1_DR.Kalantari.mp3
13.15M
حجت الاسلام و المسلمین دکتر کلانتری، تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
2_Dr.Rezaei.mp3
8.24M
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی، رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
3_AyatollahDezhkam.mp3
7.42M
آیت الله دکتر دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
4_M.Mohamadian.mp3
10.86M
حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری(دام ظله)
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
6_SheikhGhazi.mp3
5.74M
شیخ غازی یوسف حنینه، دبیر مجمع العلمای مسلمانان لبنان از بیروت
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
7_DR.Eshaghi.mp3
10.72M
دکتر اسحاقی، معاون پژوهش دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری(دام ظله)
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
8_ShaadAli_Egypt.mp3
5.26M
استاد محمد شادعلی، مدیر معهد المعارف الحکمیه از مصر
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
9_DR.Mostarhemi.mp3
8.59M
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسترحمی، معاون علمی همایش
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🎙 مجموعه فایلهای صوتی هفتمین اجلاسیه «همایش بینالمللی اندیشه های قرآنی حضرت آیت الله العظمی امام خامنهای(مدظله العالی)»
🗓 ۲۳ آبان ۱۴۰۳، آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام
🌐 بخش ویژه همایش در سایت حرم مطهر:
shahecheragh.ir/andisheh
@SHAHECHERAGH
💠 هشتاد و دومین جلسه از سلسله مباحث «ولایت فقیه»
🔸 با تدریس حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران
🗓 پنجشنبه، یکم آذرماه، ساعت ۸ صبح، سالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر
🔗 لینک پخش زنده در کانال آپارات حرم مطهر:
aparat.com/shahecheragh/live
🌐 بخش ویژه در سایت حرم مطهر:
shahecheragh.ir/velayat
@SHAHECHERAGH
@SHAHECHERAGH_VELAYAT
حرم حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۴
💠 تولیت حرم مطهر: «خطبه فدکیه» یک مجموعه کامل از معارف اسلامی است/ به قدرت رسیدن معاویه و یزید در زمان گذشته و حکام کشورهای عربیِ حامی و تسلیم صهیونیسم بین الملل در زمان حال، نتیجه غصب خلافت امیرالمومنین علی علیه السلام در ۱۴۰۰ سال پیش است
امروز چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳، بیست و یکمین نشست صمیمانه تولیت و پرسنل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام، در شبستان امام خمینی(قدس سره) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری در ابتدای این نشست، ضمن عرض تسلیت ایّام شهادت حضرت فاطمة الزهرا سلام الله علیها، به بررسی اجمالی «خطبه فدکیه» ام ابیها، پرداخت و گفت: حضرت صدیقه کبری علیهاالسلام، بر اساس منابع تاریخی مدت زمانی بسیار کوتاه، به گفته برخی از مورخان، هفتاد و پنج روز و به قولی نود روز پس از رحلت نبی مکرم اسلام(صلوات الله علیه) در قید حیات بودند. مقام معظم رهبری(دام ظله) میفرمایند که در ایام شهادت مادرم حضرت فاطمه(س) رزق یکسال خود را(یعنی تمام موهبتها و چیزهایی را که انسان در طول سال به آنها نیاز دارد) دریافت میکنم. این موضوع ، اهمیت این ایّام را میرساند.
وی با بیان اینکه حضرت زهرا علیهاالسلام آن فرد بهشتی است که خداوند به ما عنایت کرده، گفت: حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله و سلم) در مورد دختر گرامیشان، لقب ام ابیها را بکار میبردند، همچنین میفرمودند که فاطمه(سلام الله علیها) پاره تن من است و در جای دیگر عنوان کردند که هر زمان دلتنگ بهشت میشوم برای استشمام بوی بهشت، حضرت زهرا(س) را میبوسم.
عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، با بیان اینکه «خطبه فدکیه» یک مجموعه کامل از معارف اسلامی را در بر میگیرد، گفت: خطبه فدکیه، در واقع عصاره و چکیده رهنمودهای قرآن، پیامبر(ص) و اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام است.
