#نهج_البلاغه
▫️فَالْحَقُّ أَوْسَعُ الاَْشْيَاءِ فِي التَّوَاصُفِ وَ أَضْيَقُهَا فِي التَّنَاصُفِ لاَيَجْرِي لاَِحَد إِلاَّ جَرَى عَلَيْهِ، وَ لاَ يَجْرِي عَلَيْه إِلاَّ جَرَى لَهُ
🟠حق در مرحله بيان، از هر چيز وسيع تر است و همه از آن دفاع مى کنند; ولى در مرحله عمل از هر چيز سخت تر و پيچيده تر است (چرا که) حق به نفع کسى جريان نمى يابد مگر اينکه در برابر آن حقى به گردن او قرار مى گيرد (و مسئوليتى براى او به وجود مى آورد) و حق بر گردن کسى نمى آيد مگر اينکه به نفع او حقى بر ديگرى خواهد بود.
✍در واقع امام(عليه السلام) در اين عبارت به دو نکته اشاره مى فرمايد: نخست اينکه همه انسانها با واژه حق آشنا هستند و هر کس دم از طرفدارى حق مى زند و براى حفظ منافع خود زير چتر اين واژه قرار مى گيرد، در حالى که هنگام عمل، براى اداى حقوق ديگران بسيار سخت گير است، گويى حق را يک طرفه مى داند، لذا امام(عليه السلام) در بيان نکته دوم به اين اصل اساسى اشاره مى فرمايد که در هيچ مورد حق يک جانبه وجود ندارد; در همه جا بدون استثنا اگر حقّى براى کسى قرار داده شود طرف مقابل نيز حقّى بر او پيدا مى کند; مثلا استاد بر شاگرد خود حق دارد، زيرا او را تعليم داده و تربيت آموخته است. به يقين شاگرد نيز بر استاد حق دارد، زيرا هنگامى که فکر و عمر و جوانى خويش را در اختيار استاد قرار مى دهد بايد در تعليم و تربيت او بکوشد و چيزى فروگذار نکند.اگر طلبکار حقّى بر بدهکار دارد که بايد آن را به موقع ادا کند، بدهکار نيز حق متقابلى دارد و آن اينکه اگر توان پرداخت را نداشته باشد به او مهلت دهد
📘#خطبه_216
@nahjol_balagheh
شخصيت انسان زير زبان او نهفته است
#نهج_البلاغه
📿تَكَلَّمُوا تُعْرَفُوا
🟤سخن بگوييد تا شناخته شويد
✍اشاره به اين كه اگر مى خواهيد مقامات علمى و فضل و كمال و ايمان و ارزش هاى وجودى شما آشكار گردد و مردم از آن بهره گيرند سخن بگوييد تا شما را بشناسند و به شخصيت شما پى ببرند و جايگاه خود را در جامعه پيدا كنيد و بتوانيد فرد مفيدى باشيد. زيرا زبان، ترجمان عقل و كليد گنجينه هاى روح آدمى است و «تا مرد سخن نگفته باشد عيب و هنرش نهفته باشد». و اگر سكوت كنيد ممكن است ساليان دراز در ميان مردم باشيد و شما را نشناسند و از وجودتان استفاده نكنند و در واقع مانند محتكرى شويد كه مواد مورد نياز مردم را در انبارى پنهان كرده و درِ آن را قفل نموده است.ديگر اين كه افرادى كه فضيلتى ندارند و نقايصى در خود مى بينند چه بهتر كه در مجالس سكوت كنند و شخصيت ناقص خود را كه در زير زبانشان نهفته است آشكار نسازند.
📚 #حکمت_392
@nahjol_balagheh
9.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
🟠 اگر مظهر عزای شیعه عاشوراست
مظهر شادی و جشن شیعه باید #غدیر باشه
🎤 حجتالاسلام دکتر #رفیعی
_________________________
🔹کانال نهجالبلاغه🔹
♦️@nahjol_balagheh
_________________________
مقامات کشور اسلام امانت الهى است
#نهج_البلاغه
🔹وَإِنَّ عَمَلَکَ لَيْسَ لَکَ بِطُعْمَة وَلَکِنَّهُ فِي عُنُقِکَ أَمَانَةٌ، وَأَنْتَ مُسْتَرْعًى لِمَنْ فَوْقَکَ
🟡فرماندارى تو براى تو وسيله آب و نان نيست، بلکه امانتى است در گردنت و تو از سوى مافوق خود تحت مراقبت هستى
✍تعبير بالا بيانگر ديدگاه اسلام درباره پست ها و منصب هاى حکومتى است. از ديدگاه اسلام رييس حکومت، وزرا، استان داران و فرماندهان، تنها امانت دارانى هستند که امانت جامعه اسلامى از سوى خداوند به آنها سپرده شده و نبايد آن را وسيله برترى جويى و تحصيل منافع شخصى کنند; بلکه بايد مانند هر امانت دار امين از آن مراقبت به عمل آورده و سالم به دست اهلش بسپارند.
📘#نامه_5
@nahjol_balagheh
هدایت شده از حامد کاشانی
تشابه میان ماجرای حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهماالسلام با ليلة المبيت در نصوص کهن امامیه (در دو فرسته)
فرستهی اول
از فضائل مهم امیر المؤمنین صلواتاللهعلیه که همواره شیعیان در طول تاریخ به آن احتجاج و افتخار میکنند، ماجرای ليلة المبیت است. در برخی نصوص نیز به مشابهت این ماجرا با امتحان عظیم حضرت ابراهیم خلیل الله و فرزندش سلاماللهعلیهما اشاره کردهاند.
