🏴🌹🏴
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 آیه ۳۲ سوره مائده
🌸 مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِى إِسْرَاءِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسَا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِى الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَآ أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً وَلَقَدْ جَآءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيراً مِّنْهُم بَعْدَ ذَلِكَ فِى الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ
🍀 ترجمه: به این سبب بر بنیاسرائیل مقرّر كردیم كه هر كسی انسانی را جز برای حقّ [قصاص] یا بدون آنكه فسادی در زمین كرده باشد، به قتل برساند، پس چنان است كه گویی همه مردم را به قتل رسانده است، و هر كسی انسانی را از مرگ نجات دهد گویی همه مردم را زنده داشته است. و یقیناً پیامبران ما دلایل روشنی برای آنها آوردند، اما بسیاری از آنان بعد از آن در روی زمین اسرافکار شدند.
🌷 #مِنْ_أَجْلِ: به این سبب
🌷 #كَتَبْنَا: نوشتیم، مقرر کردیم
🌷 #النَّاسَ: مردم
🌷 #أَحْيَا: زنده کرده است
🌷 #رُسُلُنَا: پیامبران ما
🌷 #ِالْبَيِّنَاتِ: دلایل روشن
🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است. پس از ذكر داستان دو فرزند آدم که در آیات قبلی بیان شده نتيجه گيرى كلّى و انسانى در آيه ۳۲ سوره #مائده شده است، نخست مى فرمايد: «مِنْ أَجْلِ ذلِكَ كَتَبْنا عَلى بَنِي إِسْرائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمِيعاً وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النّاسَ جَمِيعاً: به این سبب بر بنیاسرائیل مقرّر كردیم كه هر كسی انسانی را جز برای حقّ [قصاص] یا بدون آنكه فسادی در زمین كرده باشد، به قتل برساند، پس چنان است كه گویی همه مردم را به قتل رسانده است، و هر كسی انسانی را از مرگ نجات دهد گویی همه مردم را زنده داشته است.»
🌸 چگونه قتل يک #انسان مساوى است با قتل همه انسان ها و نجات يک نفر مساوى با نجات همه انسانها؟ آنچه مىتوان گفت اين است كه #قرآن در اين آيه يک حقيقت اجتماعى و تربيتى را بازگو مىكند زيرا كسى كه دست به خون انسان بی گناهى می زند در حقيقت چنين آمادگى را دارد كه انسان هاى بي گناه ديگرى را به قتل برساند، او در حقيقت يک قاتل است و طعمه او انسان بی گناه و مىدانيم تفاوتى در ميان انسان هاى بي گناه از اين نظر نيست، همچنين كسى كه به خاطر نوع دوستى و عاطفه #انسانى، ديگرى را از مرگ نجات بخشد اين آمادگى را دارد كه اين برنامه انسانى را در مورد هر بشر ديگرى انجام دهد و با توجه به اين آیه استفاده مى شود كه مرگ و حيات يک نفر اگر چه مساوى با مرگ و حيات اجتماع نيست امّا شباهتى به آن دارد.
🌸 در پايان آيه اشاره به قانون شكنى بنى اسرائيل كرده مى فرمايد: «وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُنا بِالْبَيِّناتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ بَعْدَ ذلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ: و به طور یقین پیامبران ما دلایل روشنی برای آنها آوردند، اما بسیاری از آنان بعد از آن در روی زمین اسرافکار شدند.» #اسراف در لغت، معنى وسيعى دارد كه هر گونه تجاوز و تعدّى از حدّ را شامل مىشود اگر چه غالباً در مورد بخشش ها و هزينهها و مخارج به كار مى رود.
🔹 پيام های آیه ۳۲ سوره مائده
✅ احكام الهى #حكمت دارد.
✅ #جان همه ى انسان ها از هر نژاد و منطقه كه باشند، محترم است.
✅ #اعدام_مفسد، در قانون بنى اسرائیل نیز بوده است.
✅ #خودكشى و #سقط جنین، از نمونه هاى «قتل نفس» و حرام است.
✅ جان كسى كه در زمین #فساد مى كند یا براى جان مردم ارزشى قائل نیست و آنان را به قتل مى رساند، بى ارزش است و باید از بین برود.