وی در ادامه به بیان نکاتی پیرامون«خطبه فدکیه» پرداخت و گفت: این خطبه داری چند نکته میباشد که اولین نکته و اصل آن مربوط به «توحید» به عنوان اساس اسلام است. هیچ چیزی در اسلام و قرآن، منهای توحید نداریم؛ لذا اولین فرمایشان حضرت صدیقه کبری(سلام الله علیها) در خطبه فدکیه، اشاره به توحید دارد.
تولیت حرم مطهر، دومین ویژگی«خطبه فدکیه» را بیان فلسفه احکام عنوان کرد و گفت: حضرت فاطمه (سلام الله علیها) تک تک موارد از جمله نماز، روزه، زکات و ... را در این خطبه بیان و تبیین میکنند و به ما یادآور میشوند که هیچ حکم و دستوری در اسلام بدون هدف و دلیل نیست، حتی مستحبات و مکروهات. این راه تعقل در مکتب اسلام را باز میکند و در مقابل آن مکتبی قرار دارد که میگوید در احکام اسلام نباید تعقل کرد و حسن و قبح عقلی را قبول ندارد؛ یعنی آن مکتب به نوعی جبر اعتقاد دارد که نتیجه آن، بروز و ظهور گروه های تکفیری همچون داعش و طالبان است که یک حکم خشک را از هزار و چهارصد سال قبل دریافت کردهاند و اصلاً به زمان و فلسفه آن توجهی ندارند. این که حضرت زهرا(سلام الله علیها) وارد این مبحث میشوند به ما درس میدهد که متوجه احکام خدا باشید و در آنها تعقل کنید و تدبر و تحقیق روشمند داشته باشید. و چقدر فرق بین این مکتب و آن مکتب متحجر و خشک مغز میباشد.
وی ادامه داد: بعضی وقتها پیش میآمد که از ائمه چهارگانه فقه اهل سنت یک نفر سوال میپرسید که چرا خداوند یک آیه خاص را اینگونه مطرح کرده است، آنها ناراحت میشدند و او را از مجلس اخراج میکردند و میگفتند او کفر میگوید که سوال از چرایی آیات کرده است. اگر قرار باشد این سوال کفر باشد، پس زمانی که حضرت ابراهیم(ع) از خداوند پرسید «رَبِّ أَرِني كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتى»، «پروردگارا به من بنمایان چگونه مردگان را زنده مىکنى»، طبق این مکتب متحجرانه که در آن، افکار منجمد شدهاند، پس ایشان بخاطر این سوال از خداوند باید از بین میرفت، در صورتیکه خداوند پاسخ ایشان را داد و چگونگی زنده شدن مردگان را به آن حضرت، نشان داد.
حرم حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۴ 💠 تولیت حرم مطهر: «خطبه فدکیه» یک مجموعه کامل از معارف اسلامی است/ به قدرت رسیدن معاویه
صفحه ۲ از ۴
دکتر کلانتری خاطرنشان کرد: در خطبه فدکیه، حضرت صدیقه کبری(سلام الله علیها) به ما یاد میدهند که باید با همه وجود در احکام الهی تعقل کنیم، نه تنها ایشان بلکه وجود مقدس پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(علیهمالسلام) نیز به این موضوع تأکید داشتهاند و علی الدوام آن را بیان میکردند.
وی به کتاب «علل الشرايع» از شیخ صدوق اشاره کرد و گفت: این کتاب ارزشمند، مجموعه رواياتى از حضرت رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه معصومین علیهم السلام درباره علت و فلسفه برخى از احکام شرعی و عقيدتى است و از سخنان حضرت صدیقه کبری(سلام الله علیها) شروع میشود. در مورد نبوت پیامبر گرامی اسلام(صلوات الله علیه)، حضرت زهرا(سلام الله علیها) زیباترین تعبیرها را به کار بردهاند و بیان کردهاند که با نبوت ایشان چه اتفاقاتی در جامعهی بشری رخ داد.
