eitaa logo
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
145 ویدیو
17 فایل
کانال حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام shahecheragh.ir سایت فارسی Lib.shahecheragh.ir کتابخانه Museum.shahecheragh.ir موزه en.shahecheragh.ir سایت انگلیسی aparat.cm/shahecheragh کانال آپارات کانال سروش sapp.ir/shahecheragh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
56.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 حجت الاسلام والمسلمین سید محی‌الدین طاهری، دبیر جامعه روحانیت شیراز با پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، پیرامون همایش بین‌المللی اندیشه های قرآنی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(دام ظله) 🔸 لینک مصاحبه، جهت دریافت نسخه FULL HD aparat.com/v/dqh1xu1 🔸 کانال آپارات حرم مطهر: aparat.com/shahecheragh 🔸 متن خبری مصاحبه: shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=222247 🔸 روابط عمومی آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه‌السلام @SHAHECHERAGH
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
💠 دبیر جامعه روحانیت شیراز: کلام رهبر معظم انقلاب(دام ظله)، تفسیر ناطق قرآن است حجت‌الاسلام و المسلمین سید محی‌الدین طاهری، دبیر جامعه روحانیت شیراز، در گفت و‌گوی اختصاصی با پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای(دام ظله)، گفت: رهبر معظم انقلاب(مد ظله العالی) به مانند همه‌ی شخصیت های معنوی تاریخ دارای ابعاد متعدد هستند اما به دلیل پررنگ بودن بعد سیاسی معظم لَه که در شخصیت های دینی قبل از ایشان کمتر فرصت بروز داشته، توجه عموم به این بعد معظم لَه بیشتر است. تولیت آستان مقدس حضرت سید علاءالدین حسین علیه السلام، با بیان اینکه یکی از مهمترین جلوه های شخصیت رهبری، بعد قرآنی ایشان است، گفت: به جرأت می‌توان گفت دیگر ابعاد وجودی ایشان همه متأثر از همین قرآنی بودن روح و ضمیرشان می‌باشد، به نحوی که بی‌راه نیست اگر کلام ایشان را تفسیر ناطق قرآن بنامیم. مسئول حوزه علمیه محمودیه شیراز، با اشاره به توان علمی حضرت آقا، افزود: رهبر معظم انقلاب(دام ظله) در زمینه‌ی علمی هم شخصیت کم‌نظیری هستند و سال‌ها پیش از انقلاب به تدریس سطوح عالی حوزه اهتمام داشتند و مجتهد مسلم بودند. وی با تاکید بر ضرورت شناساندن ابعاد مختلف شخصیت مقام معظم رهبری(دام ظله) به جامعه بیان داشت: متاسفانه در زمینه‌ی معرفی ابعاد شخصیتی ایشان به جامعه، کارهای چندانی انجام نشده و حتی برخی مطالبات معظم لَه در جامعه مهجور مانده است، برگزاری چنین کنگره هایی اگر با برنامه باشد می‌تواند منشأ برکات زیادی برای نسل های آینده مسلمان جهان شود. دبیر جامعه روحانیت شیراز با اشاره به اهمیت ترویج قرآن در جامعه و به خصوص برای کودکان گفت: باید تدابیری اتخاذ شود که فرزندان ما از کودکی با قرآن انس پیدا کنند و اینکه حضرت آقا تاکید دارند که باید 20 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم ناظر به این آینده‌نگری است که سرزمینی که می‌خواهد کانون تمدن نوین اسلامی باشد، نمی تواند از قرآن فاصله داشته باشد. حتما مسئولان و حوزه های علمیه باید ارتباطشان را با قرآن بیشتر کنند و یکی از معضلات امروز ما، مهجور ماندن قرآن در حوزه ها و در میان طلاب است و گاها شاهد هستیم که برخی حتی در تلاوت قرآن دچار اشتباه هستند. در حالیکه باید در مدارس، حوزه ها و ادارات ما برای آشنایی و خواندن قرآن، برنامه های تشویقی تدارک دیده شود و هر دستگاهی به اندازه وظیفه‌ی خود در موضوع قرآن برنامه داشته باشد. حجت الاسلام والمسلمین طاهری با اشاره به اهمیت نتیجه محوربودن این کنگره، گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی باید نتیجه محور باشد و اگر می‌خواهیم نتیجه عملی کنگره را در جامعه شاهد باشیم، باید طوری آن را طراحی کنیم تا عامه‌پسند بوده و برای مردم قابل فهم شود. اینکه حضرت امام(رحمت الله علیه) توانستند در فاصله یک سال، یک ملت را با خود همراه کنند ناشی از همین عامه‌پسند بودن کلام و خواسته ی ایشان بود، چرا که خیلی راحت با مردم سخن می‌گفتند و مسائل را مطرح می‌کردند. دبیر جامعه روحانیت شیراز، خاطرنشان کرد: باید نگاه قرآنی را از نگاه صرفأ سنتی خارج کنیم و قرآن را با مسائل روز جامعه تطبیق داده و بر آن اساس، دستورات قرآن را پیاده کنیم. امام راحل(قدس سره) معتقد بودند که مجتهد بایستی عالِم به زمان و مکان باشد و مفسر هم اگر می خواهد موفق باشد باید عالِم به زمان روز و مکان باشد، چون قرآن کتابی نیست که تنها برای یک نسل و دوره باشد، و به خوبی شاهد هستیم که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و غالب علماء و مراجع عظام تقلید، با تبعیت از فرمایش حضرت امام(قدس سره)، کاملا به روز رفتار می‌نمایند. shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=222247 @SHAHECHERAGH