به عنوان مثال امام هادی در زیارت غدیریه به امیر المؤمنین صلواتاللهعلیهما خطاب میکنند:
"وأشبَهتَ فِي البَياتِ عَلَى الفِراشِ الذَّبيحَ عليه السلام ؛ إذ أجَبتَ كَما أجابَ ، وأطَعتَ كَما أطاعَ إسماعيلُ صابِرا مُحتَسِبا ؛ إذ قالَ لَهُ : {يَـبُنَىَّ إِنِّى أَرَى فِى الْمَنَامِ أَنِّى أَذْبَحُكَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَـأَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِى إِن شَآءَ الله مِنَ الصَّـبِرِينَ} وكَذلِكَ أنتَ لَمّا أباتَكَ النَّبِيُّ صَلَّى اللّه ُ عَلَيكُما وأمَرَكَ أن تَضطَجِعَ في مَرقَدِهِ واقِياً لَهُ بِنَفِسَك ، أسرَعتَ إلى إجابَتِهِ مُطيعاً ، ولِنَفسِكَ عَلَى القَتلِ مُوَطِّناً ، فَشَكَرَ اللّه ُ تَعالى طاعَتَكَ ، وأبانَ عَن جَميلِ فِعلِكَ بِقَولِهِ جَلَّ ذِكرُهُ : {وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغَآءَ مَرْضَاتِ الله} "
سید مرتضی رضواناللهعلیه نیز در اینباره چنین میگوید:
ماجرای لیلة المبیت فضیلتی بزرگ و منقبتی عالی قدر برای امیر المؤمنین علیه السلام است و همواره شیعه این جانفشانی را برتر از تسلیم حضرت اسماعیل علیهالسلام هنگام ذبح میداند.
شیعیان میگویند: تفاوت این دو کار بزرگ در این است که اسماعیل با یک پدر مهربان و دلسوز و مورد اعتماد مواجه بود و عادت روزگار چنین نبوده و نیست که فرزندان به دست پدران کشته شوند.
ولی امیر المؤمنین علیه السلام با دشمنان کینهتوز و خشمگین و غیر قابل اعتماد مواجه بود. خصوصا اینکه این فداکاری او باعث شد که رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم دور شود و نقشهی دشمنان بر آب شود. پس این فداکاری علی علیه السلام موجب خشمگینی بیشتر آنها شده بود و روا بود که به او آسیب برسانند.
"وهذه فضيلة عظيمة ومنقبة جليلة، ما زالت الشيعة تفضلها على استسلام إسماعيل لأبيه عليهما السلام عند أمره بذبحه.
وقالوا: إنما استسلم إسماعيل عليه السلام إلى أب حدب مشفق مأمون، وما جرت العادة بإتلاف الآباء للأبناء.
وأمير المؤمنين عليه السلام استسلم إلى أعداء حنقين مبغضين غير مأمونين، لا سيما وقد فوّتهم _بمبيتهم على الفراش_ غرضَهم وحرمهم مقصودهم، فهم على من فعل ذلك أحنق وبالإضرار به أجدر."
📜 شرح القصيدة المذهبة في مدح أمير المؤمنين عليه السلام للسيد الحميري، ص ۲۶۴
@kashani1395
هدایت شده از حامد کاشانی
تشابه میان ماجرای حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهماالسلام با ليلة المبيت در نصوص کهن امامیه
فرستهی دوم
ما پیشتر در برخی جلسات درس و منبر به این نکته اشاره کردیم که ماجرای لیلة المبیت علاوه بر اینکه مصداق ایثار امیر المؤمنین صلواتاللهعلیه است در عین حال امتحانی بس بزرگ برای رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله بوده است. در واقع در این دو واقعهی مهم رسول خدا به حضرت ابراهیم و امیر المؤمنین به حضرت اسماعیل صلواتاللهعلیهمأجمعين تنظیر شدهاند. (به عنوان نمونه رک: جلسه بیستم از مباحث سیر تکون عقاید شیعه)
https://t.me/kashani1395/6772
اخیرا متنی در غرب چاپ شده که به اعتقاد برخی فضلای معاصر کتاب حذو النعل بالنعل تألیف متکلم و فقیه امامی قرن سوم جناب فضل بن شاذان است. رک:
https://t.me/azbarresihayetarikhi/4323
در این متن کهن نیز عبارات مهمی در تشابه ماجرای امتحان حضرت ابراهیم علیهالسلام و لیلة المبیت وارد شده است و عبارت "وابتلى محمّدا صلّىالله عليهوآله بأحب الخلق إليه..." تصریح به این مهم دارد در واقع رسول خدا صلّىالله عليهوآله مورد امتحان و ابتلای الهی قرار گرفتند که محبوبترین فرد نزد خود بلکه جانِ خود را در بستر قرار دادند.
متن ابن شاذان چنین است:
قال الله عزّ وجلّ: {وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ}
كانت محنة منها ذبح أحبّ خلقه إليه ابنه إسماعيل فقال: { يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ}
فوجده صابرا بما وعد أباه عليهما السلام، قال الله تعالى ذكره: {وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَسُولًا نَبِيًّا}
وابتلى محمّدا صلى الله عليه وآله بأحب الخلق إليه أن قال له: يا علي إنّ كفار قريش همّوا بقتلي الليلة، فهل أنت يا علي تنام على فراشي؟ قال: يا رسول الله تنجو بنفسك؟ قال: نعم، فنام على فراشه مستيقنا بتلف نفسه فأنجاه الله من القتل مثل ما أنجى إسماعيل عليه السلام وشكر سعيه، قال الله عز وجلّ: {وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاةِ الله}
@kashani1395
هدایت شده از حامد کاشانی
10.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از حامد کاشانی
6.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از کانال امام خمینی (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ همه فکر این باشید که خدمتگزار پیدا کنید
✅ @EMAM_COM