🔴موضوع: ابتلائات آخرالزمان
💠« روزگاری بر مردم خواهد آمد که از قرآن جز نشانی و از اسلام جز نامی باقی نخواهد ماند. مسجدهای آنان در آن روزگار آبادان، اما از هدایت ویران است. مسجد نشینان و سازندگان بناهای شکوهمند مساجد، بدترین مردم زمین می باشند که کانون هر فتنه و جایگاه هر گونه خطاکاری اند، هر کس از فتنه بر کنار است او را به فتنه باز گردانند، و هر کس که از فتنه عقب مانده او را به فتنه ها کشاندند، که خدای بزرگ فرماید: «به خودم سوگند، بر آنان فتنه ای بگمارم که انسان شکیبا در آن سرگردان ماند» و چنین کرده است و ما از خدا می خواهیم که از لغزش غفلت ها درگذرد.»
📘#حکمت ۳۶۹
🎤ایت الله #مجتهدی_تهرانی
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
🌹به نام خدا🌹
💥گزارش تصویری💥
📽 اکران فیلم سینمایی منصور
مورخ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
با حضور ۶۵ نفر از بسیجیان و خانواده محترمشان
به همت ، مساجد منطقه کارخانه قند
لینک کانال :
https://eitaa.com/shahidanpanahi
ارتباط با مدیر کانال :
https://eitaa.com/paygahpanahi
#اکران_فیلم
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری
#مسجد_بنی_فاطمه_س
#مسجد_صاحب_الزمان_عج
#مسجد_امام_حسین_ع
#حوزه_119_کرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نماهنگ | بخشهای جذاب و دیدنی دیدار فرزندان شهدای مدافع حرم با رهبر انقلاب....
#ولایت
#حضرت_آقا
🆔
لینک کانال :
https://eitaa.com/shahidanpanahi
ارتباط با مدیر کانال :
https://eitaa.com/paygahpanahi
#سیره_آقا
#پایگاه_مقاومت_شهیدان_پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم
فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ
هر گاه بعد از علم و دانشى که به تو رسیده، (باز) کسانى درباره مسیح با تو به ستیز
برخیزند، بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما نیز فرزندان خود را. ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما نیز زنان خود را. ما از نفوس خود (و کسى که
همچون جان ماست) دعوت کنیم، شما نیز از نفوس خود. آنگاه مباهله (و نفرین) کنیم. و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.»
(آل عمران/61)
شأن نزول:
گفته اند: این آیه و آیات قبل از آن درباره هیأت نجرانى مرکب از عاقب و سیّد و گروهى که با آنها بودند نازل شده است، آنها خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) رسیده، عرض کردند: آیا هرگز دیده اى فرزندى بدون پدر متولد شود؟ در این هنگام آیه اِنَّ مَثَلَ عِیْسى عِنْدَ اللّهِ... نازل شد و هنگامى که پیامبر(صلى الله علیه وآله) آنها را به مباهله
دعوت کرد.
آنها تا فرداى آن روز از حضرتش مهلت خواستند و پس از مراجعه، به شخصیت هاى نجران، اسقف (روحانى بزرگشان) به آنها گفت:
شما فردا به محمّد(صلى الله علیه وآله) نگاه کنید، اگر با فرزندان و خانواده اش براى مباهله آمد، از مباهله با او بترسید، و اگر با یارانش آمد با او مباهله کنید; زیرا چیزى در بساط ندارد.
فردا که شد پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمد در حالى که دست على بن ابیطالب(علیه السلام) را گرفته بود و حسن و حسین(علیهما السلام) در پیش روى او راه مى رفتند، و فاطمه(علیها السلام) پشت سرش بود، نصارى نیز بیرون آمدند در حالى که اسقف آنها پیشاپیششان بود، هنگامى که نگاه کرد، دید پیامبر(صلى الله علیه وآله) با آن چند نفر آمدند، درباره آنها سؤال کرد، به او گفتند:
این پسر عمو و داماد او و محبوب ترین خلق خدا نزد او است و این دو پسر، فرزندان دختر او از على(علیه السلام) هستند و آن بانوى جوان دخترش فاطمه(علیها السلام)است که عزیزترین مردم نزد او، و نزدیک ترین افراد به قلب او است...
سیّد به اسقف گفت: براى مباهله قدم پیش گذار.
گفت: نه، من مردى را مى بینم که نسبت به مباهله با کمال جرأت اقدام مى کند و من مى ترسم راستگو باشد، و اگر راستگو باشد، به خدا یک سال بر ما نمى گذرد که در تمام دنیا یک نصرانى که آب بنوشد وجود نخواهد داشت.
اسقف به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) عرض کرد: اى ابوالقاسم! ما با تو مباهله نمى کنیم، بلکه مصالحه مى کنیم، با ما مصالحه کن، پیامبر(صلى الله علیه وآله) با آنها مصالحه کرد که دو هزار حُلَّه (یک قواره پارچه خوب لباس) که حداقل قیمت هر حُلّه اى چهل درهم باشد،
و عاریت دادن سى دست زره، و سى عدد نیزه، و سى رأس اسب، در صورتى که در سرزمین یمن، توطئه اى براى مسلمانان رخ دهد، و پیامبر(صلى الله علیه وآله) ضامن این عاریت ها خواهد بود، تا آن را بازگرداند، و عهد نامه اى در این زمینه نوشته شد.
