هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
24.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
خونِ حيات بخش▫️ وجود مبارک نوح گفت خدايا! من ساليان متمادی شب ها و روزها مردم را دعوت کردم، لکن در #زيارت_اربعين عرض می کنيم: «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فِيکَ لِيَسْتَنقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَة»؛ تنها سخنان شب و روز نبود، #خون را در اين راه داد تا جامعه را زنده کند... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #اربعین #کلیپ 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠
خونِ حیات بخش▫️ وجود مبارک نوح گفت خدایا! من سالیان متمادی شب ها و روزها مردم را دعوت کردم: ﴿رَبِّ إِنِّی دَعَوْتُ قَوْمِی لَیلاً وَ نَهَاراً ٭ فَلَمْ یزِدْهُمْ دُعَائِی إِلاّ فِرَاراً﴾؛ من رنج شبانه روز کشیدم تا اینها را هدایت کنم ولی اینها نپذیرفتند؛ لکن در #زیارت_اربعینِ حضرت عرض می کنیم: «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیسْتَنقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلالَة»؛ تنها سخنان شب و روز نبود، بلکه #بذل_جان و #مال بود؛ خون را در این راه داد تا جامعه را زنده کند. ▫️ اگر ذات اقدس الهی برنامه رسمی انبیا را دو چیز قرار داد: 1️⃣ یکی #تعلیم کتاب و حکمت 2️⃣ و دیگری #تزکیه وجود مبارک سالار شهیدان همین برنامه را با #بذل_خون احیا کرده است. بیان زیارت وجود مبارک سالار شهیدان در #اربعین این است که او با خون دادن دو کار کرد: یکی اینکه مردم را #عالم کرد و یکی اینکه مردم را #عاقل کرد؛ اهل جزم و استدلال و برهان کرد که خوب می فهمند و اهل عزم و اراده و تصمیم کرد که خوب تصمیم می گیرند. 👈 جزم بدون عزم، #عالم_بی_عمل می سازد و عزم بدون جزم، #مقدس_بی_درک می سازد. ▫️ «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیسْتَنقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ» که بشوند عالم، «وَ حَیرَةِ الضَّلالَة» که بشوند عاقل؛ عقل همان است که «عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَن وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان». ▫️ بنابراین یک وقت است کسی به خدای سبحان عرض می کند: ﴿رَبِّ إِنِّی دَعَوْتُ قَوْمِی لَیلاً وَ نَهَاراً﴾؛ من شبانه روز دعوت کردم و یک وقت است که یک شبه، ره صد ساله می رود! یک وقت است که قصیده ای می گوید غزلی می گوید که کار صد رساله را می کند؛ گاهی یک شبه، ره صد ساله می رود؛ گاهی یک روزه، کار نُه قرن و نیم نوح را انجام می دهد. ◀️ #سالار_شهیدان، وارث آدم است، وارث نوح است، وارث ابراهیم است، وارث موسی است، وارث عیسی است، وارث پیغمبر است، وارث علی بن ابی طالب است. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/jmsykqb ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/AtaxVb8QiP4 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ #اربعین 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/09/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
درک حضور▫️ یکی از برجسته ترین #وظایف_ما_شیعیان، زیارت «اربعین» است. ... #زیارت_اربعین و سایر زیارت ها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضر هستند... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #اربعین #پادکست 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠
درک حضور▫️ یکی از برجسته ترین #وظایف_ما_شیعیان، زیارت «اربعین» است. در جریان #زیارت هم این چنین است؛ آن طوری که مرحوم صدوق (رضوان الله علیه) در کتاب شریف توحید از وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل کرد، فرمود: «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ ما «حَی عَلَی الصَّلاة»، «حَی عَلَی الفَلاَح»، اینها را می فهمیم؛ اما «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ فرمود: «حَانَ وَقتُ الزِّیارَة»؛ #زیارتنامه_خدا نماز است. بنده اگر بخواهد به حضور پروردگار بار یابد و خدا را زیارت کند، زیارت خدا نماز است. پس زیارت از «زیارت الله» شروع می شود که انسان با او گفتگو می کند، حرف خودش را می زند، خواسته خودش را در بین می گذارد، هر چه دارد در قنوت و غیر قنوت می تواند با خدا در میان بگذارد، این زیارت خداست. ▫️ زیارت انبیای الهی و ائمه معصومین در تِلو همین زیارت الهی معنا پیدا می کند، انسان به حضور آنها مشرّف می شود. اینکه زیارت از قُرب و بُعد یکسان است، از نظر معنا گرچه درجات آن فرق می کند، برای همین است. در جریان زمان و زمین، قُرب زمینی معیار است؛ اگر کسی توانست در #زیارت_اربعین به کربلا مشرّف شود، فوز و فیض بیشتری دارد و اگر آن توفیق نصیب او نشد، زیارتِ از دور معقول و ممکن است، زیرا آنها دور و نزدیک حضور دارند. 👈 اگر زیارت خانه خدا و پیامبر در تِلو زیارت ذات اقدس الهی است و زیارت خدای سبحان قُرب و بُعدی ندارد، زیارت این خاندان هم به برکت توحید، قُرب و بُعدی ندارد. بنابراین این #زیارت_اربعین و سایر زیارت ها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضر هستند. #اربعین #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #پادکست 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/09/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز دوازدهم ماه #صفر 1446