✅ ارزش عمل مربوط به انگیزه و هدف است. كشتن یک نفر به قصد #تجاوز، به قتل رساندن یک جامعه است؛ امّا كشتن به عنوان #قصاص، حیات جامعه است.
✅ تجاوز به حقوق یک فرد، تهدید امنیّت #جامعه است. آنان كه كارشان نجات جان انسانهاست، مانند پزشكان، پرستاران، مأموران آتش نشانى، امدادگران، داروسازان و... باید قدر خود و ارزش كار خویش را بدانند.
✅ نشان جامعه ى #زنده، امداد رسانى به گرفتاران و نجات جان هاست.
🏴🌹🏴
🥀مادر کرمی کن کِ بِ راه تُ فداشیم
ما نیز همسفر خیل عظیم شهداشیم🥀
سلام ✋
#یکشنبه_تون_متبرک_به_نگاه_فاطمه_سلام_الله_علیها
🔻#اینجا_خیمه_گاه_شهداست... 👇
🌷〰〰〰🇮🇷〰〰🌷
@shahidanemasjedehazratezeynab
🌷〰〰🇮🇷〰〰〰🌷
انسان شناسی 124.mp3
11.23M
#انسان_شناسی ۱۲۴
#استاد_شجاعی
#آیتالله_ضیاء_آبادی
💥 احساس میکنم زیر پام خالی شده!
💥 احساس میکنم دیگه تحمل دلشورهها و اضطرابهام رو ندارم!
💥 احساس میکنم به تهِ ناامیدی و پوچی رسیدم!
💥 احساس میکنم وسط یه طوفان شِن گیر کردم، نمیتونم جلو راهمو ببینم!
من چـــــــرا اینجوری شدم؟
🚩#هیئت_بانوان_پیشکسوت_زینبی_س
👇👇
〰💠〰🌸〰💠
@Heiat1400_p_zeinaby
〰💠〰🌸〰💠
دهان بابالله است
صادرات و وارداتش را کنترل کنید
سعی کنید چانهتان را عقل بچرخاند
«#علامه_حسن_زاده_آملی»
تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی
19 آذر 1364
پس از فروپاشی نظام پهلوی، نهادهای مختلف یکی پس از دیگری پا گرفت؛ اما فرهنگ حاکم بر نهادهای جامعه مخصوصا نهادهای فراگیری مانند آموزش و پرورش و دانشگاهها، مسأله سادهای نبود که بتوان در کوتاه مدت، تحولات لازم را در آنها بوجود آورد. از طرف دیگر ادامه کار آنها بویژه دانشگاهها به همان شکل سابق به صلاح جامعه نبود. در اوایل انقلاب، گروهکهای مختلف، دانشگاهها را عرصه تاخت و تاز خود ساخته و روند تحصیل و تدریس را مختل کرده بودند.
همه این مسائل ضرورت تغییر بنیادین در برنامهها و شیوههای تدریس و تربیت و اهداف آن را ایجاب مینمود؛ در نتیجه، خصوصا با توجه به جو حاکم بر دانشگاهها، مدتی تمام دانشگاههای کشور تعطیل شد و به فرمان امام خمینی ستاد انقلاب فرهنگی به منظور ساماندهی امور فرهنگی مدارس و دانشگاهها تشکیل شد. با بازگشایی دانشگاهها، فعالیت ستاد انقلاب فرهنگی ادامه یافت و ضرورت توسعه و تعمیق کار این ستاد ایجاب کرد که در نوزدهم آذر 1364، حضرت امام، رؤسای سه قوه و تعداد دیگری از اندیشمندان فرهنگی کشور را به اعضای آن بیفزایند و بدین شکل ستاد انقلاب فرهنگی با ترکیب جدید خود، تحت عنوان شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت خود را آغاز نمود.