💠 سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امیری در پیش‌نشست همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) صبح امروز دوشنبه ۱۴ آبان‌ماه، یکصد و چهل و هشتمین پیش‌نشست علمی همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) به میزبانی حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام، در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، در این پیش‌نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد امیری، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه اندیشه های امامین انقلاب، پیرامون موضوع «آشنایی با آثار و اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای(دام ظله)»، به ایراد سخن پرداخت. shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=154204 @SHAHECHERAGH
M.Amiri.mp3
26.09M
🎙 سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد امیری، استاد حوزه و دانشگاه در یکصد و چهل و هشتمین پیش‌نشست علمی همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) 🔹 موضوع: آشنایی با آثار و اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای(دام ظله) 🗓 دوشنبه ۱۴ آبان۱۴۰۳ 🔹 سالن شهید آیت الله دستغیب، حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۳ 💠 تولیت حرم مطهر: صنعت گردشگری در کشور، باید جهتمند و داری هدف‌گذاری باشد 🔸 یکی از اهداف بزرگ در کار افراد مرتبط با گردشگران بین‌المللی، این باشد که دستاوردهای انقلاب را به صورت غیر مستقیم انتقال دهند. سیاست کشور این نیست که کشورهای غربی بگویند ایران می‌خواهد به اجبار انقلاب خود را به دیگران تحمیل کند؛ قصد صادر کردن انقلاب را نداریم، چراکه انقلاب خودش صادر شده است، اما باید واقعیت‌ها را منتقل کنیم. صبح امروز سه‌شنبه ۱۵ آبان‌ماه، مراسم افتتاحیه دوره ملی گردشگری تعالی، با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(علیهماالسلام) و اساتید و فعالان حوزه گردشگری از سراسر کشور، در سالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر برگزار شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، دکتر کلانتری در ابتدای این نشست ضمن عرض خیر مقدم به حاضران و آرزوی بهره‌مندی از فیوضات معنوی سومین حرم اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، بر اهمیت صنعت گردشگری در دنیای جدید اشاره کرد و گفت: ۱۴۰۰ سال پیش، خداوند متعال، در آیات متعدد قرآن کریم بر سیر و سیاحت در جهان و درس گرفتن از آن، توصیه کرده است؛ «قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَآیات...»؛ « بگو: در زمین بگردید پس با تأمل بنگرید که چگونه مخلوقات را آفرید»(آیه ۲۰ سوره عنکبوت). «أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ...»؛ «آیا در روی زمین سیر نکرده‌اند تا عاقبت حال پیشینیانشان را بنگرند؟»( آیه ۱۰۹ سوره یوسف). حال که چندین قرن از آن زمان گذشته، انسان عصر جدید پی به اهمیت گردشگری برده است و هم اکنون گردشگری به یکی از پردرآمدترین صنعت‌های جهان تبدیل شده است و مختص به یک یا دو کشور خاص نیست و همه دنیا تقریباً به یک شکلی به این صنعت بزرگ و سیر و سیاحت، توجه دارند. وی ادامه داد: اگر به میدان سرخ مسکو رفته باشید، تقریبا علی الدوام هزاران گردشگر از سراسر دنیا در آن رفت و آمد دارند، به طوری که حرکت سخت است و به راحتی نمی‌توان قدم زد، معادل کشورهای دارای نفت و گاز، خود گردشگری در کشور روسیه درآمد دارد، در چین، هند و اروپا و البته کشور خودمان هم، وضع به همین گونه است. یعنی در تعطیلات و مناسبت‌های مختلف میلیون‌ها نفر به نقاط مختلف کشور سفر می‌کنند. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، با بیان اینکه وقتی که موضوعی مثل گردشگری در دنیا اینقدر جدی می‌شود، قطعاً باید جهتمند و داری هدف‌گذاری باشد، گفت: جهت‌دار کردن این کار در کشور خیلی سخت نیست، یعنی آنقدر زمینه‌ها فراهم شده، امکانات گسترده است و وسایل ارتباط جمعی به وفور در اختیار همه ما است که به راحتی می‌شود این کار بزرگ را هدفمند و برای آن برنامه‌ریزی کرد. در دنیا هیچ کار بدون جهت و هدف وجود ندارد و هیچ آدم بی دینی هم در دنیا نیست؛ همان کسی هم که ادعای بی دینی می‌کند خودش یک مکتب و دین است، قرآن کریم به صراحت در سوره کافرون به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) این نکته را بیان می‌کند؛ «قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ ﴿۱﴾ لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿۲﴾ وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿۳﴾ وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ ﴿۴﴾ وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿۵﴾ لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ ﴿۶﴾»؛ «بگو اى كافران؛ آنچه مى ‏پرستيد، نمى ‏پرستم (۲) و آنچه مى ‏پرستم، شما نمى ‏پرستيد (۳) و نه آنچه پرستيديد، من مى ‏پرستم (۴) و نه آنچه مى ‏پرستم، شما مى ‏پرستيد (۵) دين شما براى خودتان و دين من براى خودم(۶)».
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۳ 💠 تولیت حرم مطهر: صنعت گردشگری در کشور، باید جهتمند و داری هدف‌گذاری باشد 🔸 یکی از اهدا