تولیت حرم مطهر، بیان «اهمیت قرآن در بین مسلمانان و تمسک به آن به عنوان کتاب جاوید الهی» را چهارمین ویژگی خطبه فدکیه، عنوان کرد و گفت: در مورد دو غصب مسَلَم و محرز، اهلبیت علیهم السلام، ایراد سخن کردهاند؛ یکی غصب فدک و دیگری غصب خلافت میباشد؛ اینکه اسم این خطبه حضرت فاطمه(س) را خطبه فدکیه نام نهادهاند، اسمی است که از طرف دیگران بر آن گذاشته شده است، در واقع این خطبهی امامت اهل بیت(ع) است، چراکه ایشان در این خطبه به طور گسترده و جامع در مورد این دو موضوع صحبت میکنند. تعداد زیادی از مومنین برای استماع فرمایشات حضرت صدیقه(سلام الله علیه) در مسجدالنبی جمع شدند، یک وقت خطاب ایشان به تمام کسانی است که در مسجد حضور دارند، یک وقت انصار را مورد خطاب قرار میدهند که با یک تعبیر خاص با آنها صحبت میکنند و یک وقتی هم ابوبکر را مورد خطاب قرار میدهند و میفرمایند «ابْنُ أَبِي قُحَافَةَ». حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) هم در نهج البلاغه همین تعبیر را به کار میبرند «لَقَدْ تَقَمَّصَهَا ابْنُ أَبِي قُحَافَةَ»؛ «خطبه ۳ نهج البلاغه).
وی در توضیح غصب دهکده فدک گفت: غصب فدک مبتنی بر یک روایت جعلی بوده است که ابوبکر گفت پیامبر(ص) فرموده ما هیچ مالی را به ارث نمیگذاریم؛ «نَحنُ مَعاشِرَ الانبیاءِ لا نُوَرِّثُ ما تَرَکنا صَدَقَة»؛ و بر اساس آن فدک را صدقه دانست نه ارثی که به فرزند منتقل شود و لذا باید به بیت المال برگردانده شود، که حضرت زهرا(س) در جواب او چندین آیه از قرآن را بیان میکنند که اتفاقاً پیامبران به ارث میگذاشتند و صحبتهای شما جعلی است.
دکتر کلانتری ادامه داد: اینکه در عصر پیامبر(صلوات الله علیه) روایت جعل میشده است یا خیر؟ بله قطعاً جعل میشده؛ همانطور که حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) در نهج البلاغه بیان میکنند که در عصر حضور پیامبر(ص) خیلیها صحبتهایی به اسم پیامبر(ص) جعل و در بین مردم منتشر کردند، که خود پیامبر گرامی اسلام(ص) این را برای مردم عنوان کردند و فرمودند که مراقب باشید که فریب نخورید؛ یکی از روایات جعلی همان سخن ابوبکر بود که بر اساس آن اموال حضرت زهرا(سلام الله علیها) را مصادره کرد، اما آنچنان استدلالهای حضرت زهرا سلام الله علیها قوی بود که همه کسانی که حضور داشتند، قانع شده بودند و حرفی در رد فرمایشات ایشان برای گفتن نداشتند. حضرت زهرا(س) در باب امامت حضرت امیرالمومنین(ع) هم به ایراد سخن پرداختند و گفتند که شما نشسته اید تا عدهای بیایند و مسیر اسلام را از جاده مستقیم الهی به انحراف بکشانند و شما در مقابل این بی عدالتی و حقشکنی سکوت کرده اید.