وظایف مصوب این شورا عبارتند از:
1ـ تدوین اصول سیاست فرهنگی نظام جمهوری اسلامی در تعیین اهداف و جهت برنامههای فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و علمی
2ـ تعیین مراجع برای طرح و تدوین برنامههای فرهنگی، آموزشی، علمی و تحقیقاتی
3ـ تصویب آییننامههای مهم و اساس مراکز علمی و فرهنگی، آموزش و پژوهشی کشور
4ـ تصویب ضوابط تأسیس مؤسسهها مراکز علمی و فرهنگی و تحقیقاتی و فرهنگستانها و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
5ـ تهیه طرح و تدوین آییننامهها برای ایجاد زمینههای لازم جهت بسیج و مشارکت همه جانبه مردم
6ـ تدوین ضوابط برای گزینش استادان و معلمان دانشگاهها و مراکز آموزشی
7ـ نظارت بر کلیه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی
8ـ تأیید نامزدهایی که وزیر فرهنگ و آموزش عالی به عنوان رییس دانشگاهها پیشنهاد میکند
9ـ تدوین ضوابط و اصول کلی و سیاستهای مربوط به توسعه روابط علمی و فرهنگی با کشورهای دیگر
10ـ نظارت بر امور کتابهای درسی نگاهی به تاریخچه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در بهمن 1357 و بدنبال آن استقرار نظام جمهوری اسلامی بجای نظام ستمشاهی پهلوی تغییر و تحول بنیادین در عرصه های گوناگون اجتماعی را ایجاب می کرد چراکه تحول در نظام از طریق تحول در بنیادها و ساختارها تحقق می یابد .
در این راستا مقوله «فرهنگ» از جایگاه ویژه و پایگاه ممتازی برخوردار است و تصور تغییر در نظام بدون تغییر در فرهنگ حاکم بر آن ، تصوری ناموجّه است. صدور پیام نوروزی امام خمینی « ره » در اول فروردین 1359 را باید نقطه عطفی در تاریخ انقلاب فرهنگی دانست ایشان در بند یازده این پیام بر ضرورت ایجاد «انقلاب اساسی در دانشگاه های سراسر کشور»، «تصفیه اساتید مرتبط با شرق و غرب» و «تبدیل دانشگاه به محیطی سالم برای تدوین علوم عالی اسلامی» تأکید کردند.
شورای انقلاب به دنبال ملاقات با امام « ره » در بیانیه 29/1/59 خود مقرر کرد که دانشگاه باید از حالت ستاد عملیاتی گروه های گوناگون خارج شود. در این بیانیه، سه روز مهلت برای برچیده شدن دفاتر و تشکیلات گروه ها در دانشگاه ها تعیین و افزوده شده بود که امتحانات دانشگاهی باید تا 14 خرداد به پایان برسد و از 15 خرداد دانشگاه ها تعطیل و هرگونه اقدام استخدامی و مانند آن در دانشگاه متوقف گشته و نظام آموزشی کشور براساس موازین انقلابی و اسلامی طرح ریزی شود. پس از تعطیل رسمی دانشگاه ها ، امام خمینی « ره » در 59/3/23 فرمانی را مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی صادر نمودند .
در قسمتی از فرمان ایشان آمده است : «مدتی است ضرورت انقلاب فرهنگی که امری اسلامی است و خواست ملت مسلمان می باشد اعلام شده است و تاکنون اقدام مؤثری انجام نشده است و ملت اسلامی و خصوصاً دانشجویان با ایمان متعهد نگران آن هستند و نیز نگران اخلال توطئه گران که هم اکنون گاه گاه آثارش نمایان می شود و ملت مسلمان و پایبند به اسلام خوف آن دارند که خدای نخواسته فرصت از دست برود و کار مثبتی انجام نگیرد و فرهنگ همان باشد که در طول مدت سلطه رژیم فاسد کارفرمایان بی فرهنگ، این مرکز مهم اساسی را در خدمت استعمارگران قرار داده بودند.
ادامه این فاجعه که مع الاسف خواست بعضی گروه های وابسته به اجانب است، ضربه ای مهلک به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی وارد خواهد کرد و تسامح در این امر حیاتی، خیانتی عظیم بر اسلام و کشور اسلامی است.
