که در ایران بیان می‌شود سه انتقاد اساسی دارد؛ نخستین انتقاد و خرده‌گیری این است که بیشتر این کتاب‌ها‌یی را که چاپ می‌کنند یا صحبت‌هایی که بیان می‌شود بیشتر جنبه فردی دارد و فقط یک بُعد از اسلام در آن دیده می‌شود و به بُعد اجتماعی اسلام نمی‌پردازد، یعنی اسلام به عنوان یک مسلک اجتماعی، یک ایدئولوژی جامعه سالار و یک نظام فکری قابل عمل برای اجتماع؛ که چنین چیزی دیده نمی‌شود، این یکی از ایراد‌هایی است که مطرح می‌کنند که حقیقتاً به حق هم می‌باشد. همین مشکل و نقص را ما در فقه شیعه و اهل سنت هم داریم، فقهی که ما بیشتر در جوامع اسلامی دیده‌ایم فقهی است که بر روی اعمال فرد تکیه کرده و صحبت می‌کند و یک فقه فردی می‌باشد، همین کتاب‌های«الطهاره» و «الصلاة» در مورد اعمال فردی می‌باشد؛ تا آخر فقه را که مشاهده می‌کنیم با این که عنوان آن اجتماعی و سیاسی است اما زمانی که وارد متن آن می‌شویم در مورد وظایف فرد صحبت می‌کند. وی ادامه داد: بعدها یک فقه حکومتی شکل گرفت که آن هم فقط در ایران و هم زمان با پیروزی انقلاب اسلامی بود. فقه حکومتی یعنی آن فقهی که پاسخگوی تمام ابعاد وجودی یک انسان است، هم به نیاز‌های فردی و هم به نیاز‌های اجتماعی توجه دارد و این که نظام‌ساز هم می‌باشد، یعنی از بالاترین تا پایین‌ترین جایگاه قدرت را در نظر می‌گیرد و برای آن برنامه دارد، این یعنی فقه حکومتی؛ یعنی حتی کتاب «الطهاره» هم جنبه حکومتی دارد. باید توجه داشت این نوعِ حکومتی با نوع بد آن فرق می‌کند، این حکومت اسلام و امیرالمومنین(ع) را بیان می‌کند و حکومتی که در راس آن فقیه جامع شرایط قرار دارد، این حکومتی است که آقا امام عصر(عج) آن را تشکیل می‌دهند. پس کتاب «الطهاره» آن هم جنبه اجتماعی پیدا می‌کند.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۲ از ۹ عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، در ادامه به توضیح کتاب ارزش
صفحه ۳ از ۹ دکتر کلانتری اظهار کرد: زمانی که کتاب «شرح لمعه» را مطالعه می‌کردیم از یک قسمت‌هایی رد می‌شدیم، مانند «منزوحات بئر»(آب از چاه نجس کشیدن) که استاد می‌گفت تاریخ این‌ها گذشته است و نیاز نیست که مطالعه بکنید؛ اما در فقه حکومتی باید در مورد همین هم بحث و جنبه اجتماعی آن بررسی بشود. یعنی محیط زیستی که امروز وجود دارد و آلودگی‌های آب‌های زیر زمینی، همان بحث «منزوحات بئر» است که امروزه در حکومت شدیدا به آن نیاز است. در مباحث اسلامی، در بخش اعتقادات همین مشکل هم وجود داشته است یعنی اینکه در مورد توحید، نبوت و امامت بحث می‌کردیم ولی هیچ کاری با جنبه اجتماعی آن‌ها نداشتیم که این یکی از نقص‌های مطرح در مباحث و اندیشه‌های اسلامی است که هم در فقه شیعه و هم فقه اهل سنت مطرح می‌باشد. وی پیرامون دومین انتقاد به نحوه مطرح کردن مباحث اندیشه سیاسی اسلام، گفت: مورد دیگر اینکه پژوهش و تحقیق‌های صورت گرفته چه در گذشته و چه در حال، بیشتر حول مباحث ذهنی و انتزاعی بوده است، یعنی هیچ توجهی به جنبه عینی و تاثیرگذاری اجتماعی نداشته است، در این بحث حتی به تاثیر گذاری فردی هم توجه نداشته‌اند. به عنوان مثال، یک استاد را در نظر بگیرید که توحید تدریس می‌کند، اما هم‌زمان اعمال خود استاد مشرکانه می‌باشد. آیا این درست است که استاد در سر کلاس، توحید را به نحو احسن تدریس کند اما خودش مشرک