صفحه ۲ از ۳ دکتر کلانتری تصریح کرد: کفر و بی‌دینی هم یک دین است، یعنی یک آیین، روش و یک مسیر حرکت است. زمانی که هرچیزی در دنیا هست جهت‌‌دار می‌باشد، آیا می‌توان گفت که گردشگری بی‌جهت و بی‌هدف است؟ قطعاً دارای هدف می‌باشد، این هدف‌ها را چه کسی مشخص می‌کند؟ ممکن است دولت‌ها، یا کانون‌هایی که به این کار دسترسی دارند و یا خود فرهنگ‌های رایج و آیین‌هایی که مورد توجه است، گردشگری را جهتمند ‌کنند. سالانه میلیون‌ها نفر در نقاط مختلف جهان جابجا می‌شوند، به این دلیل که بنده کشورهای مختلف را دیده‌ام بر اساس دیده خود بیان می‌کنم، میلیون‌ها نفر از غرب به شرق می‌روند و برعکس میلیون‌ها نفر از شرق به غرب می‌روند، این‌ها با خودشان غیر از ارزهایی که جابجا می‌کنند - که این برای خیلی‌ها هدف می‌باشد - صدها فرهنگ، سنت و ایده هم جابجا می‌کنند. وی با بیان اینکه گردشگری، تفریحِ تنها نمی‌باشد؛ گفت: خیلی اوقات گردشگری‌ها باعث از بین رفتن فرهنگ‌ یک منطقه و جایگزینی یک فرهنگ جدید می‌شود، یعنی بر اساس همین مهاجرت‌ و رفت و آمدها، یک اصول، سبک زندگی و یک سری ارزش‌های جدید حاکم می‌شود و جهان‌بینی دیگری شکل می‌گیرد. در جمهوری اسلامی و در کشور ایران بزرگ که در افکار عمومی از آن به عنوان کشور امام زمان(عج)، کشور اهل‌بیت(ع) و امام رضا(علیه السلام) یاد می‌شود، ما قطعاً باید با یک محاسبه، برنامه‌ریزی و یک هدف‌گذاری دقیق عملیاتی، در این زمینه تلاش کنیم، جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که ساختار سیاسی آن جمهوری بر اساس مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است. اسماً تعداد زیادی جمهوری اسلامی وجود دارد؛ اما جمهوری اسلامی مبتنی بر اسلام ناب محمدی(ص) و ساختار سیاسی منحصر به فردی که در دنیا بر اساس اسلام ناب شکل گرفته باشد، فقط جمهوری اسلامی ایران است؛ لذا وقتی خبرنگاران در پاریس بارها از امام خمینی(رحمت الله علیه) پیرامون این نظام سوال می‌کردند که این چیزی که شما بیان می‌کنید چیست و ما تاکنون در مورد آن نشنیده‌ایم، امام(ره) در پاسخ، این را عنوان می‌کردند که در گذشته چنین نظامی وجود نداشته است و در حال حاضر هم در نظام‌های دنیا وجود ندارد، در ادامه حضرت امام(ره) این نظام و ساختار مد نظرشان به نام جمهوری اسلامی ایران را تشریح می‌کردند. و امروز برخلاف میل استکبار جهانی و دشمنان این کشور، بحمدالله هم آرمان‌های والای انقلاب اسلامی در دنیا مطرح و هم نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام سرافراز و قدرتمند در دنیا شناخته شده است. رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در دنیا برای هیچ یک از انقلاب‌های بزرگ، به اندازه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران کتاب، مقاله، همایش و نشست علمی برگزار نشده است. نه برای انقلاب فرانسه و روسیه، و نه چین، کوبا و الجزایر، برای هیچ کدام اینقدر کار نشده است، که برای جمهوری اسلامی کار شده است و باز به لحاظ دشمنی هم با هیچ کدام از انقلاب‌های دنیا به اندازه انقلاب اسلامی ایران دشمنی صورت نگرفته است. همچنین پرتو افشانی هیچ کدام از انقلاب‌ها در دنیا به اندازه انقلاب اسلامی ایران نبوده است. دشمنان دائماً به سمت این انقلاب، سنگ، تیر و بمب انداختند اما همه آنها به یک منبع عطر شلیک کردند و البته باعث شده آن عطر متصاعد گردد و دنیا را فرا بگیرد. یعنی هرچه دشمنی کردند، در نهایت به نفع انقلاب تمام شده است.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۲ از ۳ دکتر کلانتری تصریح کرد: کفر و بی‌دینی هم یک دین است، یعنی یک آیین، روش و یک مسیر حرکت ا
صفحه ۳ از ۳ وی اظهار کرد: بسیاری از گردشگران بین المللی به ایران می‌آیند تا ثمره این انقلاب را مشاهده و با این مردم آشنا بشوند، برای آنها مهم است که چه اتفاقی افتاده که یک ملت با دست خالی و با هزاران مانع، این مسیر را طی کرده است، ابرقدرت‌‌ها را سر جای خود نشانده و مستقل‌ترین کشور دنیا به لحاظ سیاسی شکل گرفته و بتدریج در علم، صنعت و اقتصاد پیشرفت کرده است، ماهواره ساخته، قدرت هسته‌ای شکل گرفته، در فناوری نانو به یکی از قدرت‌های جهان تبدیل شده است و در شبیه سازی، یکی از کشورهای برتر دنیا می‌باشد، در کشاورزی تقریباً به خودکفایی رسیده است و ده‌ها دستاورد دیگر. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، اضافه کرد: در بعضی از همایش‌های بین المللی که در کشور برگزار شده، مشاهده‌کرده‌ام که از کشورهای دیگر دنیا در جلسات ما شرکت می‌کنند، بعد که تریبون دست آنها داده می‌شود مشاهده می‌کنیم که آنها نسبت به انقلاب ما هم اطلاعاتشان بیشتر شده است و هم عشقشان به این انقلاب بیشتر از ما می‌باشد، ما خودمان در وسط این دریا حضور داریم و قدردان آن نیستیم، آنهایی که در تاریکی‌ها هستند، با همه وجود پیرامون این انقلاب، تلاش و استقامت می‌کنند. تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، گفت: معتقد هستم که یکی از اهداف بزرگ در کار دوستانی که می‌خواهند با گردشگران بین‌المللی مرتبط باشند این است که این واقعیت‌ها و دستاوردهای انقلاب را به صورت غیر مستقیم انتقال دهند. سیاست کشور این نیست که کشورهای غربی بگویند ایران می‌خواهد به اجبار انقلاب خود را به دیگران تحمیل کند؛ قصد صادر کردن انقلاب را نداریم، چراکه انقلاب خودش صادر شده است و خود دشمنان هم به این روند کمک کرده‌اند که انقلاب صادر بشود؛ اما باید واقعیت‌ها رو منتقل کنیم، به ویژه شهر شیراز و حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیهماالسلام که هر دو از مقاصد منحصر به فرد گردشگری هستند. به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که فرمودند شهری که بالاترین نصاب درهم‌آمیختن دین، حماسه و هنر را با یکدیگر دارد شیراز است، و