27 ماه #مرداد
🔹
حکمیت تحمیلی#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠
حکمیت تحمیلی🔹 #جنگ_صفین را وجود مبارك حضرت تحمل كرد؛ در اثنای جنگ كه خواستند پیروز بشوند، با دسیسه امویان، قرآن ها بالای نیزه رفت. در چنین صحنه ای وجود مبارك حضرت امیر با حكمت و برهان سخن گفت فرمود: ـ اینها كه ما را به قرآن به عنوان حَكَم دعوت كرند دروغ می گویند ـ اهل خدعه و نیرنگ اند ـ نه به قرآن معتقدند نه به سنت رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) ـ حجت بالغه حق امروز منم ـ حق با من است (برهان اقامه كرد) و این حكمت اثر نكرد #حكمیت را بر آن حضرت تحمیل كردند. 🔹 بعد از اینكه تحمیل كردند، آن حكمین «بغیر ما أنزل الله» حكم كردند؛ لذا حضرت این حكم را نپذیرفت و دستور به ادامه حمله داد: «اسْتَعِدُّوا لِلْمَسِیرِ إِلَی قَوْمٍ حَیارَی عَنِ الْحَقِّ. . . جُفَاةٍ عَنِ الْكِتَابِ نُكُبٍ عَنِ الطَّرِیقِ»؛ به جنگ كسانی كه نه خدا را می شناسند نه پیغمبر را می شناسند ادامه بدهید. 🔹 فرمود ما گفتیم اینها دروغ می گویند شما نپذیرفتید و #حكمیت را بر ما تحمیل كردید. در مسائل الهی و دینی، رأی خدا و پیغمبر حجّت است؛ ما كه نیامدیم رأی و اندیشه رجال را معیار قرار بدهیم، ما آمدیم قرآن را حَكم قرار دادیم: «إِنَّا لَمْ نُحَكِّمِ الرِّجَالَ وَ إِنَّمَا حَكَّمْنَا الْقُرْآنَ». 🔹 ما كه نگفتیم هر چه حَكَم گفت درست است، گفتیم هر چه قرآن گفت درست است؛ منتها «هذَا الْقُرْآنُ إِنَّمَا هُوَ خَطٌّ مَسْتُورٌ بَینَ الدَّفَّتَینِ لَا ینْطِقُ بِلِسَانٍ وَ لَابُدَّ لَهُ مِنْ تَرْجُمَانٍ»؛ قرآن یک كتاب است، خب این كتاب، یك ترجمان می خواهد _ به كسی كه ترجمه می كند می گویند ترجمان _ و آن ترجمان هم باید #مطابق_قرآن حكم بكند. 👈 ما هم اصل این مسئله را به عنوان جدال قبول كردیم نه به عنوان حكمت، چون اینجا جای مراجعه به قرآن نبود، برای اینكه #امامت من تثبیت شده بود؛ به نقل پیغمبر تثبیت شده بود به امضای مردم تثبیت شده بود با مشورت اهل حل و عقد تثبیت شده بود؛ اینها به ما ظلم كردند. #ماجرای_حکمیت #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1379/10/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
9.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
اربعین گیری حسینی▫️ چهل شبانه روزی كه اُسرای كربلا... منتظر #زیارت سالار شهیدان بودند، می تواند مصداقی برای «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً» باشد... #صبر_خالصانه اهل بیت ... باعث شده است كه این [#زیارت_اربعین] سنّت حسنه بشود... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #اربعین #پادکست 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠
اربعین گیری حسینی▫️ #اربعین_گیری از فضایلی است كه از بعد از جریان موسای كلیم (سلام الله علیه) ظهور پیدا كرده، البته قبل از آن را هم نمی توان انكار كرد؛ در تمام این چهل شبانه روز با مناجات و ذكر و دعا مشغول بود تا تورات نصیب او شد. ▫️ این چهل شبانه روزی كه اُسرای كربلا یا خود جابر و امثال ذلك منتظر زیارت سالار شهیدان بودند، می تواند مصداقی برای همان «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً» باشد كه #زیارت_اربعین سالار شهیدان را مخصوص آن حضرت كرد. ▫️ برای هیچ معصومی زیارت اربعین نداریم، این فقط مخصوص سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب است بر اساس این خصوصیاتی كه آمده، وگرنه برای اینكه جابر آمده این مثلاً باعث بشود كه زیارت اربعین از علائم پنجگانه مؤمن باشد كه از وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) رسیده است این بسیار بعید است. ▫️ بالأخره این چهل شبانه روز #صبر_خالصانه اهل بیت از یك سو و ارادتمندان آن حضرت از سوی دیگر باعث شده است كه این سنّت حسنه ای هم بشود. ▫️ ما امیدواریم خدای سبحان زیارت همه كسانی كه از نزدیك و دور موفق شدند به أحسن وجه بپذیرد؛ مخصوصاً زائرانی كه به كربلا مشرّف شدند با امنیت و امانت كامل، با زیارت مقبول و دعای مستجاب ـ ان شاء الله ـ برگردند. #اربعین #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #پادکست 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/10/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
«در زیارت سیدالشهدا، همه چیز آماده است که به عزمهای بزرگ برسيم.