باشد! این شدنی نیست. همانطور که حضرت امام(ره) فرمودند: خود توحید می‌تواند حجاب اکبر باشد و می‌تواند انسان را فرسنگ‌ها از خدا دور بکند، یعنی اینقدر به حرف‌های خود مغرور شویم و برای خود حساب و کتاب باز کنیم که به کلی با خدا قهر و خودمان خدای خود بشویم، این آیه قرآنی است در مورد افرادی که هوای نفس‌‌شان اله‌ی آن‌ها می‌شود؛ «أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا»؛ «آیا دیدی حال آن کس را که (از غرور) هوای نفسش را خدای خود ساخته؟ آیا تو حافظ و نگهبان او (از هلاکت) توانی شد؟» (آیه ۴۳، سوره فرقان). عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، اظهار کرد: انتقاد بزرگی که همیشه در پژوهش‌های اسلامی وجود داشته، این است که بیشتر یک معرفت ذهنی را شکل می‌داده، که اگر یک جایی بحثی می‌شد فرد می‌توانست خیلی خوب در آن مورد صحبت بکند، در عین حال هیچ تاثیر عملی هم در آن مد نظر نبوده است حتی کسی هم که بحث را مطرح می‌کرده است هیچ تاثیر عملی را نه در جنبه فردی و نه در اجتماع، مد نظر نداشته است.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۳ از ۹ دکتر کلانتری اظهار کرد: زمانی که کتاب «شرح لمعه» را مطالعه می‌کردیم از یک قسمت‌هایی رد
صفحه ۴ از ۹ تولیت حرم مطهر پیرامون سومین انتقاد به نحوه پژوهش‌های اسلامی و مطرح کردن مباحث اندیشه سیاسی اسلام، گفت: سومین انتقاد که انتقاد بزرگی هم است اینکه در پژوهش‌های اسلامی چه در زمان قدیم و چه در زمان حال به قرآن توجهی نمی‌شود. بزرگترین سند معتبر اسلام چیست؟ قرآن است. یکی از بزرگترین انتقاد‌ها این که استاد‌های ما ضمن بحث در درس‌های خارج، روایت‌های بسیاری را بدون مطرح کردن آیه ای از قرآن، بیان می‌کردند، با اینکه در این زمینه‌های مطرح شده هم آیه‌های زیادی وجود داشته، بعد که به استاد گفته می‌شد در این زمینه آیه صریحی در قرآن آورده شده است، استاد بیان می‌کردند که یادشان نبوده است!. یا اساتیدی که آیه را بیان می‌کردند اما غلط می‌خواندند واین یعنی بیگانگی از قرآن و این یک آفت بزرگ است و نتیجه آن می‌شود اینکه وقتی در پژوهش‌های اسلامی که اولاً و بالذات باید به قرآن مراجعه کنیم، در جایی دیگر کار می‌کنیم و از قرآن بهره نمی‌بریم. نتیجه می‌شود اینکه قرآن را صرفا برای محافل قرآنی و مراسم‌ها استفاده می‌کنیم، آیا این می‌شود ارزش؟ در زمانی که باید از قرآن بهره‌برداری بکنیم این کار را انجام نمی‌دهیم.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۴ از ۹ تولیت حرم مطهر پیرامون سومین انتقاد به نحوه پژوهش‌های اسلامی و مطرح کردن مباحث اندیشه س
صفحه ۵ از ۹ رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، با بیان اینکه ما حتی در تحقیقات اسلامی هم به قرآن توجه نکرده‌ایم، گفت: نه در ارتباط با طب، مکانیک یا فیزیک و نه حتی در زمینه کار‌های اسلامی به قرآن توجه نداشته ایم. خیلی از اندیشمندان اسلامی هستند که کتاب‌های متعدد راجع به اسلام می‌نویسند ولی ده آیه هم در آن‌ها نیست؛ که جداً این یک ایراد بزرگ است. وی تصریح کرد: بنابراین پیرامون آسیب شناسی پژوهش‌ها و طرح اندیشه های سیاسی اسلام، سه انتقاد و ایراد، وارد است؛ اینکه پژوهش‌ها اولاً؛ هیچ بُعد اجتماعی ندارند، دوماً؛ بیشتر دارای جنبه انتزاعی و ذهنی هستند و سوماً؛ مبتنی بر قرآن نیستند و این پژوهش‌ها با قرآن قهر می‌باشند. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تصمیم می‌گیرند که کاری را بر قرآن شروع کنند که این سه نقص را نداشته باشد و این زاویه نگاه معظم لَه می‌باشد، این زحمت، بسیار ارزشمند است. یکی از کار‌های واجب ما طلبه‌ها این است که حتماً یک دوره با زندگی رهبر و معمار کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) آشنا باشیم، اگر آشنا نشویم در حق آن‌ها ظلم کرده ایم، یعنی توانایی این را نداریم که در جامعه امروزی چه چیزی را بیان کنیم، نمی‌توانیم تدبیر کنیم. هزاران جوان هستند که از همین نعمت‌های انقلاب استفاده می‌کنند از جمله مدرسه و دانشگاه رایگان؛ از تمام امکانات رایگان همین نظام استفاده می کنند و بعد هرجا باشد به نظام توهین و آن را تضعیف می‌کنند. این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری(دام ظله)، تحقیقات اسلامی باید دارای سه ویژگی مذکور باشد، و به عبارت دیگر؛ باید اول این معارف و دستگاه فکر اسلامی از ذهنیت و انتزاعی بودن خاص بیرون بیاید، یعنی باید ناظر بر عمل من و شما در جامعه باشد؛ «ذَلِكَ ٱلكِتَبُ لَا رَيبَ فِيهِ هُدى لِّلمُتَّقِينَ»؛ «اين كتاب،كه هيچ ترديدى در آن [روا] نيست، راهبر پرهيزگاران است»؛ (آیه ۲، سوده بقره). این کتاب باید کتاب هدایت باشد؛ هدایت یعنی مرا در این کوچه پس کوچه‌ها پیش ببرد. در بحث‌‌های اسلامی که ما انجام می‌دهیم این اتفاق نمی‌افتد. حتی بعضی‌ها را هم منحرف می‌کنیم اینقدر که آن را سخت و دشوار می‌کنیم. باید بحث‌های اسلامی بحث‌هایی باشد که دست ما را بگیرد و ما را حرکت دهد و در بن‌بست‌ها، ناجی ما باشد.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۵ از ۹ رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، با بیان اینکه ما حتی در تحقیقات اسلامی هم به قرآن توجه ن
صفحه ۶ از ۹ عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، ادامه داد: دوم، باید پژوهش‌های اسلامی، معارف اسلامی را به گونه‌ای معرفی کنند که اجزای به هم پیوسته یک کل باشند؛ دوستان به این دقت داشته باشید که نمی‌شود که توحید ما با نبوت ارتباط نداشته باشد، یا نبوت ما با امامت مرتبط نباشد، این‌ها که تقریباً جزو بدیهیات است. ما سرتاسر مسائل زندگی امروزمان، حتی همین زمین حال که اینجا حضور داریم، تمام حرکات و سکناتمان باید با توحید باشد. به عنوان مثال وقتی که ما می‌خواهیم یک قند را برداریم اینجا باید توحید حضور داشته باشد، چگونه؟ اینطور که بگوییم این حلال است یا حرام است، این را چه کسی باید به من گفته باشد؟ از ناحیه الله، طاهر است یا نجس است، یعنی الله حضور دارد، آیا برای من مضر است یا خیر؟ الله باید حضور داشته باشد. لباس هم که می‌پوشم باید الله حضور داشته باشد، یعنی در جامعه اسلامی باید اینگونه باشد؛ زمانی که قصد خرید برای زندگی شخصی خود داریم، اینجا هم توحید باید حضور داشته باشد، در غیر این‌صورت، همان جامه سکولار مشرک می‌شویم؛ به عنوان مثال چرا می‌توانم یک چیز را بخرم که حلال است ولی یک چیز دیگر را نمی‌توانم بخرم چون که حرام می‌باشد، این یعنی توحید. وی در ادامه به جمله ای از مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» آمده، اشاره کرد و گفت: معظم لَه می‌فرمایند: «توحید مثل روحی در کالبد تمام