و در روایتى آمده است: اسقف مسیحیان به آنها گفت: من صورت هائى را مى بینم که اگر از خداوند تقاضا کنند: کوه ها را از جا برکند، چنین خواهد کرد هرگز با آنها مباهله نکنید که هلاک خواهید شد، و یک نصرانى تا روز قیامت بر صفحه زمین نخواهد ماند.👌👌👌
ادامه دارد...
تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۶۷۱
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
🌸تازگى قرآن
#نهج_البلاغه
✨و لا تخلقه كثرة الرد، و ولوج السمع.
💠تکرار و شنیدن پیاپی آیات ، کهنه اش نمی سازد , و گوش از شنیدن آن خسته نمی شود.
📘 #خطبه ۱۵۶
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
گزارش تصویری جشن ولادت حضرت زینب (س)
۱۶ آذر ۱۴۰۰
با سخنرانی حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمودی
و مدیحه سرایی مداحان اهلبیت(ع)
پایگاه شهیدان پناهی
لینک کانال :
https://eitaa.com/shahidanpanahi
ارتباط با مدیر کانال :
https://eitaa.com/paygahpanahi
#قرارگاه_فرهنگی_منطقه_کارخانه_قند
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری
#مسجد_بنی_فاطمه_س
#مسجد_امام_حسین_ع
#مسجد_صاحب_الزمان_عج
#حوزه_119_کرج
#هیات_مذهبی
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه از تفسیر آیه ۶۱ سوره آل عمران
مباهله با مسیحیان نجران
این آیه، به دنبال آیات قبل و استدلالى که در آنها بر نفى خدا بودن مسیح(علیه السلام)شده بود، به پیامبر(صلى الله علیه وآله) دستور مى دهد: هر گاه بعد از علم و دانش که (درباره مسیح) براى تو آمده (باز) کسانى با تو در آن به محاجّه و ستیز برخاستند، به آنها بگو:
بیایید ما فرزندان خود را دعوت مى کنیم و شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت مى نماییم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود (کسانى که به منزله ما جان هستند) دعوت مى کنیم، شما هم از نفوس خود دعوت کنید، سپس مباهله مى کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار مى دهیم
(فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَى الْکاذِبینَ).
ناگفته پیدا است منظور از مباهله این نیست که این افراد جمع شوند و نفرین کنند و سپس پراکنده شوند; زیرا چنین عملى به تنهایى هیچ فایده اى ندارد، بلکه منظور این است: این نفرین مؤثر گردد، و با آشکار شدن اثر آن، دروغگویان به عذاب گرفتار شوند و شناخته گردند.👌👌👌
به تعبیر دیگر، گرچه در این آیه، به تأثیر و نتیجه مباهله تصریح نشده اما از آنجا که این کار به عنوان آخرین حربه، 👌👌بعد از اثر نکردن منطق و استدلال ، مورد استفاده قرار گرفته، دلیل بر این است که: منظور، ظاهر شدن اثر خارجى این نفرین است نه تنها یک نفرین ساده.🤔👌
ادامه دارد...
تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۶۷۴
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
💢بر طرف كننده تاريكى
#نهج_البلاغه
🌸لا تُكشف الظلمات الا به.
💠تاريكى هاى نادانى و جهل جز به وسيله آن (قرآن) رفع نشود.
📚 #خطبه_18
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه تفسیر آیه ۶۱ سوره آل عمران از نکته ها:
۱ ـ دعوت به مباهله دلیل روشن حقانیت پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)
در آیه فوق، خداوند به پیامبر خود دستور مى دهد: هر گاه پس از استدلالات روشن پیشین، کسى درباره عیسى(علیه السلام) با تو گفتگو کند، و به جدال برخیزد، به او پیشنهاد مباهله کن که فرزندان و زنان خود را بیاورد و تو هم فرزندان و زنان خود را دعوت کن و دعا کنید تا خداوند دروغگو را رسوا سازد.
مسأله مباهله به شکل فوق، شاید تا آن زمان در بین عرب سابقه نداشت، و راهى بود که صد در صد حکایت از ایمان و صدق دعوت پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى کرد.
چگونه ممکن است، کسى که به تمام معنى به ارتباط خویش با پروردگار ایمان نداشته باشد، وارد چنین میدانى گردد؟
و از مخالفان خود دعوت کند: بیایید با هم به درگاه خدا برویم و از او بخواهیم تا دروغگو را رسوا سازد، و شما به سرعت نتیجه آن را خواهید دید که چگونه خداوند دروغگویان را مجازات مى کند؟
مسلماً ورود در چنین میدانى بسیار خطرناک است; زیرا اگر دعاى او به اجابت نرسد و اثرى از مجازات مخالفان آشکار نشود، نتیجه اى جز رسوائى دعوت کننده نخواهد داشت.