بر این اساس به حضرات آقایان محترم محمدجواد باهنر، مهدی ربانی املشی، حسن حبیبی، عبدالکریم سروش، شمس آل احمد، جلال الدین فارسی و علی شریعتمداری مسؤولیت داده می شود تا ستادی تشکیل دهند و از افراد صاحب نظر متعهد، از بین اساتید مسلمان و کارکنان متعهد با ایمان و دیگر قشرهای تحصیل کرده، متعهد و مؤمن به جمهوری اسلامی دعوت نمایند تا شورایی تشکیل دهند و برای برنامه ریزی رشته های مختلف و خط مشی فرهنگی آینده دانشگاه ها، براساس فرهنگ اسلامی و انتخاب و آماده سازی اساتید شایسته، متعهد و آگاه و دیگر امور مربوط به انقلاب آموزشی اسلامی اقدام نمایند».
ستاد انقلاب فرهنگی طبق فرمان امام (ره) ملزم بود که در برخورد با مسایل دانشگاهی فعالیت های خود را بر چند محور متمرکز کند:
1ـ تربیت استاد و گزینش افراد شایسته برای تدریس در دانشگاه ها
2ـ گزینش دانشجو
3ـ اسلامی کردن جو دانشگاه ها و تغییر برنامه های آموزشی دانشگاه ها، به صورتی که محصول کار آنها در خدمت مردم قرار گیرد. بر این اساس، ستاد از صاحبنظران مختلف دعوت به همکاری نمود و در اولین گام گروه های برنامه ریزی در رشته های پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه کشاورزی، علوم انسانی و هنر تشکیل شد. از آنجایی که مدیریت دانشگاه ها در گذشته هماهنگ با فرهنگ اسلامی جامعه نبود، باید تغییراتی در مدیریت دانشگاه ها به عمل می آمد، سازمان دانشگاه ها باید دگرگون می شد و مهمتر از همه، محیط دانشگاه ها اسلامی می شد. برای این منظور، کمیته ای در ستاد با عنوان " کمیته اسلامی کردن دانشگاه ها " ، تشکیل شد.
با توجه به ناهماهنگی ضوابط و مقررات حاکم بر دانشگاه ها با شرایط انقلابی جامعه، قسمت اعظم فعالیت های ستاد بر اسلامی کردن دانشگاه ها و تعیین ضوابط و مقرراتی منطبق با موازین اسلامی متمرکز شد.
در شهریور ماه سال 62 با توجه به نظر امام (ره) مبنی بر لزوم ترمیم و تقویت ستاد و مخصوصاً حضور مسئولین اجرایی در آن، به دنبال نامه رئیس جمهور وقت (حضرت آیت الله خامنه ای)، امام امت در تاریخ 8/6/62 طی نامه ای به پیشنهاد رئیس جمهور مبنی بر ترمیم و تکمیل ستاد انقلاب فرهنگی پاسخ دادند و از این تاریخ ستاد با ترکیب ذیل به فعالیت خود ادامه داد: نخست وزیر، وزرای فرهنگ و آموزش عالی و فرهنگ و ارشاد اسلامی، دو نفر دانشجو به انتخاب جهاد دانشگاهی و آقایان علی شریعتمداری، احمد احمدی، عبدالکریم سروش و مصطفی معین.
با بازگشایی دانشگاه ها و توسعه مراکز آموزشی و گستردگی فعالیت ستاد انقلاب فرهنگی ضرورت تقویت این نهاد بیش از پیش احساس شد بطوریکه در 19 آذر 1363 دومین ترمیم عمده ستاد انقلاب فرهنگی توسط حضرت امام خمینی (ره) انجام گرفت و به این ترتیب شورای عالی انقلاب فرهنگی با ترکیبی جدید تشکیل شد. در بخشی از این فرمان آمده است: «خروج از فرهنگ بدآموز غربی و نفوذ و جایگزین شدن فرهنگ آموزنده اسلامی، ملی و انقلاب فرهنگی در تمام زمینه ها در سطح کشور آن چنان محتاج تلاش و کوشش است که برای تحقق آن سالیان دراز باید زحمت کشید و با نفوذ عمیق ریشه دار غرب مبارزه کرد.