مقررات اسلامی هست. مثل هوای رقیق و لطیفی در تمام اجزای این ساختمان و پیکره‌‌ای که نامش اسلام است، هست. مثل خون پاک و پاکیزه و صاف و تازه‌‌ای در سراسر این کالبد و پیکری که نامش اسلام و دین است، هست؛ در همه مویرگ‌‌ها حتی هست، یک دانه حکم را در اسلام نمی‌‌توانید پیدا کنید که رنگی و نشانی از توحید در آن نباشد». (امام خامنه‌‌ای(دام ظله)، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص۱۸۲). تولیت حرم مطهر گفت: یک رساله عملی باید سرتاسر توحید باشد و جدا اینگونه است، یعنی امروزه همین جنگی که در منطقه ما وجود دارد دقیقاً بر اساس توحید و شرک است. محور مقاومت هرگونه اقدامی که انجام می‌دهد بر اساس توحید می‌باشد، اگر توحید نبود نیاز هم نبود که این بچه‌ها به کمک آن‌ها بروند و در آنجا شهید شوند؛ ولی چون توحید می‌باشد، این کارها هم ضروری است و مکلف هستیم که بهترین افراد ما به آنجا بروند و در دفاع از افراد مظلوم به شهادت برسند؛ اگر صلح هم پیش بیاید بر مبنای توحید است. وی اضافه کرد: مستحب است که مسواک بزنیم، این هم توحید است، مکروه است که با دست چپ غذا بخوریم این هم توحید است، و این می‌شود انسجام یعنی زمانی که توحید آمد دقیقاً با شریعت وحدت دارد، با نبوت وحدت دارد، زمانی که مقام معظم رهبری(دام ظله) بیان می‌کنند که مباحث اسلام و اندیشه‌های اسلامی به گونه‌ای تشریح بشود که کل به هم پیوسته و یک منظومه و شبکه به هم پیوسته باشد در این شبکه حتی ذره‌ای زائد نمی‌باشد و دقیقاً فلسفه دارد که در کجا قرار بگیرد، حتی یک حکم مباح، مستحب یا مکروه وجود ندارد که فلسفه نداشته باشد، چه برسد به حکم واجب. در عمل هم همین گونه است، همه به هم پیوسته است، در عمل من و شما هم همین گونه است، نماز و روزهایمان، حلال و حرام، خمس و زکات با حج و غیره همه به هم پیوسته هستند.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۶ از ۹ عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، ادامه داد: دوم، باید پژوهش‌ه
صفحه ۷ از ۹ تولیت آستان مقدس اظهار کرد: جمله دیگری از حضرت آقا بیان می‌کنم که باز هم از همین کتاب «طرح کلی اندیشه‌های اسلامی در قرآن» می‌باشد می‌فرمایند: «توحید اسلامی الهامی‌‌ست در زمینه حکومت، در زمینه روابط اجتماعی، در زمینه سیر جامعه، در زمینه هدف‌‌های جامعه، در زمینه تکالیف مردم، در زمینه مسئولیت‌‌هایی که انسان‌‌ها در مقابل خدا، در مقابل یکدیگر، در مقابل جامعه و در مقابل پدیده‌‌های دیگر عالَم، دارا هستند، توحید این است. توحید اسلامی همان «اَلفی»‌‌ست که بعدش «ب» می‌‌آید و «پ» می‌‌آید و «چ» می‌‌آید، تا «ی» می‌‌آید. این جور نیست که بگویی خدا یک است و دو نیست و تمام بشود قضیه. خدا یک است، و دو نیست، معنایش این است که در تمام منطقه وجود خودت شخصا و جامعه‌‌ات عموماً، جز خدا کسی حق فرمانروایی ندارد»(امام خامنه‌‌ای، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص۲۰۷). دکتر کلانتری با ذکر این نکته که مشروعیت، تنها با اذن خداوند محقق می‌شود، گفت: آیا می‌شود که انسان به معنای واقعی کلمه موحد باشد و بعد تحت حاکمیت کسی قرار بگیرد که از ناحیه خدا اذن ولایت ندارد؟! این می‌شود توحید؟ توحید به معنای واقعی کلمه اگر باشد، تنها کسی می‌تواند حکومت کند که از ناحیه خداوند اذن ولایت داشته باشد ولا غیر، اگر همه مردم دنیا هم جمع بشوند به کسی رای بدهند منهای اذن خداوند این مشروعیت ندارد؛ نه حکمرانی او و نه تبعیت ما از او مشروعیت ندارد. اگر همه دنیا جمع بشود و بگویند این فرد قاضی است اگر اذن الله نباشد این فرد هیچگونه مشروعیتی ندارد و تبعیت از او هم باطل است. وی ادامه داد: چیزی که قبلاً به ما یاد می‌دادند این بود که معنای لغوی توحید را به ما می‌گفتند و ما اغنا می‌شدیم، استاد هم بیش از این نمی‌دانستند. ولی متعلقِ هستی اگر خدا می‌باشد حتی در مسائل شخصی خودمان هم منهای اذن خدا نمی‌توانیم کاری را انجام بدهیم، این را باید متوجه بشویم و در عمل هم آن را نشان بدهیم. وی در خصوص ویژگی سومی که پژوهش‌های اسلامی، لازم است داشته باشند، گفت: آنکه در استنباط و فهم اصول اسلامی، مدارک و متون اساسی دین، اصل و منبع باشد، نه سلیقه‌ها و نظرهای شخصی یا اندوخته‌های ذهن و فکر این و آن. تا حاصل کاوش و تحقیق، به راستی اسلامی باشد و نـه هـر چیز جز آن. برای برآمدن این منظور، قرآن کاملترین و موثقترین سندی است که می‌توان به آن متکی شد که: باطل را از «هیچ سوی بدان راه نیسـت» و «در آن مایه، روشنگری هر چیزی هست» و «البته در پرتو تدبیری ژرف‌پیما که خود، ما را به آن فرمان داده است» (امام خامنه‌‌ای، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن).
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۷ از ۹ تولیت آستان مقدس اظهار کرد: جمله دیگری از حضرت آقا بیان می‌کنم که باز هم از همین کتاب «
صفحه ۸ از ۹ تولیت حرم مطهر گفت: چقدر که ما اشتباه می‌کنیم و گاهی خودباختگی ما باعث این کار می‌شود که زمانی می‌خواهیم یک اندیشه‌ای را مطرح کنیم حتی از جنس اندیشه اسلام، می‌گوئیم که دانشمندان غربی هم این را گفته‌اند و می‌خواهیم با پشتیبانی حرف دیگران یعنی با پشتیبانی حرف یک فرد مشرک و ملحد، توحید را جا بیندازیم، در حالی که خودمان بهترین منابع را داریم. برای برآمدن این منظور، قرآن کامل‌ترین و موثق‌ترین سندی است که می‌توان به آن متکی شد؛ همین غفلتی که دائماً در جهان اسلام وجود داشته است. از صدر اسلام تا امروز بیش از ۲۰۰۰ تفسیر بر قرآن نوشته شده است که بعضی از آنها حدود ۱۰ الی ۲۰ جلد می‌باشد، زمانی که آنها را مطالعه می‌کنیم تازه متوجه می‌شویم که چقدر با قرآن فاصله پیدا می‌کنیم؛ تفسیر را برای چه می‌نویسند؟ می‌خواهند برای ما پرده‌ها را کنار بزنند و از آن لذت ببریم، متاسفانه بعضی از این تفسیرها را که مطالعه می‌کنیم اینقدر از قرآن متنفر می‌شویم که حدی ندارد، بعضی از تفسیر‌ها را هم که مطالعه می‌کنیم می‌گوئیم ای کاش زیست شناسی خوانده بودیم چون که زیست شناسی را خوب توضیح داده است، این چنین مواردی در جهان اسلام وجود دارد! مثلاً تفسیر «جواهر القرآن» که نویسنده آن «محمد بن طنطاوی جوهری»(از عالمان بزرگ و حکما و فضلای اهل تسنن مصری و اشعری است که در سال ۱۲۸۷ هـ ق متولد شد) او خطیب، نویسنده و مفسر قرآن بود که از علوم جدید هم بهره‌ای زیاد داشت، زمانی هم رهبر الازهر در مصر بود، این تفسیر چندین جلد می‌باشد که خود یک دایره المعارف است که هیچ بویی از قرآن نبرده است از همه چیز صحبت کرده است به جز قرآن؛ بعضی وقت‌ها هم تفسیری از قرآن می‌خوانیم که احساس می‌کنیم قرآن از آن سرشار است و طوری است که انگار بر خود ما نازل