چگونه ممکن است آدم عاقل و فهمیده اى بدون اطمینان به نتیجه، در چنین مرحله اى گام بگذارد؟
از اینجا است که گفته اند: دعوت پیامبر(صلى الله علیه وآله) به مباهله، یکى از نشانه هاى صدق دعوت و ایمان قاطع او است، قطع نظر از نتایجى که بعداً از مباهله به دست آمد.
در روایات اسلامى وارد شده هنگامى که پاى مباهله به میان آمد نمایندگان مسیحیان نجران از پیامبر مهلت خواستند، تا در این باره بیندیشند، و با بزرگان خود به شور بنشینند، نتیجه مشاوره آنها که از یک نکته روان شناسى سرچشمه مى گرفت این بود: به نفرات خود دستور دادند: اگر مشاهده کردید محمّد(صلى الله علیه وآله) با سر و صدا و جمعیت و جار و جنجال به مباهله آمد با او مباهله کنید و نترسید; زیرا حقیقتى در کار او نیست که متوسل به جار و جنجال شده است.
و اگر با نفرات بسیار محدودى از خاصان نزدیک و فرزندان خردسالش به میعادگاه آمد، بدانید او پیامبر خداست و از مباهله با او بپرهیزید که خطرناک است!👌👌👌
آنها طبق قرار قبلى به میعادگاه رفتند، ناگاه دیدند پیامبر فرزندانش حسن و حسین(علیهما السلام) را در پیش رو دارد، و على(علیه السلام) و فاطمه(علیها السلام) همراه او هستند و به آنها سفارش مى کند هر گاه من دعا کردم شما آمین بگویید.
مسیحیان هنگامى که این صحنه را مشاهده کردند، سخت به وحشت افتادند، و از اقدام به مباهله خوددارى کرده، حاضر به مصالحه شدند و به شرایط ذِمّه و پرداختن مالیات (جِزْیَه) تن در دادند.
ادامه دارد...
تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۶۷۴
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
💢اهلبيت(ع)، اهل سرّ خدا
#حدیث
▪️امام حسین علیه السلام می فرماید :
✨«نَحْنُ الّذِينَ عِنْدَنَا عِلْمُ الْكِتَابِ وَ بَيَانُ مَا فِيهِ وَ لَيْسَ عِنْدَ اَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ مَا عِنْدَنَا لاَِنّا اَهْلُ سِرّ اللّهِ».
🔹 «ما كسانى هستيم كه علم قرآن، و بيان آنچه در آن است، نزد ماست، و آنچه در نزد ماست نزد هيچيك از آفريدگان خدا نيست، زيرا ما محرم راز خداييم».
📘بحار الانوار، ج ۴۴ ص ۱۸۴ ح۱۱
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه تفسیر آیه ۶۱ سوره آل عمران از نکته ها
۲ ـ مباهله سند زنده اى براى عظمت اهل بیت(علیهم السلام)👌👌
غالب مفسران و محدثان شیعه و اهل تسنن تصریح کرده اند: آیه مباهله در حق اهل بیت پیامبر(صلى الله علیه وآله) نازل شده است و پیامبر تنها کسانى را که همراه خود به میعادگاه برد، فرزندانش حسن و حسین(علیهما السلام) و دخترش فاطمه(علیها السلام) و على(علیه السلام)بودند.
بنابراین، منظور از أَبْناءَنا در آیه، منحصراً حسن و حسین(علیهما السلام) هستند، همان طور که منظور از نِساءَنا فاطمه(علیها السلام)، و منظور از أَنْفُسَنا تنها على(علیه السلام) بوده است و احادیث فراوانى در این زمینه نقل شده است.
ولى بعضى از مفسران اهل تسنن که کاملاً در اقلیت هستند کوشیده اند: ورود احادیث را در این زمینه انکار کنند.
مثلاً نویسنده تفسیر المنار در ذیل آیه مى گوید: این روایات همگى از طرق شیعه است، و هدف آنها مشخص است، و آنها چنان در نشر و ترویج این احادیث کوشیده اند که موضوع را، حتى بر بسیارى از دانشمندان اهل تسنن مشتبه ساخته اند !!
اما مراجعه به منابع اصیل اهل تسنن نشان مى دهد: على رغم پندارهاى تعصب آلود نویسنده المنار بسیارى از طرق این احادیث به شیعه و کتب شیعه هرگز منتهى نمى شود، و اگر بنا باشد ورود این احادیث را از طرق اهل تسنن انکار کنیم، سایر احادیث آنها و کتبشان نیز از درجه اعتبار خواهد افتاد.👌👌
براى روشن شدن این حقیقت، قسمتى از روایات آنان را در این باب با ذکر مدارک در اینجا مى آوریم:
قاضى نور اللّه شوشترى در جلد سوم از کتاب نفیس احقاق الحق طبع جدید، صفحه ۴۶ چنین مى گوید:
مفسران در این مسأله اتفاق نظر دارند که أَبْناءَنا در آیه فوق اشاره به حسن و حسین(علیهما السلام) و نِساءَنا اشاره به فاطمه(علیها السلام) و أَنْفُسَنا اشاره به على(علیه السلام)است.