اینک با تشکر از زحمات ستاد انقلاب فرهنگی برای هر چه بارورتر شدن انقلاب در سطح کشور، تقویت این نهاد را لازم دیدم بدین جهت علاوه بر کلیه افراد ستاد انقلاب فرهنگی و رؤسای محترم سه قوه، حجج اسلام آقای خامنه ای، آقای اردبیلی و آقای رفسنجانی و همچنین جناب حجه الاسلام آقای مهدوی کنی و آقایان سیدکاظم اکرمی وزیر آموزش و پرورش و رضا داوری و نصرالله پورجوادی و محمدرضا هاشمی را به آنان اضافه نمودم». به دنبال استفسار مورخ 29/11/63 رئیس جمهور وقت درباره اعتبار مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، حضرت امام در تاریخ 6/12/63 پاسخ فرمودند: «ضوابط و قواعدی را که شورای محترم عالی انقلاب فرهنگی وضع می نمایند باید ترتیب آثار داده شود». سومین ترمیم عمده شورای عالی انقلاب فرهنگی به سال 1375 برمی گردد.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخی 14/9/75 با صدور پیامی ضمن تعیین ترکیب جدید اعضای شورای عالی بر اهمیت جایگاه و وظایف خطیر آن نیز تأکید نمودند، در این پیام آمده است: «شورای عالی انقلاب فرهنگی که با تدبیر حکیمانه امام راحل عظیم الشان به جای ستاد انقلاب فرهنگی پدید آمد، نقش فعال و مؤثری را در عرصه های امور فرهنگی کشور به خصوص دانشگاه ها ایفا کرد و برکات زیادی از خود به جای گذارد. اکنون با پیشرفت کشور در کار سازندگی و گسترش دامنه نیاز به دانش و تخصص و لزوم فراگیری علوم و فنون و پرورش محققان و نوآوران و استادان و متخصصان کارآمد، اهمیت این بخش از مسایل فرهنگی تأکید مضاعف یافته است.
توسعه دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و دیگر مراکز آموزش و آموزش عالی که پاسخ طبیعی به آن نیاز است و افزایش چشمگیر کمیت دانشجویی، به نوبه خود تکالیف تازه یی را بر عهده مسؤولان امور فرهنگی کشور می گذارد که برتر از همه آنها اولاً کیفیت بخشیدن به مایه های علم و تحقیق در این مراکز و ثانیاً پرداختن به تربیت معنوی دانشجویان و هدایت فکر و عمل آنان است». در بخشی دیگر از این پیام، با اشاره به هجوم فرهنگی همه جانبه دشمنان به ارزش های اسلامی، فرهنگ اصیل ملی و باورهای مردم آمده است: «همه این حقایق مهم و هشدار دهنده مسؤولان فرهنگی کشور را به تدبیری برتر و اهتمامی بیشتر و تلاشی گسترده تر فرا می خواند و به ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی را که در جهاد ملی با بی سوادی و عقب ماندگی علمی و تبعیت فرهنگی، در حکم ستاد مرکزی و اصلی است، به تحرک و نوآوری و همت گماری برمی انگیزد». بدین ترتیب شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد مرحله جدید از حیات تشکیلاتی شد. در این مرحله شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف گردید در رأس فعالیتهای خود به «مدیریت فرهنگی» جامعه در عرصه های مختلف بپردازد و با سیاستگذاری های اصولی خود زمینه را برای پیدایش جامعه ای بهره مند از حیات طیبه الهی فراهم سازد.
📚 کتاب مرتبط: انقلاب فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران
روضه خانگی - حضرت معصومه(س) - 1695.mp3
12.47M
💡#روضه_خانگی
🎙بر گدای خانهاش معصومه عصمت میدهد...
🔻روضه #حضرت_زهرا(س)
🔻روضه #حضرت_زینب(س)
🔻روضه #حضرت_معصومه(س)
⏱ #ده_دقیقه | 13:37
👤حاج ابوذر #بیوکافی
🚩#هیئت_بانوان_پیشکسوت_زینبی_س
👇👇
〰💠〰🌸〰💠
@Heiat1400_p_zeinaby
〰💠〰🌸〰💠
-1349574909_1827905073.mp3
3.06M
🎙 #قسمت_چهاردهم از کتاب #دکل
📚 #کتاب_صوتی 🔊
«قبل از خواب کتاب خوب بشنوید»
🕒 مدت: ۶ دقیقه ۲۲ ثانیه
💾 حجم: ۲ مگابایت
اولین مستند داستانی گام دوم انقلاب
به قلم: روح الله ولی ابرقوئی
ناشر: انتشارات شهید کاظمی
4⃣1⃣#قسمت_چهاردهم
🚩#هیئت_بانوان_پیشکسوت_زینبی_س
👇👇
〰💠〰🌸〰💠
@Heiat1400_p_zeinaby
〰💠〰🌸〰💠
🇮🇷 #وقتی مهتاب گم شد 🇮🇷
◀️ قسمت ۱۴۴م
📒 فصل یازدهم
🔶🔸فرار از هیاهوی نام و عنوان ۴.