می‌شود. «وَنُنَزِّلُ مِنَ ٱلقُرءَانِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحمَة لِّلمُؤمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ ٱلظَّـلِمِينَ إِلَّا خَسَارا »؛ «و از قرآن آنچه براى مؤمنان شفا و رحمت است، فرو مى‌فرستيم و حال آنكه بر ستمكاران جز زيان نمى‌افزايد»؛ (آیه ۸۲، سوره اسراء). نُنَزِّلُ یعنی دائماً؛ و خداوند دائماً قرآن را نازل می‌کند. ظهرُهُ تنزيلُهُ و بطنُهُ تأويلُه. مِنهُ ما قد مَضي و مِنه ما لَم يکُن. يجري کَما تَجرِي الشّمسُ و القَمَرُ. کُلَّما جاء تأويلٌ مِنهُ يکوُن علي الأَمواتِ کَما يکونُ علي الأَحياءِ قال الله«وما يعلمُ تأويلَهُ إلّا اللهُ و الرّاسخونَ فِي العِلم»؛ «ظهر قرآن، تنزيل آن و بطن آن تأويلش است. بخشي از آن در گذشته بروز يافته و بخشي از آن هنوز نيامده است. (قرآن) همانند خورشيد و ماه جريان مي‌يابد؛ هر زمان تأويل چيزي از آن فرا رسد، هم‌چنان که بر گذشتگان جاري بوده است، بر آيندگان نيز جاري خواهد بود ...»؛ (بصائر الدرجات، ص۱۹۶؛ بحار الأنوار، ج۸۹، ص۹۷). مانند خورشید که دائماً انرژی را برای ما ساطع می‌کند، با اینکه ما حتی حواسمان هم نیست ولی او کار خود را انجام می‌دهد، اتفاقاً امروز هم انرژی می‌دهد و قبلاً هم انرژی منتشر می‌کرده و همه آن تازه می‌باشد، این انرژی و گرما، انرژی و گرمای دیروز نیست، این جدید است. امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: قرآن مانند خورشید است که دائماً انرژی و گرما ساطع می‌کند. «وَلَا يَزِيدُ ٱلظَّـلِمِينَ إِلَّا خَسَارا»؛ «و حال آنكه بر ستمكاران جز زيان نمى‌افزايد»؛ (آیه ۸۲، سوره اسراء). خسارت چه چیزی می‌شود؟ یعنی اینکه تفسیری بنویسی ولی دائماً از قرآن فاصله بگیری، اینکه حتی چندین جلد بنویسی ولی بعد فردی که آن را مطالعه می‌کند بی‌خیال قرآن بشود، این تفسیرها را هم داریم. بعضی از تفسیرها هم هست که وقتی آن را مطالعه می‌کنیم کلمه‌ها جان می‌گیرند؛ ما بر اثر همه باوری که داریم وقتی که می‌گوئیم قرآن کتاب جاودانه الهی است، یعنی اینکه کلمه به کلمه و ذره به ذره قرآن، متعلق به امروز و حال می‌باشد، نه اینکه منحصر به عصر پیامبر(ص) باشد، اشتباه نکنید. تورات جاودانه نیست هرچه بوده متعلق به عصر حضرت موسی(ع) بوده است، انجیل جاودانه نیست آن هم هرچه بوده است متعلق به عصر حضرت عیسی(ع) بوده و از آن گذشته است. وقتی که می‌گوئیم کتاب جاودانه الهی، یعنی اینکه منتسب به امروز می‌باشد و این کلمه‌ها همین امروز با ما صحبت می‌کنند، حتی اِعراب‌ها هم با ما صحبت می‌کنند و ما را به حرکت در می‌آورند.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۸ از ۹ تولیت حرم مطهر گفت: چقدر که ما اشتباه می‌کنیم و گاهی خودباختگی ما باعث این کار می‌شود ک
صفحه ۹ از ۹ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، پیرامون ویژگی‌های نگاه امام خامنه ای(دام ظله) به قرآن، اظهار کرد: این سبک نگاه که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به قرآن دارند دارای این ویژگی‌ها می‌باشد؛ ویژگی نخست؛ یک تفسیر اجتماعی زنده و زندگی ساز می‌باشد؛ علاوه بر کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»؛ ۱۰ جلد تفسیرهم از ایشان منتشر شده است که همچنان ادامه پیدا کرده است حتی در دوران سخت جمهوری اسلامی، ایشان