و (در پاورقى کتاب مزبور) در حدود شصت نفر از بزرگان اهل سنت ذکر شده اند که تصریح نموده اند: آیه مباهله درباره اهل بیت(علیهم السلام) نازل شده است و نام آنها و مشخصات کتب آنها را در همان صفحه ۴۶ تا ۷۶ مشروحاً آورده است.
از جمله شخصیت هاى سرشناسى که این مطلب از آنها نقل شده افراد زیر هستند:
۱ ـ مسلم بن حجاج نیشابورى صاحب صحیح معروف که از کتب شش گانه مورد اعتماد اهل سنت است.
۲ ـ احمد بن حنبل در کتاب مسند.
۳ ـ تفسیر طبرى در تفسیرمعروفش در ذیل همین آیه.
۷ ـ فخر رازى در تفسیر معروفش.
۱۱ ـ آلوسى در تفسیر روح المعانى.
۱۲ ـ طنطاوى مفسر معروف در تفسیر الجواهر.
۱۳ ـ زمخشرى در تفسیر کشّاف.
در کتاب غایة المرام از صحیح مسلم در باب فَضائِلُ عَلِىِّ بْنِ أَبِیْطالِب نقل شده: روزى معاویه به سعد بن ابى وقاص گفت: چرا ابو تراب (على(علیه السلام)) را سبّ و دشنام نمى گویى؟!
گفت: از آن وقت که به یاد سه چیز که پیامبر(صلى الله علیه وآله) درباره على(علیه السلام) فرمود افتادم، از این کار صرف نظر کردم... (یکى از آنها این بود:) هنگامى که آیه مباهله نازل گردید، پیغمبر(صلى الله علیه وآله) تنها از فاطمه و حسن و حسین و على(علیهم السلام) دعوت کرد و سپس فرمود: أَللّهُمَّ هؤُلاءِ أَهْلِى: خدایا! اینها خاصان نزدیک من اند.👌👌👌
نویسنده تفسیر کشّاف که از بزرگان اهل تسنن است در ذیل آیه مى گوید: این آیه قوى ترین دلیلى است که فضیلت اهل کساء را ثابت مى کند.👌👌👏👏
مفسران، محدثان و مورخان شیعه نیز عموماً در نزول این آیه درباره اهل بیت(علیهم السلام) اتفاق نظر دارند، در تفسیر نور الثقلین روایات فراوانى در این زمینه نقل شده است.(۲۱)
از جمله به نقل از کتاب عیون اخبار الرضا درباره مجلس بحثى که مأمون در دربار خود تشکیل داده بود، این چنین مى نویسد:
امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) فرمود: خداوند پاکان بندگان خود را در آیه مباهله مشخص ساخته است و به پیامبرش چنین دستور داده: فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ... و به دنبال نزول این آیه، پیامبر، على و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) را با خود به مباهله برد... این مزیتى است که هیچ کس👌👌 در آن بر اهل بیت(علیهم السلام) پیشى نگرفته، و فضیلتى است که هیچ انسانى به آن نرسیده، و شرفى است که قبل از آن هیچ کس از آن برخوردار نبوده است.👌👌👌
ادامه دارد...
تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۶۷۶
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
#نهج_البلاغه
🌸وَ إِنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ لَمْ يَعِظْ أَحَداً بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ فَإِنَّهُ «حَبْلُ اللهِ الْمَتِينُ
💠خداوند سبحان، احدى را به چيزى مانند قرآن، پند و اندرز نداده است زيرا قرآن رشته محکم خدا و وسيله مطمئن اوست.
📚 #خطبه ۱۷۶
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه تفسیر آیه ۶۱ سوره آل عمران از نکته ها
۳ ـ پاسخ به سؤال
در اینجا سؤال معروفى است که فخر رازى و بعضى دیگر درباره نزول آیه در حق اهل بیت(علیهم السلام) ذکر کرده اند:
چگونه ممکن است منظور از أَبْناءَنا (فرزندان ما) حسن و حسین(علیهما السلام)باشد؟ در حالى که أَبْناء جمع است و جمع بر دو نفر گفته نمى شود؟
و چگونه ممکن است نِسائَنا که معنى جمع دارد تنها بر بانوى اسلام فاطمه(علیها السلام) اطلاق گردد؟
و اگر منظور از أَنْفُسَنا تنها على(علیه السلام) است، چرا به صیغه جمع آمده است؟!
پاسخ:
اولاً ـ همان طور که قبلاً به طور مشروح ذکر شد، اجماع علماى اسلام و احادیث فراوانى که در بسیارى از منابع معروف و معتبر اسلامى اعم از شیعه و سنى در زمینه ورود این آیه در مورد اهل بیت(علیهم السلام)، به ما رسیده است و در آنها تصریح شده پیغمبر(صلى الله علیه وآله) غیر از على(علیه السلام) و فاطمه(علیها السلام) و حسن و حسین(علیهما السلام) کسى را براى مباهله نبرد، قرینه آشکارى براى تفسیر آیه خواهد بود; زیرا مى دانیم از جمله قرائنى که آیات قرآن را تفسیر مى کند، سنت و شأن نزول قطعى است.