این تقریباً در کشور کم نظیر می‌باشد. از زمانی که حضرت احمد بن موسی علیهماالسلام به این منطقه تشریف آوردند، از آن تاریخ تا امروز دائماً وضعیت همین بوده است؛ کنار هم قرار دادن و ادغام کردن دین، حماسه و هنر، که برای همه آنها شاهد بارز داریم و این جداً خود یک فرصت مهم است. البته گردشگرانی که به شیراز می‌آیند با آن‌هایی که به سمت قم و جاهای دیگر می‌روند متفاوت هستند، همین‌ جهت‌های خاص شیراز آن‌ها را به سمت خود می‌کشاند، گردشگران زیارت، سلامت، سیاحت، هنر و فرهنگ، همه گونه داریم و این بهترین فرصت است برای کسانی که بخواهند به صورت هدفمند در حوزه گردشگری تعالی بخش کار بکنند. گزارش تصویری: shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=154205 خبر: shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=222249 @SHAHECHERAGH
💠 هشتاد و یکمین جلسه از سلسله مباحث «جهاد تبیین» با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران 🔸 موضوع: بخش دوم مبحث «درنگی در اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری مدظله العالی» 🗓 پنج‌شنبه ۱۷ آبان، ساعت ۸ صبح، سالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر 🔗 لینک پخش زنده در کانال آپارات حرم مطهر: aparat.com/shahecheragh/live 🌐 بخش ویژه در سایت حرم مطهر: shahecheragh.ir/velayat @SHAHECHERAGH @SHAHECHERAGH_VELAYAT
40.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 حجت الاسلام والمسلمین سید صدرالله رجایی نسب، رییس کل دادگستری استان فارس، با پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، پیرامون همایش بین‌المللی اندیشه های قرآنی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(دام ظله) 🔸 لینک مصاحبه، جهت دریافت نسخه FULL HD aparat.com/v/qtpzd81 🔸 کانال آپارات حرم مطهر: aparat.com/shahecheragh 🔸 متن خبری مصاحبه: shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=222250 🔸 روابط عمومی آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه‌السلام @SHAHECHERAGH
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۲ 💠 رئیس کل دادگستری استان فارس: تمام ایده‌ها، عقیده‌ها، افکار و اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب(دام ظله) برگرفته از قرآن است حجت‌الاسلام والمسلمین سید صدرالله رجایی‌نسب رئیس کل دادگستری استان فارس، در گفت و‌گوی اختصاصی با پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، پیرامون «همایش بین‌المللی اندیشه های قرآنی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(دام ظله)»، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش، به آیه ۹ سوره اسراء اشاره کرد و گفت: قرآن، کتاب هدایت است؛ «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ»؛ « این قرآن، به راهی که استوارترین راه‌هاست، هدایت می‌کند». قرآن، کتاب هدایت و بیداری است و دوای همه دردهای بشر از اول تا آخر، چه دردهای فردی و اجتماعی است‌. « وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا»؛ «و اين قرآن را كه براى مؤمنان شفا و رحمت است، نازل مى‌كنيم، ولى كافران را جز زيان نيفزايد.»( آیه ۸۲ سوره اسراء). به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، وی با بیان اینکه براساس نص قرآن کریم، شفای هر دل بیمار و هر درد بی درمان، قرآن است، گفت: به تعبیر امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام، قرآن، ربیع القلوب، بهار دل‌ها است. قرآن، شِفاءُ الصُّدور، درمان سینه‌های پر درد است و فِیهِ عِلْمَ مَا یَأْتِی، قرآن کتابی است که مربوط به زمان خاصی نیست و این کتاب تا ابدیت راهگشای گره‌های بسته هر انسانی است که بخواهد به آن توسل پیدا کند. هر جا سخن از نظم و انضباط؛ چه نظم در جامعه و چه نظم در خانواده است، برگرفته از قرآن کریم است. در قرآن به صراحت به مبارزه با ظلم و تعدی به دیگران سفارش شده است؛ «لا تَظلِمونَ وَلا تُظلَمونَ»؛ «نه ظلم بپذیرید و نه به کسی ظلم و ستم کنید»(سوره بقره آیه ۲۷۹). رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به موضوع کنگره، که بررسی و تبیین اندیشه‌های قرآنی امام خامنه ای(دام ظله) است، گفت: از پیش از انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب، مفسری ممتاز، تیزهوش و برجسته بوده و هستند، اما با توجه به اینکه معظم لَه از قریب ۴۰ سال گذشته در کسوت رهبری، قرار گرفته اند، لکن مردم ایشان را در قالب رهبری توانا و برجسته در ایران و دنیا می‌شناسند و ابعاد مختلف شخصیتی و وجودی ایشان پنهان و مکتوم مانده است. وی ادامه داد: یکی از زوایای پنهان شخصیت مقام معظم رهبری(دام ظله)، اندیشه‌های قرآنی معظم لَه است و حتی خواص از این بُعد شخصیتی امام خامنه‌ای(مدظله العالی) اطلاع کافی ندارند، لذا این عدم شناخت مردم از شخصیت رهبری، اقتضاء می‌کرد که این کنگره نه تنها در سال‌های اخیر بلکه از اوایل انقلاب تاکنون، در زمینه‌های مختلف، در دانشگاه‌ها و در حوزه‌ها و در مجالس مختلف برای آحاد مردم، دانشجویان و طلاب، برگزار می‌شد، که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۲ 💠 رئیس کل دادگستری استان فارس: تمام ایده‌ها، عقیده‌ها، افکار و اندیشه‌های رهبر معظم انقل