با این که سابقه کار در گردان حضرت علیاصغر را داشتم، اما عباس علافچی تلاش زیادی کرد که جذب گردان حضرت علیاکبر بشوم
شرط کردم که میآیم ولی فقط به عنوان یک تیربارچی ساده بی هیچ گونه مسئولیتی
اما از آنجا که قبلاً فرمانده لشکر تاکید کرده بود که حداقل معاون یکی از گروهانها بشوم به گروهان بهرام مبارکی معرفی شدم
مبارکی فرمانده گروهان بود
مجتبی رشیدی معاون اولش و من معاون دوم
عباس علافچی هم عملاً کمک کارم شد
نیروهای بسیجی گردان هم بیشتر از شهر همدان و شهرستان رزن و بهار تقسیم شده بودند
حضور نیروهای ذخیره در جمع بچههای همدان چشمگیرتر از بقیه بود
بسیاری از آنها را می شناختم
با حضور آنها در عقبه لشکر در پادگان شهید مدنی دزفول حال و هوای معنویت اوج میگرفت
من که فکر میکردم با دور شدن از اطلاعات-عملیات از محیط آنها فاصله گرفتهام
با دیدن حسوحال آنها و نیروهای کادر گردان به سرشوق میآمدم و برایم محیطی شبیه اطلاعات یا تخریب لشکر ۲۷ تداعی میشد
سید بهرام عطاییان از تدارکات لشکر به چادر ما میآمد و برادرم جعفر از تخریب
دم چادر آتش روشن میکردیم
با اینکه سرد نبود، دور حلقه آتش سربهسر هم میگذاشتیم تا خسته شویم و میرفتیم داخل چادرها
از نیمهشب فیتیله فانوسها پایین میآمد و هرکسی در گوشهای به نماز شب میایستاد
نماز صبح و دعای توسل و زیارت عاشورا که تمام میشد اردوکشی آغاز میشد
گاهی پیادهروی روزانه و اردوکشی با تجهیزات انفرادی به قدری طولانی میشد که نه تنها صبحانه که ناهار هم نمیخوردیم
نماز ظهر و عصر را هم در بیابان میخواندیم و به راهپیمایی ادامه میدادیم تا دم غروب میشد
کمکم کف پای پاهایم تاول زد
ولی صدای اعتراض نه از من در آمد و از هیچ کس دیگری
اردوکشی و پیادهروی شبانه از نوع خاصی بود که به رزم و خشم شبانه معروف شد
کار راه رفتن در تاریکی با فرار از انواع تلههای انفجاری، شلیک آرپیجی و تیربار همزمان میشد
این کار برای کسانی که اولین بار به جبهه میآمدند بسیار موثر بود
ترسشان میریخت و برای شب عملیات آماده میشدند
در این اردوکشیهای شبانه، آمادهکردن تلههای انفجاری با من بود
به آمدن هر روزه بهرام عطاییان عادت کرده بودم
اما یکی دو روزی بود که خبری از او نبود
گفتند با تویوتای ۲۰۰۰ واحد توزیع در حوالی جاده اهواز سوسنگرد به یک پیرمرد عرب زده و به دلیل فوت پیرمرد اورا به پاسگاه بردهاند
به پاسگاه رفتم
موهای بهرام را از ته زده بودند
قیافه مجرمها را پیدا کرده بود
پرسیدم: "چه شده!؟"
بهرام گفت: "پای مصنوعیام روی پدال گیر کرد و نتوانستم ماشین را کنترل کنم و ناخواسته به یک عرب محلی که رد میشد زدم. اولش زنده بود. سرش روی پای من بود که جان داد. من مقصر بودم و باید تاوانش را بدهم."