بنابراین، ایراد مزبور تنها متوجه شیعه نمى شود. بلکه همه دانشمندان اسلام باید به آن پاسخ گویند.
ثانیاً ـ اطلاق صیغه جمع بر مفرد یا بر تثنیه تازگى ندارد، و در قرآن و غیر قرآن از ادبیات عرب و حتى غیر عرب شواهد بسیارى دارد.
توضیح این که:
بسیار مى شود به هنگام بیان یک قانون، یا تنظیم یک عهدنامه، حکم به صورت کلى و به صیغه جمع آورده مى شود، و مثلاً در عهدنامه چنین مى نویسند: مسئول اجراى آن امضاءکنندگان عهدنامه و فرزندان آنها هستند، در حالى که ممکن است یکى از دو طرف تنها یک یا دو فرزند داشته باشد، این موضوع هیچگونه منافاتى با تنظیم قانون یا عهدنامه به صورت جمع ندارد.
خلاصه این که: ما دو مرحله داریم، مرحله قرارداد و مرحله اجرا ، در مرحله قرارداد، گاهى الفاظ به صورت جمع ذکر مى شود تا بر همه مصادیق تطبیق کند، ولى در مرحله اجرا، ممکن است مصداق، منحصر به یک فرد باشد، و این انحصار در مصداق، منافات با کلى بودن مسأله ندارد.
به عبارت دیگر پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) موظف بود طبق قراردادى که با نصاراى نجران بست، همه فرزندان و زنان خاص خاندانش و تمام کسانى را که به منزله جان او بودند، همراه خود به مباهله ببرد، ولى مصداقى جز دو فرزند و یک زن و یک مرد نداشت (دقت کنید).🤔🤔
اضافه بر این، در آیات قرآن موارد متعددى داریم که عبارت به صورت صیغه جمع آمده اما مصداق آن به جهتى از جهات منحصر به یک فرد بوده است: مثلاً در همین سوره آیه ۱۷۳ مى خوانیم: الَّذینَ قالَ لَهُمُ النّاسُ ... کسانى که مردم به آنها گفتند دشمنان (براى حمله به شما) اجتماع کرده اند از آنها بترسید .
که منظور از النّاسُ (مردم) طبق تصریح جمعى از مفسران نعیم بن مسعود است که از ابو سفیان اموالى گرفته بود تا مسلمانان را از قدرت مشرکان بترساند!
و همچنین در آیه ۱۸۱ مى خوانیم: لَقَدْ سَمِعَ اللّهُ قَوْلَ الَّذینَ ... خداوند گفتار کسانى را که مى گفتند: خدا فقیر است و ما بى نیازیم (و لذا از ما مطالبه زکات کرده است!) شنید .
در حالى که منظور از الَّذِیْنَ در آیه، طبق تصریح جمعى از مفسران حُیى بن اخطب یا فِنحاص است.
گاهى اطلاق کلمه جمع بر مفرد به عنوان بزرگداشت نیز دیده مى شود، همان طور که درباره ابراهیم مى خوانیم: إِنَّ إِبْراهیمَ کانَ أُمَّةً قانِتاً لِلّهِ: ابراهیم امتى بود خاضع در پیشگاه خدا در اینجا کلمه أُمّت که اسم جمع است بر فرد اطلاق شده است.
ادامه دارد...
تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۶۷۹
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
#نهج_البلاغه
💎استشفوه من أدوائكم، و استعينوا به على لأوائكم فان فيه شفاء من أكبر الداء و هو الكفر و النفاق و الغى و الضلال.
🔹براى دردهايتان از قرآن شفا طلب كنيد و براى مشكلاتتان از آن كمك بگيريد؛ زيرا در قرآن شفاى بزرگ ترين دردهاست، درد كفر، نفاق و گمراهى.
📘#خطبه۱۷۶
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
گوش زمان در این گوشه ایران اسلامی حکایت هایی را شنیده است که عجین است با رشادت ها و جان فشانی های اهالی منطقه. منطقه ای که شاه اسماعیلش ایران پاره پاره را دوباره دوخت و یکپارچه کرد و عاشورائیانش در هشت سال دوران دفاع مقدس خط شکن جبهه های نبرد حق علیه باطل بودند.
در 35 کيلومتري شمال غرب شهرستان نمين پاسگاهی است بنام صدآفرين که در آخرين نقطه مرزي بين روستاي خواجه بلاغي و خوش آباد پيله رود قرار دارد. نام اين پاسگاه قبلا" (کلوز) بوده و بعدا" بنام ژاندارم شهید حسینعلی صدآفرین که در حمله شهريور 1320 روسها به ايران از خود رشادت فراوانی نشان داده و در راه دفاع از ایران اسلامی شربت شهادت نوشیده است، نام گذاري شده است .
حسين علي صدآفرين معاون پاسگاه کلوز 17 سال سابقه خدمت داشت ، زنجانی الاصل و دارای دو فرزند پسر متولد 1309 و 1310 بود و خانواده او در روستا ي خواجه بلاغي زندگي مي کردند.