صفحه ۲ از ۲ حجت‌الاسلام والمسلمین رجایی‌نسب اظهار کرد: بحمدالله مقام معظم رهبری(دام ظله) از جمله افرادی هستند که می‌شود گفت تمام ایده‌ها، عقیده‌ها، افکار و اندیشه‌های ایشان برگرفته از قرآن است. رهبر معظم انقلاب(دام ظله)، قبل از انقلاب سوره‌های قرآنی را بسیار اثرگذار و پربار تفسیر می‌کردند. «کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» شامل مجموعه تفسیرهای قرآنی ایشان در پیش از انقلاب است. با تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی و مخصوصا در دوره ای که معظم لَه عهده دار رهبری و سکان‌داری کشتی انقلاب هستند، این اندیشه های والای قرآنی را که از قبل از انقلاب داشته اند، اجرایی می‌کنند. آنچه که الان در نگاه ایشان مطرح می‌شود و ملت ایران را در مقام مبارزه با ظلم و استکبار در دنیا قرار داده است، به اندیشه های قرآنی که ایشان از اول داشتند و الآن هم دارند، برمی‌گردد. وی خاطرنشان کرد: رهبری داهیانه امام خامنه ای(دام ظله) که ملت ایران را در مقام مبارزه با ظلم آمریکا و اسرائیل و استکبار، رهنمون و هدایت می‌کنند همگی برگرفته از اندیشه قرآنی «لا تَظلِمونَ وَلا تُظلَمونَ» معظم لَه است. در زمینه دفاعی نیز، دکترین دفاعی رهبر معظم انقلاب، برگرفته از قرآن است، دیدگاه ایشان پیرامون منع تولید سلاح های هسته‌ای و کشتار جمعی، برگرفته از قرآن کریم است. در زمینه علوم انسانی، ایشان معتقد هستند که این علوم باید بر اساس قرآن و نه اندیشه های غربی باشد. حجت‌الاسلام والمسلمین رجایی‌نسب با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب، اهمیت وافری برای برپایی محافل قرآنی و تدبر در کلام الله مجید، قائل هستند، گفت: اندیشه و نگاه عمیق رهبری به قرآن به‌عنوان یک منشور لایتغیر از ناحیه خدا برای عامه مردم، مکتوم و پنهان است و بیشتر بعد سیاسی و حکمرانی ایشان، شناخته شده می‌باشد. نگاه و تفسیر معظم لَه متفاوت با بقیه مفسرین است و لازم است کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه ای(دام ظله) ‌به تمام معنا به این موضوع بپردازد و در استان‌های دیگر نیز برگزار و شخصیت علمی و اندیشه‌های ایشان بخصوص در بعد قرآنی، به صورت گسترده تر، تبیین و ترویج گردد. رئیس کل دادگستری استان فارس، در پایان اظهار کرد: انتظار داریم که دستگاه‌های متولی نظیر حوزه‌های علمیه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و ... که امور فرهنگی کشور را برعهده دارند در تبیین دیدگاه‌های قرآنی مقام معظم رهبری(دام ظله) تلاش بیشتری کنند. در تراز استحقاق مردم برای معرفت این بخش از شخصیت رهبری، دستگاه های متولی از جمله حوزه و دانشگاه تا الان وظیفه خود را آن‌طور که شایسته است انجام نداده اند و متولیان امر بخصوص در آموزش و پرورش بایستی نسل جدید و جوانان و نوجوانان را با اندیشه های والای ایشان، آشنا کنند. و البته این کنگره ارزشمند می‌تواند نقش مهمی در راستای معرفی ابعاد مختلف علمی و شخصیتی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ایفا کند. الحق و الانصاف، ایشان یک انسان ذوالابعاد و کم‌نظیری هستند و بُعد برجسته ایشان، تفکرات متعالی قرآنی معظم لَه است که اِن‌شاءالله با برپایی کرسی درس در حوزه ها و دانشگاه‌ها برای همگان بخصوص نسل جوان تبیین خواهد شد. 🔸 لینک خبر: shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=222250 🔸 لینک ویدیوی مصاحبه، جهت دریافت نسخه FULL HD : aparat.com/v/qtpzd81 🔸 کانال آپارات حرم مطهر: aparat.com/shahecheragh @SHAHECHERAGH
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۱۰ 💠 انتقاد تولیت حرم مطهر از حکام فاسد اشعری مسلک جبرگرا در جهان اسلام، که مانع مقابله با ظالمان و اشغالگران و علیه جریان مقاومت هستند 🔸 دکتر کلانتری: شیوه تفسیر قرآنی امام خامنه ای(مدظله العالی)، «تفسیر تدبری ژرف‌گرا» است/ پژوهش‌های اسلامی، باید اسلام را جامع، منسجم و معطوف به زندگی روز معرفی کنند 🔸 نگاه عمیق و همه جانبه‌‌ای که امام خامنه‌‌ای(دام ظله) به قرآن دارند نگاه یک طبیب دردآشنا به دردهای مسلمانان و جامعه اسلامی، به قرآن به عنوان کتاب هدایت و شفابخش بیماری‌‌های فرد و جامعه اسلامی است. تفسیرهای پرمغز ایشان نیز همه ناظر بر همین حقایق است. به همین سبب تفاسیر ایشان از آیات قرآن، سبک و سیاق خاصی دارد، یعنی به جای غرق شدن در لغت‌‌شناسی‌‌های خسته کننده و یا نقل قول‌‌های متعارض و یا طرح مباحث پیچیده و بی‌‌اثر، یکسره به سمت تبیین حقایق نورانی و شفابخش و منطبق بر نیازهای انسان امروز می‌‌رود و به ارائه راهکار می‌‌پردازد. امروز پنج‌شنبه، هفدهم آبان‌ ۱۴۰۳، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(علیهماالسلام) و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، در جلسه هشتاد و یکم از سلسله مباحث «جهاد تبیین»، در بخش دوم از مبحث «درنگی در اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری مدظله العالی» به عنوان صد و چهل و هشتمین پیش‌نشست علمی کنگره بین المللی «اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت العظمی امام خامنه ای(مدظله العالی)»، به بررسی اجمالی تفسیر و اندیشه های قرآنی معظم لَه پرداخت. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، دکتر کلانتری در ابتدای این نشست که در سالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر برگزار شد، ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها، این بانوی عالمۀ غير معلّمه و فهيمۀ غير مفهّمه را بزرگترین جهادگر عرصه تبیین دانست که تبیین باشکوه‌ترین حادثه تاریخ، شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه السلام و اصحاب باوفای ایشان را به زیباترین وجه ممکن انجام داد و حقیقتاً نقش بزرگی در ماندگاری و اثرگذاری حادثه عاشورا در طول تاریخ داشت. وی در ادامه ضمن بیان خلاصه ای از جلسه پیشین، گفت: یک بخش از زندگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) همین بخش تفسیر و تدبرهای قرآنی است؛ رهبری‌های حضرت آقا طی چند دهه گذشته بر محور همین آیات و تدبر‌های قرآنی در راستای رسیدن به یک زیر ساخت برای برپایی یک نظام اسلامی به معنای واقعی کلمه است، معظم لَه به صورت دقیق و جهت‌دار، این فعالیت را از سال ۱۳۴۳ به بعد شروع کردند. دکتر کلانتری ادامه داد: در طول تاریخی که بر قرآن کریم گذشته است، بنا به گفته برخی از اندیشمندان قرآنی، بیش از دو هزار تفسیر بر قرآن نوشته شده است. تفاوت‌‌های این تفاسیر، یا در روش و سبک، یا در رویکرد و گرایش، یا در محتوا و مضمون، و یا در ترتیبی، موضوعی و تجزیئی بودن تفاسیر است. بی‌‌گمان زحمات همه آنان که به ساحت قرآن کریم خدمت کرده‌‌اند مشکور و در نزد صاحب اصلی قرآن، خداوند بزرگ مأجور است. بدون تردید همه این تفاسیر به‌لحاظ ارزش علمی و توفیق در پرده‌‌برداری از حقایق نورانی و معارف آسمانی و برآوردن اهداف قرآن که همان هدایت فرد و جامعه به قله‌‌های کمال است در یک سطح نیستند؛ بلکه برخی ضعیف، برخی متوسط، برخی قوی، برخی عالی، و برخی به کلی با اهداف قرآن بیگانه‌‌اند‌‌ و به تعبیری «تفسیر به رأی» شمرده می‌‌شوند.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۱۰ 💠 انتقاد تولیت حرم مطهر از حکام فاسد اشعری مسلک جبرگرا در جهان اسلام، که مانع مقابله ب
صفحه ۲ از ۱۰ عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، با بیان اینکه اولین تفسیر مربوط به اواخر سده اول هجری قمری است و بعد از آن علی الدوام تفسیر‌های گوناگون نوشته شده، به اختصار به توضیح روش‌های تفسیر پرداخت و گفت: در روش تفسیر ترتیبی، کل قرآن و آیه به آیه به ترتیب از سوره حمد تا آخرین سوره قرآن تفسیر می‌شود؛ نمونه آن تفسیرالتبیان شیخ طوسی، مجمع البیان طبرسی، تفسیر کبیر فخر رازی، تفسیر جامع قُرطبی در اهل سنت و تفسیر المیزان علامه طباطبایی می‌باشد. در تفسیر موضوعی؛ یک موضوع انتخاب و تمامی آیات مرتبط با آن جمع‌آوری می‌گردد و مفسر در موضوع مشخص، متمرکز شده و به تفسیر قرآن می‌پردازد و نظر نهایی قرآن را در رابطه با آن موضوع، بیان می‌کند. تفسیر «پیام قرآن» از آیت الله مکارم شیرازی و «پیام جاوید» از آیت الله سبحانی جزو تفاسیر موضوعی است؛ آیت الله جوادی آملی هم یک تفسیر موضوعی دارند که موضاعات مختلف را کار کرده‌ است که این هم یک نوع تفسیر است. یکی از شیوه‌های اصلی تفسیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) هم همین تفسیر موضوع به موضوع است که بر روی ایمان، توحید، نبوت، امامت، ولایت و ... به ترتیب کار کرده‌اند. روش دیگر تفسیر، تجزیئی است که جزء به جزء می‌باشد، مثلاً تفسیر جزء سی قرآن؛ نمونه آن تفسیر نوین استاد محمدتقی شریعتی است، از این نوع تفسیر بسیار زیاد داریم؛ یا تفسیر یک سوره از قرآن، مثلاً تفسیر سوره حجرات یا انسان، تفسیر سوره حمد حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه) جز این دسته از تفاسیر است. تفسیر گرایشی، روشی دیگر در تفسیر است که رویکرد مفسر را در تفسیر قرآن، بیان می‌کند؛ مانند تفسیر عرفانی ابن عربی، مرحوم ملاصدرا هشت جلد تفسیر قرآن دارد که بلحاظ روشی تجزیئی است یعنی چند سوره خاص قرآن را انتخاب کرده است و بلحاظ گرایشی فلسفی- عرفانی است که خیلی عمیق و دارای نوآوری‌های مختلف می‌باشد. یا تفسیر «فی ضلال القرآن» سید قطب که رویکرد سیاسی- اجتماعی دارد. رویکرد اجتماعی- فرهنگی تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی، رویکرد فلسفی-کلامی تفسیر «المیزان» علامه طبا‌طبایی، نمونه هایی از این دست هستند. یک تفسیر ادبی هم داریم که همه لغات و صرف و نحو را توضیح داده است و هیچ بار مفهومی ندارد، مانند «تفسیر‌های تفتازانی» که در مورد کلمه‌ها حرف می‌زند. دکتر کلانتری در توضیح واژه تفسیر گفت: کلمه تفسیر از ماده «فسر» می‌آید، یعنی پرده‌برداری کردن؛ تفسیرقرآن یعنی پرده‌برداری کردن از حقایق و معارف نورانی قرآن و بیشتر نزدیک شدن به قرآن، هدف از تفسیر قرآن بیشتر در معرض نور قرآن قرار گرفتن است.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۲ از ۱۰ عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، با بیان اینکه اولین تفسیر م