تفسیررا ترک نکردند و الحمدلله تعداد زیادی از سوره‌ها تفسیر شده‌اند. زندگی ساز، زنده، جامعه ساز و حاضر در متن زندگی. قرآنی می‌شود یک قرآن نیک و پسندیده که در متن زندگی ما حضور داشته باشد. این تفسیر، قرآن را در متن زندگی ما می‌آورد. ویژگی دوم انسجام و پیوستگی همه اجزای قرآن در ارائه یک نظام جامع تربیتی، معرفتی، سیاسی و اجتماعی است؛ ما باید بتوانیم بر اساس همه ۶۲۳۶ آیه قرآن، یک نظام جامع که همه این ابعاد در آن وجود داشته باشد را شکل بدهیم، تفسیری که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در قرآن انجام می‌دهند ناظر بر این کار می‌باشد. ویژگی سوم اینکه قرآن به قرآن می‌باشد؛ به کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» و سایر تفسیر‌ها‌یی که از ایشان منتشره شده است نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که در این تفسیرها خیلی از روایت صحبت نمی‌شود که بگوییم می‌شود روایی؛ یا تجربی و فلسفی نمی‌باشد، بلکه تفسیر قرآن به قرآن است یعنی همه اجزا با هم کار می‌کنند و یک نظام را در اختیار ما می‌گذارند. چهارمین ویژگی آن این است که مبتنی بر نیاز و مقتضیات زمان می‌باشد؛ نگران این نباشیم که بگوئیم قرآن متعلق به امروز است، بله منتسب به امروز است، مخصوص گذشته بوده و دقیقاً متعلق به امروز هم می‌باشد. دکتر کلانتری تصریح کرد: تفسیر قرآن باید مبتنی بر نیازهای زمان باشد، یعنی اگر ما امروز مسئله فضای مجازی را داریم پس قرآن هم باید پاسخ ما را در این زمینه بدهد، نه مثلاً اینکه ۱۰۰ سال آینده که این مسئله قدیمی شد پاسخگو باشد. این می‌شود یک سبک قرآنی خاص؛ ممکن است که بپرسید به جز مقام معظم رهبری(مدظله العالی) دیگران هم این گونه سبکی را داشتند یا نه، بنده معتقد هستم که اگر هم موجود باشد خیلی ضعیف است. فرض کنید سید قطب (نویسنده، شاعر، آموزگار، محقق اسلامی، نظریه‌پرداز، و یکی از اعضای برجسته‌ی اخوان‌المسلمین مصر است؛ که بعدها توسط جمال عبدالناصراعدام شدند)؛ در تفسیر«فی ظلال القرآن» با اینکه یک تفسیر اجتماعی می‌باشد و خود حضرت آقا هم آن را ترجمه کرده اند، تفسیرایشان نازل بر اجتماع است اما سایر ویژگی‌های دیگر را به این صورت ندارد یعنی این عینیتی را که اینجا مشاهده می‌کنید که در متن زندگی امروز ما می‌آید در تفسیر «فی ظلال القرآن» مشاهده نمی‌کنیم، بیشتر سیاسی می‌باشد. یا سایر تفاسیری که دیگر نوشته‌اند، به عنوان مثال؛ تفسیر نمونه حضرت آیت الله مکارم را مشاهده کرده‌اید بیشتر یک تفسیر اجتماعی و در سطح عام مردم می‌باشد، نیتشان هم این بوده است که همه مردم بتوانند در همه سطح از این تفسیر استفاده کنند و از روایت هم بسیار زیاد در آن استفاده شده است. تفسیر علامه طباطبایی بیشتر جنبه فلسفی- کلامی دارد. تفسیر آیت الله مصباح یزدی که ۱۰ جلد شناخت قرآن دارد، بیشتر دارای جنبه فلسفی- کلامی است که خیلی قوی و دقیق هم می‌باشد، در همان حوزه است که ایشان خودشان تخصص قالب دارند. در تفسیری که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با این سبک بیان می‌کنند، بیشتر نیاز جامعه امروز را از جمله در حوزه‌های فردی، اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حکومتی، مد نظر داشته‌اند. shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=222232 @SHAHECHERAGH