داستان کامل رشادت هایش را در پست بعدی بخوانید ...
لینک کانال :
https://eitaa.com/shahidanpanahi
ارتباط با مدیر کانال :
https://eitaa.com/paygahpanahi
گوش زمان در این گوشه ایران اسلامی حکایت هایی را شنیده است که عجین است با رشادت ها و جان فشانی های اهالی منطقه. منطقه ای که شاه اسماعیلش ایران پاره پاره را دوباره دوخت و یکپارچه کرد و عاشورائیانش در هشت سال دوران دفاع مقدس خط شکن جبهه های نبرد حق علیه باطل بودند.
در 35 کيلومتري شمال غرب شهرستان نمين پاسگاهی است بنام صدآفرين که در آخرين نقطه مرزي بين روستاي خواجه بلاغي و خوش آباد پيله رود قرار دارد. نام اين پاسگاه قبلا" (کلوز) بوده و بعدا" بنام ژاندارم شهید حسینعلی صدآفرین که در حمله شهريور 1320 روسها به ايران از خود رشادت فراوانی نشان داده و در راه دفاع از ایران اسلامی شربت شهادت نوشیده است، نام گذاري شده است .
حسين علي صدآفرين معاون پاسگاه کلوز 17 سال سابقه خدمت داشت ، زنجانی الاصل و دارای دو فرزند پسر متولد 1309 و 1310 بود و خانواده او در روستا ي خواجه بلاغي زندگي مي کردند.
در شبانگاه دوم شهريور 1320 در جريان جنگ جهاني دوم نمايندگان قواي روس پس از تسليم دولت ايران ورود خود به مرزهاي ايران را به پاسگاه کلوز اطلاع مي دهند. حسين علي پس از شنيدن اين خبر بلافاصله پيش فرمانده پاسگاه رفته و او را در جريان امر قرار مي دهد . فرمانده تمايلي براي درگيري از خود نشان نمي دهد و هيچ کدام از پرسنل پاسگاه خود را براي مبارزه آماده نمي کند . وی به خانه خود آمده و با خانواده اش وداع مي کند .
حسين علي به پاسگاه بر مي گردد و مي خواهد از اسلحه خانه تفنگ بردارد ، هيچ يک از همکارانش از ترس مؤاخذه مقام مافوق در اسلحه خانه را باز نمي کنند، وی مجبور مي شود با شليک گلوله در اسلحه خانه را باز کرده و تعدادي تفنگ برنو بر می دارد، کمي دورتر از پاسگاه تفنگ ها را در فاصله هاي مختلفي قرار مي دهد، ساعت چهار نصف شب حمله روسها شروع مي شود، حسين علي به ترتیب از فاصله های متعدد شروع به تيراندازي مي کند قواي روس که انتظار مقاومت را نداشته فکر مي کند که با مقاومت عده ي زيادي از سربازان روبرو است، تا مي توانند پاسگاه را گلوله باران مي کنند .
او تا ساعت 8 صبح در برابر قواي روس شجاعانه مي جنگد. حوالي ساعات 6صبح در حاليکه ميمنه و ميسره لشکر روس از سمت نمين و ارشق با عبور از دهات و قصبه ها وارد اردبيل شده بودند ستون اصلي لشکر روس با مقاومت جانانه حسينعلی صدآفرين هنوز در حوالي پاسگاه کلوز زمين گير شده بود . وی یک تنه با یک جعبه و سه قطار فشنگ پشت تخته سنگها مردانه ایستاده می جنگد تا توپخانه دشمن پاسگاه ويران می کند و مهمات حسين علي نیز تمام می سود. وی براي اينکه اسلحه هايش دست دشمن نيفتد اسلحه ها مي شکند (جويا مي شوند که چرا اسلحه ها را شکسته ای، مي گويد تقنگ ناموس سرباز است براي يک سرباز ايراني ننگ است که اسلحه اش دست دشمن بيافتد ) و به جنگ تن به تن روي مي آورد تا با چنگ و دندان با دشمن مقابله کند تا اینکه در درگيري تن به تن به شهادت مي رسد سربازان روس وقتي متوجه مي شوند فقط يک نفر با آنان مي جنگيده است با قساوت هر چه تمام سراز تن این سردار رشید جدا مي کنند. فرمانده روسی بعد از لحظاتي که وارد پاسگاه مي شود وقتي اسم شهيد را مي پرسد او را حسين علي صد آفرین معرفي مي کنند، وي از اينکه صدآفرين را کشته اند نيرو هاي خود را مؤاخده مي کند و با تحسين شجاعت اين سردار ايراني به زبان روسي او را هزار آفرين خطاب مي کند.
اهالي روستا در حين جنگ روستا را خالي مي کنند در حالي که فقط چراغ يک خانه روشن بوده است و آن هم چراغ خانه صدآفرين بوده که زنان روستا نتوانسته بودند خانواده وی را با خود ببرند . اهالي روستا بعد از بازگشت به سراغ پاسگاه مي روند تا پیکر مرحوم صدآفرین را خاکسپاری کنند توسط مرحوم مرتضي سيد حسيني پيله رودی بر پيکر مطهرش نماز ميت خوانده و در محوطه همان پاسگاه به خاک مي سپارند.