حرم حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۲ از ۴ دکتر کلانتری خاطرنشان کرد: در خطبه فدکیه، حضرت صدیقه کبری(سلام الله علیها) به ما یاد می
صفحه ۳ از ۴
وی با بیان اینکه حضرت زهرا(سلام الله علیها)، در خطبه فدکیه، در مورد علل سکوت و خاموشی انسانها صحبت میکنند، گفت: بین واقعه غدیر خم و رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) فاصله زمانی چندانی نبوده است، غدیر خم با آن عظمت شکل میگیرد اما همان کسانی که در آن روز حضور دارند بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) صد و هشتاد درجه عکس عمل میکنند، چگونه این امکان پذیر است؟ علتها را حضرت فاطمه(س) در این خطبه بیان میکنند که برای همه تاریخ یک هشدار است. ایشان میفرمایند این غصبی که کردید و اسلام ناب را از مسیر خود به انحراف کشاندید، به هیچوجه به سرانجام نمیرسد. تا امروز هم اینگونه بوده است، هرچه تاریخ به جلو حرکت میکند، غصب خلافت، اوضاع را بدتر کرده است.
تولیت حرم مطهر اظهار کرد: از دل غصب خلافت حضرت علی علیه السلام، معاویه، یزید، متوکل عباسی و سایر آدمهای خونخوار بیرون آمدهاند. امروز خیلی خوب میتوان این دو گروه را در مقابل یکدیگر دید؛ به قدرت رسیدن حکام کشورهای عربیِ حامی و تسلیم صهیونیسم بین الملل در زمان حال، نتیجه غصب خلافت امیرالمومنین علی علیه السلام در ۱۴۰۰ سال پیش است. نتیجه مسیر اسلام نابی را هم که حضرت زهرا(سلام الله علیه) بر آن تأکید داشتند، مشخص است. حضرت زهرا(سلام الله علیه) به آنها میفرمایند که این انحرافی که درست کردهاید تا آخر خرابی به بار میآورد و نابودی درست میکند، بعد از ۱۴ قرن این مشخص است. ایشان چندین دلیل را خطاب به عموم مسلمانان، در خطبه فدکیه بیان میکنند:
«فَلَمَّا اخْتَارَ اللَّهُ لِنَبِیهِ دَارَ أَنْبِیائِهِ، وَ مَأْوَى أَصْفِیائِهِ، ظَهَرَ فِیکمْ حَسِیکةُ النِّفَاقِ»؛ «و آن گاه که خداوند براى پیامبرش خانه انبیاء و آرامگاه اصفیاء را برگزید، علائم نفاق در شما ظاهر گشت».
بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص)، اول شعلههای نفاق بیرون زده شد. دو رویی خیلی از انسانها، که همیشه در تاریخ بوده و هنوز هم وجود دارد و این یکی از مصیبتهای بزرگ جامعه اسلامی میباشد که در تاریخ انقلاب اسلامی ما هم وجود داشته است. برخی افرادِ در ظاهر پیرو امام خمینی(رحمت الله علیه) و متعصب نسبت به ایشان که بعد از رحلت حضرت امام(ره) با صراحت اعلام کردند که ما همان زمان هم ولایت فقیه را قبول نداشتیم ولی به احترام امام خمینی(ره) چیزی نمیگفتیم؛ این هم نمونهای از نفاق میباشد. ویژگی منافق است که باد به هرجهت بوزد، به همان سمت میرود و خودش را آشکار میکند.
وی در ادامه به دومین دلیلی که حضرت فاطمه(س) در خطبه فدکیه پیرامون وقوع این انحراف و کنار گذاشتن امام علی علیه السلام از خلافت، بیان میکنند، اشاره کرد؛ «ألا قد أری أن أخلدتم الی الخفض، بعدتم من هو أحق بالسط و القبض»؛ «آگاه باشید كه به تحقیق من می بینم كه شما به پستی گراییده اید؛ زیرا دور ساختید از خود كسی را كه سزاوارتر بود به رتق و فتق امور مسلمین در امر دین و دنیای آنان (حضرت علی علیه السلام)».
«و خلوتم بالدعه، و نجوتم من الضیق بالسعه،»؛ «و در گوشه خلوت راحت آرامیده اید و از تنگای زندگی سخت به وسعت و خوشی آن رسیده اید».