مسئول پاسگاه گفت و گوی من و بهرام را شنید
دست بر قضا اهل همدان بود
از صداقت بهرام خوشش آمد و گفت:
"تو رزمندهای! جانباز هم که هستی! پایت هم که مصنوعیست! خوب نتوانستی ترمز بگیری. عذرت موجه است. من گزارش را طوری تنظیم میکنم که به دلیل وضعیت پایت تبرئه شوی
بهرام با اینکه به هم ریخته و ناراحت بود گفت:
"این کار ربطی به جانبازی من ندارد. من مقصرم یک کلام."
مسئول پاسگاه عصبی شد
گفت: "ما میخواستیم به حسب وظیفه کاری برایت انجام دهیم. حالا که نمیخواهی تشریف ببر به زندان!"
🔗 ادامه دارد ...
🔻#اینجا_خیمه_گاه_شهداست... 👇
🌷〰〰〰🇮🇷〰〰🌷
@shahidanemasjedehazratezeynab
🌷〰〰🇮🇷〰〰〰🌷
هدایت شده از رسانه اجتماعی مسجد و محله
🥀🥀السلام علیک یا بنت رسول رب العالمین🥀🥀
🌑 اقامه عزای حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها 🌑
سخنران: حضرت آیت الله لونی
مداح: برادر محمد اسماعیل ربانی
⏱ زمان: از چهارشنبه ۲۲ آذرماه به مدت ۵ شب. پس از نماز عشاء
🕌 مکان: بنیاد. شهرک شهید زین الدین. خیابان دکتر حسابی. مسجد حضرت زینب سلام الله علیها
قدوم عاشقان اهل بیت علیهم السلام بر چشم
🏴🌹🏴
✨روز دوشنبه روز زیارتی
#امام_حسن(علیه السلام)
#امام_حسین(علیه السلام)
بسم الله الرحمن الرحیم
🌷 السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حَبِیبَ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا صِفْوَةَ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِینَ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا صِرَاطَ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بَیَانَ حُکْمِ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نَاصِرَ دِینِ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّکِیُّ، السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْبَرُّ الْوَفِیُّ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْقَائِمُ الْأَمِینُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَالِمُ بِالتَّأْوِیلِ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْهَادِی الْمَهْدِیُّ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الطَّاهِرُ الزَّکِیُّ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا التَّقِیُّ النَّقِیُّ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْحَقُّ الْحَقِیقُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الشَّهِیدُ الصِّدِّیقُ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ.🌷
🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالعَنْ أعْدَاءَهُم🌷
🌼اللهم عجل لولیک الفرج🌼
🌹🏴🌹
🏴🌹🏴
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 آیات ۳۳ و ۳۴ سوره مائده
🌸 إِنَّمَا جَزَاؤُاْ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِى الْأَرْضِ فَسَاداً أَن يُقَتَّلُواْ أَوْ يُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيِهمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْاْ مِنَ الْأَرْضِ ذَ لِكَ لَهُمْ خِزْىٌ فِى الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِى الْأَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ (۳۳) إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَقْدِرُوا عَلَيْهِمْ ۖ فَاعْلَمُوٓا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۳۴
🍀 ترجمه: همانا كیفر آنان كه با خداوند و پیامبرش مى جنگند و در زمین به فساد مى كوشند، آن است كه كشته شوند، یا به دار آویخته شوند، یا دست و پایشان بطور مخالف بریده شود یا آنكه از سرزمین (خودشان) تبعید شوند. این كیفر ذلت بار دنیوى آنان است و در آخرت برایشان عذابى بزرگ است (۳۳) مگر كسانی كه پیش از دست یافتنتان بر آنان توبه كنند؛ پس بدانید كه خدا بسیار آمرزنده و مهربان است (۳۴)