سال 74 همسر اين شهيد بزرگوار از زنجان برای زیارت مزار صدآفرين مي آيد، او از بيست متري مانده به مرقد شهید خود را به زمین انداخته و سينه خيز تا مرقد او می آید . گویا این دیدار آخرین دیدار و آخرین وداعش بوده است .چند سال پيش خیری از روستاي خواجه بلاغي آرامگاه او را بازسازي مي کند .
روحش شاد و یادش گرامی باد.
بشوي آوراق اگر همدرس مايي
که علم عشـــــق در دفتر نباشد
چند روز پیش شبکه مستند برنامه جالبی را از این شهید گرانقدر پخش نمود ، انگیزه ای شد که مطلب فوق را منتشر کنم ...
میتونید این مستند را دانلود و تماشا کنید ...
لینک کانال :
https://eitaa.com/shahidanpanahi
ارتباط با مدیر کانال :
https://eitaa.com/paygahpanahi
#کنگره_شهدای_منطقه_کارخانه_قند_کرج
#پایگاه_مقاومت_شهیدان_پناهی
🚨 احترام ویژه به پدر
🔘 آقای غلام شاه پسندی، محافظ رهبر معظم انقلاب:
💠 سال ۶۷ پدر آقای خامنهای مرحوم شدند الان هم توی حرم امام رضا علیه السلام دفناند.
اگر جلسهی ریاست جمهوری با یک رئیس جمهور خارجی هم بود وقتی پدر ایشان وارد میشدند، ایشان #تمام_قد میایستادند و با سرعت به طرف پدرشان میدویدند و حتماً دست ایشان را #میبوسیدند.
تا روزی که پدرشان مرحوم شد، من یاد ندارم یک بار آقای خامنهای به پدرشان برسند و دستشان را نبوسند، این نبود که حالا چون رئیس جمهور است و برای خودش کسی است، نه! دیدارشان با مادرشان چون بیشتر توی منزل بود ما کمتر دیدیم ولی پدرشان را با چشم خیلی دیدیم.
پدرشان میخواست از فرودگاه بیاید به ما میگفت بروید آنجا پدرم را بیاورید، #ویلچر هم ببرید، پیاده نیاید که اذیت میشود. بهشان بگویید #سیدعلی گفت: من مشکل دارم، اگه من بیایم باید ۵۰ نفر با من همراه بیایند. من #شرمندهام.
به ریاست جمهوری که میرسیدیم آقای خامنهای دم در ورودی میآمدند توی ماشین و #کنار_پدرشان مینشستند و تا کنار در ساختمان همراهی میکردند. دم در ساختمان هیچ کدام از ما اجازه نداشتیم که حتی یک #انگشت از پدرشان را بگیریم کمک کنیم. آقای خامنهای خودشان پدرشان را #کمک میکردند تا از ماشین پیاده شود.
📕 ماه در آینه، ص۱۳۱
لینک کانال :
https://eitaa.com/shahidanpanahi
ارتباط با مدیر کانال :
https://eitaa.com/paygahpanahi
#سیره_آقا
#پایگاه_مقاومت_شهیدان_پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه تفسیر آیه ۶۱ سوره آل عمران از نکته ها
۵ ـ آیا مباهله یک حکم عمومى است؟
شکى نیست آیه فوق یک دستور کلى براى دعوت به مباهله به مسلمانان نمى دهد، بلکه روى سخن در آن، تنها به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) است، ولى این موضوع مانع از آن نخواهد بود که مباهله در برابر مخالفان، یک حکم عمومى باشد و افراد با ایمان که از تقوا و خداپرستى کامل برخوردارند به هنگامى که استدلالات آنها در برابر دشمنان بر اثر لجاجت به جائى نرسد از آنها دعوت به مباهله کنند.
از روایاتى که در منابع اسلامى نقل شده نیز، عمومیت این حکم استفاده مى شود: در تفسیر نور الثقلین ، جلد ۱، صفحه ۳۵۱ حدیثى از امام صادق(علیه السلام)نقل شده که فرمود:
اگر سخنان حق شما را مخالفان نپذیرفتند آنها را به مباهله دعوت کنید!
راوى مى گوید: سؤال کردم چگونه مباهله کنم؟
فرمود: خود را سه روز اصلاح اخلاقى کن !
و گمان مى کنم فرمود: روزه بگیر و غسل کن، و با کسى که مى خواهى مباهله کنى به صحرا برو، سپس انگشتان دست راستت را در انگشتان راست او بیفکن و از خودت آغاز کن و بگو:
خداوندا! تو پروردگار آسمان هاى هفتگانه و زمین هاى هفتگانه اى و آگاه از اسرار نهان هستى، و رحمان و رحیمى، اگر مخالف من حقى را انکار کرده و ادعاى باطلى دارد بلائى از آسمان بر او بفرست، و او را به عذاب دردناکى مبتلا ساز!