صفحه ۳ از ۱۰ وی با بیان اینکه، بلحاظ ارزش‌گذاری بعضی از تفسیر‌ها واقعاً ضعیف هستند، گفت: بعضی از تفاسیر هیچ پرده‌‌ای از چهره قرآن برنمی‌دارند. بعضی از تفسیر‌ها هم ضد تفسیر و پر از ابهام هستند و انسان را از قرآن دور می‌کنند، نمونه این نوع تفسیر که در عصر خود ما وجود دارد تفسیر قرآنی می‌باشد که گروهک فرقان منتشر کرده‌ است، به دلیل اینکه قبل از انقلاب در ایران اجازه چاپ نداشت، آن را در پاکستان چاپ و منتشر کردند؛ بر اساس این تفسیر باید آیت الله مطهری به شهادت برسد چونکه قرآن گفته است؛ آن بیاینه گروه فرقان که در زمان شهادت آیت الله مطهری منتشر کرده بودند با آیه ۱۲، سوره توبه شروع شده بود؛ « فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ ...»؛ «پیشوایان کفر و ضلالت را بکشید...». از نظر این تفسیر کذایی، شهید مطهری، مفتح و حضرت امام خمینی(ره) همه ائمه کفر هستند که باید از بین بروند. از نظر پیامبر(صلی اله علیه واله وسلم) این نوع تفسیر‌ها، «تفسیر به رأی» هستند که معنای دقیق آن این است که قرآن را بر اساس رای خودشان تفسیر می‌کنند، به جای اینکه نظر خود را بر قرآن، منطبق کنند، قصد دارند که قرآن را بر اساس نظر و رأی خود تبیین بکنند. پیامبر(ص) فرمودند کسی که قرآن را تفسیر به رأی بکند قطعاً در آتش جهنم است. از این نوع تفسیر نمونه‌های زیادی وجود دارد؛ به طور مثال داعش، آیات قرآن را تلاوت و بعد سر افراد مسلمان را از بدنشان جدا می‌کرد. تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، گفت: جای تأسف است که جامعه دینی ما آنچنان که باید با قرآن و تفاسیر راستین آن آشنا نیست و همین ناآشنایی همواره موجب مهجور ماندن قرآن در میان مسلمانان از یکسو، و نفوذ و تخریب اعتقادات دینی بسیاری از مسلمانان توسط دشمنان اسلام راستین و مکتب نورانی اهل‌‌بیت عصمت علیهم السلام، از سوی دیگر شده است. بر هر مسلمانی واجب است که در برنامه زندگی خود، جایی را برای ارتباط با قرآن و معارف ناب آن قرار دهد و بدینوسیله خود و خانواده خود را از هجوم دشمنان ایمان و فتنه‌‌های تاریک زمان، در امان دارد. وی پیرامون نوع نگاه امام خامنه ای(دام ظله) به قرآن و کیفیت تفسیر ایشان گفت: نگاه عمیق و همه جانبه‌‌ای که امام خامنه‌‌ای(دام ظله) به قرآن دارند نگاه یک طبیب دردآشنا به دردهای مسلمانان و جامعه اسلامی، به قرآن به عنوان کتاب هدایت و شفابخش بیماری‌‌های فرد و جامعه اسلامی است. تفسیرهای پرمغز ایشان نیز همه ناظر به همین حقایق است. به همین سبب تفاسیر ایشان از آیات قرآن، سبک و سیاق خاصی دارد، یعنی به جای غرق شدن در لغت‌‌شناسی‌‌های خسته کننده و یا نقل قول‌‌های متعارض و یا طرح مباحث پیچیده و بی‌‌اثر، یکسره به سمت تبیین حقایق نورانی و شفابخش و منطبق بر نیازهای انسان امروز می‌‌رود و به ارائه راهکار می‌‌پردازد. «وَنُنَزِّلُ مِنَ ٱلقُرءَانِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحمَة لِّلمُؤمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ ٱلظَّـلِمِينَ إِلَّا خَسَارا»؛ «و از قرآن آنچه براى مؤمنان شفا و رحمت است، فرو مى‌فرستيم و حال آنكه بر ستمكاران جز زيان نمى‌افزايد»؛ (آیه ۸۲، سوره اسراء). تولیت حرم مطهر اظهار کرد: قرآن شفا است؛ پس کسی که به سمت تفسیر قرآن می‌رود باید درد‌های امروز جامعه را به قرآن عرضه بکند و از قرآن هم برای فرد مسلمان و هم برای جامعه اسلامی، دارو بگیرد. به همین دلیل تفسیر‌های حضرت آقا شیوه خاصی دارند، همانطور که اشاره شد تفسیر‌های ایشان در بعد از انقلاب هم ادامه پیدا کرده‌ و تاکنون چندین جلد از آن منتشر شده است. تفسیر‌های ایشان را که بعد از سال‌ها مطالعه می‌کنیم همین حس تازه و به‌روز بودن را دارند. مثل آیات قرآن که همیشه تازه هستند.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۳ از ۱۰ وی با بیان اینکه، بلحاظ ارزش‌گذاری بعضی از تفسیر‌ها واقعاً ضعیف هستند، گفت: بعضی از تف
صفحه ۴ از ۱۰ وی اظهار کرد: وقتی می‌گوییم قرآن کتاب جاودانه خداوند تا پایان عمر دنیا است، یعنی همین امروز هم برای انسان‌های عصر جدید، وحی نازل می‌شود، در کجا؟ در همین آیات قرآن. «مِنهُم ما مَضی وَ مِنهُم ما لَم یَکُن بَعدُ یَجری کَما تَجرِی الشَّمسُ وَ القَمَر». مثل ماه و خورشید که به طور دائم بالای سر انسانند، این آیات شریفه‌‌ی قرآن هم مثل خورشید بالای سر ما هستند و دائم هستند؛ این جور نیست که یک روزی باشند، یک روزی نباشند. قرآن مانند خورشید است که دائماً و لحظه به لحظه انرژی و گرما ساطع می‌کند و تازه است و متعلق به دیروز نیست. این ۶۲۶۶ آیه قرآن که ۱۴۰۰ سال پیش برای انسان‌های گذشته نازل شده است، مجدد برای سایر نسل‌ها هم نازل می‌شود، یعنی برای ما انسان‌های عصر خاتم، شروع جدیدی است و با ما حرف می‌زند؛ وقتی به سراغ تفسیر می‌رویم باید این را متوجه بشویم که قرآن با ما حرف می‌زند یا خیر، قرآن با جامعه مدرن حرف می‌زند یا خیر، پاسخگوی نیاز و احتیاجات انسان‌ها این عصر می‌باشد یا خیر، اگر نبود این تفسیر برای ما مفید نیست و با اعتقاد به جاودانگی قرآن سازگار نیست. این اعتقاد به ما می‌گوید که قرآن در همین زمان هم در حال نزول است و با ما حرف می‌زند و راجع به درد‌های ما دارو دارد. تفاسیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) این حالت را به انسان القا می‌کند. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، شیوه تفسیری امام خامنه ای(مدظله العالی) را «تفسیر تدبری ژرف‌گرا» در قرآن نام نهاد و گفت: تدبر از ماده «دبر» به معنای پشت است، تدبر یعنی پشت چیزی را گرفتن و به جلو رفتن و بین انسان و آن، فاصله وجود نداشتن، زمانی که تفسیر، تدبری باشد، همه این کلمه‌ها جاندار می‌شوند، حتی اِعراب‌ها هم زنده می‌شوند و قرآن برای انسان ملموس می‌شود. وی گفت: برای کسی که در جلسات تفسیر امام خامنه ای(مدظله العالی) حضور دارد و یا کتاب‌‌های تفسیر ایشان را مطالعه می‌‌کند، این احساس پدید می‌‌آید که خود در محضر قرآن حضور دارد و قرآن به طور مستقیم با او سخن می‌‌گوید. برای شناخت سبک تفسیری ایشان بهترین کار، مطالعه دقیق کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» است. رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، پیرامون نکات لازم در پژوهش‌‌های اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب(دام ظله)، گفت: معظم لَه در آغاز آن کار عظیم، ابتدا به آسیب‌‌شناسی پژوهش‌‌های اسلامی رایج پرداخته و آنگاه رعایت چهار نکته لازم را در پژوهش‌‌های اسلامی متذکر می‌‌شوند؛ نخست اینکه پژوهش‌‌های اسلامی باید اسلام را به عنوان یک آیین اجتماعی جامع و ذوابعاد معرفی کنند، نه یک آیین فردی و تک بُعدی و بی‌‌ارتباط با نیازهای عینیِ جامعه انسانی؛ که این یک نقص و ایراد است و تقریباً در همه علوم اسلامی آن را شاهد هستیم در فقه هم همین مشکل را داریم که بیشتر فردی است نه اجتماعی، یعنی راجع به فرد مسلمانی است که هرکجا باشد راجع به اجتماع و سیاست صحبت نمی‌کند. وی ادامه داد: نکته دوم اینکه، آیین اسلام یک آیین منسجم است که همه احکام، قواعد و دستورالعمل‌‌های آن اعم از فردی و اجتماعی، و اعم از اعتقادی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، فکری و فرهنگی، از یک انسجام و به هم پیوستگی بی‌‌نظیر برخوردار است. پژوهش‌‌های اسلامی باید این واقعیت را همواره مد نظر داشته باشد. تمام احکام در اسلام با یکدیگر در توازن و تعادل هستند تا اسلام به معنای واقعی کلمه شکل بگیرد. باید اسلام را یک شبکه به هم پیوسته منطبق با نیاز‌های بشر معرفی بکنیم.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۴ از ۱۰ وی اظهار کرد: وقتی می‌گوییم قرآن کتاب جاودانه خداوند تا پایان عمر دنیا است، یعنی همین
صفحه ۵ از ۱۰ دکتر کلانتری پیرامون سومین نکته لازم در پژوهش‌‌های اسلامی، از نگاه رهبر معظم انقلاب(دام ظله)، گفت: پژوهش‌‌های اسلامی نباید در تبیین اسلام فقط به یک سلسله مباحث انتزاعی صِرف بسنده کنند و در نتیجه به مخاطب خود اینگونه القاء کنند که اسلام به متن زندگی و واقعیت‌‌های اجتماعی و دردهای نقد او هیچ توجه و کاری ندارد. بعضی از پژوهش‌ها اینقدر انتزاعی است که فرد را از دین متنفر می‌کنند؛ گاهی یک بحث نرم قرآنی را اینقدر پیچیده می‌کنیم که زمانی که مخاطب آن را مطالعه می‌کند دیگر هیچ رغبتی برای ادامه ندارد و یا اینکه خیلی از مسائل اسلام را دور از فضای نیاز و زندگی خودمان مطرح می‌کنیم یعنی اینقدر انتزاعی صحبت می‌کنیم و واژه‌های نا‌آشنا در یک متن به کار می‌بریم که هیچ ارتباطی با نیاز امروز بشر ندارد. وی پیرامون چهارمین نکته لازم در پژوهش‌‌های اسلامی، از نگاه مقام معظم رهبری(دام ظله)، گفت: طبق نظر معظم لَه؛ «در استنباط و فهم اصول اسلامی، مدارک و متون اساسی دین، اصل و منبع باشد، نه سلیقه‌‌ها و نظرهای شخصی یا اندوخته‌‌های ذهن و فکر این و آن... تا حاصل کاوش و تحقیق، به‌‌راستی «اسلامی» باشد و نه هر چیز جز آن. برای برآمدن این منظور، قرآن کامل‌‌ترین و موثق‌‌ترین سندی است که می‌‌توان به آن متکی شد که «باطل را از هیچ سوی بدان راه نیست»؛ «لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ»؛ (آیه ۴۲، سوذه فصلت) و «درآن، مایه روشنگری هر چیزی هست»؛ « وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ»؛ (آیه۸۹، سوره نحل) و البته در پرتو تدبری ژرف‌‌پیما که خود، ما را به آن فرمان داده است». این تدبر ژرف‌پیما، روش حضرت آقا است، یعنی تدبر عمیق و همه جانبه. وی در ادامه خاطرنشان کرد: پژوهش‌های اسلامی، باید اسلام را جامع، منسجم و معطوف به زندگی روز معرفی کند و دور از بحث‌های انتزاعی صرف باشد، که همه این‌ها در برگشت به قرآن شکل می‌گیرد، در آیات متعدد قرآن به ما دستور داده شده است که تدبر کنید، یعنی فقط به صرف خواندن و تفسیر سطحی قرآن بسنده نکنید، بلکه به عمق قرآن برسید. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، در ادامه با بیان اینکه تفاسیر قرآن مقام معظم(دام ظله) بر اساس همین مبانی است، گفت: تفاسیر معظم لَه دارای پنج ویژگی‌‌ ارزشمند می‌‌باشد؛ ۱ـ تفسیری اجتماعی، ناظر بر زندگی، زنده، جامعه‌‌ساز و زندگی ساز بر محور هدایت‌‌های قرآن است. ۲ـ دارای انسجام و پیوستگی و پیوند همه اجزاء قرآن در ارائه یک جهان‌‌بینی و ایدئولوژی جامع است. ۳ـ به زبان مخاطب امروز، غیر انتزاعی و دور از پیچدگی‌‌های فلسفی و کلامی و تعارض‌‌های نظریِ رایج است. ۴ـ بر پایه تفسیر قرآن به قرآن به عنوان اصلی‌‌ترین سند موثق اسلام است و ۵ـ بر مبنای نیازها و مقتضیات زمان می‌باشد، یعنی یک تفسیر عصری است. وی تصریح کرد: منظور از ایدئولوژی، دستورالعمل‌های دین و برنامه زندگی است و جهان‌بینی به معنای نگاه کلی به هستی است که بیشتر جنبه اعتقادی دارد و باور‍‎های ما را شامل می‌شود. تفاسیر ایشان غیر از ارتباط دقیقی که بین جهان‌بینی و ایدئولوژی برقرار می‌کنند، در خود آن انسجام هم وجود دارد و اصل اساسی جهان‌بینی را اصل توحید قرار می‌دهند که تمام اصول دیگر به آن متصل هستند. تمام تلاشی که حضرت آقا به خرج می‌دهند این است که هم اصول جهان‌بینی و هم تمام احکامی که تحت عنوان ایدئولوژی نام گذاری می‌شوند را با متن زندگی مرتبط کنند و انسجام و به هم پیوستگی آن‌ها را نشان بدهند.