حرم حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۳ از ۴ وی با بیان اینکه حضرت زهرا(سلام الله علیها)، در خطبه فدکیه، در مورد علل سکوت و خاموشی ان
صفحه ۴ از ۴
تولیت حرم مطهر، خاطرنشان کرد: عدهای به خاطر نفاق و عدهای هم به خاطر راحت طلبی و دنیا زدگی، حضرت علی علیه السلام را که از تمام جهات شایسته ولایت بود، از خلافت کنار گذاشتند. یکی از مشکلات اصلی پیامبران این بوده است که با امتهایی مادیگرا روبرو بودند، سالها برای هدایت آنها تلاش میکردند اما تا میخواست به نتیجه برسد تسلیم زر و زور میشدند. در عصر حضرت امیرالمومنین علیه السلام هم همین اتفاق افتاد، یعنی صحابه پیامبر(ص) واقعا بودند اما آنقدر زندگی راحت و امکانات به میان آمد و هوای نفس و لذتهای دنیایی همه جمع شد که آنها کنار کشیدند. وقتی آمدند که دیگر کار از کار گذشته بود و یزید خلیفه مسلمین شده بود.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، با بیان اینکه خطبه فدکیه، فقط در عِلَلُ الشَّرائِع شیخ صدوق و منابع شیعه نقل نشده است، گفت: اولین متن مکتوب، کتاب بلاغاتُ النّساء نوشته ابنطَیفور مورخ اهلسنت(۲۰۴-۲۸۰ق) است که در آن سخنان فصیح و بلیغ، اشعار و سخنان کوتاهِ زنان تاریخ اسلام در سه قرن نخست قمری نقل شده است. این کتاب از منابع بحارالانوار و الغدیر است و علامه مجلسی، خطبه حضرت زهرا(سلام الله علیها) و خطبههای زنان اهلبیت علیهم السلام در کوفه و شام را از آن نقل کرده است. خطبه فدکیه اینقدر سرشار از فصاحت و بلاغت میباشد که نشان دهنده این است که سخن یک فرد عادی نیست و این از افتخارات شیعه است. خدا را شاکر هستیم که از محبان حضرت زهرا(سلام الله علیها) و فرزندان ایشان هستیم و به این بانوی بزرگ متمسک میشویم. بیانات حضرت صدیقه کبری علیهاالسلام در این خطبه، مانند این است که وحی نازل میشود و اینقدر عظمت دارد که حتی دشمنان مجبور به پذیرش آن هستند.
گزارش تصویری:
shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=154220
خبر:
shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=232285
@SHAHECHERAGH
حرم حضرت شاهچراغ علیه السلام
💠 انتصاب معاون جدید فرهنگی آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام
حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، در حکمی، حجت الاسلام والمسلمین قاسم میرشکاری را به عنوان معاون جدید «فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات اسلامی» حرم مطهر، منصوب کردند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، در بخشی از حکم تولیت حرم مطهر آمده است: «نظر به حسن سوابق و تجارب ارزنده جنابعالی درحوزه فعّالیتهای فرهنگی و اجتماعی، بدینوسیله به موجب این حکم به عنوان «معاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات اسلامی» آستان مقدّس احمدی و محمّدی(علیهماالسّلام) منصوب می شوید. امید است با تلاش و برنامه ریزی همه جانبه و همکاری معاونان و مدیران محترم حرم مطهّر بتوانید دراین مسئولیّت منشأ خیرات و برکات ماندگار باشید. توفیق مستمر جنابعالی را در خدمت به آستان مقدّس اهل بیت عصمت و طهارت (علیهماالسّلام) از خداوند منّان مسالت دارم».
شایان ذکر است پیش از این، دکتر حجت الله طلایی عهده دار این مسئولیت بودند، که با حکم تولیت حرم مطهر به عنوان معاون «علمی، آموزشی و پژوهشی»، منصوب شدند.
حجت الاسلام والمسلمین میرشکاری، استاد حوزه و دانشگاه و امام جمعه اکبرآباد کوار هستند. همچنین ایشان پیشتر مدیریت حوزه علمیه خاتم الانبیاء، تحت اشراف حضرت آیت الله مکارم شیرازی را عهدهدار بودند.
shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=232286
@SHAHECHERAGH