و بعد بار دیگر این دعا را تکرار کن و بگو:
اگر این شخص حق را انکار کرده و ادعاى باطلى مى کند بلائى از آسمان بر او بفرست و او را به عذابى مبتلا کن!
سپس فرمود: چیزى نخواهد گذشت که نتیجه این دعا آشکار خواهد شد، به خدا سوگند! هرگز نیافتم کسى را که حاضر باشد این چنین با من مباهله کند.
ضمناً از این آیه، معلوم مى شود بر خلاف حملات بى رویه افرادى که مى گویند: اسلام عملاً آئین مردان است و زنان در آن به حساب نیامده اند ، زنان در مواقع حساس به سهم خود در پیشبرد اهداف اسلامى همراه مردان در برابر دشمن مى ایستاده اند، صفحات درخشان زندگى فاطمه بانوى اسلام(علیها السلام) و دخترش زینب کبرى(علیها السلام) و زنان دیگرى که در تاریخ اسلام، گام بر جاى گام هاى آنها نهاده اند، گواه این حقیقت است.
تفسیر نمونه جلد دوم ۶۸۴
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
💢قرآن، دریای که قعر آن درک نمی شود.
#نهج_البلاغه
🌸وَ بَحراً لا یُدرِکُ قَعَرُهُ.
🔹دریایی است که ژرفای آن درک نمی شود.
📚 #خطبه ۱۹۸
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
بسم الله الرحمن الرحیم
قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ
بگو: «اى اهل کتاب! بیایید به سوى سخنى که میان ما و شما یکسان است. که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزى را همتاى او قرار ندهیم. و بعضى از ما،
بعض دیگر را ـغیر از خداى یگانه ـ به ربوبیت نپذیرد.» هر گاه (از این دعوت،) سرباز زنند، بگویید: «گواه باشید که ما مسلمانیم.»
(آل عمران/64)
دعوت به سوى وحدت
قرآن نخستین بار، در ضمن آیات گذشته مسیحیان را دعوت به استدلال منطقى کرد، و پس از مخالفت، دعوت به مباهله نمود و چون دعوت به مباهله به مقدار کافى در روحیه آنها اثر گذاشت، به دلیل این که حاضر به مباهله نشدند و شرایط ذمه را پذیرفتند، بار دیگر از این آمادگى روحى استفاده کرده، مجدداً شروع به استدلال مى کند، ولى این استدلال با استدلالات سابق تفاوت فراوان دارد.
در آیات گذشته دعوت به سوى اسلام با تمام خصوصیات بود ولى در این آیه دعوت به نقطه هاى مشترک میان اسلام و آئین هاى اهل کتاب است.👌👌
روى سخن را به پیامبر کرده، مى فرماید: بگو: اى اهل کتاب! بیایید به سوى سخنى که میان ما و شما مشترک است که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزى را شریک او قرار ندهیم و بعضى از ما بعضى دیگر را ـ غیر از خداوند یگانه ـ به خدائى نپذیرد (قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا...
در واقع قرآن با این طرز استدلال، به ما مى آموزد:👈 اگر کسانى حاضر نبودند در تمام اهداف مقدس، با شما همکارى کنند، بکوشید لااقل در اهداف مهم مشترک همکارى آنها را جلب کنید و آن را پایه اى براى پیشبرد اهداف مقدستان قرار دهید.👌👌👏👏
آیه فوق، یک نداى وحدت در برابر تمام مذاهب آسمانى است، به مسیحیان مى گوید: شما مدعى توحید هستید و حتى مى گویید مسأله تثلیث (اعتقاد به خدایان سه گانه) منافاتى با توحید ندارد، و لذا قائل به وحدت در تثلیث مى باشید .
و همچنین یهود در عین سخنان شرک آمیز که عُزَیر را فرزند خدا پنداشتند، مدعى توحید بوده و هستند.
قرآن به همه آنها اعلام مى کند: ما و شما در اصل توحید مشترکیم، بیایید دست به دست هم داده این اصل مشترک را بدون هیچ پیرایه اى زنده کنیم و از تفسیرهاى نابه جا که نتیجه آن شرک و دورى از توحید خالص است خوددارى نمائیم.
ادامه دارد ...
تفسیر نمونه جلد دوم صفحه ۶۸۸
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
🌹هرگاه دلتنگ شدی قرآن بخوان
#نهج_البلاغه
✨اعلموا! أنه ليس على أحد بعد القرآن من فاقة و لا لاحد قبل القرآن من غنى، فاستشفوه من أدوائكم، و استعينوا به على لأوائكم
🌸آگاه باشید! کسی با داشتن قرآن ، نیازی ندارد و بدون قرآن بی نیاز نخواهد بود .پس درمان خود را از قرآن بخواهید ، و در سختی ها از قرآن یاری بطلبید.
📚 #خطبه ۱۷۶
#دارالقرآن_پایگاه_مقاومت_بسیج_شهیدان_پناهی
#فرهنگی_اجتماعی_پایگاه_شهیدان_پناهی
#پایگاه_شهیدان_پناهی
#مسجد_حضرت_خدیجه_الکبری_س
12.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چادرت را بتکان روزی پا را بفرست