ما يك عهدی با امام داشتهايم و تا به زيارت نرویم، عهدمان ناقص است. زيارت، اتمام عهد است؛ ما میرویم که عهدمان را با امام، كامل كنيم.
در اين اتمام عهد، باید تصميمهای بزرگ بگيريم. راه باز است؛ حالا وقت حُرّ شدن و زُهیر شدن است.»
#اربعین
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
🔻 جریان «مکتب» در علم و برنامهریزی
🔰 آیتالله میرباقری:
⚡️ علم دینی وقتی محقق میشود که اولاً شما #مکتب _ بهعنوان منظومه معارفِ «ارزشی، توصیفی، تکلیفی» _ و معادله و برنامهریزی عینی را در یک راستا و در یک مسیرِ منسجم قرار دهید و ثانیاً یک شبکه تحقیقات ایجاد کنید و مدیریت تحقیقات را به عهده بگیرید.
⚡️ چگونه میشود نسبت بین مکتب و علم و برنامهریزی را برقرار کرد، بهگونهای که مکتب، حاکم بر معادله و برنامهریزی شود و متغیر اصلیِ منظومه معرفتی قرار بگیرد؟
در اینجا احتیاج به روش تحقیق و فلسفه روش داریم.
فلسفۀ روش یا #فلسفۀ_چگونگی، ريشه و پايهای عقلانی است که بر اساس آن میتوان «روش عام» را مطرح کرد و سه منطق «حجيت، معادله، اداره» را هماهنگ نمود.
#تکامل_فلسفه
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
69.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 آیتالله میرباقری | «شرطِ کارآمدی فلسفۀ اسلامی» (ارائهشده در مرکز تخصصی فلسفۀ اسلامی، ۱۳۹۲)
◽️۳۸ دقیقه
◽️ ۶۶ مگابایت
⚡️ فلسفه اسلامی بهلحاظ محتوا، ناتوان از راهبری علوم نیست. نقص، در رویکرد و روش است. آنچه مانع امتداد فلسفه در دانشهای فرودستی است، نگرش منطقی حاکم بر تمايز بين فلسفه و علوم است. اين نگرش که ما موجودات را به حيثيتهای کاملاً ممتاز از هم تقسيم کنيم و بعد، تفسير و بررسی مسائل مربوط به هر حيثيت را بهعهدۀ دانش خاص بگذاريم، اين، چيزی است که مانع تسرّی فلسفه به دانشهای مادون میشود.
⚡️ اگر موجوداتِ خارج، يک حيثيتشان، حيثيت موجوديتشان است و حيثيات ديگری هم دارند که متباين از حيثيت موجوديتشان هستند و انضمام به آن پيدا میکنند، در اين صورت، احکام هيچ حيثيتی، به حيثيت ديگر تسرّی پيدا نخواهد کرد.
اگر طبقهبندی علوم بر اساس اين نگرش اتفاق بيفتد، همۀ علوم در عرض هم قرار خواهند گرفت و هیچ علمی، علم اَعلیٰ یا تاج علوم نخواهد بود.
⚡️ تنها راه چاره اين است که يک شبکه مفاهيمِ متقوّم به همديگر را، که «ابهام و تحصُّل» و «اجمال و تفصيل» دارند، در نظر بگیرید. بايد مرحلۀ مفهوم رياضی و طبيعی را تعيّن همان مفهوم فلسفی بدانيد؛ کمااينکه نوع را تعيّن جنس ميدانيد.
اگر اين کار را در نظام مفاهيم نکنيد و رابطه مفاهيم را رابطه ابهام و تحصل و رابطه مجمل و مبين نبينيد، هيچگاه نمیتوانيد يک مفهوم را در مفهوم ديگر فرآوری کنيد.
#تکامل_فلسفه
☑️ @mirbaqeri_ir