🌷 #يُحَارِبُون: می جنگند
🌷 #يَسْعَوْنَ: می کوشند
🌷 #يُقَتَّلُوٓا: کشته شوند
🌷 #يُصَلَّبُوٓا: به دار آویخته شوند
🌷 #تُقَطَّعَ: بریده شود
🌷 #أَيْدِيهِمْ: دست هایشان
🌷 #أَرْجُلُهُمْ: پاهایشان
🌷 #مِنْ_خِلَاف: به طور مخالف
🌷 #يُنْفَوْا: تبعید شوند
🌷 #خِزْيٌ: ذلت
🌷 #غفور: بسیار آمرزنده
🌷 #رحیم: مهربان
🔴 #شأن_نزول: این آیات همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است. جمعى از مشركان خدمت #پيامبر_اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمدند و مسلمان شدند. امّا آب و هواى مدينه به آنها نساخت، رنگ آنها زرد و بدنشان بيمار شد، #پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» براى بهبودى آنها دستور داد به خارج مدينه، در نقطه خوش آب و هوايى از صحرا كه شتران را در آنجا به چَرا مىبردند بروند و ضمن استفاده از آب و هواى آنجا از شير تازه شتران به حدّ كافى استفاده كنند، آنها چنين كردند و بهبود يافتند. امّا به جاى تشكر از پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» چوپان هاى مسلمان را دست و پا بريده و چشمان آنها را از بين بردند و سپس دست به كشتار آنها زدند و از اسلام بيرون رفتند. پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» دستور داد آنها را دستگير كردند و همان كارى كه با چوپان ها انجام داده بودند به عنوان #مجازات درباره آنها انجام شود، آيه در باره اين گونه اشخاص نازل گرديد.
🌸 این آیه می فرماید يكى از چهار مجازات در مورد آنها اجرا شود. «إنَّما جَزاءُ الَّذِينَ يُحارِبُونَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ: همانا کیفر آنان که با خداوند و پیامبرش می جنگند و در زمین به فساد می کوشند، آن است که کشته شوند یا به دار آویخته شوند یا دست و پایشان بطور مخالف بریده شود یا آنکه از سرزمین خودشان تبعید شوند.» اين #مجازات آنها در دنيا است و تنها به اين مجازات قناعت نخواهد شد بلكه در #آخرت نيز كيفر سخت و بزرگی خواهند داشت که می فرماید: «ذلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيا وَ لَهُمْ فِي الْأخِرَةِ عَذابٌ عَظِيمٌ: این کیفر ذلت بار دنیوی آنان است و در آخرت برایشان عذابی بزرگ است.»
🌸 از اين جمله استفاده مى شود كه حتّى اجراى حدود و مجازات هاى اسلامى مانع از كيفرهاى آخرت نخواهد گرديد. سپس براى اين كه راه #بازگشت را حتّى به روى اين گونه جانيان خطرناک نبندد، مى فرماید: «إِلاَّ الَّذِينَ تابُوا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَقْدِرُوا عَلَيْهِمْ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ: مگر کسانی که پیش از دست یافتنتان. بر آنان توبه کنید؛ پس بدانید که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.» البتّه #توبه آنها، تنها تأثير در ساقط شدن حقّ اللّه و مجازات جنگ دارد و امّا حقّ النّاس بدون رضايت صاحب حقّ، ساقط نخواهد شد.
🔹 پيام های آیات ۳۳و۳۴ سوره مائده
✅ وظیفه ى نظام و حكومت، حفظ امنیّت شهرها، روستاها، جاده ها و برخورد با متخلّفان است.
✅ جنگ با خلق خدا، جنگ با خداست و آنكه با مردم طرف شود، گویا با #خداوند طرف است.
✅ نافرمانى از دستورات پیامبر و مبارزه با آنها، جنگ با #خداوند است.
✅ براى آنان كه امنیّت جامعه را بر هم مى زنند، چند نوع كیفر مقرر شده است: اعدام، تبعید، قطع دست و پا، به دار آویختن.
✅ عقوبت #سخت براى ستم پیشگان است، نه آنان كه به ندرت مرتكب مى شوند.
✅ مخالفان ولایت رسول اللّه كه قصد براندازى دارند و با نظام الهى در جنگ هستند، باید به سخت ترین كیفر #مجازات شوند.
✅ راه #توبه به روی همه باز است.
✅ توبه ای اثر دارد که پیش از دستگیری و گرفتار شدن باشد.
✅ مغفرت #خدا را باور کنیم.
✅ مغفرت #خدا همراه با رحمت است.